#شریف_لک_زایی
#کنگره_حکمت_سیاسی_متعالیه
#پژوهشکده_علوم_واندیشه_سیاسی
✍️دبیر علمی کنگره حکمت سیاسی متعالیه:دومین کنگره حکمت سیاسی متعالیه برگزار میشود
⬅️دبیر علمی کنگره حکمت سیاسی متعالیه با بیان اینکه فراخوان کنگره از هفته جاری آغاز شده است، گفت: این کنگره فصل بهار سال ۱۴۰۰ با هدف تبیین فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی و نقد نظریههای رقیب برگزار میشود.
🔷به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا دومین کنگره حکمت سیاسی متعالیه برگزار میشو،دشریف لکزایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و دبیر عملی کنگره حکمت سیاسی متعالیه در گفتوگو با ایکنا، از برگزاری این همایش در فصل بهار سال آینده خبر داد.
🔳وی با بیان اینکه، با وقوع انقلاب اسلامی، پارادایم فکری جدیدی در جهان ایجاد شد، اضافه کرد: انقلاب اسلامی با شعار نه شرقی و نه غربی پا به عرصه گذاشت و تأکید کرد که حاضر نیست خود را در ذیل غرب تعریف کند، بنابراین برای آن که این استقلال، حفظ شود، باید فلسفه سیاسی خود را تبیین کند.
💠جزئیات خبر در لینک زیر
🌐https://b2n.ir/644555
#پژوهشکده_اخلاق_ومعنویت
#علیرضا_صفار_زاده
#احمد_شاکر_نژاد
✅به همت پژوهشکده اخلاق و معنویت برگزار شد؛ جلسه پیشنهادسازی پروژه اخلاق ورزشی
⬅️پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (ایسکا): جلسه پیشنهادسازی پروژه اخلاق ورزشی، به همت پژوهشکده اخلاق و معنویت و با حضور نماینده مرکز راهبردی سپاه پاسداران در ورزش، صبح امروز در پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی برگزار شد.
🔷به گزارش خبرنگار ایسکا: صبح امروز، جلسۀ مشترک پیشنهادسازی پروژۀ اخلاق ورزشی، به همت پژوهشکدۀ اخلاق و معنویت و با حضور مدیران گروههای سهگانه این پژوهشکده و نمایندۀ مرکز راهبردی فرهنگ ورزش در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی برگزار گردید.
🔲در ابتدای این جلسه، آقای علیرضا صفارزاده، رئیس سابق فدراسیون پهلوانی کشور و نماینده مرکز راهبردی فرهنگ ورزش در سپاه، گزارشی از نیازها و ضرورتهای پژوهشی، اخلاقی، تربیتی و معنوی در عرصۀ گستده ورزش اعم از عمومی، حرفهای و بینالمللی ارائه کرد.
❎صفارزاده با تقسیم نیازهای سپاه به دو بخشِ تدوین مبانی نظری اخلاق ورزشی و نیز تربیت مبلغ و مربی اخلاق برای ورزش، موارد یادشده را از جمله نیازهایی برشمرد که قابلیت فراوانی برای کار دارند.
💠جزئیات خبر در لینک زیر
🌐https://b2n.ir/947075
#محمد_باغستانی
#دیدار_با_اصحاب_قلم
#پژوهشکده_اسلام_تمدنی
✅با حضور دکتر محمد باغستانی :سومین برنامه از برنامه های دیدار و گفتگو با اصحاب قلم پژوهشکده اسلام تمدنی در سال ۹۹ برگزار شد.
✍️کتاب «بافتارهای خیزش علمی شیعه» در سده های چهارم و پنجم قمری با تأکید بر آثار شیخ مفید (ره) از سوی پژوهشکده اسلام تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و به قلم محمد باغستانی گوزه گر منتشر شده است.
به گزارش روابط عمومی پژوهشکده اسلام تمدنی، سومین برنامه از دیدارها و گفتگوهای صمیمانه با اعضای هیأت علمی، محققان و مؤلفان پژوهشکده اسلام تمدنی، صبح روز چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ با حضور دکتر محمد باغستانی مدیر گروه و عضو هیأت علمی گروه هنر و تمدن اسلامی در محل پژوهشکده اسلام تمدنی برگزار شد.
💠جزئیات خبر در لینک زیر
💠https://b2n.ir/596295
🔷به همت پژوهشکده اسلام تمدنی؛کتاب فرهنگ چند معنایی روایتی دیگر از اسلام نوشته توماس باور ترجمه دکتر غلامرضا خدیوی منتشر شد.
⬅️به گزارش روابط عمومی پژوهشکده اسلام تمدنی، کتاب فرهنگ چند معنایی روایتی دیگر از اسلام نوشته توماس باور ترجمه دکتر غلامرضا خدیوی توسط پژوهشکده اسلام تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد.
✍️چکیده کتاب:
جنگ تمدنها، طالبان، یازده سپتامبر، القاعده، داعش و.... کلید واژههایی بودند که درست در طلیعه هزاره سوم برای بیش ازیک دهه جهان را در بهت و حیرت از یکسو و از سوی دیگر در وحشت و ترس فرو بردند. در همه این جریانها بیش از همه یک کلمه بر سر زبانها بود. "اسلام".
برای غرب فرصت مغتنمی بود تا پس از فروپاشی شوروی نقش دشمن بزرگ غرب را اکنون به "اسلام" واگذار کند. صرف نظر از زمینههای اجتماعی تاریخی فرهنگی سیاسی که منشأ این جنبشها بود یک سؤال اساسی مطرح بود و آن اینکه نسبت "اسلام" با آن جریانات چیست. اثر توماس باوِر پاسخی به این سؤال است.
⬅️هدف محقق نشاندادن این امر است که متفکران و علمای اسلام تا حدود قرن ده هجری در ارکان تفکر و علوم اسلامی یعنی در علوم قرآنی؛ حدیث؛ فقه و ادبیات دینی و عرفی این دوره فرهنگ بیبدیلی را خلق کردند که محقق آنرا "فرهنگ چندمعنایی" نامیده و معتقد است این فرهنگ بیش از هر فرهنگی در طول تاریخ قابلیت مدارا با فرهنگهای دیگر را داشته است. اما این فرهنگ چندمعنایی با هژمونی مدرنیته غرب و فرهنگ تکمعنایی آن به شدت سرکوب گردید و مسلمانان نیز از همه طیفها خود به نیز به این سرکوب دامن زدند.
🔷روش تحقیق، روش مطالعات فرهنگی است که محقق، یک متن فرهنگی را صرفاً بخاطر محتوای آن و از چشماندازی امروزی مطالعه نمیکند بلکه به عنوان نمادی از گفتمان و تفکرانسانهای یک عصر مورد مطالعه قرار میدهد و میخواهد بداند انسانها در یک دوره تاریخی، خود و جهان خود را چگونه درک و دریافت میکردند. منابع مورد مراجعه نویسنده، آثار دست اول در حوزههای علوم قرآنی و قرائت، تفسیر، فقه و حدیث و نیز ادبیات آن دوره است.
⬅️توماس باوِر با تسلط و اشرافی که بر زبان و ادبیات عرب دارد با بررسی متون دست اول علمای طراز اول اسلام از ابن الجزری تا ابن حجر عسقلانی و فخر رازی سیوطی و...( این فقط چند نام از حوزهها ی مختلف علوم اسلامی است ) و با کشف"فرهنگ چندمعنایی" در ارکان اصلیترین حوزههای فکری اسلامی در این دوره به این نتیجه میرسد که جریانات افراطی که امروزه با نام "اسلام" و ادعای در دست داشتن حقیقت مطلق سر برآوردند. بیش از آنکه ریشه در فرهنگ چندمعنایی و مدارای اسلامی داشته باشند حاصل روایتی مدرنیستی و تکمعنایی از اسلام هستند که در حقیقت آئینه تمام نمای تفکر تکمعنایی و نامداراگر مدرنیته غربیاند .
🌐https://eitaa.com/isca24/7524
#سیف_الله_صرامی
#پژوهشکده_فقه_وحقوق
#پژوهش_های_فقهی
✅حجه الاسلام و المسلمین صرامی تشریح کرد:آخرین وضعیت «پژوهشهای فقهی در حقوق، مسئولیتها و احکام آستانهای مقدس»
⬅️مدیر پروژه «پژوهشهای فقهی در حقوق، مسئولیتها و احکام آستانهای مقدس» از آخرین وضعیت این پروژه خبر داد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ) بخش دوم پروژه«پژوهشهای فقهی در حقوق، مسئولیتها و احکام آستانهای مقدس» در حال نگارش است.
✅حجت الإسلام والمسلمین صرامی درباره این پروژه وآخرین وضعیت آن بیان داشت: پروژه «پژوهشهای فقهی در حقوق، مسئولیتها و احکام آستانهای مقدس» در حال انجام است.
✍️رئیس پژوهشکده فقه و حقوق در توضیح طرح کلی پروژه اظهار داشت: زیارت قبور مطّهر معصومان (ع) و برخی از امام زادگان رکنی از ارکان فرهنگ دینی امامیه است.
پایه اصیل و محکم قرآنی و روایی این فرهنگ باعث شده تا دانشمندان اسلامی در کلام، فقه، اخلاق، تاریخ و ادعیه، همچنین هنرمندان، مهندسان، معماران و هر صاحب صنعت و حرفه دوستار اهل بیت (ع)، برای تحکیم و رونق زیارت و شکوه یاد و نام معصومان (ع)، در محل و منطقه قبور مطهر، کوشش کنند.
بر پایی زیارتگاهها، آمد و شد گسترده مردم به آن، فعالیتها و تصرفات متنوع اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی وغیره متولیان، کارکنان، زائران وغیره در آن و نسبت همه آنها با دولت، روابط متعددی را با طرفیّت افراد و نهادهای مختلف به وجود میآورد. این روابط مسائل متعدد فقهی و حقوقی را سبب میشود. وظایف و صلاحیتهای متولیان و کارکنان، صلاحیت و احکام دخالت دولتها و حاکمان، حقوق و وظایف زائران، از جمله این مسائل است. جامع همه این مسائل که موضوع پژوهش،
🌐https://eitaa.com/isca24/7528
🔵به همت پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی و پژوهشکده علوم سیاسی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، نشست دوم رونمایی از اندیشههای تمدنی خانم دکتر مُنی ابوالفضل برگزار شد. در این نشست اندیشههای بنیادین تمدنی، اندیشههای قرآنی ـ تمدنی، اندیشههای سیاسی و بینالمللی، و همینطور اندیشههای مربوط به غربشناسیِ تمدنیِ مُنی ابوالفضل مطرح شده و مورد گفتگو قرار گرفت.
🔶در بخش اندیشههای بنیادین تمدنی، دکتر مختار شیخ حسینی با گزارشی از کتاب الامه القطب پرداخته به تفکیک فردالامه از جماعهالامه پرداختند و فرایند تبدیل «فرد ـ امت» به «امت ـ جماعت» را در اندیشه دکتر مُنی در این کتاب اشاره کردند. دکتر مهدی امیدی هم با ارائه مقالۀ «النظریه الجماعیه المعاصره نحو طرح توحیدی فی اصول التنظیر و دواعی البدیل» به غلبۀ رویکرد سلطه در نظریه اجتماعی از نظر مُنی ابوالفضل پرداختند.
✍در بخش اندیشههای قرآنی، دکتر محسن الویری با گزارشی از مقاله «منی ابوالفضل الباحث السیاسی فی محراب القرآن الکریم شرعه و منهاجا» به طرح روشهای تعامل با منابع نظریهپردازی اسلامی، نظریهپردازی معطوف به روششناسی علوم انسانی از منظر تمدنی، و بحران فکری در میان مسلمانان از دیدگاه خانم ابوالفضل پرداخته و به سئوال فرایند بالندگی علوم سیاسی در پرتو قرآن، و فرایند رفت و برگشت از علوم سیاسی به قرآن و از قرآن به علوم سیاسی را بازگو کردند.
🔶دکتر رسول نوروزی هم در بخش اندیشههای بین المللی ایشان، با توضیحاتی در مورد مقالۀ Squaring the Circle in the Study of the Middle East: Islamic Liberalism Reconsidered (از مُنی ابوالفضل) به نقدهای دکتر مُنی به کتاب Islamic Liberalism)) از بایندر (Binder) پرداختند و این اشکال از دکتر مُنی را برجسته کردند که اساسا برای مطالعه اسلامی نمیتوان از یک عقبۀ تئوریکِ لیبرال استفاده کرده و با رویکردهای سابجکتیو لیبرال به درک ابژههای اسلامی نایل شویم. از این نظر، حرفهای این چنینی و تفسیرهای لیبرال از جهان اسلام، نوعی بدمستی و حاکی از فضای خیالی غرب در مورد دنیای مسلمانان است. در همین محور، جناب آقای سید هادی ساجدی نیز با گزارشی از مقاله «رویه د منی ابوالفضل النقدیه للنظام الدولی و موقع الامه الاسلامیه منه» به طرح جایگاه امت در نظام بین الملل پرداختند و به سه کار عمدۀ مُنی ابوالفضل در بین الملل (طرح معیارگونه، بازتعریف مفاهیم رایج در عرصه بین الملل، و نگرش انتقادی) اشاره کردند.
🔷در قسمت اندیشههای غربشناسی ایشان، سرکار خانم فاطمه عطارد با اشاره به مقاله «الشرق فی قلب الغرب البدیل الثالث» به طرح غرب شناسی منی ابوالفضل و نسبت آن با اندیشههای ابن خلدون و توین بی پرداختند. و سپس دکتر حبیب اله بابائی با طرح مقاله «نقد الاسس المعرفیه للایدئولوجیا الغربیه: عبدالوهاب المسیری و مُنی ابوالفضل نموذجان»، اولا مسیری و منی ابوالفضل را (از نظر نویسندۀ این مقاله، حسان عبدالله حسان) بدیل جریانات پیشین (حرکت العقل الخائف و حرکت التسلیم) دانسته و آن را در راستای جریان تمدنی جدید (به عنوان حرکت سوم) طبقهبندی کردند و سپس نقدهای مشترک مُنی و المسیری از مبانی معرفتی غرب و بنیانهای انسانشناسی در غرب ر ا بیان کردند. مشروح این جلسه در آینده منتشر خواهد شد.