eitaa logo
شبکه ایران زنان
156 دنبال‌کننده
106 عکس
43 ویدیو
1 فایل
@ iranzanan بررسی عملکردها و عمل نکرده های مراکز اصلی و رسمی در مورد مسائل زنان و خانواده شما می توانید نظرات، پیشنهادات، اخبار، یادداشت ها، تحلیل ها و مطالب خود را برای ما ارسال کنید. ارتباط با شبکه ایران زنان: @iranzanan.com" rel="nofollow" target="_blank">info@iranzanan.com و @iranzanann
مشاهده در ایتا
دانلود
برنامه امروز کنسل شد مقرر شد هفته آینده برگزار شود
📍واپس گرایی در حوزه زنان به دلیل ناتوانی 📍یادداشت توران ولی مراد منتشر شده در شرق۴ اسفند۱۴۰۱ http://iranzanan.com/3745/ @iranzanan
📌همسر شهید مطهری درگذشت بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون 🔹به اطلاع ملت شریف ایران می‌رساند که همسر استاد شهید آیت الله مطهری در شب جمعه و شب میلاد امام حسین علیه السلام دار فانی را وداع گفتند. بدون شک آثار کثیر و توفیق الهی آیت الله مطهری جز با همراهی و فداکاری مثال زدنی ایشان که خود اهل علم و ادب بودند امکان‌پذیر نبود. مراسم تشییع و تدفین پیکر پاک او متعاقبا اعلام می‌شود. بیت شهید آیت الله مطهری @iranzanan
📍سرکار خانم دکتر سکینه سادات پاد مسول "پی گیری حقوق و آزادی های اجتماعی" منصوب ریاست محترم جمهور 📍با عرض سلام و تحیات اعیاد شعبانیه؛ و تبریک پذیرش مسولیت این امر خطیر توفیقات حضرتعالی را در پیشبرد اهداف و ماموریت های تعیین شده از خداوند متعال مسئلت می نماید. استحضار دارید؛ اصل 8 قانون اساسی مردم را به نظارت بر عملکرد مسولین موظف کرده است. بر این اساس و بر اساس رهنمود های رهبران انقلاب حفظ دستاوردهای نظام اسلامی و تقویت آن وظیفه همگان است. بدیهی است به طریق اولی کارشناسان و نخبگان علمی اجازه ندارند این مسولیت را که ضامن حفظ و حراست از انقلاب اسلامی است نادیده بگیرند. این حقیر با سابقه بیش از چهاردهه انجام فعالیت های مختلف تحقیقی-علمی، نظری و عملی در حوزه زنان و خانواده از منظر راهبردی با شاخص و معیار سنجش هویت و تصویر زن معرفی شده انقلاب اسلامی عملکرد و عمل نکرده های دستگاه های مختلف را مورد نظارت و ارزیابی قرار می دهد. در این بررسی ها و مطالبه گری ها ماموریت دستگاه مورد نظر تعیین کننده وظایف و ضرورت ها و تحلیل و نقد عملکردها و ارائه طرح ها و راه حل ها می باشد. انجام این ظیفه طی دهه ها در دولت ها و مجلس های پیشین در حد توان انجام گرفته و ارائه راهبرد و پی گیری اهداف نظام اسلامی که در اسناد بالادستی هم گفته شده اند مورد مطالبه بوده است. آن چه از طرف این حقیر عرضه شده تحلیل و نقد و نظارت نتیجه بررسی کارشناسانه و ارزیابی علمی بوده است که در ا رتباط با مراکز تصمیم گیر و تصمیم ساز و تاثیرگذار و مدیریت های عالی خاصه آنجا که امکانات به نام زنان و خانواده را در اختیار دارد انجام گرفته. بدیهی است هر گونه نظر رد یا مخالفت با تحلیل ها و نقد و نظر کارشناسانه در نشست های علمی و کارشناسانه بررسی شوند نه این که با شکایت در قوه قضاییه برده شود. متاسفانه معاون محترم رئیس جمهور دولت سیزدهم، سرکار خانم دکتر انسیه خزعلی نقدها و نظرها و تحلیل های حاصل نظارت و بررسی های علمی و کارشناسانه را تاب نیاورده و با اتهام "نشر اکاذیب" به عوض بررسی موضوعات علمی در نشست های کارشناسانه آن ها را به قوه قضاییه برده است. هر چند بدیهی است برای قوه قضاییه محترم تفاوت نقد و ارزیابی علمی با "نشر اکاذیب" روشن است، ولی آن چه غیرقابل قبول است اتهام "نشر اکاذیب" به نقدهای علمی و بررسی و ارزیابی کارشناسانه است. سرکار خانم دکتر پاد بدینوسیله از حضرتعالی تقاضای رسیدگی دارد. انتظار می رود در مقام مسول "پی گیری حقوقی و آزادی های اجتماعی" با تقویت نظارت و بررسی های مردمی و ارائه نظرات علمی و کارشناسانه و محدود کردن تکروی های غیرکارشناسانه، غیر اصولی و سلیقه ای، نظام را در مسیر حکمرانی عاقلانه با قانونمداری یاری کنید. با آرزوی توفیقات در انجام وظیف مسولیت محوله؛ از بذل توجه حضرتعالی کمال تشکر را دارد. با احترام توران ولی مراد 7 اسفند 1401 http://iranzanan.com/3747/ @iranzanan
🔻احضار توران ولی مراد به دادسرا 🔹توران ولی‌مراد پژوهشگر حوزه زنان با شکایت انسیه خزعلی به دادسرا احضار شد. اتهام او نشر اکاذیب اعلام شده است. ولی‌مراد مدتی را در سمت مشاور انسیه خزعلی در معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری مشغول بود. انتشار مطالبی در رسانه‌ها باعث شکایت خزعلی از او شد در این شکایت از نظر انسیه خزعلی ارزیابی ها و نقدهای علمی و کارشناسانه ولی مراد مصداق نشر اکاذیب داشته اند‌ ولی مراد ۷ اسفند طی نامه ای از دکتر سکینه سادات پاد که ۶ اسفند با حکمی از طرف رئیس جمهور به عنوان مسئول "پی گیری حقوقی و آزادی های اجتماعی" منصوب شد تقاضای رسیدگی به موضوع را کرد. https://www.instagram.com/p/CpNvFtqI6WJ/?igshid=MDJmNzVkMjY=
📌معرفی خلاصه خانم دکتر پاد مسول پی گیری حقوق و آزادی های اجتماعی رئیس جمهور آیت الله رئیسی 📍دانش پژوه مقطع دکتری حقوق عمومی مرحله نهایی شدن رساله 📍عنوان رساله: امکان سنجی ارتقا سندی اعلامیه اسلامی حقوق بشر (اعلامیه قاهره) در آستانه اتمام 📍۱۴ سال پژوهشگری در نهج‌البلاغه با تمرکز بر حقوق بشر اسلامی وحقوق عامه و حکمرانی مطلوب 📍۱۲ سال کنشگری ملی و بین المللی حقوق بشری با رویکرد تبیین حقوق بشر اسلامی و دفاع از کودکان و زنان ، به ويژه بعد از نامه حضرت آقا به جوانان اروپا. 🔹سوابق و فعالیت‌ها: 📍فعال حقوق بشر (بین المللی ) بیش از ۱۲ سال 📍یادداشت های حقوقی متعدد در خبرگزاری های داخلی و بین المللی در دفاع از حقوق مسلمانان و ملت ایران (اسپوتنیک روسیه_سانای سوریه _العهد و العتیق عراق_المنار لبنان _خبرگزاری ستاد حقوق بشر قوه قضائیه _میزان_تسنیم، فارس_ایرنا _ایسنادانشجو....) 📍برگزاری ۶ دوره نشست های سالانه علمی رسانه ای بزرگداشت روز حقوق بشر اسلامی (اعلامیه اسلامی حقوق بشر اسلامی_ اعلامیه قاهره) 📍وکیل پایه یک دادگستری (۱۳ سال) 📍عضو کمیسیون امور بانوان وخانواده مرکز وکلا وکارشناسان قوه قضاییه به مدت 4 سال طی دو دوره 📍عضوکمیته پیشگیری از جرم و آسیب های اجتماعی مرکز وکلای خراسان رضوی 📍همکاری با مدیریت زنان و خانواده آستان قدس در زمان تولیت آیت الله رئیسی عضو جلسات مشورتی 📍معاون حقوقی موسسه بین المللی حقوق بشری صلح زیبا 📍همکاری حقوقی با مدیریت زنان و خانواده آستان قدس برای رفع مشکلات زنان خیابانی مستقر در  کمپ های تحت مدیریت آستان 📍رئیس ستاد مردمی بین المللی صلح آیت الله رئیسی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری 📍تهیه پاسخ به گزارشگر ويژه حقوق بشر در سال ۹۹ مبحث مربوط به  زنان و دختران برای ستاد حقوق بشر به منظور ارائه به شورای حقوق بشر سازمان ملل http://iranzanan.com/3753/ @iranzanan
مماشات نخواهیم کرد ثابت شود مسمومیت دختران کار جریانی خاص است، بدون مماشات برخورد می‌کنیم سکینه سادات پاد، مسئول پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی: 🔹رئیس جمهور پس از بازگشت از سفر چین بلافاصله دستور داد موضوع مسمومیت دختران دانش آموز در یکی از شهرهای کشور با جدیت و فوریت پیگیری شود 🔹 جمهوری اسلامی درباره حقوق مردم با احدی تعارف ندارد و اگر هر فرد یا تفکری متحجرانه و خودسرانه بخواهد ما را به دوران قبل از انقلاب اسلامی برگرداند، اساساً جایگاهی در پارادایم انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ندارد و به هیچ‌وجه با آن مماشات نخواهیم کرد. 🔹مجموعه دولت بویژه رئیس جمهور و بنده موضوع اخیر را حتما پیگیری می کنیم و به عنوان یک وکیل مردمی به آنها اطمینان می دهم که درباره حقوق مردم بویژه حقوق دختران نوجوان به هیچ وجه کوتاه نخواهیم آمد. /ایرنا ✅ @Khabar_Fouri https://www.instagram.com/p/CpQEt-oIc7y/?igshid=MDJmNzVkMjY=
هدایت شده از Sarasadat pad
فراکسیون زنان مجلس در بیانیه‌ای خواستار شد: *ضرورت شناسایی هر چه سریع‌تر عوامل مخل امنیت و سلامت دانش‌آموزان/ عدم اطلاع‌رسانی به‌‌موقع و موثق ایجاد حاشیه امن برای برهم‌‌زنندگان امنیت را در پی دارد* بیانیه فراکسیون زنان مجلس در پی مسمومیت دانش‌آموزان در کشور به شرح زیر است: 🔺مسمومیت‌ دانش‌آموزان در برخی از مدارس کشور موجب نگرانی خانواده‌ها و التهاب افکار عمومی شده است. مجلس شورای اسلامی با شروع این مسمومیت‌ها و در راستای انجام وظایف نظارتی خود، ضمن تشکیل کارگروهی ویژه با وزرای ذی ربط جلسات مختلف برگزار نموده تا ابعاد مساله بررسی، پیگیری و به سرعت مدیریت شود. اگرچه پیگیری‌های نمایندگان مردم و انتخاب وزیر کشور از طرف رئیس جمهور به عنوان مسئول پیگیری مساله مذکور به منظور تامین امنیت روانی خانواده‌ها و تامین سلامت دانش‌آموزان صورت گرفته، اما در این میان چند نکته حائز اهمیت است: ✔️اولاً؛ عوامل مخل امنیت و سلامت دانش‌آموزان باید هر چه سریعتر توسط نهادهای مسول شناسایی شده و زمینه تامین امنیت روانی خانواده ها فراهم شود. ✔️ثانیاً؛ دستگاه‌های مربوطه باید اقدامات فوری، دقیق و قاطع داشته باشند به گونه‌ای که خانواده‌ها شاهد نتایج اقدامات دولت باشند. ✔️ثالثاً؛ باید افکار عمومی هر چه سریع تر در جریان پیگیری‌ها و نتایج به دست‌ آمده قرار بگیرند و دستگاه‌های ذی ربط، جامعه را از ابعاد قضیه و عاملان آن مطلع سازند تا مردم بدانند مسئولان به دنبال حل مسائل ایشان هستند و دغدغه امنیت و آسایش آن‌ها را دارند. 🔺متاسفانه تاکنون در حوادث مختلفی شاهد بودیم که عدم اطلاع‌رسانی به‌موقع، موثق و دقیق توسط مسئولان مربوطه در تشدید احساس ناامنی در میان خانواده‌ها، ایجاد حاشیه امن برای برهم‌زنندگان امنیت مردم و افزایش اقدامات تخریبی رسانه‌های بیگانه نقش مهمی داشته است؛ ادامه این رویکرد به اعتماد عمومی آسیب می زند. 🔺فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه توجه به آموزش دختران و پسران این سرزمین و دسترس‌پذیری و آسان‌سازی آن پس از انقلاب اسلامی با جدیت دنبال شده است، این اقدامات تخریبی را محکوم کرده و معتقد است باید هر چه سریع‌تر عوامل این خرابکاری‌ها دستگیر شوند و به اشد مجازات برسند. 📍 لینک خبر: https://www.icana.ir/Fa/News/517764 ✅لینک کانال بله: https://ble.ir/f_ghasempour_ir
تبیین حدود مداخله حاکمیت در نهاد خانواده(1) ✏️ منیره افشین پور 📌چندی است که بحث های متفاوتی پیرامون ماده 18قانون گذرنامه و لزوم اذن کتبی زوج در صورت خروج از کشور همسرش، در محافل مطرح می شود. این مسأله موافقان و مخالفانی دارد که هرکدام دلایلی را جهت اثبات ادعاهایشان مطرح می کنند. یکی از این دلایل به حدود و نحوه ورود حاکمیت به عرصه خانواده برمی گردد که این سلسله یادداشت درنظردارد، در حد وسع خود به آن بپردازد.پیرامون تعیین حدود و ثغور مناسبات حاکمیت و خانواده سه رویکرد، وجود دارد: الف) نظریه مداخله حداقلی یا عدم مداخله دولت ها در نهاد خانواده 🔰در گذشته ها که آداب، رسوم و قومیت ها در زندگی های خانوادگی حاکم بود، دولت ها اغلب یا در عرصه های مسائل مربوط به خانواده اصلا ورود نمی کردند یا حضوری حداقلی داشتند. خانواده که در این دولت ها، کارکردهای ویژه ی خود را داشتند، نهادهایی خصوصی شناخته می شدند که با دولت هایشان ارتباط خاصی نداشتند. برهمین مبنابود که اندیشمندان به نقش اصلی و محوری عاطفه و اخلاق در تنظیم خانواده توجه می کردند و در بخش بندی حکمت عملی، سیاست مدن را از تدبیر منزل جدا می کردند. (محقق داماد، تحلیلی از آرای فلسفی ابن سینادر مورد خانواده، ص707) 🔰در کشورهای اروپایی نیز تا زمان انقلاب کبیرفرانسه، حاکمان از اساس دولت را مبرا از ورود حقوقی به حوزه خانواده می دانستند. بعد از این دوران بود که، پیگیری صاحبان اندیشه، مطالبات افراد از جامعه و دولت دقیق تر شد. با ظهور دولت رفاه پس از جنگ جهانی دوم و ظهور دولت های کمونیستی تلقی بشر از دولت تغییر یافت و بر اهمیت دولت ها افزده شد. (جاوید، مبانی مداخله دولت در نهاد خانواده در نظام حقوقی ایران، ص8.) هرچند که همچنان در دولت های لیبرالی مناسبات بین دولت و خانواده به گونه ای تعریف می شود که دولت در هیچ زمینه ای در امور خانواده دخالت نکند. (گاردنر، جنگ علیه خانواده، ص 24). 🔰این شکل از ورود حداقلی حاکمیت به گستره خانواده دارای پیامدهای بسیاری می باشد چرا که خانواده ها عملا هدایت گری و حمایت دولت را از دست می دهند و چنانچه یکی از اعضای خانواده حقش ضایع شود و یا مورد ظلم واقع شود، به دلیل عدم حمایت حاکمیتی اغلب از امکان احقاق حقوقش محروم می شود و این امرخود موجب کاهش علاقه و اعتماد به تشکیل خانواده خواهد شد. ادامه دارد... @zamana_8 8⃣زنان متحد انقلاب اسلامی (زمانا)
هدایت شده از Sarasadat pad
هدایت شده از Sarasadat pad
دستور قاطع هفته 🔹در هفته‌ای که گذشت رهبر انقلاب واکنشی قاطع در قبال مسمومیت دختران دانش‌آموز کشور داشتند. 🔹از دستور برخورد تا اشد مجازات برای عاملین چنین جنایتی، خواسته رهبر انقلاب و مردم ایران از مسئولین است. @AkhbareFori
یادداشت دوم : در مورد لایحه _حمایت از زنان در برابر خشونت_(ارتقای امنیت در برابر سوء رفتار) 🔹سوء رفتار ، از ابداعات قانون گذار در لایحه حمایت از اطفال و نوجوانان مصوب سال ۱۳۹۹است که اکنون تبدیل به قانون شده است.. 🔹بند ت ماده یک قانون حمایت از اطفال و نوجوانان: سوء رفتار؛هر گونه فعل یا ترک فعل عمدی که سلامت جسمی ،روانی ،اخلاقی یا آجتماعی طفل ونوجوان را در معرض خطر وآسیب قرار دهد؛ از قبیل ضرب وجرح،محبوس کردن، سوء استفاده جنسی،توهین یا تهدید نسبت به طفل یا نوجوان در صورتی که باشد یا قرار دادن او در شرایط سخت وغیر متعارف و یا خودداری از کمک به وی . 🔹تبصره ۲ ماده یک فصل اول لایحه پیشگیری ازآسیب دیدگی زنان وارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار: منظور از سوء رفتار،هر گونه فعل و ترک فعل مجرمانه در این قانون یا قوانین مربوطه است که موجب آسیب های مذکور در این ماده شود. در تعریف قانون گذار مندرج در قانون حمایت از اطفال و نوجوانان مصوب سال‌ ۱۳۹۹ مصادیق سوء رفتار را احصاء کرده است و یک استثناء باعبارت "جنبه تأدیب" قائل شده است. در تعریف سوء رفتار، مندرج در لایحه پیشگیری از آسیب دیدگی زنان وارتقای امنیت آنان در برابر سوء رفتار_واژه ای که جانشین خشونت شد_از جهت حقوقی و ادبیات نوشتاری دارای ایراد می باشد: فعل و ترک فعل مجرمانه _احتمالا منظور_ هرگونه فعل وترک فعل که مطابق قانون جرم می باشد_ هست. 🔹قانون فاخر در متن نوشتاری هم باید صراحت ، بلاغت، فصاحت و وزانت داشته باشد ودر مجموع بشود قانون زیبا که از درون دارای ارزش‌های اسلامی ، اخلاقی وعرفی جامعه مخاطب باشد . 🔹ابهامی در جایگزینی واژه سوء رفتار به جای خشونت موجود است. ابداع سوء رفتار در قانون حمایت از اطفال و نوجوانان دارای منطق حقوقی داخلی وبین المللی است ونیز موافق نظام تربیتی اسلامی است. 🔹حقوق بین‌الملل هم قوانین موضوعه کودک را بر اساس قیمومیت مصلحت محورانه تدوین و تنظیم کرده است. لذا استفاده اصطلاح _ جنبه تادیبی -در تعریف مندرج در قانون حمایت از اطفال و نوجوانان مصوب سال ۱۳۹۹ قابل پذیرش می باشد . 🔹 اگر بر حسب همین مبانی سوء رفتار در لایحه پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوء رفتار امده باشد در تباین آشکار با نظام حقوقی،تربیتی و مترقی اسلام ومنظومه فکری رهبران انقلاب اسلامی و قانون اساسی است. انچه که این شائبه را تقویت می کند ماده ۴۳ لایحه است که عاملین خشونت از بستگان زن تا درجه دوم از طبقه دوم باشد موضوع مواد ۳۰و ۳۵ و ۳۸و ۳۹ همین قانون را مستثناء کرده است .در حالیکه مقام معظم رهبری در سخنرانی ۱۴دی ماه ۱۴۰۱ با اصول لایتغیر اسلامی اظهار کردند به زن در خانواده ظلم می شود وقوانین خانواده باید به نفع مظلوم تغییر کند و یا تقنین به نفع مظلوم صورت گیرد لذا این ماده صراحتا نقض فرمایشات رهبری است و یقینا مجلس شورای اسلامی به این مهم توجه خواهد کرد. به ویژه که جرائم موضوع این ۴ماده مندرج ومستنثناء در ماده ۴۳ خشونت عرفی وحتی خلاف مبانی دینی نیز می باشد و در صورت عدم تصحیح این ماده اصالت عدم خشونت و نیز اصل نفی ظلم وعدم تفکیک بین ظالمین مخدوش می شود. در یادداشت های بعدی قدم به قدم لایحه ای را که به شدت اصلاح وتصویب فوری آن ضروری است مورد مداقه و بررسی قرار می دهم . تا هستم می نویسم ، تکلیف خودم و حق مردم و حق حاکمیت به قصد حکمرانی شایسته می دانم. ن والقلم وما یسطرون... ارد https://t.me/Sara_sadat_pad @sara_sadat_pad
رئیس محترم فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی؛ سرکار خانم دکتر فاطمه قاسمپور دستیار محترم رئیس جمهور در پی گیری حقوق و آزادی های اجتماعی؛ سرکار خانم دکتر سکینه السادات پاد با عرض سلام و ارادات؛ خواهشمند پی گیری و مراقبت است تا قانون "اعطای تابعیت به فرزند مادر ایرانی" در لابلای بنا کردن سازمانی برای مهاجرین، لغو نگردد. حضرتعالی به درستی واقف هستید که همچنانکه فرزند در وجود مادر شکل می گیرد و رشد می کند و درون وجود مادر در او روح دمیده می شود و از شیره وجود مادر تغذیه می کند تابعی از مادر است و از این رو به لحاظ فطری، طبیعی، عقلی و منطقی تابعیت او هم تابعیت مادر است. استحضار دارید اشکالی که به قانون موجود وارد است اجازه اقامت دائم به پدران غیر ایرانی در صورت ازدواج شرعی آن ها با مادر طفل است. این که به پدران این فرزندان در صورت ازدواج شرعی و بدون طی مراحل قانونی ازدواج دائم قانونی اجازه اقامت دائم داده شود می تواند به لحاظ اجتماعی آسیب زا باشد. این امتیاز برای مردان اجنبی می تواند برای گرفتن امتیاز اقامت دائم عامل آسیب به دختران با سن پایین یا زنان و فرزند حاصل این ازدواج غیررسمی باشد. آن چه لازم است اصلاح شود لغو دادن اقامت دائم به پدران غیر ایرانی در صورت ازدواج موقت غیردائم است. محدود کردن زمان اجازه اقامت و مشروط بودن آن به انجام وظایف همسری و پدری با شاخص ابراز رضایت مادر طفل می تواند یکی از راهکارهای اصلاح قانون برای پدران این فرزندان باشد. استحضار دارید اشکال وارد به قانون به اجازه اقامت دائم به مردان غیر ایرانی این فرزندان بوده است نه تابعیت فرزندان از مادران ایرانی، که تابعیت فرزند از مادر حق طبیعی طفل و مادر است. با احترام از حضرتعالی خواهشمند است صدای این کودکان بی صدا و به نمایندگی از این مادران مظلوم پی گیر حفظ حقوق آن ها و فرزندانشان باشید. توفیقات حضرت حق یارتان باد و دعای خیرخواهان همراهتان با احترام و سپاس توران ولی مراد مدیر شبکه ایران زنان و شورای همکاری های زنان 21 اسفند ۱۴۰۱ http://iranzanan.com/3759/ @iranzanan https://www.instagram.com/p/CpvJlyHINf1/?igshid=MDJmNzVkMjY= پی نوشت: ولی مراد: تابعیت فرزند یک موضوع مستقل است که باید مستقل دیده شود اجازه اقامت مردان هم موضوع خودش است که نباید به تابعیت فرزند گره بخورد و آنرا خدشه دار کند
نقد دوباره عبدالکریم سروش به عریان شدن گلشیفته فراهانی: قدرت زن در هنر و دانش اوست نه در نمایش شرمگاه او/ درک و دانسته‌های این نافرهیختگان از فرنگستان سطحی و داوری ترازویشان سست است چندی پیش عبدالکریم سروش در انتقاد از رویه کسانی که خود را اپوزسیون جمهوری اسلامی معرفی می‌کنند، انتقاداتی مطرح و مشخصا گلشیفته فراهانی را به دلیل برهنگی مورد انتقاد قرار داد. تیغ تیز نقد سروش سوی کسانی بود که به نام تن‌مالکی و زنانگی و تنانگی، شرم و حیا و خانواده و اخلاق را از میان برمی‌دارند. در جانب دیگر گروهی به دکتر سروش تاختند که او حق زنان بر بدن خویش را به رسمیت نمی شناسد. سروش تا کنون دوبار به انتقادات آنها پاسخ داده است. وی در آخرین یادداشت خود دوباره به این موضوع پرداخته که خلاصه‌ای از آن را در ادامه می‌خوانید: ۱) دوران مدرن و پیشامدرن به ترتیب دوران حق‌مداری و تکلیف‌مداری است... تبدیل انسان تکلیف مدار به انسان حق مدار، ماحصل مدرنیته است. من، دینداری را یک حق، نه یک تکلیف می دانم. ۲) چالش بزرگ این دوره چالش حقوق و اخلاق است. شرم پایه اخلاق و بی‌شرمی بنیاد بی‌اخلاقی است. ۳) نقد من به دوران مدرن این است که توازن حق و تکلیف بهم خورده و غلبه مطلق حق بر تکلیف ایجاد شده. ۴) کسانی که از تنانگی‌ و فمینیزمی افراطی دفاع می کنند، دشمن شرم و شرف و اخلاق اند. گرفتار حسن و قبح مُدهای زمانه‌اند که گویی حقایقی ازلی و ابدی‌اند و همیشه درست بوده‌اند و درست خواهند ماند! عریانی و عورت‌‌نمایی که اکنون به گمان آنان بدل به فضیلت شده، تا چندی پیش یک رذیلت بود، و شاید فردا دوباره ورق برگردد و باژگونه رذیلت شود. گرفتار رسوم زمانه‌اند نه حقایقی جاودانه. نه مقدس اند، نه پایدار. ۵) می‌گویند این شرمگاه‌نمایی زنان، روح زمانه و رسم هنر مدرن است و نمی‌اندیشند که نه هر مدرنی نیکوست. فاشیسم هم پدیده‌ای بود کلاً و کاملاً مدرن! مارکسیسم هم... به‌علاوه دنیای مدرن حاوی گفتمان‌های گوناگون است. مگر ذاتی و گوهری دارد که به‌دست آنان افتاده و دیگر عقلا از آن بی‌خبرند؟ ازین گذشته اکنون که فیلسوفان دم از جامعه پست سکولار و مدرنیته های چندگانه (multiple modernities ) می‌زنند. ۶) می‌گویند حق آنان است که عریان شوند و بدن برهنه‌شان را به جنّ و انس و دیو و دد نشان دهند و نمی‌اندیشند که این هم حقّ آنان است که انتخاب دیگر کنند و آن را نشان ندهند. ۷) می‌گویند کسی حق قضاوت در باره برهنه‌شدنشان را ندارد و قضاوت‌گری را محکوم می‌کنند... نمی‌اندیشند که خود غرق در قضاوت‌اند و آن عمل را نیکو می‌شمارند و ملامتِ ملامت‌گران را بر نمی‌تابند. و با این قضاوت، درک ناقص خود از مقوله قضاوت نکردن را آشکار می‌کنند. ۸) می‌گویند برهنه‌شدن، تابوشکنی و سنت‌شکنی است و نمی‌اندیشند که نه هر تابوشکنی و سنّت‌شکنی نیکوست. اکنون کسی اگر بَرده شود یا برده‌گیری کند و آن را تابو شکنی بداند، محکوم به ملامت عقلاست. ۹) می‌گویند زن مالک بدن خویش است و حقّ هر‌گونه تصرّفی در آن را دارد و نمی‌اندیشند که این حق مالکیت، همچون حقوق دیگرست و محدود به حدودی است. هیچ‌کس حق ندارد به دلیل مالکیت بر بدن خویش، خود را به فروش برساند و بَرده دیگری شود و یا چشم خود را درآورد، یا تن به ذلّت بدهد. ۱۰) گفته‌اند عریان شدن بخشی از هنر مدرن است. به این می‌گویند مغالطه ارجاع معلوم به مجهول! عملی را که چند و چونش معلوم است، به مفهومی ارجاع می‌دهند، یعنی هنر، که هیچ تعریف ثابت و معینی ندارد، و بلکه از نظر بعضی دانایان مدرن و پسامدرن، دوران جدید دوران مرگ یا پایان هنر است ( از هگل گرفته تا آرتور دانتو و بسیاری دیگر) ۱۱) می‌گویند این کار مبارزه‌ای‌ست برای رهایی از مردسالاری و تبعیض جنسیتی. بلی، آن رهایی نیکوست، ولی راهش این نیست. می‌دانم بعضی از فمینیست‌ها بدن زن را قدرت زن انگاشته‌اند، و بدن‌نمایی و بی‌پروایی جنسی را از جنس قدرت‌نمایی شمرده‌اند (empowerment) اما این افسونی شیطانی است که باطلی را به حق می‌آمیزد و نشانی بهشت را از مسیر جهنم می‌دهد. قدرت زن در هنر و دانش اوست نه در نمایش شرمگاه او. ۱۲) درک و دانسته‌های این نافرهیختگان از فرنگستان سطحی و داوری ترازویشان سست است. چیزکی از ارتجاع و قرون وسطا شنیده‌اند. اغلب اینان نه یک‌روز به کلیسا رفته‌اند و نه یک‌بار به جدّ در کنفرانسی دینی با دانشمندان جهانی نشسته‌اند تا بدانند تاریخ و جامعه مغرب زمین تا چه اعماقی دینی‌ست. تاریخ آمریکا تاکنون یک رئیس‌جمهور آتئیست یا غیرمسیحی نداشته و کلیساها و دینداران، به جد و قوّت درکارند که چنین نشود. @FarhikhteganOnline @iranzanan
هدایت شده از Sarasadat pad
🌐 در مجامع بین‌المللی مدافع حقوق ملت ایران هستیم | جنس ماموریت‌های این جایگاه دغدغه مردم است سکینه سادات پاد، دستیار رئیس‌جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی در جلسه تودیع پروانه وکالت خود در مشهد: 🔹 تا به امروز خودم را وکیل خیابانی مردم ایران دانسته و به این هویت افتخار می‌کنم و با اعتمادی که از سوی رئیس‌جمهور به جامعه وکلا و حقوقدانان اتفاق افتاد و با وجود شایستگی همه همکاران وکیل، سردفتران و اساتید خودم، قرعه فال برای در وسط میدان بودن به نام بنده افتاد، امیدوارم نماینده شایسته‌ای برای جامعه حقوقدانان در دولت باشم و بتوانم در هویت جدید، وکیل مردم، تماما در کنار آن‌ها بوده و از حقوق ملت نجیب و وفادار ایران دفاع کنم. مشروح🔻 https://www.irna.ir/news/85060693 https://qudsonline.ir/x9jHS https://shrr.ir/000eUS
هدایت شده از Sarasadat pad
هدایت شده از زنان ایران
تصویب کلیات لایحه پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوء رفتار در مجلس 🔺 در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد لایحه یک فوریتی پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوء رفتار در دستور کار قرار گرفت و نمایندگان با ۱۹۰ رای موافق، ۴۵ رای مخالف و ۹ رای ممتنع از مجموع ۲۴۴ نماینده حاضر با کلیات این لایحه موافقت کردند. 🔺 پیش از رای گیری فاطمه قاسم پور، رییس فراکسیون زنان و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: اعضای کمیسیون اجتماعی در جلسات متعددی با حضور مسئولان دستگاه‌های ذیربط در حوزه زنان بحث ها و تبادل نظرهای زیادی را انجام دادند تا این لایحه تکمیل شود. دین مبین اسلام نگاه ویژه‌ای به جایگاه زنان دارد و هرگونه سوءرفتار با زنان را مذموم تلقی کرده است؛ همچنین رهبر انقلاب نیز بارها در جلسات متعدد به حمایت از جایگاه زنان اشاره کرده‌اند و بر لزوم حمایت قانونی از زنان به ویژه در بستر خانواده تاکید جدی داشته اند. * به نقل از ایرنا @Zananeiran1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆متولیان شعار زن زندگی آزادی، آزادی زن را در چه می‌بینند؟ https://eitaa.com/women92 🔺دیدن این گزارش شاید مناسب فرزندان شما نباشد https://eitaa.com/women92 آینده جنبش های زنانه ایران را بنگرید
توران ولی مراد در گفتگو با ایسنا: تصویب مبارک لایحه تامین امنیت زنان/ گرفتاری با دو جریان نفوذ مردم در انتخابات بعدی مجلس به مخالفین رفع ظلم از زنان رای ندهند http://isna.ir/xdNFWG http://iranzanan.com/?p=3773 @iranzanan
توران ولی مراد: 🌱 برابری انسان ها از هر رنگ و نژاد (اصول ۱۹ و۲۰ قانون اساسی) مغایرتی با تعیین جریمه برای قانون شکن ندارد. 🌱 لازم نیست حقوقدان باشی تا این منطق را متوجه شوی. ولی برای داشتن درک سیاسی لازم است توان تحلیل سیاسی داشته باشی 🌱 قانون حجاب ذیل قانون اساسی نوشته شده و آیین نامه های اجرایی و مقررات مصوب دستگاه ها و دولت که جهت عملیاتی کردن قانون تهیه می شوند جایگاه قانونی دارند 🌱 منع از دریافت امکانات و خدمات متعلق به جامعه و عموم ابتدائی ترین جریمه برای قانونشکن است، همانگونه که محرومیت و زندان وسیله تنبه مجرم است. قانون شکن در ملاء عام محکوم است در دادگاه مردم. 🌱 خانمی که با عدم رعایت حجاب جذابیت های جنسی زنان را به نمایش می گذارد با معرفی زنان به عنوان ابزار تلذذ جنسی با تایید مردسالاری به کرامت و حایگاه انسانی زنان خیانت می کند. @iranzanan
🌱داستان کوتاه: "نوزادم، گوسفندم، مادربزرگ، خودم و اهالی روستای پایین محل" ☘️نوشته: توران ولی مراد ☘️مرداد۱۳۸۴ منتشر شده در صفحه ادبیات کیهان۱۳۸۴ در لینک زیر بخوانید: http://iranzanan.com/3781/
🔸سلسله نشست‌های *اَفرا* 🔹موضوع: نقد و بررسی محدودیت‌های اجتماعی زنان از سیاست‌گذاری تا فعالیت های آن ها 3⃣ *نشست سوم* 💠باحضور: _ حکیمه فریزاده؛ مدیرعامل مرکز نوآوری مانا _فرشته ولی مراد؛ مدیر شبکه ایران زنان 📆 | زمان: یکشنبه‌ ۳۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ • ساعت ۱۵ الی ۱۷ 🏘| مکان: دانشگاه شهید‌بهشتی ؛ کافه بهشت ⭕️ورود برای عموم آزاد می‌باشد. Ĝ🌱| *اَفرا* 🌐| *@afra_sbu* @iranzanan
هدایت شده از محسن قنبریان
دختر و خدا! • مشرکان "فرشتگانِ آسمان" را "دخترانِ خدا" می خواندند! اما "دخترانِ زمین" را "بنده خدا" هم نمی دیدند! دخترکان یا در دخترکُشی می مردند یا در ضعف و زبونی نگه داشته می شدند که حتی از گرفتن حقوق اولیه شان عاجز بودند (وَهُوَ فِي الْخِصَامِ غَيْرُ مُبِينٍ)! • در فرهنگ مردسالار و پسرپرور، در واقع این خدا بود که زمین خورده بود؛ که "مدبّرات امر"ش، دختر خوانده می شدند! مظلومیت "دختر" و "خدا" با هم پیوند داشت! "دختر" برای "خدای دختران"؛ خدای "مردسالاران" هم "هوی" بود: "مَنِ اتَّخَذَ إِلَٰهَهُ هَوَاهُ "! اشتباه نکن این خدای زمینی، مونث را دختر خود نمی خواست، خود می خواست! خدا هم این تقسیم ناعادلانه شان را به رخ شان کشید: تِلْكَ إِذًا قِسْمَةٌ ضِيزَىٰ! اگر خدا محترم می شد، دختر هم؛ دختر عزیز می شد خدا هم! • خدا باید کاری می کرد! با جاهلیت چه بحث فلسفی کند؟! چگونه بفهماند خودش "لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ" است و فرشتگان هم "مجرد از ماده" اند و دختر و پسر ندارند؟! برای "متعمّقون"، چیزهایی گفت؛ حالا باید ذهن ها درباره دختر هم عوض می شد! خدا، "دختر پروری" کرد! قبل تر شروع کرده بود و حالا گزارش کار به جاهلیت می داد! • وقتی همه منتظر "پسرِ مسیحایی" بودند، نذر مادری (لَكَ مَا فِي بَطْنِي) را "برای خود"، "قبولِ حَسَن" کرد! اما او را "دختر" خواست! در سورپرایز تولد، وقتی مادر از دختر بودن کودکش تعجب کرد، گفت: "لَيْسَ الذَّكَرُ كَالْأُنْثَىٰ"! پسر مثل دختر نیست! (نفرمود: دختر مثل پسر نیست!) • خداوند "دخترِ برای خود" را (مُحرّر) می خواست نه "زاد و کالا"! پس بجای "يُنَشَّأُ فِي الْحِلْيَةِ" او را "أَنْبَتَهَا نَبَاتًا حَسَنًا" داد! فرقها دارند "نشو" با "نبات"... فاصله ها دارند "حلیه"(زیورهای عارضی) با "حُسن"(زیبایی ذاتی)...! "دخترِ برای خدا"، هم سنخ و هم سخن فرشتگان شد؛ فرشتگان، دختر نشدند اما دختران، فرشته شدند! از میوه های بهشت خورد! تو بگو اینبار "آدم"، بهشت بر زمین آورد! • "دخترِ برای خدا" حالا دیگر در "نزاع لفظی"(خصام) ، "بی زبان و عاجز" (غیر مبین) نبود! نباتش به آنجا رسید که "بیانی" رساتر از "زبان" هم میوه داد! در مخاصمه یهود لجوج علیه او و زیر سیل تهمت ها، "صبیّ در مهدش" بر پاکی او شهادت داد! مخاصمه اینقدر "بیّن" و معجزه بود که گروهی از آنسو افتاده، مولودش را "پسر خدا" خواندند! و اینبار خدا پسردار شد!!! • و خداوند این "دخترپروری" را بارها در تاریخ تکرار کرد! مریم(س)، فاطمه(س)، زینب(س)، معصومه(س) و...! ...هرجا که مظلوم می شد یا به دختران ظلم می شد! اصلا هروقت احتجاجِ مهم و خصامِ سرنوشت سازی داشت، از قبل "برای خود"، "دختری" را "أَنْبَتَهَا نَبَاتًا حَسَنًا" می داد! بجای نشو در جلوه و زینت، رشد در حُسن و زیبایی کند! برای موقف سقیفه، موقف عاشورا، موقف عفریت مستکبر، موقف آخر الزمان... خدا با دختر از مظلومیت ها درآمد و درآورد! 📝 محسن قنبریان ۱۴۰۲/۲/۳۰ ☑️ @m_ghanbarian