eitaa logo
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
416 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
637 ویدیو
686 فایل
تاریخ معاصر ایران و دانشنامه انقلاب اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 انقلاب اسلامی 🗓 ۴ شهریور ۱۳۵۷ 🔹در ساعت 2:30 بامداد پس از پایان مراسم احیاء در کاشان، حدود 3هزار نفر از مردم هنگام خروج از مسجد گذرباباولی تظاهراتی برپا کردندکه با حمله مأموران مواجه شدند. 🔸خبرگزاری های خارجی از قول منابع رسمی اعلام کردندکه پنجم شهریور ماه جعفر شریف امامی از اعضای کابینه، دولت خود را به محمدرضا پهلوی اعلام خواهد کرد. 🔹در ساعت 2:30 بامداد پس از پایان مراسم احیاء در قم 300 نفر از صحن حضرت معصومه(س) خارج شدند و تظاهراتی کردند. 📚منبع: روزهای حماسه و نور، ج1، ص455 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۴ شهریور ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۴ شهریور ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۴ شهریور ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
✴️اولین دولت بی حال 🔻تحلیل جامع از پیشینه و کارکرد نهضت آزادی و دولت موقت در نگاه حجت الاسلام والمسلمین سید حمید روحانی به‌مناسبت سال‌روز مرگ ابراهیم یزدی ⏬بخش اول 🔹جبهه ملی و نهضت آزادی که سرآمد سایر گروه‌ها بودند به شاه بودند. 🔸اگر شما کتاب‌هایی را هم که الان نهضت آزادی منتشر کرده است ملاحظه کنید می‌بینید كه در آن‌ها آمده است که باید نظام شاهنشاهی همیشه برقرار باشد و خاندان پهلوی به ادامه بدهند. 🔹 نخستین اختلاف آن‌ها با امام در این زمینه بود که آن‌ها طرفدار نظام شاه بودند و فقط حرف‌شان این بود که شاه باید طبق قانون اساسی سلطنت بکند نه حکومت. 🔸آن‌ها قانون اساسی را قبول داشتند و تا آخر هم نسبت به قانون شاهنشاهی و وفادار ماندند حتی در سال1357 که فریاد «مرگ بر شاه» درسراسر کشور طنین‌انداز شده بود به نوفل‌لوشاتو رفت که با امام ملاقات کند و از ايشان بخواهد که شاه را بیرون نکند يعنی آنها تا این حد نسبت به نظام شاهنشاهی وفادار بودند. 🔹این یک موضوع بود که باعث اختلاف بین آن‌ها و امام بود چون امام از آغاز هدف داشت اما آنها با موافق نبودند. 🔸دومين موضوعی كه بین امام و آن‌ها تضاد ايجاد كرده بود اين بود كه امام با شعار «»به صحنه آمدند و در جهت مبارزات‌شان به هیچ قدرت خارجی‌ای اتکا نداشتند و معتقد بودند که بیگانگان هیچ‌وقت به ما وفادار نخواهند بود و ما را در جهت رسیدن به اهداف ملی و دینی‌مان یاری نخواهند کرد اما این تز در میان گروه‌ها كاملاً جا افتاده بود که برای مبارزه با دیکتاتور حاکم باید به یک قدرت خارجی اتکا داشت. آن‌ها خواهان آزادی انتخابات، مطبوعات، قلم و بیان در چارچوب بودند اما معتقد بودند که اگر کمک خارجی و حمایت بیگانگان نباشد آن‌ها در همین چارچوب هم نمی‌توانند به مبارزه ادامه بدهند. 🔹البته این تز تنها در ایران نبود؛ در مدتی كه من در در خدمت امام بودم گاهی به دفاتر سازمان‌های آزادیبخش می‌رفتیم اولین سؤالی که آن‌ها از ما می‌پرسيدند این بود كه «شما در مبارزات‌تان از قدرت و پشتیبانی کدام برخوردار هستید؟» وقتی جواب می‌دادیم که ما جز به خدا و ملت به هیچ قدرتی اتكا نداريم آن‌ها باور نمیکردند و تعجب می‌کردند. حتی یادم است كه در یک‌بار با يك گروه از مائوئيست‌ها ملاقات داشتیم. آن‌ها از ما همین سؤال را پرسيدند وقتی جواب دادم: اتکا و تکیه‌گاهمان خدا و ملت است. يكی از آن‌ها با پوزخندی گفت: شما اصلا را نفهمیده‌اید. 🔸حتی بزرگ‌ترين انتقادی كه‌گروه‌های مذهبی کشورهای اسلامی مانند ، و به امام داشتند اين بود كه امام لبه تیز حمله را متوجه و کرده‌اند و در نتیجه در آینده، شوروی در ایران پیروز خواهد شد و این دليل دومی بود که امام با این گروه‌ها اختلاف نظـر داشتند زيرا امام می‌گفتند ما در پیشبرد اهداف‌مان نه تنها به هیچ قدرت خارجی‌ای نیاز نداریم بلکه آن‌ها ما را بدبخت خواهند کرد و اتکا به قدرت خارجی یک نوع است. 🔹 آن‌ها بر این باور بودند که بدون به قدرت‌های خارجی نمی‌توان در ایران کرد. 📖 ماهنامه اندیشه و راهبرد، شماره ۵، صص ۲۰-۱۸ 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔰ریشه‌های سازش‌طلبی و التقاط در دولت موقت 🔻تحلیل جامع از پیشینه و کارکرد نهضت آزادی و دولت موقت در نگاه حجت الاسلام والمسلمین سید حمید روحانی به‌مناسبت سال‌روز مرگ ابراهیم یزدی ⏬بخش دوم 🔹در جریان کاپیتولاسیون که در سال 1343 اتفاق افتاد و رژیم شاه به اتباع امریکایی درایران داد امام تنها شخصیتی بودند که عکس‌العمل نشان دادند و اعتراض کردند اما نه جبهه ملی، نه نهضت آزادی، نه آنهایی که دم از می‌زدند و نه آنهایی که می‌دادند «چو ایران نباشد تن من مباد!»در این قضیه نفس نکشیدند 🔸چه حرفشان این بود كه هرگونه موضع‌گیری علیه موضع‌گیری علیه امریکا است و ما بدون نمی‌توانیم زنده بمانیم؛ این اختلاف دوم بود. 🔹مسئله سوم اين بود كه گروه‌های سیاسی‌ای كه اعتقاد به داشتند و ملی- مذهبی خوانده می‌شدند معتقد نبودند که اسلام می‌توان پاسخگوی مشکلات جامعه باشد و یا اینکه می‌تواند انقلابی را به ثمر برساند. 🔸 نظرشان این بود كه برای پیشبرد اهداف سیاسی باید از ایسم‌های وارداتی کمک گرفت لذا آن‌ها را می‌خواندند چون آن‌ها می‌گفتند اسلام يك دین مترقی است اما دین مبارزه نیست و ما برای مبارزه باید از مارکسیسم و کمک بگيريم. 🔹امام توانستند بدون وام گرفتن از ، اسلام را عرضه بدارند و آن هيجان و موج انقلابی را به وجود بیاورند. 🔹وقتی انقلاب به اوج خودش رسید و نهضت امام فراگیر شد گروه‌ها و احزاب سیاسی دیدند كه چاره‌ای ندارند جز این‌که بیایند و به این موج بپیوندند البته اول شروع کردند به دنبال كردن خودشان اما امام با ايشان برخورد کردند. 🔸شما اگر الان به کتاب نهضت امام یا به کتاب صحیفه امام مراجعه کنید می‌بينيد كه اعلامیه‌های و جبهه ملی در چارچوب است و امام در آنجا گفتند: «کسانی که تا دیروز ساکت بودند و یا با رژیم همراه بودند امروز از این استفاده کردند و با دم زدن از قانون اساسی می‌خواهند مجرم اصلی را از سقوط نجات بدهند.اگر دست از این برندارند با این‌ها برخورد خواهم کرد.» 🔸 یادم است كه وقتی كه ما با امام در نجف بودیم پیامی از داریوش فروهر، دکتر سنجابی و مهندس بازرگان برای امام آمد كه گفته بودند: «ما تسلیم هستیم و هر چه شما بگویید ما اجرا می‌کنیم» منظورم این است كه آن‌ها ناچار شدند به بپیوندند. حتی این را به شما بگویم كه وقتی آقای مهندس بازرگان در سال 57 به نوفل‌لوشاتو آمدند و از امام خواستند كه شاه را بیرون نکنند، امام به شدت با ايشان برخورد کردند و گفتند: «کسی که دستش تا مرفق به خون ملت ایران آغشته است ما چگونه می‌توانیم به این آدم بگوییم آقا بفرما بنشین بالا الواطی‌ات را بکن، شاه باش و در کارهای اجرايی دخالت نکن؟ کدام وجدان، کدام انسانیت، کدام اخلاق و كدام دین اجازه می‌دهد كه چنین جانی بالفطره‌ای را کنار نزنيم؟» مهندس بازرگان بدون خداحافظی از ديدن امام برگشت؛ برخورد بدی کرد. 🔹 نهضت آزادی خارج کشور كه همین آقای ابراهیم یزدی و آقای قطب‌زاده بودند دیدند كه این حرکت مهندس بازرگان باعث می‌شود كه آن‌ها در جامعه بی‌اعتبار بشوند و سقوط کنند در نتيجه علیه مهندس بازرگان اعلاميه دادند و حرکت او را محکوم کردند و گفتند: «ما به آیت‌الله خمینی وفادار هستیم و هر چه ایشان بگوید اجرا می‌کنیم.» 🔸 من الان اعلامیه‌شان را دارم منظورم این است كه آن‌ها تا این حد در مسئله پیوستن به موج ملت خودشان را ناگزیر می‌دیدند، اما بعد از انقلاب کم‌کم ماهیت‌ها رو شد. 🔹 دولت موقت آقای مهندس بازرگان كه متشكل از خود ايشان، ابراهیم یزدی به عنوان وزیر خارجه و آقای شهید چمران بود به الجزاير رفتند و با برژینسکی، مشاور کارتر، کردند. 📖 ماهنامه اندیشه و راهبرد، شماره ۵، صص ۲۰-۱۸ 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔴دروغ ابراهیم یزدی توسط امام تکذیب شد! 🔻آیا ابراهیم یزدی در سفر امام به پاریس نقشی داشت؟ به‌مناسبت سال‌روز مرگ ابراهیم یزدی 🔹تحریف نهضت امام خمینی (ره) از زمان حیات ایشان آغاز شده بود و کسانی که به دنبال احراز مناصب مختلف بودند می‌دانستند بدون این‌که خود را از یاران نزدیک امام جا بزنند به جایگاه‌های سیاسی حساس دست نخواهند یافت. 🔸یکی از در تاریخ انقلاب اسلامی که بارها و بارها تکذیب شده؛ ادعای مبنی بر نقش وی در انتخاب به عنوان تبعیدگاه سوم امام خمینی بود اما در مقابل امام خمینی قدس سره الشریف این ادعا را با صراحت رد می‌کنند. 🔹ایشان «حفظ جان یاران از تعرض » را یکی از علل و عوامل خروج از عراق و حرکت به سمت ، برمی‌شمارد و تصریح می‌کند که ابتدا تصمیم به حضور در کویت نیز به صورت موقّتی بوده تا بعداً به یکی از کشورهای اسلامی مهاجرت کنند امّا پس از برخورد دولت کویت، و احتمال بروز برخوردها و محدودیّت‌های مشابه در سایر دول اسلامی، تصمیم به سفر به پاریس گرفته‌اند. البته امام (ره) تأکید می‌کند که این تصمیم «بدون هیچ فکر و سابقه ذهنی» بوده و آن را ناشی از اراده و تقدیر الهی بر شمرده است. 🔸ایشان همچنین در بیانات خود، تصریح می‌کند که تا انتخاب محل جدید، موقتّاً به سفر کرده بودند و در جای دیگر بر این معنا تأکید می‌کنند که « ما هیچ بنا نداشتیم كه به پاریس برویم.» 🔹همان گونه که می‌بینید، در کلمات امام خمینی (ره) هیچ اشاره‌ای به تأثیرگذاری ایرانیان مقیم فرانسه بر مهاجرت ایشان به آن جا، به چشم نمی‌خورد! با این وجود، برخی از چهره‌های سیاسی (مانند دکتر ابراهیم یزدی) ادّعا کرده‌اند که طرح مهاجرت به پاریس را آن‌ها مطرح کرده‌اند. 🔸ابراهیم یزدی در خاطراتش چنین می‌نویسد: «در آخرین مرحله نیز، هنگامی که توافق سه دولت ایران، عراق و آمریکا برای خاموش کردن صدای خمینی، موجب شد که ایشان تصمیم به ترک عراق بگیرند، توسط آقای از من خواستند که به ایشان بپیوندم. مورّخان و تحلیل‌گران گفته و نوشته‌اند که اگر من به نمی‌رفتم و آقای خمینی را همراهی نمی‌کردم، و اگر دولت کویت مانع ورود آقای خمینی و همراهانش به کویت نمی‌شد،.... جنبش به احتمال زیاد در همان سطح محدود ملّی باقی می‌ماند. یکی از دستاوردهای این ارتباط سازمان‌یافته، سفر آقای خمینی به پاریس بود. 🔹یزدی در جای دیگر، ابتکار سفر به پاریس را از خود معرّفی می‌کند و می‌نویسد: «حاج احمد آقا گفتند که آقا با پیشنهاد شما برای سفر به پاریس موافقت کرده‌اند...بعد از آن که آقای خمینی پیشنهاد سفر به پاریس را پذیرفتند، در مورد جوّ سیاسی ایرانیان مقیم پاریس صحبت شد.» 🔸او در جای دیگر در تاریخ ٨۵/١١/٢٢ در گفتگو با ، همین مدّعا را مطرح می‌کند و می‌گوید: «[بعد از بازگشت از مرز کویت]، در بود که ایشان [امام] به من گفتند: من نظر تو را در باره رفتن به پاریس پذیرفتم. امّا به این شرط که وابسته به گروهی نباشم و در خانه کسی وارد نشویم.» 🔹این قبیل مدّعاهای غیرمستند جناب دکتر یزدی تا کنون از سوی افراد مختلف رد شده است که از آن جمله می‌توان به مرحوم و (به عنوان دو تن از همراهان امام در سفر به پاریس) اشاره کرد. امّامهم‌تر از همه، بیانِ صریحِ امام خمینی (ره) در وصیت‌نامه الهی-سیاسی‌شان است که به منظور جلوگیری از سوء استفاده از این موضوع، همه ادّعاهای دروغ در مورد اثرگذاری اطرافیان(غیر از سیّداحمد) در سفر به پاریس را رد می‌کند و چنین می‌فرماید: 🔸«از قرار مذكور، بعضی ها ادّعا كرده‏اند كه رفتن من به پاریس به وسیله آنان بوده، این دروغ است. من پس از برگرداندنم از كویت، با مشورت‏ احمد پاریس را انتخاب نمودم، زیرا در كشورهاى اسلامى احتمال راه ندادن بود؛ آنان تحت نفوذ شاه بودند ولى پاریس این احتمال نبود.» (نقدی بر مدخل امام خمینی در دایرة المعارف تشیع، ص ١٣٣-١٣٠) 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔴آمریکا؛ ناتوانی بازرگان و یاری ابراهیم یزدی 🔻به‌مناسبت سال‌روز مرگ ابراهیم یزدی 🔸«ما در برخورد با مشکلات مسائل زیادی داریم، اول، این‌که نسبتا ناتوان است، دائم از دست کمیته‌ها و فدائیان شکایت و ناله می‌کند، اما این‌طور که به نظر می‌رسد از جلوگیری فعالیت آن‌ها ناتوان است. فقط منظره دفتر او که توسط درخواست‌کننده‌ها اشغال شده است، سمبل ناتوانی و عجز اوست. 🔹ثانیا هم و هم که در گذشته دائما در موضع یاری به ما بوده‌اند در نتیجه بی‌مبالاتی جیم بیل در مجله تایم «شروع به حمله نموده‌اند» خصوصا یزدی که به نظر می‌رسد برای اثبات این‌که «طرفدار آمریکا نیست-تکرار می‌شود، نیست- منتهی درجه سعی خود را به عمل می‌آورد و بنابراین اجازه می‌دهد که اذیت‌هایی به اسم او صورت بگیرد.» (اسناد لانه جاسوسی، ج۲، ص١٢۵) 🇮🇷 @IRANeMOASER
📍نقش دانشگاه تبریز در نهضت امام خمینی (ره) 💠جنبش دانشجویی در ایران قصه ای دراز دارد. پرفراز و نشیب است و فراوان مورد سوء استفاده قرار گرفته است. متأسفانه در سال های اخیر نیز بواسطه پاره ای اغراض، نسبت به جنبش دانشجویی دیدگاه های متفاوتی ارائه شد که موجب گردید خواسته های این حرکت مترقی در برابر آرمان های اصیل انقلاب اسلامی قرار داده شود. 🔹به همین دلیل کالبدشکافی صادقانه جنبه های گوناگون مطالبات دانشجویی، نه تنها موجب تبین رسالت تاریخی این جنبش است، بلکه خواسته های سیاسی و فرهنگی اصیل آن را از تفاسیر غیر واقعی می پیراید. در این مقاله نویسنده بر آن است تا سیر فعالیت های اسلامی جنبش دانشجویی را که از آغازین روزهای با توزیع اعلامیه ایشان آغاز و تا واپسین روزهای نهضت و به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی ادامه داشت را مورد بررسی قرار دهد. پیوند متن مقاله: https://iranemoaser.ir/quarterly-18-article-4/ 🇮🇷 @IRANeMOASER
💢بازدیدهای حساب‌شده امام در ترکیه 📌نهضت‌خوانی؛ بازخوانی گزیده‌ای از کتاب نهضت امام خمینی/66 🔹نگرانى مقامات ايران و تركيه آنگاه فزونى يافت كه ديدند امام خمينى حاضر نيست در محل تبعيد به صورت زندانى بماند و مرتب پيشنهاد بيرون رفتن و بازديد از خيابان‏ها و مراكز ديدنى شهر را مى‏دهد. 🔸در تاريخ 16 آبان‏ماه (2 رجب)، طبق پيشنهاد امام (بنا به گزارش سرهنگ افضلى)، حدود 40 دقيقه با اتومبيل از شهر آنكارا ديدن كرد و در تاريخ 19 آبان ماه (5 رجب) نيز به اتفاق دو نفر مأمور ترک و سرهنگ افضلى، از بلوار آتاتورک و قسمتى از شهر قديمى آنكارا، ديدار به عمل آورد. 🔹امام همانند ديگر رهبران جهان در راه پيشبرد آرمان‏هاى مقدس خود، نيازى اصولى به سير و سياحت و مطالعه در آفاق و انفس و اندوختن تجربه داشت و از اين رو، نمى‏خواست فرصتى را كه به يمن تبعيد به دست آورده است، بى‏نتيجه از دست بدهد. در همين دوره بود كه امام بر مزار چهل تن از عالمان شهيدى كه به دست مصطفى كمال از پا درآمده بودند، حضور يافت و از روح بزرگ آنان در راه رسالت مقدسى كه بر عهده داشت، الهام گرفت... 🔸ليكن ساواک اين فرصت را نيز از امام دريغ داشت و از بازديد امام از مراكز ديدنى تركيه جز در مواردى كه نمايندگانى از طرف علما و روحانيان ايران به ملاقات امام مى‏آمدند، جلوگيرى كرد؛ و از طرف ديگر براى درهم شكستن روح زنده و مقاوم امام، دستور داد كه امام را به بهانه آنكه پوشيدن لباس روحانيان ايران، در تركيه ممنوع است، خلع لباس كنند!! از اين‏رو، على‏رغم امتناع و مخالفت شديد امام، مأموران گماشتۀ ساواک، با كمال گستاخى و جسارت، امام را از پوشيدن لباس مقدس خود بازداشتند و مجبور كردند كه لباس روحانيان كشور تركيه را بر تن كند! و براى اينكه اين ظلم و اهانت آنان نسبت به امام در ميان مردم ايران منعكس نشود، آنگاه كه نماينده‏اى از مقامات روحانى ايران را به ملاقات امام مى‏آوردند، به امام فرصت مى‏دادند كه لباس خود را بر تن كند!(نهضت امام خمینی، ج2، ص15) 🇮🇷 @IRANeMOASER
📌 انقلاب اسلامی 🗓۵ شهریور ۱۳۵۷ 🔹اعلامیه‌ای با امضای مقیم درباره تفاوت های اصولی آقای شریعتمداری با امام در امر مبارزه با رژیم شاه، منتشر گردید. 🔸از ساعت 21:45 الی 22:45 مراسمی در تهران با حضور جمعی حدود 3500 نفر در مدرسه الزهرا خیابان شاهپور(وحدت اسلامی) برگزار شد. آقای سخنران این مراسم بود. بنابر گزارش روزنامه کیهان پس ار پایان این مراسم حدود 4 هزا نفر از مردم تظاهراتی برپا کردند که با هجوم مأموران مواجه شدند. 📚منبع: روزهای حماسه و نور، ج1، ص462-464 🇮🇷 @IRANeMOASER
⭐️مرد پولادین 🔰پرونده ویژه بنیاد تاریخ‌پژوهی به مناسبت سالگرد شهادت سیداسدالله لاجوردی اطلاعیه شهید لاجوردی در خصوص توقیف روزنامه میزان؛ ارگان نهضت آزادی رنج شهید لاجوردی از بی‌عملی مسؤولین در برابر انحرافات فکری پیش‌بینی سرنوشت اپوزوسیون‌نماهای داخلی توسط شهید لاجوردی دغدغه شهید لاجوردی نسبت به تکرار مشروطه دعای انقلابی شهید لاجوردی پیام تسلیت مقام معظم رهبری به‌مناسبت شهادت اسدالله لاجوردی گزیده‌ای از دیدار مقام معظم رهبری با خانواده شهید لاجوردی/صفحه نخست گزیده‌ای از دیدار مقام معظم رهبری با خانواده شهید لاجوردی/صفحه دوم 🎥روایت شهید لاجوردی از شهادت یک پاسدار برای نجات جان فرزند خردسال مسعود رجوی 🎥حمایت روزنامه آلمانی از تروریسم در ماجرای شهادت سیداسدالله لاجوردی توصیه مقام معظم رهبری به سینماگران در خصوص پرداختن به زندگی شهید لاجوردی وساطت منتظری برای آزادی یک تروریست و رنج‌نامه تاریخی شهید لاجوردی پیرامون آن 🔴یکم شهریور سالروز شهادت سیداسدالله لاجوردی 🇮🇷 @IRANeMOASER