eitaa logo
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
2هزار دنبال‌کننده
7.9هزار عکس
732 ویدیو
218 فایل
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir پایگاه رادیو پژوهش http://radio.isca.ac.ir کانال رسمی آرشیو صوت پژوهشگاه @isca_seda کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 ارتباط با مدیر و ارسال مطلب @isca25
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️برنامه قرار گفتگو با حجه الاسلام و المسلمین دکتر نجف لک زایی جلسه هیجدهم فایل صوتی در ایتا) 🌐https://eitaa.com/isca_seda/310 ❇️برنامه قرار گفتگو با حجه الاسلام و المسلمین دکتر نجف لک زایی جلسه هیجدهم فایل صوتی درتلگرام) 💠https://t.me/isca24/6570 ✅برنامه قرار گفتگو با حجه الاسلام و المسلمین دکتر نجف لک زایی جلسه هیجدهم (فایل ویدیویی در آپارات) 🌐https://www.aparat.com/v/gb81Q ✅برنامه قرار گفتگو با حجه الاسلام و المسلمین دکتر نجف لک زایی جلسه هیجدهم (فایل ویدیویی در تلگراام) 💠https://t.me/isca24/6571 🔵پخش شده از شبکه چهار سیما در برنامه قرار جلسه شماره 212 🔴زمان: چهار شنبه 1398/8/22 ساعت 11:40
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅پیش اجلاسیه کرسی تخصصی «نظریه فقهی نفی ظلم» 🔶پیش اجلاسیه کرسی تخصصی «نظریه فقهی نفی ظلم» با حضور حجت الاسلام والمسلمین سیف الله صرامی به عنوان «ارائه دهنده» و آیت الله محمد قائینی و حجج اسلام والمسلمین احمد قدسی و حسنعلی علی اکبریان و آقای محمود حکمت نیا به عنوان «ناقد» و آیات محمدجواد فاضل لنکرانی و ابوالقاسم علیدوست و حجج الاسلام والمسلمین محمدجواد ارسطا و سید علی علوی قزوینی به عنوان «شورای داوران» برگزار می گردد. ♦️زمان: چهارشنبه 22 آبان ماه 98، ساعت 18 تا 21 🔵مکان: قم، خیابان معلم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، تالار امام مهدی(عج) 🌐https://eitaa.com/isca_seda/312
❇️ششمین نشست راهبردی و تمدنی با عنوان «مقاومت و همگرایی در جهان اسلام» به اهتمام مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی و همکاری میز تمدن در دفتر تبلیغات اسلامی، با حضور تیم اندرسون (Tim Anderson) رئیس «مرکز مطالعات ضد هژمونی» (Center for Counter Hegemonic Studies) (شهر سیدنی، استرالیا) برگزار شد. ✅اندرسون پس از گزارشی از فعالیتهای خود، به توصیف و تحلیل کتاب خود با عنوان محور مقاومت (Axis of Resistance) پرداخت و آنگاه تصریح کردند همانطور که امروزه جنگها و انواع اقتصادی، فرهنگی، و نظامی آن همه یکی هستند (جنگ کلی استعمار که با منطق قدرت پیش می رود)، مقاومتها هم (فارغ از ویژگیهای منطقه ای و دینی) همه یکی هستند (مقاومت کلی که با منطق ایستادگی و عدم تمکین جلو می رود) و باید همه را به صورت یک دیسیپلین علمی ارائه کرد 💠. اندرسون این جمله از مقام معظم رهبری که «هنر ما این است که بتوانیم مدل بومی پیشرفت را متناسب با شرایط خودمان پیدا بکنیم» را جمله ای راهبردی و منطق مقاومت نه فقط در جهان اسلام بلکه در همه کشورهای مقاومت در جهان از جمله کشورهای آمریکای جنوبی (آنجا که شعار «یا می سازیم و یا می میریم» سر می دهند) ترسیم نمودند. ♈️ در ادامه نشست، پرسشهایی از ناحیه اساتید حاضر در جلسه، مبنی بر عنصر جهاد و ارتباط آن با مقاومت، ضمانت تداوم مقاومت، ضرورت فعال سازی دولت تمدنی در صحنه مقاومت (مقاومت تمدنی)، مقاومت رهبران و مقاومت توده، و آینده مقاومت و امید به آن در آمریکای لاتین امروز مطرح شد و در رفت و برگشت با اندرسون گفتگوهای موثری صورت گرفت. ✳️ در انتهای نشست، دکتر مجید امامی دبیر محترم جلسه تأکید کردند که آنچه تاکنون در مورد مقاومت و وحدت و همگرایی بر آمده از آن صورت گرفته است، «توافق نخبگانی بر عنصر مقاومت» بوده است، در حالی که علاوه بر توافق نخبگانی، باید در صورت بندی مقاومت کلان تمدنی ظرفیتهای 1. پیمانهای اقتصادی در جهان مقاومت، 2. راهبرد مقاومت اجتماعی، و 3. تعایش فرهنگی و مقاومت برآمده از آن (مقاومت فرهنگی) را نیز فعال کرد.
✅کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی؛ ❇️تحلیل گونه های معنویت گرایی در ایران 💠پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (ایسکا): به همت پژوهشکدۀ اخلاق و معنویت، کرسی ترویجی «تحلیل گونه های معنویت گرایی در جمهوری اسلامی ایران» در روز پنج شنبه ۲۳ آبان برگزار شد. 🔰به گزارش خبرنگار ایسکا: پژوهشکدۀ اخلاق و معنویت با مشارکت مرکز همکاری های علمی و بین الملل، در راستای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب، کرسی ترویجی عرضه و نقد ایدۀ علمی با موضوع «تحلیل گونه های معنویت گرایی در جمهوری اسلامی ایران» را در روز پنج شنبه ۲۳ آبان ۹۸ با ارائه دکتر احمد شاکرنژاد برگزار کرد. 🔷در این کرسی ترویجی، دکتر شاکرنژاد، مدیر گروه اسلام و مطالعات معنویتِ پژوهشکده اخلاق و معنویت، پس از بیان مقدمه ای درباره عرفان و معنویت و تفاوت این دو مقوله با هم، ضمن برشمردن انواع عرفان های نوظهور و معنویت گرایی های مدرن و نیز اشاره به خاستگاه برخی از آنها، به تحلیل و بررسی اهداف و تأثیرات این گونه از معنویت گرایی ها در جامعه ایران پرداخت. وی ضمن تقسیم مباحث خود به چهار محورِ چارچوب فعالیت ها، پیشینه پژوهش، روش کار و دستاوردهای پژوهش، با اشاره به اینکه واژه معنویت از قرن هشتم هجری و با ترجمه کتاب احیاء علوم الدین وارد واژگان فارسی شد و در این اواخر تبدیل به یک اصطلاح شده، به تعریف معنویت از نگاه مقام معظم رهبری پرداخت. 🔶دکتر شاکرنژاد معنویت را به چهار دسته کلی معنویت تارکانه، عارفانه، کاربردی و پیامبرانه (انقلابی) تقسیم کرد و پس از تبیین و توضیح هر کدام از این موارد، معقول ترین معنویت را از دیدگاه رهبر معظم انقلاب، معنویت پیامبرانه برشمرد که مفاهیمی چون: عدالت اجتماعی، کمک به مظلوم و مبارزه با ظلم را در بر دارد. 🔴در ادامه این کرسی ترویجی، حجت الاسلام محمد عالم زاده نوری و دکتر محمد سوری – که به عنوان ناقد حضور داشتند- نقدها و پرسش های خود را درباره مباحث ارائه شده مطرح کردند و دکتر شاکرنژاد به این سؤالات پاسخ داد. 🔵این کرسی ترویجی از ساعت ۱۰ ال ۱۲ در تالار امام مهدی (عج) واقع در خیابان معلم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد و دبیر علمی این جلسه، حجت الاسلام علیرضا فجری بود. 🌐https://eitaa.com/isca24/5793
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ سیره سیاسی پیامبر اکرم (ص) 💠 ضرورت تأسیس حکومت اسلامی 📌 حجت‌الاسلام نجف لک‌زایی 📄 از سیره نبوی و علوی در باب حکومت‌داری چنین برمی‌آید که حکومت در اسلام علاوه بر اهداف مشترکی که در جوامع انسانی برای حکومت وجود دارد (مانند برقراری نظم و امنیت، تأمین نیازهای مادی و جسمی و آزادی‌های اجتماعی و سیاسی)، دو هدف عمده دیگر را نیز باید پیگیری کند: ۱- کمال معنوی و اخلاقی مردم و ۲- برقراری عدالت به دست مردم. به‌عبارت‌دیگر در نظام اسلامی، حکومت نه‌تنها موظف به تأمین امنیت دنیوی انسان است، که تأمین امنیت حیات اخروی انسان نیز بر عهده دولت است. 📺 برنامه قرار، کاری از شبکه چهار سیما 🗓 ۱ آبان ۹۸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
گزارش میزان اختیار دولت اسلامی در زمینه چندهمسری از نگاه علامه طباطبایی (قسمت اول) ✅استاد حوزه تشریح کرد: ✳️میزان اختیار دولت اسلامی در زمینه چندهمسری از نگاه علامه طباطبایی ♦️ـ عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به تبیین چند موضوع از مباحث خانواده از جمله چندهمسری از دیدگاه علامه طباطبایی پرداخت و گفت: علامه در این زمینه به عمل اجتماعی مسلمین و سوءاستفاده‌هایی که از این حکم شده پرداخته و چند بحث را آورده است؛ اول اینکه باید به زمینه‌های اجتماعی آن توجه کرد، دوم اینکه باید نگاه منظومه‌ای به مجموعه شریعت اسلامی داشت و سوم اینکه حکومتی صالح باید جلوی مظالم تعدد همسری را بگیرد. ▶️میران اختیار دولت اسلامی در بحث چندهمسری از نگاه علامه طباطبایی ◾️به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدضیاء مرتضوی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، روز پنج شنبه، ۲۳ آبان‌ماه، در نشست علمی «قلمرو اختیارات دولت اسلامی در نگاه علامه طباطبایی» در مؤسسه مفتاح کرامت به طرح این سؤال پرداخت که آیا شریعت اسلامی در مقام اجرای احکام تدبیری دارد یا خیر؟ مثلاً آیا دولت اسلامی می‌تواند در حوزه خانواده مرد را موظف به پرداخت نفقه در صورت شکایت زن بکند و یا اگر شوهر مفقودالاثر شده و زوجه در خواست دارد می‌تواند مرگ را مفروض بگیرد تا زن مجاز به ازدواج باشد؟ و گفت: به این امور در فقه با همه اختلافات پرداخته شده است. 🔶وی افزود: در مواردی مانند اصل ازدواج، مرحوم شهید در شرح لمعه، آن را دارای احکام خمسه می‌داند، یا زمان ازدواج، ثبت در شناسنامه، میزان مهریه، نفقه و میزان آن، اصل فرزندآوری (البته اینکه شرایط خاصی آن را لازم کند بحث دیگری است) و ... آیا دولت اسلامی می‌تواند قانونی وضع کند؟ مثلاً اعلام کند که کمتر از ۱۶ سالگی کسی حق ازدواج ندارد و اگر کسی مخالفت کرد پیامد کیفری دارد؟؛ در حوزه مسایل اجتماعی هم این طور است مثلا حکومت آیا می‌تواند در ساختن نما‌های ساختمان‌ها دخالت کند یا خیر؟ چون اولا و بالذات این موضوعات در حیطه اختیارات خود فرد است مانند کسی که نانی دارد و هر وقت دوست دارد آن را می‌خورد. 🔷وی افزود: یا در نوع خاصی از پوشش دولت اسلامی می‌تواند دخالت کند یا خیر؟ یا مثلاً دوچرخه‌سواری برای دختران؟ یا اینکه امر حرامی را قانونی کند و تخلف از آن را جرم بداند؟ وقتی به متون فقهی مراجعه می‌کنیم می‌بینیم که دولت حق دخالت در زمینه مباحات را ندارد و شاهد این مسئله اقدامات رژیم نامشروع پهلوی بود؛ اقدامات این رژیم دو حیث داشت، یکی اینکه رژیم نامشروعی بود و دستوراتش قابل تبعیت نبود و یکی اینکه دستورات آن آیا منطبق بر شریعت بود یا نه؟. آنچه در زمان پهلوی در مورد قوانین خانواده صورت گرفت مورد مخالفت برخی مراجع از حیث شرعی و نه اینکه حکومت پهلوی نامشروع است قرار گرفت؛ زیرا در زمان شاه ازدواج مجدد شوهر محدود و منوط به اجازه دادگاه شده بود و تخلف از آن شش ماه زندانی داشت و زن می‌توانست درخواست طلاق بدهد. 🔴مرتضوی با بیان اینکه در ماده ۲۳ قانون حمایت از خانواده در دوره شاه سن ازدواج برای پسر ۲۰ و برای دختر، ۱۸ سال بود و کمتر از آن ممنوع شد و اگر مورد اضطراری بود باید با اجازه دادگاه انجام می‌شد تصریح کرد: در دوره نظام اسلامی، دخالت حکومت اجمالاً پذیرفته شد؛ اوایل انقلاب مثلاً ماده ۱۷ قانون خانواده در شورای نگهبان بحث شد که در مورد ازدواج مجدد بود؛ شورای نگهبان حبس تا شش ماه برای ازدواج مجدد را خلاف شرع برشمرد و وقتی مقداری جلوتر آمدیم کم کم اجرای طلاق را منوط به دادگاه کرد. همچنین در اسفند ۱۳۹۱ مجدداً بحث ازدواج مجدد منوط به نظر دادگاه شد که منطبق بر همان حکم زمان شاه است. 🔵عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: برخی معتقدند که در بحث چندهمسری، شارع مقدس اجازه به مرد داده است و مأذون کردن این امر به نظر دادگاه بر خلاف شرع و ادله اطلاقات و عمومات است؛ حال سؤالی که ایجاد می‌شود این است که آیا این محدودیت‌ها خلاف شرع است یا نیست؟ سؤال دیگر این است که آیا اگر قائل به این اختیارات برای دولت شدیم ناشی از حیث ولایت مطلقه داشتن بر می‌گردد یا اینکه هر نوع حکومتی اعم از حکومت معصومان یا اینکه کاملاً بر اساس نظر مردم باشد، این نوع اختیارات را می‌پذیرد؟ در بین نظریه‌پردازان معاصر علامه طباطبایی هرچند گذرا به این موضوع پرداخته است. 🔷گزارش نشست میزان اختیار دولت اسلامی در زمینه چندهمسری از نگاه علامه طباطبایی (قسمت دوم)👇 💠https://eitaa.com/isca24/5799
🔷گزارش میزان اختیار دولت اسلامی در زمینه چندهمسری از نگاه علامه طباطبایی (قسمت دوم) 🔷مرتضوی تصریح کرد: یکی از نکات کلیدی علامه در ترسیم دایره اختیارات حکومت، توجه به خاستگاه و فلسفه شکل‌گیری حکومت است، البته وی قائل به تشکیل اصل حکومت صالح و اسلامی و دولت اسلامی بوده است و آن را ضامن اجرایی مقررات می‌داند؛ ایشان تعبیری دارد که هر اندازه در اجرای مقررات کیفری، یک حکومت تواناتر باشد، بهتر می‌تواند جامعه را اداره کند. ✅علامه معتقد است دولت حق دخالت در امور فردی را دارد وی افزود: علامه معتقد است که همواره مردم یک جامعه باید از آزادی اولیه خود به نفع حقوق اجتماعی بگذرند؛ از دید ایشان اگر ما حقی برای حکومت قائل شویم که جلوی چندهمسری و تراکم ساختمان و نوع پوشش خاصی و ... را بگیرد این امر و نهی را نباید به بردگی و ضد آزادی تعبیر کنیم، زیرا حکومت در قلمرویی دخالت می‌کند که زندگی اجتماعی انسان، آن را می‎طلبد؛ این حق طبیعی را باید برای دولت اعم از اسلامی و غیر اسلامی قائل شویم. ✳️مرتضوی با بیان اینکه از دید علامه، آنچه به عقیده فرد برمی‌گردد و وارد حوزه عمل اجتماعی نمی‌شود حکومت حق دخالت در آن را ندارد اظهار کرد: علامه فرموده است که انتخاب راه از نظر عقیدتی و فکری به خود افراد بر می‌گردد و از ناحیه پیامبر هم اکراه و اجباری وجود ندارد غیر از تبشیر و انذار که باید ارجاع به خداوند شود و اینکه فرد خودش می‌داند و خدای او. اما در قلمرو اعمال فرد و جامعه که عرصه اصطکاک است دولت اسلامی در قلمرو احکام غیرالزامی دارای اختیار است و می‌تواند ایجاد محدودیت بکند. 🔷ملاحظات علامه در بحث چندهمسری 🔶این پژوهشگر اضافه کرد: ایشان در بحث تعدد همسر در ذیل پاسخ به شبهات در این زمینه وارده شده است؛ به عمل اجتماعی مسلمین و سوء استفاده‌هایی که از این حکم شده پرداخته و در دفاع از آن چند بحث را آورده است؛ اول اینکه در بحث تعدد همسر باید به زمینه‌های اجتماعی آن توجه شود، دوم اینکه باید نگاه منظومه‌ای به مجموعه شریعت اسلامی داشته باشیم و سوم اینکه حکومتی صالح باید جلوی مظالم تعدد همسری را بگیرد. ⏹مرتضوی بیان کرد: وی تصریح دارد که باید میان حکم اسلامی با آنچه در برخی جوامع اسلامی پیاده می‌شود تفاوت بگذاریم؛ وی معتقد است که قوه قاهره باید وجود داشته باشد تا بر این مسئله نظارت کند؛ وی تعبیر جالبی دارد و می‌فرماید که حکومت حتی باید جلوی ازدواج برخی افراد را بگیرد. ♦️عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد: براساس دیدگاه علامه طباطبایی، حکومت اسلامی حق دخالت در آزادی فردی به نفع جامعه را حتی در امور مباح دارد چه رسد به واجبات؛ البته اگر حکومت حق دارد در نوع پوشش مردم دخالت کند این حق برای او وجود دارد، ولی اگر می‌بیند دخالتش نتیجه عکس می‌دهد نباید دخالت کند؛ بنابراین ثبوت حق یک مسئله و لزوم دخالت عملی موضوع دیگری است و اینجاست که باید کار کارشناسی صورت بگیرد که آیا دولت باید دخالت کند یا نه؛ بنابراین نتیجه اینکه دولت حق دخالت در پوشش را دارد و نباید به بهانه اینکه نتیجه عکس می‌دهد اصل اختیار را از او بگیریم، ولی اینکه درست است در شرایطی این کار صورت بگیرد یا نگیرد آن هم بحث دیگری است که باید نظرات کارشناسی داده شود. 🔷مرتضوی تصریح کرد: اینکه کلاً دولت را در اموری مانند پوشش، قوانین خانواده و ... مصلوب الاختیار کنیم درست نیست، ولی اینکه آیا دخالت حکومت اسلامی منتج به نتیجه مطلوب ما می‌شود یا خیر هم بحث دیگری است. 🔷گزارش نشست میزان اختیار دولت اسلامی در زمینه چندهمسری از نگاه علامه طباطبایی (قسمت دوم)👇 💠https://eitaa.com/isca24/5797