🔴گروه فلسفه اسلامی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران شعبه قم برگزار می کند:
🔸به مناسبت روز جهانی فلسفه، نشست علمی
➕ با حضور استاد حسن معلمی
➕ موضوع " وضعیت فلسفه اسلامی در جهان امروز: آسیب ها و چالش ها"
⏰ زمان: دوشنبه ۵ آذر۱۴۰۳ ساعت ۱۳
📍مکان: قم، بلوار صدوقی، خیابان حضرت ابوالفضل علیه السلام خیابان دانش کوچه سوم پلاک ۷۱ موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران - شعبه قم
🖥لینک شرکت به صورت مجازی :
https://www.skyroom.online/ch/irip/azadqom1
🆔@irip_ir
🔥حیات و ممات فلسفه
(به مناسبت روز جهانی فلسفه)
✍️یادداشت: احمد شهگلی
✅حیات و آثار حیاتی فلسفه به تعامل آن با سایر علوم، پویایی مسائل، طرح موضوعات کاربردی،پیوند با جامعه است. دانش ها به مثابه «اکوسیستم طبیعی» هستند. در «اکوسیستم طبیعی»حیاتمندی یک موجود در نسبت با سایر موجودات تعریف می شود. وقتی این ارتباط سیستماتیک از بین برود، حیاتمندی موجود در چرخه اکوسیستم از بین می رود. اکوسیستم_معرفتی به مثابه اکوسیستم طبیعی، حیات و پویایی آن به ارتباط علوم با یکدیگر و پیوند با مسائل عینی و انضمامی است.
💠هنگامیکه فلسفه ارتباط خود را با سایر علوم، مسائل انسان و جامعه قطع کند، در این صورت حیات معرفتی و اجتماعی ندارد.
🔹فلسفه_اسلامی یک سنت فلسفی اصیل و بنیادین است که سیر تاریخی آن همانند یک نهال در حال رشد، حرکت جوهری اشتدادی داشته است. این فلسفه در مباحث الهیات، هستی شناسی،انسان شناسی و ارائه چهاچوب کلی از هستی توفیقات فراوانی داشته است. فضل دیگر این فلسفه، تدوین آن به دست حکیمانی است که خود از وارستگان و پرهیزکاران تاریخ بشریت بوده اند. پیوند آن با وحی و دین اصیل اسلام، فضل و توفیق دیگری برای فلسفه اسلامی است که البته ذکر فضائل و توانمندیهای آن مجال دیگری می طلبد.
🔶در عین حال این فلسفه، دارای نقص ها و کاستی هایی است. این کاستی ها بیش از آنکه ناشی از حکمای گرانقدر سلف باشد، حاصل کوتاهی و قصور ما است.ما میراث حکمای اسلام را در حوزه های عملی، عینی و کاربردی بسط نداده ایم.
💢مهترین چالش فلسفه اسلامی معاصر؛ رویکردِ صرفا انتزاعی به مسائل، عرضه نکردن موضوعات فلسفی در قالبی نوین، عدم ورود به مسائل و موضوعات انسان و جهان جدید، قطع ارتباط با علوم انسانی و تجربی است.
🔳حکمای گرانقدر اسلام، رسالت تاریخی خود را به خوبی ادا کرده اند. برخی از دغدغه معرفتی آنها معطوف به آرا متکلمین زمانه خود بوده و اکنون نه از آن متکلمین و نه از آرا آنها خبری هست. اما ما در همان دوره بدون نظر به علم و عالم جدید سیر می کنیم و این یعنی رکود فلسفه.
🔹 اکنون اگر ابن_سینا حضور داشت، به جای «رجل همدانی» از «رجل آلمانی» سخن می گفت.
🔹اکنون اگر حکیم ملاصدرا حضور داشت به جای اینکه ذهن و ضمیر خود را درگیر شبهه "چگونگی اندراج مقوله جوهر ذهنی تحت عرض و کیف" کند،از مسئله چگونگی"تطابق ذهن و عین"سخن می گفت.
🔹اکنون اگر حاجی_سبزواری حضور داشت، به جای اینکه در مورد شبهه چگونگی«اندارج جوهر ذهنی تحت مقوله عرض» بگوید:«فهذا الإشكال جعل العقول حيارى و الأفهام صرعى»(شرح المنظومة، ج2، 128) این تعبیر را برای مسائل چالشی معرفت شناسی جدید بکار می گرفت.
🔸اکنون کسی در دنیا با شبهه_ابن_کمونه به وحدانیت خدا اشکال نمی کند، ابن کمونه درگذشت، شبهه او نیز بازاری ندارد. این شبهه که روزگاری آن را «افتخار شیاطین» میدانستند، اکنون، قرن هاست شیاطین از این قبیل شبهات عبور کرده اند و در بازار الحاد القائات نوینی را به آدمیان عرضه نموده اند.
و در آخر اینکه؛
📌اگر مطابق سخنی از امام_علی(ع) که فرمود:کسی که عالم به زمان خود نباشد،حوادث به او هجوم می آورند، در مورد فلسفه نیز می توان گفت:
🔆فلسفه ای که ناظر به زمان خود نباشد، منزوی می شود.
🔰منبع: 👇👇
https://ahmadshahgoli.ir/2021/05/02/life-and-death-of-philosophy/
🌐#فلسفه_اسلامی
🆔@irip_ir
✍ به مناسبت روز جهانی فلسفه و به همت گروه فلسفه اسلامی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در شعبه قم نشستی علمی با حضور استاد حسن معلمی برگزار شد.
🔸در این محفل عملی دکتر معلمی به بررسی وضعیت فلسفه اسلامی در جهان امروز؛ آسیب ها و چالش های پیش روی آن پرداختند.
چگونگی فهم فلسفه اسلامی، ضرورت باز شدن باب نقد و گفتگوی علمی در ابواب مختلف فلسفه اسلامی، ضرورت امتداد فلسفه اسلامی در موضوعات مختلف زندگی انسان امروز، شیوههای آموزش صحیح فلسفه و... از مهم ترین مباحثی بود که استاد محترم بیان نمودند.
اساتید، فرهیختگان و دوستداران حکمت و فلسفه در این نشست علمی به صورت حضوری و مجازی شرکت نمودند.
🆔@irip_ir
وضعيت فلسفه اسلامي در جهان امروز استاد معلمي.mp3
91.63M
گزارش ایکنا، حجتالاسلام والمسلمین حسن معلمی؛ استاد حوزه و دانشگاه؛ پنجم آذرماه در نشست علمی «وضعیت فلسفه اسلامی در جهان امروز؛ آسیبها و چالشها» با تاکید بر اینکه فلسفه باید حلقاتی شود، گفت: در جمعی با اساتید فلسفه بودیم برخی میگفتند بدایه و نهایه برای زمان خودش خوب بود و یکسری خلأها را پر میکرد ولی الان باید کارهای دیگری صورت بگیرد، الان نمیتوان این کتاب را برای آموزش به طلاب داد زیرا از همان ابتدا خواهند گفت فلسفه به چه درد ما میخورد و کجا به کار میرود و امتداد آن کجاست زیرا بدایه وجود و اصالت وجود و ... را مطرح کرده است لذا بنده به برخی حوزهها پیشنهاد کردم که فلسفه حلقاتی شود.
ادامه در لینک زیر:
https://iqna.ir/00HpjJ
هدایت شده از موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
ماهنامه خبری مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفة ایران - تیر و مرداد 1403.pdf
5.03M
💢شماره جدید ماهنامه خبری مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران منتشر شد.
✍️به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، شماره هشتم ماهنامه خبری مؤسسه (تیر و مرداد 1403) منتشر شده و از لینک زیر قابل دانلود است:
📎دانلود فایل pdf
🆔https://eitaa.com/hekmatfalsafe
هدایت شده از موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
ماهنامه خبری مؤسسة پژوهشی حکمت و فلسفه یران - شهریور و مهر 1403.pdf
6.06M
💢شماره جدید ماهنامه خبری مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران منتشر شد.
✍️به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، شماره نهم ماهنامه خبری مؤسسه (شهریور و مهر 1403) منتشر شده و از لینک زیر قابل دانلود است:
📎دانلود فایل pdf
🆔https://eitaa.com/hekmatfalsafe
🔹درسگفتار
✔️ درسگفتار فلسفۀ علم اجتماعی در جهان اسلام (موسسه حکمت و فلسفه ایران)
جلسه (۸)
✔️ این درسگفتار یک دوره فلسفۀ علم اجتماعی از دیدگاه اندیشمندان مسلمان است.
✔️ خطوط کُلّی جلسۀ هشتم: در این جلسه بحث کنش اجتماعی با تفصیل بیشتری مطرح شد. در مباحث نظری مربوط به کنش اجتماعی سه موضوع اساسی وجود دارد: الف- تحلیل کنش اجتماعی. ب- ترسیم فرایند صدور کنش اجتماعی- ج- وضعیت متافیزیکی کنش اجتماعی (هستیشناسی کنش اجتماعی). در این جلسه دو بحث اول به صورت مختصر مطرح و تفکیکهایی مانند تفکیک میان اراده و شوق و همچنین حکم عملی و اراده مورد دقت قرار گرفت و به برخی اختلاف آراء در این زمینه اشاره شد.
#سیدعلی_سیدیفرد
#فلسفه_علم_اجتماعی
@DeepAnalysis
فلسفه به مثابه مبادی تصدیقی علوم انسانی و اجتماعی.mp3
16.65M
✅ فلسفه به مثابه مبادی تصدیقی علوم اجتماعی
🗣 حجت الاسلام دکتر مهدی عبداللهی
در مغربزمین، دو نگرش اصلی در نسبت میان فلسفه و علوم اجتماعی وجود دارد. یک دیدگاه، فلسفه را در جایگاه «پایهگذاری» و «استادی» نشانده و معتقد است فلسفه بنیادیترین حقایق را راجع به ما انسانها و ماهیت جهانی که در آن زندگی میکنیم و نیز قواعد رسیدن به چنین شناختی را به دست میدهد. اما نگرش دوم، فلسفه را پادو یا شاگرد علوم اجتماعی میداند که تنها میتواند موانع حرکت قطار علم را بزداید.
واژه فلسفه در طول تاریخ معانی متعددی داشته است:
1. فلسفه به معنای مجموعه معرفتهای نظری و عملی؛
2. فلسفه به معنای فلسفه اولی و احکام «موجود بما هو موجود»؛
3. فلسفه در نگرش پوزیتویستی به مثابه تحلیل مفاهیم و قوانین علوم تجربی؛
4. فلسفه به عنوان «روش عقلاني حل مسائل».
طرفداران دیدگاه پادوانگار معتقدند فلسفه باید آماده باشد تا هر زمان دانشمندان در پی کشف طرز کار طبیعت برمیآیند، آنان را کمک و حمایت کند، ولی در نوع این کمک چند دیدگاه متفاوت وجود دارد.
اما بنا بر تلقی فیلسوفان اسلامی، فلسفه به مثابه مجموعه چهار زیرشاخه هستیشناسی، خداشناسی، انسانشناسی و معرفتشناسی مبادی تصدیقی علوم انسانی و اجتماعی را تأمین میکند.
سه شنبه 29 آبان 1403
ساعت 14 تا 16
دانشگاه قم، دانشکده الهیات، سالن شهید مفتح
●➼┅═❧═┅┅───┄
✍️ مهدی عبداللهی
🆔 @MAbdullahi
📚قواعد عقلی در قلمرو روایات
(بازخوانی قواعد عقلی پیدا و پنهان در روایات)
✍استاد جواد خرمیان
چاپ سوم (با اضافات و اصلاحات) ۱۴۰۱
انتشارات سهروردی
🔸دفتر اول) قواعد کلی عقلی - نامها و صفات خداوند
🔸دفتر دوم) اثبات وجود خداوند - توحید - علم و قدرت
🔸دفتر سوم) حیات - کلام - قدمت و صفات تنزیهی خداوند و آموزههای وحیانی
✅برگزیده جایزه کتاب سال
قیمت دوره سه جلدی: ۷۵۰ تومان
〰〰〰〰〰〰〰〰〰
استاد صدوقیسها: "کتاب قواعد عقلی در قلمرو روایات را برای آشنایی با فلسفه اسلامی بخوانید."
منوچهر صدوقیسها، استاد فلسفه در گفتوگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) با بیان این مطلب افزود: خوشبختانه من تمام شب و روز مشغول مطالعه هستم اما کتابی که میتوانم با توجه به حوزه علایق خود به مخاطبان فلسفه پیشنهاد کنم کتاب سه جلدی «قواعد عقلی در قلمرو روایات» نوشته جواد خرمیان است.
وی درباره علت این انتخاب توضیح داد: تصور میشود که وجه تسمیه فلسفه اسلامی به این دلیل است که فلسفه اسلامی از اسلام برخاسته، مانند اینکه وقتی میگوییم فلسفه مسیحی چون از دل مسیحیت برخاسته است، بنابراین به نظر میآید که قاعده این باشد که فلسفه اسلامی، از اسلام برآمده باشد اما واقعیت این نیست!
این استاد فلسفه توضیح داد: فلسفه اسلامی بدین معنی است که اصل آن همان فلسفه یونانی است اما چون در کشورهای اسلامی آمده است رنگ و بوی اسلام گرفته فلسفه اسلامی شده و در واقع فلسفه فلاسفه مسلمان است.
صدوقیسها یادآور شد: همواره یکی از دغدغههای اصلی من این بوده که آیا میتوانیم دستگاه فلسفی را از اسلام استخراج کنیم و آیا اسلام مبانی و مبادی لازم برای این کار را دارد. کتاب «قواعد عقلی در قلمرو احادیث» میتواند در پاسخ به این سوالات به ما کمک بسیاری کند.
#موسسه_حکمت_و_فلسفه
#شعبه_قم
🆔@irip_ir