هدایت شده از کتابشناخت
✅برگی از کتاب در آمدی بر نظریه اندیشه سیاسی امام موسی صدر| دکتر شریف لک زایی
✍️از نظر صدر وجود رگههایی از عصمت برای حاکم ضروری است؛ زیرا در غیر این صورت انسانی که خود را بینیاز ببیند، امکان و احتمال طغیان در او وجود دارد:
آدمی موجودی است که از پیرامون خود متأثر میشود و هر آنچه جسمش را احاطه کرده است، در روان او اثر دارد و همه حالتهای روانی او در جسمش بازتاب دارد و هر عملی که از او سر میزند، در عقل و قلب او انعکاس دارد.
🔶انسان معتدل در حالت مشخصی به سر میبرد؛ اما هنگامی که از مال و جاه و علم احساس بینیازی کرد، نافرمانی میکند؛ مگر اینکه درستکردار باشد. ... اگر جاه و مال و بزرگی به دست آورد، خود را گم میکند، مگر آنکه ایمان و تدیّنش قوی باشد.
🔹به همین سبب است که ما عصمت را یا پیوند با عصمت را درباره حاکم و خلیفه شرط میدانیم؛ زیرا که ما انسانهای عادی میتوانیم درجهای از ایمان داشته باشیم و دین و ایمان خود را حفظ کنیم؛ اما اگر به قدرت برسیم، کارهایمان به صورت بیشتر و عمیقتری بر مردم بازتاب دارد.
بهطورطبیعی وقتی انسان فرمانروایی و قدرت دارد، خود را گم میکند؛ ازاینرو خطر انحراف در نزد جوان بیشتر از غیرجوان است و نزد زیبا بیشتر از نازیبا، و نزد غنی بیشتر از فقیر و نزد صاحب جاه بیشتر از غیر او و نزد عالم بیشتر از غیر عالم. هر اندازه آدمی کمال و ثروت و قدرت بیشتری داشته باشد، بیشتر در معرض خطر است. به همین سبب، قرآن از اموال و اولاد به « فتنه » تعبیر کرده است.
💠 بر این اساس، هرگاه این چیزها فزونی مییابد، ایمان نیز باید بیشتر شود؛ بنابراین هرگاه انسان خود را بینیاز ببیند، نافرمانی میکند. مقصود از « استغنی » یا بینیازی فقط بینیازی مالی نیست؛ بلکه همه مواردی است که ذکر کردیم؛ بنابراین میان علم و قدرت و این آیات پیوندی میبینیم؛ بدین شکل که انسان هنگامی که با علم و مال و جاه خود را بینیاز میبیند، احساس نافرمانی میکند. ... تا هنگامی که همهچیز از جانب خداست و همهچیز امانتی است از جانب خداوند و انسان از جانب خدا خلیفه است، مجالی برای انحراف و نافرمانی وجود ندارد بنابراین لزوم عصمت برای حاکم یا به تعبیر وی « خلیفه » بسیار مهم است و وی عصمت را نیاز حاکم و خلیفه میداند؛ زیرا از نظر او عوامل بیرونی و محیطی بر انسان تأثیر میگذارند و برخورداری انسان از قدرت سبب میشود انسان به سمت انحراف و طغیان کشیده شود.
📒این مسئله از آن رو که موجب کنترل حاکم میشود، مناسب تقریر شده است؛ اما به نظر میرسد دیدگاه صدر قابل نقد است؛ زیرا مفهوم « عصمت » در اندیشه اسلامی بار معنایی خاصی دارد و کاربست این مفهوم برای هر حاکمی اندکی دشوار به نظر میرسد؛ ازاینرو با لحاظ بار معنایی عصمت نزد شیعه که برای پیامبر و ائمه دوازدهگانه است، نمیتوان از عصمت دیگران سخن گفت؛ مگر اینکه با لحاظ نگاه صدرایی بهویژه از منظر نگاه تشکیکی به پدیدهها بگوییم مراد صدر آن است که فرد حاکم ملکه تقوا را به مثابه یک امر تشکیکی در درون خویش تقویت کرده و بر عمل مبتنی بر ایمان تکیه کند. پذیرش معنای عام عصمت و گناهنکردن و کنترل خویش از انحراف و نگاه مراتبی و تشکیکی به این مسئله، چه بسا مطلب امام موسی صدر را توضیح دهد.
⬅️ضمن اینکه اشاره به این نکته در آرای امام موسی صدر خود نشانِ میزان اهمیت نظارت بر حاکم و رفتار اوست؛ خواه این مراقبت و نظارت را خود انسان در قالب پارسایی و ایمان صورت دهد و خواه جامعه و مردم و نهادهای نظارتی و یا احزاب موجود در جامعه انجام دهند؛ یعنی بهطور پیوسته رفتار و اعمال حاکم را زیر نظر داشته باشند تا کمتر دچار انحراف شود و بتواند در راستای منافع و رضایت مردم حرکت کند.
📒برگرفته از کتاب در آمدی بر اندیشه سیسای امام موسی صدر ص324-321
🔶برای تهیه نسخه الکترونیکی اثر به کتابخوان پژوهان مراجعه نمایید.
🌐http://pajoohaan.ir/document/3411
#پژوهشکده_اخلاق_ومعنویت
#معرفی_آثار_علمی
#وحید_سهرابی_فر
✅مصاحبه با دکتر وحید سهرابی فر؛ درآمدی بر مطالعات معنویت در علوم انسانی
💠مقدمه: یکی از گروه های علمی پژوهشکده اخلاق و معنویت، گروه اسلام و مطالعات معنویت به مدیریت دکتر احمد شاکرنژاد است. در این گروه، پیرامون معنویت پژوهی، معنویت های نوظهور و عرفان های کاذب مطالعات و پژوهش هایی انجام می شود؛ یکی از این پروژه های تحقیقی، «درآمدی بر مطالعات معنویت در علوم انسانی» است که دکتر وحید سهرابی فر، عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب، مسئولیت اجرای آن را بر عهده دارد.
🔶آنچه در زیر می خوانید، حاصل گفتوگوی دفتر پژوهشِ پژوهشکده اخلاق و معنویت با ایشان است:
✍️*** لطفاً پروژه را در یک نگاه و نمای کلی بیان کنید.
پروژۀ «درآمدی بر مطالعات معنویت در علوم انسانی»، مجموعه مقالاتی است که توسط اساتید و پژوهشگران حیطههای مختلف مربوط به معنویت نوشته شده و ما آنها را در این پژوهش گردآوری کردهایم.
✍️*** گروه اسلام و مطالعات معنویت در این پروژه به دنبال چه هدفی بوده است؟
در واقع هدف از این پروژۀ مطالعاتی، ارائۀ گزارشی است در باب مطالعاتی که حول محور معنویت، در رشتههای مختلف علوم انسانی انجام شده. به عبارت دیگر میتوان گفت وقتی شاخههای مختلف علوم انسانی در مورد معنویت به مطالعه و تحقیق میپردازند، در واقع چه مباحثی را بررسی و واکاوی میکنند و ادبیات معنویتپژوهی در شاخههای مختلف علوم انسانی چیست.
💠جزئیات در لینک زیر
🌐https://b2n.ir/423969
#سید_علیرضا_واسعی
#پژوهشکده_اسلام_تمدنی
#کرونا_ویروس
✅عضو هيأت علمي گروه هنر و تمدن اسلامي پژوهشكده اسلام تمدني؛مذهب علیه مذهب؛ نگاهی به تجویز عزاداری در ایام کرونایی
🔶به گزارش روابط عمومي پژوهشكده اسلام تمدني، دكتر سيدعليرضا واسعي در يادداشتي به نقل از دین آنلاین درباره عزاداري در ايام كرونا آورده است: وقتی به بهانه برگزاری مراسم مذهبی، جان عدهای به خطر بیفتد، مذهب حقیقی قربانی میشود!
✍️در سالیان اخیر، شکلی از مذهب تشیع رجحان یافت که با آن چه در گذشته، به ویژه در سالهای آغازین انقلاب ایران وجود داشت، به شدت متفاوت و حتی در تعارض و چالش است.
مذهب عدالتخواهی، ظلمستیزی، ایثارگری، رواداری، تعاون و همیاری، زهد و فروتنی و در یک کلمه مذهب معرفتمحور نسبی که عالمان حقیقتاندیش در بستر مراسم عزا و مجالس سوگواری عهدهدار تبیین و اشاعه آن بودند، آهسته آهسته جای خود را به مذهب مناسکی، خودحقپندارنه، تفاخری و شعارمحور، تقدیری و تسلیمی، اکتساب قدرت و انتفاع مکنت و در یک کلمه مذهب مناسکمحور داد که تریبونداران کممایه و صحنهگردانان کماندیش به ترویج و تبلیغ آن روی دارند، تا جایی که سخن از مذهب معرفتی در کنار آن، نه تنها آسان نیست که تاوان سختی به دنبال خواهد داشت.
💠جزئیات خبردر لینک زیر
🌐https://b2n.ir/197694
هدایت شده از کتابشناخت
🔹برگی از کتاب عرفان در آئینه قرآن و روایات
🔹نویسنده: استاد حسن رمضانی
💠ناشر: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
✅شرایط و ویژگیهای استاد سیر و سلوک
🔹بیشک استاد سیر و سلوک، ازآنجاکه در بهفعلیترسیدن استعداد سالک نقشی بسیار مهم و حیاتی دارد، شرایط و ویژگیهایی دارد که اهمیت و حساسیت آنها کمتر از اصل نیازمندی به استاد نیست؛ زیرا همانگونه که واضح است، گمراهیها و انحرافها و آسیبهایی که یک استاد دروغین و نالایق برای سالک مرید پیش میآورد، اگر از گمراهیها، انحرافها و آسیبهای کسی که از اصل استاد راهنما محروم است، بیشتر نباشد، قطعاً کمتر نیست؛ بنابراین مشایخ قوم همواره پس از تأکید بر اصل ضرورت و نیاز به استاد سیر و سلوک، به بیان شرایط و خصوصیات وی پرداختهاند.
از جمله میتوان به جناب شیخ نجمالدین رازی اشاره کرد. وی در فصل دهم کتاب مرصاد العباد ـ که به بیان مقام شیخی و شرایط و صفات آن اختصاص یافته است ـ با استفاده و استنباط از عبارتها و اشارتهای آیۀ 65 سورۀ کهف ( فَوَجَدا عَبْداً مِنْ عِبادِنا آتَیْناهُ رَحْمَةً مِنْ عِنْدِنا وَ عَلَّمْناهُ مِنْ لَدُنَّا عِلْماً: پس بنده ای از بندگان ما را یافتند که ما از سوی خویش به او رحمتی داده بودیم و از نزد خودمان به وی دانشی آموخته بودیم )، پنج ویژگی برای مقام شیخی برشمرده است. آیۀ مزبور از رسیدن حضرت موسی به محضر حضرت خضر علیهما السلام و اوصاف حضرت خضر و استحقاق و لیاقت آن جناب به عنوان استاد و مربی حضرت موسی علیهما السلام سخن میگوید.
📒پنج ویژگی یادشده که به نظر نجمالدین، پنج رکن بنای اهلیت شیخی و مقتداییاند، چنیناند: نخست عبودیت و بندگی ( عَبْداً مِنْ عِبادِنا )؛ دوم استحقاق قبول بیواسطۀ حقایق از حضرت حق تعالی ( آتَیْناهُ )؛ سوم استحقاق دریافت رحمت ویژه از مقام عندیّت ( رحمةً من عندنا )؛ چهارم شرف تعلّم علوم از حضرت حق تعالی ( وعلّمناه )؛ پنجم دولت دریافت بیواسطۀ علوم لدنّی ( من لدنّا علماً ).
گفتنی است نجمالدین پس از شرح و تبیین این پنج ویژگی، بیست خصلت دیگر را که درحقیقت، همه برخاسته از ویژگیهای پنجگانۀ یاد شدهاند، برای شیخ و مقتدای کامل ذکر میکند که مهمترین آنها عبارتاند از علم شریعت، اعتقاد صحیح خالی از بدعت، عقل، سخاوت، شجاعت، عفت، علو همت، شفقت، حلم، عفو، حسن خلق، ایثار، توکل، تسلیم، وقار و هیبت .
⬅️در اینجا نجمالدین رازی درحقیقت بر همان سخنی پای میفشارد که ما پیشتر ( صفحۀ 196 ) آن را به مناسبتی از فرغانی در مشارق الدراری نقل کردیم و از قول او گفتیم در میان گونههای چهارگانۀ سالک محض، مجذوب محض، سالک مجذوب و مجذوب سالک، کسانی که سالک محض یا مجذوب محض هستند، صلاحیّت دستگیری ندارند و نباید مقتدای کسی واقع شوند؛ ولی کسانی که مجذوب سالک یا سالک مجذوباند، لیاقت امامت و مقتدا واقعشدن را دارند و میتوانند از دیگران دستگیری کنند و راهنمای آنان باشند و در میان این دو گروه، مجذوبان سالک به دستگیری و ارشاد دیگران سزاوارترند.
🔶شاهد درستی این مدعا سخن خود رازی است، آنجا که دربارۀ توفیق رسیدن مرید صادق به محضر شیخی واصل کامل میگوید: « چون مرید صادق در ابتدا بر قضیۀ " وَالّذینَ جاهَدُوا فینا لَنَهدِیَنّهُم سُبُلَنا " قدم در راه طلب نهد و به کمند جذبات عنایت، روی دل از مألوفات طبع و مستلذات نفس بگرداند و متوجه حضرت عزت گردد، حضرت عزت بر سنت " لَنَهدِیَنّهُم سُبُلَنا " جمال شیخی واصل کامل سالک، در آیینۀ دل او بر او عرضه کند، نه مجذوب که مجذوبان مطلق شیخی را نشایند و نه سالک که سالکان مطلق هم شیخی را نشایند؛ زیرا که سالک مطلق دیگر باشد و مجذوب مطلق دیگر ».
بر این اساس شخصی که بهکل از جذبه بینصیب است، هرچند اهلسلوک باشد یا کسی که از سلوک هیچ بهرهای ندارد، هرچند از مجذوبان به حساب آید، شایستۀ مقام شیخی و دستگیری دیگران نیست؛ زیرا مجذوب صرف با راه و رسم منزلها و مقامات سلوک آشنا نیست و سالک صرف هم از هدایتها و حمایتهای ویژه و مستقیم حضرت حق تبارک و تعالی بیبهره است. در این صورت طبیعی است هیچیک از این دو توان و لیاقت ارشاد و تربیت دیگران را نداشته باشد.
📒بنابراین با صراحت تمام میگوییم شیخ و استاد سلوک یا باید جزء مجذوبان سالک باشد ـ که انبیا و اولیای معصوم علیهم السلام در رأس آناناند و تا وقتی دسترسی به آنها ممکن است، همین اولیتر و سزاوارتر، بلکه متعیّن است ـ یا حداقل باید در زمرۀ سالکان مجذوب قرار گیرد که در رتبۀ بعد و مقامی پایینتر قرار دارند و ازاینرو خود آنها و نیز کسانی که تحت پوشش تربیتی آنهایند، مستقیم یا غیرمستقیم، از برکات وجودی مجذوبان سالک خصوصاً انبیا و اولیای معصوم علیهم السلام بهرهمندند.
برگرفته از کتاب عرفان در آئینه قرآن، استاد حسن رمضانی،ص251-249
🔶برای تهیه نسخه الکترونیکی اثر به کتابخوان |ژوهان مراجعه نمایید.
🌐http://pajoohaan.ir/document/4788
✅کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی| گونه شناسی کنشگری طلاب در شبکه های اجتماعی اینستاگرام
✍️ارائه دهنده دکتر سید محمد کاظمی قهفرخی
📒ناقدان: دکتر سید حسین شرف الدين و دکتر محمد صادق نصراللهی
🔶 دبیرعلمی: دکتر مهدی مولائی آرانی
⏰زمان: پنجشنبه 1399/5/23 ساعت 10:30 تا 13
🔹 مکان: پردیسان، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه دوم، تالار سردار شهید حاج قاسم سلیمانی
🔹مجری: پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی ومرکز همکاری های علمی و بین الملل
💠لینک ورورد به جلسه به صورت مجازی
🌐https://engage2.shatel.com/b/dvr-pgm-n27
🌐https://eitaa.com/isca24/7679
✅حوزه ریاست و روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار می کند
🔹دیدار با اصحاب قلم شمار92
🔶حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر داکری |عضو هیئت علمی پژوهشکده تاریخ وسیره اهل بیت علیهم السلام
⏰زمان : پنجشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ | ساعت 10 الی10:30
◀️مکان: قم- پردیسان- انتهای بلوار دانشگاه، دانشگاه باقر العلوم(ع)-پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی- تالار کوثر
📒موضوع: معرفی کتاب سیره معصومان در کتاب های چهارگانه شیعه
🌐https://eitaa.com/isca24/7690
✅در گفت و گویی تبیین شد:تخریب نهادهای حوزوی بدبینی اجتماعی به حوزه را در پی دارد
📒عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی گفت: پروژه تخریب نهادهای حوزوی و بد جلوه دادن چهره علما و روحانیت در جامعه و اعلام بودجه نهادهای فرهنگی بدون توجه و اطلاع از خدمات وسیع این نهادها در دراز مدت می تواند بدبینی اجتماعی نسبت به حوزه های علمیه در مردم را ایجاد می کند.
✍️به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، حجت الاسلام والمسلمین ذاکری خمی «مدیر گروه سیره اهل بیت(ع) و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی» در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه بخشی از پایگاه های خبری و رسانه های حوزوی می توانند جدیدترین شبهات و اشکلاتی که علیه شیعه و حوزه می شود را منعکس کند، تصریح کرد: البته صلاح نیست همه مسائل از جمله اختلاف نظرهایی که باعث ضربه به چهره اسلام می شود را منتشر کنند، که اکنون فاصله زیادی برای رسیدن به این ایده آل وجود دارد.
🔹وی با اشاره به ایجاد شبهه از سوی برخی رسانه ها نسبت به نهادهای حوزوی گفت: پروژه تخریب نهادهای حوزوی و بد جلوه دادن چهره علما و روحانیت در جامعه و اعلام بودجه نهادهای فرهنگی بدون توجه و اطلاع از خدمات وسیع این نهادها در دراز مدت می تواند پیامدهایی بدی داشته باشد و بدبینی اجتماعی نسبت به حوزه های علمیه در مردم ایجاد می کند.
◀️عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خاطرنشان کرد: رسانه های حوزری باید با تعامل و هماهنگی با نهادهای حوزوی، کتاب ها، تحقیقات، شبهات و اشکالات را تبیین کنند و از ظرفیت نهادهایی همانند دفتر تبلیغات اسلامی در تبیین و پاسخ به این گونه موارد استفاده کنند.
🌐https://eitaa.com/isca24/7692
✅ #یادداشت
حجت الاسلام والمسلمین حمیدرضا مطهری: واقعه تاریخی مباهله اگر هم سطح با واقعه غدیر نباشد از واقعه غدیر کم اهمیت تر نیست و نشان دهنده جایگاه اهل بیت(ع) به ویژه حضرت امیرالمؤمنین(ع) است که به منزله جان پیامبر(ص) معرفی شده است...
👉 https://b2n.ir/459884
هدایت شده از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
💠حجت الاسلام و المسلمین مطهری تبیین کرد:
🔯جریان مباهله را باید بعنوان غدیر دوم معرفی کنیم
✳️رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان این که باید جریان مباهله را مورد تاکید بیشتر و حتی به عنوان غدیر دوم معر فی کنیم، گفت: برخی مفسران اهل سنت، نام امام علی(ع) را از اهل بیت(ع) حذف کرده اند در حالی که فرزند پیامبر بودن حسنین(ع) را پذیرفته اند.
✍️به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین حمیدرضا مطهری، امروز سه شنبه ۳۱ اردیبهشت ۹۸، در نشست علمی اهل بیت(ع) در آثار مفسران آندلس که در نمایشگاه دستاوردهای قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، اظهار داشت: اولین حکومتی که در اندلس شکل گرفت حکومت امویان بود لذا تمایلی به ارائه اسلام با نگاه اهل بیت(ع) به مردم وجود نداشت؛ بنابراین طبیعی بود که مخالف جریان شیعی باشند.
☮️وی افزود: شکل گیری حکومت فاطمیون هم سبب شد تا دشمنی اموی ها با شیعه بیشتر شود و از طرفی مذهب مالکی، مذهب مسلط بر این مناطق بود؛ مذهبی که سایر مذاهب اهل سنت را تحمل نمی کردند و اگر به فردی شیعی دست می یافتند او را می کشتند.
رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: عموم آثاری که در اندلس تولید می شد ضدیت با اهل بیت(ع) بود که به خصوص در تفسیر هم این مسئله مشاهده می شود؛ البته در برخی موارد از جمله ادبیات و شعر، به خصوص در دوره های بعد، گرایش به تشیع در میان علما دیده می شود.
🔵وی گفت: مفسران منطقه اندلس عمدتا شاگرد مفسران مدینه، مکه و ... بودند ولی این به معنای آن نیست که لزوما آثارشان همانند آن ها باشد؛ و گرایش مذهبی مالکی به وضوح در آثارشان دیده می شود؛ همچنین نوع بیان آن ها نسبت به امام علی(ع) کاملا متفاوت از امام حسن(ع)، امام حسین(ع) و حضرت زهرا(س) است؛ یعنی در حالی که مثلا در جریان مباهله، امام علی(ع) را نفی و یا حذف می کنند، و از مابقی اهل بیت(ع) نام برده اند.
♈️حجت الاسلام والمسلمین مطهری با تاکید بر اینکه باید جریان مباهله را مورد تاکید بیشتر و حتی به عنوان غدیر دوم معر فی کنیم، اظهار کرد: مفسران اندلس در ذیل این آیه مطالبی دارند؛ از جمله ابن عربی که از فقها و بزرگان اهل سنت است، در تفسیر این آیه آورده که بعد از نزول این آیه، پیامبر(ص)، دخترش فاطمه(س) و فرزندانش را فراخواند و اشاره ای به نام امام علی(ع) ندارد؛ در حالی که فرزند پیامبر بودن حسنین(ع) را پذیرفته است.
♦️وی افزود: همچنین ابن عطیه اقوال مختلفی را در تفسیر این آیه ذکر کرده ولی به گونه ای بیان کرده که به خواننده القاء می شود که امام علی(ع) در این جریان نبوده است؛ در قول مختار وی هم نام حضرت امیر(ع) نیامده است و در برخی اقوال دیگر که نام امام هست گفته است که روایات متعدد هستند ولی بیشتر روایات شبیه قول مختار وی هستند که امام علی(ع) در آن ذکر نشده است.
🌐رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد: همچنین در آیه ولایت "انما ولیکم الله والذین آمنوا" این تعصب دیده می شود؛ این آیه شرح معروفی دارد و آن اینکه امام علی(ع) انگشتری خود را در هنگام نماز به فقیر دادند ولی عمده تلاش این مفسران آن است که انحصار نزول آیه به امام علی(ع) را بشکنند و حتی استناد به روایتی از امام باقر(ع) هم می کنند ولی به اینکه ایشان در چه شرائطی بحث را مطرح کرده اند توجهی ندارند؛ قرطبی نیز در ذیل این آیه با استناد به روایت امام باقر(ع) که از ایشان سؤال شد که مراد از "الذین آمنوا"، امام علی(ع) است؟ ایشان فرمود امام از مومنان است، انحصار آیه برای امام علی(ع) را زیر سؤال برده است.
💠مطهری با بیان این که آیه تطهیر نیز معرکه آراء مفسران اهل سنت برای مقابله با اهل بیت(ع) است، گفت: اگرچه این آیه اختصاص به ۵ تن آل عبا دارد؛ ولی در ذیل این آیه برخی مفسران اهل سنت طوری مطالب نوشته اند که کاملا مشخص است هدفشان اضافه کردن افرادی غیر از اهل بیت(ع) به عنوان مصداق آیه هستند یا تلاش کرده اند که انحصار آیه به ۵ تن را بشکنند؛ قرطبی که تعصب سنی دارد در تبیین اهل البیت(ع) آورده که منظور از بیت، مکان سکونت پیامبر(ص) است لذا اهل بیت شامل همسران پیامبر(ص) هم می شود.
💠ادامه گزارش نشست را از پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مطالعه کنید.
http://yon.ir/iGY7b
💠تاریخ انتشار خبر سه شنبه سی و یکم ردیبهشت 1398
✳️پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
www.isca.ac.ir
🔯کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان سروش
https://sapp.ir/isca.ac.ir.
✳️کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا
https://eitaa.com/isca24
🔯کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان بله
https://ble.im/isca24
💠صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام
https://www.instagram.com/isca.ac.ir|13981398
http://yon.ir/HFuv1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥بیانات مهم آیت الله جوادی آملی در رابطه با روز #مباهله
💐نشر حداکثری....
با سلام و احترام. ادامه جلسات «حکمرانی در قرآن» به صورت هفتگی، شنبه ها (شنبه 25مرداد)ساعت 11 با ارائه حجت الاسلام والمسلمین دکتر لک زایی برگزار می شود. امکان حضور محدود در جلسه(قم،پردیسان،پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی) وجود دارد. لینک حضور در جلسه انلاین: https://engage1.shatel.com/b/ali-9cj-2ng
همخوانی کتاب "گلبانگ سربلندی" (از قاسم کاکائی) در شبهای دهه اول محرم (از چهارشنبه شب)، ساعت ۲۳ تا ۲۳.۲۰ در گروه "ناز نیاز (گفتگوهای دانشجوئی)"
https://t.me/joinchat/BIteeRkOvm0U1x2MPSkBKA
توضیحات دکتر بابایی همخوانی کتاب گلبانگ سربلندی (از قاسم کاکائی) در شبهای دهه اول محرم (از چهارشنبه شب)، ساعت ۲۳ تا ۲۳.۲۰ در گروه ناز نیاز -گفتگوهای دانشجوئی-.mp3
2.18M
توضیحات دکنر حبیب الله بابایی در موضوع همخوانی کتاب گلبانگ سربلندی (از قاسم کاکائی) در شبهای دهه اول محرم (از چهارشنبه شب)، ساعت ۲۳ تا ۲۳.۲۰ در گروه ناز نیاز (گفتگوهای دانشجوئی)
✍️گزارش تصویری
✅کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی گونه شناسی کنشگری طلاب در شبکه های اجتماعی اینستاگرام
✍️ارائه دهنده دکتر سید محمد کاظمی قهفرخی
📒ناقدان: دکتر سید حسین شرف الدين و دکتر محمد صادق نصراللهی
🔶 دبیرعلمی: دکتر مهدی مولائی آرانی
⏰زمان: پنجشنبه 1399/5/23 ساعت 10:30 تا 13
🔹 مکان: پردیسان، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه دوم، تالار سردار شهید حاج قاسم سلیمانی
🔹مجری: پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی ومرکز همکاری های علمی و بین الملل
https://www.instagram.com/p/CD5U554JEOS/?igshid=wm80nb815vgc
هدایت شده از کتابشناخت
✅برگی از کتاب سیاست های مالی امام علی علیه السلام
🔹نویسنده: محمد حسین علی اکبری
💠ناشر: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🔶تهیه کننده: پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهالسلام
✅راهکارهای امام علی علیهالسلام برای پاسداری از بیتالمال
1 . راهکارهای سیاسی
راهکارهای سیاسی امیرالمؤمنین علیهالسلام برای نگهداری بیتالمال را در موارد زیر میتوان بررسی کرد:
1️⃣ عزل و نصب کارگزاران مالی
📒در دوره خلیفه سوم، گزینش کارگزاران امور بر اساس روابط خویشاوندی و مانند آن انجام میگرفت و عملکرد ناشایستی چون تاراج بیتالمال و تبعیض در تقسیم آن را در پی داشت؛ از این رو انقلاب و دگرگونیِ گستردهای را در نظام علوی ضروری مینمود. بر اساس روایت ابوعبید، امیرالمؤمنین علیهالسلام در نخستین خطبه عصر خلافت خود در مدینه (1) از وقوع قطعی و ناگزیر چنین تحوّل و دگرگونیای در بخش مدیریتی حکومت بیپرده سخن گفت و فرمود:
بدانید که دگر باره روزگارْ شما را در بوته آزمایش ریخت؛ مانند روزی که خدا پیامبر شما را بر انگیخت. به خدایی که او را به راستی مبعوث فرمود، به هم خواهید در آمیخت و چون دانه که در غربال ریزند یا دیگافراز که در دیگ ریزند، روی هم خواهید ریخت تا کسی که در زیر است زبر شود و کسی که بر زبر است به زیر آید و آنان که واپس ماندهاند ( سبقتی در اسلام داشتند و کنار رفته بودند )
پیش برانند [ و بار دیگر بر سر کار آیند ] و آنان که [ با حیله و تزویر ] پیش افتادهاند، واپس بمانند [ و عقب زده شوند (1)
🔹امیرالمؤمنین علیهالسلام پس از بیعت مردم، بر عزل همه کارگزاران عثمان ـ غیر از ابوموسی اشعری (2) ـ فرمان داد (3) احتمال به چالش افتادن نظام و همچنین پیشنهادهای مصلحتاندیشانی چون ابنعبّاس و مغیرة بن شعبه مبنی بر ابقای برخی از کارگزاران عثمان بهویژه معاویه، در عزم راسخ امام خللی ایجاد نکرد. ایشان با قاطعیت در پاسخ مغیره فرمود: « به خدا سوگند که حتی اگر بیش از ساعتی هم از روز باقی نمانده باشد بر اجرای نظرم اصرار میکنم و از پای نخواهم نشست و هرگز آنان را که تو پیشنهاد کردی ( معاویه و عبداللّه بن عامر ) [ و امثال آنها ] را نخواهم پذیرفت و برای مسئولیتی بر نخواهم گزید ». مغیره گفت: « آنان را تثبیت کن و پس از بیعت مردم و سپاهیان، بر عزل آنها بیندیش و اقدام کن ». امام علیهالسلامفرمود: « حیله و نیرنگ در آیینم نیست و پستی در کارم راه نیابد ». مغیره با اندکی عقبنشینی از پیشنهادهای پیشین، گفت: « پس تنها معاویه را برای در امان بودن از گستاخی او، باقی بگذار و دست از عزل وی بردار. او در میان شامیان دارای جایگاه و برخوردار از نفوذ کلام است، بلکه افزون بر آنچه گفتم، معاویه منصوب و برگزیده عمر بن خطّاب است. همین امتیاز میتواند دلیلی برای تثبیت او باشد ». حضرت فرمود: « نه، به خدا سوگند چنین نخواهم کرد. معاویه را حتّی برای دو روز هم بر کاری نخواهم گمارد ».
🔶آنحضرت در پاسخ ابن عبّاس نیز که بر ابقای معاویه نظر داشت فرمود:وای بر تو ای ابن عبّاس ! آن کس ( خدا ) که بر رعایت حقّ وادارم میکند و با کارگزاران عثمان آشنایم میسازد، هرگز از من نخواسته یکی از اینان را شایستهتر از دیگران بدانم. اگر پذیرای عزل گردیدند چه بهتر، و گرنه با شمشیر به سراغ آنان میروم امیرالمؤمنین علیهالسلام به دور از هر دغدغهای تسلیم مصلحتاندیشان نگردید و پس از عزل کارگزاران خلافت پیشین، خلأ ایجاد شده را با انتصاب جایگزین آنان پر کرد و چنانکه در فصل سوم گفته شد، بر اساس معیارها و ملاکهای بایسته کوشید تا نیروهای شایسته و کار آمدی را برگزیند. گزینش و به کارگیری کارگزاران با تقوا، دانا، توانا، امانتدار، مطمئن و دلسوز، شروط اساسی اصلاحات اداری در نظام اسلامی بود که در دورههای گذشته خلافت بهویژه در دوره عثمان، رعایت نگردید.
💠امیرالمؤمنین علیهالسلام افزون بر عزل کارگزاران عثمان، از بهکارگیری یاوران آنان نیز نهی کرد و در نامهاش به مالک اشتر، او را از بهکارگیری چنین افرادی برحذر داشت و فرمود:
بدترینِ وزیران تو، کسی است که پیش از تو، وزیر بدکاران بوده و آن که در گناهان آنان شرکت کرده است. پس مبادا چنین کسانی محرم تو باشند که آنان یاوران گنهکاراناند و ستمکاران را کمککار بودهاند (2)
متن کامل کتاب را از کتابخوان پژوهان مطالعه کنید
http://pajoohaan.ir/document/729
✅نویسنده: علیاکبر امامی حجتی
🔹تهیه: پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
📒نوبت چاپ: اول، 1399
💠صفحات: 492
🔹قطع: رقعی، شومیز
📒قیمت: 900000 ریال
✍️تاریخ پر فراز و فرود مذهب تشیع، شاهد حضور بزرگمردانی در عرصه علم و فقاهت بوده است که در مناطق مختلفی از سرزمین¬های اسلامی ظهور کردهاند. از درون کتب رجالی و تراجم، اطلاعاتی چند درباره این شخصیتها می¬توان استخراج نمود که با طبقهبندی و تحلیل داده¬ها به تفکیک مناطق شیعهنشین می¬توان آماری کاربردی و سودمند در جهت آشنایی با چگونگی گسترش، پراکندگی و نوزاییهای تاریخی این مذهب ارائه داد. این نوشتار با مبنای تاریخی و بهرهجستن از علوم جغرافیا و رجال، ضمن نشاندادن وضعیت شیعیان در محدوده آثار رجالی، کمک به اطلاعرسانی درست به آمار تمدنی و مذهبی است.
#تازه_های_نشر
✅تاریخ تشیع ایران بر مبنای سکه شناسی
📒نویسنده: سیدمسعود شاهمرادی
🔶تهیه: پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بيت(ع)
💠نوبت چاپ: اول، 1399
⬅️صفحات: 376
📒قطع: رقعی، شوميز
🔹قیمت: 700000 ریال
✍️مطالعات تاریخ تشیع در ایران نیازمند استفاده از دانشهای مکمل مطالعات تاریخی برای دستیابی بیشتر و دقیقتر به حقایق تاریخی است. از جمله دانشهایی که میتواند محققان را در این مسیر یاری نماید، مطالعات سکهشناسی است. کتاب حاضر تاریخ تشیع در ایران از آغاز تا تأسیس حکومت صفویه را از دریچه متون و نشانههای حکشده بر سکههای این دوران بررسی و تحلیل کرده است.
#محمد_عالم_زاده_نوری
#پژوهشکده_اخلاق_ومعنویت
✅کالبد شکافی یک شبهه اساسی
✍️به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ) حجه الاسلام و المسلمین محمد عالم زاده نوری عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در یادداشتی به یک شبهه اساسی که این روزها در فضای مجازی مطرح است پاسخ داده است این یادداشت را به علاقه مندان به مباحث سیاسی و کسانی که دغدغه استقلال ایران اسلامی را دارند می کنیم.
💠کسانی برای بهبود وضع اداره کشور و حل مشکلات داخلی پیشنهاد دادهاند که جمهوری اسلامی از تمرکز بر حل معضلات بینالمللی و معارضه آشکار و پرهزینه با حکومتهای ظالم دست بردارد و با بهکار بستن تقیه و مماشات با نظام ظالمانهی بینالملل بر حل مشکلات داخلی متمرکز گردد. این کسان علاوه بر استناد به روایات تقیه به این موضوع استدلال کردهاند که فشارهای بینالمللی موجب وضع بد اقتصادی و نارضایتی شدید مردم گردیده و ممکن است به اعتراضهای خشونتبار و به مخاطره افتادن اصل حکومت و کیان تشیع بیانجامد.
📒گاهی این اشکال این گونه تقریر میشود که ما از سویی موظف به تمشیت امور داخلی خود هستیم و از سویی موظف به مبارزه با دشمنان خارجی و این دو باهم تزاحم دارد. بنابراین باید به وظیفه اهم عمل کنیم و وظیفه اهم، همانا رسیدگی به امور داخلی است. زیرا چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است.
برخی دیگر نیز توصیه میکنند برای حفظ اخلاق و انسانیت در جامعه ایرانی، باید دست از استکبارستیزی برداریم. زیرا ادامه این وضع باعث شده که مردم از دین و اخلاق و انسانیت رویگردان شوند.
✅جنس این استدلال
روشن است که این اشکال و استدلال اختصاصی به شرایط فعلی ندارد و بازگشت آن به تشکیک در اصل انقلاب است؛ یعنی اساسا اشتباه کردیم انقلاب کردیم. چنین ادعایی از مقوله ادعای انجمن حجتیه و بازگشت از مکتب امام و پشیمانی از نهضت اسلامی است.
این سخن به اینجا میانجامد که علت اصلی مشکلات موجود در کشور، دشمنی با آمریکاست. یا نباید انقلاب میکردیم یا دست کم از حالا انقلاب را تمام شده در نظر بگیریم و با روند اجتنابناپذیر جهانی شدن، همسو شویم و جان خود را از مخمصه نجات دهیم (حفظ شیعه).
🔶این سوال به گونهای مطرح شده که گویا این مملکت در چهل سال بعد از انقلاب جز بدبختی و عقبرفت نداشته است و الان به خاک سیاه نشسته و در حضیض ذلت است. مسئولان نظام هم عمدتا دزد و فاسد و قالتاق و شیاد بودهاند و به جای خدمت به مردم، جیب خود را پر کردهاند. اکنون وقت آن رسیده که دو دستی بر سر خود بزنیم و از آن گذشته سراسر نکبت و بدبختی توبه کنیم و آرزوی زمان شاه و رضا شاه را داشته باشیم و از اشتباه بزرگی که در پدید آوردن این نهضت و انقلاب کردیم و این همه جوان را به کام شهادت فرستادیم پشیمان و حسرت زده باشیم و حقوق این همه مردم را که ضایع کردیم دغدغهمند حق الناس باشیم و از این به بعد هم به هیچ کشوری انقلاب خود را صادر نکنیم و برای سایر کشورهای بپاخاستهای که میخواهند از انقلاب ما الگو بگیرند بگوییم ما غلط کردیم؛ لطفا شما این غلط را تکرار نکنید.
💠متن کامل یادداشت از لینک زیر مطالعه کنید.
🌐https://b2n.ir/385729
بسمه تعالی
فراخوان مقاله کنگره حکمت سیاسی متعالیه
کنگره نخست با عنوان سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه با محور امکان حکمت سیاسی متعالیه در سوم بهمن سال 1387 برگزار شد. این ایده امروزه تا حدود زیادی در مجامع علمی مطرح است و ادبیات تولید شده نشان دهندۀ آن است که نظر نخبگان و علاقه مندان حوزه فلسفه سیاسی و اندیشه سیاسی را به خود جلب کرده است. اقبال دانشجویانِ تحصیلات تکمیلی به انجام پایان نامههای کارشناسی ارشد و رساله های دکتری در زمینه حکمت سیاسی متعالیه ضرورت استمرار این حرکت را به منظور تمهید نظریه های سیاسی بر مبنای حکمت سیاسی متعالیه یادآور می شود. با این وصف رویکرد اصلی دومین کنگره، نظریه دولت است که در آن به بررسی و نقش حکمت سیاسی متعالیه در تولید نظریه مطلوب دولت، کارویژه های دولت، نقد و ارزیابی نظریه های رایج دولت، تجربه حکمرانی در جمهوری اسلامی ایران، و ... تأکید می شود. همچنین مسأله کارآمدی دولت و تأثیر حکمت سیاسی متعالیه در دانش سیاسی نیز مورد توجه است. از این رو ضمن تمهید نظریه دولت مطلوب با رویکرد حکمت سیاسی متعالیه، نظریه های رقیب نیز مورد ارزیابی و بررسی قرار خواهد گرفت. دیگر اهداف کنگره عبارتند از: توان مندسازی مباحث فلسفه سیاسی اسلامی؛ توجه به کارآمدی مباحث فلسفه سیاسی اسلامی؛ تمهید نظریه های سیاسی بر اساس حکمت سیاسی متعالیه؛ نقد و بررسی ادبیات و نظریه های رایج در علوم سیاسی. امید این که دومین کنگره که به منظور اثرگذاری بیشتر بر حوزه دانش سیاسی و به صورت تخصصی برگزار می شود، گامی رو به جلو باشد.
محورهای اصلی فراخوان مقاله کنگره:
1. نقد و بررسی نظریه های دولت از منظر حکمت سیاسی متعالیه (دولت اخلاقی، دولت مطلقه، دولت فلسفی، دولت فقهی، دولت عرفانی، دولت مدرن، دولت ملی)
2. کارویژه های دولت از منظر حکمت سیاسی متعالیه (آزادی، امنیت، عدالت، قدرت، قانون، جنگ و صلح، محبت و دوستی، تعلیم و تربیت، حقوق بشر، محیط زیست، پیشرفت، تمدن)
3. نظریه دولت مطلوب از منظر حکمت سیاسی متعالیه: ظرفیت های حکمت سیاسی متعالیه برای ارائۀ دولت متعالیه (ماهیت دولت، کارویژۀ دولت، غایت دولت)
4. تجربه حکمرانی در جمهوری اسلامی ایران از منظر حکمت سیاسی متعالی (مردم سالاری دینی، مشروعیت، استقلال)
5. از فارابی تا فیلسوفان مسلمان معاصر: مقایسه نظریه های دولت از منظر مکاتب فلسفه سیاسی اسلامی (نظریه دولت با رویکرد فلسفۀ سیاسی مشاء، نظریه دولت با رویکرد فلسفۀ سیاسی اشراق، نظریه دولت با رویکرد فلسفۀ سیاسی متعالیه)
زمان های مهم
زمان برگزاری: بهار 1400
مهلت دریافت چکیده مقالات: پایان شهریور ماه 1399
مهلت دریافت اصل مقالات: پایان آذر ماه 1399
راه های ارتباطی
ایمیل همایش: hikmat@isca.ac.ir
تلفن تماس همایش: 02531156851
سامانه دریافت چکیده و مقاله: jikmat.isca.ac.ir
کانال اطلاع رسانی در شبکه¬های اجتماعی: @islamicpp
شماره ثبت ISC: 0020098280
نشانی دبیرخانه کنگره قم، پردیسان، بلوار دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه دوم، پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی