🔹 معاون فرهنگی مرکز آموزش مجازی فرهنگ و معارف اسلامی تبیین کرد:
کارگاه تربیت مربی(تربیت دینی نوجوان)الهام گرفته از بیانات مقام معظم رهبریست/ تاکید مقام معظم رهبری بر کاربردی سازی افکار علامه مصباح(ره)
🔸 کارگاه حضوری تربیت مربی(تربیت دینی نوجوان) از چهاردهم تا بیستم مهر برگزار می شود و مختص به مربیانیست که در سطوح مختلف در آموزش و پرورش، مدارس، مساجد و هیئات کار می کنند و با نوجوان ها و جوان ها در ارتباطند.
🔹به گزارش روابط عمومی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره، محمد بابازاده معاون فرهنگی مرکز آموزش مجازی فرهنگ و معارف اسلامی در گفت و گویی با اشاره به برگزاری کارگاه حضوری تربیت مربی(تربیت دینی نوجوان) در موسسه گفت: برگزاری این گونه دوره ها چند سالی است که به خاطر ضرورت یا خلاءهایی که احساس می شد شروع شده است.
🔸وی افزود: برگزاری این دوره ها از پیشنهادات مقام معظم رهبری در دیداری که معظم له با خانواده علامه مصباح ره داشتند الهام گرفته شد چرا که ایشان تاکید داشتند باید افکار علامه مصباح ره کاربردی شود.
🔹 بابازاده گفت: کارگاه حضوری تربیت مربی(تربیت دینی نوجوان) از چهاردهم تا بیستم مهر برگزار می شود و مختص به مربیانیست که در سطوح مختلف در آموزش و پرورش، مدارس، مساجد و هیئات کار می کنند و با نوجوان ها و جوان ها در ارتباطند.
مطالعه ادامه خبر 👇🏻 |
══════••✾••═════
روابطعمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🖥 @iki_ac_ir
مطالعه ادامه خبر بالا |
🔹وی افزود: سرفصل هایی که در این کارگاه مطرح می شود از سخنان مقام معظم رهبری استخراج شده است؛ عناوینی مثل تربیت عبادی، تربیت جنسی نوجوان، سلامت روحی و روانی نوجوان، استعدادیابی و هدایت تحصیلی، ارتباط در خانواده، اعتماد به نفس، نقش تغذیه مناسب و ورزش در تربیت، رسانه و نوجوان و اینترنت و شبکههای اجتماعی.
🔸معاون فرهنگی مرکز آموزش مجازی فرهنگ و معارف اسلامی ابراز داشت: یکی از مزیت های این کارگاه حضور اساتید مجرب و مشهور می باشد که هر کدام از این اساتید در موضوعاتی که تدریس می کنند صاحبنظر می باشند.
🔹وی گفت: این کارگاه در تالار موسسه و از چهاردهم تا بیستم مهرماه هر روز توسط یکی از اساتید برگزار می شود و به شرکت کنندگان نیز گواهی شرکت در دوره ارائه می شود.
🔸بابازاده در بخش پایانی سخنان خود از برنامه های آتی این معاونت گفت و تاکید کرد: طرح کرامت که در واقع کاربردی سازی اندیشه های بنیادین است را دستور کار داریم؛ طرح ولایت ارائه همین اندیشه های بنیادین است اما کاربردی سازی آن رساندن این اندیشه ی بنیادین به مرحله عمل در زندگیست.
══════••✾••═════
روابطعمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🖥 @iki_ac_ir
استقامت و پایمردی در مسیر حق رمز پیروزی مجاهدان الهی علامه مصباح.mp3
4.44M
💠 استقامت و پایمردی در مسیر حق؛ رمز پیروزی مجاهدان الهی
🎧 شنوای سخنان علامه مصباح(ره) در دیدار با جمعی از جانبازان و رزمندگان حزبالله لبنان
☑️ اهمیت غنیمت شمردن فرصتها
☑️ فرصتی برای تحقق آرزوی شهادت در رکاب سیدالشهدا
☑️ امداد غیبی در جنگ سیوسه روزه لبنان
☑️ شرط بهرهمندی از نصرت الهی
☑️ حزبالله لبنان؛ نمونه بارز الطاف خاص الهی
☑️ وعدههای الهی محقق خواهند شد!
☑️ پیروزی حتمی از آنِ ماست
☑️ درک لحظههای بهشتی در جبهههای جنگ
💠 لینک مطالعه در وبسایت MESBAHYAZDI ir
————————————-—
👈🏻 الترجمة العربية:
الاستقامة والثبات على نهج الحق سر انتصار المجاهدين الإلهيينفي لقاء لسماحته مع عدد من جرحى حزب الله اللبناني ومجاهديه؛ التاريخ: الثلاثاء، 31 تشرين الأول 2017م، 11 صفر 1439ه
———————————
۱۳۹۶/۸/۹
══════••✾••═════
روابطعمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🖥 @iki_ac_ir
«ولایت مومنان بر یکدیگر»
🔹️با توجه به تکیه بیانات رهبر معظم انقلاب(حفظه الله) در جمعه_نصر، بر آیه ۷۱ سوره توبه، در ادامه برخی نکات تفسیری مرحوم علامه مصباح یزدی درباره این آیه را مشاهده کنید.
🔹️آیه: «وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَيُطِيعُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ أُولَئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ»
ترجمه: مردان و زنان باايمان، ولىّ و يار و ياور يكديگرند؛ امر به معروف، و نهى از منكر مىكنند؛ نماز را برپا مىدارند؛ و زكات را مىپردازند؛ و خدا و پيامبرش را اطاعت مىكنند؛ بزودى خدا آنان را مورد رحمت خويش قرار مىدهد؛ خداوند توانا و حكيم است.
#مصباح_اندیشه
#معارف_قرآن
#ولایت
📱 @mesbahyazdi_ir
🔰رابطه ولایی مومنان
🔸«المؤمنون و المؤمنات بعضهم اولياء بعض» هر مؤمنى نسبت به مومن ديگر ولى است وآنها اولياء یکديگر هستند؛ يعنى هر مومنى نسبت به مومن ديگرى ولايت دارد. نتيجه اين ولايتى كه مومنين بر ديگران دارند؛ «يأمرون بالمعروف و ينهون عن المنكر» آنها خيرخواه همديگر هستند و وقتى ببينند کسی عوضی میرود، منحرف مىشود یا مرتكب گناه و اشتباه مىشود، نهى از منكر و امر به معروف مىكنند.
🔸ممكن است همين كسى كه امروز امر به معروف و نهى از منكر كرده است، فردا خودش دچار اشتباه شود. طرف مقابل می آید آمر سابق را، امر به معروف و نهى از منكر مىكند. اين همان ولايت مومنین نسبت به یکدیگر است.
🔸حقيقت ولايت يك رابطه عميق قلبى بين دو موجود عاقل است كه منشاء مىشود كه يكى از ديگرى استفاده كند؛ در این ولایت می تواند دو فرد از همديگر استفاده كنند يا دو جامعه با هم رابطه ولايى برقرار كنند و پيمان دوستى بين دو جامعه بسته شود. همه اینها همان ولایت است.
۱۳۸۸/۰۴/۰۳
🔰تفاوت رابطه افراد در جامعه ایمانی و کفر
🔸خداوند متعالی میفرماید: «زنان و مردان مؤمن نسبت به یکدیگر ولایت دارند، و در پرتو این ولایت است که امر به معروف و نهی از منکر میکنند». این ولایت را به هر معنایی بگیریم، چه به معنای محبت و چه به معنای نوعی سلطه و قدرت قانونی، یا به هر معنای دیگر، چنین اقتضایی دارد که مؤمنان یکدیگر را از کارهای زشت باز دارند.
در فرهنگ غربی چنین حقی به کسی داده نمیشود تا درباره گناهان و امور دینی و معنوی دیگران دخالت کند؛ اما اسلام تأکید دارد همانگونه که شخص، باید خود را از گناه برهاند، در برابر دیگران هم وظیفه دارد که آنان را از آتش جهنم دور کند. آمر به معروف و ناهی از منکر برای آنکه بتواند به دیگری تذکر دهد و یا عملاً جلو معصیت را بگیرد باید نوعی ولایت و اجازه قانونی داشته باشد. شاید عبارت «الْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاء بَعْضٍ» اشاره به این باشد که خداوند متعال چنین ولایت و قدرت قانونی را به مردان و زنان مؤمن داده است.
🔸البته این، یک معنای آیه است و ممکن است ولایت در آیه مزبور، به معنای دوستی نیز باشد که در این صورت مفهوم آن این است که چون مردان و زنان مؤمن به هم محبت دارند و دلسوز هماند، نمیخواهند مبتلا به گناه شوند و راهی را در پیش گیرند که سرانجام آن، عذاب ابدی باشد. آن محبت حاکم بر مؤمنان ایجاب میکند که امر به معروف و نهی از منکر کنند. نیز ممکن است مراد از ولایت در این آیه، هر دو معنایی باشد که در بالا ذکر گردید.
🔸اما زمانی که در آیه ۶۷ سوره توبه، از منافقان سخن به میان آورده میشود، تعبیر «الْمُنَافِقُونَ وَالْمُنَافِقَاتُ بَعْضُهُم مِّن بَعْضٍ» ذکر میگردد. در اینجا دیگر از واژه ولایت استفاده نشده و خداوند نفرموده است: «بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاء بَعْضٍ». همچنین بهجای تعبیر «يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکرِ»، عبارت «يَأْمُرُونَ بِالْمُنکرِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ» بهکار رفته است.
📚 بزرگترین فریضه، صفحه ۴۴ و ۴۵
🔰 دلسوزی و محبت در جامعه ایمانی
🔸خداى متعال...ولایتى را به مسلمانان داده است که نسبت به همدیگر بتوانند امر به معروف و نهى از منکر کنند.
🔸معناى دیگرى که مىتوان براى ولایت ذکر همان معناى معروف «دوستى» است. یعنى چون مؤمنان و مؤمنات نسبت به همدیگر محبت دارند، یکدیگر را دوست دارند، و دلسوز همدیگر هستند، لذا نمىخواهند به گناه مبتلا شوند، نمىخواهند کارى بکنند و راهى بروند که نهایت آن، عذاب ابدى هست.
آن محبت حاکم بر مؤمنان و مؤمنات ایجاب مىکند که امر به معروف و نهى از منکر در میان آن ها وجود داشته باشد. شاید در این آیه از هر دو معنا بتوان استفاده کرد.
📚 آذرخشی دیگر از آسمان کربلا، صفحه ۲۳۳
🔰مسئولیت اجتماعی مومنان
🔸اسلام...وظیفه اى براى مردم قرار داده است و فرموده، شما غیر از این که باید دین خودتان را حفظ کنید، مقررات دولت اسلامى را نسبت به خودتان رعایت کنید، باید مواظب باشید که دیگران هم این مقررات را رعایت کنند؛ یعنى مسؤولیت عمومى و مشترک نسبت به دیگران وجود دارد. بر اساس آیه شریفه: «وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْض»، براى هر مؤمنى بر مؤمن دیگرى یک نوع ولایت اثبات مىشود؛ ولایت امر به معروف. مؤمن ولىّ مؤمن است و باید به او دستور بدهد؛ بگوید این کار را نکن، یا وظیفه ات را انجام بده.
📚 کاوش ها و چالش ها، جلد۲، صفحه۳۱
📱 @mesbahyazdi_ir
══════••✾••═════
روابطعمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🖥 @iki_ac_ir
📌دیدگاه اهل سنت دربارۀ اصل آموزۀ مهدویت چیست؟
✍️پاسخ
1️⃣به جز افرادی انگشت شمار، سایر عالمان اهل سنت اصل آموزۀ مهدویت را پذیرفته اند.
2️⃣ ابن خلدون، رشیدرضا و احمد امین مصری از مخالفان آموزه مهدویت هستند. ابن خلدون معتقد است که روایات مهدویت، صحیحه نیستند. (تاریخ ابن خلدون، ج1، ص388 )
3️⃣پاسخ: عالمان اهل سنت بارها بر تواتر و اعتبار روایات مهدویت تأکید کردهاند. برای نمونه، ابن حجر عسقلاني ميگويد: «اخبار به تواتر رسيده است که مهدي(علیه السلام) از امّت است، و عيسيبنمريم از آسمان فرود آيد و پشت سر او نماز ميخواند». ( فتح الباری، ج6، ص358.)
4️⃣رشید رضا میگوید که اولاً در جزئیات روایات مهدویت، تعارض بسیار است، ثانیاً این روایات به طور عمده از متون شیعیان است.
5️⃣پاسخ: اولاً تعارض در جزئیات مانع از اعتبار اصل آموزه مهدویت نیست. ثانیاً روایات مهدویت در متون اهل سنت چنان فراوان است که عالمان اهل سنت بر تواتر آنها تأکید کردهاند.
6️⃣احمد امین مصری نیز چنین شبهه میکند که احادیث مهدویت نوعی خبر دادن از غیب میداند و سپس به طور کلی وجود هر نوع اخبار غیبی در احادیث را منکر میشود.
7️⃣پاسخ: خبر دادن از غیر امر محالی نیست تا بخواهد انکار شود، چنانکه قرآن کریم نیز از آینده خبر داده که شکست و پیروزی رومیان یکی از آنهاست(روم، ۲و۳). افزون بر آن، اگر آموزۀ مهدویت در روایات معتبر آمده، دلیلی برای دست برداشتن آن نیست.
8️⃣مرکز دینی «رابطة العالم الاسلامی»، از بزرگترين مراکز وهابیت، در سال 1976 دیدگاه خود را چنین اعلام کرد:
«به هنگام ظهور فساد در جهان و انتشار کفر و ستم، خداوند به وسيلۀ او (مهدی) جهان را پر از عدل و داد ميکند، همانگونه که از ظلم و ستم پر شده است ... اعتقاد به ظهور مهدي (بر هر مسلماني) واجب بوده و جزء عقايد اهلسنت و جماعت است و جز افراد نادان یا بدعتگذار، آن را انکار نمیکنند».
✅کانال یادداشتهای اعتقادی
🆔@faryab110
══════••✾••═════
روابطعمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🖥 @iki_ac_ir
📘کتاب: درآمدی بر سلسله های صوفیه - جلد اول - کلیات تصوف خانقاهی
◀️ نویسنده: رسول مزرئی
📚چکیدۀ کتاب:
طریقهها و سلسلههای صوفیه شاخهای بزرگ از درخت تنومند تصوف اسلامیاند که تأثیرشان، خواه مثبت خواه منفی، بر تاریخ، فرهنگ، سیاست، شعر و ادب مسلمانان جهان انکارناشدنی است. این فرقهها و گروهها که بازتاب و نمود اجتماعی بُعد تربیتی تصوفاند، در حدود سده ششم هجری قمری شکل گرفتند و در سدههای بعدی به رشد و شکوفایی رسیدند. به سبب پیوند وثیق تصوف علمی و تصوف فرقهای و همچنین نقش مؤثر این جریان اجتماعی بر تاریخ و جنبههای گوناگون تصوف و عرفان اسلامی، به نظر میرسد دانستن کلیات مباحث طریقتی و تصوف خانقاهی برای دانش پژوهان رشته عرفان اسلامی ضروری باشد.
📘 لینک خرید آنلاین کتاب 📘
انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
@hatif_ir
══════••✾••═════
روابطعمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🖥 @iki_ac_ir
••✾••
«معرفی مقاله علمی پژوهشی»
✍️ محمد فنائی اشکوری:
"بررسی تشخص و انسانوارگی خداوند"
(دوفصلنامه علمی معرفت کلامی شماره 31، صص 59-79)
🔶خطوط کلی بحث:
آیا خدا متشخص است؟
آیا خدا شخص است؟
آیا خدا انسانوار است؟
🌍دیدگاه برآمده از فلسفه و عرفان اسلامی
🔰 قرآن کریم چه تصویری از خدا ارائه می دهد؟
(غیر شخصی؟ شخصی انسانوار؟ شخصی ناانسانوار؟ هر سه؟!)
✅ نقد دیدگاه مصطفی ملکیان
✅ بررسی دیدگاه پروفسور لگنهاوزن
🟢#محمدفنائی_اشکوری
http://eitaa.com/dreshkevari
══════••✾••═════
روابطعمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🖥 @iki_ac_ir
🔰هم اکنون
🔺پخش زنده بیانات حجت الاسلام والمسلمین دکتر مجتبی مصباح پیرامون شخصیت دبیر کل حزب الله لبنان شهید سیدحسن نصرالله
پخش زنده از طریق لینک زیر قابل دسترسی است:
https://telewebion.com/live/quran
✅ @mojtabamesbah_ir
══════••✾••═════
🏢 روابطعمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🖥 @iki_ac_ir
7.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 #برش_مستند | ارتباط علامه مصباح یزدی با حزب الله لبنان در کلام سید حسن نصر الله
🎞 مشاهده نسخه کامل قسمت اول مجموعه تصویری دلیل:
https://aparat.com/v/wBmdV
@dalil_tv
@mesbahyazdi_ir
══════••✾••═════
روابطعمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🖥 @iki_ac_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#آنونس
🔴 برنامه زنده چراغ
👈🏼پاسخ به شبهات دین ستیزان
✅چهارشنبه ها ساعت 19:30
👈🏼کارشناس این هفته:
حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد جعفری
#راههای_مشاهده شبکه ولایت
📲پخش زنده در سایت و کانال روبیکا
🌐 سایت و اپلیکیشن شبکه ولایت
📡 و فرستنده ماهواره یاهست
👈🏼یاهست 11766 V 5/6
📡 @velayattv
🆔@mjafari_ir
══════••✾••═════
روابطعمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🖥 @iki_ac_ir
15.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#ببینید
🎥 #ریلز
🎤 استاد خسروپناه :
🪴 در کرسی آزاداندیشی به چه مسائلی بپردازیم ؟!
🎷موسیقی ...
💻 هوش مصنوعی...
🧕🏻طرح حجاب و عفاف...
💥 طرح نور ...
⚡️نسل ضد ...
#طرح_ولایت_۲۹
#یکبار_برای_همیشه
#بسیج_دانشجویی
🆔 @tvelayat_ir
══════••✾••═════
روابطعمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🖥 @iki_ac_ir