#علی_اکبری_معلم
#ارتحال_امام_خمینی
#پژوهشکده_علوم_واندیشه_سیاسی
✅عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:اشرافیگری مسؤولان با منظومه فکری امام نمیسازد
🔶اکبری معلم بر ضرورت ترویج منظومه فکری و اندیشه امام خمینی تأکید کرد و گفت: از دیدگاه امام راحل، حفظ ارزشهای انسانی اسلامی با زندگی اشرافی و مصرفی میسر نیست.
⏹اشاره: پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) تحول نوینی را در باب مسائل سیاسی ایران اعم از سیاست داخلی و خارجی بر مبنای اسلام ناب محمدی(ص) به دنبال داشت؛ در بعد داخلی، تغییر در ساختار حکومت و نحوه اداره کشور و سپردن امور به دست مردم و در بعد خارجی و بین المللی، تغییر رفتاری و ارزشی را ایجاد کرد.
🔳در همین راستا خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا با جناب آقای دکتر علی اکبری معلم، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، به مناسبت ۱۴ خرداد، سالروز ارتحال رهبر کبیر انقلاب اسلامی در موضوع شاخص های اصلی اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) پرداخته است؛ متن این گفتوگو به شرح زیر است:
🔷جزئیات خبر در لینک زیر
🌐https://b2n.ir/092711
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:
حفظ اسلام مبنای نظریه مرجع امنیت از دیدگاه امام خمینی(ره) بود
حجت الاسلام والمسلمین لکزایی با بیان این که حفظ اسلام مبنای نظریه مرجع امنیت از دیدگاه امام خمینی(ره) بود، گفت: از نظر امام خمینی(ره) دلیل قیام امام حسین(ع)، در خطر دیدن اسلام بود.
به گزارش پایگاه خبری پیام اربعین، حجت الاسلام والمسلمین دکتر نجف لک زایی عصر امروز در همایش مجازی «نهضت عاشورا در اندیشه امام خمینی(ره)» که در حرم مطهر امام راحل برگزار شد، ضمن تسلیت به مناسبت سالروز رحلت امام خمینی(ره) اظهار داشت: امروز می خواهیم به مرجع امنیت در سیره امام حسین(ع) بر اساس حادثه عاشورا اشاره کنیم.
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ادامه عنوان کرد: یکی از مباحث مهم در هر بحث امنیتی از مرجع امنیت یاد می کنند؛ منظور از مرجع امنیت گرانبهاترین شی یا گرانبهاترین شخصی است که اگر او به خطر بیافتد حاضریم جان خود را برای آن فدا کنیم.
وی با اشاره به تحلیل امام خمینی(ره) از قیام امام حسین(ع) در تبیین موضوع فوق گفت: در مکاتب امنیتی امروز از مراجع مختلف در عرصه امنیت سخن گفته می شود؛ معمولا در نظام های مبتنی بر مکاتب رئالیستی از دولت ها به عنوان مرجع امنیت یاد می شود؛ در برخی نظام ها از فرد و آزادی های فردی و در برخی نظام ها از پادشاه به عنوان مرجع امنیت یاد می شود.
حجت الاسلام والمسلمین لک زایی بیان داشت: در قیام عاشورا و قیام امام حسین(ع)، اسلام مرجع امنیت است، بنابراین از نظر امام خمینی(ره) دلیل قیام امام حسین(ع)، در خطر دیدن اسلام بود همچنانکه در یکی از فرمایش های امام حسین(ع) به این مسأله اشاره شده است که فاتحه اسلام با روی کارآمدن کسی به نام یزید خوانده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: بر این اساس، امام راحل معتقد بود هرگاه اسلام در خطر بیافتد ما نیز هم موظف هستیم که با اقتدای به امام حسین(ع) از اسلام دفاع بکنیم، برای مستند کردن سخنان خود به بخش هایی از سخنان امام راحل اشاره می کنیم؛ در یک مورد ایشان فرمودند: اسلام خیلی عزیز است و خیلی فدایی داده است که امام حسین(ع) نمونه آن است، الان نوبت ما است که اسلام به دست ما افتاده است و باید فکر این باشیم که اسلام را حفظ کنیم.
معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی با بیان این که اگر مرجع امنیت اسلام باشد باید مفهوم امنیت را از اسلام بگیریم، گفت: امنیت فقط به معنای بقای دنیوی نیست بلکه منظور بقای اخروی هم هست و اگر فردی به جای بهشت سر از جهنم دربیاورد واجد امنیت نیست.
وی در ادامه سخنان خود خاطرنشان ساخت: در یک مورد دیگری حضرت امام(ره) فرمودند: اگر امام حسین(ع) نبود یزید و پدرش اسلام را به فراموشی سپرده بوند و اگر هم فراموش نشده بود، یک رژیم طاغوتی می داشتیم و اگر سید الشهدا نبود، این رژیم طاغوت تقویت می شد و به جاهلیت برمی گشتیم و ما نیز مسلم طاغوتی بودیم.
حجت الاسلام والمسلمین لک زایی یادآور شد: بنابراین رویکرد ما در قبال انقلاب اسلامی اقتدا به نهضت حسینی و با هدف حفظ اسلام باشد همچنانکه امام خمینی(ره) بر این مسأله تأکید داشتند.
وی با تأکید بر این که برخی از افراد فقط به دنبال مادیات هستند، ابراز داشت: طبق نظر امام راحل، اصل این است که مکتب برای ما در اولویت باشد و رفاه و امور دنیوی را هم با ملاک های مکتب تعین می کنیم و راهکار امام خمینی(ره) نیز در این مسیر راهکار استقامت است.
مرجع امنیت در قیام امام حسین علیه السلام .mp3
12.55M
✅مرجع امنیت در قیام امام حسین علیه السلام از منظر امام خمینی رضوان الله تعالی
🔷ارائه دهنده: استاد نجف لک زایی ریاست محترم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
⬅️زمان: دوشنبه 1399/3/12
💠این برنامه به مناسبت سالگرد ارتحال امام راحل از طریق فضای مجازی در حرم امام ارائه شده است.
🌐https://eitaa.com/isca24/7440
هدایت شده از رادیو پژوهش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
#حکمرانی_در_قرآن
#نجف_لک_زایی
#نشست_علمی
#پژوهشکده_علوم_واندیشه_سیاسی
✅نشست علمی حکمرانی در قرآن(جلسه دهم)
✅ ارائه دهنده: استاد نجف لک زایی
🔶دبیر نشست:دکتر رجبعلی اسفندیار
🕒زمان:سه شنبه 1399/2/16
💠مکان: بیگ بلوباتن(فضای مجازی)
⬅️به همت گروه علوم سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
💠https://eitaa.com/isca_seda/669
💠قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ نقطه عطف انقلاب اسلامی؛ نتایج و پیامدها
✅دکتر علی اکبری معلم، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
⏹قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ بر اساس مبانی اسلام و با رهبری حضرت امام خمینی و روحانیت شیعه با هدف نفی استبداد، استعمار و سلطه فرهنگ غربی آغاز شد. این قیام نیروی مذهبی که برای دفاع از اسلام و مرجعیت شیعه و برای حفظ هویت اسلامی ایرانی و استقلال کشور به وقوع پیوست، نقطه عطف تاریخ انقلاب اسلامی محسوب میشود؛ که نتایج و پیامدهای مهمی را به دنبال داشته است.
💠 از نتایج و پیامدهای اصلی قیام ۱۵ خرداد می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1️⃣. تکامل و تقویت نیروی مذهبی و الگوی تعالی اسلامی؛ به دلیل انتقال رهبری مخالفان رژیم پهلوی به نیروی مذهبی، رو آوردن بازاریان به اسلام سیاسی مد نظر امام خمینی، تعمیق پیوند سه گروه روحانیون، دانشجویان و بازاریان در مبارزه با استبداد و استعمار و اسلام خواهی و آغاز دور جدید مبارزات سیاسی حوزه های علمیه و روحانیت شیعه؛
2️⃣. توجه و تاکید نهضت بازگشت به خویشتن و نیروی مذهبی در مبارزه با شخص شاه و سرنگونی رژیم سلطنتی؛
3️⃣. احساس ضرورت برای ارائه طرح جایگزین رژیم سلطنتی پهلوی و تشکیل حکومت اسلامی برای اجرای قوانین اسلامی و عدالت اجتماعی؛
4️⃣. تقویت سازماندهی تشکلها و گروه های مبارز؛ و ...
والسلام علیکم و رحمة الله
🌐https://eitaa.com/isca24/7442
هدایت شده از رادیو پژوهش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
✅در محضر قرآن کریم
⬅️موضوع: فرد و جامعه قرآنی
💠متن: کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، اثر رهبر معظم انقلاب امام خامنه ای
✍️ارائه دهنده: استاد نجف لک زایی
جلسه بیست و دوم
🔳زمان: سه شنبه 1399/3/13 ساعت 12 ظهر الی 12:30
💠 (فایل صوتی در ایتا)
🌐https://eitaa.com/isca_seda/672
💠 فایل صوتی در تلگرام
🌐https://t.me/isca24/7551
💠فایل ویدیویی در یوتیوب
🌐https://youtu.be/zlQU614xPms
💠فایل ویدیویی درآپارات
🌐https://www.aparat.com/v/I5mtX
نشست علمی مکتب سیاسی فکری امام خمینی برگزار شد

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به نقل از خبرگزاری رسا، نشست علمی مکتب سیاسی فکری امام خمینی توسط گروه سیاست پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه به میزبانی خبرگزاری رسا بصورت مجازی برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمین لک زایی در پایان نشست علمی مکتب فکری سیاسی امام خمینی(ره) به عنوان آخرین سخنران، با تسلیت ارتحال امام خمینی(ره) بررسی مکتب را از دریچه های گرامی داشت شخصیت های بزرگ دانست و گفت: با بررسی مکتب امام خواهیم فهمید چگونه می توان ادمه دهنده را آنها باشیم.
رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ادامه به بنیان های فکری سیاسی امام خمینی(ره) اشاره کرد و گفت: حدیث عقل و جهل عهده دار تببین مبانی فکری سیاسی امام خمینی(ره) است و این روایت بیشترین مباحث در عرصه فرد سازی، جامعه سازی، دولت سازی و تمدن سازی را در اختیار ما قرار می دهد زیرا ۷۵ شاخص برای عقل و عقل گرایان و ۷۵ شاخص برای افراد جاهل ذکر کرده است که اگر امروز به دنبال الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت هستیم می تواند مورد استفاده قرار گیرد.
وی ادامه داد: امام خمینی(ره) در کتاب شرح حدیث عقل و جهل به نظریه دو فطرت اشاره می کند که براساس این نظریه همه انسان ها از نظر آفرینش و فطرت به دنبال اعمال مطلق هستند یعنی تمام افراد می خواهند از وضع موجود به سمت وضع مطلوب حرکت کنند اما در این حرکت برخی انسان ها در مصداق کمال مطلوب اشتباه می کنند و در عوض کمال مطلق حقیقی، به دنبال کمالات تخیلی هستند.
حجت الاسلام والمسلمین لک زایی افزود: ممکن است فردی کمال مطلق را ثروت بداند و فردی مورد دیگری را، بنابراین در عرصه های مختلف با دو رویکرد کلان، با انسان هایی به دنبال خیر حقیقی و انسان هایی به دنبال شر مواجه هستیم بنابراین امام(ره) براساس حدیث عقل و جهل از دو الگوی کمال در عرصه سیاست صحبت می کنند؛ الگوی نخست، توحیدی است که شامل حکمرانی، حضرت موسی(ع)، یوسف(ع)، پیامبر اکرم(ص) و امام علی(ع) است یعنی امام خمینی(ره) براساس حدیث عقل و جهل طرح معنوی کردن سیاست در دنیای معاصر را مطرح می کنند.
وی تصریح کرد: در صورت معنوی شدن سیاست، به صورت طبیعی توحیدی خواهد بود و در صورت توحیدی شدن سیاست، زمینه های میل به بقاء الهی برای مردم فراهم می شود اما در مقابل سیاست طاغوتی که همان سیاست ابوجهل، ابوسفیان است متولد می شود که در مظاهر کنونی با نظامات سیاسی همانند آمریکا و اسرائیل مواجه هستیم.
استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: در صورت صحیح شدن سیاست ورزی، اصل و اساس، توحید و انگیزه های الهی خواهد شد و پس از تشکیل حکومت در پرهیز از استبداد و مبارزه با استبداد متجلی می شود که نتیجه آن انقلاب اسلامی است و در سطح منطقه ای، سرنگونی اسرائیل و آزادی فلسطین، در سطج جهانی مبارزه با سلطه با رهبری آمریکا است.
حجت الاسلام والمسملین لک زایی در ادامه به سؤال دبیر علمی پاسخ داد.
علیرضا داودی دبیر علمی_ تفاوت ذاتی نظام براساس جنود عقل در برابر نظام مبتنی بر جهالت ایجاب می کند نبرد با استکبار یک امر ضروری و مداوم در اندیشه امام خمینی(ره) باشد این در حالی است که برخی به منظور تحریف اندیشه امام خمینی(ره) تصویری از امام(ره) را ارائه می دهند که در آخر عمر نسبت به استکبار دارای تغییر، وضع شده بود، براساس تصویر ارائه شده آیا این امر قابل پذیرش است.؟
ریس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان این که بحث مستکبران و کفار را باید از یکدیگر جدا کرد، گفت: براساس سوره ممتحنه، گروه های خارج از نظام اسلامی به دو بخش تقسیم می شوند که از دو تعبیر ینهاکم الله و لاینهاکم یعنی ارتباط با برخی را نهی و ارتباط با برخی را بدون مشکل معرفی می کند.
دسته دوم شامل غیر مسلمان هایی است که دارای دو شاخصه عدم جنگ با دین اسلام یا عدم اشغال سرزمین اسلامی را دارا باشند و دسته اول اما دسته اول دست به چنین کاری زده اند که اسرائیل اشغال گر است و آمریکا نیز در اشغالگری به اسرائیل کمک کرده است.
نکته دیگر مربوط به دشمن شناسی در داخل جامعه اسلامی است به عبارت دیگر دشمن شناسی گاهی مربوط به زمان پیش از تشکیل نظام اسلامی است که شامل مشرکان می شود و گاهی مربوط به پس از تشکیل نظام اسلامی است زیرا علاوه بر دشمنان بیرونی مشکل درونی نیز ایجاد می شود که همان نفاق است.
نفاق بیماری و آسیبی است که پس از شکل گیری دولت دینی و اسلامی رخ می دهد چنانچه در آیات مکی بحثی در زمینه منافقان مطرح نمی شود زیرا در آن زمان مسلمان شدن هزینه دارد اما پس از هجرت پیامبراکرم(ص) به مدینه با گروهی مواجه می شویم که خداوند به عنوان منافق از آنها یاد کرده است که گفته می شود خطر آنها بیش از کافران است و در سخنان امام خمینی(ره) به ویژه فرمایشات ایشان پس از انقلاب اسلامی این موراد مشاهده می شود.
✅نشست علمی مکتب سیاسی فکری امام خمینی برگزار شد.
🔷 نشست علمی مکتب سیاسی فکری امام خمینی توسط گروه سیاست پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه به میزبانی خبرگزاری رسا بصورت مجازی برگزار شد.
💠حجت الاسلام والمسلمین لک زایی در پایان نشست علمی مکتب فکری سیاسی امام خمینی(ره) به عنوان آخرین سخنران، با تسلیت ارتحال امام خمینی(ره) بررسی مکتب را از دریچه های گرامی داشت شخصیت های بزرگ دانست و گفت: با بررسی مکتب امام خواهیم فهمید چگونه می توان ادمه دهنده را آنها باشیم.
♈️رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ادامه به بنیان های فکری سیاسی امام خمینی(ره) اشاره کرد و گفت: حدیث عقل و جهل عهده دار تببین مبانی فکری سیاسی امام خمینی(ره) است و این روایت بیشترین مباحث در عرصه فرد سازی، جامعه سازی، دولت سازی و تمدن سازی را در اختیار ما قرار می دهد زیرا ۷۵ شاخص برای عقل و عقل گرایان و ۷۵ شاخص برای افراد جاهل ذکر کرده است که اگر امروز به دنبال الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت هستیم می تواند مورد استفاده قرار گیرد.
❎وی ادامه داد: امام خمینی(ره) در کتاب شرح حدیث عقل و جهل به نظریه دو فطرت اشاره می کند که براساس این نظریه همه انسان ها از نظر آفرینش و فطرت به دنبال اعمال مطلق هستند یعنی تمام افراد می خواهند از وضع موجود به سمت وضع مطلوب حرکت کنند اما در این حرکت برخی انسان ها در مصداق کمال مطلوب اشتباه می کنند و در عوض کمال مطلق حقیقی، به دنبال کمالات تخیلی هستند.
🔶حجت الاسلام والمسلمین لک زایی افزود: ممکن است فردی کمال مطلق را ثروت بداند و فردی مورد دیگری را، بنابراین در عرصه های مختلف با دو رویکرد کلان، با انسان هایی به دنبال خیر حقیقی و انسان هایی به دنبال شر مواجه هستیم بنابراین امام(ره) براساس حدیث عقل و جهل از دو الگوی کمال در عرصه سیاست صحبت می کنند؛ الگوی نخست، توحیدی است که شامل حکمرانی، حضرت موسی(ع)، یوسف(ع)، پیامبر اکرم(ص) و امام علی(ع) است یعنی امام خمینی(ره) براساس حدیث عقل و جهل طرح معنوی کردن سیاست در دنیای معاصر را مطرح می کنند.
✍وی تصریح کرد: در صورت معنوی شدن سیاست، به صورت طبیعی توحیدی خواهد بود و در صورت توحیدی شدن سیاست، زمینه های میل به بقاء الهی برای مردم فراهم می شود اما در مقابل سیاست طاغوتی که همان سیاست ابوجهل، ابوسفیان است متولد می شود که در مظاهر کنونی با نظامات سیاسی همانند آمریکا و اسرائیل مواجه هستیم.
🔷استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: در صورت صحیح شدن سیاست ورزی، اصل و اساس، توحید و انگیزه های الهی خواهد شد و پس از تشکیل حکومت در پرهیز از استبداد و مبارزه با استبداد متجلی می شود که نتیجه آن انقلاب اسلامی است و در سطح منطقه ای، سرنگونی اسرائیل و آزادی فلسطین، در سطج جهانی مبارزه با سلطه با رهبری آمریکا است.
♈️حجت الاسلام والمسملین لک زایی در ادامه به سؤال دبیر علمی پاسخ داد.
علیرضا داودی دبیر علمی_ تفاوت ذاتی نظام براساس جنود عقل در برابر نظام مبتنی بر جهالت ایجاب می کند نبرد با استکبار یک امر ضروری و مداوم در اندیشه امام خمینی(ره) باشد این در حالی است که برخی به منظور تحریف اندیشه امام خمینی(ره) تصویری از امام(ره) را ارائه می دهند که در آخر عمر نسبت به استکبار دارای تغییر، وضع شده بود، براساس تصویر ارائه شده آیا این امر قابل پذیرش است.؟
▶️ریس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان این که بحث مستکبران و کفار را باید از یکدیگر جدا کرد، گفت: براساس سوره ممتحنه، گروه های خارج از نظام اسلامی به دو بخش تقسیم می شوند که از دو تعبیر ینهاکم الله و لاینهاکم یعنی ارتباط با برخی را نهی و ارتباط با برخی را بدون مشکل معرفی می کند.
دسته دوم شامل غیر مسلمان هایی است که دارای دو شاخصه عدم جنگ با دین اسلام یا عدم اشغال سرزمین اسلامی را دارا باشند و دسته اول اما دسته اول دست به چنین کاری زده اند که اسرائیل اشغال گر است و آمریکا نیز در اشغالگری به اسرائیل کمک کرده است.
✅نکته دیگر مربوط به دشمن شناسی در داخل جامعه اسلامی است به عبارت دیگر دشمن شناسی گاهی مربوط به زمان پیش از تشکیل نظام اسلامی است که شامل مشرکان می شود و گاهی مربوط به پس از تشکیل نظام اسلامی است زیرا علاوه بر دشمنان بیرونی مشکل درونی نیز ایجاد می شود که همان نفاق است.
نفاق بیماری و آسیبی است که پس از شکل گیری دولت دینی و اسلامی رخ می دهد چنانچه در آیات مکی بحثی در زمینه منافقان مطرح نمی شود زیرا در آن زمان مسلمان شدن هزینه دارد اما پس از هجرت پیامبراکرم(ص) به مدینه با گروهی مواجه می شویم که خداوند به عنوان منافق از آنها یاد کرده است که گفته می شود خطر آنها بیش از کافران است و در سخنان امام خمینی(ره) به ویژه فرمایشات ایشان پس از انقلاب اسلامی این موراد مشاهده می شود.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:
کرونا خدمت به خلق را به عنوان یک آئین، وارد مناسک جمعی ما کرد
لکزایی گفت: اتفاقی که در جامعه ما رخ داد و باعث شد که از پس مدیریت این فضا برآییم این بود که فرصت خدمت به عنوان گونهای از مناسک جمعی جدید در جهت کمک به دیگران از سوی مردم ما به رسمیت شناخته شد.
به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید بخش اول گفتگوی ما با «شریف لک زایی»، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی درباره تاثیرات ظهور پدیده کرونا و تبعات آن بر مناسک دینی، پوست اندازی و تحولات کارکردی مناسک جمعی و ارتباط میان بلایای جمعی و گرایش به معنویت است.
امروز در فضای پس از کرونا برخی از افول مناسک دینی به ویژه مناسک جمعی سخن می گویند. آیا بحران هایی نظیر کرونا می تواند به تعطیلی مناسک دینی منجر شود؟ جامعه ما به ویژه در این چند ماه چه پوست اندازی ها و تحولاتی را در این عرصه شاهد بود؟
ادامه از طریق لینک زیر:
http://www.shabestan.ir/detail/News/934706
هدایت شده از رادیو پژوهش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
کرونا و معنویت جدید.mp3
15M
✅دانشکده الهیات پردیس فارابی دانشگاه تهران با همکاری جهاد دانشگاهی استان قم برگزار کرد.
💠 سلسله نشست های علمبے فرهنگی|چالش کرونا و زندگے مومنانه| نشست سی و یکم
⬅️کرونا ومعنويت گرایے جدید
✍️ارائه دهنده: دکتر احمد شاکرنژاد هیات علمی پژوهشکده اخلاق و معنویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🔷زمان: سه شنبه 13/3/1399 ساعت 21:30
🔷پخش زنده نشست در سامانه آموزش مجازی جهاد دانشگامے (امجد)
🌐https://eitaa.com/isca_seda/673
#پژوهشکده_فلسفه_وکلام
#ابراهیم_علیپور
#ارتحال_امام_خمینی
✅ابراهیم علی پور مدیر پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی در باره حکمت امام خمینی و نگاه او به انسان متعالی اظهار داشت
💠امام خمینی حکیمی متاله و انسانی متعالی است که بر مبنای وحی محوری و عقل مداری جامع شریعت عقلانیت و طریقت برای رسیدن به حقیقت بود .
امام خمینی علاوه بر آنکه مجاهدی خستگی ناپذیر ، مبارزی نستوه و بنیان گذار حکومت اسلامی در عصر تجدد بود. حکیمی توانمند و صاحب نظریه ای فلسفی در موضوعات گونا گون بود . که در این بخش به انسان متعالی از نگاه وی اشاراتی می کنیم
⏹امام خمینی (ره)، به عنوان حکیمی متأله با استفاده از مبانی کلامی و تفکرات دینی، ضمن بیان دیدگاه بدیع در حوزه شناخت انسان، تصویری روشن از سیر انسان تا تعالی ارائه داده و با ایجاد رابطه میان مراتب انسانیت و توحید، گام بلندی در ارائه انسان شناسی توحیدی و تبیین الگوی عملی آن برداشتهاند. ایشان با نگاهی جامع به انسان، سعی در ارائه ساختار متعالی انسان موحد و ترسیم عملی آن در بنیان و بنیاد جامعه اسلامی دارد که از آن به ضيافت الهی تعبیر مینماید.
💠جزئیات یادداشت در لینک زیر
🌐https://linkt.ir/Bwd
«روح خدا»، «رحمت خدا»
در مورد عنصر «رَوح» و «رحمت» در شخصیت امام خمینی ره کمتر سخن گفته شده، همانطور که اساسا مقولۀ «رحمت» در تفسیر اجتماعی از قرآن نیز کمتر مورد توجه قرار گرفته است. این در حالی است که یکی از پر بسامدترین آموزهها در قرآن واژه «رحمت» و مشتقات آن (بیش از 560 مورد) است که هر یک از آنها به سنتی از سنن الهی در سلوک فردی، در زیست اجتماعی، و در امورات دنیوی و اخروی اشاره کرده است. در این بین، به نظر میرسد راز شخصیتهای بزرگی همچون امام خمینی ره را نیز باید با عنصر «رحمت» رمزگشایی کرد. این آیات از «رحمت»، نه فقط در نهی از یأس از رحمت الهی و نهی از ناامیدی از بندگان صالحی که محل نزول رحمت خدایند، آنهم در بدترین شرایط اجتماعی («و لا تیأسوا من روح الله» یا تعبیر « لا تقنطوا من رحمه الله»، و «...ادخلناهم فی رحمتنا انهم من الصالحین») ظهور مییابد، بلکه در نقش رحمت در ایجاد پیوستگی و محبت اجتماعی («اشداء علی الکفار رحماء بینهم»، « و جعل بینکم موده و رحمه»، و یا «فبما رحمه من الله لنت لهم»)، در حیات زمین و بلکه احیاء مردگان (فانظر الی آثار رحمت الله کیف یحی الارض بعد موتها ان ذلک لمحی الموتی)، در تزکیه و تعالیِ فرد و جامعه (و لولا فضل الله علیکم و رحمته ما زکی منکم من احد ابدا و لکن الله یزکی من یشاء)، در جلوگیری از خسران و گمراهی («فلولا فضل الله علیکم و رحمته لکنتم من الخاسرین»، «ولولا فضل الله علیک و رحمته لهمت طائفه منهم ان یضلوک») و همینطور در هدایت به سوی صراط مستقیم (فاما الذین آمنوا بالله و اعتصموا به فسیدخلهم فی رحمه منه و فضل و یهدیهم الیه صراط مستقیما) و بالاخره جای رحمت الهی در فلسفۀ حیات و خلقت یا «رحمت خداوند به مثابه فلسفۀ زیستن» (الا من رحم ربی و لذلک خلقهم) نیز برجسته مینماید.
در این باره اولا باید عنصر رحمت و آموزههای قرآنی مربوط به آن را در تحلیل شخصیت امام خمینی ره در نظر آورد، ثانیا باید نقش «رحمت الهی» در فرایند برکتزایی عمر ایشان در ایجاد امواج اجتماعی و تمدنی را همواره منظور کرد، و سپس عنصر «رحمت» را در تقییم و ارزیابی آوردههای انقلاب اسلامی برای انسان معاصر لحاظ کرده و آن را در تحلیل الهیاتی از جامعه و تمدن (جامعه و یا تمدن به مثابه فعل خدا) و در نظام معرفتی ـ اجتماعی اسلام از شرایط کنونی جهان اسلام و دنیای امروز به کار گرفت.
@Habibollah_Babai
نشست مجازی کرونا و زیست فقهی.mp3
14.54M
✅نشست تخصصی مجازی «کرونا و زیست فقهی» برگزار گردید
⬅️نشست تخصصی مجازی با عنوان «کرونا و زیست فقهی» به همت گروه فقه کاربردی پژوهشکده اسلام تمدنی با حضور ۴ تن از اساتید و صاحبنظران برگزار گردید.
✍️در نشست تخصصی مجازی «کرونا و زیست فقهی»، حجتالاسلام مجتبی الهی خراسانی (رئیس میز توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی)، حجتالاسلام رضا اسلامی (عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)، حجتالاسلام دکتر مهدی ابراهیمی (عضو هیات علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی مشهد) و حجتالاسلام مصطفی دری (استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم) به ارائه بحث پرداختند.
✅«کرونا چه مسائل جدیدی را فراروی فقه نهاده است راه کار پیشنهادی برای پاسخ به این مسائل چیست؟» و «کرونا چه ساحت از ساحت های فقه موجود را با چالش مواجه کرده است راه رهای از این چالش ها چیست؟» دو موضوعی است که از سوی اساتید مدعو طرح و بحث میشوند.
🔷نشست تخصصی مجازی «کرونا و زیست فقهی» پنجشنبه ۱۸اردیبهشت ماه ساعت ۲۲ از طریق https://www.mahya.live/isca برگزار شد.
🌐https://eitaa.com/isca24/7456
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دیدار با اصحاب قلم- حجت ا الاسلام و المسلمین دکتر غفوری-
💠https://eitaa.com/isca24/7457
#پژوهشکده_فرهنگ_ومعارف_قرآن
#عیسی_عیسی_زاده
#فرهنگ_نامه_های_قرآنی
✅مدیر گروه فرهنگنامه های قرآنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:۱۱ موضوع از کلان پروژه «سبک زندگی» در نوبت انتشار است
💠مدیر گروه فرهنگنامه های قرآنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: ۱۱ موضوع از کلان پروژه «سبک زندگی» در حوزه های فردی و خانوادگی در نوبت انتشار است.
✍️به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا ( پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ) به نقل از پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، حجت الاسلام والمسلمین عیسی عیسی زاده در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره با اشاره به کلان پروژه «سبک زندگی» اظهار داشت: با توجه به تحقیقات صورت گرفته در سطح پژوهش های کشور، جامع ترین فرهنگنامه سبک زندگی، همین کلان پروژه فرهنگنامه «سبک زندگی بر اساس آموزه های قرآن و اهل بیت(ع)» می باشد که در حال تدوین و ارائه توسط دفتر تبلیغات اسلامی است.
❎وی به محورهای تدوین شده در این فرهنگ نامه پرداخت و گفت: در حال حاضر، پروژه فرهنگنامه «سبک زندگی» حدود سه سال است که به وسیله محققان پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن شروع شده و در چهار حوزه فردی، خانوادگی، اجتماعی و محیط زیست در حال انجام است.
💠جزئیات خبر در لینک زیر
🌐https://b2n.ir/430267
#کتابخوان_پژوهان
#اداره_فناوری_اطلاعات
#معرفی_کتابخوان_پژوهان
✅به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی انجام شد:انتشار نسخه IOS اپلیکیشن کتابخوان پژوهان
✍️به همت اداره فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نسخه IOS اپلیکیشن کتابخوان پژوهان منتشرشد.
بعد از مدت ها تلاش همکاران اداره فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به ثمر نشست و نسخه ios کتابخوان پژوهان آماده شد و هم اکنون می توانید این این اپلیکیشن را از سیب اپ رایگان دانلود کنید:
https://sibapp.com/applications/pajoohaan
🔷معرفی اجمالی کتابخوان پژوهان
پروژه پژوهان، قالبی برای تولید و ارائه محتوا و آثار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و همچنین سایر دیتاهای علوم انسانی و اسلامی است که در سه بخش نرم افزار مدیریت و ساخت منابع دیجیتال پژوهان به عنوان کتابساز، کتابخانه دیجیتال پژوهان (نسخه ویندوز) و کتابخوان همراه پژوهان (نسخه اندروید و ios ویژه دستگاه های همراه) طراحی و پیاده سازی شده است.
💠جزئیات خبر در لینک زیر
🌐https://b2n.ir/154797
✅دومین پیش اجلاسیه كرسے نظریه پردازی آئینگی وحی؛ حکومت و قانون در سنت فلسفه سیاسی اسلامی
✍️ارائه دهنده :حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمدرضایزدانی مقدم
🔷شورای داوران : دکتر حمید پارسانیا،حجت الاسلام والمسلمین دکتر داوود فیرحی ،دکتر سیدصادق حقیقت و دکتر محمد کاظم شاكر
🔳کمیته ناقدان:حجت الاسلام و المسلمین دکترنجف لک زایی ،حجت الاسلام والمسلمین دکتر منصور میراحمدی،حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدحسن قدردان قراملکی و حجت الاسلام و المسلمین دکترسیدعلی میرموسوی
❎دبیر علمی:دکتر رجبعلی اسفندیار
🔳ناظر جلسه:دکتر محسن موسیوند
⬅️برای حضور در جلسه ثبت نام الزامی است جهت ثبت نام با شماره تلفن ۲۵۳۱۱۵۶۸۷۲- از ساعت ۹ الی ۱۳ تماس حاصل فرمایید حضور در جلسه از طریق ویدئو کنفرانس با ارسال لینک برای ثبت نام کنندگان امکان پذیر است.
فرصت ثبت نام تا ساعت ۱۴ روز چهارشنبه
⏰ زمان: پنجشنبه 22/3/1399ساعت 9 صبح
🔲مکان: پردیسان، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه دوم -تالار سردار شهید حاج قاسم سلیمانی
برگزار کننده : پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی ومرکز همکاری های علمی و بین الملل
🌐https://eitaa.com/isca24/7463
✅استاد نجف لکزایی:
❎آیتالله امینی مهمترین وظیفه سیستم اداری را زمینهسازی برای اسلامی زیستن میدانست
🔷رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ضمن تجلیل از شخصیت آیتالله امینی، اظهار کرد: ایشان معتقد بود سیستم اداری باید زمینه برای اسلامی زیستن شهروندان را ایجاد کند تا فضائل قرآنی در جامعه تحقق یابد.
🔷به گزارش ایکنا، حجتالاسلام والمسلمین نجف لکزایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ۱۹ خردادماه در مراسم بزرگداشت چهلمین روز ارتحال آیتالله امینی که به صورت مجازی برگزار شد، گفت: آیتالله امینی در زندگی شخصی و اداری خود حساسیت زیادی به سادهزیستی داشت و زندگی او از طریق حقالتألیف اداره میشد.
🔶وی افزود: در بحث مشی سیاسی، انتظاری که ایشان از همه کارگزاران نظام اسلامی داشتند، این بود که هم خودشان آراسته به فضائل اخلاقی باشند و هم زمینه اسلامی زیستن شهروندان آماده شود.
✅لکزایی به ذکر نمونهای در این عرصه پرداخت و افزود: مثلاً اگر ما به عنوان شهروندان به یک اداره مراجعه کنیم، دو اتفاق ممکن است رخ دهد؛ اول اینکه اگر فردی، اخلاقی و قانونمدار باشیم، کارمان به راحتی راه میافتد و نیازی نیست رشوه بدهیم و دروغ بگوییم، اما اگر ببینیم برای آنکه بخواهیم کارمان راه بیفتد، باید رشوه بدهیم و دروغ بگوییم و قانون را دور بزنیم، این سیستم اداری مناسب اخلاقی زیستن شهروندان نیست.
لکزایی بیان کرد: در حکومت اسلامی تنها کافی نیست که کارگزاران حکومت صادق باشند و وفای به عهد کرده و اهل خلاف نباشند، بلکه ساختارهای حکومتی هم باید فضائل را ترویج و رذائل را منع کند؛ یعنی اگر کسی دروغ گفت، باید هزینه زیادی بپردازد؛ اگر وقتی ثابت شود که فردی رشوه داده، هزینههای سنگینی باید بدهد و نه عکس آن.
🔶رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: اهتمام آیتالله امینی به این بود که زندگی در سطوح شخصی، اداری و حکومتی، اخلاقی باشد که نقش حکومت و دستگاه تعلیم و تربیت و نهاد اقتصاد و ... در اینجا خیلی مهم است. ایشان از این بابت درد دل بسیار داشت و آنها را در خطبههای نماز جمعه هم بیان میکرد؛ همچنین بر اینکه به فکر محرومان و فقرا باشیم، بسیار تأکید داشت.
▶️لکزایی اظهار کرد: ایشان دغدغه زیادی داشت که ساز و کاری فراهم شود که اخلاق دینی و خیرخواهی، ایثارگری، نورانی بودن و دوری از ظلمت و تاریکی، صداقت و وفای به عهد و در یک کلمه فضائل قرآنی در جامعه نهادینه شود؛ به همین دلیل وقتی انتخابات میشد و بداخلاقی و تخریبها را میدیدند، بسیار آزردهخاطر میشد و برای او دردناک بود، ولی احساس میکرد کاری نمیتواند انجام دهد.
✳️معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم اظهار کرد: برای کاستن از بداخلاقیهای انتخابات، منشور اخلاقی هم از سوی محققان حوزه تهیه شد، ولی همچنان با مشکل عدم رعایت و کمتر رعایت شدن مباحث اخلاقی روبرو هستیم.