💢قیام امام علیه سند بردگی ملت ایران
📌نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/56
🔹با فرارسيدن روز 20 ج 2 84 (4 آبان 43) روز ميلاد باشكوه بانوى انقلابى اسلام #حضرت_فاطمه(س) و زادروز امام خمينى، شهرستان قم از تودههاى انبوهى ـ كه از اطراف و اكناف به منظور شنيدن نطق او آمده بودند ـ انباشته شده بود.
🔸منزل امام، كوچههاى اطراف باغ انارى كه در مجاور منزل او قرار دارد، از جمعيت موج مىزد. بلندگوهاى متعددى نصب و وسايل ضبط و
غيره آماده شده بود. مردم با شوق و شور فراوانى در انتظار بيرون آمدن امام و ايراد سخنرانى بودند، هواى سرد و سوزان آبان ماه از شور و هيجان و گرمى و حرارت انقلابى مردمى در آن ساعت روز كه هنوز آفتاب، حرارت خود را همه جا نگسترده بود، نمىتوانست بكاهد.
🔹ساعت تقريباً ده صبح را اعلام مىكرد كه امام با چهرهاى برافروخته، چشمانى از شدت خشم و خستگى و بىخوابى سرخ شده، جبينى گرهخورده در مقابل مردم ظاهر شد. تودهها با شعار صلوات، نسبت به او ابراز احساسات كردند. بسيارى با ديدن قيافۀ برافروخته و اندوهبار او به گريه افتادند و آنگاه كه آيه شريفه «استرجاع» از زبان او جارى شد، صداى گريه و شيون در فضا طنين افكند و شدت گريه به حدى بود كه توصيف آن از حوصله قلم بيرون است، امام با اين كلمات سخنان خود را آغاز كرد:
قلب من در فشار است...
ناراحت هستم...
ايران ديگر عيد ندارد
عيد ايران را عزا كردند
ما را فروختند
عزت ما پايكوب شد
عظمت ايران از بين رفت
و...
🔸اين كلمات كه از ژرفاى دل امام برمىخاست و از هستى خود براى يكايک آنها مايه مىگذاشت، تار و پود حاضران را به لرزه مىانداخت، تاب و توان را از شنوندگان مىبرد، مردم را آشفته و از خود بيخود مىكرد. شور و احساسات عصيانبار تودهها به حدى بود كه چندين بار
سخنان او چند لحظهاى قطع شد.
🔹حال و وضع امام، نيز در هنگام ايراد نطق، سخت بحرانى بود. چهره او به حدى برافروخته شده بود، كه گويى خون به صورت او پاشيدهاند! رگهاى گردن متورم و دهان او كف كرده بود و از شدت ناراحتى و خشم، قطرههاى درشت عرق در آن فصل سرما از جبين او، سرازير بود و
فريادهاى جانسوزى كه از ته دل برمىكشيد، نه تنها قلب شنوندگان را مىلرزانيد! بلكه بيم آن مىرفت كه قلب خود او نيز يكباره از كار بيفتد! با وجود چنين شور و احساسات، سخنانى كه در اين نطق انقلابى بازگو كرد، مىتوان گفت كه در طى نهضت او تا آن روز بىسابقه بود و براى يک انسان عادى پيشنويس قبلى كه از رو بخواند، امكان ندارد كه بتواند اينگونه مرتب، منسجم و پيوسته ادا كند و براى يك نسل بلكه نسلهايى رهنمود باشد و سرنوشت ملك و ملت را در تابلويى از كلمات ترسيم كند.
🔸امام در اين نطق تاريخى و انقلابى، موضع قاطع خود را در برابر بلوكهاى شرق و غرب روشن ساخت، اهداف و آرمانهاى روحانيت را تا حدودى مشخص كرد و رهنمودهاى غنى، ژرف و پرمحتوايى به نسل معاصر و نسلهاى آينده داد. (نهضت امام خمینی، ج1، صص1035-1034)
📕برای مطالعه سخنرانی تاریخی امام علیه سند بردگی؛ کاپیتولاسیون ر.ک: نهضت امام خمینی، ج1، صص1041-1035
#نهضتخوانی
🇮🇷 @IRANeMOASER
📌#روزشمار انقلاب اسلامی
🗓 ۲۶ مرداد ۱۳۵۷
🔹1- از ساعت 8:30 الی 11:30 مراسم بزرگداشت شهدای شهرهای ایران با شرکت جمعی حدود 4 هزار نفر در مسجد حظیره #یزد برگزار شد و پس از آن حدود 1500 نفر به راهپیمایی در برخی از خیابانها پرداختند و مجدداَ به منظور برپایی نماز جماعت به مسجد بازگشتند.
🔸2- از ساعت 13:30 الی 14:45 مراسمی در #تهران با شرکت جمعی حدود 3 هزار نفر و با سخنرانی آقای ممکن در مسجد امیر برگزار شد.
📚منبع: روزهای حماسه و نور، ج1، ص428-429
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #اطلاعات ۲۶ مرداد ۱۳۶۱
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #کیهان ۲۶ مرداد ۱۳۶۱
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۲۶ مرداد ۱۳۶۱
🇮🇷 @IRANeMOASER
نقد به سوی سرنوشت.pdf
236.5K
نقد خاطرات سال 1363 هاشمی رفسنجانی
بهمناسبت انتشار خاطرات سال 78 آقای هاشمی رفسنجانی
🔹یادداشتهای سال ۱۳۶۳ آقای #هاشمی_رفسنجانی با نام «به سوی سرنوشت» و شیوههای اختصارنویسی، مبهمنویسی و همچنین پررنگسازی نقش خویش و خودمحوری در این خاطرات، با نقد علمی مجامع تاریخی روبرو شد. در مقاله ضمیمه بخشی از این انتقادات را خواهید خواند.
🖇ضمیمه: مقاله «نقد و بررسی کتاب «به سوی سرنوشت»؛ کارنامه و خاطرات هاشمی رفسنجانی»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره17، پاییز 1387
🇮🇷 @IRANeMOASER
نقد اوج دفاع.pdf
348.1K
نقد خاطرات سال 1365 هاشمی رفسنجانی
بهمناسبت انتشار خاطرات سال 78 آقای هاشمی رفسنجانی
🔹آقای #هاشمی_رفسنجانی در کتاب «اوج دفاع» به تحولات سال ۱۳۶۵پرداخته است. ابهامگوییها، پیچیده و گنگ نوشتنهای آقای هاشمی رفسنجانی در این کتاب نیز مشهود است. همچنین او در این کتاب نیز تلاش کرده هزینه برخی اقدامات را به گردن سایر مسئولان بیفکند و خود را تبرئه کند. بهطور مثال آقای هاشمی همه مسئولیت دور دوم ارتباطات با آمریکاییها را متوجه آقای #محسن_رضایی میکند و بهگونهای وانمود میسازد که به هیچوجه در جریان نبوده است؛ در حالی که سفارت ایران در لندن و سایر کانالها همگی در ارتباط مستقیم با وی بودهاند...
🔻متن کامل در مقاله ضمیمه
🖇ضمیمه: مقاله: «نقدی بر کتاب اوج دفاع؛ خاطرات آقای هاشمی رفسنجانی در سال 65»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره21، پاییز 1388
🇮🇷 @IRANeMOASER
روتوش هاشمی بدون روتوش1.pdf
278.6K
نقد کتاب «هاشمی بدون روتوش»
بهمناسبت انتشار خاطرات سال 78 آقای هاشمی رفسنجانی
🔹هاشمی بدون رتوش نام کتابی است که در آن #صادق_زیباکلام گفت و گوهایی را با #اکبر_هاشمی صورت داده است. آنچه ما را به نقد و به نحوی رویارویی با مطالب این کتاب و یا کتابهای خاطراتی از این دست وا داشته و میدارد، دروغپردازیها، نارواگوییها، تحریفگریها، غرضورزیهای شیطنتآمیز است، نه باورها و پندارها که به هر دلیلی خطا و اشتباه است و صاحب آن اصرار ندارد که این پندارها را به جای واقعیتها و حقیقتها قالب کند. در نوشتار پیش رو تلاش خواهد شد روشهای نامتعارف و شگردهای غیر اخلاقی #صادق_زیباکلام را در القای بعضی متشابهات، مشهورات، متواترات و مسموعات تاریخی به آقای هاشمی و حقیقی نشان دادن آنها را از زبان وی نشان دهیم.
🖇ضمیمه: مقاله: «روتوش کتاب هاشمی بدون روتوش1»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره25-24، تابستان و پاییز 1389
🇮🇷 @IRANeMOASER
روتوش هاشمی بدون روتوش2.pdf
298.1K
شگردهای غیراخلاقی در تثبیت تحریفات تاریخی
بهمناسبت انتشار خاطرات سال 78 آقای هاشمی رفسنجانی
🔹در بخش اول مقاله «روتوش کتاب هاشمی بدون رتوش» برنامههای پشت پرده جریانهای استحالهگر و گروههای واداده و تسلیمطلب در برقراری ارتباط با بعضی از شخصیتها از جمله آقای #هاشمی_رفسنجانی و گفت و گوهای دراز مدت با وی تا حدودی بررسی شد.
🔸در نوشتار پیش رو که در واقع بخش دوم مقاله «روتوش کتاب هاشمی بدون رتوش» است نویسنده کوشیده به نکات دیگری از روشهای نامتعارف و شگردهای غیر اخلاقی #صادق_زیباکلام در القای بعضی متشابهات، مشهورات، متواترات و مسموعات تاریخی به آقای هاشمی و حقیقی نشان دادن آنها از زبان وی بپردازد.
🖇ضمیمه: مقاله: «روتوش کتاب هاشمی بدون روتوش2»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 26، زمستان 1389
🇮🇷 @IRANeMOASER
مبارزه در تردید و ابهام.pdf
1.55M
مقاله تاریخی مورخ خبیر انقلاب اسلامی؛ در نقد خاطرات هاشمی رفسنجانی
بهمناسبت انتشار خاطرات سال 78 آقای هاشمی رفسنجانی
🔹تا کنون چند مجلد از خاطرات پرابهام، غامض و پرتحریف آقای #هاشمی_رفسنجانی منتشر شده است و با گذشت زمان، احتمال گسترش و تثبیت انحرافات و مخدوش شدن #حافظه_تاریخی_ایرانیان بهطور فزایندهای افزایش یافت و همین امر و سایر عوامل مؤثر باعث شد که مورخ انقلاب اسلامی؛ حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی به نقد فنی خاطرات وی بپردازند.
🔸ایشان در مقاله «مبارزه در تردید و ابهام» پس از برشمردن عوامل و انگیزههای نقد این خاطرات به ابعاد مختلف تحریفات موجود در آن پرداختهاند.
🖇ضمیمه: مقاله: «مبارزه در تردید و ابهام؛ نقدی بر خاطرات هاشمی رفسنجانی»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 32، تابستان 1391
🇮🇷 @IRANeMOASER
خاطرات پر از ابهام.pdf
615.8K
خاطراتی پر از ابهام و پرسشهای بیپاسخ!!
بهمناسبت انتشار خاطرات سال 78 آقای هاشمی رفسنجانی
🔹نقد بخشی از خاطرات جناب هاشمی رفسنجانی با عنوان «مبارزه در تردید و ابهام» تقدیم علاقمندان به تاریخ معاصر شد. البته این تنها مقاله انتقادی مورخ خبیر انقلاب اسلامی بر خاطرات مخدوش آقای هاشمی رفسنجانی نیست و ایشان در مقاله دوم خود، گوشههای مغفول مانده این خاطرات چون «نامحرم دانستن مردم توسط هاشمی»، «پر رنگکردن فرزندان و اعضای خانواده در خاطرات به منظور مقاصد خاص»، «پررنگی ژست رهبری و فرماندهی»، «نادیده گرفتن رهنمودهای و دیدگاههای امام خمینی در عرصهای گوناگون»، «ناشکیبایی در برابر سخن غیر در جلسات مجلس»، «نادیده نگاهداشتن ویژگیها و برجستگیهای امام»، «خلافگویی پیرامون برخی از جریانها»، «پردهپوشی و نهانکاری در امور سیاسی» و «واگویی خاطراتی گنگ، ابتر و خنثی توسط وی»، مورد بررسی و مداقه قرار داد.
🖇ضمیمه: مقاله: «خاطراتی پر از ابهام و پرسشهای بیپاسخ»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 33، پاییز 1391
🇮🇷 @IRANeMOASER
آسیبشناسی انتقادی.pdf
1.69M
آسیبشناسی انتقادی شیوههای خاطرهگویی آیتالله هاشمی رفسنجانی با تأکید بر کتاب دوران مبارزه
بهمناسبت انتشار خاطرات سال 78 آقای هاشمی رفسنجانی
🔹بررسی نقادانه شیوه خاطرهنگاری مسئلهای است که ذهن هر #تاریخپژوهی را پیش از ورود به محتوای خاطرات و صحتسنجی آنها، به خود مشغول میکند؛ این مسئله در مورد خاطرات مبارزان انقلاب اسلامی و از جمله آنها آقای هاشمی رفسنجانی نیز مصداق مییابد.
🔸بیان مبهم و کلی، پرهیز از بیان دقیق تاریخ رویدادها، پرهیز از ذکر واسطههای نقلقولها و محتوای دقیق جلسات دو نفره یا بیشتر که طرفین آن -غیر از ایشان- در قید حیات یا در دسترس نیستند، همه و همه موجب ابهامات فراوانی در خاطرهنگاری وی شده است.
🔹گذشته از ابهام و کلیگویی، #روایت_کاریکاتوری از رویدادهای انقلاب اسلامی، وجود تحلیلهای خاص و نقض مشهورات تاریخ انقلاب اسلامی، گرایش به « #خودهمهپنداری » و همسو نشان دادن همه مبارزان با اندیشه مبارزاتی خود، #جهتدارنویسی و دخالت دادن #تمایلات_شخصی در خاطرهگویی، از جمله نقدهای کلی به شیوه خاطرهنگاری آقای هاشمی رفسنجانی است.
🖇ضمیمه: مقاله: «آسیبشناسی انتقادی شیوههای خاطرهگویی آیتالله هاشمی رفسنجانی با تأکید بر کتاب دوران مبارزه»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 40، تابستان 1393
🇮🇷 @IRANeMOASER
خوشبینیهای فرمایشی و ژستهای دموکراتیک.pdf
1.45M
نگاهی به «خوشبینیهای فرمایشی» و «ژستهای دموکراتیک» آقای هاشمی رفسنجانی
بهمناسبت انتشار خاطرات سال 78 آقای هاشمی رفسنجانی
🔹عدهای معتقدند که این واقعیت را به راحتی نمیتوان نادیده گرفت که آقای #هاشمی_رفسنجانی از ابتدا از نظر مرام سیاسی و دیدگاههای مبارزاتی بیش از آن که به منش و بینش #امام_خمینی نزدیک باشد بیشتر به #نهضت_آزادی و #ملیگراها و الگویی شبیه الگوی توسعه آمرانه «امیرکبیر» نزدیک بوده است؛ لیکن تا زمان حیات خمینی کبیر شرایط بروز این عقیده را به دست نیاورد. سرعت تغییر رفتارها، آرمانها و گفتارهای وی در یک فاصله زمانی ده ساله از یک گفتمان انقلابی به یک گفتمان تجدیدنظرطلبانه این احتمال را قویتر میسازد.
🔸مردم از خود میپرسند چگونه ممکن است شخصی که خود قربانی سکولارهای مشهور به دوم خردادیبود، ظرف مدت کوتاهی همراه و همعقیده و همصدا با همان جریانهای افراطی خواستار تجدید نظر عمیقتر نه فقط در ساختار سیاسی نظام جمهوری اسلامی بلکه در ساختار عقیدتی آن گردد؟!
🔹آیا این استحاله ناشی از آگاهی فزاینده ازتحولات سیاسی و نشاندهنده شجاعت ایشان بود؟ یا تحول مذکور حاکی از احتمال یک کشمکش سیاسی و فکری طولانی و تفرقهانگیز در درون هاشمی و نقش او در اداره کشور بود؟ حتی عدهای نیز این احتمال را مطرح میکنند که…
🖇ضمیمه: مقاله: «نگاهی به «خوشبینیهای فرمایشی» و «ژستهای دموکراتیک» آقای هاشمی رفسنجانی»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 40، تابستان 1393
🇮🇷 @IRANeMOASER
مطالعه آسیبشناسی دولت سازندگی.pdf
595.4K
مطالعه آسیبشناسانه سیاستهای دولت سازندگی
بهمناسبت انتشار خاطرات سال 78 آقای هاشمی رفسنجانی
🔹در مقاله پیش رو، نگارنده تلاش میکند تا راهبردها و عملکردهای دولت سازندگی (۷۶-۱۳۶۸) را در سه عرصه #سیاسی، #فرهنگی و #اقتصادی در قالب عناوین و محورهای مشخصی، دستهبندی و تفکیک کند و آنگاه درباره هر یک، توضیحات مختصری را ارایه کند.
🔸آسیبهای قلمرو سیاسی مشتمل است بر «نخبهگرایی محض و گسستگی از تودههای مردم»، «سیاستزدایی از فضای عمومی جامعه»، «شکلگیری و قدرتیابی تکنوکراتهای مرفه و سکولار»، «انتقادگریزی و خودستایی مبالغهآمیز» و «ایدئولوژیزدایی از سیاست خارجی». آسیبهای قلمرو فرهنگی عبارتاند از: «گراییدن به لیبرالیسم فرهنگی» و «ناکارآمدی در مدیریت فرهنگی». آسیبهای قلمرو اقتصادی نیز چنین است: «سیاست اقتصادی سکولار»، «تقدم رشد اقتصادی بر عدالت» و «زمینهسازی برای شیوع فساد مدیریتی و توجیه آن».
🖇ضمیمه: مقاله: «مطالعه آسیبشناسانه سیاستهای دولت سازندگی»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 45، پاییز 1394
🇮🇷 @IRANeMOASER
نظری اجمالی به ادعای بدون دلیل.pdf
1.73M
خاطرات هاشمی رفسنجانی و ادعاهای بیدلیل
بهمناسبت انتشار خاطرات سال 78 آقای هاشمی رفسنجانی
🔹نوشتار حاضر پس از ذکر پیشینهای از نحوه شکلگیری #نهضت_امام، به بیان نگرش امام در نکوهش تاریخنگاری جانبدارانه و همراه با غلو و اغراق پرداخته و سبک خاطرهنویسی آقای هاشمی رفسنجانی که #غلو، اختصارنویسی و ابهام از شاخصههای اصلی آن به شمار میرود را مورد نقد قرار میدهد.
🔸مجموعه خاطرات ایشان به حدی مبهم و کلی است که برخی از آنها فاقد هرگونه اعتبار و #ارزشگذاری_تاریخی بوده و به نوعی شامل روایت مسائل آن دوران از نگاه خاص ایشان است که خالی از اشتباه و غلو نیست و نمیتوان نوشتههای او را منبع قابل اعتمادی برای تاریخ انقلاب قلمداد نمود.
🔹محور بررسیها در مقاله حاضر، کتاب #هاشمی_رفسنجانی، دوران مبارزه است که اولین کتاب از سلسله کتابهای خاطرات آقای هاشمی رفسنجانی است. بدیهی است در صورتی که مبانی تاریخنگاری هاشمی در این کتاب مورد نقد قرار گیرد چراغی برای مطالعه کتابهای بعدیاش خواهد شد.
🖇ضمیمه: مقاله: «نظری اجمالی به ادعاهای بدون دلیل در خاطرات هاشمی رفسنجانی»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 45، پاییز 1394
🇮🇷 @IRANeMOASER
بررسی تطبیقی.pdf
774.1K
حمایتهای هاشمی رفسنجانی از سازمان منافقین؛ علیرغم مخالفت امام
بهمناسبت انتشار خاطرات سال 78 آقای هاشمی رفسنجانی
🔹هاشمی رفسنجانی در طول سالیان مبارزه، به #حرکتهای_مسلحانه و اقدام علیه رژیم طاغوتی اعتقاد داشته و اقداماتی را در این زمینه صورت داده است. وی در کنار سازمانی التقاطی مانند #منافقین نیز حضور داشت و از آنها حمایتهای فراوانی نمود. البته او تنها فرد مؤثر و همکار در زمینه حمایت از منافقین در روزگار پیش از پیروزی انقلاب نبود بلکه بسیاری از روحانیون برجسته مبارز نیز همین مرام و عملکرد را نشان دادند.
🔸نکته قابل توجه در این زمینه آنکه امام به #مبارزه_مسلحانه علیه رژیم اعتقادی نداشت و آن را مایه هرج و مرج جامعه و مضر برای نهضت میدانستند. درستی نظر امام در این زمینه با توجه به تبعید طولانیمدت ایشان و اشتباه در بینش و عملکرد طیف وسیعی از روحانیون از جمله آقای هاشمی رفسنجانی به رغم آگاهی برخی از آنان نسبت به انحرافات سازمان مجاهدین و اطلاع از نظر نامساعد امام در زمینه اصل مبارزه مسلحانه و حمایت از سازمان مذکور، نکته مهمی است که باید به روشنی در واکاوی تاریخ انقلاب اسلامی برجسته شود.
🖇ضمیمه: مقاله: «بررسی تطبیقی اندیشههای امام خمینی و عملکردهای هاشمی رفسنجانی در زمینه مبارزه مسلحانه و حمایت از منافقین»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 48، تابستان 1395
🇮🇷 @IRANeMOASER
هبوط در مه.pdf
627.9K
هبوط در مه؛ نقدی بر کتاب پا به پای سرو؛ خاطرات خانم عفت مرعشی
بهمناسبت انتشار خاطرات سال 78 آقای هاشمی رفسنجانی
🔹مقاله پیش رو، به نقد محتوایی خاطرات خانم #عفت_مرعشی در کتاب پا به پای سرو میپردازد. کتاب مورد نقد، سه دسته مطلب تاریخی را شامل است. نخست مشاهدات مستقیم راوی از وقایع تاریخی و نیز رویدادهای زندگی شخصی #خاندان_هاشمی است. دسته دوم روایت رویدادهای تاریخ انقلاب اسلامی است که راوی از زبان دیگران نقل کرده است و بخش سوم مطالبی که تحت عنوان پاورقیهای تحقیقی در جای جای کتاب درج شده که محصول تلاش پژوهشگران مرکز منتشرکننده کتاب خاطرات است. در این نوشتار هر سه دسته فوقالذکر مورد نقد تاریخی قرار گرفته است.
🔸«غلو و اغراق»، «سربازگیری طلاب»، «ناراحتی از برخورد سرد شهید بهشتی»، «رحلت آقا مصطفی خمینی»، «قیام ۱۹دی قم»، «خوابهای عجیب خانم مرعشی»، «واقعه ۱۷شهریور ۵۷»، «سفر امام به پاریس»، «اشتباه در نقل تاریخ وقایع» و «نقدی بر پاورقیهای تحقیقی» ده سر فصل مورد نقد در خاطرات خانم مرعشی است.
🖇ضمیمه: مقاله: «هبوط در مه، نقدی بر کتاب پا به پای سرو؛ خاطرات خانم عفت مرعشی»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 48، تابستان 1395
🇮🇷 @IRANeMOASER
معرفی کتاب روایتهای ناروا
بهمناسبت انتشار خاطرات سال 78 آقای هاشمی رفسنجانی
🔹راههای پیشرفت برای جوامع و ملتها باز است؛ اگر از شکستها و پیروزیها عبرت بگیرند و در یک کلمه، برای حافظۀ تاریخی خود اهمیت قائل شوند. عوامل مختلفی در شکلگیری این حافظه مؤثر است که خاطرهنگاری رجال سیاسی یکی از مهمترین آنها است. اما مسئله اساسی اینجاست که #رجال_سیاسی معمولاً بر اساس حب و بغضهای شخصی و یا جناحی خاطرات خود را ثبت و تلاش میکنند در پیروزیها خود را شخصیتی محوری جلوه دهند و نقش منفی خود را در شکستها مخفی کنند. همین ویژگی کار را برای تاریخنگاران متعهد و متولیان #ثبت_صادقانه_تاریخ سخت میکند و باعث میشود خوانش انتقادی خاطرات منتشر شده به عنوان بستر علمی جدّی مورد نظر تاریخپژوهان قرار گیرد.
🔸در میان شخصیتهای مختلفی که در تاریخ انقلاب اسلامی نقش داشتند، نام #هاشمی_رفسنجانی مطرح است؛ کسی که با آغاز نهضت امام خمینی، در میدان مبارزات سیاسی وارد شد و به زودی خود را به رأس هرم مبارزاتی نزدیک کرد و تقریبا تا چهار دهه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، همواره در مسئولیتهای سیاسی عالی قرار داشت...
متن کامل معرفی کتاب
راههای تهیه کتاب:
🏢 تهران، خیابان انقلاب اسلامی بین خیابان فخر رازی و خیابان دانشگاه، پلاک ١٢١٠
📞تلفن: ٢٢۵٧٩١٩٢ -٠٢١
🏢قم، چهارراه قرآن و عترت، روبروی مدرسه حجتیه، کتابفروشی انتشارات کیهان
📞تلفن: ٣٧٧۴١۶٩٨-٠٢۵
🇮🇷 @IRANeMOASER
💢موج اعتراض بر ضد كاپيتولاسيون
📌نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/57
🔸 با طنين آواى انقلابى امام در فضاى اختناقبار ايران، و انعكاس و انتشار نطق تاريخى و اعلاميۀ افشاگرانۀ او ميان مردم، موج جديدى از خشم و عصيان و نفرت و انزجار عليه شاه و باند او پديد آمد. ملت مسلمان ايران دريافت كه آفرينندگان «انقلاب سفيد»! چه به روزگار ايران و ايرانى
آوردهاند و چه خيانتى به استقلال و حق حاكميت اين كشور كردهاند. تودهها به اعتراض برخاستند، فرياد اعتراضآميز و غوغاى پرخاشجويانه، عليه احياى رژيم كاپيتولاسيون طنين افكند.
🔹علما و روحانيان شهرستانها با پشتيبانى و همراهى مردم، طى تلگرافها، نامهها و طومارها، الغاى فورى كاپيتولاسيون را خواستار شدند. سيل تلگراف و نامۀ اعتراضآميز به سوى هيأت حاكمه سرازير شد و خشم و ناراحتى تودهها بيشتر و بيشتر بالا گرفت.
🔸گويندگان مذهبى، خطبا و وعاظ در منابر، بر ضد دولت و مصونيت مستشاران امريكايى به اعتراض، انتقاد، افشاگرى و پرخاشگرى دست زدند. ساواك در اين باره گزارش داده است:
🔹طبق اطلاع حاصله، پس از سخنرانى آيتاللّه خمينى و شريعتمدارى در قم، تعدادى از روحانيون مخالف، روى منابر شروع به سخنرانى عليه دولت و لايحه اخير مصونيت مستشاران امريكايى نموده و مشغول تحريك افكار عمومى مىباشند....
🔸شمارى از روحانيان و وعاظ، به جرم اعتراض به احياى رژيم كاپيتولاسيون و آگاهانيدن مردم، دستگير و به زندان گسيل شدند مانند:
🔹سيد كاظم قرشى، كافى خراسانى، واعظى، مقدسيان، موحدى اصفهانى، ربانى گيلانى و... برخى از دستگيرشدگان مانند سيد كاظم قرشى به جرم مخالفت با كاپيتولاسيون و حمله به امريكا زير شكنجه قرار گرفتند و آسيبهاى غيرقابل علاجى بر آنان وارد آمد. سيد كاظم قرشى به علت آسيبهاى وارده ديرى نپاييد كه زندگى را بدرود گفت.(نهضت امام خمینی، ج1، صص1047-1048)
#نهضتخوانی
🇮🇷 @IRANeMOASER
♨️حضرت امام(ره) به پیشنهاد هاشمی درباره حذف شعار «مرگ بر آمریکا» اعتنا نکردند
📍بهمناسبت انتشار خاطرات سال 78 آقای هاشمی رفسنجانی
حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی :
🔹درباره هاشمی رفسنجانی این گونه فکر نکنید که از ابتدا در خط امام بودند و امروز تغییر کردند. هاشمی رفسنجانی قبل از آنکه امام را بشناسد و از ایشان کسب بینش کند از لیبرالها و جبهه ملی کسب بینش کرده است. این موضوع در کتاب هاشمی بدون روتوش نیز آمده است.
🔸هاشمی رفسنجانی به خاطر غروری که داشت به خط امام ایمان نیاورد اما ناگزیر شد طبق فضای آن روز خود را پیرو خط امام وانمود کند لذا بعداز پیروزی انقلاب فکر میکرد میتواند بر امام اندیشههای لیبرالی خود را تحمیل کند.
🔹هاشمی رفسنجانی به امام پیشنهاد داد شعار مرگ بر آمریکا حذف شود که امام اعتنایی به حرف وی نکرد. (1خرداد1394 در جمع دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران)
متن کامل در پایگاه رسمی بنیاد تاریخپژوهی
🇮🇷 @IRANeMOASER
♨️هاشمی رفسنجانی و خاطرات خلقالساعه
📍بهمناسبت انتشار خاطرات سال 78 آقای هاشمی رفسنجانی
حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی :
🔹آقای هاشمی به نام خاطرات تا آن پایه خلاف و ضد و نقیض گفته که مانند چوپان دروغگو شده است. امروز در میان ملت ایران کمتر کسی را می توان یافت که گفته ها و خاطرات آقای هاشمی را باور داشته باشد.
🔸نکته اول: در خاطرات آقای هاشمی ضد و نقیض گویی و مطالب خلاف واقع فراوانی دیده می شود که اعتبار آن را به کلی مخدوش ساخته است.
🔹نکته دوم: آقای هاشمی غالباً خاطرات خود را از زبان کسانی روایت می کند که چشم از جهان فروبسته اند و صحت و سقم آن را نمی توان به دست آورد،
🔸نکته سوم: آقای هاشمی در فرصت ها خاطرات خلق الساعه می سازند که پیشترها از ایشان شنیده نشده است و این روش نه تنها خاطرات او را بی اعتبار می کند بلکه مایه خفت، مسخره و بی آبرویی خودش می شود.
🔹ادعای اینکه امام سه ماه پس از پذیرش قطعنامه گفتند جام زهر برای من شیرین شد جفای دیگری در حق امام است. امام پذیرش قطعنامه را از آن جهت جام زهر دانستند که نتوانستند دست صدام آن جنایتکار بالفطره را از سر منطقه و ملت مظلوم عراق کوتاه کند. آیا وجود صدام در عراق که در واقع حضور صهیونیست ها و آمریکا در منطقه بود، برای امام شیرین بود. آیا حاکمیت صدام بر عراق که آن کشور را به زندان مخوف تبدیل کرده بود می توانست برای امام شیرین باشد.(مصاحبه با خبرنگار سایت بنیاد تاریخپژوهی، 1394.1.24)
متن کامل در پایگاه رسمی بنیاد تاریخ پژوهی
🇮🇷 @IRANeMOASER
✴️در پاسخ به یک تحریف تاریخی/1
📍بهمناسبت انتشار خاطرات سال 78 آقای هاشمی رفسنجانی
🔹سؤال: 9فروردین1394 مطلبی در برخی از روزنامه ها وسایتهای خبری و به دنبال آن در شبکه های مجازی مطرح شد که طی آن، به نقل از یکی از بستگان و همفکران آقای هاشمی رفسنجانی، موضوعی به امام راحل نسبت داده شد که مورد شک و شبهه فراوان از سوی کارشناسان قرار گرفته است . در این نقل قول، از زبان آقای هاشمی چنین نقل شده است که ” سه مرتبه و زمان های که حضرت امام ( ره ) از مبارزه نا امید شده بودند من از تهران تا نجف رفتم تا ایشان را برای ادامه تشویق کنم و موفق هم شدم “
🔸استاد سید حمید روحانی:
بسم الله الرحمن الرحیم واقعیت این است که آقای هاشمی رفسنجانی و دارو دسته و بستگان او ورشکستههای سیاسی هستند که خودشان را در معرض سقوط در میان ملت ایران می بینند و مانند غریق که برای نجات خود به هر خار و خسی چنگ میزند ؛ به هر دری میزنند و به #تحریف_تاریخ میپردازند . آفای هاشمی و دار و دسته او را گمان این بود که اگر برخی از اعضای #بیت_امام را با خود همدست کنند و یا اگر به نام بانوی معظمه همسر امام ( رضوان … تعالی علیهما ) ادعایی کنند میتوانند آب رفته را به جوی باز آرند و در میان ملت ایران اعتبار از دست رفته خود را باز یابند . لیکن در عمل میبینیم که نه تنها از این عمل طرفی برنبستند بلکه برعکس هرکسی از بیت امام با آقای هاشمی رفسنجانی همراه شد اعتبار خود را در میان مردم از دست داد و با واکنش منفی مردم مواجه شد.
🔹در مورد ادعای بالا که شما ار آن پرسیدید باید عرض کنم ؛ اولا آقای هاشمی تا آن پایه ضعیفالنفس است که وقتی یک هواپیمای مسافربری ایران را ناو امریکایی سرنگون کرد ؛ آقای هاشمی تا آن پایه خود را باخت که به پشت تلویزیون آمد و در حالی که بغض گلویش را گرفته بود اظهار کرد پیام آمریکا را دریافت کردم . آیا کسی که از نظر روحی این پایه ضعیف و ناتوان است؛ میتواند به کسی روحیه بدهد. چه رسد به امام که کوه صبر و مقاومت و پایداری بود و یاس و نومیدی در قاموس ایشان جایی نداشت .
🔸ثانیا : باید عرض کنم که آقای هاشمی رفسنجانی از آن روزی که امام وارد #نجف شدند تا روزی که از نجف هجرت کردند، او تنها یکبار به نجف آمدند که آن هم در سال ۱۳۵۴ بود. خود او برای من تعریف کرد که، من به امام عرض کردم من در سال ۵۳ هم به قصد آمدن به نجف از #ایران بیرون آمدم ولی #ویزای_عراقی نتوانستم بگیرم و نتوانستم به عراق بیایم و امسال که موفق شدم با هدفی که سال ۵۳ داشتم تفاوت دارد، در سال ۵۳ به این قصد از ایران بیرون آمدم که به ، نجف بیایم و از شما در پشتیبانی از #سازمان_مجاهدین_خلق اعلامیه بگیرم و امسال به نجف آمدم تا عرض کنم که شما در مورد سازمان درست می گفتید و درست میفهمیدید و ما اشتباه میکردیم که از آنها حمایت میکردیم. بنابر این آقای هاشمی رفسنجانی در عمرش فقط یک بار به نجف آمده، آن هم همین سال ۵۴ بوده ؛ آن هم همین چیزهایی بوده که خودش بیان کرده است.
🔹سوم اینکه امام مرد عارف و سالکی بودند که مبارزاتشان را هیچ گاه روی مسائل مادی و ظاهری دنبال نمیکردند تا یک روزی احساس خستگی کنند؛ یا روزی احساس نا امیدی و یأس کنند خود امام در سخنرانیها در نامهها و مکاتبات محرمانهشان، بارها این نکته را یادآوری میکردند که ما مأمور به تکلیفیم، به این مسأله کار نداریم که پیروز بشویم یا شکست بخوریم، آنچه که برای ما مهم است انجام وظیفه است و اگر در پیشگاه خداوند همین اندازه به عنوان اینکه انجام وظیفه کردهایم شناخته بشویم برای ما بزرگترین پیروزی است. امام هرگز نه ناامید میشدند، نه مأیوس میگشتند تا کسانی مانند آقای هاشمی ادعا کنند که به ایشان امیدواری داده اند.
متن کامل این گفت و گو در پایگاه رسمی بنیاد تاریخپژوهی
🇮🇷 @IRANeMOASER
♨️در پاسخ به یک تحریف تاریخی/2
📍بهمناسبت انتشار خاطرات سال 78 آقای هاشمی رفسنجانی
🔹سؤال: حضرتعالی به دلیل مصاحبت طولانی با حضرت امام (ره) در قم ، نجف، پاریس، و تهران و به واسطه ارتباط نزدیکی که با ایشان داشتهاید از معدود کسانی هستید که با روحیات، مبانی فکری، و سیاسی حضرت امام (ره) آشنایی عمیقی دارید با توجه به این پشتوانه معرفتی چرا نمی توان فرض ناامیدی و یأس درمبارزه را برای شخصیتی مثل حضرت امام باور پذیر دانست؟
🔸استاد سید حمید روحانی: ناامیدی و یأس مال کسانی است که مادی و دنیایی فکر میکنند و دنبال پیروزی ظاهری هستند؛ اما برای شخصیتی مثل حضرت امام(ره) پیروزی و شکست معنا نداشت. بلکه بیشتر و پیشتر از هر چیزی تشخیص تکلیف و عمل به آن برای ایشان اهمیت داشت. اینکه می بینید وقتی در هواپیما دارند به سوی ایران میآیند از ایشان سؤال میکنند که الآن که به کشورتان میروید چه احساسی دارید، می گویند هیچ چیز! برای همین است که یک انسان خدایی اگر در ایران باشد یا خارج از ایران باشد، برای او تفاوت نمی کند چرا که «بعد منزل نبود در سفر روحانی» بنابر این وقتی که انسان خدایی فکر میکند، روی انجام وظیفه کار انجام میدهد، او که هیچ وقت مأیوس نمیشود.
متن کامل این گفت و گو در پایگاه رسمی بنیاد تاریخپژوهی
🇮🇷 @IRANeMOASER
♨️در پاسخ به یک تحریف تاریخی/3
📍بهمناسبت انتشار خاطرات سال 78 آقای هاشمی رفسنجانی
🔹سؤال: با توجه به تسلط شما به اسناد تاریخ انقلاب اسلامی، آیا نمونههای روشنی را سراغ دارید که حضرت امام ره در مورد یأس برخی از یاران، اظهار نظر فرموده باشند؟
🔸استاد روحانی؛ بله، حضرت امام ره در واقع محور اصلی مبارزه و مایه امید همه مبارزان بودند و در موارد بسیاری به صورت شفاهی و مکتوب، همراهان را به استقامت و پایداری در مبارزه دعوت میکردندو از یاس و نومیدی باز می داشتند. در اینجا به چند نمونه از نامهنگاریهای حضرت امام(ره) با شهید سیدمحمدرضا سعیدی ودیگران در این باب، اشاره میکنم.
🔹امام در نامه به #شهید_سعیدی مینویسند؛ «… شرحى راجع به اوضاع [داده و] اظهار نگرانى نموده بودید. با آنکه حق با شماست، لکن اگر انسان در این اوضاع و احوال قیام به وظیفه کند و موفق به خدمت شود، نگرانى ندارد. نگرانى آنجاست که به خدمت قیام نکند و از وظیفه- خداى نخواسته- شانه خالى کند. امید است ان شاء اللَّه خداوند تعالى به امثال جنابعالى توفیق عنایت فرماید که در مقابل همه ناراحتیها و ناگواریها محکم بایستید و از پیشامدها- هر چه باشد- مأیوس نشوید. خداوند تعالى با شماست، و با عمل به وظیفه تأیید خواهد فرمود. و بر فرض شکست صورى، فتح نهایى با اهل تقوا و عامل به وظیفه است. این ارعاد و ابراق و فتح باب ظلم حاکى از ضعف است: و إِنَّمَا یَحتَاجُ إِلَى الظُّلمِ الضعیفُ. جنابعالى در امور جاریه نگران نباشید و ضعف به خودتان راه ندهید. ان شاء اللَّه این امور موقتى است و امَد آن سر خواهد آمد» .(صحیفه امام، ج۲، ص۷۰)
🔹در نامه دیگری، بازهم همین مضامین به نحوی دیگر تکرار می شود؛
«…. شرحى گله از اوضاع فرموده بودید؛ اگر انسان به وظیفه الهیه موفق شود نتیجه حاصل است، چه به نتیجه منظوره برسد یا نه. از امثال جنابعالى صبر و انتظار فرج مطلوب است، و هیچ گاه از فضل الهى مأیوس نباشید. ان شاء اللَّه تعالى فرج نزدیک است. چه بسیار شود که خداوند تعالى به واسطه عنایاتى خاصه که دارد، انسان را مبتلا مىکند به امورى که قهراً توجه او را به ذات اقدس خود جلب کند و چه بسا که رحمتها به صورت قهر و غضب جارى مىگردد. از خداوند تعالى بخواهید که ما را در راه وصول به مطالب الهیه ثابت نگه دارد و از گرفتاریها که در راه هدف است، قلوب ما را محکمتر فرماید، و از رحمتهاى خاصه خود ما را بىبهره نفرماید. «طوبى لِلْمَسْجونینَ وَ الْمَحْرومینَ و العاقبهُ للمتقین فاصْبِر کما صَبَرَ اولو العزم . (صحیفه امام، ج۲، ص ۸۶)
🔸در مورد دیگر آمده است؛
«… آنچه مهم است آن است که انسان با هر منطقى که بتواند خدمت کند و اداى وظیفه نماید که پیش وجدان خود شرمنده نباشد. وصول به مقاصد و عدم آن، بسته به اراده الهیه و به ما تکلیفى نیست. و آنچه مسلّم است این جولهها پایان دارد، و خداوند تعالى حفظ کیان اسلام را خواهد فرمود» . (صحیفه امام، ج۲، ص ۱۷۱)
🔹در جای دیگر حضرت امام خطاب به شهید سعیدی میفرمایند؛
«…..از اوضاع شکایت نموده بودید. آنچه مسلّم است هر روز رو به وخامت است، و با وضع خودمان امیدى نیست مگر به توجه غیبى، ان شاء اللَّه تعالى. لکن ما نباید در اداى وظایف منتظر نتیجه قطعیه باشیم. اگر در محضر مقدس حق تعالى عامل به وظیفه معرفى شویم، همین «نتیجه» است. از خداوند تعالى توفیق عمل به وظیفه را براى کافّه مسلمین و خصوص اهل علم خواستار است. مرقوم شده بود: «مىخواستم از مسجد اعراض کنم»؛ موجب تعجب است! انسان در پُستى که مشغول خدمت است، باید با هر ناملایمى پایدار باشد. در نظر دارم که به یکى از آقایان ائمه – در زمان فشار براى تغییر لباس- گفتم: اگر شما را اجبار به تغییر لباس کنند، چه مىکنید؟ گفتند: «در منزل مىنشینم و بیرون نمىآیم». گفتم: اگر من را اجبار کنند و امام جماعت باشم، همان روز با لباس تازه مسجد مىروم. باید پستها را نگه داشت و در وقت مقتضى با اعراض دسته جمعى طرف را کوبید. مع الأسف نه آن را داریم و نه این را. از خداوند تعالى توفیق و سعادت جنابعالى را خواستار است». (صحیفه امام، ج۲، ؛ ص : ۲۲۴)
🔸امام درنامه دیگری به یکی از اساتید قم چنین نوید می دهند :
… من به شما اطمینان پیروزی میدهم، اطمینان غلبه حق بر باطل میدهم با احساسات یک ملت نمیتوان مبارزه کرد لکن مهم امتحان باریتعالی است.
متن کامل این نامه تاریخی امام در پی میآید
متن کامل این گفت و گو در پایگاه رسمی بنیاد تاریخپژوهی
🇮🇷 @IRANeMOASER
♨️در پاسخ به یک تحریف تاریخی/4
📍بهمناسبت انتشار خاطرات سال 78 آقای هاشمی رفسنجانی
🔹بسمه تعالى
۱۷ صفر ۸۷ (۶ خرداد ۱۳۴۶)
خدمت جناب مستطاب عمادالاعلام و ثقةالاسلام آقاى گرامى ـ دامت افاضاته
مرقوم گرامى واصل، از تفقد جنابعالى متشکر شدم. امید من در پیشگاه مقدس بارىتعالى حسن ظن شما دوستان است. حال مزاجى بحمداللّه اکنون خوب است؛ لکن اوضاع ایران خصوصاً و سایر بلاد مسلمین عموماً موجب تأسف است. با برنامۀ حسابشده براى کوبیدن اسلام به اسم اسلام پیش مىروند و اولیاى امر یا غافلند یا خداى نخواسته بعضى از آنها تغافل مىکنند. تأسف در سازش است که از اعمال بعض مؤثرین ظاهر مىشود،ولى این امور نباید موجب سستى و سردى آقایان افاضل و طبقۀ جوان شود. خداوند تعالى با شماست و این عربدهها انشاءاللّه خفه خواهد شد.
🔸بسمه تعالى.
وَالعَصْرِ* اِنَّ الاِنْسانَ لَفِى خُسْرٍ* اِلاّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ وَتَواصَوْا بِالحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبرِ. آقایان افاضل در محافل خود تواصى به حق کنند و در راه حق، تواصى به صبر کنند.
من به شماها اطمینان فیروزى مىدهم؛ اطمینان غلبه حق بر باطل مىدهم. بااحساسات یک ملت نمیتوان مبارزه کرد؛ لکن مهم، امتحان بارى تعالى است. وَاللّهِ لَتُغَرْبَلنَّ غَرْبَله.
ماها را در این دیگ بزرگ طبیعت که باطنش جهنم است ریخته، و زیر و بالا مىکنند وبه غَلیان میآورند تا جهنمىها ممتاز شوند. متوجه باشید خداى نخواسته از جهنمىها نشوید. سازش با ظالم جهنمى، بزرگترین و بارزترین آثار جهنمى است. شماها از آنها نباشید. از خداوند تعالى توفیق و تأیید همه آقایان ـ ایّدهماللّه تعالى ـ را خواهانم. و السلام علیکم و رحمهاللّه.
روحاللّه الموسوى الخمینى
🔹شما مراجعه کنید به نوشته های حضرت امام(ره) چه در صحیفه امام و چه در کتاب نهضت امام خمینی، که بنده تنظیم کردهام، ببینید وقتی گاهی بعضی از یاران ایشان مثل #شهید_سعیدی احساس ناامیدی میکنند، ایشان تازه به آنها تذکر هم میدهد که ما مأمور به وظیفه هستیم «اِنَّ للبیتِ ربّا» خانه صاحبی دارد؛ اسلام خودش صاحبی دارد، ما فقط باید به وظیفهمان عمل کنیم. مشخص میشود که این امام بوده که به یاران دلداری می داده نه به عکس. و همانطور که عرض کردم بزرگترین مسأله برای حضرت امام (ره) این بوده که به وظیفهشان عمل کنند، وظیفه اصلی ایشان هم دفاع از اسلام بود و طبعا کسی که با چنین روحیه و رویکردی وارد مبارزه شود، از رحمت الهی ناامید نمیشود تا نیازمند دلداری باشد.
متن کامل این گفت و گو در پایگاه رسمی بنیاد تاریخپژوهی
🇮🇷 @IRANeMOASER