eitaa logo
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
2.1هزار دنبال‌کننده
8.7هزار عکس
802 ویدیو
223 فایل
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir پایگاه رادیو پژوهش http://radio.isca.ac.ir کانال رسمی آرشیو صوت پژوهشگاه @isca_seda کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 ارتباط با مدیر و ارسال مطلب @isca25
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰هفته دولت رابر همه دولت مردان خدوم و خدمتگزاران جمهوری اسلامی ایران تبریک میگوییم🔰 ♈️هفته دولت مبارک♈️ https://eitaa.com/isca24/5074
💠حکم انتصاب حجه الاسلام و المسلمین یوسفی مقدم به دبیر علمی همایش مقاومت اسلامی♈️ https://eitaa.com/isca24/5075
🔰حجت‌الاسلام بهمنی بیان کرد: ⬇️بازنگری منشور قرآنی، پیش‌نیاز فعالیت در دهه دوم 🌐ـ یکی از اعضای سابق شورای توسعه فرهنگ قرآنی با تأکید بر اینکه منشور توسعه فرهنگ قرآنی با گذشت ۱۰ سال از تدوین نیاز به بازنگری دارد، گفت: سطح پیوند فراگیر با قرآن در شورای توسعه فرهنگ قرآنی در قالب محافلی است که تلاوت می‌کنند و سطح پژوهش و سطحی که با دانش قرآن و تولید دانش قرآن ارتباط برقرار می‌کند، قابل توجه نبوده است. هیچ وقت در جلسات شورای توسعه بحث نشد که چگونه مسائل و مشکلات پژوهشگران حوزه قرآن برطرف شود. به گزارش ایکنا؛ در آخرین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی، که ماه مبارک رمضان و در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد، «حمیدرضا مستفید»،‌ «محمدعلی خواجه‌پیری» و «لاله افتخاری» به عنوان سه عضو صاحب‌نظر قرآنی انتخاب شدند تا از این پس به جای «عباس سلیمی»،‌ حجت‌الاسلام والمسلمین «سعید بهمنی» و حجت‌الاسلام والمسلمین «محمد حاج‌ابوالقاسم» در جلسات شورای توسعه فرهنگ قرآنی حضور داشته باشند. 🌐ایکنا در راستای رسالت رسانه‌ای خود به دنبال گفت‌وگو با این اعضا درباره اولویت‌های کاری شورای توسعه فرهنگ قرآنی و دغدغه‌های آن‌ها برای حضور در این شورا و نیز کارکرد آن در گذشته و حال است. بر همین اساس گفت‌وگوی دیگری با یکی دیگر از این افراد صورت گرفته که مشروح آن در ادامه آمده است. حجت‌الاسلام والمسلمین سعید بهمنی، عضو پیشین شورای توسعه فرهنگ قرآنی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا؛ با اشاره به اینکه از اوایل دهه هشتاد در کمیته‌ای به نام «کمیته هماهنگی و توسعه فعالیت‌های قرآنی» با دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی همراه بوده است، گفت: در آن زمان که حدود ۱۸ سال از آن گذشته این تفکر در برخی فعالان قرآنی که من می‌شناختم به وجود آمده بود که ستادی شکل بگیرد تا به شئون قرآن در کشور بپردازد. ◀️وی افزود: قبل از اینکه به این کمیته ملحق شوم طرحی را به مناسبتی در مرکز فرهنگ و معارف قرآن آن زمان آماده کرده بودم و آن را برای رئیس‌جمهور وقت در حدود سال‌های ۷۸ یا ۷۹ گزارش کردم. طرحی که ارائه دادم فراگیرتر از وضعیت فعلی شورای توسعه فرهنگ قرآنی بود و در جلسه‌ای که با رئیس‌جمهور وقت داشتم، ایشان طرح کلی ارائه شده را که بسیار فراگیر بود و تمامی شئون دولت و نظام را دربرمی‌گرفت مورد نیاز ندانست و معتقد بود که حضور پنج وزارتخانه در این طرح کافی است. بنابراین اصل طرح پذیرفته شد اما سطح آن به حضور پنج وزارتخانه کافی دانسته شد. در آن طرح اعلام کرده بودم که نه تنها دستگاه‌های فرهنگی بلکه همه کشور اعم از صنعتی و فنی و ... باید با قرآن پیوند داشته باشند. بهمنی با بیان اینکه شورایی که شکل گرفته تقریباً همان ایده‌ای است که در جلسه با رئیس‌جمهور وقت بیان شده بود، گفت: یعنی ستادی شکل گرفته است که حدود چهار یا پنج وزیر حضور دارند. این عضو پیشین شورای توسعه فرهنگ قرآنی با تأکید بر اینکه این شورا یک حیث حقوقی است که قدرت آن به افراد آن است،‌ گفت: برای مثال حضور وزرا در این شورا تقریباً اسمی است و بر اساس تجربه‌ای که دارم، وزرا در زمانی که بحث بودجه یا مباحث شبیه به آن مطرح می‌شود، حضور پیدا می‌کنند و در جلسات دیگر معاونان یا دبیران کمیسیون‌ها که زیر نظر وزیر هستند شرکت می‌کنند. 💠بهمنی با بیان اینکه این موضوع سبب شده که سطح اثرگذاری شورا به شدت کاهش پیدا کند، بیان کرد: نکته دیگر که خارج از حیث حقوقی شرکت‌کنندگان در شورا محسوب می‌شود،‌ فعالیت‌های کمیسیون‌های شورای توسعه است. وی در ادامه به داشتن مسئولیت پایش از کمیسیون‌های شورای توسعه تا زمانی که ادامه داشت، اشاره کرد و گفت: در این پایش‌ها اطلاعات وسیعی از کمیسیون‌ها به دست آمد. برخی از کمیسیون‌ها و ساختاری که آن‌ها را اداره می‌کند دچار اشکال هستند. برخی که می‌خواهند کمیسیون‌ها را اداره کنند پیوندشان با قرآن در سطح عمق قرار دارد و این‌ها محل تأمل است و باید در شورا مورد بازنگری قرار گیرد تا هم ساختار و هم محتوا مقداری تغییر کند. 🔰ادامه مصاحبه از لینک زیر مطالعه کنید. 🌐http://yon.ir/5ZONx https://eitaa.com/isca24/5076
❇️به همت پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن؛ ✳️انتشار کتاب «سفر» بر اساس آموزه‌های قرآن و اهل‌بیت 🔰نگارنده در کتاب «سفر» بر اساس آموزه‌های قرآن و اهل‌بیت (ع) به بررسی تعریف، اهمیت، اقسام، احکام سفر، اهداف، آثار، آداب سفر پرداخته است. 🔴به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایسکا، کتاب «سفر؛ بر اساس آموزه‌های قرآن و اهل‌بیت (ع)» به قلم عیسی عیسی زاده به همت پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد. پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن با همت پژوهشگران با بهره‌گیری از آموزه‌های نورانی قرآن و اهل‌بیت تلاش کرده است با تدوین فرهنگ‌نامه سبک زندگی، کاربردی‌ترین اطلاعات را در موضوعات مرتبط با حوزه‌های گوناگون فردی، خانوادگی، اجتماعی و محیط زیست در اختیار علاقه‌مندان قرار دهد. از این رو حجت‌الاسلام محمدصادق یوسفی مقدم، رییس پژوهشکده فرهنگ و قران کریم در سخنی با خواننده چنین آورده است: ☸️در میان مدخل‌های این فرهنگ‌نامه، برخی از موضوعات کاربرد فرهنگی ویژه‌ای دارند و عموم افراد جامعه به صورت گسترده با آن سر و کار دارند؛ از این رو به منظور ارتقا تقویت سبب زندگی اسلامی، شایسته است آموزه‌های دینی و مربوط به این گونه موضوعات علاوه بر ارائه در فرهنگ‌نامه، به‌صورت کتابچه‌هایی مستقل در اندازه‌هایی که حمل و مطالعه آن آسان باشد نیز در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد؛ بر همین اساس در اثر پیش رو شاخصه‌های سبک سفر از آموزه‌های قرآن و اهل‌بیت تهیه شده و در اختیار علاقه‌مندان قرارگرفته است. نگارنده در این به بررسی موضوعاتی همچون: تعریف سفر؛ اهمیت سفر، اقسام سفر، احکام سفر، اهداف سفر، آثار سفر، آداب سفر، سفر گروهی، سفر زیارتی و حق سفر پرداخته است. 💠سبک زندگی هر جامعه، نمای ظاهر و آشکار هویت آن جامعه است و جامعه‌ای می‌تواند دستاورد‌های ایدئوژیک و جهان‌بینی خود را به نمایش بگذارد که سبک زندگی آن متناسب با باور‌ها و آرزوهایش شکل گرفته باشد؛ از این رو نویسنده در مقدمه درباره این کتاب چنین نوشته است: جامعه کنونی ما به علت تأثیرپذیری از فرهنگ غرب از یک سو و تحت تأثیر زندگی قبل از انقلاب اسلامی از سوی دیگر، متأسفانه نتوانسته است میان باور‌های اصیل اسلامی و سبک زندگی خود در حوزه‌های گوناگون فردی، اجتماعی و ارتباطی عمیق و تنگاتنگ ایجاد کند و از داشتن سبک زندگی اسلامی به معنای واقعی محروم مانده و نتوانسته است از میوه­‌های ارزشمند عقاید و باور‌های دینی خویش در عرصه ارتقا و سبک زندگی بهره‌مند گردد. ▶️یکی از موضوعات مهمی که با بهره‌گیری از معارف نورانی قرآن و اهل‌بیت می‌توان شاخصه‌های ارزشمندی برای سبک آن به جامعه ارائه نمود؛ سفر (مسافرت) است که متأسفانه به جهت رعایت نکردن شاخصه‌ها آسیب فراوانی دران به وجود آمده است. در این پژوهش تلاش شد تا توصیه‌های مسافرتی که در آموزه‌های قرآن و اهل‌بیت واردشده است در اختیار علاقه‌مندان قرارگیرد. انسان‌ها از دوران گذشته برای برآوردن نیاز‌های مادی و معنوی خویش مسافرت را یکی از برنامه‌های زندگیشان قرار می‌دادند و دین اسلام نیز به تأمین این نیاز اساس توجه ویژه نموده و برای انجام آن آداب و احکامی خاص را توصیه کرده است؛ از این رو نویسنده درباره اهمیت سفر چنین نوشته است: ✅خداوند در آموزه ­های قرآن؛ برای اینکه انسان‌ها بهتر به خداشناسی، معادشناسی و عبرت‌آموزی دست پیدا کنند بار‌ها آنان را به سیر و سفر، همراه با تفکر و تدبیر در نشانه‌های خلقت و سرگذشت پیشینیان دعوت نموده است و از مؤمنان نیز خواسته است که عده‌ای از آنان برای کسب معارف دینی سفر کنند و پس از بازگشت، به هدایت قوم خویش بپردازند. خداوند در آیات دیگر برای رفاه و آسانی مسافران در هنگام سفر، در اجرای احکام عبادی مثل نماز و روزه تخفیف‌های ویژه‌ای را در نظر گرفته است و برای رفاه مسافر در راه مانده (ابن سبیل)، سهمی در خمس و صدقات واجب تعیین نموده است. https://eitaa.com/isca24/5077
🔰ضرورت گرامی داشت روز مباهله-: حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمیدرضا مطهری رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام ⬇️آیه شریفه 61 آل عمران که می‌فرماید: فَمَنْ حَاجَّكَ فيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكاذِبينَ معروف به آیه شریفه مباهله یکی از مهم ترین آیات قرآن ودر بردارنده یکی از مهمترین حوادث تاریخ اسلام است و فضایل اهل بیت(ع) که به شکل شایسته و قابل انتظار به آن پرداخته نشده و تبیین نگردیده است. این واقعه تاریخی اگر هم سطح با واقعه غدیر نباشد از واقعه غدیر کم اهمیت تر نیست و نشان دهنده جایگاه اهل بیت(ع) به ویژه حضرت امیرالمؤمنین(ع) است که به منزله جان پیامبر(ص) معرفی شده است. ◀️مباهله و غدیر دو واقعه مهم تاریخ اسلام هر دو در ماه ذی الحجه رخ داده اند اما متأسفانه به مباهله آن گونه که انتظار می‌رود توجه نشده است. این واقع به اندازه ای دارای اهمیت است که لازم است این روز را با تبیین جوانب مختلف آن بزرگ داشت و معرفی کرد. این واقعه بسیار عظیم باید در تمام عرصه ها به ویژه مجامع جهانی گرامی داشته شود. واژه مباهله از ریشۀ «بهل» به معنی رها ساختن و ترک گفتن به کار می‌رود و از آنجا که لعنت الهی، موجب جدا شدن انسان از رحمت خداوند می‌شود به همین مناسبت به معنای لعنت و نفرین نیز بکار رفته است. با این تفاوت که مباهله از شدّت و تأکید بیشتری نسبت به لعنت برخوردار است. 🌐این واژه در اصطلاح به درخواست نزول لعن و عذاب بر مخالف پس از بی‌نتیجه ماندن بحث و مناظره اطلاق می‌شود که دو طرف برای اثبات ادعای خود که غالبا موضوعی دینی و مذهبی می‌باشد از خداوند می‌خواهند تا لعن و نفرین و عذاب خود را بر طرف دروغگو نازل کند. سنت مباهله از دیرباز در میان برخی جوامع بشری و به ویژه اقوام سامی متداول بوده است. مباهله سنتی دیرین در جوامع بشری بوده و در مواردی که از اثبات حقیقت به طریق طبیعی نا امید می‌شدند، به عالم غیب روی کرده و خواهان کشف حقیقت از جانب خداوند می‌شدند. 🌐ادامه این یادداشت علمی از لینک زیر مطالعه کنید. 💠http://yon.ir/3xkZv 💠https://eitaa.com/isca24/5082 کانال پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🔰روز مباهله، روز تعیین «برهان صادقی» است که خداوند در آیات مقدس قرآن بدان دستور داده است.♈️ https://eitaa.com/isca24/5083
🔰گردهمایی «سیاستگذاران علمی و هنری جریان اربعین»، در راستای ششمین دوره کنگره‌های بین المللی اربعینی ۱۳۹۸ عراق، با موضوع «اربعین و امت سازی؛ از خودسازی تا تمدن سازی»، در قم برگزار شد. 💠به گزارش ادراه بین الملل پژوهشگاه علوم و.فرهنگ اسلامی، در گردهمایی سیاستگذاران علمی و هنری جریان اربعین که در آستانه ماه محرم با حضور تعدادی از اندیشمندان در قم برگزار شد، «اندیشه و هنر اربعینی» با رویکردی شبکه ساز مورد توجه قرار گرفت و با همت نخبگان و سیاست گزاران «فکری» و «هنری»، چگونگی بهره از «ظرفیت‌های اندیشه و هنر»، جهت تبیین «امت سازی» و گسترش این معنا به بحث و سخن گذاشته شد. ⏹این گردهمایی، به همت ستاد معرفتی و علمی اربعین (آیات نور)، بنیاد مطالعات تخصصی وارث الانبیاء، موسسه مطالعات راهبردی و فرهنگی اصحاب الحسین(ع) و با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم،پزوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، مجتمع آموزش عالی فردوس مشهدو دانشگاه فرهنگ و هنر اصفهان برگزار شد. ❇️در این مراسم که جمعی از فرهیختگان کشور و اساتید حوزه و دانشگاه حضور داشتند، بیانیه نخبگانی اربعین صادر و بر گسترش نگاه اربعینی جهت فهم عمیق‌تر بیانیه گام دوم و تحقق آن تأکید شد. 💠رونمایی از پوستر ششمین دوره کنگره‌های بین المللی اربعین با موضوع «اربعین و امت سازی» از دیگر بخش‌های این مراسم بود. 💠https://eitaa.com/isca24/5085
🔰قاضی خانی در گفت وگوی تفصیلی با رسا مطرح کرد؛ ✳️مطالعات تاریخی ظرفیتی مناسب برای مساله محوری در پژوهش های حوزوی 🔵عضو هیات علمی پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) مطالعات تاریخی را برخوردار از ظرفیتی مناسب برای مساله محوری در پژوهش های حوزوی دانست. به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حوزه های علمیه به عنوان خاستگاه انقلاب اسلامی همواره سعی و تلاش کرده اند تا در عرصه های مختلف نظام اسلامی را مورد حمایت فکری و اندیشه ای قرار دهند و با تولید پژوهش ها و تحقیقات فاخر به لحاظ علمی نیز از این مولود پشتیبانی کنند. 🌐کسانی که با نظام پژوهش های حوزوی و دینی آشنایی دارند به خوبی درک می کنند که این عرصه بویژه بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی با رشد کمی و کیفی همراه بوده است و حوزویان علی رغم محدودیت ها و کم و کاستی ها با مجاهدت علمی تلاش کرده اند تا از نظام اسلامی حمایت علمی و عملی کرده و مطالبات روز افزون و به حق جامعه دینی را پاسخگویی کنند. اما در عین حال به دلائل مختلف از جمله خلاء مدیریت کلان و جامع، فقدان نقشه جامع در حوزه پژوهش، نبود هماهنگی و انسجام بین مراکز متعدد پژوهشی و کاهش پیوند میان دانش های بنیادین با قلمروهای جدید تحقیق و دیگر دلائل با وضع مطلوب فاصله داریم. سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا با هدف آسیب شناسی و بررسی وضعیت پژوهش در حوزه های علمیه گفت وگوهایی را با پژوهشگران و محققان ترتیب داده که در بخش های مختلف تقدیم علاقه مندان و مخاطبان می شود. ⬛️دکتر حسین قاضی خانی از اعضای هیات علمی پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفت وگو با رسا چهار نکته مهم را برای ارتقای پژوهش در حوزه ها پیشنهاد می دهد. او که حوزه تخصصی اش مطالعات تاریخ اسلام، اهل بیت و تشیع است، تولیدات و آثار منتشره در این عرصه را امید آفرین و گشاینده افق های جدید پیش روی محققان توصیف می کند و وجود مراکز متعدد حوزوی و دانشگاهی را فرصتی مغتنم برای تعامل و هم افزایی بیشتر این دو قشر مهم برمی شمرد. ☸️رسا ـ با تشکر از فرصتی که در اختیار خبرگزاری رسا قرار دادید؛ برای شروع مصاحبه بفرمایید ارزیابی شما از وضعیت پژوهش در حوزه های علمیه چیست؟ بسم الله الرحمن الرحیم بحمدالله در حوزه تخصصی اینجانب با توجه به وجود مراکز تخصصی حوزوی و فصلنامه‌ های متعدد ترویجی و پژوهشی بدان روی که حوزه مطالعات تاریخ اسلام، تشیع و اهل بیت(ع) از دغدغه ‌های حوزویان است آثار پژوهشی زیادی به زیور طبع آراسته شده‌اند که توانست ه‌اند پاسخ‌گوی پرسش‌ های مطرح در این زمینه باشند و افق‌ های جدیدی را فراروی پژوهشگران قرار دهند. ☸️ـ مهم ترین آسیب هایی که در عرصه پژوهش های حوزویان به چشم می خورد چیست؟ به نظر اینجانب چند امر می ‌تواند به ارتقاء پژوهش ‌ها کمک‌ رسان باشد که به نوعی در ارتباط با آسیب‌ های پژوهش است. نخست توجه به گستره موضوعی تحقیق است. تا آنجا که بشود باید تحقیق را بر یک ریز موضوع خاص و حتی یک مساله متمرکز کرد تا امکان پژوهش دقیق تر فراهم آید. دومین امر توجه به سابقه تحقیق در راستای به دور ماندن از تکرار و ورود به نوآوری است. سوم؛ بهره ‌گیری از رویکردهای مختلف علمی در پژوهش دیگر نکته‌ ای است که باید در کنار تحقیقات سنتی بدان توجه داشت تا بتوان از ظرفیت آن‌ها برای ارائه پژوهش به گروه ‌های هدف سود جست. چهارمین نکته را باید در همکاری‌ های مشترک یافت. در مطالعات تاریخ اسلام و اهل‌ بیت(ع) به دلیل ابعاد مختلف موضوعات از منظر تاریخی، حدیثی، کلامی و دیگر موضوعات باید مساله مورد تحقیق از جنبه‌ های گوناگون تخصصی مورد مطالعه قرار گیرند و این همکاری جمعی را می ‌طلبد. 💠ادامه این مصاحبه خبری از لینک زیر مطالعه کنید. 🔰http://yon.ir/ZEvWk https://eitaa.com/isca24/5087
🔰رویکرد شناختی پاسخ علمای اهل سنت به مخالفین مهدویت ⬇️کتاب رویکرد شناختی پاسخ علمای اهل سنت به مخالفین مهدویت از حجت الاسلام حسین الهی نژاد عضوی هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی از پروژه های قطبی دفتر تبلیغات اسلامی در تابستان سال 1398 به چاپ رسیده است وی می نویسد:از جمله باورهای مهم و اصیل اسلامی باورداشت مهدویت است این باور مورد قبول و اعتقاد همه مذاهب و گروه های اسلامی بالاخص دو گروه مهم اسلامی یعنی شیعه و اهل سنت می باشد. اندیشه مهدویت در میان باورمندان اهل سنت به جهت صحیح ، متواتر و مستفیض بودن روایات آن و به جهت ضروری ،اجماعی، اعتقادی بودن باورداشت آن دارای جایگاه مهم و خطیری است در کنار اهتمام ورزی و اعتقادورزی فراگیر اهل سنت به اندیشه مهدویت، معدود افرادی با وصف اندیشمندی با رویکرد های مختلفی نظیر رویکرد حدیث شناختی، دین شناختی، مذهب شناختی، نماد شناختی و... به انکار، تضعیف و تردید مهدویت پرداخته اند که علمای اهل سنت با مستندات قوی و با دلایل محکم به دفع ایرادات و نفی شبهات آنها مبادرت نموده¬اند و با پاسخ های مناسبت به بی پایگی و بی اعتباری آنها نظر داده اند. https://eitaa.com/isca24/5090
🔰برای خرید نسخه الکترونیکی به لینک زیر مراجعه کنید https://pajoohaan.ir/document/3461 🔰برای خرید نسحه اصلی به لینک زیر مراجعه کنید. http://shop.isca.ac.ir/
🔰برای خرید نسخه الکترونیکی به لینک زیر مراجعه کنید https://pajoohaan.ir/document/522 🔰برای خرید نسحه اصلی به لینک زیر مراجعه کنید. http://shop.isca.ac.ir/
🔵بازدید سرزده معاونین و برخی از مدیران پژوهشگاه از مخزن کتابخانه✳️
دید و بازدید معاونین و برخی از مدیران با حاجیان پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
🔰یادداشتی از حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمدیان رییس پژوهشکده الهیات و خانواده به مناسبت روز خانواده♈️ https://eitaa.com/isca24/5100
🔰سلسله نشست های علمی همایش ملی گام دوم انقلاب اسلامی ⬅️فقه و رانت و رابطه آن با عدالت ⬅️ارائه دهندگان: حجة الاسلام و المسلمین دکتر مجید رضایی و حجة الاسلام و المسلمین دکتر محمدرضا یوسفی ⏹دبیر علمی: حجة الاسلام و المسلمین علیرضا فجری 💠زمان: پنج نشبه 1398/6/7 ساعت 13-10:30 ▶️مکان: قم چهار راه شهداء- ابتدای خیابان معلم- پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی- تالار امام مهدی(ع) https://eitaa.com/isca24/5067
🔰مصاحبه با حجت الاسلام دکتر رفیعی هنر؛ ✳️ چگونگی تعیین میزان متخلّق بودن افراد و سطح ویژگی‌ های اخلاقی آن ‌ها ⬅️مقدمه: یکی از پروژه های گروه تربیتِ پژوهشکده اخلاق و معنویت، پروژه «وضعیت سنجی، بازبینی و طراحی مقیاس‌های حوزه روان‌شناسی اخلاق» است؛ این پژوهش به بررسی مقیاس هایی می پردازد که میزان متخلّق بودن افراد را تعیین کرده و سطح ویژگی‌ های اخلاقی آن ‌ها را می سنجد. مجری این طرح پژوهشی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حمید رفیعی هنر می باشد و مصاحبه زیر، حاصل گفت و گوی کوتاه با ایشان است: 💠*** لطفاً درباره پروژۀ یادشده توضیح مختصری بیان کنید. امروزه شاخه‌ای از علم به نام «روان‌سنجی»، عهده‌دار کمّی سازی حالات کیفی- روانی انسان‌ هاست و با استفاده از این علم در شاخه‌ ها و جنبش ‌های مختلف روان ‌شناسی همچون: روان‌شناسی اخلاق، روان ‌شناسی مثبت ‌گرا، روان ‌شناسی شخصیت و روان ‌شناسی مرضی به ساخت سنجه‌هایی اقدام شده که به‌ طور مستقیم و غیرمستقیم، مفاهیم و سازه‌ های اخلاقی را مورد سنجش قرار می‌دهد. عنوان پژوهشی که بنده در حال انجام آن هستم، «وضعیت سنجی، بازبینی و طراحی مقیاس‌ های حوزۀ روان ‌شناسی اخلاق» است که خروجی آن در قالب یک کتاب خواهد بود. 💠*** مسئلۀ اصلی در این پژوهش چیست؟ علی رغم وجود سنجه ‌های مختلف حوزۀ اخلاق در شاخه‌ های مختلف روان ‌شناسی، تاکنون مرور منسجمی از مقیاس ‌های داخلی و خارجی در حوزۀ اخلاق انجام نشده و ویژگی‌های روان‌ سنجی آن ‌ها مورد بررسی قرار نگرفته و به ‌تبع آن، نیازسنجی طراحی مقیاس ‌های جدید اخلاقی نیز انجام نگرفته است. از این رو، پروژۀ پژوهشی «وضعیت سنجی، بازبینی و طراحی مقیاس‌های حوزه روان‌شناسی اخلاق» در دستور کار پژوهشکده اخلاق و معنویت قرار گرفت. 💠*** در این پژوهش به طور خاص چه چیزی مد نظر است؟ در واقع مقصود از این پژوهش، گردآوری گزارش سنجه های اخلاق در یک مجموعۀ مدون، همچنین بررسی سطح علمی و روش شناسانه سنجه های طراحی شده و تسهیل اطلاع یا دسترسی پژوهشگران به سنجه های اخلاقی است تا از این طریق بتوان میزان متخلّق بودن افراد و سطح ویژگی‌ های اخلاقی آن ‌ها را تعیین نمود. 💠*** پارامترها و حوزه های مطرح برای ابزار سنجش و کیفیت ابزار سنجش کدام است؟ اگر بخواهیم پارامترهایی را برای کیفیت ابزار سنجش در نظر بگیریم، عبارتند از: اعتبار، روایی و پاسخ گویی؛ و حوزه های ساخت ابزار سنجش مفاهیم و سازه های اخلاقی نیز شامل موارد زیر است: - روان شناسی اخلاق؛ سنجش قضاوت اخلاقی؛ - روان شناسی مثبت گرا و سنجش فضایل و توانمندی های انسان؛ - روان شناسی شخصیت و روان شناسی مرضی؛ - اندیشه اسلامی و ساخت مقیاس هایی برای سنجش مفاهیم و سازه های اخلاقی در ایران. 💠*** با توجه به تخصصی بودن موضوع یادشده، جامعه هدف این پژوهش چه گروهی از مخاطبان هستند و گسترۀ آن در چه حدی است؟ همان‌طور که اشاره کردید، این موضوع کاملاً تخصصی است؛ از این رو جامعۀ هدف آن، عمدتاً دانشوران علوم اسلامی، اعم از پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی هستند. 💠*** لطفاً درباره روند کار این پروژه توضیح دهید. این پروژه قرار است در دو فاز بررسی شود که عبارتند از : پژوهش‌های ایرانی و پژوهش‌های غیرایرانی. در فاز اول پژوهش، بعد از بررسی مقالات، پایان‌ نامه ها، و طرح های پژوهشی مؤسسات و مراکز علمی کشور، حدود 120 سنجه اولیه شناسایی شد که بعد از بررسی، 60 مورد آنها به دلیل عدم ارتباط به حوزه اخلاق و سازه‌های اخلاقی از روند بررسی خارج گردید و هم اکنون بررسی مروری 60 مقیاس اخلاقی که در ایران ساخته شده، آغاز شده است. البته گفتنی است که روش بررسی مروری این سنجه ‌های اخلاقی با استفاده از یکی از روش ‌های معتبر بین المللی در حال انجام است. 💠https://eitaa.com/isca24/5102
🔰جلسه شورای سیاستگذاری مکتا با حضور اعضای محترم و رئیس اداره کتابخانه ها و اسناد پژوهشگاه امروز چهارشنبه ۹۸/۶/۶ ساعت ۱۱:۳۰ برگزار شد.🔰 https://eitaa.com/isca24/5104
قابل توجه همکاران محترم پژوهشگاه، مراسم زیارت عاشورا به مناسبت گرامی‌داشت مرحوم محمد سلمان در روز پنج‌شنبه ساعت ۷:۱۰ صبح در دانشگاه باقر‌العلوم‌ع برگزار می‌شود.