eitaa logo
باستان نامه
4.4هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
614 ویدیو
151 فایل
بررسی مسائل روز ایران، با نگاه به تاریخ باستان 🔴 پیج ما در اینستاگرام: https://www.instagram.com/ir_bastan/ 🔴 ارتباط با ادمین: @mmehdi_rostami
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 مزدور-خبرنگار صدای امریکا: نظام سر قبر شجریان، ربنای عربی پخش می‌کند تا به فردوسی دهن‌کجی کند! پاسخ... @ir_bastan
🔻 عزیزان، امشب قسمت نخست سریال از شبکه ۱ پخش شد. فردا ساعت ۱۰:۳۰ و ۱۵:۳۰ هم تکرار آن پخش می‌شود. سریالی در مایه‌های و به نظرم بهتر از آن. پیشنهاد میکنم هر شب ببینید‌ 🌺 @ir_bastan
🔻 سلام. بنا داریم در 3 قسمت، بحث ذوالقرنین را توضیح بدهیم. در قسمت سوم (پایانی) عرض می‌کنیم که ذوالقرنین چه کسی بوده. @ir_bastan
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻 پیرامون ذوالقرنین - قسمت 2 @ir_bastan
عزیزان، ۳ کلیپ درباره ذوالقرنین ساختم، و تلاش کردم مختصر، قضیه را تبیین کنم. یک کلیپ تکمیلی هم ساخته شد و دیدگاه علامه را توضیح دادم. اگر پرسش، انتقاد و پیشنهادی دارید، یا اگر احساس میکنید ابهامی وجود دارد، به آی‌دی من (ادمین) ارسال کنید: @yavar1367 با تشکر از همراهی شما @ir_bastan
🔻 ☑️ 30 آبان مصادف با 20 نوامبر، روز جهانی کودک یادی کنیم از آن 14 کودک پارسی که به دستور همسر خشایارشا زنده به گور شدند. ☑️ تاریخ هردوت، کتاب 7، بند 114. مشاهده متن کتاب: w57.ir/w2 @ir_bastan
🔻 بنا بر قوانین پدر حق دارد هر بلایی دلش می‌خواهد بر سر فرزندش بیاورد. حتی... @ir_bastan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 رپرتاژ تبلیغاتی کارشناس BBC فارسی برای هخامنشیان نگران نسلی هستیم که پای BBC می‌نشیند... کارنشناس‌هایی که ابتدایی‌ترین مسائل تاریخی را وارونه به خورد ملت می‌دهند 😔 @ir_bastan
🔻 آیا فروردین، اردیبهشت، خرداد و... اسامی جِن هستند؟ لطفا بخوانید 🌺 مطالعه متن کامل مقاله: www.adyannet.com/fa/news/30903 @ir_bastan
🔻 امروز ۱ دسامبر، ۱۱ آذر روز جهانی ایدز ☑️ ایدز این‌گونه وارد ایران شد... @ir_bastan
🔻 نکته: بنده تا بحال صدها و هزاران کانال و پیج باستانگرا، ناسیونالیست، زرتشتی و نوزرتشتی را طی این سال‌ها دیدم و رصد کردم. می‌بینم که بخاطر اشتباه چند مسلمان، به همه مسلمانان فحاشی میکنند. یا بخاطر اشتباه چند روحانی / روحانی‌نما، به همه روحانیت اهانت میکنند. اما ندیدم که بخاطر جنایت چند فرانسوی‌، به همه فرانسوی‌ها اهانت کنند. حتی ندیدم یک اعتراض ساده هم بکنند. نمیدانم این چه حال و روزی است ک این‌ها مبتلا شده‌اند. @ir_bastan
🔻 چرا فرهیختگان ایرانی، اسم اسب رستم و توصیف دُم آن را در حافظه‌ی خود نگه داشتند؟ ولی هخامنشیان را در زباله دان تاریخ دفن کردند؟ وقتی جامعه‌ی تاریخ پژوهی ما بازیچه انگلیسی‌ها می‌شود... @ir_bastan
⭕️ شایعه: آن هنگام که عرب‌ها دختران خود را زنده به گور می‌کردند، ﻧﯿﺎﮐﺎﻥ ﭘﺎک ما، ﺑﻠﻨﺪﺗﺮﯾﻦ ﺷﺐ ﺳﺎﻝ ﺭﺍ به نشانه‌ی تولد میترا الهه بانوی ایران باستان، جشن می‌گرفتند. (شب یلدا) ☑️ پاسخ: ۱. همه عرب‌ها دختران را زنده به گور نمی‌کردند. بلکه این رسم زشت در میان برخی بوده، که اسلام آن را محو کرد. ۲. از سویی دیگر میترا اصلاً زن / دختر نیست. بلکه هندوها او را یک خدای نَر و زرتشتیان او را پسر اهورامزدا می‌دانند. شواهدی از قرآن و اَوِستا وجود دارد که نشان می‌دهد میترا (یا همان مِهر)، یک جن نَر است. [متن کامل مقاله] 🟣 باستان‌نامه: @ir_bastan
🔻 ☑️ چرا جهانخواران استعمارگر و صهیونیست‌ها، هخامنشیان را بزرگ کردند؟ عموم ایرانیان در طول تاریخ اصلاً کوروش و هخامنشیان را نمی‌شناختند. در تمام آثار فاخر ادبی ایرانی، هیچ اسمی از کوروش وجود ندارد. حتی در متون تاریخی ایرانی، کوروش شخصیتی کوچک و کم‌ارزش است. طبری و امثال او می‌گویند: کوروش یک یهودی‌زاده و یک فرمانده نظامی بود که بهمن اردشیر (پادشاه سلسله کیانیان)، او را به حکومت ناحیه فارس گماشته بود. یعنی کوروش در روایات ایرنی، یک حاکم خُرد دست‌نشانده بیش نیست [برای مشاهده سند، کلیک کنید]. اما از اواخر قاجار حکومت انگلیس، چند نفر (همچون سر جان مالکوم، راولینسون و...) را به ایران فرستاد و این‌ها بودند که به ایرانیان القاء کردند: کوروش پدر شماست! هخامنشیان مظهر هویت شما هستند! در دوران پهلوی هم جمعی از یهودیان صهیونیست (از جمله هرتسفلد، آستروناخ و...) این طرح استعماری را پیش بُردند. به نظر شما، چرا جهانخواران استعمارگر و صهیونیست‌ها، هخامنشیان را بزرگ کردند؟ چه هدفی را دنبال می‌کنند؟ ☑️ لطفاً در صفحه‌ی اینستاگرام ما، نظر خود را بنویسید: https://www.instagram.com/p/CJJKKyLB61s/ @ir_bastan
👆🏻 اینستاگرام، پُست را حذف کرد @ir_bastan
🔻 ۵ دی، سالروز مرگ‌ زرتشت زرتشت چگونه مُرد؟ در تصویر بخوانید... مشاهده اسناد: www.adyannet.com/fa/news/13733 @ir_bastan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟣 مزار شریف افغانستان، مزار حضرت مولا علی (ع) است؟ یا مزار زرتشت؟! پاسخ را در فرستهٔ بعد بخوانید. ▪️ باستان‌نامه: @ir_bastan
🟣 مزار شریف، مزار علی (ع)، یا مزار زرتشت؟! ▪️ در شهر مزار شریف (مرکز ولایت بلخ افغانستان)، مزار کسی قرار دارد که مردم، او را بسیار محترم می‌دارند و این شهر، به سبب وجود این مزارِ شریف، "مزار شریف" نامیده شد. مردم افغانستان و تاجیکستان، بر این عقیده‌اند که آنجا مقبره‌ی مولانا امیرالمؤمنین علی بن ابی‌طالب (علیه السلام) است. به تازگی برخی از زرتشتیان مدعی شده‌اند که مزار شریف، مزارِ علی (ع) نیست. بلکه مزار زرتشت است! چون طبق روایات زرتشتی، زرتشت در بلخ از دنیا رفت، پس ناگزیر، آن بنا باید مربوط به زرتشت باشد. ☑️ مزار شریف، مزار زرتشت نیست: 🔸 اولاً برای این ادعا که مزارِ شریفِ، قبر زرتشت باشد، هیچ سند تاریخی وجود ندارد. 🔹 ثانیاًطبق متن اَوِستا (کتاب مقدس زرتشتیان)، دفن مردگان در خاک، گناه بسیار بزرگی است. به همین سبب، زرتشتیان، در طول تاریخ، تا همین نیم قرن پیش، مردگان خود را دفن نمی‌کردند. بلکه درون دخمه‌ها قرار می‌دادند تا اجساد مردگان خوراک لاشخورها و کلاغ‌ها شود. با این سخن، زرتشت نمی‌بایستی مقبره و مزار داشته باشد. ☑️ آیا مزار علی بن ابی‌طالب است؟ دو دیدگاه در این زمینه وجود دارد. دیدگاه اول: در دوران بنی‌امیه، خلفای اموی به جنون افتاده، به جان و مال و ناموس محبین اهل بیت دست درازی می‌کردند. خوف این وجود داشت که بنی امیه، مزار علی (ع) در نجف را پیدا کرده، آن را شکافته و به پیکر حضرت اهانت کنند. از همین روی، امام صادق (علیه السلام) به ابومسلم خراسانی نوشتند که قبر امیرالمؤمنین را باز کرده، پیکر حضرت را به نقطه‌ای دور ببرند تا از هتک حرمت در امان بماند. ابومسلم و یارانش چنین کرده، پیکر امیرالمومنین را با احترام به سوی بلخ بُرده و در روستایی دور افتاده به نام خواجه خیران (شهر مزار شریف کنونی) به خاک سپردند. کتیبه‌‌ای هم نوشتند و در آن، صاحب قبر را معرفی، سپس کتیبه را زیر خاک پنهان کردند. سال‌ها بعد، سلطان سنجر سلجوقی که این قضیه را فهمید، دستور داد همه جا را بگردند و مزار علی (ع) را یافتند. دیدگاه دوم: در قرن ششم هجری، در بلخ، سیدی از نوادگان امام زین العابدین (علیه السلام) زندگی می‌کرد که نامشان ابوالحسن علی بن ابی‌طالب بود. در حقیقت، این سید، که از نسل امیرالمؤمنین بود، تشابه اسمی با حضرت داشت و از آنجا که انسانی کریم و باسخاوت و صاحب شأن و جلالت بود، نزد مردم، بسیار محترم قرار گرفت. پس از درگذشت ایشان، مردم مزار آن بزرگوار را گرامی داشتند و هر گاه قصد توسل به اهل بیت پیامبر می‌کردند، به زیارت آن بارگاه می‌رفتند. لذا مزارِ شریفِ «مزار شریف» مربوط به این سید است. (مشاهده اسناد) ✍🏻 مهدی رستمی | باستان‌نامه: @ir_bastan
🔻 ملا محمد جان مردم افغانستان و تاجیکستان، هرگاه حاجت داشته باشند، به شهر مزار شریف در ولایت بلخ رفته و آنجا به مفام منسوب به حضرت مولا علی (ع) متوسل می‌شوند. شاید بتوان گفت که ده‌ها هزار داستان و حکایت در ادبیات مکتوب و شفاهی مردم از کرامات حضرت مولا نقل شده و می‌شود. داستان عایشه و ملامحمد یکی از این داستان‌هاست. لیکن به تازگی، برخی موبدان زرتشتی، بدون ارائه سند تاریخی مدعی شده اند که مقام حضرت مولاعلی (ع) در مزار شریف، در واقع، قبر زرتشت است! ما قبل به این مدعا پاسخ گفتیم. اما باید بدانیم که این ادعای موبدان، ادعای کوچکی نیست. بلکه ایشان، با همین یک جمله خواسته اند صدها سال کرامات حضرت مولا را یک تنه به نفع زرتشت مصادره کنند... رفتار ناجوانمردانه. @ir_bastan
🔻 ناسیونالیزم تکفیری: هر کسی از پادشاهان ایران باستان انتقاد کند، ایرانی نیست! توضیحات و ذکر چند خاطره: 👇🏻
لطفاً بخوانید هنگامی که سخن از «تکفیر» و «جریانات تکفیری» به میان می‌آید، تصویر داعش به ذهن بسیاری خطور می‌کند. لیکن داعش فقط یک نمونه از مرام و مکتب تکفیر است. البته بهتر می‌بود که در ابتدا، مفهوم واژه تکفیر را بیان می‌کردم. هنوز هم دیر نشده. تکفیر در لغت به معنی «کسی را کافر خواندن» است. یعنی: «به کسی، نسبتِ کفر دادن». در اصطلاح، «تکفیر» یعنی کسی را بیگانه بنامیم و این بیگانه خواندنِ آن شخص، مُنجَر به این بشود که دیگر، جان یا مال یا عِرض او را محترم نشماریم. برای مثال، داعش می‌گوید هر مسلمانی که با من همراهی نکند، کافر است و لذا حق دارم به جان و مال و ناموس او دست‌درازی کنم. اما مرام تکفیر، منحصر در همین یک قلم نیست. بلکه باور دارم، بخش قابل توجهی از جریانات ناسیونالیست (ملی‌گرا) هم در دایره‌ی «تکفیری‌ها» قرار دارد. به چند مثال توجه بفرمایید: - سال‌هاست که در عرصه‌ی نقد و بررسی تاریخ ایران باستان مطالعه، تحقیق و تدریس می‌کنم. بخش اندکی از این فعالیت‌ها در شبکه‌های اجتماعی است. شوربختانه، جمعی از کسانی که خود را پیرو کوروش هخامنشی دانسته؛ مدعی گفتار نیک هستند، در پیام‌های خصوصی و عمومی، به حقیر، اهانت‌های ناموسی روا داشته و می‌دارند. یعنی چون با عقائد و باورهای من، موافق نیستند، خود را مُجاز می‌دانند که مادر یا خواهر یا همسر مرا مورد فحاشی قرار بدهند. به عبارتی اگر با کسی مشکل داشته باشند، از ناموس او انتقام می‌گیرند. و این عیناً همان رفتار داعش است. بلکه بدتر و شدیدتر. - یکی از دوستان، مدتی پیش، سفری به شهرستان ایذه (در استان خوزستان) داشتند. در محفلی، نسبت به کوروش هخامنشی، انتقاداتی مطرح کردند، که متأسفانه به مذاق برخی خوش نیامد و همین سبب شد که خودروی ایشان مورد حمله قرار گرفته، ایشان را با سنگ و آجر مورد عنایت قرار بدهند. - حقیر، به دعوت سازمان آموزش و پرورش، برای تدریس تاریخ در دوره ضمن خدمت فرهنگیان به یکی از شهرهای غربی کشور رفتم. که در آن شهر، جریان باستانگرایی و ناسیونالیزم رواج داشته و دارد. همه تلاشم این بود که با رعایت احترام، منظورم را به ایشان برسانم. در پایان، دقایقی را برای پاسخ به سؤالات اختصاص دادم و بنا شد حاضرین، پرسش‌های خود را روی کاغذ نوشته تا حقیر، پاسخ بدهم. فارغ از پیام‌های محبت آمیز جمعی از عزیزان، اما جالب بود که بخشی از نوشته‌ها، حاوی اهانت‌های رکیک، تمسخر، تهدید به قتل و... بود. برخی از پرسش‌ها نیز کاملاً بی‌ربط بود که نشان می‌داد پرسشگر، در آن دو ساعت، اصلا به بحث هیچ توجهی نداشته. مثلاً یکی از پیام‌ها که روی کاغذ به من تحویل شد، از این قرار بود که شخصی پس از کلمات اهانت آمیز، پرسیده بود: «باستان‌شناسی اسلامی دیگر چیست که شما از آن سخن می‌گویید؟ در حالیکه من در آن دو ساعت اصلاً حرفی از باستان شناسی اسلامی نزدم و اصلا چنین عبارتی، معنی ندارد. یعنی میخواهم بگویم، این چنین فردی، بدون اینکه بداند قضیه چیست و بدون اینکه توجهی به سخن اینجانب کند، منتظر فرصتی بود که اهانت کند و زخم زبان بزند. دقیقاً رفتارهای تکفیری‌گونه. که شخص حاضر نیست کمترین توجهی به سخن مخالفین یا منتقدین کند. بلکه همه هم و غم خود مصروف آن می‌دارد که با فحش و تهدید، به جان و مال و ناموس دیگران تعرّض کند 🔘 ناسیونالیست تکفیری: هر کس از پادشاهان ایران باستان، انتقاد کند، ایرانی نیست! معتقدم این گونه سخن گفتن، برخاسته از همان مرام تکفیر است. مانند اینکه کسی بگوید: «هرکس از چرچیل (نخست وزیر انگلیس در دوران جنگ جهانی دوم) انتقاد کند، انسان نیست!» روشن است که مقصود از این گونه تکفیر، بستن دهان‌هاست. یعنی به منتقدین برچسب می‌زنند تا ایشان را مجبور به سکوت کنند. داعش، شخص را ترور می‌کند و ناسیونالیست‌های تکفیری، شخصیت را. به هر روی، ما می‌بینیم که حکیم ابوالقاسم فردوسی در شاهنامه، بارها شاهان ایران باستان را به نقد کشیده، با این معنی، آیا جایز است که بگوییم: «فردوسی، ایرانی نیست. چون از پادشاهان ایران باستان انتقاد کرده است»؟ @ir_bastan
🔻 حکیم فردوسی در شاهنامه، منصفانه، رستم را ضعیف‌کُش می‌نامد. فردوسی در روایت تاریخ، حقیقت را به پای تعصبات ناسیونالیستی ذبح نمی‌کند. متن کامل‌ در پُست بعدی: @ir_bastan
🔻 حکیم ابوالقاسم فردوسی در شاهنامه می‌گوید که رستم به همراه رَخش، به گندمزاری وارد شده؛ اسبش را برای چَرا رها کرد و خود به استراحت پرداخت. ناگهان دشت‌بان به سوی ایشان رفت و با چوب بر پای رستم زد که چرا اسب خود را در گندمزار رها کردی تا از آنچه كه براى آن رنج نبرده‌‏اى، بهره‏‌مند گردد؟ مگر نمی‌بینی که گندم را لگدمال کرده است؟ رستم، خشمگین، هر دو گوش آن مرد را به دست گرفت، آن‌ها را کشید و از سر جدا کرد! ز گفتار او تيز شد مرد هوش بجست و گرفتش يكا يک دو گوش‏ بيفشرد و بركند هر دو ز بن نگفت از بد و نيك با او سخن‏ دشت‌بان ستمدیده، از سرِ درد و رنج، گوش‌های خود را برداشته؛ فریادکنان به سوی پهلوانی دلیر به نام اولاد (اولات) رفت و از او یاری خواست. اولات که چنین دید، با یارانش به سوی رستم رفت و به او گفت: نامت چیست؟ چرا اسبت را در گندمزار رها کرده و گوش‌های دشت‌بان را برکندی؟ رستم در پاسخ، به اولات گفت: اگر نام من بدانی، روان از تنت بیرون خواهد شد. پس شمشیر از نیام برکشید و به سوی اولات و یارانش تاخت. رستم، به زخم شمشیر، سر از بدن یاران اولات جدا کرد و او را به بند کشید: «به يک زخم دو دو سر افگند خوار، همى يافت از تن به يک تن چهار». یعنی رستم با هر ضربت شمشیر، دو سر را از بدن جدا کرد و بدن هر کدام از آنان را چهار تکه کرد. حکیم فردوسی، به روشنی، منصفانه، حقیقت را بیان می‌کند. او قهرمان داستان را سانسور نمی‌کند. خیلی رک و صریح، از زشتی رفتار رستم سخن می‌گوید که بدون اجازه، وارد گندمزار شد و به جای معذرت‌خواهی، گوش‌های دشت‌بان ضعیف را کَند و از سر جدا کرد. رستم، در نهایت آن چند جوان (که از دید نگارنده، عدالت خواه بودند) را گردن زد و سرهایشان را برید. این را نشانه‌ی بزرگواری و عظمت می‌دانم که حکیم فردوسی، حقیقت را به پای تعصبات ناسیونالیستی ذبح نمی‌کند. @ir_bastan