💠سومین وبينار ملي علوم انساني و اجتماعي و بحران كرونا
🔶موضوع ويژه: حكمراني و ارتباطات بحران
🔳با ارائه هايي از :از دانشگاه امام صادق(ع):دكتر محمدرضا برزويي،دكتر كميل قيدرلو،دكتر رضا عطاردي
✅همراه با ارائه گزارشي از انگاره كرونا در شبكه هاي اجتماعي توسط هسته افكارعمومي و تغييرات اجتماعي
🔶دكتر مجید مبلغي (پژوهشگاه علوم انسانی)
✅دکترصلاح الدین هرسنی (دانشگاه مازندران)
💠دكتر علي جعفري (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
🔹دکتر نوروزی (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
✅ورورد از طریق سامانه مجازی دانشگاه امام صادق ع
🌐https://vc.isu.ac.ir/ch/isu-conf
#پیش_اجلاسیه_کرسی_تخصصی
#محمد_علی_مبینی
#پژوهشکده_فلسفه_وکلام
◾️اولین پیش اجلاسیه کرسی نظریه پردازی تناسب وجودی به مثابه معیار بنیادین برای ارزش اخلاقی
✅ارائه دهنده: حجه الاسلام و المسلمین دکتر محمد علی مبینی
🔶شورای داوران: حجه الاسلام و المسلمین دکتر مجتبی مصباح ، حجه الاسلام و المسلمین احمد واعظی،
حجه الاسلام و المسلمین دکتر علیرضا آل بویه و حجه الاسلام و المسلمین دکتر هادی صادقی
🔷کمیته ناقدان:
جناب آقای دکتر سید محمد حسینی ،جناب آقای علی اکبر عبدل آبادی، حجه الاسلام و المسلمین محمد عالم زاده نوری وجناب آقای دکتر محمد فتحعلی خانی
🔷دبیر علمی: حجه الاسلام و المسلمین دکتر حسن بوسلیکی
◾️ناظر جلسه: جناب آقای دکتر محمد موسی وند
🔷زمان: سه شنبه 1398/12/3 ساعت 8:30 تا 12
🔳مکان: قم- ابتدای خیابان معلم- پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - تالار امام مهدی ع
⏹مجری: پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی و مرکز همکاری های علمی و بین الملل
🌐http://m.aparat.com/v/C31su
جامعه ایرانی و نظام حکمرانی @isca24.pdf
605.2K
✅جامعه ایرانی و نظام حکمرانی در زمستان ۹۸
❎به قلم:دکتر مهدی مولایی آرائی
💠عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی🖕🖕🖕
کتاب رویکرد فرهنگی_تربیتی در یادگیری (پیش نویس راهنمای تربیت اسلامی برای معلمین) را در کتابخوان پژوهان ببینید.
pajoohaan.ir/document/3779
✅برگی از کتاب رویکرد فرهنگی تربیتی در یادگیری
🔶نویسنده:دکتر منوچهر فضلی خانی
🔷تهیه کننده:پژوهشکده فلسفه و کلام
🔷نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
معرفی طراحی آموزشی مبتنی بر رویکرد فرهنگی ـ تربیتی (اسلامی)
مقدمه
« بهترین و برجستهترین فکرها باید بنشینند برای آموزش و پرورش طراحی کنند، باید فلسفه آموزش و پرورش اسلامی واضح باشد و بر اساس این فلسفه افق آینده آموزش و پرورش کشور روشن باشد. معلوم باشد ما دنبال چه هستیم و کجا میخواهیم برویم و بر اساس آن خطکشی بشود، برنامهریزی بشود و راهها مشخص بشود. ما به این احتیاج داریم، آموزش و پرورش باید از روزمرگی بیرون بیاید. این اساس حرف است ».
«... گاهی ممکن است کاری ا ز شما دبیر ریاضی، ادبیات یا معلم کلاس اول دبستان صادر شود که به شخصیت نوجوان شکل مطلوب بدهد که صدسال ازحرف زدن به شکلهای دیگر اثرش بهتر است ».
مقام معظم رهبری
تحقق ارزشها و آرمانهای متعالی انقلاب اسلامی مستلزم تلاش همهجانبه در ابعاد فرهنگی، علمی، اجتماعی و سیاسی و اقتصادی است. عرصه تعلیم و
تربیت از مهمترین زیرساختهای تعالی همه جانبه کشور و ابزار جدی برای ارتقای سرمایه انسانی شایسته کشور در عرصههای مختلف است و تحقق آرمانهای متعالی انقلاب اسلامی ایران مانند احیای تمدن عظیم اسلامی، حضور سازنده، فعال و پیشرو در جهان در گرو تربیت انسانهای عالم، متقی وآزاده و اخلاقی است. تعلیم و تربیتی که تحقق بخش حیات طیبه، جامعه عدل جهانی و تمدن اسلامی - ایرانی باشد، در پرتو چنین سرمایه انسانی متعالی است که جامعه بشری آمادگی تحقق حکومت جهانی انسان کامل را یافته است. تحقق این هدف نیازمند ترسیم نقشه راهی است که در آن نحوه طی مسیر به صورت شفاف مشخص شده باشد. تهیه سند ملی تحول بنیادین آموزش و پرورش مهمترین اقدام برای رسیدن به این مهم بوده است؛ ولی این سند سیاستها، رویکردها و راهکارها را مطرح کرده است و لازم است برنامههای عملیاتی مشخص برای استقرار آن طراحی شود. طرح رویکرد اسلامی در یادگیری وآموزش یکی از برنامههای اساسی و مهم در جهت اجرایی نمودن سند به حساب میآید. در این نوشتار سعی شده است که ضمن ارایه مبانی نظری مسئله، مدلی برای اجرای عملی تقدیم گردد.
کتاب اندیشه سیاسی محقق سبزواری را در کتابخوان پژوهان ببینید.
pajoohaan.ir/document/1338
✅برگی بر گرفته از کتاب اندیشه سیاسی محقق سبزواری
♈️نویسنده:دکتر نجف لک زایی
❎تهیه کننده:پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
🔷رعایت عدالت برای پادشاهان
فواید عدل برای پادشاهان فراوان است و اگر آنان عدالت را رعایت کنند، نه اینکه فقط به مردم سود میرسانند، بلکه قبل از آن خود سود میبرند؛ از جمله این فواید است:
1⃣ تحصیل خشنودی و رضایت خداوند؛
2⃣تحصیل درجات اخروی و نجات از
عذاب؛
3⃣دوام و بقای دولت؛
4⃣« آن که رعایا وزیردستان امانتی چندند که خدای عزوجل نزد پادشاهان سپرده، بر ایشان لازم است که حفظ امانت کنند و در روز باز خواست از عهده امانت بیرون آمده باشند »؛
5⃣ کسب نام نیکو؛
6⃣کسب دعای خیر مردمان وزیردستان؛
7⃣« آثار و برکات عدل به اولاد و اعقاب سرایت میکند و ظلم باعث قطع نسل میشود »؛
8⃣ عدل باعث معموری و آبادانی ملک میشود .(روضه،قسم اول،باب پنحم،فصل اول)
.
✅شرایط تحقق عدالت پادشاه
حقیقت عدالت وقتی محقق میشود که پادشاه امور زیر را انجام دهد:
1⃣ از حال رعایا غافل نباشد؛
2⃣ از اطراف و جوانب ملک و حوادثی که در آنها اتفاق میافتد، با خبر باشد؛
3⃣ حق مظلومان از ظالمان بستاند؛
4⃣ظالمان را طبق قانون حق تنبیه کند تا باعث عبرت دیگران شود؛
5⃣اگر ظالم دارای منصب و مقام است، « باید که ظالم را از منصب عزل نماید و او را از نظر اعتبار بیندازد و به او توجه و التفات نکند »؛
6⃣ روزهایی تعیین کند تا مردم بتوانند عرایض و مطالب خود را به عرض او برسانند و تعیین کسانی برای دادرسی کفایت از این امر نمیکند، چه ممکن است مردم از همان مأموران شکایت داشته باشند؛
7⃣ ترک راحت طلبی؛ همچنانکه کار آخرت با راحت طلبی به دست نمیآید، کار دنیا نیز چنین است. « در عزل و نصب عمال و ارباب مناصب، اندیشهها باید کرد و مشاورات باید نمود و به حقیقت ها باید رسید ... و در تعمیر مملکت و ترفیه و دادرسی مظلومان و تأدیب ظالمان سعی باید کرد. و اینها همه مشقّت و آزار دارد و با راحت و فراغت بسیار جمع نمیشود »؛
8⃣به سخن خوش آمدگویان و چاپلوسان توجه نکند وسعی نماید از حقیقت هر چیز به قدرامکان با خبر شود؛
9⃣کسانی جهت دادرسی تعیین کند؛
خلاصه کلام اینکه « قوام پادشاهی و نظام سلطنت و جهانداری به عدل است »؛ چون « سلطنت نمیپاید إلا به لشکر، ولشکر نمیباشد إلا به مال، و مال نمیباشد إلا به معموری ملک، و معموری ملک نمیباشد إلا به عدل ».(روضه، قسم اوّل، باب پنجم، فصل اوّل.)
🔷با توجه به این نکته که در تفکر دینی، آزادی نیز با اجرای عدالت و از مجرای عدالت قابل تأمین است، بحث عدالت در تفکر سیاسی اندیشهگران مسلمان دارای جایگاه مهمی است.
🔵از مباحث دیگر در بحث عدالت، قواعد معدلت است که پادشاه باید آنها را رعایت کند. در بحث وظایف پادشاه متذکر آن خواهیم شد.
______________________
#حبیب_الله_بابائی
#مرکز_مطالعات_اجتماعی_وتمدنی
#
✅آداب نوروز 99 در قرنطینه خانگی
🔷( بر گرفته از کانال ایتای دکتر حبیب الله بابائی رئیس مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
💠امسال به خاطر شرایط کرونایی مجبور هستیم در منزل بمانیم و سفر نرویم، سفر نرویم یعنی اینکه پدر مادر را نبینیم، دعایشان را نشنویم، فاصلههای سالیانه را با دیدارهای نوروزی کم نکنیم، و روح و روان خانوادههامون را مثل هر سال تغییر ندیم، و خستگیهای روحی و جسمی را از خود دور نکنیم.
ولی میتوان در این وضعیت برای نوروز امسال هم راههایی و آدابی در نظر گرفت تا فاصلهها را کمتر کرده و قرابت و گرمی خانوادگی را تا حدی تأمین کرد:
1️⃣ میتوان به وقت تحویل سال و در کنار سفر هفتسین، زیارت کوتاه امینالله را به نیت امام رضا( ع) خواند و آن حرم خالی را با «زائران دِلی» مملو از زائر کرد.
2️⃣ میتوان امسال پیامهای بیروح و مصنوعیِ تبریک را که send all میکردیم کنار گذاشته و به تک تک اعضای خانواده و دوستان، یک سطر تبریک اختصاصی و جملهای دعای خاص نوشت و یا بجای نوشتن براشون پیام صوتی و یا تصویری بفرستیم. آنها گرمی پیام ما را بیشتر حس خواهند کرد.
3️⃣میتوان تماسهای نوروزی را از تماسهای دو نفره به تماسهای چند نفره تغییر داد (از طریق واتساپ مثلا میشه این کار رو کرد). گرمی خانوادهها در تماس جمعی بیشتر حس میشود.
4️⃣ میتوان خانوادههایی که گروههای مجازی خانوادگی ندارند ، دست کم گروهی برای چندروزِ نوروز درست کنند و تحویل سال نو را در کنار هم بگذرانند.
5️⃣ میتوان قاب عکسی از اموات خود درست کرد (هرچند در گوشیهایمان، در پروفایلهامون، در صفحات مجازیمان) و دقایقی قبل از تحویل سال، به یادشان فاتحه خواند و روحشان را شاد کرد.
6️⃣ کرونا نباید بهانهای برای تعطیلی سنت خوب هدیهدادن باشد. میتوان عیدی کودکان، عیدی مادران و پدران، عیدی خواهران و برادران را همین روز جمعه به حسابشان ریخت تا بگوییم همچنان بیادشان هستیم و دوستشان داریم.
7️⃣. میتوان خانوادههای کرونایی را امسال به فهرست تلفنهامون اضافه کرد و مجدد با آنها همدلی و همدردی کرد و به آنها گفت ما در کنارشان هستیم. نگذاریم کسی به خاطر کرونا تنها بماند.
8️⃣ میتوان خانوادههای خسته و دلتنگ پزشکان و پرستاران را بیش از این احترام گذاشت و به آنهایی که در میان ما هستند دستمریزاد و خداقوت گفت.
9️⃣ میتوان همسایههای خود بویژه ضعفا و تنگدستان را بیشتر مواظبت کرد و امسال در رفع نیازهای مالی و روحی آنها بیشتر تلاش کرد.
🔟 و میتوان به این فهرست هم چیزی اضافه کرد و آنگاه آن را به دیگران نیز پیشنهاد کرد.
شاید بتوان با نوروزی متفاوت، نوروزی سرشار از امید به رحمت خدا، نعمتهای رفتۀ خدا از دنیا را به دنیا برگرداند و جبران مافات کرد. آمین!
🌐https://eitaa.com/isca24/7113
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕯اى بر همه خلق مقتدا ادركنى
🕊اى روح و روان مرتضى(ع)ادركنى
🕯اى موسى كاظم اى امام محبوس
🕊اى یوسـف آل مصطفى(ص)ادركنى
#شهادت_امام_موسے_ڪاظم(ع)
تسلیت باد🏴
کتاب مجموعه مقالات همایش سیره و زمانه امام کاظم(ع) جلد دوم را در کتابخوان پژوهان ببینید.
pajoohaan.ir/document/775
کتاب مجموعه مقالات همایش سیره و زمانه امام کاظم(ع) جلد اول را در کتابخوان پژوهان ببینید.
https://pajoohaan.ir/document/774
🕯اى بر همه خلق مقتدا ادركنى
🕊اى روح و روان مرتضى(ع)ادركنى
🕯اى موسى كاظم اى امام محبوس
🕊اى یوسـف آل مصطفى(ص)ادركنى
#شهادت_امام_موسے_ڪاظم(ع)
تسلیت باد🏴
✅برگی از کتاب مجموعه مقالات همایش سیره و زمانه امام کاظم علیه السلام
🔶تهیه کننده:انجمن تاریخ پژوهان حوزه علمیه
✅فساد و اختناق سیاسی
دوران امام کاظم(ع) علاوه بر فساد سیاسی حاکمان عباسی، اختناق شدیدی هم علیه آن حضرت و طرفداران اهلبیت: اعمال میشد. عباسیان خلافت خود را به عنوان یک حق مشروع مطرح کرده و چنین جا انداخته بودند که جانشینی پیامبر اکرم(ص) از طریق عباس عموی آن حضرت به ارث به ایشان رسیده است.
🔷حاکمان این خاندان، بدون در نظر گرفتن آرای مسلمانان، این منصب الهی را که هیچ بهرهای در آن نداشتند، به یکدیگر وامیگذاشتند و از سپردن آن به صاحبان حقیقی خلافت که به فرمان خداوند و تعیین رسول خدا(ص) برگزیده شده بودند، سرباز میزدند.
💠حاکمان عباسی، همه چیز را زیر سلطه خود میخواستند؛ از همینرو، منصب قضاوت و قاضیان را تسلیم خویش کرده، دین را به عنوان پوششی برای فریب مردم به کار گرفتند. آنان با همین ابزار، میان مردم چنین ترویج کردند که حاکمان برگزیده خداوند هستند و مردم مجاز نیستند از این خاندان انتقاد و حسابرسی کنند. از طرف دیگر، عباسیان اوضاع سختی را برای علویان به ویژه امام کاظم(ع) رقم زدند.
❎هارون که به ارتباط عمیق و ریشهدار میان امام کاظم(ع) و مسلمانان پی برده بود و میدید پایگاه مردمی روز به روز توسعه مییابد و اگر امام زنده بماند، بیشک مسلمانان به مقایسه میان روش رفتاری امام کاظم و هارون پرداخته، شیوه درست را از شیوه انحرافی باز خواهند شناخت، به این نتیجه رسید در صورتی که امام کاظم(ع) آزادانه به فعالیت خود ادامه دهند، وجودشان خطر بزرگی برای دستگاه خلافت خواهد بود
.
♈️ به همین دلیل، در صدد برنامهریزی برای زندانی کردن حضرت و کنترل فعالیتها و پیشگیری از تأثیرگذاری ایشان بر مسلمانان برآمد.
🔷از دیگر سو، رویاروییهای مکرر امام کاظم(ع) با هارون و خردهگیری
حضرت برای کسی چون هارون سخت دشوار بود و امکان نداشت تا در برابر امام و موضع گیریهای ایشان خاموش بماند. امام کاظم(ع) نیز در موقعیتی قرار داشتند که خاموش ماندن در برابر اقدامهای تجاوزگرانه هارون علیه امت اسلامی و شریعت و سنت پیامبر اکرم(ص) را ناروا و بیجا میدیدند.
✅ این رویارویی، در موضعگیریهای متعددی رخ نمود که بر هارون بسیار سنگین و ناگوار میآمد. برای مثال، هارون به امام کاظم(ع) عرض کرد: «ای ابوالحسن، حدود فدک را بازگو تا آن را به تو مسترد کنم.»
♈️امام فرمودند: «آن را به طور کامل و با همان حدود باز پس میگیرم.» آن گاه چهار حد آن را از عدن تا سمرقند و افریقیه و کناره دریا تا نواحی خزر و آسیای صغیر ذکر کردند.
🔷امام کاظم(ع) با این بیان، روشن کردند که فدک در واقع همان خلافت و وصایت غصبشده پیامبر(ص) است. از همین جا بود که هارون تصمیم به کشتن حضرت گرفت.[۳۹۳] زمانی که هارون وارد حرم پیامبر(ص) شد، رو به قبر رسول خدا(ص) کرده، عرض کرد: «سلام بر تو ای رسول خدا، ای عموزاده!» امام کاظم(ع) در حضور او خطاب به جد بزرگوارشان چنین سلام دادند: «سلام بر تو ای پدر.» هارون که در تنگنای سیاسی و روحی قرار گرفته بود، ناچار زبان به اعتراف گشوده، گفت: «افتخار همین است و بس.»
💠اما این برخورد امام کاظم(ع) کینهای را در دل او پدید آورد تا این که در
سال ۱۶۹قمری، هارون امام را احضار کرده است
🔶ادامه از کتابخوان پژوهان مطالعه کنید.
❎http://pajoohaan.ir/document/775
✅حضرت آیتالله خامنهای رهبر انقلاب اسلامی در پیامی بهمناسبت آغاز سال ۱۳۹۹، سال جدید را سال «جهش تولید» نامگذاری کردند. متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به شرح زیر است:
بسم الله الرّحمن الرّحیم
یا مقلّب القلوب و الابصار، یا مدبّر اللیل و النّهار، یا محوّل الحول و الاحوال، حوّل حالنا الی احسن الحال.
نوروز امسال ما مصادف است با روز شهادت حضرت موسیبنجعفر (سلام الله علیه)؛ لذا مناسب است بخشی از صلوات مخصوص آن بزرگوار را در آغاز سخن عرض کنیم: اَللهُمَّ صَلِّ عَلى مُوسَى بنِ جَعفَرٍ وَصیِّ الاَبرارِ وَ اِمامِ الاَخیارِ وَ عَیبَةِ الاَنوارِ ... حَلیفِ السَّجدَةِ الطَّویلَةِ وَ الدُّموعِ الغَزیرَةِ وَ المُناجاةِ الکَثیرَة؛(۱) اللٰهمّ صَلّ علیه و علی آبائه و ابنائه الطّیّبین الطّاهرین المعصومین و رَحمة الله و برکاته.
تبریک عرض میکنم عید سعید مبعث را و عید نوروز پُرطراوت را به همهی ملّت عزیز ایران؛ بخصوص به خانوادههای معظّم و معزّز شهیدان و به جانبازان و خانوادههای صبور و زحمتکش آنها و به جهادگران عرصهی سلامت که در این چند هفته خوش درخشیدند و به همهی خدمتگزاران سختکوشی که در شرایط دشوار، گوشهای از کار را بر عهده گرفتند و با اخلاص و علاقهمندی و انگیزه در فضای شهر، در فضای روستا، در فضای جادّه، در فضای مرز، و در جایجای کشور مشغول خدمت هستند؛ به همهی آنها تبریک عرض میکنم؛ عیدتان مبارک. و به روح مطهّر امام بزرگوار و ارواح طیّبهی شهیدان درود میفرستم.
🔹متن کامل پیام در لینک زیر
🌐https://b2n.ir/381478
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 بشنوید | صوت کامل پیام نوروزی سال۹۹ رهبر انقلاب
🌷 سال #جهش_تولید
@isca_seda
حلول سال نو و بهار پرطراوت را که نشانه قدرت لایزال الهی
و تجدید حیات طبیعت می باشد را به تمامی عزیزان تبریک و
تهنیت عرض کرده و سالی سرشار از برکت و معنویت را از درگاه
خداوند متعال و سبحان برای شما عزیزان مسئلت داریم
🔷@isca24
امسال سال جهش نولید است
#پیام_نوروزی_مقام_معظم_رهبری
https://eitaa.com/isca24
کتاب درآمدی بر سبک بندگی : اعتدال عبادی در سیره معصومان (ع) را در کتابخوان پژوهان ببینید.
pajoohaan.ir/document/81
✅درآمدی بر سبک بندگی؛ اعتدال عبادی در سیره معصومان
دلیری، کاظم؛ درآمدی بر سبک بندگی: اعتدال عبادی در سیره معصومان؛ تهیهکننده: پژوهشکده اخلاق و معنویت؛ چاپ اول، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، بهار ۱۳۹۳، ۴۴ص وزیری.
***
🔶یکی از منابع مهم اخلاق، سیره معصومان است که این سیره در طول دو و نیم قرن از حیات آن بزرگواران انعکاس یافته است، اما نگاههای غیرروشمند به آن در نقل و فهم و نقد سیره آسیبهایی را به همراه داشته است.
🔷 از مهمترین این آسیبها هرج و مرج اخلاقی در تحیّر انسان در برابر تعارضات و تناقضات موجود در سیره معصومان است که گاه این تحیر به شک در عصمت علم الهی منتهی میگردد. نمونهای از تعارضات در سیره، تعارضات سیره عبادی اهل بیت است که کتاب حاضر به بررسی آن پرداخته است.
♈️البته قلمرو بحث، اعمال عبادی غیر واجب است و در واجبات افراط و تفریط معنا ندارد؛ زیرا عبادات واجب حداقلِ تکالیفِ بندگان است که بر همه آنان واجب است، جز در مواردی که شارع استثنا کرده است.
🔶بر این اساس، نویسنده در صدد پاسخ به این سؤالات است:
۱. آیا زیادهروی که امر مذمومِ اخلاقی است، عبادات را نیز شامل میشود؟
۲. حقیقت میانهروی در عبادت چیست؟
۳. ادله و شواهد سلبی میانهروی در عبادات را چگونه میتوان تجزیه و تحلیل کرد؟
۴. معیارها و ملاکهای تمیز افراط در عبادت از میانهروی در آن کداماند؟
۵. الگو و سبک عبادت معصومان چیست و چگونه قابل ارائه به دنیاست؟
برای یافتن پاسخ این پرسش و حل اشکالات پیشگفته دربارة مشکلات تعارضات سیرة عبادی اهل بیت(ع)؛
♈️ نویسنده در صدد دستیابی به چند هدف در کتاب حاضر بوده است که عبارتاند از:
۱. ارائه نمونههای عملی از تعارضهای سیره معصومان و حل آن؛
۲. زمینهسازی برای کشف حل این تعارضها؛
۳. زمینهسازی برای گسترش بحثهای فقه الاخلاق و اصول فقه الاخلاق در مجامع علمی و حوزوی و اصلاح هرج و مرج علمی موجود در استفاده و استنباط از سیره؛
۴. ترسیم تصویری واقعی و سازوار و عرصهپذیر به دنیای امروز از شخصیت و سبک زندگی معصومان. این اثر مبتنی بر روش تحلیل ـ انتقادی است. نویسنده کوشیده است اگر در سیر بحث به نتیجهای بر خلاف فرض خود رسید، آن را بپذیرد.
سند بیشتر احادیث در پانوشت ذکر و در برخی موارد درجه اعتبار آن بیان شده است. مبنای نویسنده در پذیرش روایات، حجیت خبر نبوده، بلکه وثوق به خبر بوده است. نویسنده روایتی را حجت میداند که شواهد بر وثوق به آن باشد، چه صحیحالسند باشد یا نباشد. همچنین به اعتبار و درجه و دستاولبودن مصادر بسیار اهمیت داده شده و از مصادر کماهمیتتر بهعنوان شاهد یا مؤید بهره گرفته شده است.
🔷پژوهشگر از ادله و شواهد میانهروی در عبادت، دو معیار را برای تشخیص افراط و تفریط در عبادت به دست آورده است: نخست ظرفیتها و تواناییهای جسمی و روحی افراد؛ مثل درجات ایمان و حالات عارضیشان؛ مانند ملالت یا عدم ملالت نفس از انجامدادن مستحباب. معیار دوم، کتاب و سنت است. چه بسا عبادتی در حدّ طاقت و با میل و رغبت باشد، اما به امضای شارع نرسیده باشد که این از مصادیق افراط در عبادت است و چه بسا تلاش عبادی اندک به دلیل مطابقت با کتاب و سنت، امری میانهروانه در عبادت تلقی گردد.
#معرفی_کتاب
#کتاب_خانه
#پویش_کتاب_خانه
✅@lib_isca_ac_ir
کتاب من و کتاب را در کتابخوان پژوهان ببینید.
pajoohaan.ir/document/3285