38.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#جرعه_ای_از_قرآن
#پژوهشکده_فرهنگ_ومعارف_قرآن
#سحر_خوان
🎬جرعهای از قرآن
🔷موضوع: آسیبهای اقتصادی در سبک زندگی؛ در قرآن و روایات
👤سخنران: حجتالاسلام والمسلمین سحرخوان
🌐https://eitaa.com/isca24/11292
سلسله یادداشت های دکتر حبیب الله بابابایی در ماه مبارکرمضان
خیر کوچک، و خیر باطل (قسمت دهم)
خیر فطری و انسانی (خیر کوچک)
خیر فطری و انسانی ممکن است صرفا از سوی یک انسان و صرفا با انگیزۀ فطری و انسانی رخ بدهد. در این مرتبه، خیر از آن جهت که خیر است، عملی انسانی و اخلاقی است. این مرتبه از خیر شاید فاقد انگیزه خودآگاهانۀ الهی و معنوی باشد و تنها انسانی بودن کار (و نه ابعاد مادی و سود شخصی فرد و جامعه) خیر بودن آنرا موجب گشته باشد. چنین خیری هرچند در همان حد انسانی متوقف است لیکن به جهت انسانی بودناش میتواند مخاطبان زیادی از ادیان مختلف با عقاید مختلف پیدا بکند و اشتراک انسانی و پیوستگی فطری در میان ابنای گسترده بشر را موجب شود. مثلا از منظر انسانی انفاق با کاهش دادن دلبستگیهای دنیویِ فرد انفاقکننده، او را از عوامل تنش و اصطکاک با دیگران رها میکند و از سوی دیگر با یاری رساندن به مددجویان و انفاق شوندگان نوعی از انسجام و پیوند اجتماعی را موجب میشود. در این باره، به نظر میرسد خیر بما هو خیر صرفا به جهت خیربودناش در هم تنیده در یکدیگر و چسبیدۀ به هم است. فعلِ خیر در این منظر، به خودیخود مولّد خیرات متراکم و انباشته گشته و نفس عمل خیر (به لحاظ وجودی) خیرات کمّی و انباشتهای را موجب شده و گسترۀ اثرگذاری فراگیری را باعث خواهد شد.
خیر فاسد/خیر باطل (خیر ظاهر و فساد باطن)
برخی از گونههای خیر، خیری است که با انگیزهای پست و فاسد و شیطانی ایجاد میشود. این گونه از خیر ذاتا امری پسندیده است، اما بواسطه انگیزههای شیطانی عمل خیر فزونی نمیگیرد و فاعل خیر نیز در فاعلیت خیر تضاعف پیدا نمیکند. خیری که فاسد شده نمیتواند برکات ذاتی (حُسن ذاتی) خود را هم آشکار کند. فساد خیر در این مرتبه تا حدی است که نه تنها اثری مثبت از خود به جا نمیگذارد بلکه برای صاحبش تبدیل به حسرت و ندامت نیز میگردد. «ان الذین کفروا ینفقون اموالهم لیصدوا عن سبیل الله فسینفقونها ثم تکون علیهم حسره ثم یغلبون ...» (انفال/36). خداوند در آیه دیگری میفرماید: «مثل ما ینفقون فی هذه الحیوه الدنیا کمثل ریح فیها صر اصابت حرث قوم ظلموا انفسهم فاهلکته و ما ظلمهم الله و لکن انفسهم یظلمون» انفاقی که کافران در زندگی دنیا انجام میدهند به مانند بادی آمیخته با سرمای سخت است که به کشتزار قومی که بر خود ستم کردهاند برسد و آن را نابود کند، و خدا به آنان ستم نکرده است، ولی آنان به خویشتن ستم میورزند. آیۀ دیگر در بارۀ خیر باطل آیه 38 از سورۀ نساء است: «والذین ینفقون اموالهم رئاء الناس و لا یومنون بالله و لا بالیوم الاخر و من یکن الشیطان له قرینا فساء قرینا» و آنان که اموالشان را از روی ریا و خودنمایی به مردم انفاق میکنند، و به خدا و روز قیامت ایمان ندارند [شیطان همدم آنان است]. و هر کس شیطان همدم او باشد بی تردید بد همدمی است.
https://t.me/isca24/10788
6.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دعا روز چهاردهم ماه مبارک رمضان
سلسله نشست های علمی ( صد و سی امین نشست)
📒حکمرانی در قرآن (نظام سیاسی از منظر قرآن کریم)
👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر نجف لک زایی
⬅️دبیر علمی : دکتر سید سجاد آل غفور
📅زمان: شنبه 27 فروردین ماه 1401 ساعت 13:45 الی 15
💠لینک ورود به جلسه
🌐 dte.bz/hokmconf
📒مجری: پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی و مرکز همکاری های علمی و بین الملل
🌐https://eitaa.com/isca24/11287
42.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#جرعه_ای_از_قرآن
#پژوهشکده_فرهنگ_ومعارف_قرآن
#شیرزاد_کمانگر
🎬جرعهای از قرآن
🔷موضوع: اهمیت فرهنگ
👤سخنران: حجتالاسلام والمسلمین شیرزاد کمانگر
⬅️مجری: پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
⏰زمان: ماه مبارک رمضان 1401 ه.ش
🌐https://eitaa.com/isca24/11296
✅سلسله نشستهای جایگاه، کارکرد و نقش مسجد در جامعه اسلامی.
📒نشست چهارم، «کار ویژه های مسجد برای سالم سازی محیط پیرامون»
👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین سید حامد شریعتمداری
📒دبیر علمی: حجت الاسلام و المسلمین دکتر حامد قرائتی
💠زمان : شنبه 27 فروردین ماه 1401 مصادف با چهاردهم ماه مبارک رمضان، ساعت 18
⬅️لینک ورورد به جلسه
🌐 http://dte.bz/historyconf
🌐https://bbb04.dte.ir/b/6eg-aih-u5a-tbi
🌐https://bbb01.dte.ir/b/vv2-jpi-207-uen
📒مجری: پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام و مرکز همکاری های علمی و بین الملل
🌐https://eitaa.com/isca24/11297
قالَ عليه السلام: إنَّ اللهَ جَعَلَ شَهْرَ رَمَضانَ مِضْمارا لِخَلْقِهِ، فَيَسْتَبِقُونَ فيهِ بِطاعَتِهِ إِلي مَرْضاتِهِ، فَسَبَقَ قَوْمٌ فَفَازُوا، وَقَصَّرَ آخَرُونَ فَخابُوا.
فرمود: خداوند متعال ماه رمضان را براي بندگان خود ميدان مسابقه قرار داد.
پس عدّه اي در آن ماه با اطاعت و عبادت به سعادت و خوشنودي الهي از يکديگر سبقت خواهند گرفت و گروهي از روي بي توجّهي و سهل انگاري خسارت و ضرر مي نمايند.[تحف العقول ص۲۳۴]
⬅️کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی بازخوانی مبنای اتحاد افق در اثبات اول ماه قمری
👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین حبیب الله احمدی
👤ناقد: حجت الاسلام و المسلمین رضا اسفندیاری ( اسلامی)
📒دبیر علمی: حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد رشید زاده
⬅️لینک ورورد به جلسه
🌐http://dte.bz/danaee
⏰زمان: دوشنبه 29 فروردین ماه 1401 ساعت 11 الی 13
💠مکان: قم-پردیسان- پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی- طبقه دوم تالار سردار شهید سلیمانی
🔹مجری: پژوهشکده فقه و حقوق و مرکز همکاری های علمی و بین الملل
🌐https://eitaa.com/isca24/11299
🔰حضور فعال فناوری اطلاعات معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی در نمایشگاه بین المللی قرآن
👈 بنابر دعوت بخش فضای مجازی و دیجیتال بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم از مجموعه فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی جهت حضور در این نمایشگاه و با عنایت به موافقت رئیس محترم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، با عرضه محصولات قرآنی تولید شده در پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه میزبان علاقه مندان و قرآن پژوهان کشور است.
🔸محصولاتی همچون پرتال جامع علوم و معارف قرآن، سامانه بازنمایی دستاوردهای قرآنی (سبد قرآنی) و نرم افزارهای موبایلی قرآن سراج، فرهنگ قرآن، دائره المعارف قرآن کریم، پرسمان قرآنی و فرهنگنامه ها و دانشنامه های تخصصی قرآن، کتابخوان همراه پژوهان و پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی (اصطلاحنامه) که همگی آثار و محصولات تولیدی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی هستند، نیز در این نمایشگاه عرضه خواهند شد.
🔹براساس اعلام "رئیس اداره فناوری اطلاعات" پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، محل قرار گیری غرفه فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، سالن رسانه و فضای مجازی واقع در مصلی امام خمینی(ره) است که از ساعت ۱۷ تا ۲۴ پذیرای مراجعین خواهد بود.
✔️بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با شعار «قرآن؛ کتاب امید و آرامش» در قالب چهل و پنج کمیته و بخش نمایشگاهی و صدها غرفه، از شنبه ۲۷ فروردین همزمان با شب میلاد امام حسن(ع) تا جمعه ۹ اردیبهشت از ساعت ۱۷تا ۲۴ در مصلی امام خمینی(ره) تهران میزبان علاقمندان به قرآن کریم حضور فعال فناوری اطلاعات معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی در نمایشگاه بین المللی قرآن
👈 بنابر دعوت بخش فضای مجازی و دیجیتال بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم از مجموعه فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی جهت حضور در این نمایشگاه و با عنایت به موافقت رئیس محترم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، با عرضه محصولات قرآنی تولید شده در پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه میزبان علاقه مندان و قرآن پژوهان کشور است.
🔸محصولاتی همچون پرتال جامع علوم و معارف قرآن، سامانه بازنمایی دستاوردهای قرآنی (سبد قرآنی) و نرم افزارهای موبایلی قرآن سراج، فرهنگ قرآن، دائره المعارف قرآن کریم، پرسمان قرآنی و فرهنگنامه ها و دانشنامه های تخصصی قرآن، کتابخوان همراه پژوهان و پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی (اصطلاحنامه) که همگی آثار و محصولات تولیدی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی هستند، نیز در این نمایشگاه عرضه خواهند شد.
🔹براساس اعلام "رئیس اداره فناوری اطلاعات" پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، محل قرار گیری غرفه فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، سالن رسانه و فضای مجازی واقع در مصلی امام خمینی(ره) است که از ساعت ۱۷ تا ۲۴ پذیرای مراجعین خواهد بود.
✔️بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با شعار «قرآن؛ کتاب امید و آرامش» در قالب چهل و پنج کمیته و بخش نمایشگاهی و صدها غرفه، از شنبه ۲۷ فروردین همزمان با شب میلاد امام حسن(ع) تا جمعه ۹ اردیبهشت از ساعت ۱۷تا ۲۴ در مصلی امام خمینی(ره) تهران میزبان علاقمندان به قرآن کریم خواهد بود.
سلسله نشست های علمی ( صد و سی و یکمین نشست)
📒حکمرانی در قرآن (نظام سیاسی از منظر قرآن کریم)
👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر نجف لک زایی
⬅️دبیر علمی : دکتر سید سجاد آل غفور
📅زمان: یکشنبه 28 فروردین ماه 1401 ساعت 13:45 الی 15
💠لینک ورود به جلسه
🌐 dte.bz/hokmconf
📒مجری: پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی و مرکز همکاری های علمی و بین الملل
🌐https://eitaa.com/isca24/11301
سلسله یادداشت های دکتر حبیب الله بابابایی در ماه مبارکرمضان
ما همیشه «بعض» و «در نسبت» با دیگران هستیم! (قسمت یازدهم)
بعض بودن همواره امر نسبی است. نسبتهای مختلف با دیگران، بعضهای گوناگونی را درست میکند و ما را در دستههای مختلفی از بعض قرار میدهد؛ مثلا ممکن است ما مومنان به حکم آیه «و المومنون و المومنات بعضهم اولیاء بعض» نسبت به بعض دیگر رابطه دوستی داشته باشیم، و در همان لحظه به عنوان انسان هبوط کرده به حکم آیه «وقلنا اهبطوا بعضکم لبعض عدو» نسبت به برخی انسانها حس دشمنی و عداوت داشته باشیم، و در همان زمان نیز به حکم آیه «لیتخذ بعضهم بعضاً سخریا» دیگران را به خدمت بگیریم و یا به حکم «و رفع بعضکم فوق بعض درجات لیبلوکم فی ما آتاکم» نسبت به بعضی موقعیت بالاتر یا پایینتر داشته باشیم.
همه این نسبتها در یک زمان و البته از جهات مختلف یکجا جمع میشود و مناسبات انسانی در جامعه را بسیار تودرتو، لایهلایه، و پیچیده میسازد.
آنچه در این پیچیدگی و چندگانگی در روابط انسانی بوجود میآید پیچیدگی موضوع «عدالت و برابری» و چند بعدی بودن آن (نسبت به طرفهای بعض) در جامعه انسانی است. در این وضعیت چه بسا فردی از یک جهت به عدالت خیلی نزدیک کند و همان موقع از جهاتی دیگر از عدالت فرسنگها دور بیافتد.
بدینسان یک فرد یا یک جامعه انسانی پیوسته باید بعض بودن خود و نسبت هایش با دیگران جور واجور را باید بشناسد و احکام عدالت و انصاف را درباره هریک بهطور همزمان پیاده کند.
6.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دعا روز پانزدهم ماه مبارک رمضان