eitaa logo
شذرات/ایمان نوروزی
296 دنبال‌کننده
321 عکس
315 ویدیو
11 فایل
در اینجا یادداشت‌ها و تجربیات و خاطراتم را در حوزه‌های مختلفی چون #نظام_خانواده، #اقتصاد و #تجارت_مردمی، #وطن_توحیدی (جهان اسلام)، #طب_اسلامی و... را خواهم نوشت. طلبه‌ای که در زمان انقلاب اسلامی و در عصر خمینی (عصر جدید) تنفس کرد و بالید.
مشاهده در ایتا
دانلود
6.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
از قتل عام گسترده شیعیان در دوره صدام چه میدانید؟ دکتر مصطفی خرم‌آبادی در انتفاضه شعبانیه در سال ۱۹۹۱ صدام بیش از دو میلیون نفر را کشت. بین الحرمین را که می‌بینید، خانه‌های مردم بود، مردم کربلا به حرم اهل بیت و خانه های اطراف حرم پناه آوردند. صدام تمام خانه ها را با خاک یکسان کرد. بین الحرمین خون مرد و زن و بچه عراقی ریخته شده است. شذرات @iman_norozi
✍️نامه‌ای به شهید رستمعلی آقا باباپور در روز شهادتش در هشتمین روز کمین، گلوله تک تیرانداز نشست وسط دو اَبروی رستمعلی و پیشانیش را شکافت. صدای یا زهرایش بلند شد و مغزش پاشید روی تنم و کیسه های کمین، با پشت سر آرام نشست روی زمین، سریع عکس گرفتم، به سه ثانیه نکشید که شهید شد. ناگهان از توی کانال یک نفر داد زد که رستمعلی نامه داری فرمانده نامه را گرفت و باز کرد، از طرف همسرش بود ، نوشته بود : رستمعلی جان، امروز پدر شدی، وای ببخشید من هول شدم، سلام عزیزم، نمیدونی چقدر قشنگه، بابا ابوالقاسم اسم پسرت رو گذاشته مهدی، عین خودته، کشیده و سبزه، کی میای عزیزم ؟ از جهاد اومده بودن دنبالت، می خوان اخراجت کنن، خندم گرفته بود.‏ مگه بهشون نگفتی که جبهه ای ؟ گفتن بخاطر غیبت اخراج شدی، مهم نیست، وقتی آمدی دوباره سر زمین ، کار می کنی، این یه ذره حقوق کفاف زندگیمون رو نمیده، همون بهتر که اخراجت کنن. عزیزم زود برگرد، دلم واست تنگ شده..🕊🕊🕊💔🥀🥀🥀 قرآن کریم «گمان نکنید شهدا مرده اند بلکه زنده اند و در نزد پروردگارشان روزی میخورند» https://eitaa.com/joinchat/2105016323C3224901930
23.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
رمزگشایی پروژه مخوف کاهش جمعیت جهان از روی جلد مجله تایم .ریست بزرگ شذرات @iman_norozi
10.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘 مداحی حسین طاهری در دیدار فعالان دفاع مقدس با رهبر انقلاب دیروز پدرها همه رفتند به میدان امروز پسرها همه در خط شهیدان شذرات @iman_norozi
animation.gif
24.9K
و زناشویی در استاد علی امینی نژاد 🔹این مقاله برآن است تا نشان دهد عرفان اسلامی تحت تعلمیات پیامبر اکرم- نگاهی متعالی در عین اعتدال و همراهی با فطرت در مساله زن و زناشویی ارائه کرده است. 🔹استاد امینی‌نژاد نگاه عرفان به مسئله زن و زناشویی را به دوره قبل و بعد تقسیم می‌کند. این مقاله در ابتدا به بررسی آثار عرفانی پیش از ابن عربی در مسئله زناشویی می‌پردازد و سپس اوج آن را در نگاه ابن عربی می‌داند؛ «اوج نگرش درباره و زناشويي و تبلور کامل - از حیث تحلیلی و را باید در نگاه عارف شهیر اسلامی محی‌الدین ابن‌عربی جستجو کرد.» 🔻مقالات و گفتارهای فراوانی به مسئله زن و زناشویی در عرفان اسلامی بخصوص ابن عربی پرداخته شده است، اما آنچه مقاله استاد علی امینی‌نژاد را از سایر مقالات و گفتارها در این مسئله می‌کند اینست که نویسنده دچار از آثار عرفا نشده است. لذا نویسنده سعی داشته است گزارشی از عرفان اسلامی در مسئله زن و زناشویی بپردازد. خلاصه مقاله فوق در چند پیام ارائه می‌گردد. ✨متن تایپی: goo.gl/bQDITM ✨نشریه شماره۶،زمستان۹۱ 🔻سعی داریم مسئله زن و را از نظرگاه‌ها و مکاتب مختلف بپردازیم و مخاطب خودش در یک تراز مکاتب و اندیشه‌های مختلف را به سنجه قضاوت بگذارد. شذرات؛ (پراکنده نویسی‌های منظومه‌وار یک طلبه) https://eitaa.com/iman_norozi
🔹زن و زناشویی در عرفان اسلامی قسمت ۱ 🔻گزارش سهروردی از نقش در سلوک ✍ استاد علی امینی نژاد 🔸ابوحفص عمر سهروردی از گزارش می‌کند که به خاطر تعدد زوجاتش مورد و قرار می‌گرفت. 🔸 عارف خراسانی در مقام پاسخ از ایشان می‌پرسد، آیا شده که در میان سلوک و رعایت آداب و دستورالعمل‌های سلوکی، از ذهن شما بگذرد و شما را مشغول دارد؟! پاسخ می‌دهند که آری چنین مواردی پیش آمده است. 🔸عارف خراسانی به آنها می‌گوید: «اگر من در همه عمر بدین حالی که شما دارید و به راحتی به گذر تن در می‌دهید، رضایت می‌دادم هرگز در تمام عمر نمی‌کردم، اما چون تا خاطری پیش می‌آمد به آن را دفع می‌کردم، الان چهل سال است که یک برذهنم برنگذشته است.» (سهروردی، عوارف المعارف، ص101). منبع: استاد امینی‌نژاد، مقاله زن و زناشویی در عرفان اسلامی؛ فصلنامه مطالعات معنوی، ۱۳۹۱ شذرات؛ (پراکنده نویسی‌های منظومه‌وار یک طلبه) https://eitaa.com/iman_norozi
🔹زن و زناشویی در عرفان اسلامی قسمت ۲ 🔻نقش و ارضای نفس در ! ✍ استاد علی امینی‌نژاد 🔸تحلیل عمیق‌تر از مسئله و را می‌توان از بخش دیگری از کلمات در این باب جستجو کرد. 🔹 سهروردی بر این باور است که وقتی سالک مخالفت با را می‌کند و در مسیر آن را از لذائذ و مشتهیاتش باز می‌دارد، این کنترل شدید نفس و باز داشتن او از ، گاه به جایی می‌رسد که آنچه درد سالک بود او می‌شود و و ارضاء نفس در آن مراحل سخت، موجب با قلب در می‌شود و در نهایت نفس مقابل و مخالف، مُعین و همراه آدمی گشته و موجب شده و طمأنینه بر نفس حاکم می‌شود و در اين حال در خطاب با آن است که (کن معي في الطعام اکن معک في الصلوة) در غذا همراهم باش تا در عبادت همراهت باشم. 🔹 در همین راستا تأمل در کلام (درگذشته به سال 297 ه ق) حائز اهمیت است. او می‌گوید: من به محتاجم چنانچه به غذا احتیاج دارم. این سخن دقیقا به معنای همراهی در اسلام با و است و این نگرش کاملاً انعکاس از برداشت‌های اسلامی و دینی در این موضوع است. شذرات؛ (پراکنده نویسی‌های منظومه‌وار یک طلبه) https://eitaa.com/iman_norozi
🔹زن و زناشویی در عرفان اسلامی قسمت ۳ 🔻زناشويي در ✍استاد علی امینی ‌نژاد ✨اما عرفان اسلامي درباره زن و زناشويي و تبلور کامل - از حیث و سلوکی را باید در نگاه عارف شهیر اسلامی (درگذشته به سال 638 ه ق) جستجو کرد. 🔸ابن‌عربی موضوع را از منظر آنچنان گسترش می‌دهد که با و تجلی گره می‌زند و با عنوان «» آن را در همه مراتب هستي جاري و شکل‌گيري و آفرينش همه اشیاء را زیر سر پدیده نکاح به شمار می‌آورد. 🔸درهمین راستا در محی‌الدین حداقل مرتبه‌ی از نکاح که عبارتند از: «نکاح اسمائی»، «نکاح روحانی»، «نکاح طبیعی ـ ملکوتی»، و «نکاح عنصری ـ سفلی»، تبیین و تشریح می‌شود (قونوی، ص 378) 🔸 و چه بسا بحث و بررسی در اطراف در آثار ابن‌عربی با عنوان «» طرح می‌شود. (ابن‌عربی، ج3 و ج2، ص586). شذرات؛ (پراکنده نویسی‌های منظومه‌وار یک طلبه) https://eitaa.com/iman_norozi
🔹زن و زناشویی در عرفان اسلامی قسمت ۴ 🔻نکاح عنصری؛ بالاترین عبودیت و ⚡️رسیدن به رتبه و فهم برخی متوقف بر ✍ استاد علی امینی‌نژاد 🔸محی‌الدین درباره نیز در آنچه مربوط به انسان می‌شود و هم‌اینک محل بحث و گفتگوي ما است، ابعاد مختلفی را مورد تحلیل قرارمی‌دهد که عمده‌ی آنها ذیل چند نکته ارائه می‌شود: ⚡️الف. در نگاه ازدواج و زناشویی نه تنها موجب و از است، بلکه وی با توجه کامل به آنچه در و در روایات پیامبر اکرم- آمده است، یادآور می‌شود که در دین ختمی جای خود را به و و تجرد جای خود را به و ازدواج داده است. ✨محی‌الدین در باب دوازدهم از که با عنوان (فی معرفه دوره فلک سیدنا محمد-) شروع می‌شود می‌گوید: از پيامبر اکرم است نه و دوري از جنس مخالف. آن حضرت به جهت سرّي الهی، ازدواج را قرار داده است ... واين فضيلت و همانند‌هاي آن از مکرم اسلام است «... وکان من سنته (ای الرسول-) النکاح لا التبتل و جعل النکاح عباده للسرالالهی..... فهذا الفضل و ما شاکله مما اختص به محمد-... (ابن‌عربی، فتوحات مکیه، ج1، ص 146) ⚡️به نظر وی نه تنها عبادت است، بلکه آن را و در میان همچون اکل و شرب به شمار آورده و در باب هفتادم از ضمن بحثی پیرامون ، می‌گوید: «فانه لایتحقق له ولا لغیره من عبودیة مما یتحقق له فی لا فی اکل و لا فی شرب و لا فی لباس لدفع مضرة» (ابن‌عربی، ج2، ص574) یعنی حتی برای نیز خدای متعال در کارهای طبیعی و امور متعارف زندگی است. 🔸از همین‌رو، در که به هریک از و واصلان دارد، از جمله به ازدواج سفارش می‌کند و آثار اخروی آن را برمی‌شمارد و در ادامه می‌گوید: «فان النکاح و اقربه نسبه الی الفضل الالهی» (ابن‌عربی، ج 4، ص477) ⚡️و در جایی دیگر، برای برخی از عرفانی، ـ که در آن درهم آميختگي و انتاج و توليد وجود دارد ـ را پیشنهاد می‌کند و آن را راه برای رسیدن به هدف می‌شمارد که در نهایت موجب رسیدن به «» و دستیابی به رتبه‌ی «» می‌شود و در خداوند جاي مي‌گيرد به گونه‌اي که هيچ مقامي او را نمي‌سازد (ابن‌عربی، ص545، ج 3). شذرات؛ (پراکنده نویسی‌های منظومه‌وار یک طلبه) https://eitaa.com/iman_norozi
🔹زن و زناشویی در عرفان اسلامی قسمت ۵ 🔻نکاح عنصری؛ ✍استاد علی امینی ‌نژاد 🔸ب. از نگاه ابن‌عربی ازدواج و نکاح خداوند است و به همین جهت، خداوند متعال را - کرده و او را بر نکاح ایشان بخشیده است. 🔸 وی در باب 558 فتوحات در بحث از حضرت شکر، پس از طرح دقایقی درباره شکر، موجب آن را نعمت‌های الهی می‌شمارد و سپس به در کل این بحث، تنها را مطرح کرده و آن را معرفی می‌کند. 🔸محی‌الدین در تبیین سر این مسئله به نکته ظریفی اشاره می‌کند و آن این است که در همه انسان بزرگترین صنعت الهی است و ازدواج بستر را برای پدید آمدن چنین موجودی فراهم می‌کند. (ابن‌عربی، فتوحات مکیه ، ج4، ص243). شذرات؛ (پراکنده نویسی‌های منظومه‌وار یک طلبه) https://eitaa.com/iman_norozi
🔹زن و زناشویی در عرفان اسلامی قسمت ۶ 🔻دو انگیزه متعالی در نکاح در نگاه ✍استاد علی امینی‌نژاد ج. از منظر این ، اگرچه انسان‌ها و حتی سالکان در نکاح و زناشویی می‌توانند انگیزه‌های متعددی را تعقیب کنند، اما دو انگیزه‌ی بسیار متعالی در وجود دارد، ✨ ۱- یکی آنکه در ، پدید آمدن صورت‌های مختلف در پی انفعال محل منفعل شکل می‌گیرد و در میان محل‌های انفعالی متعددی که هریک شرایط پدید آمدن صورتی را فراهم می‌سازند، کامل‌ترین منفعل و است که بستر را برای تحقق کامل‌ترین صورت یعنی آماده می‌کند، لذا یکی از انگیزه‌های ظریف اهل معرفت در امر نکاح، ایشان به چنین محل منفعل ـ زن ـ است و از اسرار آنکه خداوند متعال زن را خاتم-‌ قرار داد و چنین امتنان اختصاصی را به آن جناب کرد، همین امر است (ابن‌عربی، ج 4، ص243). شذرات؛ (پراکنده نویسی‌های منظومه‌وار یک طلبه) https://eitaa.com/iman_norozi
🔹زن و زناشویی در عرفان اسلامی قسمت ۷ 🔻انگیزه دوم در نکاح؛ رسول‌الله تنها برای و بوده است. ✍استاد علی امینی‌نژاد 🔸اما کار در تبیین در مسئله و زناشویی است، چنانچه وی می‌گوید شاید بتوان از فضای حاکم بر اقوال و افعال و سیره‌ی پیامبراکرم- همین معنا را استشمام کرد. 🔸ابن‌عربی براين باور است عارف از عمل زناشویی، دستیابی به از گناه و رسیدن به عفاف ، زیرا این معنا، به صورت متعارفِ آن در حق چنین فردی ـ که در حد عصمت يا نزديک به آن است ـ تقریباً بی‌معناست، حتی انگیزه متعالی او، رسیدن به و یا حتی ایجاد مثل و نیست، بلکه کار در عمل زناشویی صرفاً است! 🔸 رسول الله -‌ از یک طرف و آن جناب از سوی دیگر، نشان می‌دهد که مراد آن حضرت از ازدواج‌های متعدد، و عمل زناشویی بوده است، ابن‌عربی در کلمات خود دو مورد دیگر را نشان می‌دهد که نکاح و در آن دو نیز برای است، یکی و بهشتیان است که هیچ انگیزه‌ای در آنجا جز و وجود ندارد و دیگری است که در آنجا نیز گرچه تولید مثل نیز معمولاً و به صورت طبیعی وجود دارد اما هدف حیوان تنها رسیدن به لذت شهوی است. (ابن‌عربی، فتوحات مکیه، ج ۴، ص ۲۴۳). شذرات؛ (پراکنده نویسی‌های منظومه‌وار یک طلبه) https://eitaa.com/iman_norozi