eitaa logo
روابط عمومی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
8.6هزار دنبال‌کننده
9.8هزار عکس
997 ویدیو
268 فایل
🔴 کانال موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) 🔶 اخبار، اطلاعیه ها و مطالب مرتبط با موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) را در این کانال دنبال کنید. 🔰 لینک کانال: @iki_ac_ir 🔰 ارتباط با ادمین: @admin_iki_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
💯 ✳️ مقام معظم رهبری : واقعا این کار (طرح ولایت) جزء کارهای بنیانی است . ✅ ثبت نام ششمین دوره طرح ولایت طلاب استان فارس 🗓 تمدید ثبت نام تا 25 مهر 1402 🔷 آدرس ثبت نام: https://formafzar.com/form/gbkta ☎️کسب اطلاعات بیشتر (ساعات پاسخگویی 16 الی 22 ) 09175815524 با همکاری: 1️⃣ معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه استان فارس 2️⃣ نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان فارس 3️⃣ نمایندگی ولی فقیه در سپاه فجر 4️⃣ سازمان بسیج طلاب و اساتید استان فارس 5️⃣ سازمان تبلغات اسلامی استان فارس 6️⃣ مرکز آموزشی تبلیغی وصال نور 🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir
♻️ ویرایش دوم منتشر شد 📚 نگاهی گذرا به نظریه ولایت فقیه 🖊 نوشته حضرت علامه آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی(ره) 📝 تدوین و نگارش: حجت الاسلام و المسلمین دکتر مهدی نادری قمی، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔷 این کتاب برگرفته از آثار مکتوب و غیرمکتوب مرحوم علامه محمدتقی مصباح یزدی قدس‌سره درباره ولایت فقیه و نظام سیاسی اسلام است. 🔷 مهم‌ترین پیش‌فرض‌های نظریه ولایت فقیه، رابطه اسلام با سیاست، مشروعیت از منظر فلسفه سیاسی اسلام، نقش و جایگاه مردم در نظام سیاسی مبتنی بر ولایت فقیه، ادله اثبات ولایت فقیه، معنای ولایت مطلقه فقیه و جایگاه «مجلس خبرگان» در نظام سیاسی مبتنی بر ولایت فقیه، از جمله مباحثی هستند که در این کتاب به آنها پرداخته شده است. 👈👈مشاهده و خرید اینترنتی 🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺چرا نماز بخونیم؟ فلسفش چیه؟ 🎤 حجت الاسلام و المسلمین دکتر ابوالفضل ساجدی، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 👈لینک فایل تصویری: https://www.aparat.com/v/u50IT ، 🔰@Sajedi_ir 🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir
❓ شبهه: امامان شیعه همگی از یک خاندان و اغلب آن به طور وراثتی - پدر و پسر - امام شده‌اند. آیا چنین چیزی با اصل شایسته‌سالاری در تعارض نیست؟ 📌 پاسخ: گزینش امامان معصوم علیهم السلام به منصب امامت بر اساس شایستگی نه وراثت یک. بر پایه مبانی شیعه، فقط خداوند حق انتخاب و نصب پیامبر و امام را دارد. دو. خداوند عادل و حکیم است. گزینش افراد به نبوت یا امامت بر پایه وراثت، خلاف عدالت و حکمت است. سه. قرآن کریم در آیاتی، به تفهیم و انتقال این پیام الهی اهتمام ورزیده که آقازاده بودن و پیامبرزادگی یا امام‌زاده بودن، هیچ فضیلتی برای شخص به شمار نمی‌رود و ملاکی برای رسیدن به مقام نبوت و امامت نیست. نمونه ی آن، فرزند حضرت نوح علیه‌السلام است. هم‌چنین خداوند متعال در پاسخ حضرت ابراهیم علیه السلام مبنی بر نصب فرزندانش به مقام امامت، با رد این درخواست فرمود: انه لاینال عهدی الظالمین. عهد امامت من به ظالمان (غیر معصومان) نمی‌رسد. چهار. بنابراین، وراثت و امامزاده بودن، هیچ تأثیری در امام شدن امامان علیهم السلام ندارد، بلکه خداوندی که علم مطلق به همه چیز دارد و شایستگان این منصب را می‌شناسد، بر پایه‌ی شایستگی ایشان، آنها را به امامت منصوب کرده است. ✍️ حجت الاسلام دکتر محمدحسین فاریاب 👈👈کانال دکتر فاریاب https://eitaa.com/Faryab110 💠 واحد پاسخگویی به شبهات موسسه امام خمینی ره 🆔@meshkatnoor 🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آقای مصطفی ملکیان: رجوع به متخصص با تعبد به سخن انبیا متفاوت است. سه تفاوت بین این دو وجود دارد... 👈👈 پاسخ به سخنان آقای ملکیان: 🔷 آقای ملکیان می‌گوید هر کس ادعای پزشک بودن کند که من به او مراجعه نمی‌کنم بلکه باید ویژگیهایی داشته باشد. مگر ما به هر کس ادعای پیامبری کند مراجعه می‌کنیم و از او اطاعت می‌کنیم؟ پیامبران هم باید ویژگیهایی داشته باشند؛ از جمله: معجزه، عصمت، علم، عمل به گفتار خویش و... 🔷 اما در مورد سه ملاکی که ایشان برای فرد متخصص گفتند: ۱- ما زمانی به یک پزشک رجوع می‌کنیم که اکثر بیماران او درمان شده باشند. این ادعا نادرست است ما بسیاری از اوقات به پزشکان مراجعه می‌کنیم و اطلاع و آمار دقیقی از مراجعین وی و بیماران درمان شده‌ی او نداریم. ۲- همکاران آن پزشک تصدیق می‌کنند که پزشک متخصص است. این ادعا هم نادرست است خیلی از اوقات ما از پزشکان دیگر در مورد پزشک مورد نظر خود تحقیق نمی‌کنیم. ۳- زمانی به پزشکی مراجعه می‌کنم که هر کاری کنم به غیر از دستور آن پزشک حالم بهتر نمی‌شود. این ادعا هم نادرست است بسیاری از اوقات ما به پزشکی رجوع می‌کنیم در حالی که می‌دانیم یا احتمال می‌دهیم که رجوع به دیگر پزشکان هم مفید و موثر است. 🔷 ما زمانی پیامبری کسی را قبول می‌کنیم که می‌دانیم از سوی خدا ارسال شده و تنها برنامه و دستوراتی که او دارد ما را به سعادت کامل می‌رساند. ممکن است به صورت نسبی، برنامه و روش دیگران هم تا حدودی مفید باشد اما ما به دنبال کاملترین و بهترین برنامه می‌رویم. ✍️ داوود اسفندیارپور؛ دکترای کلام 💠 واحد پاسخگویی به شبهات موسسه امام خمینی ره 🔰 @iki_ac_ir
✳️ گروه عرفان و معنویت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه با همکاری گروه عرفان مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار می‌کند ✅ موضوع: انسان‌شناسی مبنای معنویت‌گرایی علامه حسن‌زاده آملی(ره) (نقدی بر معنویت غیردینی) 👤 ارائه‌کننده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر 👤 ناقد اول: حجت الاسلام و المسلمین دکتر 👤 ناقد دوم: حجت الاسلام و المسلمین دکتر 👤 مدیر کرسی: حجت الاسلام و المسلمین دکتر 🗓 شنبه 22 مهرماه 1402 ⏰ 13 🏢 مکان: بلوار جمهوری اسلامی، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، طبقه پنجم، سالن اندیشه 🌐 حضور مجازی👇 🌐 iki.ac.ir/live 🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir
✍️ محمد جعفری 💠 عبادات دینی یا انرژی درمانی!! 🔸اخیرا شاهدیم که مناسک دینی بر اساس انرژی درمانی، توجیه و ترویج می شود تا جایی که گویا خداوند مثلا نماز را برای تخلیه انرژی‌های منفی از ذهن و بدن انسان و یا تبادل انرژی مثبت واجب کرده است. در یکی از این دست نوشتجات آمده است: 👇 "در حالت سجده تبادل انرژی‌های منفی با زمین از هفت منطقه‌‌ چاکرای پیشانی یا آجنا چاکرا، چاکرای زانوها، چاکراهای کف دست‌ها و چاکراهای روی پاها و همچنین دریافت انرژی مثبت زمین از طریق این چاکراها می‌باشد. اصولا انرژی قدرتمند زمین، احساس شادی، رضایت، امید، لذت و میل به ‌ادامه‌ حیات را ایجاد می‌کند. در حالت سجده، چاکرای پیشانی که مرکز استدلال و منطق است، متعادل می‌گردد بنابراین افرادی که سجده‌های طولانی ‌تری داشته باشند، می‌توانند این چاکرا را متعادل‌ ساخته و به افرادی ‌متقی‌‌تر و حتی روشن‌ ضمیر تبدیل گردند. از همین روست که در اسلام نیز بر سجده‌ طولانی سفارش فراوانی شده است." و یا در نوشته‌ای دیگر آمده است: "از نظر علمی نیز ثابت شده است ‌که میزان انرژی حیاتی، قبل و بعد از طلوع خورشید و قبل و بعد از غروب خورشید، به بالاترین حد و میزان خود می‌رسد و می‌بینیم که در دین مبین اسلام نیز سفارش به نماز اول وقت، یعنی درست قبل از طلوع و غروب خورشید شده است که قطعا یکی از دلایل این است که انرژی حیاتی بیشتری توسط نمازگزار دریافت شود‌. نماز، دعا و عبادات جمعی نیز بسیار قدرتمند هستند زیرا انرژی جمعی ایجاد می‌کند. به همین دلیل است که در اسلام به نماز جماعت و دعاهای جمعی سفارش اکید شده است." ♻️ گرچه در حسن نیت مروجان این نگرش به دین نمی‌توان تردید کرد و بسیاری از این افراد در تلاشند تا با اثبات این موارد، دلبستگی و التزام به مناسک دینی را در جامعه تقویت نمایند اما این دوستان گرامی از سه نکته غافلند: 1️⃣ آیا تشریع عبادات دینی برای این آثار و کارکردها بوده است و یا این که اساسا خداوند خواسته است که انسانها با عبادت و عبودیت در قالب این شعائر و سخن گفتن با معبود بی‌همتای خود، روح تشنه خود را سیراب نموده و اتکا به آن قدرت مطلق پیدا نمایند؟ تاکید بر سجده طولانی و ساییدن سر بر خاک، نشان تذلل و تضرع انسان در پیشگاه الهی است و بس. ارزش والای سجده در اسلام و این که بهترین و زیباترین حالت عبادی انسان در حال سجده است، از همین جاست. 2️⃣ فارغ از این که بخواهیم وارد درستی مقوله انرژی درمانی و تأثیرات نماز و یا سایر عبادات بر چاکراها بشویم، این نوع نگرش کارکردگرایانه به دین، این خطر را به دنبال دارد که اگر بتوان همین آثار را با برخی تحرکات و فعالیت‌های ورزشی به دست آورد که چه بسا آسان‌تر و سهل‌الوصول‌تر از مناسک دینی هم باشد، پس انجام مناسک دینی چندان ضرورتی ندارد و می‌توان آنها را جایگزین عبادات دینی کرد. فی المثل بین الطلوعین به جای نماز صبح، به ورزش صبحگاهی و ژیمناستیک در محیط‌های باز و با طراوت و پارک‌ها بپردازیم؛ چه بسا که به انرژی جمعی بالاتری هم دست پیدا نماییم!! 3️⃣ تردیدی نیست که همه احکام الهی و خصوصا عبادات و مناسک دینی آثار مثبتی برای زندگی این جهانی ما دارد که به برخی از آنها هم در مضامین دینی تصریح شده است (صوموا تصحوا). اما نگاه علمی به دین که بیشتر به دنبال تبیین علم پسند امروزی از دین است، روحیه تعبد و تسلیم ایمانی را در وجود انسان تضعیف کرده و آدمی را در چارچوب عقلانیت و درک تجربی خویشتن محدود نموده و افق والای معارف دینی را بر انسان می بندد. 💠 واحد پاسخگویی به شبهات مؤسسه امام خمینی(ره) 🆔@meshkatnoo 🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir
🔰مراتب صعود و سقوط انسان حضرت آیت الله مصباح یزدی(ره) 🔹انسان می‌تواند آن‌چنان اوجی بگیرد که حتی مثل اسرافیل و میکائیل هم در مقابلش خاضع باشند؛ و از آن اوج عظمت، به اختیار خودش می‌تواند دفعتا سقوط کند که از هر جنبده‌ای پست‌تر شود! این تعبیر قرآن است. إِنَّ شَرَّ الدَّوَابَّ – دواب جمع دابة است، دبیب یعنی جنبیدن، کرمی را که در گل و لای‌ها می‌جنبد دبیب می‌گویند، یک موجودی که چنین حرکتی دارد می‌شود دابة. یعنی می‌جنبد، جنبده. یک موجودی که به آن عزت می‌رسد می‌تواند آنچنان سقوط کند که از هر جنبده‌ای – یعنی حتی از کرم توالت- پست‌تر بشود! 🔸این آیه قرآن است، من از خود نمی‌گویم. إِنَّ شَرَّ الدَّوَابَّ عِندَ اللّهِ، بدترین جنبده‌ها این آدمی است که الصُّمُّ الْبُكْمُ الَّذِینَ لاَ یَعْقِلُونَ، و در آیه ای دیگر الَّذِينَ كَفَرُوا فَهُمْ لا يُؤْمِنُونَ. ویژگی‌اش عقل است و ایمان. اگر این دو را داشته باشد، از همه بالاتر می‌رود، و اگر اینها را از دست بدهد از هر جنبده‌ای پست‌تر است. این بینش قرآنی است. 📆94-12-18 http://mesbahyazdi.ir/node/5764 🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir
🔻گزارشی از نشست حوزه علمیه و روان‌شناسی نوین؛ در خدمت گرفتن به جای تقابل 🔹نشست علمی روان‌شناسی نوین؛ چالش‌ها و آسیب‌ها به همت انجمن روان‌شناسی اسلامی حوزه های علمیه کشور برگزار شد. ▫️حجت الاسلام والمسلمین عالم‌زاده نوری معاون تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه: قم پایگاه تولید و نشر معارف اهل بیت به سراسر جهان است. ▫️حجت الاسلام دکتر جهانگیرزاده (عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌ره): معتقدیم که روان‌شناسی که در دویست سال اخیر با همه پیشینه آن شکل گرفته است می‌تواند به ما برای فهم بهتر انسان کمک شایان کند. ▫️حجت الاسلام رفیعی هنر (مدرس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌ره): اگر روان‌شناسی اسلامی را به اسم اسلام می‌خواهیم قطعا نیازی به اسم روان‌شناسی اسلامی داریم؟ جریان ۱۰۰ ساله حوزه در خصوص ارتباط حوزه با روان‌شناسی به دنبال فضای علمی بود است و در این زمینه از روش‌های عقلانی و علمی و تجربی بهره می‌گیریم. متن کامل گزارش:👇 https://hawzahnews.com/xctj9 @HawzahNews | خبرگزاری‌حوزه 🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir
✅ بیستمین نشست سه‌شنبه‌های علوم انسانی 👤سخنران: حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدرضا اسدی (معاون آموزش) ✳️ موضوع: گزارش معاونت آموزش از اقداماتشان در زمينه توليد علوم انسانی اسلامی و بيان مُطالباتشان از اعضای هيئت‌ علمی و گروه‌ها 🗓 سه‌شنبه 25 مهرماه 1402 ⏰ 10 🔷 ویژه اعضای محترم هیئت علمی مؤسسه 🏢 سالن اندیشه 🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir
✳️ آیت الله رجبی در جمع خادمین طرح ولایت: اساس همه پیروزی ها مسائل معرفتی و فکریست/ تحول فکری و روحی به وجود آمده در نسل جدید مقاومت پیروزی ها را رقم زده است ✅ تحول فکری و روحی خوبی در نسل جدید فلسطین ایجاد شده است و به جای چشم دوختن به سازمان های بین المللی و مذاکره و صلح و سازش به این باور رسیدند که تنها راه دستیابی به حقوقشان مقاومت و نصرت الهی است و این پیروزی ها حاصل این نگرش و اعتقاد است. 1️⃣ قسمت اول 🔷 به گزارش روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، آیت الله رجبی در دیدار جمعی از خادمین طرح ولایت که در سالن اندیشه مؤسسه برگزار شد با تبریک پیروزی‌های جبهه مقاومت در مقابله با رژیم غاصب صهیونیستی در سخنانی به تبیین اهمیت و جایگاه خدمت رسانی در عرصه‌های فکری و معرفتی پرداختند و گفتند: پیروزی که در جبهه مقاومت حاصل شد تجلی قدرت خدا بود و همانطور که امام عزیز در فتح خرمشهر گفتند که خرمشهر را خدا آزاد کرد جبهه مقاومت را نیز خدا پیروز کرد و باید شکر آن را به جا آورد. 🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir
قسمت دوم 🔷 آیت الله رجبی افزودند: باید دید که چه عواملی باعث این پیروزی شد، چند عامل مهم از منظر دینی در این پیروزی قابل مشاهده است، اول تربیت نیروهایی که در این مدت در سایه جبهه مقاومت رشد کرده‌اند و با تلاش‌های حاج قاسم سلیمانی و سید حسن نصرالله نسل جدیدی از مقاومت به وجود آمده است و در این نسل جدید فلسطین در جبهه مقاومت ایمان به نصرت الهی و اعتماد به نفس قوی حاصل شده است. 🔷 رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان ساختند: مسئله دیگر اینکه یک رویکرد جدید در شیوه مبارزه با دشمن به وجود آمده است چرا که قبلا بیشتر تعاملات سیاسی در تفکرات سران فلسطینی بود ولی الان تغییر کرده است و مقاومت را تنها راه گرفتن حق خود می‌دانند، آنها قبلا امیدشان بیشتر به سازمان‌های بین المللی و اتحادیه عرب و امثال آن بود ولی الان این نگرش در نسل جدید مقاومت تغییر کرده است و با همت و اعتقاد به نصرت الهی و اعتماد به نفس به مقابله با دشمن صهیونیستی می‌پردازند. 🔷 عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه اظهار داشت: ما باید نگاهمان را الهی کنیم، قرآن کریم هرجایش را که باز می‌کنیم از خدای متعال می‌گوید لذا در جمع مؤمنین باید نگاه این گونه باشد. 🔷 عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه اساس همه پیروزی‌ها مسائل معرفتی است، گفتند: اگر اینگونه عمل کردیم بسیار سود خواهیم کرد، علامه مصباح (ره) تأکید می‌کردند که هرجا خالصانه برای خدا کار کردیم خدای متعال فوق آمال و آرزوهای ما عطا می‌کرد؛ بالاترین پیروزی در حکومت جهانی حصرت مهدی عج خواهد بود و ما بالاتر از آن پیروزی‌ای نداریم، این که حکومتی تشکیل شود که در رأس آن امام معصوم علیه السلام باشد و مسئولین آن حکومت همه از تربیت یافتگان مکتب اهل بیت علیهم السلام باشند ولی حکومت به دست مؤمنان وارسته پدید می‌آید و نیز هدف آن تحقق عملی دین خدا و عبودیت اوست. 🔷 آیت الله رجبی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت مسائل فکری و معرفتی در پیروزی‌ها و لزوم تأمین نیازهای فکری و معرفتی مردم گفتند: اینکه برنامه‌ای باشد که نسل جوان ما به دین و آموزه‌های آن معتقد و ملتزم شود و هم خود متحول شود و همه جامعه را متحول سازد چقدر سودمند و ارزشمند است و این کار از سنخ همان تشکیل حکومت حضرت مهدی عج البته در مقیاس بسیار کوچکتر است و می‌تواند مقدمات آن حکومت را فراهم کند، ما در باب خدمت به بندگان خدا روایات زیادی داریم که نوعا همین نیازهای روزمره را شامل می‌شود اما اگر خدمتی باشد که نیازهای فکری و معرفتی بندگان خدا را برآورده سازد بسیار بالاتر، باعظمت‌تر و با ارزش‌تر خواهد بود و اساسا قابل مقایسه با نیازهای مادی و روزمره مردم نیست. 🔷 رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در بخش پایانی سخنان خود خطاب به همه خادمین طرح ولایت تأکید کردند: خدای متعال این فرصت گرانبها را پیش پای شما گذاشته است که بتوانید در تأمین بخشی از نیازهای فکری و معرفتی مردم و بندگانش سهیم باشید لذا باید قدر آن را دانست و شما خادمین طرح ولایت بدانید که این کار شما ارزش بالایی دارد و این کار نعمت بزرگ خدای متعال است که روزی شما شده است. 🔷 عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان سخنان خود با اشاره به اهمیت اخلاص در همه کارها ابراز داشتند: اخلاص در کار و انجام آن تنها برای خدای متعال بسیار با اهمیت است، وقتی در یک جمعی کسانی باشند که اخلاص داشته باشند وقتی خدای متعال فیضش را نازل می‌کند همه آن جمع بهره‌مند می‌شوند، انجام این کارها طبعا سختی‌های زیادی دارد اما بدانید که زحمات این کار می‌ارزد به همه آن سختی‌ها چرا که این طرح ولایت نیازهای فکری و معرفتی بخش زیادی از جوانان مشتاق را برآورده می‌کند و این بسیار با ارزش است. 🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir
📚 رهزنان سعادت 🖊 نوشته حضرت علامه آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی(ره) 📝 تدوین و نگارش: حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدحسین فاریاب، عضو هیئت علمی گروه کلام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔷 کتاب پیش‌روی در پی پاسخ این پرسش کلیدی است که چرا مؤمنان با وجود ایمان به خدا و شناخت دستورهای او، در مقام عمل، به مقتضای ایمانشان عمل نمی‌کنند. استاد گران‌مایه، حضرت علامه مصباح یزدی(ره) بر اساس آیات و روایات، هوای نفس، دنیازدگی و شیطان را سه مانع مهم التزام به لوازم ایمان معرفی می‌کنند. ایشان همچنین پس از بیان این موانع، به تبیین راهکارهای مقابله با آنها می‌پردازند. 👈👈مشاهده و خرید اینترنتی 🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir
✳️ گروه فلسفه مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با همکاری دانشگاه تهران (دانشکدگان فارابی) و دبیرخانه کرسی‌ها برگزار می‌کند ✅ موضوع: مبانی پیشرفت فناوری هوش مصنوعی در اندیشه مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) 👤 ارائه‌کننده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر 👤 ناقد: آقای دکتر ، رئیس دانشکده مهندسی دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران 👤 مدیر کرسی: آقای ، دانش‌آموخته سطوح عالی حوزه علمیه قم 🗓 سه‌شنبه 25 مهرماه 1402 ⏰ 18:30 🏢 مکان: بلوار جمهوری اسلامی، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، طبقه پنجم، سالن اندیشه 🌐 حضور مجازی👇 🌐 iki.ac.ir/live 🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir
✳️ عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تبیین کرد: عقل نظری نه جای ایمان را تنگ می‌کند نه عقل عملی/ ویژگی معنویت پسامدرن ✅ تعبدگریزی، عقلانیت و ناواقع‌گرایی از جمله مهم‌ترین شاخصه‌های معنویت غیردینی است؛ معنویت غیردینی معتقد است که مزاج انسان مدرن و پسامدرن از تعبد فراری است یعنی به نوعی یک پدیدار و حقیقت را توصیف می‌کنند؛ می‌گویند انسان مدرن از تعبد فراری و دنبال عقلانیت است لذا ما باید براساس عقلانیت، یک معنویتی تعریف کنیم و این معنویت ما را از رنج فاصله می‌دهد و به آرامش می‌رساند. 1️⃣ قسمت اول 🔷 به گزارش روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) کرسی ترویجی با موضوع "انسان‌شناسی مبنای معنویت‌گرایی علامه حسن‌زاده آملی(ره) (نقدی بر معنویت غیردینی)" به همت گروه عرفان و معنویت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه با همکاری گروه عرفان مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد. 🔷 در این کرسی ترویجی حجت الاسلام والمسلمین دکتر علیرضا کرمانی عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) به عنوان ارائه دهنده در سخنانی گفت: معنویت غیردینی محصول نظرات انسانی است که ربط و وابستگی خود به حق را نادیده گرفته و بدون توجه به جایگاه هستی‎شناسانه انسان، سعی دارد با عقلی ابزاری راه را برای وصول به معنویتی که آن را در کاستن رنجوری و ملالت خلاصه می‎کند بجوید. 🔷 وی افزود: این مقاله با روش توصیفی بر آن است که سیر معنویت غیردینی را از دوران مدرن تا دوران پسامدرن همراه با اهم شاخصه‌های آن که عبارتند از عقلانیت، تعبدگریزی و ناواقع‎گرایی به تصویر بکشد و سپس با روشی تحلیلی مبتنی بر مبانی علامه حسن‎زاده آملی ره با محوریت نوع نگاه ایشان به حقیقت و مکانت انسان، به نقد معنویت غیردینی و شاخصه‎های آن بپردازد. 🔷 حجت الاسلام والمسلمین دکتر کرمانی خاطرنشان ساخت: در این نقد، معنویت، رهایی از قیود و محدودیت‎های وجودی انسان تعریف شده است که آدمی برای وصول به آن نیازمند انضباطی واقعی به نام دین است و از این رو تعبد به دین، تعهد به واقع است در حالی که معنویت غیردینی با تعبد به عقلانیت به دنبال امری غیرواقع است. 🔷 وی افزود: حقیقت انسان از منظر علامه حسن زاده آملی ره یک حقیقت ذو مراتب است و نگاه ایشان به انسان یک نگاه وجودی وحدت نگار است و دوئیت را به رسمیت نمی‌شناسد. 🔷 وی با بیان اینکه معنویت سرگذشتی در تاریخ مسیحیت دارد و این سرگذشت سبب شده است تا روشنفکران ما ناظر به آن اظهارنظر کنند، گفت: معنویت در مسیحیت معنویت ساده و به تعبیری در برابر دنیوی قرار داشت که این نوع معنویت را می‌توان روحانیت هم نامگذاری کرد، یعنی معنویت در دو سه قرن اول مسیحی در برابر دنیوی بود ولی وقتی کلیسا روی کار آمد و مسیحیت دین رسمی شد، معنویت در مقابل دنیوی نبود بلکه در برابر مادی قرار گرفت یعنی چیزی که مادی باشد، معنویت نیست. 🔷 حجت الاسلام والمسلمین دکتر کرمانی با بیان اینکه در اینجا کلیسا خود را متصدی به کمال‌ رساندن روح و از بیرون کلیسا متمایز شد، اظهار کرد: لذا معنویت که گفته شد معنویت کلیسایی بود؛ در دوره رنسانس کلیسا تضعیف شد و به تبع آن معنویت کلیسایی هم تضعیف و معنویت شخصی و از اخلاق و عقل نظری دور شد و به تجارب شخصی نزدیک شد. 🔷 وی با بیان اینکه دین شامل دین نهادینه تاریخی یعنی جنبه شعائری دین و دین در تعریف ماهوی خود است، ادامه داد: با این تعریف، معنویت غیردینی هم دو تعریف دارد؛ در ابتدا وقتی سخن از معنویت غیردینی گفته می‌شد تلاش برای دورکردن معنویت از قید و بند دین نهادینه مسیحیت و کلیسا بود با اینکه این فرد خدا را قبول داشت ولی در ادامه این نگاه عمیق‌تر شد و به معنویتی تبدیل شد که اساساً به خدا و امور غیردینی باور نداشت. 🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir
2️⃣ قسمت دوم 🔷 حجت الاسلام والمسلمین دکتر کرمانی خاطرنشان ساخت: کمال هر انسانی در بالفعل کردن بالقوه هاست که ما تعبیر می‌کنیم به جمعیت یا جامعیت انسان نسبت به مراتب وجود. 🔷 عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تصریح کرد: تعبدگریزی، عقلانیت و ناواقع‌گرایی از جمله مهم‌ترین شاخصه‌های معنویت غیردینی است؛ معنویت غیردینی معتقد است که مزاج انسان مدرن و پسامدرن از تعبد فراری است یعنی به نوعی یک پدیدار و حقیقت را توصیف می‌کنند؛ می‌گویند انسان مدرن از تعبد فراری و دنبال عقلانیت است لذا ما باید براساس عقلانیت، یک معنویتی تعریف کنیم و این معنویت ما را از رنج فاصله می‌دهد و به آرامش می‌رساند. 🔷 وی گفت: برخی‌ها تنها نگاه به بعد انسانی یا مجردی انسان می‌کنند و برخی نیز تنها به بعد مادی انسان توجه دارند، در تعریف دین به معنای عام باید گفت که دین یک مجموعه دستورالعمل‌ها و انتظام ها در زندگیست که انسان را به کمال می‌رساند و اگر این نحوه سلوک و کمال الهی بود آن دین نیز الهی می‌شود. 🔷 وی در نقد تعبدگریزی این معنویات از منظر علامه حسن‌زاده اظهار کرد: اینها گرچه معنویت معطوف به شریعت را نفی می‌کنند اما به شدت متعبد و متعصب به فرآورده‌های عقلانی خود هستند. در نقد این تفکر هم گفته شده است معنویت‌گرا، متعبد است ولی متعبد به حقیقت است ولو اینکه حکم عقل باشد یا شرع. نکته دیگر اینکه کسانی که عقلانیت نظری را برنمی‌تابند و سراغ عقلانیت عملی رفته‌اند و با تنقیص عقلانیت نظری جایی برای ایمان باز کرده‌اند که به نظر می‌رسد تفسیری می‌توان از عقلانیت نظری داشت که نه جا را برای ایمان و نه عقلانیت عملی تنگ کند. 🔷 حجت الاسلام والمسلمین دکتر کرمانی با بیان در عقل نظری ما دنبال بیان این مطلب هستیم که مزاج معنوی انسان دارای فضیلت عقلانی شود، ادامه داد: در عقل نظری دنبال تأکید بر این مطلب نیستیم که استدلال عقلی لزوماً انسان را به نتیجه می‌رساند. 🔶 خاطرنشان می‌شود: در ادامه این کرسی ترویجی، حجج اسلام والمسلمین دکتر محمد جعفری و حسین مظفری به بیان نقدها و دیدگاه های خود پیرامون ارائه حجت الاسلام والمسلمین دکتر کرمانی پرداختند. 🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir
📜 💠 نشريه فرهنگی هدهد (شماره 247) 📰 🔹 حقوق بی‌بشر ... 🔺 کاریکاتورهایی از مظلومیت فلسطین 🖨 برای دریافت نسخه پی دی اف (PDF) مخصوص چاپ اینجا را كلیك كنید 🆔@TolidatFarhangi 🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir