ZekroAliienEbadat.mp3
7.87M
بشنوید 🔊 فایل صوتی: چرا و چگونه «ذکر علی عبادت است» ؟
💠 بیانات استاد احمد عابدی درباره ذکر نام مبارک حضرت علی سلام الله علیه
🆔 @isca24
گزیدهای از فضیلتهای امام علی (ع) به نقل از مقدّمهٔ شرح نهج البلاغهٔ ابن ابی الحدید (۵۸۶-۶۵۶)
چه بگویم از مردی که دشمنانش به فضل او اقرار میکنند و از انکار و کتمان مناقبش عاجزند. بهراستی میدانی که بنیامیه حاکمیت اسلامی را در باختر و خاور در دست داشتند و تمام کوشش خود را در خاموش کردن نور او و برانگیختن مردم علیه وی و نسبت دادن انواع عیب و نقص به شخصیتش به کار بستند و او را بر سر تمام منابر لعنت کردند، و ثناگویانش را نه تنها تهدید کرده، بلکه حبس و نابود کردند و از روایت و حدیثی که متضمن فضیلتی برای او بود یا یاد او را بلندمرتبه میساخت، منع کردند، تا آنجاکه نامگذاری به نام او را ممنوع ساختند، ولی این همه جز بر عظمت شخصیت او نیفزود. چونان مُشکی بودکه چون پوشانده شود و پنهان گردد، بوی دلاویزش بیشتر منتشر میشود، یا به سان خورشید، که نورش با کف دست در پرده نمیشود... .
چه گویم دربارهٔ مردی که هر فضيلتی به او منسوب است و هر گروهی به او منتهی، و هر طائفهای به سوی او جذب میشود؛ پس او رئيس فضائل و سرچشمهٔ آن است و قهرمان و پیشتاز عرصهٔ آن و بعد از او هرکسی که در فضایل اخلاقی درخششی داشت، وامدار، دنبالهرو و پیرو اوست.
همان طور که میدانی اشرف دانشها، دانش الهی است...؛ خداشناسی برگرفته از سخنان او و منقول از جانب اوست، و به او پایان مییابد و از او سرچشمه میگیرد... .
از دیگر علوم، فقه است، که آن حضرت استوانه و اساس آن است، و هر فقیه مسلمانی بر خوان او نشسته است و از فقه او مستفید میگردد... . هرکسی میداند که عُمَر در بسیاری از مسائل که بر او دشوار مینمود به علی و دیگر صحابه مراجعه میکرد و مکرراً گفته است: «اگر علی نبود عمر هلاک شده بود.» و این سخن او: «خدا نکند مشکلی برایم روی دهد و علی در آنجا نباشد»، و سخنش: «در مسجد هیچ کس حق فتوا دادن در حضور علی را ندارد.»
چون از ابن عباس پرسیدند که نسبت علم تو با علم پسرعمویت چگونه است، گفت: «مانند قطرهای باران در برابر اقیانوس!»
از جملهٔ دیگر علوم، علم طریقت و حقیقت و تصوف است. صاحبان این فن در تمامی سرزمینهای اسلامی به او ختم میگردند و سلسلهٔ خود را به او پایان میبخشند.
از دیگر علوم، علم نحو و لغت عرب است. همگی مردم میدانند که او علم نحو را ابداع و ایجاد کرد و کلّیات و اصول آن را بر ابوالأسود دوئلی املا کرد.
اگر به خصایص اخلاقی و فضایل نفسانی و دینی رجوع کنی، او را پیشاپیش همه و فاتح قلهٔ فضایل خواهی یافت.
اما شجاعت؛ همانا علی شهرت شجاعان پیش از خود را از ذهن مردم فراموشاند. او هیچگاه فرار نکرد و از هیچ لشکری نهراسید.
اما قدرت جسمانی و نیروی بدنی او ضربالمثل است. او با کسی نجنگید مگر او را درهم کوبید.
اما بخشش و کرم او آشکار است. پیوسته روزه میگرفت و طعام خود را به دیگران میبخشید. ذَهَبی گفته است که علی سخاوتمندترین مردم بود. هرگز به سائلی نه نگفت. با آنکه تمام دنیا جز بخشی از شام در دستش بود، هیچ میراثی از خود به جا ننهاد.
اما شکیبایی و گذشت او؛ در مقابل گناه صبورترین بود و در برابر بدی دیگران باگذشتترین. در جنگ هشدار میداد که انکس که فرار کرد نباید تعقیب شود و مجروح و اسیر نباید کشته شود و هرکس سلاح بر زمین گذارد در امان است. همچنین اموالشان را نگرفت و زنان و فرزندانشان را اسیر نکرد و چیزی از اموالشان را به غنیمت نبرد.
در جنگ صفین سپاه معاویه آب را به روی لشکریان علی بستند اما هنگامی که سپاه علی بر آب مسلط شد، به او گفتند که آب را از آنان بازگیر تا هلاک شوند اما او نپذیرفت.
در جهاد، نزد دوست و دشمن معلوم است که او سید مجاهدین است.
اما در فصاحت، او امام فصیحان و بلیغان است و در وصف سخنش گفتهاند: فروتر از کلام خالق و برتر از سخن مخلوق.
نرمخویی و خوشرویی او مثل است.
اما پارسایی در دنیا، او سید پارسایان بود و بیهمتا. هرگز از غذایی سیر نخورد. پوشاک و خوراکش از همهٔ مردم خشنتر بود... او دنیا را طلاق داده بود، درحالیکه اموال از تمامی بلاد اسلامی جز شام، به سوی او میآمد.
اما در عبادت، عابدترین مردم بود و بیش از همه نماز میگزارد و روزه میگرفت.
همگان متّفقند که در عهد پیامبر در حالیکه غیر از او کسی قرآن را حفظ نمیکرد، او قرآن را از بر مینمود و او اولین جمعکنندهٔ قرآن بود.
اما در سیاست، بسیار شدید بود و در راه خدا سازشناپذیر.
چه بگویم دربارهٔ مردی که پدرش سید بَطحا و شیخ قریش و رئیس مکه بود و همسرش بانوی بانوان عالم و دو پسرش آقای جوانان بهشت... .
چه توانم گفت دربارهٔ کسی که از همهٔ مردم در هدایت و ایمان به خدا سبقت گرفت و نخستین مردی بود که به رسول الله ایمان آورد.
اگر بخواهم فضایل او را شرح بدهم، باید کتابی هماندازهٔ این کتاب یا مفصلتر از آن بنگارم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 دعای #روز_بیست_و_یکم ماه مبارک رمضان و تفسیر آن
👈 با تفسیر حجت الاسلام دکتر #لک_زایی معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی
🌸 و با نوای #میثم_مطیعی
💮 منتظر تفسیر دعای هر روز ماه رمضان باشید.
📿 با ارسال این مطلب به دیگران در #ثواب آن شریک شوید.
💡
✅اولین همایش ملی معنویت پژوهی
⬅️محورها:
چیستی چرایی و چگونگی معنویت پژوهی
مصداق یابی معنویت پژوهی در اسلام
(آثار،مکاتب،اشخاص،موضوعات،شخصیت ها)
معنویت به مثابه دانش،گرایش یا رشته مطالعات
نسبت سنجی معنویت با دانش فقه
نسبت سنجی معنویت با دانش فلسفه
نسبت سنجی معنویت با دانش کلام
نسبت سنجی معنویت با دانش اخلاق
نسبت سنجی معنویت با دانش عرفان
مقالات برگزیده پس از ارزیابی در مجلات علمی- پژوهشی به چاپ خواهد رسید.
⏰آخرین مهلت ارسال چکیده مقالات
1400/03/01
⏰آخرین مهلت ارسال مقالات
1400/05/02
⬅️زمان برگزاری همایش
آبان ماه 1400
⬅️راه های ارتباطی
⏹کانال ایتا
🌐https://eitaa.com/Spiresearch
پایگاه اطلاع رسانی همایش معنویت پژوهی
http://spi.isca.ac.ir/fa/
📒ایمیل:
spi@isca.ac.ir
📞تلفن تماس:
09900989031
02531156707
✅حضور انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی :در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب قرآن کریم
💠نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم، با شعار قرآن کتاب رشد و رویش، با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گشایش یافت.
✅ انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نیز با ۱۴۰ عنوان از آثار موضوعات قرآنی خود در این نمایشگاه شرکت کرده است.
💠مشاهده متن کامل خبر⬇️⬇️⬇️
🌐http://dte.bz/X3L26
✅از طرف معاون محترم مطبوعاتی و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:پروانه انتشار دوفصلنامه الهیات شهر صادر گردید.
💠پروانه انتشار رسانه غیر برخط دوفصلنامه الهیات شهر در زمینه الهیات و معارف اسلامی(تخصصی) صادر گردید.
💠مشاهده متن کامل خبر⬇️⬇️⬇️
🌐http://dte.bz/Ff8Or
با سلام و احترام
جلسات «حکمرانی در قرآن» در ماه رمضان هر روز، بجز روزهای تعطیل، برگزار می شود.
ساعت13:45
با ارائه استاد نجف لک زایی
و دبیری دکتر مختار شیخ حسینی
برگزار می شود.
لینک حضور در جلسه انلاین ( بیگ بلوباتن):
http://dte.bz/hokmconf
لینک حضور در جلسه انلاین ( آپارات):
http://aparat.com/isca_video/live
لینک حضور در اینستا گرام
https://www.instagram.com/isca.ac.ir
گروه علوم سیاسی
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 دعای #روز_بیست_و_دوم ماه مبارک رمضان و تفسیر آن
👈 با تفسیر حجت الاسلام دکتر #لک_زایی معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی
🌸 و با نوای #میثم_مطیعی
💮 در منتظر تفسیر دعای هر روز ماه رمضان باشید.
📿 با ارسال این مطلب به دیگران در #ثواب آن شریک شوید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید | پخش مستند در پرتو ولایت: آشنایی با دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🕕 پنج شنبه 16 اردیبهشت ساعت 18 از سیمای مرکز قم
👈 همزمان با #سالروز_تاسیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به فرمان حضرت امام خمینی(ره)
#نکتههای_قرآنی_تمدنی_رمضان_1442
#حبیب_الله_بابایی
#پژوهشکده_مطالعات_تمدنی_واجتماعی
✍️نویسنده: دکتر حبیب الله بابایی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و رئیس پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی
✅"قدر" و "نظم معنوی - اجتماعی" (قسمت چهارم)
⬅️نظم معنوی نه نظم قانونی و نه نظم اخلاقی (در اصطلاح دورکیمی) بین انسان و انسان است، بلکه نظمی است برآمده از معنویت بین انسان و خدا که در روابط انسانی بازتاب پیدا میکند و روابط اجتماعی را سامان میدهد.
💠علاوه بر تأثیر رابطه انسان با خدا در روابط انسان با انسان، یکی از ریشههای نظمبخشی در وضعیت معنوی، وجود نوعی از زهد در دنیاست. تجربه معنوی و حس معنوی موجب رهایی انسان از محدودیتهای دنیا (وتوسعۀ قدرها و اندازههای انسانی) میشود و همین نیز از تنشهای اجتماعی میکاهد. نمونه این زهد برخاسته از معنویت را میتوان در نظم اجتماعی (و لو موقت) در ماه مبارک رمضان و کاهش جرائم اجتماعی در وضعیت معنوی و زاهدانه این ایام مشاهده کرد.
⬅️علاوه بر زهد در وضعیت معنوی، باید به وجود نظم هنری در نظم معنوی اشاره کرد. وضعیت معنوی موجب نوعی از لطافت وجودی نفوس انسانی شده و همین تلطیفهای وجودی موجب دیگرگرایی و تحقق نظم معنویِ عمیقتری میشود. در وضعیت انسانیای که بر ظرافت و لطافت استوار میشود (وضعیت هنری)، بینظمی رخ نمیدهد.
⏹و نکته سوم در تأثیر معنویت در ایجاد نظم اجتماعی، تحفظ بر حق الله در وضعیت معنوی است. در اندیشه اسلامی حق الله پایۀ نظم اجتماعی است. از همینرو برخی از محققان، حق الله را حق الاجتماع میدانند و اساسا تأکید بر حقوق الله و سختگیری درمورد کسی مانند مرتد را، نه صرفا ام. اعتقادی بلکه امر اجتماعی دانسته و آن را ناظر به پیوستگی امت اسلام میدانند.
https://eitaa.com/isca24/9501
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 دعای #روز_بیست_و_سوم ماه مبارک رمضان و تفسیر آن
👈 با تفسیر حجت الاسلام دکتر #لک_زایی معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی
🌸 و با نوای #میثم_مطیعی
💮 در منتظر تفسیر دعای هر روز ماه رمضان باشید.
📿 با ارسال این مطلب به دیگران در #ثواب آن شریک شوید.
با سلام و احترام. هفتاد و هفتمین جلسه از سلسله جلسات کرسی«حکمرانی در قرآن کریم» در ماه رمضان، پنج شنبه 16اردیبهشت ساعت13:45 با ارائه دکتر احمدزاده (نقش ولی جامعه در جهت دهیِ عمل صالح ) و دبیر علمی دکتر مختار شیخ حسینی برگزار می شود.
لینک حضور در جلسه انلاین:
http://dte.bz/hokmconf.
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
✅حجت الاسلام والمسلمین یوسفی مقدم خبر داد:حضور پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن در نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به نقل از پرتال جامع علوم و معارف قرآن، حجت الاسلام والمسلمین یوسفی مقدم ضمن اعلام خبر حضور پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن در نمایشگاه مجازی قرآن کریم گفت: پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن از سال ۱۳۷۴ در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم حضوری فعال داشته و امسال نیز که با توجه به شرایط کرونایی نمایشگاه قرآن بصورت مجازی برگزار میشود، پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن در هر دو بخش خدمات فروشگاهی و خدمات محتوایی نمایشگاه حضور داشته و محصولات مکتوب و نرم افزاری خود را ارائه داده است.
💠مشاهده کامل خبر⬇️⬇️⬇️
🌐http://dte.bz/Gxztx
#پرونده_شنیداری
✅لینک باکس برنامه های تفسیر قران امام موسی صدر سال دوم (مجموعه جلسات 21) در رادیو پژوهش پژوهشگاه
👤ارائه دهنده: دکتر شریف لک زایی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
⬅️شروع جلسات از 1400/1/25 شب اول ماه مبارک رمضان1442 ه.ق
✅پایان جلسات: سه شنبه 1400/2/14 شب 22 ماه مبارک رمضان 1442
⬅️صوت جلسات در کانال تلگرام و ایتای پژوهشگاه نیز موجود است.
📒کانال صوت پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی در ایتا
🌐https://eitaa.com/isca_seda
📒کانال صوت پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی در تلگرام
🌐https://t.me/iscaseda
1️⃣تفسیر_قرآن امام موسی صدر سال دوم جلسه اول
🌐http://dte.bz/isca_tafsir01
2️⃣تفسیر_قرآن امام موسی صدر سال دوم جلسه دوم
🌐http://dte.bz/isca_tafsir02
3️⃣تفسیر_قرآن امام موسی صدر سال دوم جلسه سوم
🌐http://dte.bz/isca_tafsir03
4️⃣تفسیر_قرآن امام موسی صدر سال دوم جلسه چهارم
🌐http://dte.bz/isca_tafsir04
5️⃣تفسیر_قرآن امام موسی صدر سال دوم جلسه پنجم
🌐http://dte.bz/isca_tafsir05
6️⃣تفسیر_قرآن امام موسی صدر سال دوم جلسه ششم
🌐http://dte.bz/isca_tafsir06
7️⃣تفسیر_قرآن امام موسی صدر سال دوم جلسه هفتم
🌐http://dte.bz/isca_tafsir07
8️⃣تفسیر_قرآن امام موسی صدر سال دوم جلسه هشتم
🌐http://dte.bz/isca_tafsir08
9️⃣تفسیر_قرآن امام موسی صدر سال دوم جلسه نهم
🌐http://dte.bz/isca_tafsir09
🔟تفسیر_قرآن امام موسی صدر سال دوم جلسه دهم
🌐http://dte.bz/isca_tafsir10
1️⃣1️⃣تفسیر_قرآن امام موسی صدر سال دوم جلسه یازدهم
🌐http://dte.bz/isca_tafsir11
2️⃣1️⃣تفسیر_قرآن امام موسی صدر سال دوم جلسه دوازدهم
🌐http://dte.bz/isca_tafsir12
3️⃣1️⃣تفسیر_قرآن امام موسی صدر سال دوم جلسه سیزدهم
🌐http://dte.bz/isca_tafsir13
4️⃣1️⃣تفسیر_قرآن امام موسی صدر سال دوم جلسه چهاردهم
🌐http://dte.bz/isca_tafsir14
5️⃣1️⃣تفسیر_قرآن امام موسی صدر سال دوم جلسه پانزدهم
🌐http://dte.bz/isca_tafsir15
6️⃣1️⃣تفسیر_قرآن امام موسی صدر سال دوم جلسه شانزدهم
🌐http://dte.bz/isca_tafsir16
7️⃣1️⃣تفسیر_قرآن امام موسی صدر سال دوم جلسه هفدهم
🌐http://dte.bz/isca_tafsir17
8️⃣1️⃣تفسیر_قرآن امام موسی صدر سال دوم جلسه هجدهم
🌐http://dte.bz/isca_tafsir18
9️⃣1️⃣تفسیر_قرآن امام موسی صدر سال دوم جلسه نوزدهم
🌐http://dte.bz/isca_tafsir191
0️⃣2️⃣تفسیر_قرآن امام موسی صدر سال دوم جلسه بیستم
🌐http://dte.bz/isca_tafsir20
1️⃣2️⃣تفسیر_قرآن امام موسی صدر سال دوم جلسه بیست و یکم
🌐http://dte.bz/isca_tafsir21
❎معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی:رسالت دفتر تبلیغات اسلامی بالاتر از رسالتی است که حوزه های علمیه دنبال می کنند
💠معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی گفت: رسالت این دفتر بالاتر از رسالتی است که حوزه های علمیه دنبال می کنند، زیرا این نهاد حوزوی موظف است که دین را به شکل درست، کامل و جامع به جامعه معرفی کند، از این رو، باید یک بسته ای از فعالیت ها را مد نظر خود قرار داده و انجام دهد.
💠مشاهده متن کامل خبر⬇️⬇️⬇️
🌐http://dte.bz/HdVr2
ماه مهمانی خدا هدیه ات رو گرفتی؟! 📚🎁
📚کتابهای قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) با ۵۰ درصد تخفیف و دیگر کتابها با تخفیفات فراوان هم تا پایان ماه مبارک در سایت پژوهان قرارداده شده.
برای استفاده هر چه بیشتر و بهتر از این کتابهای ارزشمند به سایت پژوهان به آدرس
🌐 pajoohaan.ir/group/73
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ضیافت ۱۴۰۰
🔸برنامه پنجاه و پنجم
ویژه برنامه های فرهنگی(مجازی) مجمع عالی حکمت اسلامی در ماه مبارک #رمضان_۱۴۰۰
🔹حجت الاسلام والمسلمین دکتر #نجف_لکزایی
🔺جلسه سوم
🔸 #حکمرانی_علوی
حکمرانی منصفانه و عادلانه
aparat.com/hekmateislami
@hekmateislami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 دعای #روز_بیست_و چهارم ماه مبارک رمضان و تفسیر آن
👈 با تفسیر حجت الاسلام دکتر #لک_زایی معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی
🌸 و با نوای #میثم_مطیعی
💮 در منتظر تفسیر دعای هر روز ماه رمضان باشید.
📿 با ارسال این مطلب به دیگران در #ثواب آن شریک شوید.
🌐https://eitaa.com/isca24/9512
#نکتههای_قرآنی_تمدنی_رمضان_1442
#حبیب_الله_بابایی
#پژوهشکده_مطالعات_تمدنی_واجتماعی
✍️نویسنده: دکتر حبیب الله بابایی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و رئیس پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی
✅قدر، نظم اجتماعی، و مسارعه (قسمت پنجم)
⬅️اقتضای تحقق نظم تمدنی توسعۀ اندازهها و قَدَرهای انسانی در نظام پرورشی، و تربیت نسل امتگون (ان ابراهیم کان امه قانتا لله) است. تربیت نسل فرد ـ امت در واقع توسعه اندازههای فردفردهای مسلمان و ایجاد موجی از امم (فردـ امتها) در درون امت اسلام است. بدون چنین نسلی، امکانی برای توسعه قَدَرهای اجتماعی و ایجاد نظم تمدنی در عالم اسلام وجود نخواهد داشت. در این باره به نظر میرسد یکی از راههای تبدیل نسل عادی به نسل امت و تربیت انسان ـ امت در جامعه مسلمانان، نهادینه کردن فرهنگ مسارعه و مسابقه در خیر و نیکی در نظام پرورشی مسلمانان است. مسارعه و مسابقه، خیر خُردِ فردی را به خیر کلانِ جمعی تبدیل میکند و از آن رهگذر، نیکیای در مقیاس تمدن و نسلی در مقیاس امت پدید میآید.
https://eitaa.com/isca24/9513
#نکتههای_قرآنی_تمدنی_رمضان_1442
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 دعای روز_بیست_و پنجم ماه مبارک رمضان و تفسیر آن
👈 با تفسیر حجت الاسلام دکتر #لک_زایی معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی
🌸 و با نوای #میثم_مطیعی
💮 در منتظر تفسیر دعای هر روز ماه رمضان باشید.
📿 با ارسال این مطلب به دیگران در #ثواب آن شریک شوید
🌐https://eitaa.com/isca24/9515
#نکتههای_قرآنی_تمدنی_رمضان_1442
#حبیب_الله_بابایی
#پژوهشکده_مطالعات_تمدنی_واجتماعی
✍️نویسنده: دکتر حبیب الله بابایی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و رئیس پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی
ارادی بودن تمدن و ضرورت "سرعت" (قسمت ۲۴)
برخی چون اراده انسانی را در تحولات اجتماعی اساسا نادیده میگیرند، سیر تمدن را سیری طبیعی (و شاید جبری) و بسیار آهسته و کُند تصور میکنند به گونهای که امکانی برای سیر سریع آن در دورههای رشدش وجود ندارد. در مقابل، آنهایی که تمدنها را نه ساختۀ دست پنهان تاریخ، بلکه ساختۀ دست آشکارِ انسانها میدانند (همانطور زوال تمدنها را ساختۀ عملکرد انسانها تلقی میکنند) سرعت بخشیدن به سیر ظهور و یا زوال تمدن را ممکن و شدنی میدانند. هر چند شاید در نگاه فلسفی ـ تاریخی در سلسله دورههای تاریخ پرش و حفرهای وجود نداشته باشد و سلسلۀ حوادث در ارتباط و اتصال با همدیگر باشد، ولی همین سیر متصل و مرتبط به هم با ارادههای متراکم انسانی قابلیت سرعتگرفتن را دارد و میتواند سیر تمدنی را کوتاهتر، نزدیکتر، و سهلالوصولتر کند.
https://eitaa.com/isca24/9519