کتاب تاثیر اسلام در اروپا.pdf
3.18M
📙عنوان کتاب: تاثیر اسلام در اروپا
👤نویسنده: مونتگمری وات
📝مترجم: یعقوب آژند
📌ناشر: مولی
@International_club
کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
💠#حدیث روز💠
🌹پیامبر اکرم (صلياللهعليهوآله)
❇إذا نَظَرَ العَبدُ إلى وَجهِ زَوجِهِ و نَظَرَت إلَيهِ، نَظَرَ اللّهُ إلَيهِما نَظَرَ رَحمَةٍ، فَإذا أخَذَ بِكَفِّها وأخَذَت بِكَفِّهِ، تَساقَطَت ذُنوبُهُما مِن خِلالِ أصابِعِهِما.
✳هرگاه بنده به چهره همسرش و همسرش به چهره او بنگرد، خداوند به آن دو با نگاه مهرآمیز مينگرد و هرگاه دست يكديگر را بگيرند، گناهان آن دو از لاي انگشتانشان فرو ميريزد.
📚تحكيم خانواده از نگاه قرآن و حدیث، ریشهری، ص ۱۹۲
@International_club
کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
📚#موضوعات_و_مسائل_مطالعات_زنان (30)
567.بررسی و شناخت چگونگی ارتقای بهرهوری نیروی کار زنان
568.بررسی و شناخت چگونگی ازدواج حضرت زهرا (س)
569.بررسی و شناخت چگونگی الگوسازی زندگی فاطمه(س) برای نسل امروز
570.بررسی و شناخت چگونگی تحقق اصلاحات اقتصادی در خانواده
571.بررسی و شناخت چگونگی رویارویی با بحران خانواده در جهان معاصر
572.بررسی و شناخت چگونگی نمایش جنسیت در سینمای ایران
573.بررسی و شناخت حضرت زینب(س) درباره عاقبت بدکاران در دنیا
574.بررسی و شناخت راه کارهای اخلاقی مرتبط با اصل مودت و رحمت میان همسران از منظر قرآن کریم
575.بررسی و شناخت راهبردهای حقوقی توانمندسازی زنان
576.بررسی و شناخت راهبردهای علمی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب
577.بررسی و شناخت راهبردهای عملی گسترش مشارکت زنان
578.بررسی و شناخت راهبردهای مناسب برای رفع نابرابری و ستم جنسی از دیدگاه اسلام
579.بررسی و شناخت راهکارهای اجرایی حضور زنان در برنامه ریزی های کلان کشور از دیدگاه زنان توانمند دانشگاهی
580.بررسی و شناخت راهکارهای برقراری روابط سالم و سازنده در خانواده
581.بررسی و شناخت راهکارهای تعامل درست با فرزندان در نهاد خانواده از منظر قرآن و روایات
582.بررسی و شناخت راهکارهای تکریم زنان در فرهنگ اسلام از منظر اسلام
583.بررسی و شناخت راهکارهای توانمندسازی زنان در فعالیتهای پژوهشی
584.بررسی و شناخت راهکارهای حضور مؤثر زنان در عرصه فعالیتهای روابط عمومی
585.بررسی و شناخت راهکارهای حقوقی توسعه و بهبهود وضعیت زنان
@International_club
کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
📚#فرهنگ_نامه_زنان (6)
#تناسب_جنسی
⬅نظریههای فمینیستی غالباً تلاش میکنند که ویژگیهای ذاتی هر جنس را از نقشهای اجتماعی او تفکیک کنند و نشان دهند که رفتار و کارکردهای اجتماعی و حتی گرایشات روانی در هر جنس متاثر از شرایط محیطی و فرهنگی است و به خصوصیات جنسی ارتباطی ندارد (هویت جنسی / نقشهای جنسی) البته برخی از جامعه شناسان و مردم شناسان غیر فمینیست نیز این مدعا را مورد تاکید قرار دادهاند در مقابل، گفته شده است که رفتارهای اجتماعی و نقشهای جنسی مستقیماً از ویژگیهای ذاتی جنسی تاثیر میپذیرد و شرایط اجتماعی و فرهنگی هر چند در این امور موثر هستند ولی به تنهایی نمیتوانند تفاوتهای موجود میان زنان و مردان در جوامع مختلف توجیه کنند.
⬅اصطلاح تناسب جنسی به معنای وجود ارتباط بنیادین میان خصلتهای ذاتی و فطری هر جنس با رفتارها و کارکردهای اجتماعی او است. البته این دیدگاه امکان تغییر پارهای از رفتارها و منشهای جنسی را انکار نمیکند بلکه معتقد است که هرچند میتوان با استفاده از فنون تربیتی و تبلیغاتی تا حدودی به شبیه سازی رفتار یک جنس با جنس دیگر پرداخت، اما این تغییرات نه تنها نمیتواند تناسب جنسی را به کلی از میان بردارد بلکه ایجاد اختلال در تناسبهای جنسی به مرور سبب بروز مشکلات و آشفتگیهای روانی و اجتماعی خواهد شد.
📚منابع:
1. مرتضی مطهری، نظام حقوق زن در اسلام، صدرا، 13
2. محمد رضا زیبایی نژاد و محمد تقی سبحانی، در آمدی بر نظام شخصیت زن در اسلام،ج1، دفتر مطالعات و تحقیقات زنان.
3. سید هادی حسینی و دیگران، کتاب زن، امیرکبیر، 1381.
4. هلن فیشر، جنبش اول، ترجمه نغمهی صفاریان، زریاب، 1382.
📌منبع: حورا، شماره 14
@International_club
کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
📚#مأخذشناسی(27)
📘عنوان کتاب: فمینیسم و جنبش مارکسیستی؛ آیا سرنوشت زن را ساختار بدنش تعیین می کند؟
👤نویسندگان: واترز، مری آلیس و اولین رید
📝ترجمه مسعود صابری
📌مشخصات: تهران، نشر طلایه پُرسو، 111 ص
این کتاب از دو بخش تشکیل شده است.
1⃣بخش اول تحت عنوان «فمینیسم و جنبش مارکسیستی» نوشته ماری آلیس واترز از فعالان سوسیالیستی دهه 60 به بعد است
2⃣و بخش دوم «آیا سرنوشت زن را ساختار بدنش تعیین می کند؟» به قلم اولین رید می باشد که دارای آثار متعدد درباره ریشه های ستم کشیدگی زنان است و در هنگام مرگش در سال 1979 از رهبران حزب کارگران سوسیالیست بوده است.
👤نویسنده بخش اول درصدد رفع اتهام کورجنسی به جنبش مارکسیسم و سوسیالیسم است، وی آزادی حقیقی زنان را در سرنگونی سرمایه داری می بیند و به تلاش مارکسیست ها در آزادی زنان با ذهنیت خاص خود اشاره می نماید.
⬅اولین رید در بخش دوم کتاب نشان می دهد که چگونه تحلیل های مرد سالارانه در ابعاد مختلف، ستم وارد بر زنان را طبیعی و ناشی از ساختار بدن او جلوه می دهد. (مأخذشناسی فمینیسم، مجید دهقان)
@International_club
کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
👥#نظریه_پردازان برجسته فمینیسم (7)
#جودیت_باتلر Judith Butler
جودیت باتلر، فیلسوف پساساختارگرا و منتقد فمنیست آمریکایی است و در زمینههای فمینیسم، نظریه فراهنجار، فلسفه سیاسی و علم اخلاق صاحب نظر است. وی از مهمترین نظریهپردازان فمینیست پستمدرن محسوب میشود.
📗نخستین اثر وی، #آشفتگی_جنسیتی نام دارد که در سال ۱۹۹۰ به چاپ رسید.
⬅یکی از مهمترین نظریات باتلر در خصوص جنسیت طرح مبحثی است با عنوان #ایفای_جنسیت(gender performativity) است. باتلر معتقد است که جنسیت یک اجراء(performance) است، یعنی آن چیزی که فرد در شرایطی خاص به نمایش میگذارد، نه قاعدهای جهانشمول از آنچه تو هستی. در همین راستا باتلر نظریه ایفای جنسیت را مطرح کرده و در قالب این نظریه عنوان میکند که درست همانگونه که میآموزیم زبان را بسته به موقعیت بهکار ببریم، میآموزیم که به گونهای ایفای نقش کنیم که گویی زن یا مرد هستیم.
📁منبع:
JudithButler.Theory.org.uk.
@International_club
کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
#جودیت_باتلر (انگلیسی: Judith Butler) (زادهٔ ۲۴ فوریه ۱۹۵۶) فیلسوف پساساختارگرا و منتقد فمنیست آمریکایی است و در زمینههای فمینیسم، نظریه فراهنجار، فلسفه سیاسی و علم اخلاق صاحب نظر است. وی دارای کرسی استادی در رشته ادبیات در دانشگاه کلمبیای شهر نیویورک است.
او مدرک دکترای خود را در سال ۱۹۸۴ از دانشگاه ییل دریافت کرد. پایاننامهٔ وی با عنوان مباحث شهوت، بازتاب اندیشههای هگل در قرن بیستم فرانسه بود.
👤باتلر به کالج بنینگتون پیوست و سپس در دانشگاه ییل مشغول به تحصیل شد. او در سال ۱۹۸۴ موفق به دریافت دکتری خود در رشتهٔ فلسفه شد.
⬅باتلر پیش از آن که در سال ۱۹۹۳ در دانشگاه برکلی مشغول به کار شود، در دانشگاههای وسلیان، جرج واشینگتن و جان هاپکینز تدریس میکرد. در سال ۲۰۰۸، او با عنوان فعالیتهایی در کنکاوهای انسانگرایانه، موفق به دریافت جایزهٔ دستاورد برجسته از بنیاد اندرو دبلیو ملون شد.
⬅او، از سال ۲۰۰۶، به عنوان پروفسور، کرسی هانا آرنت را در تحصیلات تکمیلی اروپا (EGS) در سوئیس از آنِ خود کردهاست. باتلر از اعضای هیئت مشاورهٔ مجلهٔ آکادمیکِ آیدنتیتیز است که در حوزهٔ سیاست، جنسیت و فرهنگ منتشر میشود.
◀همچنین باتلر بر روی نقد خشونت اخلاقی کار میکند و تلاش میکند تا نظریهای را با عنوان نظریهٔ مسئولیت تدوین کند.(ویکی پدیا)
@International_club
کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
🎤 گفتگو با جودیت باتلر در خصوص موضوع:
#جنس، #مذهب و #گفتمان
⬅ این گفتگو توسط کلی جونز، روزنامهنگار و دانشآموختۀ فلسفه با جودیت باتلر، نظریهپرداز شناختهشدۀ امریکایی انجام شده است.
جودیت باتلر پس از انتشار کتاب «آشفتگیهای جنسیتی» و ترجمۀ آثارش به زبان فارسی، در ایران به شهرت رسید؛ در این گفتگو باتلر دربارۀ تفاوت #ایفا با #ایفاگریِ_جنسیتی، ارتباط ساختارهای محض با زندگی روزمره، خشونت مذهبی و ارتباط فمینیسم و مذهب پدرسالارانه بحثهایی را مطرح میکند، این گفتگو در سایت فمینیسم و مذهب به زبان انگلیسی منتشر شده است.
❓❓کلی جونز: بسیاری از افراد میپرسند چگونه ایفای جنسیت، با کروموزومها، فنوتیپها، اندامهای تناسلی و دیگر شواهد علمی که حاکی از تفاوتهای ذاتی جنسی است ارتباط دارد. #لوس_ایریگارِی معتقد است که فرمول E=MC2 یک «معادلۀ جنسیتی» است، شما برای کسانی که ذهنیت پشتِ اندیشۀ ایریگارِی را تحقیر و تمسخر میکنند چه پاسخی دارید؟
جودیت باتلر:...
↩ادامه مصاحبه در : http://medn.me/cy3wmd
@International_club
کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
🎤اخلاق و نظریهی فمینیستی در مصاحبه با جودیت باتلر
‼ توضیح : متن اصلی این مصاحبه که بطور نوشتاری در طی ماه اکتبر 2015 و آوریل 2016 انجام شده بود به زبان انگلبسی است. ترجمه فارسی این متن به همت ماندانا زندیان و با ویرایش نهائی نیره توحیدی ، تقدیم خوانندگان میشود.
۱. ن. ت: به لطف آثار بعضی فمنیستها، بهویژه فمنیستهای رنگینپوست غرب یا جنوب، مانند #پاتریشیا_هیل_کالینز (Patricia Hill Collins)، فمنیست جامعهشناس، و #کیمبرلی_کریشنا (Kimberly Crenshaw)، نظریهپرداز و منتقد در گسترهی مسائل نژادی، بسیاری از ما (دانشگاهیان و کوشندگان) تلاش کردهایم، با برگرفتن یک رهیافت اینترسکشنال، از بهکارگیری اظهارات کلّی مانند زن به معنای یک گروه یا طبقهی همسان پرهیز کنیم.
علاوه بر این، به لطف فمنیستهای فیلسوف، مانند شما، بهویژه کتاب پیشرو و خلاقتان، مشکل جنیسیت (Gender Trouble)، ما از دوگانگی در مفاهیم جنسیت و تمایلات جنسی، که پیش از این درک و دریافتمان را از جنسیت به تخالف و تصاد میان مردانگی و زنانگی محدود میکرد، عبور کرده ایم و در نتیجه به نگاه آگاه و انتقادی بهتری دربارهی فرضیات فراگیر دگرجنسخواهی در نظریههای فمنیستی دست یافتهایم.
🔝 با در نظر داشتن مطالب بالا، پرسش نخست من، یک پرسش به ظاهر ساده است:
❓شما گسترهی فمنیسم را چگونه تعریف میکنید؟ به بیان دیگر، فمنیسم در نگاه جودیت باتلر چیست؟
↩جهت ادامه مصاحبه کلیک کنید.
@International_club
کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
📓معرفی #کتاب_آشفتگی_جنسیتی
کتاب آشفتگی جنسیتی نوشته جودیت باتلر، با نقد و بررسی رابطه جنس /جنسیت/ میل، و با تاکید بر ماهیت اجراگرایانه (برساخته) مقولات مذکور، رابطه مابین آنها را دچار آشفتگی می نماید. عنوان کتاب دقیقا نشانگر محتوای عمیقا ساختار شکن این اثر است.
⬇این کتاب از سه فصل با عناوین زیر و دو مقدمه تشکیل شده است:
1⃣سوژه های جنس/ جنسیت/ میل
2⃣ممنوعیت/ روانکاوی و تولید ماتریکس دگرجنسگرا
3⃣کنش تنانه واژگون کننده.
👤باتلر در بحث نخست به نقد بازنمایی به مثابه ابزار ذات گرایی پرداخته و سوژه شدگی زن و باور به هویت جهانشمول زنان را به چالش می کشد. او در مقابل نظریاتی که باور به رابطه علی جنس/ جنسیت/ میل دارند جنس را مقوله ای جنیستی شده و فاقد ذاتیت می داند.
◀وی دوگانگی (دوبوار= دسته بندی دوگانه زن و مرد) و یگانگی (ایریگاری= باور به حاکمیت زبان مردانه/ فالوگوسنتریزم) موجود در نظریات فمینیستی را رد و آنها را گونه ای بنیادگرایی در شناخت می داند و تعریفی از جنسیت ارائه می دهد که در آن تمامیت، دائما به تعویق می افتد.
🔚در بخش آخر، باتلر با موضعی افشاگرانه به وجود هنجارهای پنهانی شکل دهنده به فهم فرهنگی ما از جنس و جنسیت اشاره کرده و بر این باور است که این بنیان ساختگی حتی بر شناخت در حوزه فلسفه فمنیسم اثر داشته است. به باور وی فلسفه چیزی نیست جز مکانیزم انضباطی که دائما د رحوزه شناخت سوژه سازی می کند.
📒کتاب آشفتگی جنسیتی کتابی است به شدت تئوریک و آن را می توان بررسی انتقادی - فلسفی نظریات فمینیستی قلمداد کرد.
@International_club
کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
کتاب آشفتگی جنسیتی جودیت باتلر.pdf
2.58M
📓عنوان کتاب: آشفتگی جنسیتی
👤نویسنده: جودیت باتلر
📝مترجم: امین قضایی
@International_club
کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
📘معرفی کتاب راهنمایی مقدماتی بر پساساختارگرایی و پسامدرنیسم
نیمه نخست کتاب، مقدمهای بر تئوریهای گوناگون، برنامههای رقیب پیشقراولان پسا ساختارگرا :#ژاک_لاکان، #ژاک_دریدا، و #میشل_فوکوست .این اندیشمندان در موضع فلسفی خاصی که مغایر با مفهوم ساخت و در عین حال کاملا ضد علمی است مشترکاند.
⬅ عناوینی که در فصول 1، 2و 3به استخدام گرفته شدهاند، عبارتاند از :روانکاوی، طبیعت و نقش زبان، خود و آرزو، واسازی، خیزش عقل ابزاری، گسترش دستگاههای کنترل اجتماعی، و رابطه تعاملی میان دانش و قدرت .
⬅در فصل چهارم، آثار "نسل جوانتر "پسا ساختارگرایان، همچون دلوز و گاتاری، لیوتار و دیگران ")فلاسفه جدیدبحث شده است.
⬅فصل پنجم به معرفی سه اندیشمند فمنیست فرانسوی یعنی هلن سیکوس، لوس ایریگاری و جولیا کریستوا، میپردازد. اینان به نحوی از انحا تحت تاثیر روانکاوی لاکان هستند و مطالب مهمی در مورد دانش، ذهنیت، زبان، زبان نوشتاری "مونث "و امکان تغییر اجتماعی و ذهنی، بیان کردهاند.
⬅فصل ششم، بر فرضیه لیوتار درباره طبیعت متغیر دانش در جوامع کامپیوتری آنچه او "شرایط پسا مدرن "مینامد متمرکز است.
⬅فصل هفتم در مورد نوشتههای ژان بودریار، از نوشتههای اولیه مارکسیستی تا متون پسا مدرنیستی اخیر او (مسائلی نظیر :مصرف، رسانههای همگانی، ارتباطات، و وجوه اصلی فرهنگ معاصر)، بحث میکند .
@International_club
کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده