eitaa logo
مطالعات زنان و خانواده
685 دنبال‌کننده
778 عکس
7 ویدیو
428 فایل
مطالعات خانواده و زنان در ایران و عرصه بین الملل @international_club" rel="nofollow" target="_blank">eitaa.com/@international_club لینک ارتباط با ادمین کانال: @hamann
مشاهده در ایتا
دانلود
🌐 (8) Queer Theory “کوییر” چتری مفهومی است برای اشاره به اقلیت های جنسی و جنسیتی که دگرجنس خواه نباشند. این عبارت که در لغت به معنای “عجیب و غریب” است، در اواخر قرن نوزدهم به عنوان برچسبی تحقیرآمیز در رابطه با گروه‌هایی مطرح گردید که به همجنسان خود متمایل بودند. در اواخر دهه ی ۱۹۸۰، نظریه پردازان و فعالان این حوزه معنایی جدید به عبارت “کوییر” بخشیدند. آنها شروع به تشکیل اجتماعات خودی و بازسازی این مفهوم نموده و هویت سیاسی متمایزی از هویت سیاسی مردان همجنسگرا طلب کردند. کوییر به آنهایی اشاره دارد که با طرد هویت های جنسی سنتی، در جستجوی مرزهای جنسیتی جایگزین باشند. ⬅نظریه کوییر هم همزمان با طرح این مفهوم و کاربرد آن توسط کنشگرا همجنسگرا در آمریکا و اروپا به عنوان تبیینی مفهومی به کار برده شد که به شدت از تفاسیر جدید در حوزه ی جنسیت و به خصوص مباحثات میشل فوکو تاثیر پذیرفته بود. این نظریه ایده هایی را از پساساختارگرایی و روانکاوی لکانی در رابطه با هویت مرکززدایی شده و بی ثبات، واسازی ژاک دریدا از ساختهای مفهومی زبان شناختی و نیز الگوی فوکو از گفتمان و دانش و قدرت را دربر گرفته و باهم ترکیب می شود. در نظریه‌ی کوئیر تمرکز بیشتری بر مسئله‌ی سکس، ترجیح‌های جنسی افراد، انتخاب‌های جنسی افراد و تمایلات و گرایش‌های جنسی آنها دارد. ✅این نظریه، نوعی ساختارشکنی در چهارچوب‌های هویتی محسوب می‌شود و همه نظریه‌پردازان این حوزه بر این باور اند که هویت جنسی ثابت وجود ندارد و جهت‌گیری‌های جنسی افراد می‌تواند همیشه در تغییر باشد. 👤به بیان اسپارگو (۲۰۱۲)، کوییر چارچوب مفهومی یا روش شناختی نیست که تکین یا نظام مند باشد، بلکه مجموعه ای است از فعالیت های روشنفکرانه درباره ی رابطه بین سکس و جنسیت و میل جنسی…. این اصطلاح گستره‌ی متنوعی از کنش ها و اولویت های انتقادی را دربر می‌گیرد. 👤یکی از تاثیرگذارترین چهره ها در نظریه ی کوییر، جودیت باتلر و کتاب او تحت عنوان آشفتگی جنسیتی است. او صراحتا آثار فوکو در رابطه با جنسیت را توسعه داده تا الگوی طبیعی شده و بهنجار جنسیت و دگرجنس گرایی را فاش سازد (باتلر، ۱۹۹۰). او می گوید که “جنسیت ادامه ی مفهوم فرهنگی جنس کروموزومی/ زیست شناختی نیست، بلکه کنش مداوم گفتمانی است که حول مفهوم دگرجنسگرایی ساخته شده است. او معتقد است که دگرجنس گرایی اجباری از طریق تولید تابوهایی علیه همجنسگرایی در جنسیت سوار شده و منجر به آن شده که هر یک از دو جنس زن و مرد با زیست شناسی پیوند بخورند و اتحاد دروغینی را میان یک جنس بیولوژیک و جنسیت فرهنگی به وجود آورند.” (اسپارگو، ۲۰۱۴). به عبارت دیگر باتلر جنسیت را متغیر، سیال و نامتمرکز می داند. ✏ نوشته: شیوا علی نقیان 📚منابع: 1. اسپارگو، تمسین، (۲۰۱۴). فوکو و نظریه ی کوییر. ترجمه حمید پرنیان، تورنتو: نشر گیلگمشان. 2.Butler, J. (1998). Gender trouble: Feminism and subversive of identity, Routledge, London. @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
📕معرفی بالندگی و بازندگی ایرانیان: دلایل عقب ماندگی ایرانیان و آسیب‌شناسی جامعه ایران 👤نگارنده در کتاب، علاوه بر بررسی نشانه‌های عقب‌ماندگی و دلایل عقب ماندگی تاریخی ایران، سعی دارد راه‌کارهایی به منظور رفع این نقیصه نشان دهد. ✏به گفته‌ی نگارنده: "مساله‌ عقب‌افتادگی ایران، اولین بار توسط عباس میرزا، ولیعهد فتحعلی شاه، مطرح گردید که در پی بازدید از روسیه و دیدن شگفتی‌های جهان غرب در مقام مقایسه برآمده و حس کنجکاوی او برانگیخته شده لذا اقدام به اعزام دانشجو به اروپا کرد و فصل نوینی در تاریخ ایران آغاز شد... از آن تاریخ تا کنون سه بار فرصت برای ایرانیان پیش آمده تا به تحقق حقوق شهروندان و آزادی و قانونمندی و در نتیجه پیشرفت‌های اقتصادی برسند، 1⃣یکی پس از امضای فرمان مشروطیت، 2⃣بار دوم پس از استبداد صغیر 3⃣و با سوم بعد از وقایع شهریور 1320. اما هر سه بار مساله با شکست رو به رو شد و منجر به استقرار حکومت‌های دیکتاتور و خودکامه گردید. ⬅بر این اساس این کتاب، به بررسی دلایل عقب‌ماندگی ایرانیان و نیز آسیب شناسی جامعه‌ی ایران تحت این مباحث اختصاص دارد: 1.نشانه‌های عقب ماندگی در ایران، منظور از ایران و ایران‌گردی، 2.دلایلی که اغلب برای عقب‌ماندگی ایرانیان و توجیه آن اقامه می‌شود و ارزشیابی آن‌ها، 3.زمان آغاز عقب ماندگی ایرانیان، 4.فقدان یک نقطه‌ی عطف در تاریخ ایران، 5.دلایل عقب‌ماندگی ایرانیان و رابطه‌ی آن‌ها با ویژگی‌های جغرافیایی، 6.و خوی قدرت‌گرا و آثار سوء آن در جامعه‌ی ایران. @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
کتاب بالندگی و بازندگی ایرانیان.pdf
9.51M
📙عنوان کتاب: بالندگی و بازندگی ایرانیان (دلایل عقب ماندگی ایرانیان و آسیب شناسی جامعه ایران) 👤نویسنده: جمال هاشمی 📌انتشارات: شرکت سهامی @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
📓معرفی بررسی در جامعه شناسی فرهنگی ایران موضوع جامعه‌شناسی فرهنگی، فرهنگ و از زمینه‌های اصلی تفکر در آن توجه به فرهنگ به مثابة یک عنصر رفتاری است، بی آن که آن را در حد یک رفتار تنزل دهد. در جامعه‌شناسی فرهنگی، هرچند که از روش‌های متداول در علوم اجتماعی استفاده می‌شود، اما به روش‌های پیمایشی، طولی، تطبیقی، تحلیل محتوا و تاریخچة زندگی اهمیت بیش‌تری داده می‌شود. روش «میان‌فرهنگی» از روش‌هایی است به عنوان روش اختصاصی این رشته شناخته شده است. 👤نگارنده در کتاب حاضر جامعه‌شناسی فرهنگی را در کشور ایران بررسی و مباحث مربوط به آن را تحت عناوینی از این دست مطرح کرده است: کلیات و مبانی جامعه‌شناسی فرهنگی؛ فرهنگ و دیدگاه‌های نظری؛ فضای رایانه‌ای و فرهنگ؛ هویت فرهنگی؛ نگرش‌ها و رفتارهای فرهنگی؛ و فرهنگ و نابرابری اجتماعی. ✅فصول مورد نظر جهت مطالعه دانشجویان مطالعات زن و خانواده: نویسنده در انتهای فصل دوم این کتاب به مباحث پرداخته است. همچنین در فصل هفتم مباحث مربوط به هویت فرهنگی و مطرح شده و فصل هشتم و نیز در فصل دهم به پرداخته شده است. @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
کتاب بررسی در جامعه شناسی فرهنگی ایران.pdf
5.98M
📓عنوان کتاب: بررسی در جامعه شناسی فرهنگی ایران 👤نویسنده: منوچهر محسنی 📌انتشارات: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
📙معرفی چکیده آثار آنتونی گیدنز این کتاب در برگیرنده منتخباتی از آثار آنتونی گیدنز،نظریه پرداز برجسته اجتماعی،است. طیفی گسترده از مباحث مهم نظری در این اثر به چشم می خورد که از آن جمله میتوان به آرای گیدنز درباره نوشته های ، ، و اشاره کرد. ⬅افزودن بر این، کتاب حاضر رویکرد نوآورانه خود را به مسائل بنیادین نظریه اجتماعی باز می نماید. اندیشه های او درباره قدرت، زمان و مکان و نسبت کنش و ساخت، و نیز تحلیل های روشنگر و معرفت آموز او به وجهی نیکو ارائه شده است. چکیده ها به نحوی انتخاب شده اند که پیوند های میان نوشته های گیدنز را عیان کنند تا خوانندگان نا آشنا بتوانند با کسب شناختی از جایگاه این آثار در چهارچوب کلی تر کار گیدنز، متون کامل را بخوانند. 🔚چکیده آثار آنتونی گیدنز توسط فیلیپ کسل ویرایش شده و حسن چاوشیان آن را به زبان فارسی بازگردانده است. گیدنز در حال حاضر در صف اول نظریه پردازان اجتماعی معاصر است. وسعت فوق‌العاده آثار، خلاقیت و ابتکار او در توضیح نکات مبهم و دشوار به راستی اثرگذار است. نوشته گیدنز در معرض توجه انتقادی گسترده‌ای قرار گرفته‌ است. @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
کتاب چکیده آثار آنتونی گیدنز.pdf
5.82M
📙عنوان کتاب: چکیده آثار آنتونی گیدنز 👤نویسنده: آنتونی گیدنز 📝مترجم: حسن چاوشیان ✒ویراستار: فیلیپ کسل 📌ناشر: ققنوس @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
📂 نخستین همایش ملی پیشگیری از بزه دیدگی زنان و کودکان در فضای مجازی 1st National Conference on Prevention of Misdemeanor Among Women and Children in Cyber Space نخستین همایش ملی پیشگیری از بزه دیدگی زنان و کودکان در فضای مجازی در تاریخ ۷ خرداد ۱۳۹۹ توسط دانشگاه آزاد اسلامی یزد و تحت حمایت سیویلیکا در شهر یزد برگزار خواهد شد.با توجه به اینکه این همایش به صورت رسمی برگزار می گردد، کلیه مقالات این کنفرانس در پایگاه سیویلیکا و نیز کنسرسیوم محتوای ملی نمایه خواهد شد و شما می توانید با اطمینان کامل، مقالات خود را در این همایش ارائه نموده و از امتیازات علمی ارائه مقاله کنفرانس با دریافت گواهی کنفرانس استفاده نمایید. 🌐 جهت اطلاع بیشتر کلیک کنید. @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
💠 روز💠 🌹پیامبراکرم(صلى‌الله‌عليه‌وآله‌) ❇خَیْرُ الرِّجَالِ مِنْ أُمَّتِی الَّذِینَ لایتطاولون عَلِیِّ أَهْلِیهِمْ وَ یَحِنُّونَ عَلَیْهِمْ وَ لَا یظلمونهم ؛ ✳بهترین مردان امت من، آن کسانی هستند که نسبت‌ به خانواده خود خشن و متکبر نباشند و بر آنان ترحم و نوازش کنند و به آنان آزار نرسانند. 📚مکارم الاخلاق، ص216 @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
📚 (34) 644.بررسی و شناخت عوامل تحول سن ازدواج زنان در ایران 645.بررسی و شناخت عوامل توانمندی خانواده در پیشگیری انحرافات اجتماعی 646.بررسی و شناخت عوامل جامعه شناختی مؤثر در بازتعریف هویت اجتماعی زنان 647.بررسی و شناخت عوامل گرایش نوجوان و جوان به فرهنگ بیگانه 648.بررسی و شناخت عوامل مؤثر بر کاهش یا افزایش حیاء در خانواده و اجتماع 649.بررسی و شناخت عوامل مؤثر در بهبود و موقعیت جایگاه زن پس از ظهور اسلام 650.بررسی و شناخت عوامل مخدوش کننده ارتباط با همسر و راهکارهای ارتباط مؤثر با همسر 651.بررسی و شناخت عوامل موثر بر اعتماد به نفس زنان خانه دار 652.بررسی و شناخت عوامل موثر بر هویت جنسی 653.بررسی و شناخت عوامل نشاط و شادکامی در همسران 654.بررسی و شناخت عوامل و راهکارهای توانمندسازی زنان برای مشارکت در توسعه 655.بررسی و شناخت فعالیت اقتصادی زنان از دیدگاه قرآن و سنت 656.بررسی و شناخت فعالیت سیاسی ـ اجتماعی زنان از منظر فقه جعفری 657.بررسی و شناخت فعالیت سیاسی ـ اجتماعی زنان از منظر فقه حنفی 658.بررسی و شناخت فعالیتهای تبلیغی بانوان متعهد در دوره خلافت امیرالمومنین (ع) 659.بررسی و شناخت فعالیتهای سیاسی ـ اجتماعی زنان از منظر فقه و قوانین 660.بررسی و شناخت گستره ارث زنان از اموال شوهر. 661.بررسی و شناخت گستره علمی زنان از آغاز اسلام تاکنون 662.بررسی و شناخت گستره عفاف در زندگی انسان 663.بررسی و شناخت گستره وظایف زن در خانواده 664.بررسی و شناخت گستره وظایف مردان در خانواده @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
📘(31) 📗عنوان کتاب: بررسی تمایزهای فقهی زن و مرد 👤نویسنده: محسن جهانگیری 📌مشخصات: مؤسّسه بوستان کتاب قم، 416صفحه. 📖این کتاب از یک مقدّمه و پنج بخش فراهم آمده است: 1. ضرورتها. 2. مقایسه تکالیف زنان و مردان از منظر فقه شیعی. 3. حقوق زن و مرد. 4. مقایسه حقوق و تکالیف مردان با زنان. 5. پاسخ به پاره ای از شبهات. 1⃣نویسنده در بخش نخست، در سه فصل به عدالت در منظر حقوق، تمایز عدالت با مساوات، جانبداری اسلام از عدالت و تشویق به آن پرداخته است. 2⃣وی در بخش دوّم، از بلوغ، پاکیزگی، نماز، روزه، حج، جهاد، ازدواج و طلاق و تمایزهای زن و مرد در احکام موضوعات یاد شده، سخن گفته است. 3⃣در بخش سوم، در فصول یازده گانه، در تبیین حقوق زن و مرد در ابواب فقهی نکاح، طلاق، ارث، اجاره، معاملات، نذر و قسم، قضاء، شهادت، حدود، قصاص و دیات مطالبی نگاشته است. 4⃣او، در بخش نخست از فصل چهارم به مقایسه حقوق و تکالیف زن و مرد به عنوان زن و شوهر در موضوعات: طهارت، ازدواج، طلاق، ارث، اجاره و مسائل مالی، نذر و قسم و قصاص پرداخته است. 5⃣بخش پنجم کتاب نیز در دو فصل سامان یافته است: فصل نخست با تفاوتهای خلقتی مرد و زن و فصل دوّم پاسخ به برخی شبهات درباره قصاص، دیات و حجاب. 👤نویسنده بر این نظر است که: نشناختن تفاوتهای طبیعی عالَم خلقت و عدم درک صحیح و دقیق فلسفه وجودی این تفاوتها... سبب می شودکه انسان با بدبینی جهان هستی را سراسر بی عدالتی و غرق در تبعیض بداند. @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
🌐 (9) / Public/ private مفهوم عمومی و خصوصی در پایه ای ترین صورت خود، نشان از آن دسته از روابط اجتماعی دارد که از دو قلمرو کاملا جدا و متمایز سخن می گوید. قلمرو عمومی با فعالیت هایی که حضور در فضای بیرون از خانه برای آنها الزامیست، با انبوهی از افراد سرو کار دارد و عموما با پرداخت مالی همراه است شناخته می‌شود. این فضا تحت حمایت قوانین سیاسی و مدنی است که به واسطه‌ی دولت اجرا می گردد. در مقابل فضای خصوصی با حضور آشنایان معدود (محارم)، کار بدون مزد و دیگر منابع اقتدار (پدرسالاری) اداره می گردد. ⬅بنابراین منظور از فضای خصوصی/ عمومی، نظم سلسله مراتبی است که بر اساس ورود و خروجهای متعدد شکل می گیرد و به عنوان مهمترین نشانه ، ساختار قدرت را تقویت می کند. مفهوم در اینجا بر ساختار و تولید پیچیده محیط چه به صورت واقعی و چه به صورت خیالی دلالت می کند که متاثر از فرایندهای سیاسی- اجتماعی، نرمهای فرهنگی و تنظیمات نهادی است که روشهای مختلف بودن ()، تعلق و اسکان را سامان می بخشد. همچنین میان فضا و روابط اجتماعی نوعی ارتباط دیالتیکی وجود دارد (دوسرتو ۱۹۸۴، لوفور ۱۹۹۱، ). ⬅در تحلیلهای فمینیستی نیز منظور از تولید فضا، روشهایی است که جنسیت از طریق آن بر تولید و ساختار فضا تاثیر می گذارد (اسپاین ۱۹۹۲، مسی ۱۹۹۴). ⤵بر این اساس “فضای عمومی، فضایی است که به لحاظ تاریخی، مکان حضور مردان شناخته می شود؛ موقعیتی که کنترل و اقتدار مردانه را بر زنان تقویت می کند. دسترسی محدود زنان به فضای عمومی ارتباط نزدیکی با ایده “بی حرمت کردن” در مورد هر دو عنصر زنان و فضا دارد” (فادک، ۲۰۰۷، ۳). بنابراین حضور زنان در فضاهای عمومی از طرفی پاکی و عفت زنانه را تهدید کرده و از طرف دیگر تقدس و مصونیت فضا را نیز خدشه دار می کند. زیرا مردان باید به واسطه ی نحوه رفتار و عمل خود، نظم موجود را تداوم بخشیده و از آن حمایت کنند در حالیکه حضور زنان در این فضا می تواند به اغوای جنسی آنان به انجامد و خود زنان را هم مورد تعرض قرار دهد. بنابراین چنین تقابلهایی در فضای خصوصی و عمومی، فرایندی برساخته از شرایط فرهنگی است که بدن زنانه را فریبنده، آسیب پذیر و فاقد قدرت معرفی کرده و حملات گسترده ای مانند آزار جنسی، تجاوز و خشونت نیز اعتقاد به آسیب پذیری زنانه را تقویت و بازتولید می کند. ✅مسئله اساسی در مالکیت مردانه فضای شهری این است که تنها یک جنس- زنان- “حامل نظم اخلاقی” (صادقی، ۱۳۸۵) جامعه شناخته می شود و مسئول هرگونه بی نظم جنسی یا اخلاقی است، بنابراین همواره بر چگونگی رفتار و پوشش او نظارت صورت می گیرد. همچنین ایده هایی که به معصومیت و عزت زنانه مربوط می شود نگرانیها در مورد بی عزتی و تجاوز به حریم امن زنانه را در فضای عمومی تشدید می کند و این نکته را به راحتی نادیده می گیرد که ایجاد تقابل میان فضای عمومی که تهدیدآمیز خوانده می شود و فضای خصوصی که امن تلقی می شود حقیقت خشونت خانگی و آزار جنسی و غیر جنسی را که توسط خانواده و اطرافیان و حتی دیگر زنان موجود در فضای خانگی ممکن است به زنان تحمیل شود را پنهان می کند زیرا که خشونت و تهدید تنها از جانب یک بیگانه خارج از فضای خانه محتمل است. 📚منابع: 1. اسپارگو، تمسین، (۲۰۱۴). فوکو و نظریه ی کوییر. ترجمه حمید پرنیان، تورنتو: نشر گیلگمشان. 2. صادقی، فاطمه. (۱۳۸۵). هراس از زن به مثابه دیگری، آینده نو، شماره ۱۶۲. 3. Lefèbvre, H. (1991). The Production of Space (tr. Donald Nicholson Smith). Oxford, Malden, MA: Blackwell 4. Phadke, Sh. (2007) ‘Re-mapping the Public: Gendered Spaces in Mumbai’ in Madhavi Desai (ed.) Gender and the Built Environment, New Delhi: Zubaan 5. Certeau, M. (1984). the practice of everyday life, Berkeley, university of California Press 📌 جهت رویت منبع انتشار کلیک کنید. @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده