eitaa logo
مطالعات زنان و خانواده
678 دنبال‌کننده
778 عکس
7 ویدیو
428 فایل
مطالعات خانواده و زنان در ایران و عرصه بین الملل @international_club" rel="nofollow" target="_blank">eitaa.com/@international_club لینک ارتباط با ادمین کانال: @hamann
مشاهده در ایتا
دانلود
🌐 (24) ادامه ... 2⃣بخش دوم: #⃣در مجموع، ◀متکلمان فمینیست‌ کتاب‌مقدس‌ معاصر(the feminist biblical theologians of today) که از سنت فمینیست اصلاح‌طلب لیبرال برخاسته‌اند، تفاوت میان دو جنس را تا حد ممکن تقلیل می‌دهند و مدعی فرصت‌های برابر برای دو جنس در کلیسا هستند. ◀متکلمان فمینیست مابعدکتاب‌مقدس احتمالا احساس تعلق بیشتری به فمینیست‌های رمانتیست رادیکال می‌کنند، ایشان نیز معتقدند که تفاوت‌های میان دوجنس در کلیسا، تفاوت‎های به‌حقی است. تفاوت‌های میان متکلمان فمینیست تقریبا مشهود و واضح است. در این میان سنت‌های متعدد و متمایزی میان زنان سیاه، اسپانول و آسیایی وجود دارد. در اینجا به صورت گزینشی و ساده به نحله‌هایی از مکاتب متکلمین فمنیست از محافظه‌کارترین تا رادیکال‌ترین ایشان اشاره می شود: 1. Evangelical feminists آنها، قدرت کتاب مقدس و حقیقت عقاید تاریخی را تایید می‌کنند. بسیاری از فمینیست‌های اوانجلیست استفاده از زبان خنثی بدون لحاظ جنسیت را در ترجمه کتاب مقدس می‌پذیرند و برخی بر این عقیده‌اند که در اعتقاد به تثلیث تابعیتی دوجانبه نهفته است. ایشان هرگونه برتری را در روابط زن و مرد نفی می‌کنند. یکی از رویکردهای اخیر ایشان تفکر برابری‌طلبی در کتاب مقدس است (ادس، پیرس، گروسیوس و فی (IVP, 2005). 2. آنها، کتاب مقدس را در جایگاه منبعی ارزشمند تلقی می‌کنند؛ اما در رد اعتبار کل یک متن و تایید «متنی درون متن» ایشان موضع سنت لیبرال را اتخاذ کردند. ایشان منتقد سنت مسیحیت هستند، اما خواستار اصلاحات آن از درون نیز هستند. از صاحبنظران این حوزه: و فیورنسا هستند. 3. این متکلمان، کلا اعتبار کتاب مقدس را رد کردند و قسمت زیادی از آن را دارای سوءتعابیر جنسیتی و با سوگیری‌های پدرسالارانه قلمداد کردند. از صاحبنظران این حوزه: و هستند. 4. (خدای مونث)goddess feminists آنها، خدای خود و شعایر مربوط به همان خدا را تقدیس می‌کنند (که گونه‌های متعددی میان ایشان پدید آمده: یک یا ؛ زن یا مرد و یا صرفا یک خدای زن؛ برخی به خدایی حقیقی معتقدند و برخی به خدایی برتر باور دارند). برخی را تقدیس می‌کنند؛ گایا روحی است که باعث نشئه جهان طبیعت و زندگی آن است. طی دهه 1970 بسیاری از افراد درون حوزه فمینیسم مذهبی، را به عنوان نماد معنوی خود برگزیدند. ایشان مدعی بودند به زمانی از تاریخ برگشتند که در آن مذهب مادرسالار ظهور کرد. چنین تفکری از نظریه‌های انسان‌شناسی رمانتیک آلمانی اتخاذ شد؛ این تئوری‌ها مادرسالاری را به عنوان دولت جهانی تمدن قبل از پدرسالاری تصور می‌کردند(چنین نگاهی به گذشته بی‌اعتبار است اما فمینیست‌های الهه جسورانه به این آرزوی جعلی خود استناد می‌کنند و از این طریق اتوپیایی خیالی را برای خود متصورند). کتاب تولد دوباره الهه (درقالب نوعی تئالوژی سیستماتیک) را نوشت. 5. این نوع فمینیستها، دنباله‌رو سنت جادوگری هستند. ویکافمینیست گروهی فرعی درون گروه بزرگ فمینست‌های الهه هستند. ویکا، زمین مذهبی اروپایی(European earth religion) است که یک مرد و یک زن را خدای خود می‌داند (از این مذهب با عنوان نئوپاگان‌ها نیز یاد می‌کنند). آموزه‌های ویکاها متمایز از شیطان‌پرستان است. شیطان‌پرستی نوعی «سیاه‌نمایی» از مسیحیت «وارونه» است که در آن شیطان پرستش می‌شود. کسی که چندین کتاب راجع به جادوگری نوشت. او می‌گوید «جادوگر کسی است که به زمین همچون موجودی زنده می‌نگرد؛ در واقع زمین به مثابه خود خداوند است و مورد احترام واقع می‌شود. جادوگر خودش را بخشی از وجود خداوند تصور می‌کند، خدایی که در درون فرد است نه جایی جدا و بیرون از او.» میریام استارهوک[15] که یک جادوگر پگان‌فمینیست است، بنابر گزارش‌های وبسایتش به کشورهای مختلف سفر می‌کند تا به آموزش رسومات جادوگری، شعایر و ابزار آن و مهارت‌های فعالیت در این نحله بپردازد. کتاب وی «رقص معنوی» (1979) متن اصلی نحله نئوپاگان است و تاکنون به هفت زبان اصلی ترجمه شده است. 📚منبع: (نحله های فمینیستی، الهیات مسیحی فمینیستی/ شارون جیمز برگردان فاطمه همدانیان ) @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
👤 برجسته فمینیسم (24) ماری دالی یا مری دیلی (انگلیسی: Mary Daly‎; ۱۶ اکتبر ۱۹۲۸ – ۳ ژانویه ۲۰۱۰) متخصص الهیات، نویسنده، فیلسوف، و استاد دانشگاه اهل ایالات متحده آمریکا بود. ⬇دیدگاه ها 1⃣الهیات مسیحیت و پیام محوری آن با وجود دیدگاه‌های مختلف در دهه 1970میلادی، مخالفت با مرام الهیاتی کلیسا آغاز گردید و عده‌ای از صاحب‌نظران الهیات مسیحیت نیز سعی نمودند با تغییر در مذهب و یا حتی کنارگذاشتن آن، به بازسازی شخصیت مدفون زن بپردازند. در این دهه، مجله کانسیلیوم برای ترویج الهیات فمینیستی آغاز به کار کرد و شورای جهانی کلیسا نیز همایشی در برلین برپا نمود که موضوع آن «سکسیسم» به معنای تبعیض براساس جنسیت بود و مری دیلی نیز کتاب خود را با عنوان «فراتر از خدای پدر» در همین زمان چاپ کرد. او مدعی شد که پیام محوری مسیحیت «سادومازوخیسم» (خودآزمایی ـ دیگر آزاری) است که به شکنجه مشروعیت می‌دهد. به عقیده او، رسم سوزاندن بیوه با شوهر مرده‌اش در مذاهب شرقی، یکی از اشکال سادومازوخیسم به شمار می‌رود. 2⃣رابطه مسیحیت و فمینیسم به اعتقاد مری دیلی، مسیحیت و فمینیسم با هم سازگاری ندارند، ولی برخی فمینیست‌های غربی سفید معتقدند گر چه متون و نهادهای مسیحیت درگذشته براساس دیدگاهی مردانه قرائت شده و شکل گرفته‌اند، ولی دیگر ضرورتی ندارد که این کار ادامه یابد.(مقاله: مقایسه تطبیقی «منزلت زن» در الهیات فمینیستی و دکترین مهدویت). @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
⬇ادامه برجسته فمینیسم ↩ادامه دیدگاه های مری دیلی 3⃣مفهوم خدا "مری دیلی" هم در کتاب هایش "فراتر از خدای پدر" ، "زن/بوم شناسی" و " شهوت ناب" باور دارد که مفهوم خدا، زبان و ارزش های مردسالار سرمشق همه مردسالاری هاست و می گوید ساخت انسان پیش از آنکه زنان "اخلاق قربانی شدن" را ترک نکرده باشند، بی معناست. و در نهایت از مفهوم آندوژنی هم می گذرد و تاکید می کند که زنان باید شیوه های تازه و توانمندی برای خودشناسی، شیوه هایی کاملا جدا از مردان و خواست آنها به وجود آورند. 4⃣احیای خدای مونث مری دیلی توصیف می‌کند که چگونه مسیحیت با تبدیل نمادهای زنانه به نمادهای مردانه، کیش خدای مؤنث آغازین را تکه تکه کرد. به نظر وی، پرستش خدای پدر، فرافکنی ایدئولوژی بشری مردمحور به قلمرو ابدیت است. او جوامع مردسالار غربی را متهم کرد که خدا را «شبیه خود می‌سازند». دیلی به تغییر و تحول امیدوار بود، اما خود متعاقباً از مذهب به دلیل خصومت پایان‌ناپذیر آن با زنان دست کشید.(فرهنگ نظریه‌های فمینیستی، ص79.) 5⃣جادوی مردسالاری مری دیلی در «کلیسا و جنس دوم»، (1968) و «زن بوم‏شناسی»، (1978) اعتقاد دارد: جادوی مردسالاری، مسیحیت است که مذهب خدای مؤنث را با گنجاندن برخی عناصر آن در اسطوره‏های جدیدی که از هر نوع قدرت مؤنث تهی شده مسئله کرده است. برای نمونه، اقانیم ثلاثه، صلیب و تولد عیسی از یک باکره عناصری بودند که از خدای مؤنث گرفته شدند. 6⃣مبنای فرودستی زنان مری دیلی معتقد است؛ فرودستی زنان مبنای زیستی ندارد، بلکه ناشی از زیست شناسی مردانه است. مردان به طور طبیعی خشن هستند و از خشونت شان برای تسلط یافتن بر زنان استفاده می کنند. «مری دیلی» در کتاب «پزشکی زنان» (1978)، چند نمونه از شیوه هایی که مردان به وسیله آنها به زنان آسیب رسانده اند و برای تسلط داشتن بر آنان خشونت را به کار برده اند، ذکر می کند. خودسوزی زن هندو رسمی که طبق آن، زن هندو خود را در آتش جنازه در حال سوختن شوهرش قربانی می کند، بستن پای زنان چینی، ختنه زنان آفریقایی، شکار ساحره های اروپایی و پزشکی زنان آمریکایی از این قبیل هستند. 7⃣راه حل جهت اصلاحات سیاسی راجع به اصلاحات سیاسی، مری دیلی به همراه از جمله کسانی هستند که استدلال می‌کنند که جامعه انسانی با تعداد کم مردان به طرز چشمگیری بهتر خواهد شد. 8⃣پیوندی طبیعی میان فمینیسم و اکولوژی مری دلی مدعی می‌شوند که طبیعت الهه‌ای است که در درون همه موجودات زنده تجلی می‌یابد و زنان هم از گوهر آن برمی‌آیند.(پیدایش دوباره‌ی یک کلیشه، آیا زنان از مردان سبز‌تر هستند؟ فرناز نصیری) 📘کتاب شناسی مری دیلی: 1.فراتر از خدای پدر. 2.زن /بوم شناسی(1978). 3.شهوت ناب. 4.کلیسا و جنس دوم(1968). 5.پزشکی زنان(1978). 📚منابع: 1. فرهنگ نظریه‌های فمینیستی، سارا گمبل، مگی هام، ترجمه نوشین احمدی خراسانی و فیروز مهاجر، انتشارات توسعه. 2. مقایسه تطبیقی منزلت زن در الهیات فمینیستی و دکترین مهدویت، خدیجه هاشمی، مشرق موعود 1387 شماره 6 . 3. پیدایش دوباره یک کلیشه، آیا زنان از مردان سبزتر هستند؟ فرناز نصیری. @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
1⃣پس زمینه، خانواده: پدر: فرانک X. دالی مادر: آنا کاترین دالی 2⃣تحصیلات: 1.مدارس کاتولیک از طریق دبیرستان 2.سنت رز، BA، 1950 3.دانشگاه کاتولیک، MA، 1942 4.کالج سنت مری، نوتردام، ایندیانا، Ph.D.، الهیات، 1954 5.دانشگاه فریبورگ، STD، 1963؛ Ph.D. 1965 3⃣حرفه: 1952-54: کالج سنت مری، بازدید از سخنران، انگلیسی 1954-59: کالج کاردینال کوشینگ، بروکلین، MA، مربی فلسفه و الهیات 1959-66: برنامه فارغ التحصیل دانشگاه فارببور، برنامه سالانه خارج از کشور برای دانش آموزان، معلم، فیلسوف و الهیات آمریکایی 1966-1969: کالج بوستون، استادیار 1969-2001: دانشکده بوستون، دانشیار الهیات 4⃣دین: رومی کاتولیک، پس مسیحی، فمینیست رادیکال 5⃣کتابها: 1966: دانش طبیعی خدا در فلسفه ژاک ماریان 1968: کلیسا و دومین جنسیت: به سوی فلسفه آزادی زنان 1973: فراتر از خدا پدر 1975: تجاوز به فرهنگ ، یک فیلمنامه با امیلی Culpeper 1978: محیط زیست / محیط زیست: متاعکس فمینیسم رادیکال 1984: شادی خالص: فلسفه عامیانه 1987: Wickedary Intergalactic First New Webster از زبان انگلیسی با جین Caputi 1992: عرفان: سفر خیره کننده: خاطرات حاوی خاطرات من به عنوان یک فیلسوف فمینیست رادیکال 1998: Quintessence: تحقق شجاعت ظالمانه و مخرب زنان 2006: گریز شگفت انگیز: مجددا خواستار شجاعت به گناه بزرگ شد. 6⃣مرگ مری دالی در سال 2010 فوت کرد. @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
مقاله الهیات فمینیستی و دنیوی شدن.pdf
235.7K
📒عنوان مقاله: الهیات فمینیستی و دنیوی شدن 👤نویسنده: مجید موحد 📎منبع: اندیشه دینی 1385 شماره20 📌چکیده: فمينيسم چه به عنوان يك جنبش اجتماعي و نوعي نظام معرفت شناختي، دين را به عنوان عامل اساسي مشروعيت بخش ساختار پدرسالاري به چالش كشيده است. با انتقادات شديد نسبت به كليه اديان و تاكيد بر مساله جنسيت خداوند مقوله جديدي را در مطالعات ديني مطرح نمودند. اينان رهيافت جديدي را تحت عنوان الهيات فمينيستي و ايده زنانه شدن دين در مطالعات ديني طرح نمودند. 🔚نتايج پژوهش نشان مي دهد كه گسترش رويكرد انتقادي فمينيستي در درون آيين مسيحيت، افزايش آگاهي هاي زنان و گسترش مشاركت آنان در جامعه، به ويژه طرح ايده زنانه شدن دين، تاكيد بر تكثر اديان و ارايه اديان شخصي داراي رويكرد زنانه، تقابل شديد با بنيادگرايي، ارايه بديل هايي مونث براي خداوند، و ارايه عناصر ساختاري الهيات فمينيستي كه در آن ها تاكيد بر اين جهان و زندگي بشر در آن جايگزين رويكردهاي اخروي ديني گرديده است، از جمله تاثيرات الهيات فمينيستي بر فرايند دنيوي شدن در دنياي غرب به حساب مي آيد. @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
مقاله نقد و بررسی قرائت فمینیستی از الهیات مسیحی سید علی حسنی.pdf
555.8K
📒عنوان مقاله: نقد و بررسی قرائت فمینیستی از الهیات مسیحی 👤نویسنده: سید علی حسنی 📎منبع: معرفت ادیان سال هفتم بهار 1395 شماره 2 (پیاپی 26) 📌چکیده: ، شاخه ای از الهیات مسیحی است که در واکنش به برخورد تبعیض آمیز الهیات سنتی مسیحی، نسبت به زنان شکل گرفته و با ارائه قرائت فمینیستی از الهیات مسیحی، تغییرات اساسی در آن ایجاد کرده است. این مقاله با روش توصیفی تحلیلی، علاوه بر بیان تاریخچه، عوامل شکل گیری و ویژگی های الهیات فمینیستی، به تبیین آموزه های اصلی مسیحیت بر اساس این مکتب الهیاتی می پردازد. یافته ها حکایت از آن دارد که الهیات فمینیستی، به علت تأثیرپذیری شدید از جنبش فمینیستی و اقتضائات عصر جدید، به مسیری سوق یافت که هیچ گاه پیشگامان الهیات فمینیستی، تصوری از آن نداشته و شاید هم راضی به آن نبوده اند. @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
مقاله بازخوانی مفاهیم خدا و هبوط در الهیات فمینیستی مری دیلی.pdf
169K
📒عنوان مقاله: بازخوانی مفاهیم خدا و هبوط در الهیات فمینیستی مری دیلی 👥نویسندگان: فرناز عبدالباقیان بهزاد سالکی 📎منبع: پژوهشنامه زنان سال نهم زمستان 1397 شماره 4 📌چکیده: در کتاب فراتر از خدای پدر : به سوی فلسفۀ آزادی زنان ، مفاهیم نهادینه شده مردبنیان ادیان، به ویژه مسیحیت را درباره خدا به چالش می کشد و نشان می دهد تصویر خدایی که در نهادهای مذهبی ترسیم شده است با نگاه مردسالارانه، غلبه جویانه، و استیلاگر تطابق دارد. ◀وی تلاش می کند براساس مفاهیم فمینیستی و آموزه های صلح طلبانه و نظریات مربوط به "گوش سپردن" و "مراقبت" تصویری نو از خدا و امکانات جدیدی برای رابطه دیگرگونه میان انسان و خدا ترسیم کند. تصویر جدید از خدا و انسان براساس دیدگاههای اگزیستانسیالیستی و اخلاق فمینیستی به نحوی بیان می شود که به جای رابطه یک سویه و غالب-مغلوب در تصویر سنتی مذاهب از خدا و انسان آنها با یکدیگر در تعامل و همدلی به سر می برند. این مقاله با بررسی این کتاب و دیدگاه های نو و تأمل برانگیز آن در مورد بازمعنابخشی به مؤلفه های الهیات مسیحی در بستر تجربۀ زنان گزارشی از دو مفهوم خدا و هبوط ارائه می کند. @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
نقد و بررسی نسبت خداوند با بشر (دوئالیسم تجرد - تجسد) در آرای فمینیستی دیلی، ایریگاری، جانتزن و اندرسون.pdf
244.9K
📒عنوان مقاله: نقد و بررسی نسبت خداوند با بشر (دوئالیسم تجرد - تجسد) در آرای فمینیستی دیلی، ایریگاری، جانتزن و اندرسون 👥نویسندگان: مریم صوفی/ محمد محمدرضایی/ محمدتقی کرمی 📎منبع: فلسفه دین سال چهاردهم زمستان 1396 شماره 4 📌چکیده: مقاله حاضر به اهمیت خداوند در آثار فمینیستی، انتقادهای الهیدانان و فیلسوفان فمینیست به مفهوم خدای ادیان توحیدی و راه حل جایگزین آنها برای نسبت خداوند و بشر می پردازد که در این ارتباط، آرای متفکران فمینیستی چون ، ، و درباره تجسد - تجرد، مورد توجه قرار می گیرد و در ادامه تفکر و راه حل های ایشان نقد و ارزیابی خواهد شد و انتقادهای افرادی نظیر ، ، ، ، و مطرح می شود و در نهایت رأی و به عنوان نمایندگان تفکر اسلامی در مورد صفات خداوند و جایگاه زنانگی در دین مطمح نظر قرار خواهد گرفت. @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
مقاله نقد نظریۀ «الهیات فمینیستی در قرآن» از دیدگاه قرآن و روایات.pdf
353.4K
📒عنوان مقاله: نقد نظریۀ «الهیات فمینیستی در قرآن» از دیدگاه قرآن و روایات 👥نویسندگان: علی حسن‌نیا/ سیدمحمد موسوی مقدم/ محمود صیدی 📌چکیده: از مهم‌ترین روشنفکران اسلامی مقیم آمریکا و رهبر فمینیست‌های مسلمان است. او تحت تأثیر الهیات فمینیستی در مسیحیت، نظریۀ «الهیات فمینیستی در قرآن» را مطرح می‌کند. ⬅از نظر رفعت حسن، سه عامل الهیاتی در عالم اسلام و قرآن، سبب پیدایش و گسترش نگرش برتری مردان بر زنان شده است: 1. تابعیت زن نسبت به مرد در آفرینش، 2.فریفته شدن آدم توسط حوا در هبوط از بهشت عدن 3. و آفریده شدن زن به جهت مرد. ◀این‌گونه عوامل و نگرش، اصولاً در فضای تفسیری و حدیثی اهل سنت ارائه شده‌اند و مضامین احادیث مورد استناد او در روایات شیعی نفی می‌شود. با وجود این، حتی در فرض پذیرش مدعیات رفعت حسن، نتیجۀ این استدلال‌ها چنین می‌شود که زن و مرد در خلقت و آفرینش تفاوتی ندارند، هر دو توسط شیطان فریفته و از بهشت اخراج شده‌اند و هبوط کرده‌اند، بدون اینکه تفاوتی از این جهات میان آنها باشد. ولی مسئله این است که این نظریه، تساوی حقوقی - فقهی میان زن و مرد را اثبات نمی‌کند و قرآن احکام متفاوتی در این مورد و از جمله در ارث و قصاص بیان می‌کند. @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
مقاله تدابیر جنسیتی کتاب مقدس رجولیت ابراهیم.pdf
457.6K
📒 عنوان مقاله: تدابیر جنسیتی کتاب مقدس: رجولیت ابراهیم 👥نویسندگان: دبورا اف. سویر/ مهدی لک‌زایی/ 📎منبع: هفت آسمان، دوره 17، شماره67 ،پاییز 1394، صفحه 89-108 📌چکیده: این مقاله برگرفته از کتاب جنسیت، دین، و گوناگونی: دیدگاه‌های میان‌فرهنگی است که با ویراستاری اورسولا کینگ و تینا بئاتی در سال 2005 منتشر شده است. این کتاب، با 19 مقاله از محققان در حوزه‌های مختلف فمینیستی از کشورهای گوناگون، مقدمه‌ای است بر برخی از مسئله‌برانگیزترین مطالعات دین و جنسیت. ↙در مقاله حاضر، سویر، فیلسوف فمینیست فرانسوی، از دریچه نظریه جنسیتی، متون کتاب مقدس را بررسی می‌کند. 👤 به اعتقاد وی، هدف از به‌کارگیری شخصیت‌های مؤنث در کتاب مقدس تأکید بیشتر بر قدرت علم مطلق است. او با اشاره به داستان ساره، هاجر و ابراهیم، قدرت‌گیری شخصیت‌های مؤنث را عامل قدرت‌زدایی و تضعیف شخصیت‌های مذکر می‌داند. سویر در آخر به این نتیجه می‌رسد که هرچند به دلیل قوانین اجتماعی و سیاسی خاص، نفوذ و قدرت جنس مذکر در تمامی عرصه‌های بشری به‌وضوح دیده می‌شود اما در مقابل خداوند این قدرت تضعیف می‌شود. رجولیت ابراهیم حکایت از مردانگی بدون اختیاری دارد که در تقابل کامل با تصاویری است که از شنیدن واژه «مردسالار» به ذهن متبادر می‌شود. @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
مقاله مبدا هستی در الهیات فمینیستی و حکمت صدرایی.pdf
612.7K
📔عنوان مقاله: مبدأ هستی در الهیات فمینیستی و حکمت صدرایی 👥نویسندگان: مهدی شجریان/ احمد واعظی 📎منبع: مطالعات جنسیت و خانواده، دوره 7، شماره1، بهار و تابستان1398، صفحه 53-78 📌چکیده: مبدأ هستی در چگونه تصویر می‌شود و حکمت صدرایی چه انتقاداتی به این تصویر دارد؟ فمینیست‌ها در تلاش‌های نظری خود در راستای اصلاح وضعیت زنان، به اصلاح باورهای الهیاتی در خصوص مبدأ هستی نیز پرداخته و کوشیده‌اند با نقد خدای جنسیت‌زده در تفکرات رایج مسیحی، به ارائة تصویری از آن بپردازند که توجیه‌گر تلاش‌های فمینیستی در راستای احیای حقوق زنان باشد. این تحقیق بر اساس روش توصیفی ـ تحلیلی و با جستجو در آثار فمینیستی معتقد است برخی فمینیست‌ها در «الهیات تعالی» جایگاه مبدأ هستی را از خدای مسیحیت بالاتر برده و برخی دیگر در «الهیات تنزل» آن را به زیر کشیده‌اند. الهیات تنزل با ترسیم خدای متوهَّم، متغیر، مؤنث، مادی و غیرمتعالی می‌کوشد جایگاه زن را تعالی بخشد و حقوق ازدست‌رفتة او را جبران کند. تعالی زن به قیمت تنزل الهی موردقبول حکمت متعالیه نیست؛ بلکه تعالی زن در آن قرین با تعالی الهی است. حکمت صدرایی با اثبات برهانی دو مبنای اساسیِ «وجود مبدأ» و «کامل مطلق بودن مبدأ» الهیات تنزل فمینیستی را به چالش می‌کشد. درعین‌حال این نظام حکمی با ترسیم قابل‌قبولی از جایگاه زن و مرد، در عین پرهیز از تنزل مقام الهی، بستر دستیابی به حقوق ازدست‌رفتة آنان را نیز فراهم می‌کند. @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
💠 روز💠 🌹امیرالمومنین علی (ع) ❇ ...مَا مِنْ أَحَدٍ أَوْدَعَ قَلْباً سُرُوراً إِلَّا وَ خَلَقَ اللَّهُ لَهُ مِنْ ذَلِكَ السُّرُورِ لُطْفاً، فَإِذَا نَزَلَتْ بِهِ نَائِبَةٌ جَرَى إِلَيْهَا كَالْمَاءِ فِي انْحِدَارِهِ حَتَّى يَطْرُدَهَا عَنْهُ، كَمَا تُطْرَدُ غَرِيبَةُ الْإِبِلِ. ✳...هر كس دلى را شادمان سازد، خداوند براى او لطفى آفريند و چون مصيبتى بدو رسد، آن لطف چون آبى به سوى او سرازير شود تا آن مصيبت را ببرد و دور گرداند، آن سان، كه اشتر غريب را از چراگاه مى رانند. 📚نهج البلاغه، حکمت 257 ✍جهت مطالعه پاداش شاد کردن دیگران در حکمت 257، کلیک کنید. ⬅جهت مطالعه، راهکارهای مردانه برای شاد نمودن همسر، کلیک کنید. ✍جهت مطالعه عوامل موثر در شادی خانواده های مذهبی، کلیک کنید. @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده