eitaa logo
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
2هزار دنبال‌کننده
7.9هزار عکس
741 ویدیو
218 فایل
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir پایگاه رادیو پژوهش http://radio.isca.ac.ir کانال رسمی آرشیو صوت پژوهشگاه @isca_seda کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 ارتباط با مدیر و ارسال مطلب @isca25
مشاهده در ایتا
دانلود
💠در گفت‌وگوی تفصیلی ایکنا با شریف لکزایی مطرح شد؛ ▶️تبیین رویکرد اجتماعی شهید بهشتی به قرآن و ریشه نگاه تشکیلاتی او 🔵عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به اینکه توجه به تشکیلات و تفکر آینده‌نگرانه شهید بهشتی ریشه در تجربه ایشان از شکست نهضت ملی شدن صنعت نفت در دهه ۳۰ دارد، گفت: براین مبنا ایشان با نگاهی درون‌دینی رویکردی اجتماعی به قرآن و دین دارد و معتقد است تعالیم قرآن در فضایی قابل بهر‌ه‌برداری است که نگاهی اجتماعی به این متن داشته باشیم. 🔵در آستانه فرارسیدن ایام سالگرد شهادت آیت‌الله دکتر بهشتی و ۷۲ تن از یارانش در انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی در ۷ تیر ۱۳۶۰، فرصت مناسبی است که ابعاد مختلف اندیشه این مرد بزرگ مورد واکاوی قرار گیرد. شهید بهشتی علاوه بر آگاهی به آموزه‌های اسلامی، به دلیل حضور در اروپا به تحولات جهان آن روز خود واقف بود و با ذهن تشکیلاتی و منسجم خود از سال‌ها پیش از انقلاب، طرحی برای نظام سیاسی احتمالی آینده و ساختار آن در نظر داشت. 🔴همین تفکر و رویکرد نظام‌مند و آینده‌نگرانه ایشان بهانه‌ای شد تا با شریف لکز‌ایی، عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، گفت‌وگویی انجام دهیم و هم به تبیین این بعد شخصیتی شهید بهشتی و توجه ایشان به کار تشکیلاتی و حزبی بپردازیم و هم آفت‌‌های احزاب امروز کشور را بررسی کنیم. ⚫️ایکنا ــ شهید آیت‌الله بهشتی دارای یک تفکر منسجم، سازمانی و آینده‌نگرانه بودند که موضوعاتی مانند حزب‌محوری، کادرسازی و توجه به تربیت و پرورش نیرو از دستاوردهای این تفکر است. عوامل شکل‌گیری این نوع تفکر در ایشان را چه می‌دانید؟ حضور و زندگی در اروپا و آلمان تا چه اندازه در سوق یافتن تفکر ایشان به این مسائل اثرگذار بوده و چه میزان متأثر از نوع نگاه ایشان به دین و تحولات اجتماعی داخلی است؟ ❇️ــ اینکه نگاه تشکیلاتی و انسجام‌گرای شهید بهشتی را به تجربه زندگی ایشان در خارج از کشور مرتبط بدانیم شاید چندان صحیح نباشد. ایشان در زندگی‌نامه خودنوشتی که دارد بیان می‌کند این نگاه تشکیلاتی و سازمان‌مند را از دهه ۳۰ داشته‌ و در این دوره هنوز به غرب نرفته‌ است، لذا این ریشه در تجربه داخلی دارد که همان شکست نهضت ملی شدن صنعت نفت است که آن را نزدیک مشاهده می‌کند و متوجه یک خلأ در نگاه اجتماعی و سیاسی به دین و نیروهای این جریان می‌شود و برهمین اساس در همان زندگی‌نامه خودنوشت تصریح می‌کند من این نگاه را از همان موقع داشتم و این خلأ را احساس کردم. طبیعتا ایشان به سمت برطرف کردن این خلأ می‌رود. به همین دلیل از موضوع تعلیم و تربیت، آموزش و ایجاد نهادهای متناسب برای آموزش آغاز می‌کند. ایشان در قم مدرسه «دین و دانش» را تأسیس می‌کند و حتی بعدها در نگارش و تألیف متون درسی دینی در آموزش و پرورش شرکت مؤثری پیدا می‌کند تا این متون به نحوی نگارش شود تا وجه اجتماعی دین را به خوبی در دانش‌آموزان نهادی کند. همچنین ایشان در حوزه علمیه دست به چنین کاری می‌زند و در مدرسه «المنتظریه» که معروف به «حقانی» است برای طلبه‌ها هم چنین برنامه‌ای را تهیه می‌کند و سبک جدیدی را در تعلیم و آموزش دروس دینی و حوزوی ایجاد می‌کند. 💠ادامه این مصاحبه از سایت پژوهشگاه علوم وو فرهنگ اسلامی مطالعه کنید. http://yon.ir/yVWtG
✳️سومین پیش نشست همایش بین‌المللی حضرت ابوطالب(ع) برگزار شد. 🔵سومین پیش نشست همایش بین‌المللی حضرت ابوطالب(ع) با عنوان "ابوطالب؛ مؤمن قریش" عصر دیروز در ساختمان انجمن های علمی حوزه در شهر مقدس قم برگزار شد. ⏹سومین پیش نشست همایش بین‌المللی حضرت ابوطالب(ع) با عنوان "ابوطالب؛ مؤمن قریش" عصر دیروز ـ دوشنبه سوم تیرماه ـ با حضور اساتید و کارشناسان در ساختمان انجمن های علمی حوزه در شهر مقدس قم برگزار شد. * 🔰تأثیر دشمنی امویان و عباسیان با خاندان هاشمی در گسترش اخبار جعلی ضد حضرت ابوطالب(ع) ⬅️رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در این نشست گفت: دشمنی دو خاندان امویان و عباسیان با خاندان هاشمی عامل اصلی تخریب شخصیت حضرت ابوطالب (ع) است. حجت‌الاسلام‌والمسلمین «حمیدرضا مطهری» اظهار داشت: برگزاری این همایش ضروری است چراکه تاکنون هیچ همایشی برای ایشان برگزار نشده است. وی ادامه داد: مقالات زیادی در کمیسیون تاریخ و سیره دریافت شده که نشان‌دهنده جایگاه ایشان در تاریخ اسلام و علاقه‌ای محققان به ایشان است. 💠مطهری با بیان این‌که روایت‌های فراوانی در خصوص حضرت ابوطالب (ع) وجود دارد، ابراز داشت: علامه امینی از حضرت علی (ع) روایت می‌کند که ایشان ابوطالب (ع) را آخرین وصی پیش از پیامبر می‌دانند البته در توضیح این وصی بودن می‌فرمایند که ابوطالب را عامل انتقال وصایا به حضرت محمد (ص) می‌داند. ⏹وی ادامه داد: روایت دیگری از حضرت امیر (ع) وجود دارد که می‌فرماید که پدرم هرگز بت را نپرستیدند و به ‌سوی کعبه نماز می‌خواندند و در دین حضرت ابراهیم(ع) بودند که نشان‌دهنده‌ی موحد بودن و عدم بت‌پرستی ایشان پیش از اسلام است. ⬅️رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره تصریح کرد: دشمنی دو خاندان امویان و عباسیان در جهان اسلام با خاندان هاشمی در گسترش اخبار جعلی علیه حضرت ابوطالب(ع) تأثیر زیادی داشته است. وی ادامه داد: جعل اخبار با دو هدف فضیلت زدایی از علویان و فضیلت سازی برای افراد دیگری مانند امویان بود.
✳️گزارشی از پروژه اصطلاح‌نامه ادیان ⏹برگزاری جلسه نقد و بررسی با حضور ارزیابان 🔰جلسه نقد و بررسی اصطلاح‌نامه ادیان در پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی برگزار شد. 🔴در این نشست که دوشنبه سوم تیرماه ۹۸ برقرار بود حجج اسلام آقایان دکتر صادق نیا (عضو هیات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب)، رحیمی نراقی و متقی نژاد (عضو هیات علمی پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی) حضور داشتند. ◀️حجت الاسلام و المسلمین مرتضی متقی نژاد، مدیر پروژه اصطلاح‌نامه ادیان، با اعلام این خبر گفت: طرح اولیه این اصطلاح‌نامه از ۴ سال قبل بعد از تصویب در شورای علمی گروه تدوین سازمان‌های دانش، بر اساس منابع بعضی کتب ادیان شناسی در گروه علمی با حضور حجج اسلام آقایان حسین حسن زاده، حسین رحیمی نراقی و سید حسین سیدی ذیل پروژه اصطلاح نامه مسائل جدید کلامی آغاز شد. ⬅️وی در ادامه تصریح کرد: بعد از تصویب رده های ده گانه اصطلاح‌نامه مسائل جدید کلامی، یکی از رده ها با نام اصطلاح‌نامه "مسائل جدید دین شناسی" شامل مباحث ادیان بطور گسترده در حوزه ادیان (اعم از متعارف و غیر متعارف) مورد توجه قرار گرفت که با اتمام مرحله اخذ اصطلاحات، به دلیل گستره دامنه آنها و با تصویب شورای علمی مقرر شد با نگاهی مستقل به این موضوع، کار نهایی تحت عنوان "اصطلاح‌نامه ادیان" منتشر شود. 💠عضو هیات علمی پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی، در پایان افزود: در مرحله اخیر نیز محصول نهایی جهت ارزیابی برای اساتید ارزیاب ارسال و موارد مدنظر ایشان دریافت شد که طی این جلسه مورد بررسی و نقد قرار گرفت. کلیت کار با رتبه بندی "عالی" مورد تایید واقع شد و پیشنهادات ارزیابان نیز جهت تصویب به شورای علمی گروه تدوین سازمانهای دانش و در مرحله بعد به شورای پژوهشی پژوهشکده ارسال خواهد شد تا بعد از طی این فرایند به زیور طبع آراسته گردد. |
#پژوهشکده_مدیریت_اطلاعات_ومدارک_اسلامی #اصطلاح_نامه_ادیان|#دانشگاه_ادیان_ومذاهب #صادق_نیا
✳️موفقیتی دیگر در سطح ملی رقم خورد 🔵اعطای بالاترین امتیاز سطح آمادگی فناوری به پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی ⏹وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پس از داوری مستندات در “ستاد ملی هفته پژوهش و فناوری”، با توجه به انجام آزمایشات عملکردی متعدد، اثبات صحت عملکرد و استفاده از این محصول در پروژه های مختلف فناورانه، سطح ۹ معیار TRL (سطح آمادگی فناوری) را به پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی اعطا کرد. 🔴وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بعد از فراخوان در وبگاه http://irantechhub.ir اقدام به دریافت اطلاعات ایده ها، طرح ها و دستاوردهای فناورانه نمود، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نیز اقدام به ثبت دو محصول "پایگاه مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی" و "پژوهان" خود نمود. 🔰شاخص تعیین میزان آمادگی و درصد پیشرفت پروژه یا سطح آمادگی فناوری ((TRL)Technology Readiness Level ) یک ابزار تحلیلی برای سنجش و ارزیابی سطح آمادگی و بلوغ فناوری در توسعه یک محصول است. سطوح آمادگی فناوری به منظور ارائه توصیفی از ایده اولیه تا محصول نهایی در سه فاز کلی پژوهش های کاربردی (شکل گیری و توسعه مفهوم نظری)، ساخت نمونه آزمایشی و اولیه (توسعه و اثبات فناوری) و تجاری سازی و آمادگی سرمایه گذاری برای روانه شدن به بازار می باشد. ♈️سطوح آمادگی در قالب سه فاز توسعه فناوری شامل ۹ سطح زیر است: سطح اول: مشاهده و گزارش قواعد پایه (اصول علمی و مهندسی) سطح دوم: فرموله کردن مفاهیم و کاربرد فناوری سطح سوم: تحلیل، و اثبات مفهومی مشخصه های کلیدی به صورت نظری و تجربی سطح چهارم: توسعه اجزاء و نمونه ها درآزمایشگاه سطح پنجم: توسعه اجزاء یا نمونه ها در محیط های متناسب با نمونه سطح ششم: اثبات عملکرد در شرایط واقعی سطح هفتم: آزمایش در محیط واقعی، اثبات منافع بالقوه در محیط مرتبط به صورت گسترده و در حال تجاری شدن برای متقاضیان اولیه سطح هشتم: سیستم واقعی و کامل برای آزمایش و ارائه در وضعیت تجاری برای تمام مصرف کنندگان سطح نهم: توسعه سیستم واقعی به صورت موفق، تکرار پذیر و اثبات شده
https://www.instagram.com/p/BzKft13JWs0/?igshid=w4kng7bj1iol کمیته علمی همایش بیانیه گام دوم انقلاب و تمدن نوین اسلامی👆👆👆
✳️عضو هیئت علمی پژوهشکده اسلام تمدنی خبر داد: ♈️تدوین اطلس مهاجرت سادات به فلات ایران 🌐عضو هیئت علمی پژوهشکده اسلام تمدنی و مدیر گروه سادات و مفاخر اسلامی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی از تدوین اطلس مهاجرت سادات به فلات ایران توسط این گروه خبر داد. ◀️غلامرضا جلالی؛ عضو هیئت علمی گروه هنر و تمدن اسلامی پژوهشکده اسلام تمدنی و مدیر گروه سادات و مفاخر اسلامی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در جلسه دیدار با آیت‌الله سید جعفر سیدان به تشریح مجموعه اقدامات و فعالیت‌های این گروه علمی پرداخت و اظهار کرد: گروه سادات و مفاخر اسلامی بنیاد پژوهش‌های اسلامی، نخستین گروهی است که به صورت رسمی در سطح جهان پاسخگوی مشجرات است و اکنون وقت این گروه صرف تدوین اطلس مهاجرت سادات به فلات ایران می‌شود که تقریبا ۳ الی ۴ جلد آن به چاپ رسیده است. ⬅️وی با بیان اینکه متخصصان و پژوهشگران حاضر در این گروه به زبان‌های مختلف تسلط دارند، گفت: اکنون مطالعات جغرافیایی با محوریت سادات توسط استادان برجسته دانشگاه‌ فردوسی مشهد در حال انجام است و بر اساس این مطالعات و مستندات مشخص می‌شود که سادات به بیش‌از ۲۷۰ مرکز مهاجرت کرده‌اند. 🌐مدیر گروه سادات و مفاخر اسلامی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی اضافه کرد: در این مطالعات، کشور ایران در قالب استان‌های دارای مکان‌های تاریخی مشخص، همانند مازندران و آذربایجان تقسیم بندی شده است و طبق مطالعات صورت گرفته، ۲۰ جلد کتاب برای ایران در نظر گرفته‌ایم که در مجموع ۸ جلد آن در مرحله نشر است. عضو هیئت علمی پژوهشکده اسلام تمدنی با تأکید بر اینکه مطالعات گروه بعد از ایران، وارد مطالعات منطقه‌ای می‌شود، افزود: گروه سادات و مفاخر اسلامی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در شرایط کنونی از کشور‌های ترکیه، عراق، جمهوری آذربایجان و ... مراجعه کننده بسیار دارد که باید به این نیاز‌ها پاسخ داده شود. 💠جلالی با اشاره به این موضوع که افزون بر مطالعات فرهنگی-اجتماعی سادات اکنون به مطالعات کتاب دانشنامه مشاهیر مشهد و طوس ادامه می‌دهیم، بیان کرد: طی مطالعات صورت گرفته در این راستا، تعداد شخصیت‌های تأثیرگذار شیعی در خراسان در این کتاب، از یک هزار و ۴۰۰ مورد به چهار هزار و ۴۰۰ نفر افزایش یافته است که بیشتر آن‌ها تا قرن حاضر، عهده‌دار مسئولیت‌های مهم بوده‌اند. مدیر گروه سادات و مفاخر اسلامی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی خاطر نشان کرد: جلد اول کتاب دانشنامه مشاهیر مشهد و طوس در مرحله ارزیابی است و باید این کتاب در شورای پژوهش بنیاد مطرح و سپس در قالب ۲۰ جلد منتشر شود.
🌐عضو هیئت علمی پژوهشکده اسلام تمدنی و مدیر گروه سادات و مفاخر اسلامی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی از تدوین اطلس مهاجرت سادات به فلات ایران توسط این گروه خبر داد. https://eitaa.com/isca24/4533
✳️دکتر حمیدرضا مطهری: 🔵اختلاف میان خودی ها موجب سقوط اندلس شد. ⬇️حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمیدرضا مطهری نهاوندی عضو هیئت علمی و رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی(دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم) است. کتاب «اهل بیت در آثار دانشمندان اندلس» از جمله آثار ایشان است که به موضوع فتح اندلس و نقش آن در معرفی اسلام و تشیع در اروپا پرداخته است. ▶️به مناسبت سالروز فتح اندلس به دست مسلمانان، نشریه حریم امام در شماره ۳۷۴ مصاحبه ای با حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمید رضا مطهری انجام داده است که به لحاظ اهمیت آن باز نشر می شود. 🔰* در ابتدا از سابقۀ ارتباط و مواجهۀ اسلام با دنیای غرب مطالبی را بیان کنید. ⬅️** سابقۀ ارتباط اسلام با غرب به عصر نبوی و زمان خود پیامبر اکرم(ص) برمیگردد؛ یعنی اگر غرب را به معنای مسیحیت بگیریم، اولین ارتباطات بین مسلمانان و امپراتوری روم شرقی یا بیزانس در عصر خود پیامبر اکرم(ص) اتفاق افتاد؛ البته اگر غرب را به معنای عام در نظر بگیریم. چون عمدۀ مناطقی که بعدها زیر سیطرۀ اسلام و مسلمانان قرار گرفت، زیر سیطرۀ روم شرقی یا بیزانس بودند. اولین ارتباطات به ‌اصطلاح امروزیِ دیپلماتیک پیامبر اکرم(ص)، با بیزانس و قسمت‌هایی از آن مانند مصر بود. حاکم مصر تحت سیطرۀ روم شرقی بود. بعد از آن هم، برخوردهای نظامی به وجود آمد که در همان دوره اتفاق افتاد؛ برای مثال جنگ موته و غزوۀ تبوک در زمان پیامبر اکرم(ص) رخ دادند. البته غزوۀ تبوک منجر به جنگ نشد. به‌طور کلی اولین ارتباطات و آشناییهای اسلام با دنیای غرب در زمان خود پیامبر اکرم(ص) صورت گرفت. اگر بخواهیم تاریخ ارتباط اسلام با غرب را بررسی کنیم، باید به سراغ اولین حرکتهای صورت گرفته در اسلام برویم. اگر غرب را به معنای اروپا و آمریکای امروز ببینیم، یعنی غرب را به لحاظ حوزۀ سرزمینی در نظر بگیریم، قضیه متفاوت میشود و نمیتوان گفت که این ارتباطات از عصر نبوی برقرار بوده است. اما اگر از دایرۀ سرزمینی بیرون بیاییم و ارتباطات حوزۀ دینی را در نظر بگیریم، میتوان گفت این ارتباطات از بدو اسلام و در عصر پیامبر اکرم(ص) وجود داشت. به ‌طور کلی اسلام، مسیحیت و اروپا را در همان سالهای ابتدای ظهور اسلام در کنار خود داشت و این آیین اسلام خواسته یا ناخواسته با آیینهای سرزمین مجاور خودش ارتباط پیدا کرد. سرزمینهای مجاور ممالک اسلامی، دو امپراتوری مهم بودند؛ یعنی ایران عصر ساسانی و دیگر امپراتوری روم شرقی یا بیزانس که در واقع غرب آن زمان همین بیزانس بودند. غرب در آغاز ظهور اسلام همان امپراتوری روم شرقی یا بیزانس بود. در واقع میتوانیم بگوییم که داعیهدار و رهبری اصلی جریان مسیحت را در آن زمان امپراتوری روم شرقی یا بیزانس داشت. بنابراین اولین ارتباطات اسلام با غرب در همان زمان شکل گرفت. ⏹ادامه مصاحبه را از لینک زیر بخوانید. http://yon.ir/vVtXf
کلیپ معرفی پژوهشکده فقه و حقوق-آذر 96- http://www.aparat.com/v/bdhmM
معرفی برخی از آثار پژوهشکده فقه و حقوق http://www.aparat.com/v/1AtNg
✳️گزارش سمینار انسان‌شناسی متکلمان در پنج قرن نخست ◀️جلسه سمینار انسان‌شناسی متکلمان در پنج قرن نخست در روز چهارشنبه1398/4/5 با حضور آقایان کرباسی مدیر گروه کلام، شاملی رئیس اداره پژوهش، بهروز نماینده حوزه ریاست، میرخلیلی نماینده معاونت پژوهشی پژوهشگاه، رمضانی کارشناس اداره پژوهش، دانش مدیر گروه فلسفه اخلاق و خانم نبوی مجری طرح در اتاق جلسات پژوهشکده فلسفه و کلام برگزار گردید. 💠در ابتدا آقای دکتر رمضانی گزارشی از روند اجرای پروژه ارائه داده و گفتند که قرارداد پروژه انسان‌شناسی متکلمان در پنج قرن نخست با حجم 200 صفحه در تاریخ 1395/6/30 منعقد شده و قرار بود که در 1396/11/20 به پایان برسد؛ اما به علت اهمیت موضوع و نظر مساعد حاج آقای سبحانی ناظر عالی پروژه و با مجوز پژوهشکده یک سال به محقق فرصت بیشتر داده شد و بالاخره در بهمن سال 97 کار نهایی تحویل پژوهشکده شد و بعد از ارزیابی آقای سبحانی و نظر مثبت ایشان طرح به سرانجام رسیده و ان شاء لله تا آخر تیرماه 98 به واحد نشر ارسال خواهد شد. 🌐در ادامه جلسه خانم نبوی مجری طرح به گزارش محتوایی پروژه مذکور پرداخته و گفتند که تمرکز مباحث بر اندیشه‌های هشام بن حکم، شیخ صدوق، شیخ مفید و سید مرتضی است. ⬅️در کتاب پیش‌رو آرای افراد مذکور مقایسه و تفاوتها و تشابه‌های آن بیان شده است. خانم نبوی گفتند که پروژه مورد نظر در یک مقدمه و سه فصل طراحی شده است. در مقدمه آرای متکلمان مذکور درباره ماهیت انسان مطرح شده است. 🔰در فصل اول ماهیت انسان به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته و جهت تبیین بهتر مسئله آرای متکلمان معتزلی نیز به مناسبت مطرح شده است. در این فصل مباحثی مانند ماهیت انسان، تجرد انسان، رابطه نفس و بدن و حدوث و بقای نفس مورد بررسی قرار گرفته است. ⏹در فصل دوم ساحتهای وجودی انسان در دو گفتار بررسی شده است. در گفتار اول بحث جبر و اختیار، استطاعت و قدرت بر فعل بررسی شده و در گفتار دوم مباحث اضطراری یا اختیاری بودن علم و معرفت مطرح گردیده است. ◀️در فصل سوم از ماهیت مرگ ، معاد و زندگی برزخی و اخروی سخن به میان آمده است. از نظر هشام انسان دارای روح است و روح از سنخ جسم ولی جسم لطیف است. صدوق نیز انسان را مرکب از نفس و بدن می‌داندد و معتقد به آفرینش نفس قبل از بدن است. مفید در مورد ماهیت انسان نظری شبیه حکما دارد و نفس را امری بسیط و رابطه آن را با بدن تدبیری می‌داند. از نظر سید مرتضی انسان همین هیکل مادی است که مشاهده می‌شود. ◀️خلاصه اینکه در این تحقیق روند تطورات نظریات انسان‌شناسی از هشام بن حکم تا سید مرتضی مورد بررسی و تبیین قرار گرفته است.
💠برشی از یک کتاب؛ ▶️اندلس مهمترین سرزمین اسلامی در قرن اولمسلمانان اندلس، ساکنان سرزمین‌های شرق را الگوی خود می‌دانستند و در بسیاری از امور از آنان تقلید می‌کردند. 🔵به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایسکا، کتاب «اهل بیت(ع) در آثار دانشمندان آندلس» تألیف حجت الاسلام حمیدرضا مطهری به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد. ▶️برشی از مطالب کتاب: ❇️اندلس یکی از مهم‌ترین سرزمین‌هایی بود که در پایان قرن اول هجری در اختیار مسلمانان قرار گرفت و بیش از هشتصد سال حاکمان مسلمان در آنجا فرمانروایی کردند. مسلمانان اندلس در بیشتر قریب به اتفاق کار‌ها و امور مختلف ازجمله تألیفات خود، سرزمین‌های شرقی جهان اسلام را که مهد شکل‌گیری تمدن اسلامی بود، سرلوحه کار خود قرار می‌دادند. مسلمانان اندلس، ساکنان سرزمین‌های شرق را الگوی خود می‌دانستند و در بسیاری از امور از آنان تقلید می‌کردند. ⚫️یکی از مهم‌ترین تقلید‌های رقابت‌گونه با شرق در تألیفات را می‌توان در اثر معروف ابن‌عبد ربه اندلسی دید که به تقلید از کتاب المعارف ابن‌قتیبه دینوری آن را نوشت. اندلس از ابتدا به دست امویان فتح شد و تا مدت بسیاری تحت سیطره آنان قرار داشت؛ ولی اندیشه‌های شیعی و طرفداران خاندان پیامبر صلی الله علیه و اله از همان زمان فتوحات وارد اندلس شدند و محدود، اما فعال در جامعه حضور داشتند. ▶️تاریخ اندلس نشان می‌دهد محدودیت‌های سیاسی و مذهبی مانع بروز افکار و اندیشه‌های متمایل به اهل بیت علیهم السلام در آن خطه بوده است. حاکمیت امویان که در رقابت شدید با حکومت‌های منسوب به خاندان پیامبر صلی الله علیه و اله، چون ادریسیان و فاطمیان بود، هر گونه فکر و حرکت حامی آنان را سرکوب می‌کرد. این نکته با شکل‌گیری قیام‌هایی به نام یا طرفداری از اهل بیت یا دارای گرایش به آنان، چون قیام شقیا بن عبدالواحد مکناسی تشدید می‌شد. 💠ادامه مطالب را از لینک زیر مطالعه کنید. http://yon.ir/W1FyJ
شهادت امام صادق (ع)، مرد آسماني مدينه، چشمه جود و سخاوت، كوه حلم و بردباري، تجسم اخلاص و صبر و درياي عميق علوم لدني بر پيروان آن حضرت تسليت باد!
بسمه تعالی ◀ اطلاعیه ✅ کرسی ترویجی "رویکرد تمدنی به سیره امام رضا علیه السلام" ♦قابل توجه اساتید و دانشوران محترم 🔹بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی- نمایندگی قم در ایام خجسته دهه کرامت برگزار می کند: کرسی ترویجی رویکرد تمدنی به سیره امام رضا علیه السلام 🔷 ایده پرداز: جناب حجت الاسلام والمسلمین دکتر محسن الویری ناقدان : 🔹جناب حجت الاسلام و المسلمین دکتر حبیب الله بابایی 🔹جناب آقای دکتر علیرضا واسعی 🔸دبیر علمی: حجت الاسلام و المسلمین دکتر ابوالفضل هادی منش ⬅ چهارشنبه ۱۲ تیر ۹۸ ⬅ ساعت ۱۰ صبح ⬅ چهارراه شهدا ابتدای خیابان صفاییه پ ۶۰۴ بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس طبقه فوقانی فروشگاه کتاب. ⬅ سالن نشست ها؛
✳️مقاله راهبردهای اجتماعی امام صادق(ع) برای ایجاد همگرایی اسلامی ⏺نویسندگان:حمیدرضا مطهری و مصطفی نادری ▶️فصلنامه علمی -پژوهشی تاریخ اسلام سال نوزدهم،شماره هفتاد و چهارم سال ۱۳۹۷ 💠توصیه به اتحاد و انسجام اسلامی که ریشه در آموزه های قرآن و سنّت معصومان(ع) دارد، از جمله موضوع هایی است که بررسی تاریخی آن در ادوار مختلف، از اهمیت بسیاری برخوردار است. این نوشتار، با بهره گیری از منابع روایی و تاریخی، اقدامات امام صادق(ع) و اهتمام ویژه آن حضرت را برای برقراری وحدت و انسجام در جامعه بررسی کرده و کوشیده است به روش تاریخی، راهبردهای اجتماعی ایشان را برای همگرایی اسلامی با توجه به شرایط اجتماعی آن روزگار نشان دهد. شواهد تاریخی، حکایتگر آن است که عینیت بخشیدن به همسانی مسلمانان، تحکیم پیوندهای اجتماعی و اعتدال مذهبی، از مهم ترین راهبردهای اجتماعی آن حضرت بود که برای تحقق این راهبردها، راهکارهایی چون: حضور و همگامی در شعائر و مناسک دینی، برقراری پیوندهای اجتماعی و عاطفی نیکو با مسلمانان، مدارا با مخالفان، احترام به باورها و مقدسات پیروان مذاهب، عدم تحمیل عقیده و پرهیز از تعصبات و تکفیر دیگران را در پیش گرفتند. 💠متن کامل مقاله را در فایل پیوست مطالعه کنید.👇👇👇
مقاله راهبردهای اجتماعی امام صادق(ع) برای ایجاد همگرایی اسلامی.pdf
540.3K
💠مقاله راهبردهای اجتماعی امام صادق(ع) برای ایجاد همگرایی اسلامی ⏺نویسندگان:حمیدرضا مطهری و مصطفی نادری ▶️فصلنامه علمی -پژوهشی تاریخ اسلام سال نوزدهم،شماره هفتاد و چهارم سال ۱۳۹۷
💠عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی: ✅سیره علمی امام صادق(ع) بهترین الگو برای ترویج آزاداندیشی است ⏺حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: سیره علمی امام صادق(ع) بهترین الگو برای ترویج فرهنگ آزاداندیشی در جامعه است. 💠دکتر شریف لکزایی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با بیان این که هر یک از ائمه اطهار(ع) ویژگی شاخص و بارزی داشته اند که در تحلیل سیره و سبک زندگی ایشان، آن ویژگی اهمیت بیشتری پیدا کرده است، اظهار داشت: درباره امیرالمومنین(ع)، بُعد عدالت گستری ایشان، درباره امام حسن مجتبی(ع)، مساله صلح حضرت و در خصوص سیدالشهدا(ع)، نهضت و قیام عاشورا و جریان مبارزه با ظلم و طاغوت، شاخص تر بوده و البته درباره سایر امامان نیز می توان ویژگی و شاخصه ای را برشمرد و به تحلیل و بررسی آن پرداخت. ✳️وی افزود: درباره امام صادق(ع) که در سالروز شهادت حضرتش قرار داریم، بُعد علمی و نهضت فرهنگی که ایشان پایه گذاری کردند، اهمیت بیشتری داشته است. این محقق و پژوهشگر علوم انسانی همچنین گفت: دوران امامت حضرت صادق(ع) در زمانه ای قرار داشت که بنی امیه در حال اضمحلال بود و به تدریج بنی عباس بر اریکه ی قدرت تکیه می کردند و در چنین وضعیتی ، شرایطی برای ایشان فراهم شد که بتوانند در محدودیت کمتری به نشر معارف اهل بیت (ع) و پاسخ به سوالات و شبهات جامعه بپردازند. وی بیان داشت: ایشان در همین فضا و شرایط موفق به تربیت حدود 4 هزار شاگرد شدند که برخی از آن ها حقیقتاً در رشد علمی و فرهنگی و تمدنی جهان اسلام و بلکه تاریخ بشریت نقش بسیار مهمی ایفا کردند. 💠لکزایی همچنین افزود: از سویی ما می توانیم امام صادق(ع) را پرچمدار مناظرات علمی توصیف کنیم که هم خود ایشان و هم شاگردان شاخصشان در مناظرات و گفتگوهای علمی با افراد و طیف های گوناگون شرکت کرده و در بیان معارف و آموزه های ناب تشیع ، نقش بی بدیلی را ایفا کردند. ▶️وی با بیان این که سیره و روش حضرت در این مناظرات و گفتگوهای علمی ، الگوی بسیار خوبی در راستای ترویج و توسعه فرهنگ آزاداندیشی است، ابراز داشت: امام صادق(ع) چه در امر تربیت شاگرد ، چه پاسخ گویی به سوالات و شبهات و چه حضور در مناظرات علمی، زمینه ساز ایجاد فضای باز فکری و علمی شدند که امروز به ویژه در بحث کرسی های آزاداندیشی به آن نیازمند هستیم. ⏺عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در عین حال گفت: با این وجود ایشان در مواجهه با برخی جریان ها مثل غالیان ، به هیچ وجه سکوت نکرده و در فضای فرهنگی آن زمان به مقابله برمی خاستند و این طور نبود که حالا به خاطر آزاداندیشی در برابر جریان های انحرافی، ساکت باشند. وی همچنین افزود: در اثنای همین روشنگری ها ، امام جعفر صادق(ع) ارزش های والای شیعه را به همگان نشان داده و راه و مسیر سعادت را برای تشنگان کسب معارف الهی ترسیم می کردند.
🌐پخش درس گفتار بازخوانی تاریخ وتمدن ایران درعصر باستان ✳️توسط دکتر سید حسین فلاح زاده از شبکه چهار سیما 🔼برنامه تلویزیونی «درس گفتار» به تهیه کنندگی سیدشهاب لاجوردی و کارگردانی سید احمد حسینی از اول تیرماه از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۱۶ پخش می‌شود. 🔴 در این برنامه مخاطبان پای درس گفتار‌های اساتید و کارنشاسان بنامی همچون حجت الاسلام و المسلمین دکتر الویری، حجت الاسلام و المسلمین دکتر نجف لک زایی، حجت الاسلام و المسلمین دکتر مهدی فرمانیان، دکتر مهدی مشکی، حجت الاسلام و المسلمین دکترمجید دهقان، دکتر سیدحسین فلاح زاده، حجت الاسلام و المسلمین دکترحبیب الله بابایی، حجت الاسلام و المسلمین دکتراحمد رهدار، دکتر محمود حکمت نیا و حجت الاسلام و المسلمین دکتر مهدی ابوطالبی می‌نشینند. ⬅️تاریخ در قرآن، اندیشه سیاسی امام خمینی (ره)، جریان شناسی سلفیه، سیراندیشه‌ی تجدد، جنسیت در زبان قرآن، بازخوانی تاریخ و تمدن ایران در دوران باستان، گونه‌های غرب شناسی، انسان شناسی فلسفه غرب، تجارت جدید و مالکیت فکری و تاریخ مشروطه موضوعاتی است که کارشناسان برنامه در پنج قسمت به آن‌ها می‌پردازند. 🔼مجموعه درس گفتار با عنوان: بازخوانی تاریخ ، فرهنگ وتمدن ایران درعصر باستان ( پیش از اسلام ) توسط دکتر سید حسین فلاح زاده مدیر گروه فرهنگ وتمدن پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی از این هفته (هشتم الی دوازدهم تیرماه ) هر روز از شبکه چهار سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش خواهد شد . هر درس گفتار حدود نیم ساعت بوده که راس ساعت ۱۶ هر روز پخش خواهد شد و بازپخش آن نیز روز بعدT ساعت ۹:۳۰ صبح خواهد بود. ⬅️دراین برنامه که تا حدودی نخستین پرداخت جدی به تاریخ وفرهنگ ایران درعصر باستان از سیمای جمهوری اسلامی است علاوه بر پرداختن به مهمترین تحولات سیاسی و فرهنگی در آن مقطع تاریخ ایران ، برجستگی ها و کاستی های فرهنگی وتمدنی ایران نیز بررسی شده و ورویکردهای مختلف به آن مقطع از تاریخ ایران مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. https://eitaa.com/isca24
درسگفتار بازخوانی تاریخ و تمدن ایران در عصر باستان درس اول http://www.aparat.com/v/tPn9G
✳️به همت حوزه ریاست و وروابط عمومی پژوهشگاه انجام می شود ♈️ دیداار با اصحاب قلم شماره 60 به گزارش خبرگزاری پايگاه اطلاع‌رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی شصتمین جلسه دیدار و گفت‌وگو با اصحاب قلم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، با حضور حجت‌الاسلام مجتبی گودرزی با محوریت بحث درباره کتاب «بررسی تحول و تطور مطالعات مهدوی»، از ساعت 10 تا 12 روز پنجشنبه سیزدهم تیر ‌ماه در فروشگاه نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار خواهد شد. ⬇️کتاب بررسی تحول و تطور مطالعات مهدوی نگارش آقای مجتبی گودرزی است که به همت پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی در پاییز 1396 منتشر شده است. ⬅️مطالعه و بررسی مراحل پیشرفت و تکامل هر دانش از ضروریات و از محورهای اصلی آن دانش محسوب می‌شود. مهدویت‌پژوهی حوزه‌ای مطالعاتی است که از آغاز پیدایش خود تحولات، فراز و فرود و حالات و اطوار مختلف و متعددی داشته است. 🔰 مباحثی همچون کاوش و سیر در مطالعات مهدویت و مسائل مهم آن در بستر‌ زمان، پیدایش و تکامل آن در ادوار مختلف، بررسی عوامل فراز و فرود آن و ورود اندیشمندان در این عرصه و نقش آثار و افکار و تأثیر اندیشه‌هایشان در پیشرفت پژوهش‌های مهدوی و بررسی سیر تدوین کتب مهدوی و عوامل و انگیزه تدوین آنها نشان دهنده تحول و تطور مهدویت است. ◀️ اين تحقيق از علوم نوع درجه دوم است، بدين معنا كه با نگاهی بيرونی و فلسفی به مهدويت و متون برجسته و مهم مهدوی در دوره‌های مختلف به بررسی سير مهدويت‌پژوهی و ترسيم خطوط تحول و نقاط تطور آن خواهد پرداخت. 🔵 این کتاب که نوشته مجتبی گودرزی است، در پژوهشکده مهدویت و آینده‌پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه شده و در انتشارات این پژوهشگاه به چاپ رسیده است. 💠کتاب «بررسی تحول و تطور مطالعات مهدوی» با 459 صفحه به زبان فارسی و به قیمت 300000 ریال در سال 1396 منتشر شده و اداره فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی این کتاب را به صورت کتاب الکترونیکی و در قالب کتابخوان همراه پژوهان با قابلیت اجرا در سیستم عامل اندروید و ویندوز به قیمت 60000 ریال منتشر کرده است. 🌐علاقه مندان برای دریافت نرم افزار این کتاب می توانند به نشانی اینترنتی کتابخوان همراه پژوهان به آدرس www.pajoohaan.ir مراجعه کرده، با خرید نسخه الکترونیکی این کتاب، از مطالب آن بهره مند شوند