eitaa logo
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
415 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
637 ویدیو
686 فایل
تاریخ معاصر ایران و دانشنامه انقلاب اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
فراق 32 ساله 32 جمله برگزیده از 32 سال سخنرانی مقام معظم رهبری در سالگرد ارتحال امام خمینی بخش سوم: دهه نود 🔹« آن عقلانیتی که در مکتب امام بزرگوار ما هست، اقتضاء نمی‌کند که ما از خدعه‌ی دشمن غافل شویم، از کید او غافل شویم، از نقشه عمیق او غافل شویم، به او اعتماد کنیم، در مقابل او کوتاه بیائیم. هرچه که انسان در مقابل دشمن کوتاه بیاید، پشتوانه عظیم معنوی در درون کشور و درون ملت را از دست خواهد داد.»(1390.3.14) 🔸«یکی از خطوط اصلی در سیره امام و منش امام که امروز به آن می‌پردازیم و درباره آن قدری بحث می‌کنیم، دمیدن روح عزت ملی در کالبد کشور است. »(1391.3.14) 🔹«سه باور در امام بزرگوار ما وجود داشت، که همین سه باور به او قاطعیت می‌داد، شجاعت می‌داد و استقامت می‌داد: باور به خدا، باور به مردم، و باور به خود.»(1392.3.14) 🔸«افرادى گمان نکنند که امام بزرگوار ما، انتخابات را از فرهنگ غربى گرفت و آن را قاطى کرد با تفکر اسلامى و شریعت اسلامى؛ نه، اگر انتخابات و مردم‌سالارى و تکیه به آراء مردم، جزو دین نمی‌بود و از شریعت اسلامى استفاده نمی‌شد، امام هیچ تقیدى نداشت؛ آن آدم صریح و قاطع، مطلب را بیان می‌کرد.»(1393.3.14) 🔹«ر مکتب فکری امام، ضدّیت با استبداد و ضدّیت با استکبار حرف اوّل را می‌زند؛ این آن چیزی است که ملّت ایران هم آن را حس می‌کرد، ملّت‌های مسلمان دیگر بلکه ملّت‌های غیر مسلمان [هم‌] آن را حس کردند؛ برای همین این دعوت گسترش پیدا کرد.»(1394.3.14) 🔸«به گفتار امام و کردار امام اهتمام بوَرزید. این صحیفه‌ی امام را جوان‌های عزیز ما بخوانند و با آن اُنس پیدا کنند؛ وصیّت‌نامه امام را بخوانید، با وصیّت‌نامه امام اُنس پیدا کنید، در آن تعمّق بکنید.»(1395.3.14) 🔹«یکی از سیاسیّون معروف معتبر مورد احترام ما، به خود من می‌گفت که آن روزی که امام مسئله‌ از بین رفتن سلطنت در کشور را مطرح کرد، ما گفتیم چرا امام این حرف را می‌زند؟ اینکه شدنی نیست، اینکه ممکن نیست! یعنی حتّی سیاستمداران پخته مبارزِ فداکار هم این‌جور فکر میکردند. یک هدف حدّاکثری را امام مطرح کرد. »(1396.3.14) 🔸«ما بعد از امام، همان راه امام را موبه‌مو دنبال کرده‌ایم و ان‌شاءالله خواهیم کرد: دچار انفعال و ضعف نمی‌شویم و به حول و قوّه الهی در برابر زیاده‌خواهی و زورگویی بیگانگان و دشمنان می‌ایستیم؛ هیجان‌زده و احساساتی تصمیم نمی‌گیریم، به جای متن به حاشیه‌هایی که برایمان می‌سازند اعتنا نمی‌کنیم...به مردم‌مان و به توانایی‌های آن‌ها و به جوانان عزیزمان اعتماد می‌کنیم؛ و به دشمن مطلقاً اعتماد و اطمینان نمی‌کنیم؛ مردم عزیزمان را از دودستگی و دوقطبی برحذر می‌داریم؛ و به نصرت الهی هم اطمینان داریم... نقشه دشمن را هم می‌شناسیم؛ نقشه دشمن را کاملاً می‌دانیم چیست و آن نقشه را برای مردم افشا می‌کنیم»(1397.3.14) 🔹«آن چیزی که امام را در هیئت یک مکتب، یک اندیشه، یک تفکّر، یک راه، مطرح کرد برای زمان خود و در تاریخ، بیش‌تر این خصوصیّت بود؛ خصوصیّت ایستادگی، مقاومت، عدم تسلیم در مقابل مشکلات و موانع.»(1398.3.14) 🔸«تحوّل مهم دیگری که [امام خمینی] به وجود آوردند که شاید از بعضی از این تحوّلات مهم‌تر بود، عبارت است از تحوّل در نگاه به قدرت‌های جهانی و ابرقدرت‌ها. آن وقت هیچ‌ کس تصوّر نمی‌کرد که بشود روی حرف آمریکا حرفی زد، بر خلاف اراده آمریکا بشود حرکتی انجام داد؛ امام کاری کردند که خود رؤسای جمهور آمریکا گفتند که خمینی ما را تحقیر کرد»(1399.3.14) 🔹« امام این دو کلمه جمهوری و اسلامی را گره‌گشای مشکلات کشور می‌دانست. گره‌گشای همه‌ی مشکلات کشور را همین می‌دانست که ما اسلام را رعایت کنیم و مردم در صحنه حضور داشته باشند؛ نظر امام این بود. اینکه ایشان فرمود «نه یک کلمه کم، نه یک کلمه زیاد»، یک کلمه کم یعنی جمهوری بدون اسلامی یا اسلامی بدون جمهوری؛ این معنا ندارد.»(1400.3.14) 🇮🇷 @IRANeMOASER
📌گام دهم: اتحاد اسلامی ⚫️به مناسبت ایام ارتحال امام خمینی چهارده گام تا امام 🔹یکی از شاخصه‌های ثابت نهضت امام خمینی (قدس سره) که از ابتدای حرکت به آن ملتزم بود است و پیام انقلاب ملت ایران خطاب به تمام مسلمانان و آزادگان جهان بود. 🔸از همین رو می‌بینیم که شروع و برخوردهای سفاکانه رژیم پهلوی با آن در جریان 15 خرداد مرزهای ایران را درمی‌نوردد و وقتی خبر و در پی آن قیام 15 خرداد به گوش مفتی بزرگ اهل سنت؛ شیخ محمود می‌رسد او به حمایت از قیام روحانیت و ملت برمی‌خیزد و بیانات صریحی در این باره ایراد می‌کند: 🔹«... در این دوره، جریان‌های تبلیغاتی شوم و تجاوزاتی آشکار رخ می‌دهد که قربانیانش در ایران‌اند. آن رادمردانی که به راه خدا می‌‌خوانند و از دینش پاسداری می‌کنند و جرمی جز این ندارند که تعلیمات الهی را باز می‌گویند.» 🔸البته مفتی بزرگ به این مقدار اکتفا نکرد و در کنار این بیانیه عمومی، نامه‌های اختصاصی به آیات عظام در مشهد و در نجف دادند و در کنار این فعالیت‌ها حتی به پاپ نیز تلگرام ارسال کرد و در آن از برخوردهای ضدبشری شاه و به خصوص هتک حرمت فیضیه مقدسه سخن گفت: 🔹« ما و شیعیان و همه فرقه‌های اسلامی که چهارصد میلیون هستیم، از روش رژیم ایران نسبت به مذهب و روحانیت در آن مملکت و ضرب و کشتار و تخریب مدرسه متأسف هستیم. چهارصد میلیون مسلمان دنیا از شما می‌خواهند، هنگامی که رئیس جمهور آمریکا به نزد شما می‌آید، موضوع را مطرح کنید و به او یادآور شوید مردم ایران همه این اعمالی را که در ایران صورت گرفته و وحشیانه بوده از ناحیه آمریکا می‌دانند. او در نهایت با تلگرامی شدیداللحن که از رادیو قاهره و برخی خبرگزاری‌ها منتشر شد را خطاب قرار داد: 🔸« به نام خداوند و به نام همه مسلمانان جهان به شما هشدار می‌دهم که علمای اسلام را از زندان آزاد کنید و به مقام مقدس آنان که از قداست رسالتی است که در میان مردم به امانت بر دوش دارند احترام بگذارید...» 🇮🇷 @IRANeMOASER
📌گام یازدهم: نفی اسلام سکولار ⚫️به مناسبت ایام ارتحال امام خمینی چهارده گام تا امام 🔹« استعمار جهان‌خوار طی سالیان دراز با نقشه و توطئه کوشید که به امت اسلام بباوراند که دین از سیاست جداست. علما و روحانیان در امور سیاسی و کشوری نباید دخالت کنند. وظیفه علما ، دعاگویی و عبادت است و جز این، وظیفه و مسئولیتی ندارند! 🔸امام خمینی طی چند سال اقامت اجباری در نجف اشرف به نقش آن حوزه در اجرای «تفکیک دین از سیاست» و دور داشتن امت اسلام از امور سیاسی و کشوری، بیش از پیش آگاهی یافت و در یکی از جلسات خود نیز به این حقیقت تلخ، دردمندانه اشاره کرد و چنین اظهار داشت: 🔹«امروز با اعتقاد به جدا بودن دین از سیاست، فکر رضاخان در ایران و آتاتورک در ترکیه را دنبال می‌کند و در حقیقت راه آنان را ادامه می‌دهد.» 🔸بحث ولایت‌فقیه برای امام فرصتی بود که با این تز استعماری به مبارزه برخیزد و با وجود آن‌که اثبات ولایت و حکومت برای فقیه، خود نفی این تز استعماری و ارتجاعی است، امام به طور جداگانه آن را مورد بررسی قرار داده، چنین گفت: 🔹«استعمارگران گفتند که باید دیانت از سیاست جدا باشد. آیا زمان پیغمبر اکرم صلّی الله علیه و آله سیاست از دیانت جدا بود؟ زمان خلفای حق یا غیرحق، زمان خلافت حضرت امیر سیاست از دیانت جدا بود؟ دو دستگاه بود؟ این حرف‌ها را آن‌ها زدند تا دین را از تصرف در امور دنیا کنار بزنند، آن‌ها را می‌خواهند. 🔸اگر ما مسلمین جز نماز خواندن، دعا خواندن و ذکر گفتن کاری نداشته باشیم، آن‌ها هیچ کاری به ما ندارند، شما برو هرقدر می‌خواهی اذان بگو، نماز بخوان، بیایند هرچه داریم ببرند! حواله‌شان به خدا! لاحول و لاقوة إلا بالله! وقتی که مردیم ان شاء الله به ما اجر می‌دهند! اگر منطق ما چنین باشد آن‌ها به ما کاری ندارند...» (نهضت امام خمینی، ج2 ص721-720) 🇮🇷 @IRANeMOASER
الگوی انقلابی در هنده فکری امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری، 32.pdf
1.49M
⬅️انقلابی‌گری از نگاه امام و رهبری به چه معناست؟ ⚫️به مناسبت ایام ارتحال امام خمینی 🔰انقلابی‌گری در شرایط کنونی کشور و موقعیت انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی، بهترین راه برای خروج از بحران‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کنونی است اما اصلی‌ترین سؤال این است که:«انقلابی‌گری چیست؟» انقلابی‌گری در این نوشتار، یعنی انقلابی بودن، انقلابی ماندن و انقلابی عمل کردن که الگوی کامل آن در ایران، حضرت امام خمینی (ره) است. انقلابی‌گری با شاخص مدنظر حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری، نقشه راهی است که می‌تواند ضامن کارآمدی، استحکام و اقتدار ملی باشد. 📚مقاله ضمیمه: الگوی انقلابی در هندسه فکری امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری؛ فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ش50-49، پاییز و زمستان 1395 🇮🇷 @IRANeMOASER
9. یاد یار امام به روایت دانشمندان.pdf
33.6K
⬅️امام در نگاه اندیشمندان جهان ⚫️به مناسبت ایام ارتحال امام خمینی ژاپن تایمز: 🔹آیت‌الله خمینی ایران را به قدرتی مهم در خاورمیانه تبدیل کرد... امروز ایران به یک قدرت عظیم مبدل گردیده که با نیروی هیچ‌یک از پادشاهان تاریخ ایران قابل مقایسه نیست 🔹سیبوری متخصص اندونزیایی در امور خاورمیانه: زندگی امام خمینی برای ما الگوست و بایستی از مبارزات، فداکاری‌ها و صبر او در تحقق آرمان‌هایش درس بگیریم. 🔹دکتر محمدسعید شهابی-سردبیر مجله عربی العالم: امام خمینی تمام مرزهای تقلیدی حاکم بر مؤسسات مذهبی اعم از اسلامی و غیراسلامی را پشت سر گذاشتند و در حالی که قرآن به دست داشتند، بازگشت به اسلام را به زندگی اعلام نمودند و بدان روح جدیدی بخشیدند 📚مقاله ضمیمه: یادیار؛ امام خمینی در نگاه اندیشمندان جهان؛ فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ش3، بهار1384 🇮🇷 @IRANeMOASER
17. در حضور اخلاص.pdf
155.5K
⬅️زیارت‌های ترک‌نشدنی امام خمینی در نجف ⚫️به مناسبت ایام ارتحال امام خمینی حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی: 💠امام خمینی در نجف اشرف (كمتر مرجعی را اینگونه دیدیم)، از روزی که وارد نجف شد تا روزی که از نجف مهاجرت کردند هر شب ۲ ساعت که از شب می‌رفت، زمستان با تابستان هوای سرد، گرم، ایشان در حرم حضرت علی (ع) بود؛ حرم‌شان ترک نمی‌شد، درست سر ساعت به وقت محلی در حرم حضرت علی (ع) بود این برنامه‌شان هرگز ترک نمی‌شد؛ حتی یک‌وقت به دنبال کودتایی که در عراق رخ داد و حکومت نظامی شده بود، برادر شهید مرحوم حاج آقا مصطفی می‌گفت که: دیدیم آقا توی اتاق نیست گفتیم نکنن که آقا رفته باشد حرم، کجا رفته باشد، ابن طرف بگرد، آن طرف بگرد، تا اینکه دیدیم رفته بالای پشت بام ایستاده رو به گنبد حضرت علی (ع) و دارند زیارتنامه می‌خوانند... 📚مقاله ضمیمه: در حضور اخلاص؛ سرگذشت‌های ویژه از سلوک و سیره امام خمینی(ره)؛ فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره20، 1388ه.ش. 🇮🇷 @IRANeMOASER
مختصات اسلام آمریکایی.pdf
1.7M
⬅️اسلام آمریکایی چیست؟ ⚫️به مناسبت ایام ارتحال امام خمینی امام خمینی (ره) خطاب به حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی: «...‎‏ شما باید نشان دهید که چگونه مردم، علیه ظلم و بیداد، تحجر و واپس‌گرایی قیام‏‎ ‎‏کردند و فکر اسلام ناب محمدی را جایگزین تفکر اسلام سلطنتی، اسلام سرمایه‌داری،‏‎ ‎‏اسلام التقاط و در یک کلمه کردند.‏» اسلام آمریکایی در مقابل اسلام ناب به کرات در ادبیات سیاسی امام خمینی (ره) مطرح شده و ایشان همواره به مردم و مسئولین هشدار می دهند نادر برابر این جریان خزنده و انحرافی ایستادگی کنند اما این مفهوم پراهمیت و پرتکرار به چه معناست؟ جریان اسلام آمریکایی از چه ویژگی‌هایی برخوردارند و اهداف آن‌ها چیست؟ پاسخ به این سؤالات در: مقاله ضمیمه: مختصات اسلام آمریکایی در منظومه فکری امام خمینی (ره) 🇮🇷 @IRANeMOASER
بررسی تطبیقی اندیشه امام و هاشمی رفسنجانی.pdf
1.65M
⬅️هاشمی رفسنجانی و اختلاف با امام خمینی در مشرب مبارزاتی ⚫️به مناسبت ایام ارتحال امام خمینی 🔸هاشمی رفسنجانی در طول سالیان مبارزه، به حرکت‌های مسلحانه و اقدام علیه رژیم طاغونی اعتقاد داشته و اقدامانی را در این زمینه صورت داده است. وی در کنار مخالفان مذهبی متمایل به مبارزات مسلحانه مانند هیئت‌های مؤتلفه اسلامی و همچنین در کنار سازمانی التقاطی مانند مجاهدین خلق (منافقین) نیز حضور داشت و از آن‌ها حمایت‌های فراوانی نمود. 🔸در نقطه مقابل امام خمینی به مبارزه مسلحانه اعتقادی نداشتند و ارتقای بینش سیاسی-فرهنگی مردم را یگانه راه مؤثر برای پیروزی انقلاب اسلامی می‌دیدند و گذشت زمان صحت این دیدگاه را به اثبات رساند. 🔸در هر صورت بررسی تطبیقی اندیشه‌های امام خمینی و عملکردهای هاشمی رفسنجانی در زمینه مبارزه مسلحانه و حمایت از منافقین، فاصله آقای رفسنجانی با افق دید امام خمینی قدس سره الشریف را نشان می‌دهد. فاصله‌ای که محدود به این موارد نبود و بررسی سایر موارد مجال خاص خود را می‌طلبد. 📚مقاله ضمیمه:بررسی تطبیقی اندیشه‌های امام خمینی و عملکردهای هاشمی رفسنجانی در زمینه مبارزه مسلحانه و حمایت از منافقین، ، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ش48، تابستان1395 🇮🇷 @IRANeMOASER
امام خمینی حوزه علمیه نجف را متحول کرد.pdf
1.45M
♨️امام خمینی فضای فکری حوزه علمیه نجف را متحول کرد ⬅️مصاحبه اختصاصی فصلنامه 15خرداد با آیت‌الله محمد فاضل استرآبادی 💠امام خمینی اولین کاری که خوب کرد و زود کرد، همین تحول فکری بود. فضای نجف را عوض کرد. یکی خود من! در آن زمان درس خارج می‌رفتم. امام به همه ما باوراند که مبارزه نه فقط حرام نیست بلکه جایز هم هست، بلکه واجب هم هست. شاید واجب عینی هم باشد، بالاتر از واجب کفایی... 📚مقاله ضمیمه: امام خمینی فضای فکری نجف را متحول کرد، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ش50-49، پاییز و زمستان 1395 🇮🇷 @IRANeMOASER
عصمتیه.pdf
348.8K
💢آشنایی با مبارزات فرهنگی-سیاسی «دختران عصمتیه» ⬅️در واپسین سال‌های دهه چهل آن‌گاه که امام خمینی، ایده تشکیل حکومت اسلامی را در قالب «نظریه ولایت‌فقیه» مطرح کرد، گروه‌های مبارز جدیدی در میان جوانان حوزه و دانشگاه شکل گرفت که آرمان آن‌ها دیگر رابطه‌ای با الگوهای غربی نداشت. با همین پیش‌زمینه بود که «مؤسسه عصمتیه» خرمشهر -که مرکزی دینی و فرهنگی بود- به پایگاهی برای روشنگری دختران و زنان ایران شد و فعالیت‌های مذهبی-سیاسی این مؤسسه مایه نگرانی ساواک گردید؛ از این رو دو تن از سخنرانان آنجا به نام‌های معصومه اژدر افشار و فخریه اژدرافشار را دستگیر و مؤسسه را تعطیل نمود اما دختران مقاوم عصمتیه برنامه‌های خویش را پیش گرفتند... ادامه متن در مقاله ضمیمه: روزنه‌هایی امید در فضای ناامیدی زن ایرانی/ برگرفته از کتاب نهضت امام خمینی (س)، دفتر چهارم (فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره19، بهار1388. 🇮🇷 @IRANeMOASER
📍مبارزه امام با نهضت آزادی و جریانات لیبرال؛ به روایت مقام معظم رهبری ⚫️به مناسبت ایام ارتحال امام خمینی 🔹از اوّلِ انقلاب، در عرض و به موازات خطِّ امام، جریانی پیدا شد که به یک و الگوبرداری شده از نظام‌های غربی دعوت می‌کرد؛ منتها با رنگ و لعاب اسلامی؛ اسمِ اسلامی، اما باطنِ غیراسلامی؛ ساختِ اسلامی، اما جهت‌گیرىِ غیراسلامی. 🔸البته آن‌ها بی‌میل نبودند که در کنار چنین نظامی، هم برای مقبول جلوه دادن نظام در چشم مردم وجود داشته باشد - چون مردم به اسلام دلبسته بودند - بدشان نمی‌آمد روحانىِ مورد قبولی در کنار نظام قرار گیرد تا نظام را در چشم مردم، اسلامی جلوه دهد؛ دولتمردان نظام هم به همان شکلی که خودشان می‌پسندند و تشخیص می‌دهند، نظام را به همان صورت غیراسلامی - و در حقیقت، شکل بازسازی شده رژیم سلطنتی، منتها طبق قبول سیاستمداران و قدرتمندان دنیا - اداره کنند. 🔹ظاهر و رنگ و لعاب دین هم این فایده را برای آن‌ها داشته باشد که نیروهای مردم را در خدمت‌شان قرار دهد؛ هرجا به حضور مردم احتیاج است - در هنگام و و دادن و غیره - همین ظاهر اسلامی، مردم را به همکاری با آن نظام وادار کند؛ اما اگر تأمین نشد، نشد؛ اگر با مبارزه نشد، نشد؛ اگر کشور و و مردم در قبضه دشمنان قرار گرفت، گرفت! لذا از اوّلی که امام دستور داد به وسیله خبرگان منتخب مردم تدوین شود، هرجا که نام اسلام و نشانی از حضور واقعی اسلام بود، این‌ها مقابله کردند. 🔸آن‌جایی که اصل مربوط به « » مطرح شد، این‌ها بی‌تابانه مبارزه کردند. البته با ولایتش مخالف نبودند - ولایت یعنی حکومت؛ آن‌ها تشنه قدرت و حکومت کردن بودند - با فقیه‌اش مخالف بودند؛ چون به معنای حضور حقیقی دین در جامعه بود؛ این را برنمی‌تافتند و تحمّل نمی‌کردند. هرجا که نشانه حضور واقعی اسلام بود، این‌ها معترض بودند. 🔹امام در مقابل این جریان - که بسیار هم مدعی بود - ایستاد؛ روی مبانی اسلام تکیه کرد؛ روی ترکیب و ساخت اسلامی نظام، با جدیت اصرار ورزید»(1380.3.14) 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۲ خرداد ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER