eitaa logo
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
422 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
637 ویدیو
686 فایل
تاریخ معاصر ایران و دانشنامه انقلاب اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
🔵منشور روحانیت در پاسخ به شبهات آقای منتظری/1 🔻روایت کم‌تر شنیده شده در خصوص علت صدور منشور روحانیت🔻 🔹شخصیت‌های برجسته دینی در #جهان_اسلام به ویژه #جمهوری_اسلامی_ایران جایگاه ویژه‌ای دارند به گونه‌ای که هدایت‌یافتگی آنان جامعه را هدایت می‌کند و گم‌راهی آنان نیز خسارت جبران‌ناپذیری به کشور خواهد زد. 🔸یکی از شخصیت‌های دینی و سیاسی که متأسفانه به دلایل شخصی و خناسان نفوذی عاقبت خوبی پیدا نکرد آقای #حسینعلی_منتظری بود که با سخنان تحریف‌آمیزش غبار فتنه را بر جاده #پیشرفت_ملت_ایران به پا می‌کرد. 🔹یکی از سخنان پراشتباه او در 22بهمن1367 ایراد شد که فردای آن روز در روزنامه کثیرالانتشار #کیهان نیز منتشر شد. او با سخنرانی تند و غیرقابل دفاع خود خود دستاوردهای چند ساله انقلاب، جنگ و حتی مدیریت انقلاب را به زعم خود به چالش کشید و با القای دروغین دل‌سرد شدن مردم به تخطئه فعالیت‌های نظام نوپای اسلامی و ملت ایران پرداخت. 🔸 حضرت امام قدس سره الشریف با مشاهده رفتارهای ناپسند وی در پیام « #منشور_روحانیّت » در سوم اسفند همان سال، با عذرخواهی از خانواده های شهدا و جانبازان، نسبت به این نوع نگاه به مسائل جاری کشور، پاسخ کامل و محکمی به سخنان وی می دهند...(روزگار قائم‌مقامی ص114) ◀️ادامه دارد... 📚کتاب روزگار قائم‌مقامی؛ خوانشی مستند و جامع از قائم‌مقامی آقای #حسینعلی_منتظری 🇮🇷 @IRANeMOASER
⚫️من از خانواده شهدا و جانبازان رسما عذرخواهی می‌کنم 🔵منشور روحانیت در پاسخ به شبهات آقای منتظری/2 🔸یکی از شبهاتی که آقای در سخنرانی 22بهمن67 مطرح کرد در خصوص موفقیت نظام اسلامی در هشت سال دفاع مقدس بود. شبهات و تهمت‌هایی سنگین و ناجوانمردانه که باعث شد امام خمینی قدس سره الشریف بدون این‌که نقشی در این تهمت‌ها داشته باشد؛ از خانواده شهدا و جانبازان عذرخواهی کند: 🔹من در اینجا از مادران و پدران و خواهران و برادران و همسران و فرزندان و‏#‎ ‎‏جانبازان به خاطر تحلیل های غلط این روزها رسماً معذرت می خواهم و از خداوند‏‎ ‎‏می خواهم مرا در کنار بپذیرد. ما در جنگ برای یک لحظه هم‏‎ ‎‏نادم و پشیمان از عملکرد خود نیستیم. راستی مگر فراموش کرده ایم که ما برای ادای‏‎ ‎‏تکلیف جنگیده ایم و نتیجه فرع آن بوده است. ملت ما تا آن روز که احساس کرد که توان‏‎ ‎‏و تکلیف جنگ دارد به وظیفۀ خود عمل نمود. و خوشا به حال آنان که تا لحظۀ آخر هم‏‎ ‎‏تردید ننمودند؛ آن ساعتی هم که مصلحت بقای انقلاب را در قبول قطعنامه دید و گردن‏‎ ‎‏نهاد، باز به وظیفۀ خود عمل کرده است. 🔸آیا از این که به وظیفۀ خود عمل کرده است‏‎ ‎‏نگران باشد؟ نباید برای رضایت چند فروخته در اظهارنظرها و ابراز عقیده ها‏‎ ‎‏به گونه‌ای غلط عمل کنیم که اللّه عزیز احساس کند جمهوری اسلامی دارد از‏‎ ‎‏مواضع اصولی اش عدول می کند. تحلیل این مطلب که چیزی به‏‎ ‎‏دست نیاورده و یا ناموفّق بوده است، آیا جز به سستی نظام و سلب اعتماد مردم منجر‏‎ ‎‏نمی شود؟! تأخیر در رسیدن به همۀ اهداف دلیل نمی شود که ما از اصول خود عدول‏‎ ‎‏کنیم. همۀ ما مأمور به ادای تکلیف و وظیفه ایم نه مأمور به نتیجه...»(صحیفه امام ج21 ص273)(روزگار قائم‌مقامی 115-114) ◀️ادامه دارد... 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔻هنوز هم چوب اعتماد به لیبرال‌ها را می‌خوریم 🔵منشور روحانیت در پاسخ به شبهات آقای منتظری/3 🔹یکی از دلایل جدی انحراف آقای منتظری؛ اعتماد او به گروه‌های منحرف و لیبرال‌مسلک بود. کسانی که در جریان مبارزات هزینه‌ای ندادند و پس از انقلاب طلب‌کارانه وارد بدنه نظام شدند و علیه اصول انقلابی ملت شوریدند. ◀️امام خمینی در دو پیام جداگانه، به نامه های آقای منتظری پاسخ صریح و روشن دادند. اولین بار در 3 اسفند 67، در پیام «منشور روحانیّت» اعتماد به لیبرال ها و خوشبینی به آنها را _که سیره عملی و ریشه جانبداری های غلط آقای منتظری بود_ مذمت کردند: 🔸«ما هنوز هم چوب اعتمادهای فراوان‏ خود را به ‎‏گروه‌ها و #‎‏لیبرال‌ها می‌خوریم، آغوش کشور و همیشه برای پذیرفتن همۀ‏‎ ‎‏کسانی که قصد و آهنگ مراجعت داشته و دارند گشوده است ولی نه به قیمت‏‎# ‎‏طلب‌کاری آنان از همۀ اصول، که چرا « » گفتید! چرا کردید! چرا نسبت‏‎ ‎‏به منافقین و ضدانقلابیون را جاری می کنید؟ چرا شعار « »‏‎ ‎‏داده اید؟ چرا را اشغال کرده ایم و صدها چرای دیگر. 🔹و نکتۀ مهم در این‏‎ ‎‏رابطه این که نباید تحت تأثیر و بی مورد نسبت به و مخالفین و‏‎ ‎‏متخلفین نظام، به گونه ای تبلیغ کنیم که احکام خدا و حدود الهی زیر سؤال بروند. من‏‎ ‎‏بعض از این موارد را نه تنها به سود کشور نمی دانم که معتقدم دشمنان از آن بهره می برند. ‎‏من به آنهایی که دستشان به رادیو ـ تلویزیون و مطبوعات می رسد و چه بسا حرف های‏‎ ‎‏دیگران را می زنند صریحاً اعلام می کنم: تا من هستم نخواهم گذاشت حکومت به دست‏#‎ ‎‏‎‏لیبرال‌ها بیفتد، تا من هستم نخواهم گذاشت منافقین اسلام این مردم بی پناه را از بین ببرند،‏‎ ‎‏تا من هستم از اصول نه شرقی و نه غربی عدول نخواهم کرد»(صحیفه امام ج21 ص273)(روزگار قائم‌مقامی ص221) 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #اطلاعات ۶ اسفند ۱۳۵۸ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #کیهان ۶ اسفند ۱۳۵۸ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۶ اسفند ۱۳۵۸ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📜 صد سالگی 💠 با آن چهره خنثی، سست، سرد و در عین حال مرموز خود، برگ بسیار مهمی از دفتر تاریخ خاورمیانه را در دوم نوامبر ۱۹۱۷ با امضای یک نامه ۶۲۱ حرفی به روچیلد، ورق زد. 🔻این نامه که به اعلامیه، بیانیه، وعده و… معروف شد، برای یهودیان در فلسطین، داشتن یک وطن ملی را به رسمیت شناخت. 🔸در تنظیم ۶۷ کلمه از این نامه همه جهات ذیربط در انگلستان، امریکا، جامعه یهودیان داخل و خارج انگلیس و اعراب مدنظر بودند و به عنوان وزیر امور خارجه بریتانیا، کانون این فرآیند دیپلماتیک و پیشانی کار بود. 🔹مهم‌ترین پیامد جنگ جهانی اول (۲۸ ژوئیه ۱۹۱۴ تا ۱۱ نوامبر ۱۹۱۸) فروپاشی امپراتوری عثمانی و تحدید قلمرو آن و ایجاد یک معبر برای رسیدن یهود به فلسطین بود که بعد از ناکامی روند تطمیع سلطان عبدالحمید و بلوای ۱۹۰۸ و ۱۹۰۹‌ در ، با کارگردانی متفقین و محوریت انگلیس به نتیجه رسید. 🔸در خلال جنگ تا سال ۱۹۲۲ که امپراتوری ۶۰۰ ساله عثمانی از میان رفت، قدرت‌ها طی برپایی کنفرانس‌ها و معاهدات و پیمان‌هایی همچون معاهده یا توافق ، ، یا برای خود قلمرو جدیدی از میراث عثمانی تعریف می‌کردند. در این میان یا بریتانیای کبیر آن زمان، با سابقه حضور مفصل یهودیان در آن دیار، داشتن یک وطن ملی برای یهودیان را تضمین کرد. در واقع اعلامیه بالفور در نوامبر ۱۹۱۷، نتیجه فرآیند یک دوره ۲۰ ساله از ۱۸۹۷ زمان برپایی بود که سران صهیونیسم با به کارگیری اهرم‌های مالی، سیاسی و دیپلماتیک خود، فرآیند صدور اعلامیه بالفور را تکمیل کردند. 🔹اعلامیه بالفور از موافقتنامه ناشی شد، ولی اهمیتش از نظر تاریخی بسیار فراتر از آن بود. به راستی مشکل بتوان سندی یافت که بتواند چون این سند، خودسرانه مسیر تاریخ را تغییر دهد. صدور اعلامیه بالفور در اصل محصول گرایش متقابل جنبش صهیونیسم و امپریالیسم بریتانیا به جانب یکدیگر بود. 🔸به نظر می‌رسد که این بیانیه [یا اعلامیه] یک ابتکار انگلیسی ناب باشد که از حسن نیت و صوابدید دولت پادشاهی نتیجه شده است. صهیونیست‌ها هم مسلماً دلایلی دارند تا بالفور را به عنوان یکی از بزرگ‌ترین بانیان خیر برای مردم یهود به یاد بسپارند ولی به سختی می‌توان قبول کرد که عشق به یهودی‌ها الهام‌بخش این خیرخواهی در جایی دور از موطن اصلی باشد. 🔹در واقع طرح جدید یا خیرخواهی امپریالیستی در یک جا با هم تلاقی پیدا می‌کند که در اصل هم منافع صهیونیسم و هم استعمار بریتانیا در سایه همین شعار محقق می‌گردد. و الا نه یهود میل دوباره به سرزمین اباء و اجدادی خود دارد و نه انگلیس به دنبال دردسر ناشی از حضور یهودیان که چند بار از این جزیره رفته و برگشته‌اند و هم اکنون هم با وقوع پوگروم‌ها یا جریان‌های به‌ظاهر ضد یهودی در روسیه، دوباره میل به قاره سبز کرده‌اند. در واقع در اواخر قرن نوزدهم میلادی انگلستان مملو از مهاجران یهودی بود که از کشورهای اروپای شرقی به این کشور سرازیر می‌شدند. در خیابان‌های لندن علیه آنان تظاهرات و شورش برپا می‌شد. ↙️ مشروح ادامه مطلب را اینجا بخوانید 🇮🇷 @IRANeMOASER
✂️برشی از یک کتاب 💢پافشاری (ره) در زمینه مخالفت با تصویب لایحه‌ي در دوران تبعید 💠 آیت الله خمینی ، هرگز قرارداد مصونیت ۱۹۶۴ (۱۳۴۳) را فراموش نکرد،‌ و ایالات متحده را هرگز به خاطر آن نبخشید. در اعلامیه ای که بلافاصله پس از تبعید انتشار داد ، پرسیده است :« آیا ملت ایران می داند در این روزها در مجلس چه گذشت؟ می داند بدون اطلاع ملت و بطور قاچاق چه جنایتی واقع شد؟ می داند مجلس به پیشنهاد دولت سند بردگی ملت ایران را امضاء کرد...» بنا به ادعای مطرح شده در این اعلامیه: ایالات متحده در مورد قبول قرارداد مصونیت به پاکستان ، اندونزی ، ترکیه و آلمان غربی نیز فشار فراوانی آورده بود. و در حالی که تمام این کشورها دست رد به قرارداد زدند، ایران با سر افکندگی با آن توافق کرد. 🔹در بیانیه ای خطاب به نخست وزیر هویدا که در آوریل ۱۹۶۷ (فروردین ۱۳۴۶) صادر و به گونه ای گسترده در سراسر ایران پخش گردید ،‌آیت الله خمینی به مخالفت خود با قانون مصونیت جنبه ‌ي شخصی داد :«من تمام این مدت را در تبعید گذرانده ام ،‌فقط به این خاطر که با مصونیت امریکایی ها که بر خلاف حاکمیت ایران است ،‌مخالفت کرده ام. این برخلاف استقلال ، مذهب و قانون اساسی ایران است ... اعطاء مصونیت به اجنبی ها ، اعتراف به ضعف، و تسلیم بلاشرط است». 📚جیمز ا. بیل، شیر و عقاب، 223 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #اطلاعات ۷ اسفند ۱۳۵۸ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #کیهان ۷ اسفند ۱۳۵۸ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۷ اسفند ۱۳۵۸ 🇮🇷 @IRANeMOASER
⁉️پیش از انقلاب وضع بهداشت کشور چگونه بود؟ 🔆مقایسه وضعیت قبل و پس از انقلاب 🔹نماگر امید به زندگی را که یکی از شاخصه های توسعه انسانی است در جمهوری اسلامی به مراتب بالاتر از دوره پهلوی بود. 🔸در سال 1355که سال های آخر حکومت بود. امید به زندگی در بدو تولد برای 55/8 سال و برای 57/4 سال بود. این رقم در سال1365 یعنی ده ساله ی اول انقلاب که بحرانی‌ترین سال های انقلاب بود. برای مردان از رقم 55/8 سال به 58/4 و برای زنان به 59/7 سال افزایش پیدا کرد. 🔹تا سال 1380 فرآیند رشد امید به زندگی که نشانگر بهبودی وضع اجتماعی و مسائلی چون و غیره است در مردان67/6 سال و در زنان 70/4 سال افزایش پیدا کرد. به عبارت دیگر میانگین امید به زندگی در ایران از بدو تولد به 69 افزایش پیدا کرد. 🔸در سال 1356 بر اساس آمارهای رسمی در کل کشور 14700 پزشک وجود داشت. که از این تعداد9441 پزشک عمومی و بقیه متخصص بودند. از مجموع مذکور تعداد 6830 پزشک یعنی تقریبا % 46 این پزشکان در تهران و کرج و 51% بقیه در سطح کشور به ارائه ی خدمت مشغول بودند. 🔹در این میان زنان و کودکان سهم بیشتری از محرومیت داشتند. به طوری که در استان سیستان و بلوچستان، کردستان، یزد و چهار محال بختیاری 1 پزشک و استان لرستان، بوشهر، ایلام و کهگیلویه و بویر احمد فاقد پزشک متخصص کودکان بودند. در مورد زنان هم در سال 56 به جز هشت استان باقی استان ها فاقد پزشک زنان و زایمان ، گوش و گلو و بینی،رادیولوژی و.. بودند. 🔸این را مقایسه کنید با جدول تصرف شخصی اموال عمومی و خروج سرمایه ملی توسط وابسته به خاندان سلطنتی. یعنی اگر حتی رژیم شاه بخش سیار ناچیزی از را که به وسیله و سایر موسسات وابسته از کشور خارج می کرد. به بهبود اوضاع کشور اختصاص می داد چه تحولاتی رخ می داد. 🔹جمهوری اسلامی از همان ابتدا با مشاهده ی اوضاع نابسامان بهداشت و درمان کشور، سرمایه گذاری قابل توجهی را متوجه این بخش نمود. به طوری که ظرف دو دهه، علی رغم فشارهای شرایط جنگی و بازسازی کشور، جمع پززشکان شاغل در بخش را به 23553 یعنی نزدیک به دو برابر آنچه در سال 56 مشغول فعالیت بودند افزایش داد. در دهه ی اول انقلاب علی رغم فشارهای اقتصادی و شرایط جنگی تعداد بیمارستان های ایران در سال 1367 به 609 بیمارستان و 77804 تخت می رسد و در سال1381 به 730 بیمارستان و 110797 تخت می رسد. (فصلنامه پانزده خرداد، ش ۳، صص۲۰۸ تا ۲۱۲) ⁉️با وضع بهداشتی که گفته شد، به نظر شما اگر کرونا در دوران پهلوی به کشور وارد می‌شد چه اتفاقی می‌افتاد؟ 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔻کودتای سوم اسفند 1299 به روایت وزیر مختار آمریکا در تهران 📣 مردم ایران مطمئن شده‌اند که این کودتا یک توطئه انگلیسی است ◀️ کالدول(وزیرمختار آمریکا در تهران) اولین گزارش خود را از کودتا در 22 فوریه 1921(3 اسفند 1299) ساعت 10 صبح مخابره می‌کند:‌ «نزدیک به 1000 قزاق ایرانی روز گذشته از قزوین به سمت تهران حرکت کردند و بدون رو‌به‌رو شدن با هیچ مقاومتی، پایتخت را به تصرف خود درآوردند. آنها به غیر از رئیس‌الوزرا مابقی اعضای کابینه را فوراً دستگیر کردند. رئیس‌الوزرا دست به دامان انگلیسی‌ها شده و به سفارت بریتانیا پناه برد. 🔹بریتانیا منکر هرگونه دخالت در این قضایا شده، اما کاملاً روشن است که اوضاع فعلی بر وفق مراد آنهاست و شواهد حاکی از آن است که نیروی نظامی آنها این حرکت را تقویت می‌کند. سیدضیاء‌الدین، سردبیر روزنامه رعد و از تحت‌الحمایگان بریتانیا، رهبری این جریان را بر عهده دارد....مردم ایران تقریباً مطمئن شده‌اند که تمام این قضایا یک نقشه و توطئه انگلیسی است» 📌 منبع: ماهنامه الکترونیکی دوران؛ شماره 124 🔰ادامه مطلب ♻️https://b2n.ir/500399 🇮🇷 @IRANeMOASER
✂️برشی از یک کتاب 💠حاکمیت نگاه یهودی در سیاست خارجی امریکا (شناخت والت ویتمن روستو یهودی ،‌ طراح دکترین کندی و انقلاب سفید ایران) 📍والت روستو ، که در ۱۹۱۶ در خانواده یهودی ویکتور هارون روستو به دنیا آمد. مدت های مدید مشاور «کاخ سفید» بود و برای قریب به یک دهه (۱۹۶۰-۱۹۷۰) نام او بر جامعه شناسی دانشگاهی غرب سنگینی می کرد. پروفسور والت روستو در زمان کندی یک سلسله رفورم های اقتصادی ، و به ویژه طرح «اصلاحات ارضی» ، را در کشورهای امریکای جنوبی و خاورمیانه و آسیای جنوب شرقی پی ریخت و در دولت لیندون جانسون ریاست «شورای برنامه ریزی سیاسی » وزارت خارجه امریکا و ریاست سازمان «اتحاد برای ترقی» را به عهده گرفت. 🔹 اقتدار آکادمیک روستو، که در واقع بر اهرم دیوان سالاری امریکا مبتنی بود ، به ویژه در پنجمین «کنگره جهانی جامعه شناسی» (سپتامبر ۱۹۶۲) در واشنگتن نمایان شد، که در آن حدود یک هزار جامعه شناس از سراسر جهان شرکت داشتند و روستو کارگردان اصلی این نمایش بود. روستو تئوری های خود را در سال ۱۹۶۰ /۱۳۳۹ با انتشار کتاب مراحل توسعه اقتصادی – یک مانیفست غیر کمونیستی اعلام داشت. 📚ظهور و سقوط سلطنت پهلوی ، ج۲، ص۳۰۳-۳۰۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #اطلاعات ۸ اسفند ۱۳۵۸ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #کیهان ۸ اسفند ۱۳۵۸ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۸ اسفند ۱۳۵۸ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📆 📜۷ اسفند ۱۳۲۹ طی اعلامیه‌ای از مردم خواست تا برای حمایت از ملی شدن صنعت نفت در مراسمی که به دعوت جنبش در مسجد شاه تهران برگزار می‌شود، شرکت کنند 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔻در پاسخ به فرصت‌طلبی یک خرده‌جامعه‌شناس/بخش اول 🔹در زمانی که کشور درگیر است؛ متأسفانه عده‌ای سودجو به فکر کاسبی خودشان هستند. عده‌ای معدود از تجار به مواد ضروری برای بیماران رو می‌آورند و عده‌ای دیگر که اهل تجارت نیستند و به ظاهر در فضای علمی فعالیت می‌کنند به شبهه‌افکنی علیه عقاید مستحکم و آرامش‌بخش شیعی می‌پردازند. 🔸به طور مثال؛ یک خرده‌جامعه‌شناس در نوشته‌ای کوتاه که رنگ و بوی را داشت نوشت: «چالش کرونا و فرهنگ زیارت شیعی: چطور ممکن است ضریحی که همیشه واسطه تبرک و شفابخشی بوده، حالا شده باشد عامل انتقال بیماری و ویروس مرگ؟» 🔹متأسفانه دوری از منابع اصیل و قوی علمای شیعه باعث بروز چنین شبهات سطحی می‌شود. اگر این جناب نگاهی به کتاب امام خمینی قدس سره می‌انداخت می‌دید که شخصی به اسم مشابه همین مطالب را گفت و با پاسخ مستدل و متین امام مواجه شد. 🔸امام در جواب حکمی‌زاده و در توضیح رابطه عوامل غیبی و معنوی سلامت و عوامل ظاهری آن (مثل پرهیزهای طبی، استفاده از دارو و...) این‌گونه می‌نویسند: 🔹« تمام و لو سلامت به امور غیبی وقتی است که طبیعت و ؛ که همه از کارخانه خدایی هستند و عمال حق تعالی هستند؛ از کار بایستد و راه چاره‌جویی از اسباب ظاهریه کوتاه شود و معالجه اطباء و داروهای آن‌ها بی‌فایده شود. آن‌گاه خدا یک راه امیدی به روی بندگان خود باز کرده که یک‌سره از خدا و اسباب غیبی مأیوس نشوند و دل به طبیعت و آثار طبیعت یک‌سره نبندند و از خدای عالم و آفریدگار خود غافل نشوند. 🔸آن‌گاه این شفاجویی گاهی مورد قبول شود... و الا این‌طور نیست که خدای عالم با این آیه شریفه بخواهد جریان را فلج کند و سنت محکمه طبیعت را به هم زند 🔹[با این اوصاف] هیچ منافاتی ما بین به کار بستن اسباب طبیعت و رفتن پیش اطباء کارمندانِ این جریان محکم طبیعت نیست با توسل به خدای عالم و طبیعت. زیرا که جریان طبیعت نیز از مظاهر قدرت حق‌تعالی است و خداست که به هر دارویی خاصیتی داده [است.]»(کشف اسرار امام خمینی ص53-52) 🔸متأسفانه مطالعه غیرعمیق متون دینی و نگاه جامعه‌شناسانه سکولار و غیرقدسی به جامعه شیعی؛ توان درک کامل مناسک دینی و مردم‌شناسی تشیع را از برخی مدعیان این عرصه ربوده است و الا پاسخ به این سؤالات سطحی توسط علمای اسلام بارها و بارها داده شده است. 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔻در پاسخ به فرصت‌طلبی یک خرده‌جامعه‌شناس/بخش دوم 🔹ورای مباحث دینی؛ امید به بهبود یافتن و زنده ماندن برای یک بیمار خود عامل سلامتی و بهبود است و این قاعده مورد تأیید دانشمندان پزشکی و روانشناسی نیز هست. 🔸امید به غیب یکی از شاخصه‌های اصلی و قطعی دین مبین اسلام است و توسل به مضاجع شریفه در هنگام سختی‌ها و بلاها و بیماری‌ها یکی از لوازم آن است و این توسل با وجود تأثیرات حقیقی که دارد؛ حتی با نگاه غیردینی نیز فایده دارد و موجب دل‌گرمی و افزایش امید به زندگی خواهد شد و قدرت روحی شخص گرفتار و بیمار را افزایش خواهد داد. 🔹«اطباء بزرگ قدیم از قبیل شیخ‌الرئیس ابوعلی سینا عقیده‌مند بودند به یک‌طور معالجات روحی که گاهی آن معالجات از علاج‌های طبی بهتر کار انجام می‌داده. این نظریه را دانشمندان و دکتران بزرگ اروپایی تأیید کردند حتی از آن‌ها نقل شده که اگر مریضی چندین مرتبه بگوید من خوب شدم این در خوب شدن مریض کمک می‌کند و اگر عقیده‌مند به خوب شدن خود؛ کاملا بشود چه بسا که همین اعتقاد روحی او را خوب کند. اساس این عقیده قوت تأثیر روح است در بدن و تابع بودن بدن است از نفس. چنان‌چه بعضی فلاسفه بزرگ را رأی چنین است که صحت و مرض هر دو از روح است. 🔸این نظریه فرضا که تأکید نشده باشد ولی نظریه اول که علاج روحی از روی تقویت روح مریض است در اروپای امروز تأیید شده و مقام بزرگی را حائز است. یکی از دانشمندان راست‌گفتار می‌گفت من در بیمارستان شهر ری برای معالجه رفته بودم. گاهی سرکشی به بیماران می‌کردم و به آن‌ها می‌کردم. دکتر بزرگ آن‌جا که اروپایی بود و با ما هم‌کیش نبود مخصوصا مرا به سرکشی به بیماران وادار می‌کرد و می‌گفت شما کار خود را انجام دهید و ما کار خود را. 🔹از این سخن اطباء قدیم و جدید چنین نتیجه می‌گیریم که فرضا دین‌داری هم در جهان نباشد علاقه روحی و امیدواری نفس و دل‌بستگی به این‌که شفای من در فلان چیز است سبب شفای طبیعی و کمک به جهازات طبیعت می‌کند و یک‌سره دل را از روحانیات بریدن و با اسباب طبیعی سر و کار داشتن و مردم را از معنویات منصرف کردن خیانت به نوع انسانی و کمک‌کاری به جهازات مرگ است.»(کشف اسرار امام خمینی قدس سره الشریف ص54-53) پی‌نوشت: 🔰امروز باید دید چه کسانی در پوشش جامعه‌شناسی یا حتی در لباس روحانیت مردم را از روحانیت جدا می‌کنند و از معنویات منصرف می‌کنند. باید دانست آن‌ها خواسته یا ناخواسته خائنان به انسانیت و سوداگران مرگ‌اند. 🇮🇷 @IRANeMOASER
♨️ انتخاب رضاخان 💠 اردشیر ریپورتر (جاسوس انگلیس در ایران) در خاطراتش از دیدارهای خود با رضاخان سخن می‌گوید که مدتها قبل از کودتا او را برای دریافت مناصب بعدی آماده می‌کرد 🔻رضاخان سواد و تحصیلات آکادمیک نداشت ولی کشورش را می‌شناخت. ملاقاتهای بعدی من با رضاخان در نقاط مختلف و پس از متجاوز از یک سال بیشتر در قزوین و طهران صورت می‌گرفت. پس از مدتی که چندان دراز نبود حس اعتماد و دوستی دوجانبه‌ای بین ما برقرار شد. 🔻او ترکی و روسی را تا حدی تکلم می‌کرد و به هر دو زبان به روانی دشنام می‌داد. به زبانی ساده تاریخ و جغرافیا و اوضاع سیاسی و اجتماع ایران را برایش تشریح می‌کردم. به ویژه مایل بود که سرگذشت مردانی را که با همت خود کسب قدرت کرده بودند برایش نقل کنم... ظهور و سقوط سلطنت پهلوی، ج2، ص148 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #اطلاعات ۹ اسفند ۱۳۵۸ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #کیهان ۹ اسفند ۱۳۵۸ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۹ اسفند ۱۳۵۸ 🇮🇷 @IRANeMOASER
حامیان آشوب دیروز دست به دامن شده‌اند 🔸مدیر اندیشکده ضد ایرانی FDD: کرونا کاری را انجام داد که تحریم های اقتصادی آمریکا نتوانست؛ توقف صادرات غیر نفتی ایران ⁉️نویسنده این توییت؛ مارک دوبووتیز است. اما او کیست و نقش او در آشوب‌های کور دی 96 چه بود؟ ◀️در یادداشت بعد بخوانید: https://eitaa.com/iranemoaser/2240 🇮🇷 @IRANeMOASER