eitaa logo
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
2هزار دنبال‌کننده
7.9هزار عکس
740 ویدیو
218 فایل
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir پایگاه رادیو پژوهش http://radio.isca.ac.ir کانال رسمی آرشیو صوت پژوهشگاه @isca_seda کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 ارتباط با مدیر و ارسال مطلب @isca25
مشاهده در ایتا
دانلود
✅به همت پژوهشکده فقه و جقوق منتشر شد:کتاب «انحصاری کردن نقل و انتقال اموال غیرمنقول در سند رسمی» 💠کتاب نشست های فقهی-حقوقی «انحصاری کردن نقل و انتقال اموال غیرمنقول در سند رسمی» از چاپ خارج شد.،این کتاب به کوشش دکتر اسماعیل آقابابایی در گروه مسائل فقهی و حقوقی پژوهشکده فقه و حقوق تهیه گردیده است. 💠مشاهده متن کامل خبر↙️↙️↙️ 🌐http://dte.bz/Sw6uS
✅برنامه سوره /فصل قرآن کریم ⏰شب بیست و هفتم: قرآن و مساله ملیت و امت 👤دکتر حبیب الله بابایی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و رئیس پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی ⬅️یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ساعت ۲۲ شبکه چهار سیما
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 🔵 ◀️ ✅ قسمت دوازدهم 🔷چرا جامعه اسلامی ما به مسیری رفت که کلام و سیاست از هم فاصله گرفت ؟ 🔶 انسداد دانش سیاسی!! 🔶 🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 دعای روز_بیست_و هفتم ماه مبارک رمضان و تفسیر آن 👈 با تفسیر حجت الاسلام دکتر معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی 🌸 و با نوای 💮 در منتظر تفسیر دعای هر روز ماه رمضان باشید. 📿 با ارسال این مطلب به دیگران در آن شریک شوید 🌐https://eitaa.com/isca24/9529
✍️نویسنده: دکتر حبیب الله بابایی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و رئیس پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی ✅نکته‌های قرآنی ـ تمدنی، قسمت ۲۶ (خودسیری کاذب مانع مبادرت در عمل) ⬅️آنچه موجب «سعی»، «سرعت»، «حرکت» و «مبادرت» در عمل می‌شود، حس نیاز، حس کمبود، و حس ضرورت حرکت است. کسانی که خودشیفته‌اند و از کرده‌های خود راضی هستند، انگیزه‌ای برای سعی و سرعت و مبادرت در عمل پیدا نمی‌کنند. در این باره آنچه که در وصف متقین در روایات آمده به چنین نکته‌ای اشاره می‌کند که «بَادَرُوا إِلَى اللَّهِ بِالْأَعْمَالِ الزَّاكِيَةِ لَا يَرْضَوْنَ بِالْيَسِيرِ وَ لَا يَسْتَكْثِرُونَ لَهُ الْكَثِيرَ هُمْ لِأَنْفُسِهِمْ مُتَّهِمُونَ وَ مِنْ أَعْمَالِهِمْ مُشْفِقُون‏»، متقیان کسانی هستند که با اعمال پاک و طیب به سمت خدا می‌شتابند، به کار کم راضی نمی‌شوند و کار زیادشان را هم زیاد نمی‌شمارند، آنها همواره خود را متهم می‌دانند و از اعمال و کرده‌های خود نگرانند. 💠نکته اجتماعی و شاید تمدنی موضوع این است که هرچند خودشیفتگی علل روانی و فردی هم دارد، لیکن بخشی از علت اصلی کِرِختی و خمودگی در زندگی فردی و اجتماعی، در وضعیت مقایسه‌ای رخ می‌دهد. آنجا که جوّ اجتماعی جوّی بی تحرّک است و فرهنگ سبقت و سرعت در آن جامعه وجود ندارد، افراد در سیر و سلوک خود به طور طبیعی حس رضایت و شیفتگی از خود پیدا می‌کنند (چون طرفی برای مقایسه و رقابت ندارند)، و آنجا که حس شیفتگی و خودسیری کاذب پیدا شود، انحطاط اجتماعی شروع می‌شود. 🌐https://eitaa.com/isca24/9531
با سلام و احترام. هشتادمین جلسه از سلسله جلسات «حکمرانی در قرآن کریم» در ماه رمضان، دوشنبه 20 اردیبهشت ساعت13:45 با ارائه حجت الاسلام والمسلمین دکتر مصطفی صادقی( تحلیل مواجهه پیامبر اکرم و یهودیان در پرتو آیات قران کریم ) و دبیر علمی دکتر مختار شبخ حسینی برگزار می شود. لینک حضور در جلسه انلاین: http://dte.bz/hokmconf. پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
✅برنامه سوره /فصل قرآن کریم ⏰شب بیست و هشتم : قرآن و مساله قدرت 👤دکتر منصور میر احمدی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و رئیس پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی ⬅️دو شنبه 20 اردیبهشت ساعت ۲۲ شبکه چهار سیما 🌐https://eitaa.com/isca24/9533
📌 مفسران قرآن در تبیین رابطه‌ی دین و حکومت، نظریات مختلف و گاه متضادی ارائه کرده‌اند؛ صادق بِلعَید، متفکر معاصر تونسی، در کتاب «القرآن والتشریع» با بیان چیرگی رنگ‌وبوی اخلاقی در آیات قرآن، بر آن است که آیات قرآن ناظر به حوزه سیاست و مناسبات اجتماعی نیست در برابر چنین نگاهی، افرادی همچون مهدی بازرگان و محمد مجتهد شبستری، وجود راهبردهای کلان سیاسی در قرآن را انکار نمی‌کنند و احکام قرآن کریم را تنها منحصر به حوزه خصوصی نمی‌دانند، اما در عین حال، کتاب وحی را ارائه‌کننده نظامی حکومتی نمی‌شناسند. 📍مسعود دیانی امشب میزبان دکتر منصور میراحمدی است و با او درباره آراء اندیشمندان پیرامون نسبت قرآن و مسالۀ قدرت و حکومت گفتگو خواهد کرد. ⏰«سوره، فصل قرآن کریم» | امشب دوشنبه ۲۰ اردیبهشت |شبکه چهار سیما @sooreh_tv
✳️ پایگاه تخصصی بازنمایی آثار امام صدر دردسترس مخاطبان قرار گرفت پایگاه تخصصی بازنمایی آثار امام صدر که شامل نمایه‌سازی مجموعه ۱۲ جلدی کتاب «گام به گام با امام» است، پس از وقفه‌ای، اکنون برای استفاده علاقه‌مندان آماده سرویس دهی است. این پایگاه بنا به درخواست موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر و به همت پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامیِ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی طراحی و آماده‌سازی شده و قابلیت نمایه‌سازی و جستجوی موضوعی و واژگانی مجموعه ۱۲جلدی گفتارها، مصاحبه‌ها و مقالات امام موسی صدر را تحت وب فراهم کرده است. از همه پژوهشگران، اساتید دانشگاه، دانشجویان و علاقه‌مندان به آثار امام صدر دعوت می‌کنیم تا از امکان فراهم شده استفاده کنند. 🔹برای استفاده از پایگاه می‌توانید به آدرس زیر مراجعه کنید: ◽️http://gambegambaimam.ir/ 🆔 @imammoussasadr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 دعای روز_بیست_و هشتم ماه مبارک رمضان و تفسیر آن 👈 با تفسیر حجت الاسلام دکتر معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی 🌸 و با نوای 💮 در منتظر تفسیر دعای هر روز ماه رمضان باشید. 📿 با ارسال این مطلب به دیگران در آن شریک شوید 🌐https://eitaa.com/isca24/9536
با سلام و احترام. هشتادو دومین جلسه از سلسله جلسات «حکمرانی در قرآن کریم» ، چهارشنبه 22 اردیبهشت ساعت13:45 با ارائه حجت الاسلام والمسلمین دکتر میراحمدی(ساخت سیاست و حکمرانی قرانی ) و دبیر علمی دکتر مختار شیخ حسینی برگزار می شود. لینک حضور در جلسه انلاین: http://dte.bz/hokmconf. پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی: جهاد اولویت است 👈 استاد : نباید کسانی به خودشان اجازه دهند به عناصر و عناصری که در هستند، روا بدارند و گوشه و کنایه بزنند. 💮 رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی: کسانی که در راه خدا با جان و مال خودشان می کنند، برتر از کسانی اند که به کارهای عمرانی و رفاهی و ... مشغول هستند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 دعای روز_بیست_و نهم ماه مبارک رمضان و تفسیر آن 👈 با تفسیر حجت الاسلام دکتر معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی 🌸 و با نوای 💮 در منتظر تفسیر دعای هر روز ماه رمضان باشید. 📿 با ارسال این مطلب به دیگران در آن شریک شوید 🌐https://eitaa.com/isca24/9541
نکته‌های قرآنی و تمدنی قسمت ۲۷ بخشی از یادداشت ارسالی سرکار خانم قاسمی، دانشجوی دکتری دانشگاه الزهرا س 👇👇👇 اولا: در جهان هستی فقط انسان¬ها توانایی دارند تا در مسیر تکاملی خویش، سرعت و سبقت بگیرند««لَا الشَّمْسُ يَنْبَغِي لَها أَنْ تُدْرِكَ الْقَمَرَ وَ لَا اللَّيْلُ سابِقُ النَّهارِ وَ كُلٌّ فِي فَلَكٍ‏ يَسْبَحُونَ»(یس: 40). نظام آفرینش خورشید و ماه با آن همه عظمت و جایگاهی که در چرخه زندگی موجودات دارند، با این حال، نمی¬توانند جز در مدار خودشان حرکت کنند و به عبارتی اجازه سبقت از یکدیگر را ندارند. آنها باید براساس نظم حاکم بر آفرینش، مسیر خود را بپیمایند و حتی ذره¬ای از مسیر خود نمی¬توانند تخلف کنند. ثانیا: در یک آیه قرآن کریم، برای فرشتگان لفظ سبقت به کار رفته که آن هم به نظر می¬رسد برای ثبت اعمال مومنان است««فَالسَّابِقاتِ سَبْقا»(النازعات: 4). ثالثا: سبقت در مسیر کفر، معنا ندارد«وَ لَوْ نَشاءُ لَطَمَسْنا عَلى‏ أَعْيُنِهِمْ فَاسْتَبَقُوا الصِّراطَ فَأَنَّى يُبْصِرُونَ»(یس: 66) و « وَ لا يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا سَبَقُوا إِنَّهُمْ لا يُعْجِزُون‏»(الانفال: 59). براساس این آیه، حتی پندار اینکه کافران می¬توانند سبقت بگیرند، اشتباه است؛ چرا که کافران از سبقت گرفتن، عاجز (ناتوان) هستند. رابعا: خود کافران اعتراف کردند که مومنان به سوی خیر سبقت می¬گیرند«وَ قالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لِلَّذِينَ آمَنُوا لَوْ كانَ خَيْراً ما سَبَقُونا إِلَيْهِ ...»(الاحقاف: 11). خامسا: سبقت در خیرات، در دایره وسیع اما محدود این جهانی، جا نمی¬شود. بنابر فرموده قرآن کریم««وَ قارُونَ وَ فِرْعَوْنَ وَ هامانَ وَ لَقَدْ جاءَهُمْ مُوسى‏ بِالْبَيِّناتِ، فَاسْتَكْبَرُوا فِي الْأَرْضِ وَ ما كانُوا سابِقِين‏»(العنکبوت: 39)، هرچقدر قارونیان، فرعونیان و هامانیان، بر روی زمین استکبار بورزند اما هیچ گاه نمی¬توانند سبقت بگیرند. بنابراین سابقان قرآنی، با توجه صرف به نظام مادی، به چنین درجه¬ای نرسیدند وگرنه از قارون، فرعون و هامان، قوی¬تر وجود ندارد و این به دلیل حصر این افراد در دایره محدود ومحصور نظام مادی است. کسانی در نظام فراتمدنی امت، در دسته سابقان قرار می¬گیرند که در ماورای ماده سیر کرده و روح خویش را گام به گام متعالی می¬کنند. سادسا: همه مومنان نیز مشمول سابقان نیستند. در آیه 32 سوره فاطر، انسان¬ها به سه دسته تقسیم شدند: « ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْكِتابَ الَّذِينَ اصْطَفَيْنا مِنْ عِبادِنا فَمِنْهُمْ ظالِمٌ لِنَفْسِهِ وَ مِنْهُمْ مُقْتَصِدٌ وَ مِنْهُمْ سابِقٌ بِالْخَيْراتِ بِإِذْنِ اللَّه»(فاطر: 32)‏. وقتی این آیه را در کنار آیات ابتدایی سوره واقعه قرار می¬دهیم که از سه دسته اصحاب شمال، اصحاب یمین و سابقان نام می¬برد، چنین دریافت می¬شود که همه مومنان به درجه سابقان نمی¬رسند. سابعا: مجموعه آیات 55 تا 61 سوره مومنون نشان می¬دهد که زیادی مال و فرزند، حرکت انسان به سوی خیرات را سرعت نمی¬بخشد«أَ يَحْسَبُونَ أَنَّما نُمِدُّهُمْ بِهِ مِنْ مالٍ وَ بَنِينَ نُسارِعُ لَهُمْ فِي الْخَيْرات»‏. در ادامه این آیات، قرآن کریم سارعان و بلکه سابقان در خیرات را معرفی می¬کند: « إِنَّ الَّذِينَ هُمْ مِنْ خَشْيَةِ رَبِّهِمْ مُشْفِقُونَ (57) وَ الَّذِينَ هُمْ بِآياتِ رَبِّهِمْ يُؤْمِنُونَ (58) وَ الَّذِينَ هُمْ بِرَبِّهِمْ لا يُشْرِكُونَ (59) وَ الَّذِينَ يُؤْتُونَ ما آتَوْا وَ قُلُوبُهُمْ وَجِلَةٌ أَنَّهُمْ إِلى‏ رَبِّهِمْ راجِعُونَ (60) أُولئِكَ يُسارِعُونَ فِي الْخَيْراتِ وَ هُمْ لَها سابِقُونَ (61)». براساس این آیات شریفه، مومنان با کسب اوصاف ویژه¬ای نظیر خشیت الهی، ایمان به آیات رب، عدم شرک و قلب¬های لرزان در پیشگاه الهی، همواره در حال ایتای(پرداختن) انواع دارایی¬های خود در راه خدا هستند و با این حال، قلب¬هایشان از رجوع به سوی خدا در تلاطم است. این چنین مومنان ویژه¬ای «یسارعون فی الخیرات» و بلکه «سابقان» واقعی هستند. 🌐https://eitaa.com/isca24/9542
✍️نویسنده: دکتر حبیب الله بابایی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و رئیس پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی نکته‌های قرآنی و تمدنی، قسمت۲۸ (تقابل شتابنده بین حق و باطل) آنگونه که پیش از این اشاره شد، «سرعت» و «مسارعه»ی اجتماعی و فرهنگی نه فقط در جبهۀ حق وجود دارد، در حرکت تاریخی و اراده‌های جبهه کفر و باطل نیز وجود دارد («الذین یسارعون فی الکفر» مائده/41). با عطف توجه به این دو دسته از آیات و دو جریان متقابل، بخشی از رقابت در میان جهان اسلام و جهان کفر «رقابت در سرعت و واکنش سریع در برابر مسئله‌های کلان اجتماعی و فرهنگی» است. اساسا سرعت یا سبقت در انجام کار خیر و یا سرعت در ارتکاب شرّ دو مکانیسم مهم و اثرگذار در تبدیل نیکی‌های خُرد به نیکی‌های کلان و یا تغییر شرور جزء به شرور کُلّی است. مسلما بخش مهمی از آنچه پیامبر گرامی اسلام در صدر اسلام به انجام رسانید، در عمل به محتوای این آیات در نظام‌سازی اجتماعی و واکنش‌های سریع به حوادث زمانه‌اش بود. اگر پیامبر سالیان متمادی می‌نشست که پلان اجتماعی بنویسد و برنامه جامعی تدارک کند، و یا منتظر می‌ماند تا وحی به طور کامل نازل شود و سپس زمینه‌های اجتماعی را هموار کند، هرگز به مرحله شهرسازی و جامعه‌سازی و ارائه الگوی انضمامی نمی‌رسید. پیامبر در دیالکتیک بین «وحی و انسان»، «وحی و نیاز»، «وحی و عمل»، و «وحی و فرهنگ» به کار جامعه‌سازی و نظام‌سازی پرداخت و نمای تمدن جدیدی را پایه گذاشت. 🌐https://eitaa.com/isca24/9543
✅به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛شماره ۱۰۵ فصلنامه علمی ـ پژوهشی «فقه» منتشر شد ⬅️یکصدو پنجمین شماره فصلنامه علمی ـ پژوهشی فقه به همت پژوهشکده فقه و حقوق و اداره نشریات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد. به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی یکصدوپنجمین شماره فصلنامه علمی ـ پژوهشی «فقه» مربوط به بهار ۱۴۰۰ منتشر و مقالات این شماره بر روی سامانه این نشریه به آدرس http:jf.isca.ac.ir نمایه گردید. 💠مشاهده متن کامل خبر ⬇️⬇️⬇️ 🌐http://dte.bz/OMxZr
💠 در خانه کتاب و ادبیات ایران:کتاب «معنویت علوی و دنیای امروز» نقد و بررسی ‌شد ✅کتاب «معنویت علوی و دنیای امروز» روز دوشنبه، ۲۰ اردیبهشت ماه در خانه کتاب و ادبیات ایران، با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمیدرضا مطهری، رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع)، دکتر حسین قاضی‌خانی و حجت الاسلام و المسلمین رمضان محمدی به عنوان ناقد کتاب، به صورت مجازی نقد و بررسی ‌شد. 💠مشاهده متن کامل گزارش↙️↙️ 🌐http://dte.bz/eBjdI
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
گوشه اي از وداع ماه رمضان با صدای آيت الله شهيد دستغيب مدت ٣ دقيقه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 🔵 ◀️ ✅ قسمت سیزدهم 🔷خلاء دانش سیاسی را باید در کجا جستجو کرد ؟ 🔶 جز در دانش کلام ما نمی‌توانیم یک نظریه سیاسی اسلامی را رقم بزنیم . 🔶 🔹 @isca24
هم اکنون گفتمان قرآنی شبهات کرونایی با موضوع : شر 📅 امشب ساعت ۲۲ 📺 پخش از طریق: - صفحه پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن: http://dte.bz/quranconf
عید رمضان هم آمد اما ای ماه عید دل ما رؤیتِ رویت باشد 🔹اَللّهُمَ عَجِّل‌لِوَلیِّڪَ الفَرَج عید فطر و جشن طاعت بر ره یافتگان ضیافت الهی مبارک🌹🌺💐
دفتر مقام معظم رهبری در اطلاعیه‌ای اعلام کرد پنج‌شنبه 23 اردیبهشت 1400 روز اول شوال المکرم و عید سعید فطر است. متن اطلاعیه به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم با آرزوی قبولی طاعات و عبادات مردم عزیز در ماه مبارک رمضان، به اطلاع می‌رساند برابر گزارش‌های رسیده از گروههای رصدی خبره و مورد اطمینان، رؤیت هلال ماه شؤال در غروب چهارشنبه 22 اردیبهشت 1400 برای رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) محرز شده و به آن حکم کرده اند، بنابراین پنج‌شنبه 23 اردیبهشت 1400، اول شوال المکرم 1442 و عید سعید فطر خواهد بود. دفتر مقام معظم رهبری 🆔isca24
نکته‌های قرآنی و تمدنی، قسمت ۲۹ (سبقت به خیر، سبقت به مغفرت) ✍️نویسنده: دکتر حبیب الله بابایی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و رئیس پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی ✅سابقون کسانی هستند که در خیر سبقت می‌گیرند و قهرا وقتی به اعمال خیر سبقت می‌گیرند، به مغفرت و رحمتی هم که در ازای آن اعمال هست، هم سبقت گرفته‌اند. و لذا در آیه «سابقوا الی مغفره من ربکم و جنه» به جای امر به سبقت در اعمال خیر، دستور فرموده به مغفرت و جنت سبقت گیرند، پس سابقون به خیرات، سابقون به رحمت و مغفرت‌اند. در آیه مورد بحث هم که می‌فرماید: "السابقون السابقون" مراد از سابقون اول، سابقین به خیرات و مراد از سابقون دوم سابقین به اثر خیرات یعنی مغفرت و رحمت است. (ترجمه المیزان، ج ۱۹، ص ۱۹۹). 🌐https://eitaa.com/isca24/9551
✍️نویسنده: دکتر حبیب الله بابایی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و رئیس پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی ✅نکته‌های قرآنی و تمدنی، قسمت آخر (شتاب مدرن، شتاب معنوی) اولا باید شتاب مدرن را از شتاب معنوی و شتاب در نیکی‌ها جدا کرد. شتاب معنوی در اندیشه اسلامی، نه به گسست انسانی و اجتماعی بلکه به نوعی از تراکم در امور متعالی‌ و ارزش‌های الهی می‌انجامد و این سرعت، نه مایۀ گسست بلکه مایه فشردگی معنا در زیست معنوی و عرفانی است. ثانیا می‌توان این سرعت و شتاب معنوی را در مقابله با سرعت مدرن قرار داد. شتاب مدرن اگر دفعی و لحظه‌ای مناسبات اخلاقی و معنوی و دینی را در هم می‌ریزد، شتاب دینی و معنوی می‌تواند مناسبات اخلاقی را در کوتاه‌ترین زمان برقرار سازد. واکنش سریع در برابر سرعت سکولار، می‌تواند هم شتاب گسست را به لحاظ روانی و به لحاظ اجتماعی کنترل کند و هم در مقابل، راهی به سمت تعالی و لو در وضعیت بحران و اضطراب و اضطرار بگشاید. 🌐https://eitaa.com/isca24/9552