eitaa logo
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
424 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
637 ویدیو
686 فایل
تاریخ معاصر ایران و دانشنامه انقلاب اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۸ مهر ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۸ مهر ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۸ مهر ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📌روزشمار انقلاب اسلامی 🗓۱۹ مهر ۱۳۵۷ 🔹به مناسبت فرا رسیدن اربعین شهدای میدان ژاله و سالگرد شهادت ، اعلامیه‌ای منتشر و روز 24 مهر را تعطیل اعلام کرد. ایشان همچنین در این اعلامیه یاد شهدای شهرهای کرمانشاه، مهاباد، بانه، سنندج، خرم‌آباد، آمل و بابل را گرامی داشت. 🔸بنا بر گزارش بولتن محرمانه خبرگزاری پارس جیمی کارتر در مصاحبه ای از شاه دفاع کرد. 🔹عصر امروز هیچ روزنامه‌ای در تهران انتشار نیافت. 🔸امام در پاسخ به نامه نجفی که توسط فرزندش به پاریس فرستاده بود، چنین نوشتند: «... اینجانب به واسطه فشار عراق به تصویب شاه معلوم‌‌الحال که مملکت اسلامی را تا سرحد سقوط رسانده است، از به خارج آمده بلکه بتوانم برای این ملت محروم کاری بکنم. ما همه موظف هستیم که از پا ننشینیم تا سقوط سلسله بی حیثیت پهلوی.» 📚منبع: روزهای حماسه و نور، ج2، ص141-153 🇮🇷 @IRANeMOASER
💢امام و افشای طرح حکومت اسلامی در نجف 📌نهضت‌خوانی؛ بازخوانی گزیده‌ای از کتاب نهضت امام خمینی/111 🔹امام خمينى در روز چهارشنبه اول بهمن ماه 1348 (12 ذيقعده 1389) بحث را زير عنوان «ولايت فقيه» در مسجد شيخ انصارى در نجف اشرف آغاز كرد. 🔸واقعيت اين است كه آن روز كه امام نهضت را آغاز و دنبال كردند، بسيارى از كسانى كه سر در راه او گذاشتند، نمى‏دانستند كه هدف او از نهضت و مبارزه چه مى‏باشد و چه مى‏خواهد. برخى بر اين باور بودند كه با الغاى قوانين مخالف اسلام مانند و قطع رابطه با و... خواسته‏هاى امام تأمين مى‏شود و مبارزه پايان مى‏پذيرد، شمارى نيز مى‏پنداشتند واژگونى رژيم شاه، هدف نهايى امام است. 🔹طرح حكومت اسلامى از سوى امام و پافشارى روى اين موضوع كه «وظيفه ما تشكيل حكومت است» راه آينده را روشن و هدف نهايى نهضت را مشخص كرد و پرده‏هاى ابهام را كنار زد... 🔸امام نخستين شخصيت سياسى ايران در تاريخ معاصر بود كه و سلطنتى را مردود شمرد و عموم ملت را در راه واژگونى رژيم شاه و نظام شاهنشاهى به مبارزه همه‏جانبه و فراگير فراخواند، چنانكه طرح حكومت اسلامى نيز در تاريخ سياسى و اسلامى ايران براى نخستين بار از سوى امام مطرح شد. 🔹طرح حكومت اسلامى از طرف امام در آن روزهاى سياه يأس‏بار كه غول مهيب اختناق گلوها را مى‏فشرد و حق نفس كشيدن به مستضعفان نمى‏داد، شايد كارى بيهوده، بى‏ثمر و ناممكن به نظر مى‏رسيد؛ ليكن بايد دانست كه «... مردان بزرگ كه داراى سطح فكر وسيعى مى‏باشند، هيچ‏گاه مأيوس نگرديده و به وضع فعلى خود كه در زندان و اسارت به سر مى‏برند و معلوم نيست كه آزاد مى‏شوند يا نه نمى‏انديشند و براى پيشبرد هدف خويش در هر شرايطى كه باشند طرح نقشه مى‏كنند كه بعداً اگر توانستند شخصاً آن طرح را به مرحله اجرا در آورند و اگر خودشان فرصت نيافتند، ديگران هر چند بعد از 200 سال، 300 سال ديگر دنبال آن طرح بروند و اجرا نمايند و اساس بسيارى از نهضت‏هاى اشخاص بزرگ هم، به همين صورت بوده است...». (ولايت فقيه يا حكومت اسلامى؛ درس 5، ص 29) (نهضت امام خمینی، ج2، صص715-712) 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۹ مهر ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۹ مهر ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۹ مهر ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📌 انقلاب اسلامی 🗓۲۰ مهر ۱۳۵۷ 🔹روحانیون مبارز حوزه علمیه قم اعلامیه‌ای به مناسبت اربعین شهدای 17 شهریور تهران و سالگرد شهادت منتشر کردند. در این اعلامیه با تأکید بر نظر امام که «شاه باید برود»، بحران‌هایی که به دامن شاه افتاده مورد بررسی قرار گرفته بود و در پی «شعار آشتی ملی» دولت اعلام شده بود: «هیچ عاملی جز کشتار 17 شهریور نمی‌توانست این چنین سریع و کارساز، مشت فریب و تزویر و خیانت شاه و مهره‌هایش را باز کند و ماهیت اصلی آنان را به مردم نشان دهد...» 🔸صبح و عصر امروز هیچ روزنامه‌ای در انتشار نیافت. 🔹9 نفر از روحانیان مشهد از جمله آقایان ، و تلگرافی خطاب به امام به مناسبت سالگرد درگذشت سیدمصطفی خمینی ارسال کردند. 📚منبع: روزهای حماسه و نور، ج2، ص 155-161 🇮🇷 @IRANeMOASER
💢تنظیم و چاپ سلسله درس‌‌های ولایت‌فقیه توسط حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی و همراهان 📌نهضت‌خوانی؛ بازخوانی گزیده‌ای از کتاب نهضت امام خمینی/112 🔹بيش از دو روز از طرح بحث «حكومت اسلامى» نگذشته بود كه در صدد بر آمديم بحث مزبور را از نوار پياده كرده، هر چه سريع‌تر تنظيم و چاپ كنيم و براى توزيع در مراسم حج به بفرستيم. از آنجا كه تا آغاز مراسم حج فرصتى چندان باقى نبود، بايد با سرعت و كوشش هر چه بيش‌تر دست به كار مى‏شديم و براى چاپ و نشر آن، تمام نيروى خود را به كار مى‏گرفتيم، از اين رو، نيروى جوان و مبارز حوزه نجف را بسيج كرديم و گروهى را مسئول پياده كردن نوارهاى بحث حكومت اسلامى و دسته‏اى را مسئول امور چاپ قرار داديم. 🔸نگارنده (1) نيز مسئوليت تنظيم، تدوين و تيترگذارى آن را بر عهده گرفت و به اين ترتيب كار به‌سرعت و موفقيت پيش رفت و فقط پنج روز از طرح بحث حكومت اسلامى از طرف امام گذشته بود كه اولين جزوه آن، كه شامل 2 درس‏ بود از چاپ در آمد كه موجب شگفتى و حيرت عموم افرادى كه در جريان كار قرار داشتند، واقع شد؛ و درس‏هاى بعدى نيز، به ترتيب و به‌سرعت از چاپ در آمد. 🔹مجموع بحث امام درباره حكومت اسلامى 12 درس بود كه در 6 جزوه تدوين و تنظيم گرديد و فقط 3 جزوه آن به مراسم حج آن سال رسيد و در حد وسيعى همراه با خود نوار، ميان زائران خانه خدا پخش شد و از طريق آنان به ايران فرستاده شد. بسيارى از زائران پارسى‏زبان خانه خدا نوار و جزوه بحث حكومت اسلامى را به عنوان بهترين ارمغان با خود به ايران بردند و به بستگان و دوستان خويش هديه كردند. 🔸همزمان با چاپ و نشر جزوه‏هاى فارسى «حكومت اسلامى» بر آن شديم كه آن را به عربى ترجمه كرده، در ميان برادران عرب در كشورهاى عربى توزيع كنيم. با آنكه در برگرداندن آن به عربى با مشكل نداشتن مترجم روبه‏رو بوديم؛ بيش از هفته‏اى از طرح بحث حكومت اسلامى نگذشته بود كه ترجمه عربى درس اول و دوم نيز با مقدمه‏اى كه بر آن نوشته بودم، از چاپ در آمد و جزوه‏هاى ديگر نيز يكى پس از ديگرى هر یک با مقدمه‏اى به چاپ رسيد و در عراق و ديگر كشورهاى عربى پخش گرديد. 🔹در مقدمه هر يک از جزوه‏هاى عربى تا آنجا كه در توان اين قلم بود، در ترسيم چهره امام و راه و خط او كوشش شد و هدف و انگيزه او از نهضت عليه رژيم ايران تشريح گرديد و نقش او در بسيج ملت ايران براى آزادى فلسطين و مبارزه عليه صهيونيسم اشغالگر بازگو شد و فرازهايى از گفته‏ها و نوشته‏هاى امام درباره فلسطين، اعراب و صهيونيسم، باز گفته شد. 🔸لازم به يادآورى است كه از آغاز نهضت اسلامى در ايران، اين اولين بار بود كه هدف و انگيزه امام از اين نهضت و نيز جريان 15 خرداد و زندان و تبعيد امام، به زبان عربى منعكس مى‏شد و در دسترس عموم مردم عرب قرار مى‏گرفت.(نهضت امام خمینی، ج1، صص731-730) 1. نگارنده کتاب «نهضت امام خمینی»، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی 🇮🇷 @IRANeMOASER
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥رژیم پهلوی و برپایی جشن بر خرابه‌های مملکت 📍سالروز جشن‌های ننگین 2500 ساله/1 🔸رژیم شاه در شرایطی به جشن 2500 ساله با آن هزینه سنگین و کمرشکن پرداخت که ایران در عقب ماندگی و فقر و بد بختی به سر می برد./شاید در منطقه ایران عقب مانده ترین کشور بود. 🇮🇷 @IRANeMOASER
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥خیال خام شاه 📍سالروز جشن‌های ننگین 2500 ساله/2 🔸شاه فکر میکرد با این جشن‌ها بتواند مردم رو متوجه خود کند و موقعیتی برای خود کسب کند./بازخوانی گزارش روزنامه اطلاعات در تاریخ 8 اسفند 1350 از اوضاع اسفناک محله جوادیه تهران... 🇮🇷 @IRANeMOASER
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥جشن فقر! 📍سالروز جشن‌های ننگین 2500 ساله/3 🔸گزارش روزنامه‌های زمان پهلوی از نبود امکانات اولیه بهداشتی و معیشتی در نقاط مختلف تهران؛ در دوران برگزاری جشن‌های اشرافی 2500 ساله 🇮🇷 @IRANeMOASER
💢جشن‌های 2500 ساله و تلاش رژیم برای ایجاد انتظار مصنوعی 📍سالروز جشن‌های ننگین 2500 ساله/4 🔹خبر و انديشه برگزارى اين جشن در سال 1337 براى نخستين بار از سوى روزنامه‏ها و مطبوعات ايران اعلام شد و هنگام برگزارى آن را سال 1340 دانستند. پيش از پايان سال 1339 در اطلاعيه خود، زمان برگزارى اين جشن را در سال 1342 اعلام كرد؛ ليكن در تاريخ يادشده نيز اين جشن برگزار نشد. جواد بوشهرى، رئيس شوراى مركزى جشن در تاريخ 1343.1.25در مصاحبه‏اى اعلام كرد كه اين جشن در آبان ماه سال 1344، مقارن با جشن تاجگذارى برگزار مى‏شود. 🔸ديرى نپاييد كه وزارت دربار در اطلاعيه ديگرى آورد كه نظر به اهميت موضوع و ضرورت برگزارى جشن به ترتيبى كه در خور تاريخ كهن‏سال و پرافتخار شاهنشاهى ايران باشد به فرمان ، تاريخ برگزارى آن رسماً به آبان ماه سال 1346 موكول گرديد و سرانجام در تاريخ 1346.5.26 بار ديگر وزارت دربار در اطلاعيه‏اى اعلام كرد: 🔹به فرمان مطاع مبارک شاهنشاه آريامهر، جشن‏هاى بيست و پنجمين سده شاهنشاهى ايران به مدت هشت روز از تاريخ 20 مهر ماه 1350 برگزار خواهد شد! 🔸اين جابه‏جايى پياپى و عقب‏انداختن موسم برگزارى جشن، از سويى در راه پديد آوردن آمادگى ذهنى و انديشه‏اى در ملت ايران براى پذيرش و نشان دادن جنب و جوش و شوق و شور در راه برپايى آن بود و به گمان سياستگذاران رژيم شاه، پديد آوردن چشم‏انتظارى! براى مردم درباره راه انداختن جشن‏هاى دوهزار و پانصدمين سال، مايه شگفتى و دلبستگى آنان به جشن‏هاى يادشده خواهد شد! و از سوى ديگر، اين عقب انداختن‏ها و امروز و فرداكردن‏ها، نمايانگر برنامه گسترده و دامنه‏دار رژيم شاه براى برگزارى آن بود و چون برنامه‏هاى پيش‏بينى‏شده تا هنگام تعيين‏شده بدرستى انجام نمى‏گرفت و شرايط لازم به دست نمى‏آمد، ناگزير مى‏شدند كه مراسم را عقب اندازند. 🔹آنچه اين ديدگاه را (كه انديشه و انگيزه ويژه‏اى در برپايى جشن‏هاى دوهزار و پانصدمين سال در كار بوده است) تأييد مى‏كند، تشكيل شوراى مركزى جشن از سال 1339 و ثبت اساسنامه‏اى براى اين شورا مى‏باشد. 🔸در اين‏باره در گزارشى آمده است: 🔹به فرمان مطاع مبارک شاهنشاه آريامهر از نيمه دوم سال 1339 شوراى مركزى جشن شاهنشاهى ايران به منظور برگزارى مراسم جشن 2500 سال شاهنشاهى تشكيل يافت. 🔸اساسنامه شوراى مركزى جشن شاهنشاهى ايران تهيه و در تاريخ 39.12.28 به ثبت رسيد. آيين‏نامه طرز تشكيل و وظايف شوراها در آبان ماه 1340 به كليه استاندارى‏ها، فرماندارى‏هاى كل، فرماندارى‏هاى مستقل، ساير فرماندارى‏ها، بخشدارى‏ها، ادارات آموزش و پرورش و ساير وزارتخانه‏ها و سازمان‏هايى كه به نحوى از انحا در برگزارى جشن ملى سهمى دارند فرستاده شد. شوراى جشن شاهنشاهى از نيمه دوم سال 1340 بتدريج در سراسر كشور تشكيل شد و كميته جشن شاهنشاهى ايران تاكنون در 22 كشور جهان، به رياست عاليه شخص اول هر كشور تشكيل گرديد...‏. (نهضت امام خمینی، ج3، صص781-780) 🇮🇷 @IRANeMOASER
💢انگیزه رژیم پهلوی از برگزاری جشن‌های اشرافی 2500 ساله 📍سالروز جشن‌های ننگین 2500 ساله/5 🔹انگيزه و انديشه نهان و آشكار برگزاركنندگان و كارگردانان جشن يادشده در «شرح وظايف شوراى مركزى جشن» تا پايه‏اى خود را نمايان ساخته است و با نگاهى گذرا به آن، مى‏توان دريافت كه شاه با راه انداختن اين برنامه، بر آن بوده است: 🔸1. حركتى را كه از سوى از دوران آغاز شده بود تا با شاه‏بازى، «زرتشتى‏نمايى»، باستان‏گرايى و انديشه تنگ‏نظرانه ناسيوناليستى كار اسلام را بسازند ـ و نتوانستند ـ او با بيرون كشيدن و از دل گور و باليدن به استخوان پوسيده شاهان خون‏آشام، دامن زدن به تعصبات قومى و نژادى، رواج ايدئولوژى شاهنشاهى و... آن حركت استعمارى و واپس‏گرايانه را به بار نشاند!... 🔹2. شاه‏بازى، طاغوت‏مآبى، خودكامگى‏ها و نابكارى‏هاى دوران باستان را با مجد و شكوه بنماياند و از ‏آشام و جنايت‏پيشه آن دوران الگو بسازد تا بتواند رفتار وحشيانه، نابخردانه و طاغوت‏مآبانه خود را در ديد ملت آگاه و فروهيده ايران درست، باارزش، درخورپذيرش و شكوهمند وانمود كند و بدين‏گونه از بدبينى و پشت كردن توده‏ها به شاه و رژيم شاهنشاهى پيشگيرى كند و از آنجا كه كوروش با اسير در زندان ‏النصر خوش‏رفتارى كرده و زمينه رهايى آنان را فراهم آورده بود، بى‏ترديد اگر او براى مردم امروز ايران الگو مى‏شد، ارتباط خائنانه شاه با صهيونيست‏ها و بازگذاشتن دست اشغالگران فلسطين در همه شئون سياسى، اقتصادى و فرهنگى ايران، نه تنها شرم‏آور و خيانت‏بار شمرده نمى‏شد بلكه پسنديده و در خور ستايش نيز بود! از اين رو سياستگذاران و كارگردانان جشن‏هاى يادشده، يكباره بيش از 150 سال از تاريخ ايران را كه به دوران سلسله مادها مربوط مى‏شد ناديده گرفتند و كوروش را به عنوان بنيانگذار «شاهنشاهى ايران» وانمود كردند... 🔸3. خودنمايى و برترى‏جويى از ديگر انگيزه‏هاى شاه براى برگزارى جشن يادشده بود. شاه در برابر هماوردان سرشناس و با شخصيتى كه از پايگاه مردمى فراوانى برخوردار بودند، مانند ‏عبدالناصر، ، ، و... سخت خود را ناتوان و ناچيز مى‏ديد و هيچ امتيازى نداشت تا در برابر آنان به خود ببالد. او ديرزمانى بود كه تلاش داشت تا اين «عقده حقارت» خود را به گونه‏اى جبران كند، رفرم «انقلاب سفيد» و ناميدن خود به عنوان رهبر اين انقلاب و به يدك كشيدن عنوان «آريامهر» و... نتوانست شخصيتى جهانى براى او بيافريند و محبوبيت مردمى براى او به ارمغان آورد. 🔹شاه در پى ساليان درازى سرخوردگى و درماندگى بر اين اميد بود كه با گره زدن رژيم خود به كوروش و داريوش و راه انداختن جشن‏هاى دو هزار و پانصدمين سال شاهنشاهى، خود را در برابر ديد جهانيان به شكل فرعونى بى‏مانند و امپراتورى مقتدر و بى‏همتا به نمايش گذارد و براى خود اعتبارى به دست آورد. 🔸اين واقعيت در نوشته برخى از عناصر وابسته به رژيم شاه چنين بازگو شده است: 🔹 ... از اوايل دهه 1960 (1339) اين فكر بر سر شاه افتاده بود كه براى تثبيت پيوندش با سلاطين قبل از اسلام، به برگزارى مراسم پر زرق و برقى نياز دارد و بعد هم كه در تدارک جشن‏هاى 2500 ساله در برآمد، احساس مى‏كرد كه با اجراى اين مراسم خواهد توانست تداوم شاهنشاهى در طول تاريخ ايران را به نظر سران دنيا برساند و به تمام پادشاهان، رؤساى جمهور و حكام جهان ـ كه توالى نوع حكومت امروزشان هرگز به دوران باستان نمى‏رسيد ـ ثابت كند كه پس از 2500 سال محمدرضا پهلوى وارث برحق كوروش، بنيانگذار شاهنشاهى ايران است...‏. 🔸4. به نمايش گذاشتن افسانه «جزيره ثبات» ايران و انگيختن سرمايه‏داران و سياستمداران بيگانه به سرمايه‏گذارى در ايران و گماشتن شاه در خليج‏فارس به عنوان ژاندارم منطقه و سرازير كردن سلاح‏هاى سنگين و پيشرفته به سوى ايران 🔹5. سرگرم كردن توده‏هاى نادار و ستمديده كه جانشان از بيكارى، تهيدستى و گرسنگى به لب رسيده بود و بازداشتن آنان از انديشيدن پيرامون عوامل بدبختى و بى‏نصيبى خويش و عقب‏ماندگى كشور 🔸6. رواج دادن فساد و فحشا و بى‏بند و بارى 🔹7. برجسته نشان دادن نقش شاهان در تاريخ ايران و قداست بخشيدن به آنان 🔸8. درخشان نماياندن دوران تاريک پيش از اسلام و ايران باستان 🔹انگيزه ريشه‏اى و نخستين رژيم شاه از برگزارى جشن دوهزار و پانصدمين سال «شاهنشاهى»...جهشى در راه اسلام‏زدايى و رواج دادن انديشه ... ناسيوناليستى و زنده‏كردن ايدئولوژى واپس‏گرايانه ايران باستان بود ...(نهضت امام خمینی، 787-782) 🇮🇷 @IRANeMOASER
💢نقش رژیم منحوس صهیونیستی در برگزاری جشن‌های اشرافی 2500 ساله 📍سالروز جشن‌های ننگین 2500 ساله/6 🔹از كارگردان‏هاى نخستين و زير پرده برگزارى جشن بيست و پنجمين سال «شاهنشاهى»، صهيونيست‏ها و اشغالگران فلسطين بودند و مى‏توان گفت كه اصولاً انديشه برپايى چنين جشنى از سوى آنان به رژيم شاه پيشنهاد شد. آنان ساليان درازى پيش از برپايى اين مراسم در ايران، در انديشه بزرگداشت ياد كوروش و برگزارى يادبودى براى او بودند. در يكى از كتاب‏هايى كه به مناسبت اين جشن در ايران پراكنده شده آمده است: 🔸... جامعه يهوديان جهان از بدو امر و حتى پيش از آنكه در ايران تصميم برگزارى يادبود دوهزار و پانصدمين سال بنياد شاهنشاهى اين كشور به دست كوروش بزرگ، گرفته شده باشد از نظر اهميت خاصى كه اين تاريخ در حيات ملى و تاريخى يهود دارد، در نظر داشت يادبود دو هزار و پانصدمين سال آزادى قوم يهود را به دست و بازگشت يهود را به اورشليم و صدور فرمان اين پادشاه را درباره تجديد ساختمان معبد معروف يهود جشن بگيرد...‏. 🔹در گزارش ديگرى پيرامون اهميت اين جشن براى صهيونيست‏ها و كارگردانى زير پرده آنان آمده است: 🔸... تجليل خاص و بى‏سابقه‏اى در مورد اين يادبود در ماه گذشته توسط كنگره بين‏المللى يهود (10 تا 20 مرداد 1338) كه در شهر استكهلم تشكيل گرديده بود، صورت گرفت. 🔹در اين كنگره نمايندگان يهود 56 كشور من‏جمله ايران شركت داشتند و طى آن از طرف جوامع يهودى در سرتاسر جهان، به علامت حق‏شناسى ملت يهود از آزادى خود به دست شاهنشاه بزرگ هخامنشى اعلام داشت كه به طورى كه اطلاع مى‏رسد از هم‏اكنون كميته خاصى در شهر اورشليم به منظور تنظيم برنامه‏ها و عمليات مربوط به اين كار مشغول كار شده است. 🔸متن قطعنامه صادره از طرف كنگره بين‏المللى يهود در شهر به مناسبت دو‏ هزار و پانصدمين سال بنيان شاهنشاهى ايران به دست كوروش كبير از اين قرار است: 🔹مجمع عمومى كنگره جهانى يهود توسط هيأت نمايندگى يهوديان ايران اطلاع يافت كه اعليحضرت همايونى شاهنشاهى ايران و دولت آن كشور مقرر داشته‏اند كه در سال 1961 مراسم يادبود دو هزار و پانصدمين سال تأسيس شاهنشاهى ايران به دست كوروش كبير برگزار گردد. مجمع عمومى كنگره يهود با توجه به اهميت مقامى كه كوروش كبير در تاريخ ملت يهود دارد، شوراى اجراييه كنگره را مأمور مى‏كند به نوبه خود اين يادبود بزرگ را در زمينه بين‏المللى آن مورد تجليل قرار و از تمام سازمان‏ها و جوامع يهودى در سراسر جهان خواستار است كه طى با شكوه‏ترين مراسمى، حق‏شناسى خود را نسبت به خاطره اين قهرمان بزرگ تاريخ جهان كه در كتاب آسمانى تورات از بزرگوارى او نسبت به ملت يهود سخن رفته ابراز دارند. 🔸مجمع عمومى كنگره بين‏المللى يهود از اين فرصت استفاده كرده و به مناسبت برگزارى اين يادبود تاريخى، صميمانه‏ترين تبريكات خود را به اعليحضرت همايون شاهنشاه ايران و به دولت و ملت ايران تقديم مى‏دارد...‏. 🔹بنا بر گزارش ساواك، اشغالگران فلسطين همزمان با برگزارى اين جشن در ايران در تل‏آويو نيز دو هزار و پانصدمين سال بنياد «شاهنشاهى» را جشن گرفتند و براى گرامى‏داشت ياد كوروش به رقص و پايكوبى برخاستند. (نهضت امام خمینی، ج3، صص789-787) 🇮🇷 @IRANeMOASER
💢چرا صهیونیست‌ها از برگزاری جشن‌های 2500 ساله خوشحال شدند؟ 📍سالروز جشن‌های ننگین 2500 ساله/7 🔹اصولاً صهيونيست‏ها مغز متفكر و كارگردان اصلى ملى‏گرايى و زنده كردن ‏هاى_ناسيوناليستى در بوده‏اند و به دست مهره‏ها و مزدوران خود پيوسته كوشيده‏اند كه از نژاد، زبان، اقليم و... براى برانگيختن برترى‏جويى‏هاى نژادى و بالندگى به گذشته‏ها بهره‏بردارى كنند و افسانه‏ها و اسطوره‏هايى را در برابر اسلام و دين‏باورى توده‏هاى مسلمان بيارايند و «مليت» را جايگزين اسلام سازند. 🔸 كه يک مى‏باشد، در پى سفر به عثمانى در سده 13 ه . كتابى به نام بررسى‏هاى مقدماتى نوشت و در آن كوشيد كه به تركان بباوراند كه از نظر نژادى بر عرب‏ها و ديگر ملل شرقى برترى دارند! و به دنبال او يهودى فرانسوى، كتاب ديگرى به نام ديباچه‏اى بر تاريخ آسيا نگاشت و در اين كتاب در راه زنده كردن مليت ترک و گسترش ملى‏گرايى تركان قلم‌فرسايى كرد. 🔹در كشور مصر نيز نويسندگان و «روشنفكران» يهودى مانند از پرچمداران ناسيوناليسم مصرى بودند، در ديگر كشورهاى اسلامى نيز غربى‏ها ـ به‌ويژه صهيونيست‏ها ـ نقش ريشه‏اى در انگيختن انديشه‏هاى ملى‏گرايى، نژادپرستى و برترى‏جويى‏هاى نژادى در ميان توده‏هاى مسلمان براى اسلام‏ستيزى داشتند. 🔸صهيونيست‏ها بر آن شدند كه با برپايى جشن بيست و پنجمين سده «شاهنشاهى» ايران، در راه زنده‏كردن فرهنگ و تمدن ايران باستان، دامن زدن به خوى نژادى و زدودن فرهنگ اسلامى، بيشترين بهره‏بردارى‏ها را بكنند و به گفته شاه «رنسانسى» پديد آورند!(نهضت امام خمینی، ج3، ص790-789) 🇮🇷 @IRANeMOASER
💢گوشه‌ای از وضعیت اسف‌بار ایران در دوران برگزاری جشن‌های اشرافی 2500 ساله؛ به‌روایت مطبوعات عصر پهلوی 📍سالروز جشن‌های ننگین 2500 ساله/8 🔻پیک خجسته شماره 527، اردیبهشت1349: «خدا شاهد است كه مردم در اغلب دهات آرزوى خوردن علوفه صحرا را دارند آن هم به دستشان نمى‏رسد...‏.» 🔻کیهان 20فروردین1350: «از جمعيت 167 هزار نفرى استان بيش از هشتاد هزار نفر خانه و آشيانه خود را رها كرده به سوى سرنوشت به هر كجا كه مى‏توانستند رفتند، روستاييان گاو شيرده خود را به چهل تومان در معرض فروش قرار دادند ولى كسى حاضر نبود بخرد و گوسفند خود را با يك بسته سيگار اشنو عوض مى‏كردند» 🔻فارس 25اردیبهشت1351: «بر اثر خشكسالى كه در تابستان گذشته از تا روى داد عده زيادى از گرسنگى جان خود را از دست دادند، مزارع مردم سوخت، دام‏هاى آنان تلف شد و دامداران حيوانات خود را در بيابان‏ها رها مى‏كردند تا دست‏كم شاهد مرگ دلخراش آنان نباشند. » 🔻کیهان 10اردیبهشت1351: «پسربچه سرگردانى كه به وسيله به يكى از كلانترى‏ها جلب شده بود، در بازجويى‏هاى خود اظهار داشت: ... دو سال قبل پدرم درگذشت و تأمين مخارج من و ده برادر و خواهر تنى و ناتنى‏ام به عهده مادرم گذاشته شد. اين زن چون به تنهايى قادر نبود زندگى ما را تأمين كند يكى‏‏دو تن از خواهرهايم را به خانه شوهر فرستاد و چند روز قبل هم مرا از به آورد و يک اسكناس ده تومانى به دستم داد و در حالى كه گريه مى‏كرد گفت: پسرم ميدونى كه من ديگه قادر نيستم زندگى شما را تأمين كنم. تو زودتر سوار ماشين بشو و برو تهرون بالاخره توى اين شهر بزرگ يك مرد خدا پيدا ميشه كه تورو به فرزندى قبول كنه... اين پسرک كه خود را صداقت دلفانى معرفى مى‏كرد، ضمن بازجويى گفت اگر خانواده‏اى حاضر شود كه مرا به فرزندى قبول كند، قول مى‏دهم پسر خوبى برايشان باشم...‏.» 🔻کیهان 9فروردین1351: «پدر و مادرى كه توان نگهدارى 8 فرزند خود را نداشتند آنان را در خيابان‏هاى تهران رها كردند و هر يک به سويى گريختند. اين بچه‏هاى سرگردان كه بزرگترين آن‌ها 13 سال و كوچک‌ترين آنان ده ماه داشت پس از آن‌كه نزديك به 48 ساعت مهمان كلانترى بخش 15 تهران بودند تحويل دادسرا شدند! مأموران پليس اين كلانترى گفتند: ... به طورى كه تحقيق كرده‏ايم، ظاهراً مادر و پدر اين بچه‏ها متوارى شده‏اند و هيچ‏كدام حاضر نشده‏اند كه نگهدارى هشت فرزندشان را به عهده بگيرند... مأموران پليس براى يافتن حسين و زنش خوشقدم به جستجو پرداخته‏اند...‏ .(نهضت امام خمینی، ج3، صص797-794) 🇮🇷 @IRANeMOASER
💢شادمانی صهیونیست‌ها از برگزاری جشن‌های 2500 ساله 📍سالروز جشن‌های ننگین 2500 ساله/9 🔹رئيس انجمن شهر كه پيش از برگزارى جشن يادشده در ايران، به اين كشور آمده بود در نشستى كه با شمارى از يهودى‏هاى ايران در شيراز داشت از برگزارى اين جشن از سوى شاه اظهار شادمانى كرد و اعلام داشت: 🔸 ... من از طرف فردفرد ملت اسرائيل به رهبر و ملت ايران سلام مى‏گويم و خوشحاليم كه جشن 2500 [ساله] به دست رهبر خردمند و عاليقدر ايران برگزار مى‏شود...‏. 🔹پيشگامى، شادمانى و تلاش گسترده صهيونيست‏ها براى برپايى اين جشن، تنها حق‏شناسى از كوروش كه زمينه رهايى يهودى‏هاى دربند در را فراهم كرد نبود، بلكه دامن‏زدن به عصبيت كور قومى، نژادى، ناسيوناليستى و ساختن پان‏ايرانيسم در برابر پان‏عربيسم، پان‏تركيسم و درهم كوبيدن و از ميان بردن «اخوت اسلامى» و پيوند دينى مسلمان‏ها از آرمان‏ها و انگيزه‏هاى اصلى و ريشه‏اى صهيونيست‏ها در كارگردانى گسترده براى برپايى اين جشن بود.(نهضت امام خمینی، ج3، ص789) 🇮🇷 @IRANeMOASER
💢گوشه‏هايى از هزينه‏هاى سيرک شاهانه 📍سالروز جشن‌های ننگین 2500 ساله/10 🔹هزينه‏هاى جشن دوهزار و پانصدمين سال «شاهنشاهى» ايران، نه تنها امروز، بلكه در همان روزهاى برگزارى اين سيرک نيز به‌درستى به دست نيامد. سردمداران رژيم شاه هيچ‏گاه آمار و ارقام درستى در اين زمينه نشان ندادند. هزينه‏هاى جشن يادشده تا آن پايه سنگين و براى ايران كمرشكن بود كه رژيم شاه از بازگو كردن آن وحشت داشت! و از سوى ديگر ريخت و پاش‏هاى اين سيرك، اخاذى و باج‏ستانى از ملت ايران تا آن پايه بود كه تهيه آمار و ارقام به آسانى شدنى نبود. 🔸كارگردان‏هاى جشن يادشده و سردمداران رژيم شاه در پاسخ به پرسش‏هاى پياپى خبرنگاران درون‏مرزى و برون‏مرزى پيرامون هزينه اين جشن و براى فريب افكار عمومى، دچار سردرگمى و ضد و نقيض‏گويى شده بودند و هر يك از آنان هزينه‏هاى آن را بنا بر ديد و سياست خود به گونه‏اى اعلام مى‏كردند! 🔹برخى از روزنامه‏هاى وابسته به دربار «مخارج پذيرايى از روز اول تا پايان جشن‏ها» را «سى ميليون ريال» برآورد كردند. امير اسداللّه‏ علم در مصاحبه‏اى هزينه«... تمام پذيرايى‏ها و ميهمانى‏ها در تخت جمشيد، پاسارگاد و تهران» را «يكصد و هشتاد و يك ميليون و دويست هزار ريال» رقم زد! و هزينه ساختمان محل زيست ميهمانان (دهكده سلطنتى) در شيراز را «چهارصد و هفتاد و يك ميليون و هشتصد هزار ريال ... و در مورد رژه، تجهيزات و لباس‏هاى آن شانزده ميليون ريال» اعلام داشت! و ادعا كرد كه «... تمام اين ارقام را كه روى هم بگذاريم 16.8 ميليون دلار خرج كرده‏ايم كه فقط از آن كمى بيش از دو ميليون دلار خرج تمام پذيرايى‏ها بوده است...»؛ فرح ديبا نيز در مصاحبه‏اى تنها هزينه «مدرنيزاسيون» در تخت‌جمشيد را «دويست ميليون دلار، تقريباً يك ميليارد و پانصد ميليون تومان» برآورد كرد. 🔸اين ضد و نقيض‏گويى مايه ريشخند برخى از روزنامه‏هاى برون‏مرزى و ايرانيان ضد رژيم شاه كه در آن روز در كشورهاى گوناگون جهان مى‏زيستند، شد. در برخى از نشريه‏هاى سياسى كه از سوى مخالفان رژيم شاه در برون مرز پراكنده مى‏شد، پيرامون ضد و نقيض‏گويى‏هاى علم و فرح نوشته بود: 🔹«... رقمى كه فرح براى خرج تلفن تخت‏جمشيد داده، به تنهايى 13 برابر رقم كلى است كه علم براى سرتاسر جشن داده است» و آنگاه چنين افزود: 🔸... علم خوب مى‏داند كه روزنامه نيويورک تايمز هر صفحه‏اش را با كاغذ خوب و چاپ رنگين يك ميليون دلار مى‏فروشد و در برخى از شماره‏هاى اين نشريه ده صفحه براى شاه و فرح تبليغ شده اقلاً بيست ميليون دلار يعنى ده برابر كل رقم علم فقط نيويورک تايمز پول گرفته است...‏. (نهضت امام خمینی، ج3، صص803-802) 🇮🇷 @IRANeMOASER
💢روایت روزنامه‌های عصر پهلوی از بریز و بپاش‌ها به اسم جشن‌های 2500 ساله/صفحه اول 📍سالروز جشن‌های ننگین 2500 ساله/11 🔻کیهان؛ 26مهر1350: ... در بيش از پنجاه چادر مخصوص جهت پذيرايى از رهبران جهان و ميهمانان عالی‌قدر ايران كه براى شركت در مراسم جشن شاهنشاهى به ايران مى‏آيند برپا شده است. هر يک از چادرها مجهز به اتاق خواب، سالن استراحت، وسايل و تجهيزات كافى و مدرن براى اقامت سلاطين و رهبران كشورها مى‏باشد؛ ضمناً هر چادر مجهز به تلفن مخصوصى است كه به وسيله آن مى‏توان با كشورهاى خارج مستقيماً تماس گرفت...‏. 🔻اطلاعات 12تیر1350 تزئين و آماده كردن چادرها را يک هيأت به عهده دارد كه در اين گروه فقط صد مهندس و دكوراتور عضويت دارند و قريب به 1500 مهندس و كارگر ايرانى اين گروه را همراهى مى‏كنند. هر يک از چادرها به رنگ مورد علاقه شخصيتى كه در آن زندگى خواهد كرد تزئين شده و دو اتاق خواب، يک هال و پذيرايى و سرويس كامل دارد. براى آرايش خانم‏ها و آقايان آرايشگران معروف ، و آردن به خواهند آمد و در يكى از چادرها در اقامتگاه سران زندگى مى‏كنند. 🔻خواندنی‌ها؛ سال 32، شماره6، 13مهر1350: در تزئين اطراف چادرهاى سران سليقه‏اى مخصوص به كار رفته است. استخر بزرگى با فواره‏هاى زياد و بى‏نظير در محوطه جلو چادرها ساخته شده است و در باغچه‏هاى اطراف اين استخر و كنار چادرها در حدود پنجاه هزار گل اركيده و 1500 گل كمياب ديگر كاشته‏اند و اين گل‏ها منظره با شكوه و بى‏مانند به تخت جمشيد داده‏اند... درون چادرها آخرين وسايل مدرن قرن بيستم از قبيل تلويزيون، تلفن، تهويه مطبوع، تلكس كه با شبكه ارتباطى قمر مصنوعى مرتبط مى‏باشد، تعبيه گرديده است در حالى كه سعى شده، ظاهراً همه چيز هماهنگى كامل با معمارى عصر و داشته باشد و ميهمانان، خود را در 25‏قرن پيش تصور كنند. 🔻زن روز؛ 26تیر1350: ... براى دكور چادرهايى كه در تخت جمشيد زده‏اند 37 هزار متر پارچه مخمل و غيره خريدارى شده است و سيصد نفر روى آنها كار مى‏كنند و همچنين متخصصين معروفى براى باغبانى و پرچم و فواره و درختكارى از خارج آورده‏اند و گل‏ها طورى نگهدارى مى‏شوند كه در ساعت معين باز شوند و در ضمن براى تفريح ميهمان‏ها، كلوپ و قمارخانه در تخت‏جمشيد داير كرده‏اند و مقدار پنج تن خاويار مخصوص و گران قيمت از نوع طلايى رويال و خاكسترى رويال سفارش داده شده است. 🔻کیهان؛ 26مرداد1350: ... سران كشورهايى كه در مراسم جشن‏ها شركت مى‏كنند با تجهيزات مدرنى كه در تخت‏جمشيد نصب شده است مى‏توانند در تمام مدت شبانه‏روز مستقيماً با دفتر خود در كشورشان تماس بگيرند و به اين ترتيب كه هر يک از ميهمانان عاليقدر وقتى گوشى را برمى‏دارد دفتر كار او در كشور مورد نظر جواب خواهد داد. 🔻خواندنی‌ها؛ سال 32، شماره12، آبان1350: ... علاوه بر 38 خانم ميهماندار، ده دختر خانم فرانسوى و ايرانى به عنوان سرپرست پنجاه چادر انتخاب شده‏اند تا نظافت و نظم و ترتيب چادرها را مورد بررسى قرار دهند، هر كدام از ده دخترخانم مسئول پنج چادر هستند، در هر چادر هم يک سوئيسى به عنوان خدمتكار مشغول كار است و تحت نظر سرپرست خود وظايفش را انجام مى‏دهد.(نهضت امام خمینی، ج3، صص805-804) 🇮🇷 @IRANeMOASER
♨️روایت روزنامه‌های عصر پهلوی از بریز و بپاش‌ها به اسم جشن‌های 2500 ساله/صفحه دوم 🔻بولتن ساواک به نقل از خبرگزاری آسوشیتد پرس: ... بيش از 36‏پادشاه، ملكه و رئيس جمهورى هنگامى كه به ايران براى شركت در دوهزار و پانصدمين سالگرد تأسيس قديمى‏ترين سلطنت‏ها يعنى دربار شاهنشاهى ايران مى‏آيند، خود را در محيطى خواهند يافت كه بى‏شباهت به محيط افسانه‏اى هزار و يكشب نيست، چادرهاى رنگينى كه برپا شده است با تمام وسايل مجهز است و علاوه بر داشتن تجمل و شكوه قديمى داراى وسايل جديدى است مانند خطوط تلفنى كه با استفاده از سيستم مخابراتى اقمار مصنوعى برقرار شده است. 🔸... اين كمپ تقريباً از پنجاه آپارتمان خصوصى براى سران كشورها تشكيل شده است كه هر يک آميخته با وسايل شگفت‏انگيز است... از آن جمله است حمام مرمر، فرش‏هاى ابريشمى ايرانى، اطراف كمپ گل‌كارى شده و ضمناً هر آپارتمان داراى قسمت مخصوص خدمتكاران است. براى تكميل اين محيط افسانه‏اى سالن بزرگى از خيمه‏ها تشكيل شده كه داراى سالن پذيرايى به گنجايش بيش از دويست ميهمان است. 🔸شبكه مخابراتى ميكروويو كه دويست و هفتاد و پنج ميليون دلار خرج آن شده است و گران‏ترين و دقيق‏ترين شبكه جهان به شمار مى‏رود ميهمانان پادشاه ايران را از ‏شده به قصرهاى خود در كشورشان مربوط مى‏كنند... مردم اين كشورها حتى مى‏توانند مراسم جشن‏هاى شاهنشاهى ايران را روى پرده‏هاى تلويزيون كه مستقيماً از تخت جمشيد به وسيله شبكه ميكروويو پخش مى‏شود تماشا كنند. براى تزئين چادرها از دكوراتورهاى درجه اول فرانسوى استفاده شده و نيز از آشپزهاى درجه اولى مانند متخصصين رستوران معروف ماكسيم پاريس براى ترتيب دادن ميهمانى‏ها استفاده مى‏شود؛ ضمناً كارشناسان درجه اول ديگر اروپايى براى كارهاى ديگر مانند انتخاب ظروف چينى، فنجان‏ها، پارچه‏ها و طراحى و گل‏آرايى استخدام شده‏اند. (نهضت امام خمینی، ج3، صص806-805) 🇮🇷 @IRANeMOASER
💢انگیزه برگزارکنندگان جشن‌های اشرافی 2500 ساله 📍سالروز جشن‌های ننگین 2500 ساله/12 1. تکمیل حرکت روشنفکران قجری در ترویج تعصبات قومی 2. الگوسازی از شاهان خون‌آشام و جنایت‌پیشه 3. جبران عقده حقارت در برابر رهبران سرشناس 4.به نمايش گذاشتن افسانه «جزيره ثبات» ايران 5. سرگرم كردن توده‏هاى نادار و ستمديده 6. رواج دادن فساد و فحشا 7. قداست بخشيدن به شاهان 8. درخشان نماياندن دوران تاريک پيش از اسلام و ايران باستان(نهضت امام خمینی، 787-782) 🇮🇷 @IRANeMOASER
💢هجمه ارتجاع نجف علیه درس حکومت اسلامی امام خمینی/1 📌نهضت‌خوانی؛ بازخوانی گزیده‌ای از کتاب نهضت امام خمینی/113 🔹عوامل و در نجف اشرف كه طى نيم قرن با تبليغات و سمپاشى‏ها در خواب و خام كردن حوزه نجف كوشيده بودند، يک‌باره متوجه شدند كه امام از منبر زنگ بيدارى توده‏ها را به صدا در آورده است و با روشنگرى‏ها و افشاگرى‏هاى خود، مى‏خواهد زمينه تحول و حركتى را پديد آورد. 🔸آنچه آنان را وحشت‏زده كرده بود، آن‌که مى‏ديدند امام پس از زمانى سكوت ظاهرى تاكتيكى، يک‌باره بر خواب‏زدگان و نگهبانان شب و سياهى، شبيخون زده است و ضربه‏هاى بيداركننده و طلسم‏شكن خود را آنچنان سريع و برق‏آسا وارد مى‏كند كه فرصت برابرى و پيشگيرى براى آنان نمانده است... 🔹 ‏هاى_كهنه‏كار_استعمار در نجف اشرف با درک اين حقيقت بر آن شدند كه پيش از گذشت فرصت و به بار نشستن شيوه تفكر امام، صداى آسمانى او را در گلو خفه كنند و از اخلال در حوزه نجف جلوگيرى به عمل آورند. از اين رو، از سويى تلاش گسترده و همه‏جانبه‏اى را براى بازداشتن افراد از شركت در درس امام آغاز كردند و از سوى ديگر كوشيدند كه با شايعه‏سازى‏هايى بحث امام را مرموز، نادرست و غيراصولى جلوه دهند! و بدبينى افراد را نسبت به آن جلب كنند. از اين رو، اينجا و آنجا شايع كردند كه «مطرح كردن بحث حكومت اسلامى طبق نقشه است كه مى‏خواهد ايران را جمهورى كند»!! «در بحث حكومت اسلامى لبه تيز حمله متوجه شده است و اين زمينه‏ساز نفوذ كمونيست‏ها در ايران است»!! 🔸از اين بى‏شرمانه‏تر آن‌که چند عنصر مرموز را واداشتند كه جار و جنجال راه بيندازند و شايع كنند كه «از طرف هواداران خمينى حزب حكومت اسلامى تشكيل شده است»! و ديگران در صدد رد و تكذيب آن بر آمدند و جريان تا آنجا دنباله پيدا كرد كه نشستى تشكيل دادند تا به اصطلاح تحقيق و بررسى كنند كه آيا چنين حزبى تشكيل گرديده يا نه! و اين نقشه‏اى بود حساب‏شده جهت بدنام كردن «حكومت اسلامى» تا كسى را جرأت دم زدن از آن نباشد و جانبدارى از «حكومت اسلامى» به‏سان طرفدارى از يك مكتب الحادى و انحرافى وانمود شود... 🔹امام با شنيدن اين شايعه كه «حزب حكومت اسلامى تشكيل شده است» اظهار داشت: از آنجا كه ما از حوزه‏هاى علميه خواستيم كه روى حكومت اسلامى بحث و بررسى كنند و براى پياده كردن آن فكرها را به كار اندازند، دشمن به وحشت افتاده است و با اينگونه شايعه‏پراكنى‏ها مى‏خواهد جوى بسازد تا كسى جرأت نكند حتى اسم «حكومت اسلامى» را بر زبان آورد(نهضت امام خمینی، ج1، صص732-731) 🇮🇷 @IRANeMOASER
♨️هجمه ارتجاع نجف علیه درس حکومت اسلامی امام خمینی/2 🔹 به منظور رويارويى با بحث حكومت اسلامى امام، تنها به تبليغات و جوسازى بسنده نكرد بلكه كوشيد تا آنجا كه مى‏تواند نيروها را از هرگونه همكارى براى پخش و نشر اين بحث باز دارد و حتى از برگرداندن بحث امام به عربى جلوگيرى كند. از اين رو، براى برگرداندن آن به عربى با مشكل نداشتن مترجم ماهر روبه‏رو بوديم؛ زيرا كه مترجمين زبردست و ماهر، به سبب وابستگى بسيارشان با اين و آن حزب، دسته و «بيت»، از هرگونه همكارى با امام و پيروان او سر باز مى‏زدند! يكى از عناصر رده بالاى گفته بود: 🔸«چون در اين بحث موضع‏گيرى‏ها به گونه‏اى است كه در حقيقت به نفع است، از ترجمه آن معذورم»!! و آن‌گاه كه يكى از روحانيان ايران مقيم نجف كه تا حدودى به زبان عربى آشنايى داشت، مسئوليت ترجمه آن را بر عهده گرفت، با اعتراض شديد عناصر مرموز، ارتجاعى و حزبى نجف روبه‏رو شد! و فشارهاى گوناگونى بر او وارد آمد؛ ليكن به‏رغم اين كارشكنى‏ها و سنگ‏اندازى‏ها ترجمه عربى درس اول و دوم همراه با مقدمه‏اى از نگارنده خيلى زودتر از آنچه تصور مى‏رفت، چاپ و منتشر شد و عوامل و ايادى استعمار را در نجف با حيرت، وحشت و شگفتى روبه‏رو كرد و بر آن داشت كه بار ديگر به جوسازى و سمپاشى دست بيازند و در حوزه نجف و ميان مردم عرب شايع كنند كه اين جزوه را حاكم بر عراق ترجمه كرده و بر آن مقدمه زده است! و از طرف ديگر نيروى خود را بسيج كردند كه آن جزوه‏هاى عربى را تا آنجا كه مى‏توانند جمع‏آورى كنند و آن را از دسترس مردم عرب دور سازند! در اين نقشه تا حدودى موفق شدند و شمارى از جزوه‏هاى عربى را به اسم پخش و نشر از ما گرفتند و روانه رود و كردند! از ديگر توطئه‏هاى آنان آن‌که به اسم دلسوزى سر و صدا راه انداختند كه اين ترجمه غلط‏هاى ادبى دارد! از نظر ترجمه افتضاح است! اصلاً به عربى نمى‏ماند! عربى آب نكشيده است! از عرب‏ها هر كه آن را بخواند مى‏خندد!! و...‏‏. 🔹با اين وجود در پى تلاش شبانه‏روزى و پيگير برادران متعهد و وفادار به امام كه تعداد آنان محدود بود و از نظر امكانات نيز در عراق و ديگر كشورهاى عربى محدودتر بودند و در تنگنا و فشار قرار داشتند، ترجمه عربى حكومت اسلامى نه تنها در عراق بلكه در بسيارى از كشورهاى عربى پخش شد و از طرف انديشمندان متعهد و پويندگان حقيقت مورد بررسى و توجه ژرفى قرارگرفت. يكى از نويسندگان عراقى به نام « » در كتاب خود به اسم ادب الدعا، بحث حكومت اسلامى امام را مطرح ساخت و بخش‏هايى از كتاب خود را ويژه آن بحث قرار داد؛ و اين از نخستين واكنش‏هاى مثبت در كشور عراق در برابر بحث حكومت اسلامى در آن جو آلوده و اختناق‏بار بود و در روحيه برادرانى كه دست‏اندركار چاپ و پخش آن بودند، اثر ژرف و ارزنده‏اى داشت. 🔸لازم به يادآورى است كه جار و جنجال عناصر مرموز نجف درباره ترجمه عربى بحث حكومت اسلامى و آه و ناله آنان از به اصطلاح اغلاط ادبى آن، اثر منفى و كوبنده‏اى در روحيه دست‏اندركاران چاپ و پخش عربى آن گذاشت و آنان را از ادامه ترجمه آن به عربى بكلى منصرف كرد؛ ليكن رهبر ژرف‏انديش انقلاب كه به توطئه‏ها و دسيسه‏هاى شيطانى ايادى مرموز استعمار به فوريت آگاهى مى‏يابد، در اين مقطع نيز به توطئه‏شكنى پرداخت و نگارنده را فوراً به حضور طلبيد و هشدار داد: 🔹... اين ترجمه تا آن حد كه جار و جنجال روى آن راه انداختند نادرست و بى‏ربط نيست، اين سروصداها و جار و جنجال‏ها صرفاً به خاطر آن است كه شما را از كار باز دارند و سرخورده سازند، تا نتوانيد چهره واقعى اسلام را به مردم عرب و غيرعرب نشان دهيد و حقايق را براى آنان روشن سازيد، من مطلع هستم كه توطئه‏هايى در كار است تا طرح حكومت اسلامى را در نطفه خفه كنند و از اينكه بحث حكومت اسلامى، ممكن است موجى به پا سازد و ملت اسلام را بسيج كند، خيلى‏ها به وحشت افتاده‏اند و خواه‏ناخواه ساكت نمى‏نشينند و هر روز بساطى راه مى‏اندازند، ليكن شما بى‏اعتنا به اين سر‏‏و‏‏ صداها كار خود را دنبال كنيد و نگرانى به خود راه ندهيد...‏‏ .(نهضت امام خمینی، ج1، صص734-732) 🇮🇷 @IRANeMOASER