eitaa logo
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
1.9هزار دنبال‌کننده
7.8هزار عکس
727 ویدیو
218 فایل
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir پایگاه رادیو پژوهش http://radio.isca.ac.ir کانال رسمی آرشیو صوت پژوهشگاه @isca_seda کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 ارتباط با مدیر و ارسال مطلب @isca25
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️گزارشی از نشست هم اندیشی علمی دفتر قم کمیسیون حقوق بشر اسلامی 🔵حوزه/ دفتر قم کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران برنامه هم اندیشی علمی را با حضور جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه وصاحبنظران حقوقی برگزار کرد. ✳️به گزارش خبرگزاری «حوزه» پیرو تهیه پیش نویس اعلامیه جدیدی در سازمان همکاری اسلامی در زمینه حقوق بشر برای جایگزینی اعلامیه حقوق بشر در اسلام مصوب 1990 وزرای خارجه کشورهای اسلامی در قاهره، دفتر قم کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران برنامه هم اندیشی علمی را با حضور جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه وصاحب‌نظران حقوقی برگزار کرد. ▶️حجت الاسلام صرامی مدیر پژوهشکده فقه وحقوق پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی در این نشست به تطبیق جایگاه اعلامیه جهانی حقوق بشر در سطح جهانی واعلامیه قاهره مصوب کشورهای اسلامی پرداخت وبا طرح این سئوال که چرا اعلامیه قاهره نتوانسته جایگاه اعلامیه جهانی را بدست آورد ، تاکید نمود که دول اسلامی باید بررسی کنند که تا چه اندازه در عمل، مبانی اسلامی در زمینه حقوق انسانی را رعایت کرده ومی کنند وآیا می توان بدون عمل و اجرای درست ، به صورت انتزاعی و بدور از عمل و واقعیت اسنادی در زمینه حقوق بشر ارائه کرد وتوقع داشت که جدی گرفته شود. 🌐این استاد حوزه علمیه در ادامه با طرح اینکه براساس موازین اسلامی نمی توانیم با دیدگاههای غیر اسلامی در موضوع حقوق بشر به یک اجماع نظری برسیم، تاکید کرد که در جزئیات حق های مختلف و بنیاد های نظری تفاوت های جدی بین اندیشه اسلامی و رویکردهای سکولار را می توان ملاحظه کرد. البته این مهم موجب نمیشود که ما نتوانیم اشتراکات گسترده ای نیز با دیگر فرهنگها شناسایی و برای تحقق آن موازین در سطح جهان در جهت بهبود حقوق بشر تلاش کنیم. 🔵حجت الاسلام دکتر فیروزی عضو هیئت علمی پژوهشکده فقه وحقوق پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی به عنوان ارائه کننده آخر این نشست با یادآوری اینکه غربیها در مورد منشور اتحادیه عرب در زمینه حقوق بشر نیز چنین روندی را پیگیری کردند ومنشوری که ابتدا رنگ و بوی فرهنگ اسلامی داشت در اصلاحات بعدی کاملا با رویکرد مورد نظر غربیها هماهنگ گردید، تاکید کرد: نباید فراموش کنیم که بیانیه قاهره با لحاظ اینکه هماهنگی با موازین اسلامی داشت اما باز هم مورد انتقادات جدی در جهان اسلام وهم بیرون جهان اسلام بود و همین واقعیت نشان می دهد که هنوز دول اسلامی نتوانسته اند سند مناسب وجامعی در موضوع حقوق بشر ارائه کنند که هم مورد اجماع متفکران اسلامی باشد و باعث ارتقای جدی حقوق بشر در کشورهای اسلامی شود و هم در سطح جهانی همه فرهنگها را به خود جلب کند. 🔴وی افزود: در شرایط فعلی تنها کاری که ظاهرا می توان انجام داد این است که برخی ابهامات موجود در پیش نویس حاضر را مشخص سازیم ونظرات اصلاحی مربوطه را مطرح نمائیم تا به نظر سازمان همکاری اسلامی برسد مثلا در ماده ای که بحث منع شکنجه مطرح شده است تاکید شود که نمی توان مجازات های اسلامی قانونی وشرعی را با تفاسیر نادرست به شکنجه یا رفتارهای غیر انسانی تعمیم داد. این تاکید از آن رو لازم است که دول غربی اغلب چنین تفسیر ضد اسلامی را انجام می دهند. ✅در پایان نشست، مقرر شد هر یک از اساتید حاضر در این هم اندیشی وبرخی از دیگر اساتیدی که متن به نظر آنها رسیده نظرات خود را مکتوب به دفتر کمیسیون در قم ارائه کنند تا به علاوه نظراتی که اساتید در تهران داده اند وحتی نظراتی که از طریق فراخوان عمومی ممکن است ارائه شود، جمعا تدوین وبه سازمان همکاری اسلامی ارائه گردد تا در روند تصویب پیش نویس جدید مورد توجه قرار دهند. 🌐https://eitaa.com/isca24/5176 با ما همراه باشید
💠حجت الاسلام و المسلمین دکتر حبیب الله بابایی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و رئیس مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی در کانال تلگرامیش نوشت: دیروز جلسه "عاشورا و معنای تمدنی آن" برای مبلغان نخبه در دفتر تبلیغات برگزار شد. آنچه که در این سخنرانی مورد اشاره قرار دادم در محورهای ذیل خلاصه می شود: ۱. تفسیر عاشورا زمانی تمدنی می شود که در تخاطب با انسان غیر مسلمان، قابلیت تحدی رو داشته باشد. باید بتوان از عاشورا برای انسان امروز، تفسیری مفهوم، معقول یا مستدل، و مقبول ارائه کرد. هر میزان مکتب عاشورا با مخاطبان بیشتری ارتباط پیدا بکند، به آستانه های تمدنی نزدیک تر می شود. ۲. تطبیق عاشورا و تمسک به آن هم زمانی کارکرد تمدنی خواهد داشت که معطوف به نیازهای کلان دنیای اسلام باشد. عاشورایی که در حسینیه ها محصور بماند و نسبت به چالش های امت اسلام خنثی و بی تفاوت باشد، عاشورای سکولار است و از منطق اسلام تمدنی بدور. ۳. ربط و نسبت بین عاشورا و تمدن را می توان در تاریخ تمدن اسلامی (در نقطه های عطف تمدنی همچون تحولات سیاسی، اجتماعی، و اخلاقی - فرهنگی) جستجو کرد، همانطور که می توان نشانه هایی از آن را در تاریخ تمدن غرب (مثلا مراسم سمانا سانتا در اسپانیا) دنبال کرد. ۴. مهم ترین ابعاد تمدنی عاشورا در دنیای امروز را می توان در شاخص های تمدن و تطبیق آن بر عاشورا پی گرفت. اگر آرامش یکی از شاخص های تمدن است، اگر زیست اخلاقی یکی دیگر از شاخص هاست، اگر عدالت از جمله شاخص های تمدن به حساب می آید، و اگر محبت و پیوستگی انسانی از شاخص های یک تمدن است، آنگاه باید عاشورا و آورده های آن را در همین محورها برای جهان اسلام فهم کرد و در پی ایجاد آن برای زندگی در جهان امروز اسلام بر آمد. ۵. از میان شاخص ها، شاخص "نظم" از جمله شاخص های اساسی در تمدن است که باید رابطه آن را با عاشورا پی گرفت. نظم تمدنی در سه جهت قابل ترسیم و تعریف است: نظم قانونی، نظم اخلاقی، و نظم معنوی. آنچه که با احیای فرهنگ عاشورا در دنیای امروز می توان انتظار داشت، صورتبندی نظم معنوی است. نظم معنوی برآمده از بسامانیِ رابطه انسان با خدا و ایجاد ارتباط معنوی با امام شهید و آنگاه بازتاب آن در مناسبات بین انسان و انسان است. آنچه که امروز در راهپیمایی اربعین رخ می دهد، نه نظم قانونی، و نه صرفا نظم اخلاقی، بلکه نظم معنوی است. کلید اصلی در صورتبندی این نظم، ایمان مشترک، حب مشترک، و محبوب مشترک است.
🔰به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛ ⬅️نسخه الکترونیکی کتاب «اباعبدالله الحسین(ع) شهید اشک» منتشر شد ▶️نسخه الکترونیکی کتاب «اباعبدالله الحسین(ع) شهید اشک» به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در قالب کتابخوان همراه پژوهان منتشر شد. 🌐محمد پهلوانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری ایسکا با اشاره به آماده سازی نسخه الکترونیکی کتاب «اباعبدالله الحسین (ع) شهید اشک» به روایتی از امام حسین (ع) پرداخت و اظهار داشت: آن حضرت فرمودند "من شهید اشک هستم، هیچ مؤمنی مرا یاد نمی‌کند مگر آنکه می‌گرید". وی با بیان این که محبوب‌ترین مخلوقات و عزیزترینشان نزد خدای متعال پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت (ع) بزرگوارشان می‌باشند، گفت: این کتاب تلخیص و ترجمه کتاب قتیل العبره است. مدیر فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: کتاب حاضر به روایات فراوان درباره فضیلت گریه و برپا داشتن عزاداری بر سیدالشهدا (ع) و همچنین روایات بیانگر گریه و عزاداری اهل بیت (ع) و پیامبران و ملائکه و جز آن‌ها پرداخته است. ◀️وی به معرفی کتاب «اباعبدالله الحسین (ع) شهید اشک» پرداخت و افزود: این کتاب نوشته محمدحسین میرباقری است که در معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران تهیه شده و در مرکز نشر هاجر به چاپ رسیده است. پهلوانی افزود: کتاب «اباعبدالله الحسین (ع) شهید اشک» با ۶۸۰ صفحه به زبان فارسی در سال ۱۳۹۶ منتشر شده و به تازگی اداره فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی این کتاب را به صورت کتاب الکترونیکی و در قالب کتابخوان همراه پژوهان با قابلیت اجرا در سیستم عامل اندروید، ویندوز و iOS منتشر کرده است. 💠وی درباره خرید نسخه الکترونیکی این کتاب اظهار داشت: علاقه‌مندان برای دریافت نرم افزار این کتاب می‌توانند به نشانی اینترنتی کتابخوان همراه پژوهان به آدرس www.pajoohaan.ir مراجعه کرده و با خرید نسخه الکترونیکی این کتاب، از مطالب آن بهره‌مند شوند. 🌐https://eitaa.com/isca24/5182 با ما همراه باشید
🔰در قالب کتابخوان همراه پژوهان؛ انتشار نسخه الکترونیکی مجموعه آثار گنجینه معارف حسینی 🌐نسخه الکترونیکی مجموعه آثار گنجینه معارف حسینی به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در قالب کتابخوان همراه پژوهان منتشر شد. ▶️محمد پهلوانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به تجمیع نسخه الکترونیکی مجموعه آثار گنجینه معارف حسینی اظهار داشت: اداره فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به منظور افزایش سطح معارف دینی، اقدام به انتشار و تجمیع آثار گنجینه معارف حسینی با موضوعیت "محرم و امام حسین (ع) با ۳۰ درصد تخفیف برای علاقه‌مندان در دسترس قرار داده است. ◀️وی گفت: این آثار از انتشارات مختلف می‌باشد که آثار آن‌ها با موضوع مذکور در قالب کتابخوان همراه پژوهان منتشر شده است. ☮️مدیر فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: از جمله آثار منتشر شده در این مجموعه آثار عبارت از «اصحاب امام حسین (ع) از مدینه تا کربلا»، «آیین‌ها و آسیب‌ها (ویژه آیین‌های تکریم اهل بیت)»، «ره توشه‌های راهیان نور (ویژه برادران و خواهران، خانواده، مناطق مشترک»، «جستاری در مطالعات اربعین پژوهی»، «البکاء للحسین (ع)»، «حسین (ع) وارث انبیا»، «سیری در سیره اخلاقی امام حسین (ع)»، «فروغ عاشورا در گفتار امام سجاد (ع)»، «میراث علمی امام حسن (ع) و امام حسین (ع)»، «اصحاب امام حسین (ع)»، «در مکتب عاشورا»، «پیشوای شهیدان»، «نی نامه عاشورا»، «سیمای حسین (ع)»، «قمه زنی زخمی بر چهره تشیع»، «درس‌هایی از زیارت عاشورا» و ... است. 💠وی افزود: این آثار در قالب مجموعه‌ای به همت اداره فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به صورت کتاب الکترونیکی و در قالب کتابخوان همراه پژوهان با قابلیت اجرا در سیستم عامل‌های اندروید، ویندوز و iOS منتشر کرده است. ❇️پهلوانی درباره خرید نسخه الکترونیکی این مجموعه آثار اظهار داشت: علاقه‌مندان برای دریافت نرم افزار این کتاب می‌توانند به نشانی اینترنتی کتابخوان همراه پژوهان به آدرس www.pajoohaan.ir مراجعه کرده و با خرید نسخه الکترونیکی این کتاب، از مطالب آن بهره‌مند شوند. 🌐https://eitaa.com/isca24/5183 با ما همراه باشید
🔰زندگی حضرت قاسم(ع) الگوی متعالی ولایت‌پذیری است گروه معارف ــ عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: رسیدن به شناخت و درک عمیق از مرگ توسط حضرت قاسم به قدری زیبا و قابل تأمل است که امروزه باید برای جوانان و نوجوانان بازگو شده و الگوی تربیتی باشد. 🔵سیره زندگی حضرت قاسم؛ بهترین مدل تربیتی برای جوانان/ زیباترین الگوی شهادتهر یک از روزهای دهه اول محرم به یک عنوان که غالباً نام شهدای کربلاست، مشهور شده و ستایشگران اهل‌بیت(ع) با ذکر مصائب صاحب‌ نام آن روز به‌عنوان مقدمه، عزای حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) را اقامه می‌کنند. بنا بر سنت روضه‌خوانی معمول، روز ششم، روز ذکر مصائب حضرت قاسم(ع) است. نوجوانی از فرزندان امام حسن مجتبی(ع) که همراه با اصحاب و اهل‌بیت امام حسین(ع) در کربلا حضور داشت و در راه اباعبدالله(ع) به شهادت رسید که شهادت‌طلبی قاسم(ع) و پافشاری او برای رسیدن به مقصود، زیباترین الگو را برای رهروان خط سرخ شهادت رقم زد. 💠حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدعلی‌اکبر حسینی، عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا از قم، اظهار کرد: هر کدام از شخصیت‌های نهضت عاشورا یک تبلور و تجلی ویژه داشتند و قاسم بن الحسن هم با این فرمایش «احلی من العسل» جایگاه خودش را تثبیت کرده و الگوی متعالی مدرسه ولایت و اهل‌بیت(ع) است که این‌گونه خودش را به بشریت معرفی کرده است. ▶️وی با اشاره به اینکه نهضت عاشورا در مقایسه با رخدادهای تاریخی دیگر در یک جایگاه رفیعی قرار دارد و در اربعین با سیل عشق و اشتیاق به منصه ظهور می‌رسد و هر شک و تردیدی را برطرف می‌کند، ادامه داد: نهضت عاشورا را از زوایای مختلف می‌توان مورد بررسی قرار داد که یک منظر آن تاریخی است که می‌توان گفت در سال ۶۱ هجری در سرزمین کربلا، فرزندان رسول خدا(ص) به شهادت رسیدند. 🔰ادامه این مصاحبه را از لینک زیر مطالعه کنید 🌐http://yon.ir/u8knu 🔰https://eitaa.com/isca24/5181
❇️گزارشی از نشست هم اندیشی علمی دفتر قم کمیسیون حقوق بشر اسلامی 🔵حوزه/ دفتر قم کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران برنامه هم اندیشی علمی را با حضور جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه وصاحبنظران حقوقی برگزار کرد. ✳️به گزارش خبرگزاری «حوزه» پیرو تهیه پیش نویس اعلامیه جدیدی در سازمان همکاری اسلامی در زمینه حقوق بشر برای جایگزینی اعلامیه حقوق بشر در اسلام مصوب 1990 وزرای خارجه کشورهای اسلامی در قاهره، دفتر قم کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران برنامه هم اندیشی علمی را با حضور جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه وصاحب‌نظران حقوقی برگزار کرد. ▶️حجت الاسلام صرامی مدیر پژوهشکده فقه وحقوق پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی در این نشست به تطبیق جایگاه اعلامیه جهانی حقوق بشر در سطح جهانی واعلامیه قاهره مصوب کشورهای اسلامی پرداخت وبا طرح این سئوال که چرا اعلامیه قاهره نتوانسته جایگاه اعلامیه جهانی را بدست آورد ، تاکید نمود که دول اسلامی باید بررسی کنند که تا چه اندازه در عمل، مبانی اسلامی در زمینه حقوق انسانی را رعایت کرده ومی کنند وآیا می توان بدون عمل و اجرای درست ، به صورت انتزاعی و بدور از عمل و واقعیت اسنادی در زمینه حقوق بشر ارائه کرد وتوقع داشت که جدی گرفته شود. 🌐این استاد حوزه علمیه در ادامه با طرح اینکه براساس موازین اسلامی نمی توانیم با دیدگاههای غیر اسلامی در موضوع حقوق بشر به یک اجماع نظری برسیم، تاکید کرد که در جزئیات حق های مختلف و بنیاد های نظری تفاوت های جدی بین اندیشه اسلامی و رویکردهای سکولار را می توان ملاحظه کرد. البته این مهم موجب نمیشود که ما نتوانیم اشتراکات گسترده ای نیز با دیگر فرهنگها شناسایی و برای تحقق آن موازین در سطح جهان در جهت بهبود حقوق بشر تلاش کنیم. 🔵حجت الاسلام دکتر فیروزی عضو هیئت علمی پژوهشکده فقه وحقوق پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی به عنوان ارائه کننده آخر این نشست با یادآوری اینکه غربیها در مورد منشور اتحادیه عرب در زمینه حقوق بشر نیز چنین روندی را پیگیری کردند ومنشوری که ابتدا رنگ و بوی فرهنگ اسلامی داشت در اصلاحات بعدی کاملا با رویکرد مورد نظر غربیها هماهنگ گردید، تاکید کرد: نباید فراموش کنیم که بیانیه قاهره با لحاظ اینکه هماهنگی با موازین اسلامی داشت اما باز هم مورد انتقادات جدی در جهان اسلام وهم بیرون جهان اسلام بود و همین واقعیت نشان می دهد که هنوز دول اسلامی نتوانسته اند سند مناسب وجامعی در موضوع حقوق بشر ارائه کنند که هم مورد اجماع متفکران اسلامی باشد و باعث ارتقای جدی حقوق بشر در کشورهای اسلامی شود و هم در سطح جهانی همه فرهنگها را به خود جلب کند. 🔴وی افزود: در شرایط فعلی تنها کاری که ظاهرا می توان انجام داد این است که برخی ابهامات موجود در پیش نویس حاضر را مشخص سازیم ونظرات اصلاحی مربوطه را مطرح نمائیم تا به نظر سازمان همکاری اسلامی برسد مثلا در ماده ای که بحث منع شکنجه مطرح شده است تاکید شود که نمی توان مجازات های اسلامی قانونی وشرعی را با تفاسیر نادرست به شکنجه یا رفتارهای غیر انسانی تعمیم داد. این تاکید از آن رو لازم است که دول غربی اغلب چنین تفسیر ضد اسلامی را انجام می دهند. ✅در پایان نشست، مقرر شد هر یک از اساتید حاضر در این هم اندیشی وبرخی از دیگر اساتیدی که متن به نظر آنها رسیده نظرات خود را مکتوب به دفتر کمیسیون در قم ارائه کنند تا به علاوه نظراتی که اساتید در تهران داده اند وحتی نظراتی که از طریق فراخوان عمومی ممکن است ارائه شود، جمعا تدوین وبه سازمان همکاری اسلامی ارائه گردد تا در روند تصویب پیش نویس جدید مورد توجه قرار دهند. 🌐https://eitaa.com/isca24/5176 با ما همراه باشید
🔰شب هشتم محرم منسوب است به حضرت علی‌اکبر (علیه‌السّلام)، فرزند ارشد سیدالشهداء (علیه‌السّلام) که در خلق‌وخو اشبه‌الناس به پیامبر اسلام (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) بودند.🔰