eitaa logo
حقوق بین‌ الملل
1.1هزار دنبال‌کننده
470 عکس
387 ویدیو
93 فایل
حقوق بین الملل کانالی برای حقوق بین‌ الملل https://ble.ir/intllaw https://virasty.com/intllaw https://t.me/intllaw1 برای ارسال انتقاد و پیشنهاد: https://gkite.ir/es/8887764
مشاهده در ایتا
دانلود
DRIPS_Persian.pdf
190.4K
اعلامیه ملل متحد درخصوص حقوق بومیان به زبان فارسی @Intllaw
کانالی برای انعکاس نوشتارها، اخبار، اطلاعات و رویدادهای مرتبط با حقوق بین‌الملل درصورتیکه مطالب کانال را مفید دانستید، ما را به اشتراک بگذارید👇 @Intllaw
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
I گونه‌های ناپدیدسازی اجباری یکی از مصادیق نقض ، وقوع پدیده است. ناپدیدسازی اجباری، اصطلاح حقوق بشری برای ربودن افراد است. در طول تاریخ، انگیزه‌های گوناگون سیاسی، اقتصادی و... منجر به ربوده شدن انسان‌ها شده است. گاهی ناپدیدسازی به‌صورت جمعی صورت می‌پذیرد. اخیرا دفتر نجات ربوده‌شدگان ایزدی سازمان ملل، اعلام کرد ۶ هزار و ۴۱۷ نفر از جمله ۳ هزار و ۵۴۸ زن و دختر از سوی داعش ربوده شدند. هنوز ۲ هزار و ۸۸۷ ایزدی در دست داعش اسیرند. (fna.ir/df0rhs) گاهی نیز ربودن صرفا علیه افراد معدودی محقق می‌شود همانند ربودن دیپلمات‌های ایران در بیروت توسط فالانژهای وابسته به رژیم صهیونیستی یا ربایش امام موسی صدر توسط قذافی. در هر دو صورت فردی و جمعی آنچه مشترک است، بی‌اطلاعی از وضعیت ربوده‌شدگان و عدم‌دسترسی آنها به حقوق انسانی‌شان می‌باشد. @Intllaw
کنوانسیون حمایت در برابر و ضرورت پیوستن ایران به آن چکیده «کنوانسیون بین‌المللی برای حمایت از همه افراد در برابر ناپدیدسازی اجباری» در تاریخ 23 دسامبر سال 2010 میلادی لازم‌الاجرا شد. پیش‌تر، مجمع عمومی سازمان ملل متحد در 20 دسامبر 2006، این کنوانسیون را تصویب کرده بود. مقرراتی که تحت لوای سازمان ملل متحد در این کنوانسیون گنجانده شده، رهیافت توسعه روز‌افزون حمایت از حقوق بشر را در سطح بین‌المللی و داخلی آشکار می‌سازد. به‌واقع، مقررات مندرج در این کنوانسیون، تا حدود بسیاری به زاویای مختلفی از گونه تقریباً رایجی از نقض فاحش حقوق بشر در سطح بین‌المللی و داخلی پرداخته و طی کنوانسیونی بین‌المللی، خلأهای موجود در این زمینه را برطرف و کارهای انجام‌شده پیش از خود را کامل کرده است. این در حالی است که تحت شرایطی، ناپدیدسازی اجباری اشخاص در زمره جرائم علیه بشریت قرار می‌گیرد. این نوشتار، ابتدا نگاهی به تاریخچه پیدایش مفهوم ناپدیدسازی اجباری خواهد داشت. سپس، آورده‌های کنوانسیون با سایر اسناد حقوق‌بشری منطقه‌ای و بین‌المللی بررسی و در پایان، مباحثی درباره نگاه ایران در زمان تدوین و تصویب کنوانسیون و ضرورت پیوستن به آن ارائه خواهد شد. لینک دانلود👇 http://www.cilamag.ir/article_27968.html @Intllaw
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فیلم کوتاه درخصوص کمیته حقیقت یاب ربایش امام موسی صدر @Intllaw
l ویروس کرونا و حقوق بین‌الملل در نیمه دوم قرن بیستم، با تقویت حقوق بین‌الملل در حوزه های متنوع، همکاری‌های میان‌دولتی در زمینه بهداشت عمومی نیز در قالب اسناد و معاهدات و سازمانهای بین المللی شکل گرفت. این همکاری‌ها به ویژه در زمینه بیماری‌های مسری به دلیل سرایت به اتباع کشورهای متعدد، رنگ و بوی دیگری گرفت. از این رو سازمانهایی همانند سازمان بهداشت جهانی، سازمان تجارت جهانی و سازمان خواربار جهانی ذیل نظارت سازمان ملل، اقدامات فراوانی را در جهت کنترل و ریشه کنی بیماری‌های مسری انجام دادند. مهم‌ترین تعهد دولت‌ها در حوزه بیماریهای سرایت‌پذیر، همکاری و اطلاع‌رسانی است. همکاری در حوزه حفاظت از بیماران و کمک به درمان آنها؛ و اطلاع‌رسانی در خصوص ظهور بیماری های مسری خطرناک، روش‌های درمانی و جلوگیری از توسعه آنها در ابعاد فرامرزی می باشد. سهولت در جابجایی افراد و کالاها به مانند مواد غذایی و داروها از جمله عواملی است که در دوران کنونی منجر به همکاری‌های بین‌المللی در مقابله با توسعه بیماری‌های سرایت‌پذیر شده است. در ادامه متنی از سازمان بهداشت جهانی درخصوص حقوق بین‌الملل و بیماری‌های واگیردار تقدیم می‌شود. @Intllaw
80(12)946.pdf
77.9K
متنی از سازمان بهداشت جهانی درخصوص حقوق بین‌الملل و بیماری‌های واگیردار @Intllaw
l اهمیت انتخابات در حقوق بین‌الملل نخست: در بسیاری از اسناد بین‌المللی، به ملاک جامعه دموکراتیک (DemocraticSociety) تصریح شده است و مراد از کاربست آن، وجود فرایندهای مردمسالارانه و انتخابات در تعیین مقامات عمومی است. دوم. در بسیاری از الگوهایی که سازمان‌های میان‌دولتی برای حکومت شایسته در جوامع مختلف ارایه کرده‌اند، دموکراسی یا همان مشارکت عمومی در امور مرتبط با سرنوشت جامعه از عناصر اصلی الگوهای یادشده می‌باشد. این موضوع در الگوی و الگوی به‌وضوح دیده می‌شود. سوم. در منظومه حق‌های بشری، در نوشتارهای حقوق بین‌المللی مورر توجه صاحب‌نظران حقوقی قرار گرفته است. چهارم. حقوق بین‌الملل درخصوص شایسته دارای الگوست. در این الگو، ملاکهای روبرو برای انتخابات ارایه شده: اصل برابری شهروندان، اصل رقابت آزاد، اصل بی‌طرفی مجری و ناظر، اصل امکان اعتراض به تخلفات و تجدیدنظر قضایی یا شبه‌قضایی. پی‌نوشت: در چنددهه اخیر، دولت‌های غربی کوشیده‌اند تا با ادعای تلاش برای دمکراتیزه کردن دیگر جوامع، به مداخله در امور داخلی کشورهای دیگر بپردازند. دولت ایالات متحده آمریکا در زمان بوش برای حمله به کشورها و مردمان عراق و افغانستان، انگیزه خود را دفاع از دمکراسی و ترویج آن اعلام می‌کرد و حمله خود را مداخله بشردوستانه می‌دانست. همچنین این موضوع سبب شده تا اندیشکده‌های مختلف آمریکایی در لباس ترویج اندیشه‌های دمکراتیک، اقدام به ترویج ارزش‌های غربی و ارایه راهکارهای تحمیل آن‌ها به جوامع دیگر کنند () @Intllaw
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نماهنگ | چه کسی را انتخاب نکنیم؟ 🔺 مطرح شده توسط رهبر انقلاب در دیدار اخیر 📥 سایر کیفیتها: http://farsi.khamenei.ir/video-content?id=44984
WPLirg5.pdf
986.6K
منابعی درخصوص حقوق بین الملل و انتخابات @Intllaw
international-obligations-for-elections.pdf
2.47M
منابعی درخصوص حقوق بین الملل و انتخابات @Intllaw
تصویر معاهده ترکمانچای @Intllaw
l ترکمانچای و آغاز دوره اول کاپیتولاسیون یکی از مفاد ترکمانچای اعطای حق قضاوت کنسولی درخصوص اتباع روسیه یا همان حق کاپیتولاسیون می باشد. پس از انعقاد این معاهده سایر کشورهای قدرتمند با استفاده از شرط دولت کامله الوداد توانستند حق کاپیتولاسیون را از دولت ایران دریافت کند و برای یک مدت طولانی نظام کاپیتولاسیون یا مصونیت قضایی نسبت به بیگانگان در ایران مستقر گردید. با وقوع انقلاب کمونیستی در شوروی، دولت شوروی برای اثبات عدالت طلبی خود تمام امتیازات استعماری نظام پیشین را لغو کرد. از این رو بخشی از عهدنامه ترکمانچای که مرتبط با الغای حق کاپیتولاسیون بود از جانب هر دو دولت ملغی اعلام گردید. از آنجا که بهره‌مندی اتباع سایر دولت‌ها از کاپیتولاسیون مبتنی بر شرط دولت‌های کامله الوداد و ناشی از عهدنامه ترکمانچای بود، در نتیجه با الغای این معاهده عملاً این دور از کاپیتولاسیون اتمام رسید تا اینکه بعدها دور جدیدی از کاپیتولاسیون نسبت به اتباع دولت آمریکا آغاز گردید که خود مستلزم سخن جداگانه است. نظام کاپیتولاسیون همواره عامل رنجش ایرانیان در برخورد با بیگانگان و موجد حس تحقیر و نفرت بود. کشته شد شاه شهیدان تا شما گیرید پند پیش ظالم پافشاری یکه و تنها کنید خودکشی باشد قمه برسرزدن‌، آن تیغ تیز بر سر دشمن زنید و خویش را احیا کنید ای جوانان مدارس‌، بی‌سوادان حاکمند این گروه بینوا و سفله را رسوا کنید کشور دارا لگدکوب سمند جور شد راستی فکری برای کشور دارا کنید ملک الشعرای بهار @Intllaw
سالروز انعقاد معاهده ترکمانچای «الحمدلله الوافی والکافی. بعد از انعقاد عهدنامه مبارکه گلستان و مبادلات و معاملات دوستانه دولتین علیتین و ظهور آداب کمال مهربانی و یک‌جهتی حضرتین بهیتین، به مقتضای حرکات آسمانی، برخی تجاوزات ناگهانی از جانب سرحدداران طرفین به ظهور رسیده که موجب سنوح غوایل عظیمه شد. از آنجا که مرآت ضمایر پادشاهانه جانبین از غبار این گونه مخاطرات پاک بود، اولیای دولتین علیتین تجدید عهد مسالمت را اهتمامات صادقانه و کوشش‌های منصفانه در دفع و رفع غایله اتفاقیه به ظهور رسانیده، عهدنامه مبارکه جدید به مبانی و اصولی که در طی فصول مرقومه مذکور است مرقوم و مختوم آمد به مهر وکلای دولتین علیتین و در ماه شوال‌ سال ١٢٤٩ هجری به امضای همایون شرف استقرار و استحکام پذیرفت. بر اولیای دولتین لازم است که از این پس در تحصیل موجبات مزید دوستی و موافقت اهتمامات صادقانه مبذول دارند و اسباب استحکام و استقرار معاهده مبارکه را به مراودات دوستانه متزاید خواهند [...].» اباطیلی که از پیش چشم‌تان گذشت مقدمه متن «عهدنامه ترکمانچای» منعقده به تاریخ یکم اسفند ١٢٠٦ خورشیدی (١٩٢‌سال پیش در چنین روزی) ما بین دولت‌ شاهنشاهی ایران و روسیه تزاری است که به موجب آن ایروان، نخجوان و بخش‌های دیگری از تالش به میمنت و مبارکی -‌ آن گونه در دیباچه و مقدمه متن عهدنامه به آن اشاره رفته‌ - ضمیمه خاک امپراتوری روسیه شد تا باقی مانده قفقاز نیز بدین سان از مام میهن جدا شود https://www.isna.ir/news/98120100464/ترکمانچای-پایان-سیطره-ایران-بر-قفقاز @Intllaw
امانوئل مکرون که برای سخنرانی درباره جدایی طلبی به مولوز سفر کرده بود، در این عکس در کنار زنی با حجاب کامل دیده می شود که قانون مصوب سال ۲۰۱۰ را نقض کرده است.بر اساس این قانون پوشاندن کامل صورت با برقع در انظار عمومی در فرانسه ممنوع است. رئیس جمهوری فرانسه در سخنان دیروز خود، با بیان اینکه قصد لکه دار کردن هیچ مذهبی را ندارد، به برنامه‌های به اجرا گذاشته شده در فرانسه علیه افراط گرایی اشاره کرد و گفت: کاری که ما کرده ایم طرحی علیه اسلام نیست. این اشتباهی بزرگ است. میلیون‌ها زن و مرد اعم از افراد معتقد یا بی اعتقاد همشهریان ما هستند، میلیون‌ها نفر به اسلام معتقد هستند، منطبق با قانون جمهوری (فرانسه) زندگی می‌کنند و می‌خواهند مثل یک شهروند فرانسوی زندگی کنند.وی تصریح کرد: چیزی که ما باید با آن مبارزه کنیم، جدایی طلبی است. آمارهای منتشر شده از افزایش چشم‌گیر اسلام‌ستیزی در اروپا به ویژه در فرانسه حکایت دارد. کارشناسان بر این باورند که سیاست‌های ضد مهاجرتی در کنار خیزش جریان‌های راست افراطی در شکل گیری و تشدید تفکرات اسلام هراسی نقش موثری داشته است. http://tik.ir/fa/news/289135/تصویر-مکرون-در-کنار-زن-محجبه-که-خبرساز-شد @Intllaw
با تصویب قانون منع پوشیدن برقع در اماکن عمومی، زنی از فرانسه به دیوان اروپایی حقوق بشر شکایت کرد. دیوان در سال ۲۰۱۴ در این رای جنجالی، قانون فرانسه را دارای توجیه معقول دانست و آن را خلاف کنوانسیون اروپایی حقوق بشر احراز نکرد. این درحالی است که قانون یادشده ضمن ایجاد حالت انزوای اجتماعی برای بانوان مسلمان خواهان پوشیدن برقع، همزیستی مسالمت‌آمیز فرانسویان را دچار خدشه می‌کند. متن کامل رای دیوان در آدرس زیر 👇 http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-145466 @Intllaw
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بمناسبت فرارسیدن سالروز شهادت رهبر مسلمانان آمریکا، مالکوم ایکس در سال ۱۹۶۵ @Intllaw
َبه‌مناسبت فرارسیدن پاسداشت زبان مادری @Intllaw
مهم‌ترین مصادیق حقوق زبانی: ۱. استفاده و تدریس زبان مادری در مدارس و دانشگاه‌ها ۲. وجود رسانه‌های مکتوب، دیداری و شنیداری با زبان مادری ۳. حق تکلم به زبان مادری در ادارات و مکاتبات رسمی ۴. حراست از میراث فرهنگی متعلق به زبان مادری @Intllaw
درخصوص حق بر زبان مادری 👈ماده ۲۷ میثاق حقوق مدنی و سیاسی:  در كشورهايي كه اقليت هاي نژادي، مذهبي يا زباني وجود دارند، افراد متعلق به اين اقليت ها را نبايد از حق تشكيل اجتماع با ساير اعضاي گروه خود، بهره مندي از فرهنگ و ابراز و انجام فرايض ديني و كاربرد زبان خودشان محروم نمود. 👈ماده ۳۰ کنوانسیون حقوق کودک  در كشورهايي‌ كه‌ اقليتهاي‌ قومي‌ و مذهبي‌ و يا اشخاص‌ بومي‌ زندگي‌ مي‌كنند، كودكي‌ كه‌ متعلق‌ به‌ اين‌ اقليتها است‌ بايد به‌ همراه‌ ساير اعضاي‌ گروهش‌ از حق‌ برخورداري‌ از فرهنگ‌ و تعليم‌ و انجام‌ اعمال‌ مذهبي‌ خود و يا زبان‌ خويش‌ برخوردار باشد. 👈اصل ۱۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران زبان و خط رسمی و مشترک مردم ایران فارسی است. اسناد و مکاتبات و متون رسمی و کتب درسی باید با این زبان و خط باشد ولی استفاده از زبانهای محلی و قومی در مطبوعات و رسانه‏‌های گروهی و تدریس ادبیات آنها در مدارس، در کنار زبان فارسی آزاد است.