eitaa logo
مطالعات زنان و خانواده
686 دنبال‌کننده
778 عکس
7 ویدیو
428 فایل
مطالعات خانواده و زنان در ایران و عرصه بین الملل @international_club" rel="nofollow" target="_blank">eitaa.com/@international_club لینک ارتباط با ادمین کانال: @hamann
مشاهده در ایتا
دانلود
فصلنامه تخصصی زنان شماره 5.pdf
8.55M
📒عنوان نشریه: فصلنامه تخصصی زنان 📌مشخصات: دانشگاه فردوسی مشهد، سال دوم، شماره 5، پاییز 1397 ✅موضوعات مورد بررسی در این شماره: 1. زبانی زنان در ذهن و زبان ایرانی؛ 2.دانش آموزان و کلیشه های جنسیتی؛ 3.زنان در حاشیه فلسفه؛ فیلسوفانی در حاشیه تاریخ؛ 4.شروط ضمن عقد؛ 5.از تا شی وارگی زنان؛ 6.عقل مذکر. @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
💠 روز💠 🌹پیامبراکرم (صلى‌الله‌عليه‌وآله) ❇اِعْدِلُوا بَيْنَ اَوْلادِکُمْ کَما تُحِبُّونَ اَنْ يَعْدِلُوا بَيْنَکُمْ فِي الْبِرِّ وَ اللُّطْفِ. ✳شما که می خواهید فرزندانتان در نیکی و محبت با شما به عدالت رفتار کنند در کار بخشش با آنها به عدالت رفتار کنید. 📚مکارم الاخلاق، ص 220 📌جهت مطالعه نقد و تحلیل روایت، کلیک کنید. ✍موضوعات مورد تحلیل در ذیل این روایت عبارتند از: 1. عدالت والدین نسبت به فرزندان 2. فرق ننهادن بين فرزند پسر و دختر @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
📗 (35) عنوان کتاب: رمز و راز زنانه نویسنده: بتی فریدان ترجمه: فاطمه صادقی و دیگران 👤بتی فریدان (2006-1921 ) در کتاب رازوری زنانه(1963) (The Feminine Mystique) به بررسی تاثیر شرایط اجتماعی فرهنگی دهه 60 بر زندگی زنان پرداخته است. 📖این اثر، از متون کلاسیک زنانه نگر محسوب می شود که انتشار آن موجب تشکیل (NOW)شد. ✅مسأله محوریِ کتاب، ریشه یابی ناسازگاری میان تجربه زیسته زنان در ایالات متحده امریکا در دهه 1950 تا 1960 میلادی با تصویری است که جامعه از " الگوی زنانه" ترسیم می نماید. ⬅منظور فریدان از اصطلاح «رمز و راز» اشاره به «مشکلی بود که نامی نداشت». این کتاب اضطراب و افسردگی پنهان زنان سفید طبقه متوسط دهه ۱۹۵۰ آمریکا را عیان می‌کرد که به عنوان زنان خانه‌دار و مصرف‌ کننده‌های بدون درآمد تجربه می‌کردند. ↙این کتاب به تشریح مشکلی می پردازد که نامی ندارد: که اعتماد به نفس زنان نسبت به توانایی های فکریشان را تضعیف کرده و آن ها را در خانه محبوس نگه داشته اند. ◀بتی فریدان این کتاب را در زمانه ای نوشت که در آن، اغلب زنان در نوجوانی ازدواج می کردند و شصت درصد از بانوان دانشجو از تحصیل کناره می گرفتند تا وارد زندگی مشترک شوند. فریدان در کتاب رازوری زنانه، مشکلات و آرزوهای به سرانجام نرسیده یک نسل را واکاوی می کند و به زنان نشان می دهد چگونه می توانند کنترل زندگی خود دوباره را در دست بگیرند. 📌جهت مطالعه گزارش و خلاصه کتاب کلیک کنید. @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
📚 (38) 727.بررسی و شناخت نقش زنان در تحقق چشم انداز بیست ساله 728.بررسی و شناخت نقش زنان در آموزش و پرورش 729.بررسی و شناخت نقش زنان در احزاب سیاسی 730.بررسی و شناخت نقش زنان در ارتقای سطح کیفی دانشگاه ها 731.بررسی و شناخت نقش زنان در ارتقای سطح کیفی حوزه‌های علمیه 732.بررسی و شناخت نقش زنان در ارتقای سلامت روانی 733.بررسی و شناخت نقش زنان در ارتقای فضیلت اخلاقی خانواده و جامعه 734.بررسی و شناخت نقش زنان در اصطلاح الگوی مصرف مواد غذایی 735.بررسی و شناخت نقش زنان در اصلاح رفتار اعضای خانواده 736.بررسی و شناخت نقش زنان در انقلاب اسلامی 737.بررسی و شناخت نقش زنان در ایجاد جنبش‌های اجتماعی نوین 738.بررسی و شناخت نقش زنان در ایجاد خودباوری فرزندان 739.بررسی و شناخت نقش زنان در ایجاد شادی و نشاط خانواده 740.بررسی و شناخت نقش زنان در ایجاد و تحکیم عفت عمومی از دیدگاه قرآن 741.بررسی و شناخت نقش زنان در پیدایش، هدایت و جهت دهی حرکتها و نهضتهای انقلابی 742.بررسی و شناخت نقش زنان در تأمین سعادت و آرامش خانواده 743.بررسی و شناخت نقش زنان در تحولات اجتماعی ـ سیاسی زمان ائمه(ع) 744.بررسی و شناخت نقش زنان در توسعه فرهنگی بر اساس سند چشم انداز توسعه جمهوری اسلامی ایران 745.بررسی و شناخت نقش زنان در توسعه کشورهای اسلامی. @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
مقاله خوانش اثر رازوری زنانه بتی فریدان.pdf
143.7K
📒عنوان مقاله: خوانش اثر"رازوری زنانه" بتی فریدان با بهره گیری از روش کیفی نظریه مبنایی استراوس و کوربین 👥نویسندگان: ناهید موید حکمت / آتنا غلام نیارمی 📎مشخصات: پژوهشنامه زنان، مقاله 9، دوره 9، شماره 23، بهار 1397، صفحه 169-180 📌چکیده: بتی فریدان( 1921-2006) نویسنده آمریکایی و فعال اجتماعی در حوزه مسائل زنان بود که کتاب "رازوری زنانه" را در سال 1963 میلادی نگاشت. این اثر، از متون کلاسیک زنانه نگر محسوب می شود که انتشار آن موجب تشکیل (NOW)شد. مسأله محوریِ کتاب، ریشه یابی ناسازگاری میان تجربه زیسته زنان در ایالات متحده امریکا در دهه 1950 تا 1960 میلادی با تصویری است که جامعه از " الگوی زنانه" ترسیم می نماید. فریدان برای یافتن پاسخِ پرسش خود، به خوانش متون کلاسیک در حوزه روانشناسی و انسان شناسی، تحلیل محتوای مجلات مطرحِ زنان در آن عصر و انجامِ مصاحبه های عمیق با نمونه 200 نفری از همکلاسی هایش که همگی 15 سال پیش از کالج اسمیت فارغ التحصیل شده بودند، پرداخت. ◀حاصل تلاش پنج ساله فریدان کتاب " رازوری زنانه" است که در چهارده گفتار تنظیم شده است. ✅خوانش و نقد حاضر از کتاب "رازوری زنانه" با بهره گیری از مفاهیم چرخه نظریه مبنایی استراوس و کوربین انجام گرفته و بر اساس چرخه پیش گفته، شرایط علی، پدیده، زمینه، شرایط میانجی، کنش-واکنش و پیامدهای آن ارائه شده است. @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
🌐 برجسته فمینیسم (14) بتی فریدان (به انگلیسی: Betty Friedan) (زاده ۴ فوریه ۱۹۲۱- مرگ ۴ فوریه ۲۰۰۶) نویسنده و فعال اجتماعی فمینیست آمریکایی بود. فریدان از پایه‌گذاران در آمریکا است. فریدان شمرده می‌شود (که خود آن را فمینیسم غالب می‌نامد). ⬇زندگینامه: فریدان با نام بتی نائومی گلدستین در سال ۱۹۲۱ در ایلینوی به دنیا آمد. پدر او هری گلدستین و مادر او میریام (هورویتز) نام داشت. خانواده او از نسل یهودیان روسیه و مجارستان بودند. پدر او مغازه جواهر فروشی داشت و میریام در روزنامه کار میکرد. در جوانی فریدان در حلقه‌های مارکسیست و یهودی فعال بود. او در نوشته‌های خود گفته است که دارای شوقی برای مبارزه با بی‌عدالتی بود و یهودی‌ستیزی او را آزار می‌داد. او به کالج زنانه اسمیت در سال ۱۹۳۸ رفت. او در روزنامه به کار اشتغال پیدا کرد و در مخالفت با جنگ مقالاتی نوشت. او در سال ۱۹۴۲ با مدرک روانشناسی فارغ‌التحصیل شد. ⬇دیدگاهها: 1⃣ او در نوشته‌های خود اشاره کرده‌است که در زمان کودکی با همجنسگرایی بسیار مشکل داشت. او معتقد است که جنبش زنان به جنبش همجنس گرایان بی‌ارتباط است. 2⃣ او معتقد است زنان باید در سقط جنین آزاد باشند. او را در زمانی که سازمان والدشدن برنامه‌ریزی شده از سقط جنین طرفداری نمی‌کرد ایجاد کرد. او بارها به خاطر طرفداری از سقط جنین به مرگ تهدید شد و سخنان او در بسیاری از دانشگاهها لغو گردید. 3⃣ او معتقد است جنبش زنان نباید جلوگیر آزادی بیان در رابطه با تولید فیلمهای پورنوگرافی باشد. او معتقد است که با اینکه او صنعت پورنوگرافی را ضد زن می‌داند ولیکن دلیلی برای ممنوع کردن آن وجود ندارد. 📚کتاب‌شناسی فریدان The Feminine Mystique (۱۹۶۳) رمز و راز زنانه It Changed My Life (۱۹۷۶) The Second Stage (۱۹۸۱) گام دوم The Fountain of Age (۱۹۹۳) Beyond Gender (۱۹۹۷) Life So Far (۲۰۰۰) 📎منیع: ویکی پدیا. @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
📒عنوان :پژوهشنامه حقوق بشر 📌ناشر: موسسه صیانت از حقوق زنان 📩آدرس اینترنتی: www.womenrightful.com 📧پست الکترونیک: info@womenrightful.com 🔷جهت دسترسی به آرشیو مجله کلیک کنید. @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
، به عناوین ذیل شناخته می شود: 1.نویسنده " The Feminine Mystique" (1963) به شناسایی "مشکل بدون نام" و سوال خانوار تحصیل کرده: "آیا این همه؟" 2.بنیانگذار و اولین رئیس سازمان ملی زنان (کن) 3.طرفدار اصلاح حقوق برابر 4.منتقد معرفی مسائل لزبین به جنبش زنان، با استفاده از عبارت " تهدید اسطوخدوس " 5.شغل: نویسنده، فعال فمینیست، اصلاح طلب، روانشناس 6. همچنین به نام " Betty Naomi Goldstein" شناخته شده است. 👤بتی فریدان، که جنبش‌های معاصر زنان را به راه انداخت و اساس مناسبات اجتماعی آمریکا را دگرگون کرد، در سن ۸۵سالگی درگذشت. وی که بنیانگذار سازمان زنان بود، حرکت اعتصاب زنان را در سال ۱۹۷۰ رهبری کرد. ⬇جامعه جدیدی که خانم فریدان پیشنهاد کرده بود بر برابری زن و مرد استوار بود. وی معتقد بود که زن و مرد برابر با یکدیگر خلق شده‌اند بنابراین باید دارای حقوق برابر باشند. جامعه پیشنهادی وی هنجارهای معمول آن زمان را به شدت به چالش می‌کشید. ✍منبع انتشار (کلیک) 🚺 در اندیشه بتی فریدان: بتی فریدان که از بنیانگذاران سازمان ملی زنان آمریکا بود،از جمله مخالفان احیای مادری و فمنیسم خانواده گراست. همانطور که اشاره شد؛ عمده کتاب او که حاوی دیدگاه های فمنیستی است،کتاب رمز وراز مونث است که در آن مفهوم زن خانواده دار خوشبخت را که به شدت مورد توجه آموزه لیبرال- بورژوازی کلاسیک قرار داشت،مورد سوال قرار داد. (مکنزی یان ودیگران،مقدمه ای بر ایدئولوژی های سیاسی،ترجمه م.قائد،تهران،نشر مرکز،1375. ص153) @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
🔴آشنایی با ⬅کنگره نسوان شرق همایش زنان کشورهای عربی و آسیایی بود که ابتدا از ائتلاف و ادغام انجمن‌های محلی زنان در کشورهای عربی تشکیل شد. به تدریج سازمان‌هایی از کشورهای دیگر مانند هندوستان نیز به آن اضافه شدند. 1⃣نخستین کنگره آن در سال ۱۹۳۰ به ریاست نورحماده در دمشق برگزار شد و هدف اصلی آن اتحاد زنان شرق از هر نژاد و فرهنگ و مذهب، و نظارت بر شرایط زنان در کشورهای شرقی بود چنانکه تصویب کردند «کنگره حق دارد که از همه ممالک شرقی و از هر مملکتی که لازم دید اصلاحاتی که به نظرشان می‌رسد تقاضا کند.» نماینده ایران در این کنگره قدسیه اشرف بود که با معرفی ژنرال کنسول ایران در آن شرکت کرد. 2⃣دومین کنگره عالی نسوان شرق در آذر ۱۳۱۱ با شرکت نمایندگان زنان کشورهای ترکیه، سوریه، لبنان، یونان، مصر، ژاپن، چین، استرالیا و.... در برگزار شد و ✅هدف اصلی آن تأکید بر تساوی زن و مرد در آموزش و اشتغال و دستمزد، و حقوق تضییق شده زنان بود. 🔗گزارش‌های این کنگره در نشریه‌های ایران به ویژه روزنامه ایران و آینده ایران منتشر می‌شد و چکیده آن در مجله مطالعات اسلامی شماره ۷ به زبان فرانسه چاپ شد. میزبانی این جلسات را جمعیت نسوان وطنخواه برعهده داشت. 🔵اهداف اصلی کنگره آنگونه که در سخنرانی شرکت کنندگان آمده است عبارت بودند از: ۱. تبلیغ برای تساوی زن و مرد ۲. حق اشتغال زنان و دستمزد مساوی زنان و مردان برای کارهای مشابه ۳. کوشش برای افتتاح کودکستانها و ترویج مدنیت در ممالک شرقی ۴. ضرورت آشنایی زن و مرد پیش از ازدواج ۵. فرهنگ سازی برای جلوگیری از ازدواج کودکان ۶. منع و مبارزه با فساد و فحشا. 📚منابع: 1.غلامرضا سلامی و افسانه نجم‌آبادی، نهضت نسوان شرق، نشر شیرازه، 2. ساناساریان، الیز (۱۳۸۴)، جنبش حقوق زنان در ایران (طغیان، افول و سرکوب از ۱۲۸۰ تا انقلاب ۱۳۵۷)، تهران: نشر اختران. 3.کنگره نِسوان شرق (سرآغاز دخالت همه جانبه نهاد دولت در امور زنان) مجید علیپور، ماهنامه ایران آینده، شماره17. ✅جهت رویت منبع انتشار و مطالعه تاریخچه کامل، کلیک کنید. @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
(13) 🌐 Second Wave Feminism ⬇فمینیست‌های موج دوم تفاوت و تمایز میان مردان و زنان را تمایزات جنسی می دانند که برساخته و مولود فرهنگ مردسالار است. “برای فمینیست های موج دوم فرودستی زنان مسئله اصلی است و نظریه آنان در جهت برملا کردن و از میان برداشتن این فرودستی است. این گروه می گویند مردان در همه قلمرو زندگی زنان تسلطی نظام مند را اعمال می کنند و تمام روابط میان زنان و مردان روابطی سلسله مراتبی بر اساس قدرت است و به همین دلیل می تواند موضوع مناسبی برای تحلیل سیاسی باشد. ✅ بر این اساس هدف فمینیست های موج دوم آشکار کردن شیوه های اعمال اقتدار مردانه در تمام حوزه های زندگی است. آنها معتقدند که فرهنگ زنان، دانش و درک ذهنی آنان همگی از سوی مردان انکار شده است (آبوت و والاس،۲۹۴:۱۳۸۰). ⬅ حوزه مطالعه خود را به حوزه های خصوصی زنان، زندگی خانوادگی آنها و نیز نحوه شناخت بدن توسط آنها متمرکز کرده اند. آنها معتقدند که روابط ناعادلانه میان زنان و مردان در جامعه مرد سالار سبب می شود که مردان ذینفعان همیشگی این رابطه باشند، بنابراین آنها هرگونه ارتباطی اعم از جنسی یا غیرجنسی را در زندگی زنان برابر با انقیاد و فرمانبرداری زنان دانسته و غیرقابل قبول می دانند. ◀اعضای جنبش زنان، به ویژه فمینیست های رادیکال موج دوم برای ابراز مخالفت خود با نقشهای جنسی متعارف و تعاریف زنانگی از هنجارهای متعارف مو (هم موی سر و هم موی بدن) تخطی کردند. فمینیست هایی مثل سیمون دوبووار اخلاق زیبایی سنتی و هنجارهای مربوط به مو را زیر سوال بردند و عمل به این هنجارها از سوی زنان را نوعی خود شیفتگی دانستند. حملات فمینیستی به مفهوم زیبایی و آرایش کردن زنان با انتشار در سال ۱۹۴۹ آغاز شد. از نظر وی علاقه زنان به زیباسازی بدن، سیاسی است و یکی از عوامل مهم ستم زنان محسوب می شود. آرایش کردن نماد ستم است. زیبایی نمی تواند جایگزین سخت کوشی شود. از نظر وی آرایش کردن، ممکن است جایگزین خلق یک اثر هنری شود (شهابی ۱۳۸۹: ۳۷). ◀بنابراین در فمینیسم رادیکال رابطه بین زنانگی و مصرف مطرح می شود و کلیشه های جامعه پدر سالار سرمایه داری درباره زیبایی زنان زیر سوال می رود “پیام های مصرف گرایی بیش از هر گروهی زنان را مخاطب می سازد . این پیامها به تعبیر بودریار رابطه زنان را با خودشان بر اساس مصرف شکل می دهد. از زنان خواسته می شود از خود خرسند باشند تا بتوانند دیگری (مرد) را خرسند سازند ، به تعبیر گریر زنان به نوعی نفرت و ترس از جسم خود می رسند که با لوازم آرایش و پنهان داشتن واقعیت آن را سرکوب کنند. به تعبیر چپ گرایانه تر یا در واقع مارکسیستی تر از تفسیر ، سرمایه داری از زنان به عنوان وسیله برای گسترش مصرف انبوه که لازمه و کارکرد آن است بهره می برد و با تشویق زنان به زیبایی پرستی، صنعت آرایش را رشد می دهد” (مشیرزاده، ۱۳۸۱: ۲۰۲). ↙منابع: 1. آبوت، پاملا. والاس، کلر. (۱۳۸۰). جامعه شناسی زنان. ترجمه منیژه نجم عراقی، تهران: نشر نی. 2. شهابی، محمود. (۱۳۸۹). صنعت-فرهنگ ظاهرآرایی و زیباسازی بدن در ایران. تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. 3.مشیرزاده، حمیرا. (۱۳۸۱). از جنبش تا نظریه اجتماعی: تاریخ دو قرن فمینیسم. تهران: نشر شیرازه. ✍نوشته: شیوا علینقیان / انسان شناسی و فرهنگ @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
📓معرفی زنان، دشتان و جنون ماهانه: پژوهشی اسطوره شناختی و تاریخی درباره ی قاعدگی و نشانگان پیش از آن 👤نویسنده: شهلا زرلکی 📌انتشارات: چشمه ⬅کتاب پیش رو درباره است و نشانگان پیش از آن که امروز با نام PMS شناخته میشود.وضعیتی زیستی که بسیاری از زنان در سنین باروری با آن درگیرند و زندگی روزمره شان را تحت تاثیر قرار میدهد. 📐این اثر پژوهشی،قاعدگی و همه مسائل و موضوعات مربوط به آن را در تاریخ و اسطوره نیز دنبال میکند و به دنبال یافتن پاسخی است به این پرسش: ❓چرا قاعدگی همواره مسئله ای پنهان و مذموم در فرهنگ ها و باورهای کهن و امروزی بوده است؟ در واقع این پرسش،پاسخ تقریبا روشنی دارد که ردپای آن در متون دینی و حتی اسطوره های جهانی دیده میشود و ریشه در فرهنگی چند هزار ساله دادر.نگاه منفی نسبت به این پدیده و طبعا نادیده گرفتن آن؛وجه مشترک بسیاری از فرهنگ ها و سنت هاست. 📖کتاب سه فصل دارد که هر فصل آن به موضوعاتی ناگفته درباره‌ عادت ماهیانه زنان می‌پردازد: 1⃣فصل نخست درباره نگاه‌های پزشکی به دشتان است و همینطور نگاه طب سنتی ایرانی به این موضوع. 2⃣فصل دوم با عنوان دین و دشتان، نگاه دین اسلام به دشتان و همچنین ادیان دیگری چون زرتشت بررسی می‌شود. 3⃣فصل سوم کتاب «اسطوره و دشتان» نام دارد. باورهای اساطیری ایران به دشتان زن در این فصل برررسی شده‌اند. @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
📓معرفی آگاهی و جنیست 👤نویسنده: عباس محمدی اصل 📌انتشارات: گل آذین 📖کتاب در پنج بخش تدوین شده است. 1⃣بخش اول با عنوان «تعبیر جنسیت» با این مسأله آغاز می‌شود که انسان‌ها از خاستگاه وضعیتی برخوردارند و نمی‌توان از تفاوت‌های ظریف ابعاد شخصیتی‌شان چشم پوشید. یکی از این خاستگاه‌های وضعیتی، جنسیت است که شرایط اجتماعی خاصی را برای زنان و مردان رقم می‌زند. 2⃣نویسنده، در بخش «دیرینگی جنسیت» به نقش‌آفرینی زنان در تمدن‌های تاریخی می‌پردازد: «نقش‌آفرینی زنان در تمدن‌های تاریخی از شروع زندگی اجتماعی تا تمدن مذكرسالار امروز در مباحث متنوع كتاب، مورد بحث قرار گرفته است. 3⃣در بخش «انیمای جنسیت» محمدی‌اصل به بررسی خاستگاه کهن‌الگو، تبلور کهن‌الگو، روح زنانه کهن‌الگو، نمادگرایی زنانه، راز زنانه، کارکرد زنانگی، پویایی کهن‌الگو، عناصر زنانگی، الهگان اسطوره‌ای، ویژگی‌های مثبت زنانه، ویژگی‌های منفی زنانه، استقلال از روح زنانه، الهه نباتات، الهه وحوش، مهر کهن‌الگو بر ضمیر، جاذبه و شیدایی و پایایی و تجربه زن از خود پرداخته است. 4⃣در بخش «تبار جنسیت» نویسنده تأکید دارد که تبارشناسی جنسیت مبین توجه به شرایطی است که در آن سوژه جنسیت به صورت ابژه ممکنی برای معرفت درمی‌آید. 5⃣و در نهایت نویسنده در «آینده جنسیت» با نگاهی به آینده جنسیت، بر این مسأله تأکید می‌کند که موقعیت‌های تاریخی زنان در جوامع پیشرفته به‌واسطه مناسبات اجتماعی علم و تکنولوژی، شکل تازه‌ای یافته‌اند. @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده