eitaa logo
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
422 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
637 ویدیو
686 فایل
تاریخ معاصر ایران و دانشنامه انقلاب اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
💢پاسخی به یک شبهه در خصوص حکومت نبوی ◀️مجتهد شهید و حکومت نبوی؛ به‌مناسبت سالروز ارتحال جانگداز پیامبر اکرم (ص) /2 🔹«برخی با این استدلال که خودِ بشر و غریزه های انسانی، برای اصلاح امور اجتماعی کافی است و با توجه به جامعه گرایی ذاتی انسان، خود را از پیامبری که عهده دار قوانین سیاسی باشد، بی نیاز می پندارند. چگونه ممکن است کسی با چنین پنداری بتواند صلی الله علیه و آله را به نجات مردم از جهل و گمراهی، و هدایت به امور أُخروی (با همه لوازم آن)، اختصاص دهد؟ شبهه مذکور، سست و واهی ا ست؛ محال است مسلمانی، کارکرد اسلام را در امور اخروی (که به سعادت بشر و ثواب و عقاب اعمال، باز می‌گردد)، منحصر بداند. همچنین محال است که یک مسلمان، پیامبران الهی را تنها طبیب جان (عهده دار امور معنوی) و پادشاهان را حکم رانان بر مرد م و متولیان اداره امور دنیوی بداند، که عهده دار برقراری ، جوامع و شهروندان هستند. در حقیقت، اسلام عهده دار همه مصالح و مفاسد (دنیوی و اخروی)، در حد اعتدال است.»(ولایت و حکمرانی فقیه، ص25) توضیح: 🔸شبهه اختصاص وظیفه پیامبران به امور اخروی و عدم دخالت ایشان در امور دنیوی، با قرائت‌ها و استدلال‌های گوناگونی در بیان طرفداران این نظریه آمده است. از جمله مهندس مهدی بازرگان انتظار انسان از قلمرو دین را محدودتر از آنچه در گذشته می‌پنداشت ترسیم می‌کند که به گفته مجله کیان، انشان در اواخر عمر خود، به این اندیشه گرایش بیش‌تری یافته بود. (ولایت و حکمرانی فقیه، ص25) 📚گزیده‌ای از کتاب «ولایت و حکمرانی فقیه»؛ ترجمه و تعلیقه: مقدمی شهیدانی-کریمی بر کتاب «ولایة الفقیه» شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی 🇮🇷 @IRANeMOASER
💢پاسخی به شبهه محدودیت اسلام به امور اخروی ◀️مجتهد شهید و حکومت نبوی؛ به‌مناسبت سالروز ارتحال جانگداز پیامبر اکرم (ص) /3 🔹«واژه «دین» در ابتدای امر چنین می‌نماید که تنها به آنچه که بشر را متوجه می‌کند، اطلاق می‌شود. حال آن‌که دین، همان است که عهده‌دار تمام جهات سعادت -در امور جزئی، کلی، دنیوی و اخروی- است. به همین جهت، اسلام دربردارنده همه مسائل روحی، مادی، فردی و اجتماعی است؛ بر خلاف قوانین برآمده از سایر نظام‌های قانونی که قانون‌های اساسی آن‌ها نه تنها نسبت به احکام فردی و روحی قصور دارند، بلکه نسبت به امور دنیوی انسان‌ها نیز با کمبود مواجه‌اند.»(ولایت و حکمرانی فقیه، ص29) 📚گزیده‌ای از کتاب «ولایت و حکمرانی فقیه»؛ ترجمه و تعلیقه: مقدمی شهیدانی-کریمی بر کتاب «ولایة الفقیه» شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی 🇮🇷 @IRANeMOASER
💢بدیهی بودن لزوم تشکیل حکومت توسط پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله ◀️مجتهد شهید و حکومت نبوی؛ به‌مناسبت سالروز ارتحال جانگداز پیامبر اکرم (ص) /4 ▫️«لزوم تعیین رهبر و توسط پیامبر صلی الله علیه و آله، از امور روشن و بدیهی است. اگرچه مسلمانان بعد از رحلت ایشان در این موضوع اختلاف کردند، ولی همه آن‌ها بر اصل نیازمندیِ اسلام و مسلمین به تشکیل حکومت، اتفاق نظر دارند... تعیین سرپرست، رئیس و ، از لوازم خاتمیت پیامبر صلی الله علیه و آله است تا جوامع از فساد حفظ شود. در حالی که، اگر خاتمیت پیامبر صلی الله علیه و آله چنین اقتضائی نداشت، بشر نیازمند پیامبری دیگر بود ـ تا بر اساس شرایط زندگی در طول زمان ـ عهده دار امور مورد نیاز در حیات دنیوی و آخروی مردم باشد. ▪️چنان‌که ـ در گذر زمان ـ از جهت امور اجتماعی و مظاهر مادی، با ملل مختلفی مواجه می‌شویم که با یکدیگر تفاوت دارند. لذا در مسأله ملازمه خاتمیت با نصب رهبر، نیاز به اقامه هیچ‌گونه دلیل عقلی و نقلی نیست.»(ولایت و حکمرانی فقیه، ص36-33) 📚گزیده‌ای از کتاب «ولایت و حکمرانی فقیه»؛ ترجمه و تعلیقه: مقدمی شهیدانی-کریمی بر کتاب «ولایة الفقیه» شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی 🇮🇷 @IRANeMOASER
💢رابطه دین و دنیا از نگاه مجتهد شهید ◀️مجتهد شهید و حکومت نبوی؛ به‌مناسبت سالروز ارتحال جانگداز پیامبر اکرم (ص) /5 ▫️دو واژه «دین» و «دنیا» [در زبان عرب] بسیار به هم نزدیک هستند، در حقیقت نیز، با یکدیگر درهم تنیده و جداناشدنی هستند این درهم تنیدگی منافاتی با ضدیّت اسلام با مظاهر دنیوی [=دنیاگرایی] ندارد؛ چنان که ما می‌بینیم پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و امیرمؤمنان علیه‌السلام ـ به عنوان دو رئیس حکومت اسلامی ـ عهده‌دار حکومت و امور سیاسی مردم بودند. اما در عین حال در بالاترین درجه روی گردانی از دنیا قرار داشتند و در اوجِ تنفر و انزجار از دنیا و اقبال به آن قرار داشتند. ▪️وقتی رئیس حکومت مثل آن دو بزرگوار باشد، می‌تواند در مدت زمان کوتاه و با تعداد اندک، در امر حکومت‌‌داری و گسترش آن، پیشرفت کند. [چنانکه] در صدر اسلام توانستند اسلام را در اقصی نقاط عالم ترویج دهند تا این‌که اقتدار حکومت اسلامی به تنگه جبل الطارق رسید و [صبحِ] اسلام در سه قاره معروف آن زمان ـ یعنی قاره اروپا و آفریقا و آسیا ـ طلوع کرد. ▫️آیا علت این اتفاق جز این بود که رئیس اسلام با تنگ‌دستی و سخت گرفتن بر خود زندگی می‌کرد؟ و آیا جز این است که مانند اسراف‌کاران و انسان‌های مرفه و پرخرج و اهل دنیا و شهوت‌پرستان زندگی نمی‌کرد؟ و ساعتی بر آن حضرت نمی‌گذشت مگر این‌که به امور اسلام و مسلمانان اهتمام می‌ورزید. پس اگر این بزرگان در کانون توجه باشند، هیچ‌کس نمی‌تواند از روش و سیره آن‌ها تخطی کند.»(ولایت و حکمرانی فقیه، ص37) 📚گزیده‌ای از کتاب «ولایت و حکمرانی فقیه»؛ ترجمه و تعلیقه: مقدمی شهیدانی-کریمی بر کتاب «ولایة الفقیه» شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی 🇮🇷 @IRANeMOASER
🖊ولایت و حکمرانی فقیه از نگاه علامه شهید ◀️مجتهد شهید و حکومت نبوی؛ به‌مناسبت سالروز ارتحال جانگداز پیامبر اکرم (ص) /6 ▫️سال 1348 هجری خورشیدی را می‌توان نقطه عطفی در مبانی مطالعات سیاسی در دانست. در این سال قدس سره الشریف که در تبعیدی ظالمانه به سر می‌بردند و به ظاهر از مراکز انقلابی ایران دور شده بودند بار دیگر ابتکار عمل را به دست گرفتند و با طرح مباحث و دعوت فضلای حوزه علمیه و سایر اندیشمندان به تولید علمی پیرامون حکومت اسلامی و ولایت فقیه موجی تازه در محافل نخبگانی و عمومی ایجاد کردند. ▪️بررسی تاریخی ابعاد و پیامدهای لبیک به این ندای حق‌طلبانه در مجالی مفصل قابل پیگیری است اما در میان آثار تولید شده در این ساحت، رساله ولایت فقیه آیت‌الله سیدمصطفی خمینی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. به گواه یاران امام و شاگردان ایشان، مرحوم شهید سیدمصطفی خمینی فراتر از رابطه نسبی، از شاگردان برجسته امام قدس سره الشریف بود و طبیعی بود که به درخواست رهبر و مراد خود پاسخی درخور بگوید و از جایگاه والای علمی، که در آثار مختلف ایشان مشهود است، به این مبحث عمیق و پرچالش ورود کند و اثری فاخر را بر اساس موازین دقیق علمی ارائه کنند. ▫️مرحوم آیت‌الله سیدمصطفی خمینی دیدگاه خود پیرامون «ولایت‌فقیه» را در ضمن مباحث کتاب البیع طرح کرده بود که در ادامه از آثار و دست‌نوشته‌های آن مرحوم استنساخ شد و در سال 1376 ه.ش. برای نخستین بار در ضمن کتاب «ثلاث رسائل» در 80 صفحه به زبان عربی چاپ شد و بار دیگر در سال 1382 منتشر گردید، اما به دلیل عدم اطلاع‌رسانی کافی و عدم بازتاب در برخی موسوعه‌های مربوطه آنچنان که شایسته وزانت علمی اثر بود مورد توجه قرار نگرفت. ▪️علاوه بر نبود اطلاع‌رسانی صحیح، فقدان ترجمه این متن به زبان فارسی را می‌توان دلیل دیگری برای عدم توجه محافل علمی حوزوی و دانشگاهی به این رساله دانست و این وضعیت مهم‌ترین عامل انگیزشی مترجمان در ترجمه این اثر بود و بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی برای نخستین‌بار رساله ولایت‌فقیه مجتهد شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی را ترجمه و به چاپ رساند. ▫️ذکر این نکته ضروری است که اثر چاپ شده ترجمه‌ای صرف از یک متن علمی نیست بلکه مترجمان؛ این اثرِ غنی را با تعلیقه‌های علمی، فنی و تاریخی غنایی مضاعف بخشیدند... متن کامل معرفی کتاب «ولایت و حکمرانی فقیه» در خبرگزاری کتاب ایران ▪️ راه‌های تهیه کتاب: «تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک۶؛ تلفن ۲۲۵۷۹۱۹۲_۰۲۱ «قم، چهارراه شهدا به سمت درمانگاه قرآن و عترت، روبه‌روی مدرسه حجتیه، کتابفروشی مطبوعات کیهان» 🇮🇷 @IRANeMOASER
🖊پاسخ مجتهد شهید به سؤال اساسی مبارزان انقلابی ◀️مجتهد شهید و حکومت نبوی؛ به‌مناسبت سالروز ارتحال جانگداز پیامبر اکرم (ص)/7 ▫️ یکی از مباحث مهم قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در بین مبارزان پس از سرنگونی بوده است. با آگاهی از این مساله در ضمن دروس خارج فقه خود که در برگزار می‌شد به مساله حکومت اسلامی وارد شد و با دقتی موشکافانه به نقش فقها در برقراری حکومت اسلامی پرداخت. ▪️کتاب «ولایت و حکمرانی فقیه» ترجمه و تعلیقه‌ای علمی است از رساله ولایت فقیه آیت الله شهید سید مصطفی خمینی که همان ایام و در لبیک به دعوت حضرت امام به نگارش در آمده است؛ رساله‌ای بی‌نظیر که آیت‌الله سید مصطفی خمینی در آن با تکیه بر ادله محکم عقلی و فقهی، به شبهات پیرامون امکان یا لزوم تأسیس حکومت توسط صلی الله علیه و آله ، اهداف انبیاء، محدوده دین و البته مباحث ولایت‌فقیه پرداخته‌اند. معرفی کتاب «ولایت و حکمرانی فقیه» در خبرگزاری کتاب ایران ▫️راه‌های تهیه کتاب: «تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک۶؛ تلفن ۲۲۵۷۹۱۹۲_۰۲۱ «قم، چهارراه شهدا به سمت درمانگاه قرآن و عترت، روبه‌روی مدرسه حجتیه، کتابفروشی مطبوعات کیهان» 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۳ مهر ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۳ مهر ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📌 انقلاب اسلامی 🗓۴ مهرر ۱۳۵۷ 🔹«کمیته ترویج و دفاع از حقوق بشر» در ایران با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که محدودیت ایجاد شده نسبت به خانه امام در همچنان پابرجاست. 🔸اعلامیه ای با امضای آیت‌الله در مورد ایجاد محدودیت برای امام در مشهد منتشر شد. 🔹بنا بر گزارش روزنامه اهالی دهکده اسپانیا در اعتراض به تصمیم در ساخت یک استراحتگاه بزرگ شخصی، کمیته‌ای تشکیل دادند. 🔸مجله متن گفتگوی خود را با به چاپ رساند. این مجله شانس مختصر دوام رژیم پهلوی را فشار و اختناق بیشتر و همکاری با سربازان وفادار محمدرضا پهلوی اعلام کرد. 📚منبع: روزهای حماسه و نور، ج2، ص48-49 🇮🇷 @IRANeMOASER
💢هجمه علمای اسلام علیه اسرائیل 📌نهضت‌خوانی؛ بازخوانی گزیده‌ای از کتاب نهضت امام خمینی/96 🔹بسيارى از و و آزاديخواهان مسلمان طى اعلاميه‏ها و مصاحبه‏هايى از تجاوز و جنگ‏افروزى ‏ها استنكار كردند و مسلمانان جهان را به پشتيبانى از رزمندگان عرب و جنگ‏زدگان مسلمان فرا خواندند و شماره حسابى نيز از طرف برخى از علما براى همين منظور، باز شد. 🔸 (بخش عربى) در روز 17/3/1346 در ساعت 20:30 گفتگويى را كه با برخى از علماى نجف داشت، چنين پخش كرد: مراجع تقليد و علماى اسلام در نجف اشرف اعلام بر ضد كافران و صهيونيست‏ها صادر نمودند و از مسلمين جهان درخواست كردند كه اسرائيل را از بين ببرند... 🔹 حاج سيد طى تلگرامى به نخست وزير آن روز ايران از رژيم ايران خواست كه در صف مسلمانان بايستد. متن تلگرام چنين است: تهران ـ جناب آقاى ، نخست وزير محترم در اين هنگام كه ممالک اسلامى در مقابل هجوم ناگهانى و بى‏رحمانه قرار گرفته‏اند و برادران مسلمان ما در جبهه‏هاى جنگ به دفاع از بلاد اسلام و نواميس ملت مسلمان مى‏جنگند و ساير ممالک اسلامى پشتيبانى كامل خود را اعلام داشته‏اند، لازم است كه دولت ايران نيز هر چه زودتر پشتيبانى كامل خود را كه قطع ايادى يهود از بلاد اسلام و قطع نفت از ظالمين است، اعلام دارد. ابوالقاسم الموسوى الخويى... (نهضت امام خمینی، ج2، صص337-334) 🇮🇷 @IRANeMOASER
دیکتاتوری لمپن‌ها.pdf
580.9K
♨️دیکتاتوری لمپن‌ها 📍به‌بهانه اغتشاشات اخیر 🔹استفاده از عناصر آشوب‌طلب، چماق‌دار و به‌اصطلاح «لمپن» یکی از روش‌های ثابت برای مقابله با جریانات اسلامی بوده است و دو مزدور و جیره‌خوار غرب یعنی رضا و محمدرضا پهلوی از این عناصر علیه مردم بهره‌برداری می‌کردند. 🔸امروز نیز همان جریان ادامه دارد و به جان مردم، مساجد، هیئات مذهبی و حتی پرچم ملی ایرانیان افتاده‌اند و به‌گمان خود کاری از پیش می‌برند. 🔹بازخوانی سوء استفاده اجانب از اغتشاش‌گران حرفه‌ای برای و ملت ایران ما را به درک عمیق‌تری از حوادث امروز می‌رساند. ضمیمه: مقاله «دیکتاتوری لمپن‌ها، محمدجعفر بگلو، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 66-65، پاییز و زمستان 1399 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۴ مهر ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۴ مهر ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۴ مهر ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔴تقویت روحیه انقلابی تشیع در عصر امام رضا علیه‌السلام ▫️نه تنها سرجنبانان تشیع از سوی امام به سکوت و سازش تشویق نشدند بلکه قرائن حاکی از آن است که وضع جدید امام [پس از ولایتعهدی] موجب دلگرمی آنان شد... ▪️مأمون نه‌تنها با حضور او نتوانسته معارضان شیعی خود را به خود خوش‌بین و دست و زبان تند آنان را از خود و خلافت خود منصرف سازد بلکه حتی علی بن موسی مایه امان و اطمینان و تقویت روحیه آنان نیز شد. (انسان ٢۵٠ ساله ص٣١٧-٣١۶) 🇮🇷 @IRANeMOASER
💢همکاری شاه و شريعتمدارى در حمایت از اسرائیل 📌نهضت‌خوانی؛ بازخوانی گزیده‌ای از کتاب نهضت امام خمینی/97 🔹رژيم شاه به منظور اغفال و فريب ملت مسلمان ايران آقاى را واداشت كه به اسم كمک به اعراب، شماره حسابى در بانک باز كند و اعلاميه‏اى در اين زمينه صادر كند... 🔸گزارش ساواک در اين مورد چنين است: 🔹«به فرموده، جمع‏آورى پول براى اعراب به‌خصوص از طرف آيت‏اللّه‏ شريعتمدارى مانعى ندارد. دستور فرماييد در صورتى كه اشخاص موردنظر در صدد تهيه و توزيع اعلاميه ديگرى غير از اعلاميه مربوط به شريعتمدارى مى‏باشند مراتب را با تعيين نتيجه اقدامات معموله اعلام دارند. از طرف مقدم» 🔸آقاى شريعتمدارى در بيانيه فرمايشى خود به پيروى از سياست شاهانه نه از اسمى به ميان آورد و نه از جنايت‏پيشه ابراز تنفر و انزجار كرد و نه مسئوليت سنگين ملت مسلمان ايران را جهت آزادى سرزمين اسلامى فلسطين يادآور شد. 🔹 آقاى شريعتمدارى در دنباله‏روى از سياست شاه ـ امريكا به همين حد بسنده نكرد، بلكه طى ديدارى با هيأتى كه از كشورهاى عربى به منظور واداشتن رژيم شاه به پشتيبانى از اعراب در جريان فلسطين به ايران آمده بودند، رسماً از موضع صهيونيستى شاه در مورد فلسطين حمايت كرد، پشتيبانى نمايشى رژيم شاه و هم‏پيمانان او در را درباره جنگ اعراب و صهيونيسم مورد ستايش قرار داد، او به كارگيرى عليه ابرقدرت‏هاى پشتيبان صهيونيسم از طرف كشورهاى نفت‏خيز عرب را نكوهش كرد و در جنگ سال 1346 را تنها به گردن دولت‏هاى عرب انداخت و دولت‏هاى خائن كشورهاى اسلامى غير عرب را تبرئه كرد. 🔸او تنها بازپس‏گيرى سرزمين‏هاى اشغالى اعراب در جنگ 6 روزه را خواستار شد و از اظهارنظر در مورد فلسطين طفره رفت و مذاكره مستقيم با صهيونيسم را به طور ضمنى مورد تأييد قرار داد، جريان فلسطين را به عرب‏ها مربوط دانست و وظايف ملت اسلام را در برابر آن ناديده گرفت، ادعاى دروغين رژيم شاه را مبنى بر اينكه قصد تسخير را در سر دارد، نشخوار كرد، از پادشاه ياغى و فرارى يمن شمالى ( ) كه رژيم او توسط مردم آن كشور واژگون و خود او به پناهنده شده بود، به طور ضمنى پشتيبانى به عمل آورد و جمال عبدالناصر را به خاطر آن‌كه در برابر توطئه رژيم سعودى و شاه فرارى يمن به رويارويى برخاسته و نيرو به آن كشور گسيل داشته بود، شديداً به باد انتقاد گرفت، از « » ساختگى و نمايشى كه مورد پذيرش و حمايت امپرياليست‏هاى و بود و رژيم‏هاى و ساليان درازى براى پياده كردن آن تلاش مى‏كردند، رسماً جانبدارى كرد، از پيوند ننگين رژيم شاه با اشغالگران فلسطين به طور ضمنى دفاع كرد و آن را ناچيز جلوه داد، مبارزه با رژيم‏هاى دست‏نشانده و خائن كشورهاى اسلامى و تشكيل را مردود شمرد و حتى همكارى با اين رژيم‏ها را پيشنهاد داد! و به گونه‏اى سخن گفت كه انگار دولت و ملت ايران از وحدت و انسجام كامل برخوردارند و سياست واحدى را دنبال مى‏كنند!!(نهضت امام خمینی، ج2، صص356-355) 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۵ مهر ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۵ مهر ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۵ مهر ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📌 انقلاب اسلامی 🗓۶ مهرر ۱۳۵۷ 🔹در ساعت 15 حدود 5هزار نفر از مردم آبادان به مناسبت اربعین شهدای سینما رکس در آرامگاه این شهر تجمع کردند. 600 نفر از اجتماع‌کنندگان پس از سر دادن شعار علیه رژیم، اعلامیه‌هایی نیز توزیع کردند. 4 نفر از تظاهرکنندگان توسط پلیس دستگیر شدند. 🔸آقای عبدالرحیم ربانی شیرازی در تلگرافی به امام، از محدودیت‌هایی که نسبت به ایشان شده بود ابراز تاسف کرد. این تلگراف به علت اعتصابی که در مخابرات جیرفت صورت گرفته بود، به نجف مخابره نشد. 🔹در ساعت 10 به مناسبت اربعین شهدای سینما رکس آبادان، هزار نفر از مردم دزفول تظاهراتی در مسجد بازار برپا کردند. و شعار «ما حکومت اسلامی می‌خواهیم» سردادند. 🔸شمارتظاهرکنندگان پس از حضور در خیابان‌های این شهر حدود 4 هزار نفر بود این عده پس از برپایی نماز جماعت در یکی از خیابان‌ها، پراکنده شدند. 📚منبع: روزهای حماسه و نور، ج2، ص53-55 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔴قائم مقام و حمایت از جلاد 🔻به مناسبت ششم مهر، سال‌روز اعدام سیدمهدی هاشمی 🔹سیدمهدی هاشمی یکی از جدی‌ترین عناصر نفوذی در بدنه بود که به اصرار جناب آقای ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی وارد شد. 🔸جواد منصوری اولین فرمانده کل سپاه در این رابطه می‌گوید: «شخص آقای منتظری به من خیلی اصرار کردند که از وجود در سپاه استفاده کنید. ما سعی می کردیم طفره برویم. آقای منتظری صراحتا می گفت: «مهدی هاشمی از خیلی از شما ها لایق‌تر است.» و خیلی محکم از مهدی هاشمی دفاع می کرد.» (روزگار قائم مقامی، ص 76) 🔹جنایات سیدمهدی هاشمی پیش از آغاز شد و البته امام خمینی (قدس سره الشریف) نیز به خوبی وی را می‌شناختند و به واسطه عاملیت در قتل و برخی اقدامات ناروای دیگر، نسبت به وی ذهنیتی کاملا منفی داشتند. البته بعضی از شخصیت‌های انقلابی این شناخت را نداشتند و هنگامی که وی در زندان‌های بود در کلیسای به حمایت از وی تحصن کردند. حجت‌الاسلام و المسلمین با مشورت ایشان در تحصن شرکت نکردند. امام در پاسخ مشورت ایشان فرموده بود: 🔸« [آیا] می‌خواهید بروید برای یک «قاتل» تحصن کنید؟»(همان ص81-80) 🔹خط و مشی انحرافی و جنایت بار مهدی هاشمی در پوشش حمایت همه جانبه آقای منتظری در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز ادامه یافت. او در آخرین روزهای قبل از مجازات، به ترور اعتراف کرد. 🔸حجت الاسلام احمد سالک در این باره می گوید: تا من وارد مجلس شورای اسلامی شدم، دیدم آقای ربانی املشی می لرزد! من ایشان را در بغل گرفتم. می لرزید! به من گفت آقای سالک، مهدی هاشمی من را کشت! 🔹این جمله آقای ربانی املشی به من هست. بعد از این هم فوت کرد. کشتن همیشه با طناب نبود. توی چاه کردن شیخ قنبر و... از این کارها هم می کردند. [سم] می ریزند در استکان فرد، غذایی را آلوده می کنند. آقای ربانی املشی... من را در بغل گرفته بود و می‌لرزید، به من گفت آقای سالک، شاهد باش، مهدی هاشمی من را کشت!» (همان ص 89) 🔸جنایات سیدمهدی هاشمی تمامی نداشت و تنها راه برای مهار او، برخورد قاطع و قانونی با وی بود. مدارک و مستندات فراوانی علیه او وجود داشت و پس از دستگیری شواهد متقنی برای مردم آشکار گردید اما آقای قائم‌مقام به هیچ‌وجه حاضر به پذیرش تخلفات آشکار برادرِ داماد خود نبود. 🔹آیت الله مسعودی خمینی درباره حمایت منتظری از مهدی هاشمی می گوید: «... چندی بعد اجسادی را در تلویزیون به نمایش گذاشتند. که مربوط به جنایات باند مهدی هاشمی بود. در این حال بنده و آقای حاج و آقای و چند تن دیگر از طرف ماموریت یافتیم که نزد آقای منتظری برویم و با ایشان صحبت کنیم. وقتی نزد ایشان رفتیم، گفتیم که ما نزد شما آمده ایم تا تقاضایی بکنیم. شما الآن به عنوان قائم مقام هستید، بیایید و آقا سیدهادی و سید مهدی و افراد آنها را رها کنید. بعد به ایشان یادآوری کردم که آیا یادتان هست که در منزل آقای پسندیده یقه شما را گرفتم و گفتم که این باند حیثیت شما را به باد خواهند داد. شما فرمودید: « منزل ما را چه کسی اداره کند؟ » دیدید که مسائل پشت پرده این گروه افشاء شد و فیلم جساد قربانیان باند مهدی هاشمی را تلویزیون به نمایش گذاشت. بعد از صحبت‌های فروانی که با ایشان کردیم، ایشان ابراز کرد که من هنوز قبول ندارم که سید مهدی آن قدرها هم که شما می گویید، فرد بدی باشد!»(همان ص86) 🔸جناب آقای منتظری، که آه سوزناکی برای جلادهای منافق بلند می‌کرد از حمایت سیدمهدی هاشمی نیز دست نکشید و با این وجود، نظام اسلامی بدون در نظر گرفتن جایگاه جناب آقای منتظری عدالت را در خصوص سیدمهدی هاشمی و باند جنایتکارش اجرا کرد و در تاریخ 6مهر1366 او را به سزای اعمالش رساند. 🇮🇷 @IRANeMOASER
💢اشغال پایگاه روحانیت توسط رژیم شاه 📌نهضت‌خوانی؛ بازخوانی گزیده‌ای از کتاب نهضت امام خمینی/98 🔹 رژيم شاه به عنوان نخستين واكنش در برابر حركت امام از و به منظور فروپاشيدن پايگاه طلاب مبارز و برداشتن عكس‏هاى امام و پايان دادن به شعارنويسى‏ها بر در و ديوار فيضيه از تعطيلات تابستانى و غيبت روحانيان و محصلان علوم اسلامى استفاده كرد و در روز هفت شهريور 1346 و را مورد حمله قرار داد و ضمن محو شعارها و برداشتن عكس‏هاى امام درب حجره‏ها را يكى پس از ديگرى شكست و دار ‏‏و ‏‏ندار ساكنان مدرسه را به ساواک انتقال داد و درب مدرسه را نيز با دستاويز تعمير مدرسه بست. 🔸ساواک قم درباره چگونگى تصرف مدرسه فيضيه و تسخير آن چنين گزارش داده است: 🔹... از ساعت 3 بامداد در اجراى اوامر صادره، كليه مأمورين در محل‏هاى خود حاضر و پس از بازشدن درب مدرسه ساعت شش صبح جارى طبق تصميمات قبلى نسبت به بستن درب و وسيله مأمورين انتظامى اقدام و پس از نصب اعلانى مبنى بر شروع تعميرات از طرف آستانه به سر درب فيضيه به كليه طلاب مقيم مدارس مذكور وسيله آقاى صعودى، نماينده توليت ابلاغ شد كه چون تعميرات مدارس شروع شده، طلاب نسبت به تخليه حجره‏هاى خود اقدام و پس از خاتمه تعميرات به دفتر آستانه جهت نام‏نويسى مراجعه فرمايند و براى به ثمر رساندن اين اقدامات، بلادرنگ عمله و بنا شروع به تخريب قسمت‏هايى از مدرسه نموده كه عده‏اى از طلاب مدرسه خارج و به ديگران 24 ساعت فرصت داده شد كه نسبت به تهيه مسكن و تخليه حجره‏هاى مربوطه اقدام نمايند. 🔸در حال حاضر مأمورين انتظامى با حضور نماينده دادستان و نماينده توليت، مشغول بازرسى از حجره‏هاى مقفل مى‏باشند و كليه تصاوير خمينى اعم از كوچك و بزرگ جمع‏آورى و كليه اقدامات زيرنظر اين ساواک انجام و تاكنون اتفاق قابل عرضى رخ نداده است. مهران (نهضت امام خمینی، ج2، ص365) 🇮🇷 @IRANeMOASER
📰اسنادی پیرامون هوچی‌گری‌های کارگزاران رژیم در مبارزه با 🔰اسناد زیر نمونه‌ای از صدها سندی است که نشان می‌دهد چگونه زنان پاکدل و عفیف ایران در محیطی مثل دانشگاه در مقابل اقدامات حقیر دیکتاتوری پهلوی و شبه‌روشنفکران وابسته مقاومت کردند. 📍متن سند: از اوایل سال تحصیلی جاری تعداد زیادی از دانشجویان دختر (بویژه سال اول) با به دانشگاهها و موسسات آموزش عالی رفت و آمد مینمایند، چون موضوع قابل توجه بنظر میرسد لذا خواهشمند است دستور فرمایید درمورد ادامه این وضع و یا جلوگیری از ورود آنان به دانشگاهها و موسسات آموزش علی نظریه اعلام دارند. رئیس شهربانی کشور سپهبد صمدیانپور (پا نوشت نصیری): به معاون دبیرکل حزب ابلاغ شود که 1/ اصول و مبادی صحیح مذهب باید بوسیله دانشجویان حزب تقویت و نسبت به خرافات مبارزه شود با مسخره کردن این دخترها [دخترهای با چادر و حجاب] و هو کردن کلاغ سیاه و نظیر آن کاری کنند که نتوانند با چادر بیایند یا چادر را از سر بردارند. 🇮🇷 @IRANeMOASER
📌 انقلاب اسلامی 🗓 ۷ مهر ۱۳۵۷ 🔹100 نفر ایرانی و عراقی پس از اجتماع در مقابل در بن، نسبت به اقدامات دولت عراق در محاصره منزل امام اعتراض کردند. 🔹از ساعت 16:30 الی 19:15 مراسمی به مناسبت شهادت یکی از تظاهرکنندگان شوشتر به نام آقای اکبر شکوه نیا، با شرکت جمعی حدود 4 هزار نفر در قبرستان این شهر برگزار شد. 📚منبع: روزهای حماسه و نور، ج2، ص57- 58 🇮🇷 @IRANeMOASER