eitaa logo
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
2.2هزار دنبال‌کننده
9.4هزار عکس
871 ویدیو
229 فایل
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir پایگاه رادیو پژوهش http://radio.isca.ac.ir کانال رسمی آرشیو صوت پژوهشگاه @isca_seda کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 ارتباط با مدیر و ارسال مطلب @isca25
مشاهده در ایتا
دانلود
✅در گفت و گویی تبیین شد:تخریب نهادهای حوزوی بدبینی اجتماعی به حوزه را در پی دارد 📒عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی گفت: پروژه تخریب نهادهای حوزوی و بد جلوه دادن چهره علما و روحانیت در جامعه و اعلام بودجه نهادهای فرهنگی بدون توجه و اطلاع از خدمات وسیع این نهادها در دراز مدت می تواند بدبینی اجتماعی نسبت به حوزه های علمیه در مردم را ایجاد می کند. ✍️به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، حجت الاسلام والمسلمین ذاکری خمی «مدیر گروه سیره اهل بیت(ع) و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی» در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه بخشی از پایگاه های خبری و رسانه های حوزوی می توانند جدیدترین شبهات و اشکلاتی که علیه شیعه و حوزه می شود را منعکس کند، تصریح کرد: البته صلاح نیست همه مسائل از جمله اختلاف نظرهایی که باعث ضربه به چهره اسلام می شود را منتشر کنند، که اکنون فاصله زیادی برای رسیدن به این ایده آل وجود دارد. 🔹وی با اشاره به ایجاد شبهه از سوی برخی رسانه ها نسبت به نهادهای حوزوی گفت: پروژه تخریب نهادهای حوزوی و بد جلوه دادن چهره علما و روحانیت در جامعه و اعلام بودجه نهادهای فرهنگی بدون توجه و اطلاع از خدمات وسیع این نهادها در دراز مدت می تواند پیامدهایی بدی داشته باشد و بدبینی اجتماعی نسبت به حوزه های علمیه در مردم ایجاد می کند. ◀️عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خاطرنشان کرد: رسانه های حوزری باید با تعامل و هماهنگی با نهادهای حوزوی، کتاب ها، تحقیقات، شبهات و اشکالات را تبیین کنند و از ظرفیت نهادهایی همانند دفتر تبلیغات اسلامی در تبیین و پاسخ به این گونه موارد استفاده کنند. 🌐https://eitaa.com/isca24/7692
حجت الاسلام والمسلمین حمیدرضا مطهری: واقعه تاریخی مباهله اگر هم سطح با واقعه غدیر نباشد از واقعه غدیر کم اهمیت تر نیست و نشان دهنده جایگاه اهل بیت(ع) به ویژه حضرت امیرالمؤمنین(ع) است که به منزله جان پیامبر(ص) معرفی شده است... 👉 https://b2n.ir/459884
💠حجت الاسلام و المسلمین مطهری تبیین کرد: 🔯جریان مباهله را باید بعنوان غدیر دوم معرفی کنیم ✳️رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان این که باید جریان مباهله را مورد تاکید بیشتر و حتی به عنوان غدیر دوم معر فی کنیم، گفت: برخی مفسران اهل سنت، نام امام علی(ع) را از اهل بیت(ع) حذف کرده اند در حالی که فرزند پیامبر بودن حسنین(ع) را پذیرفته اند. ✍️به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین حمیدرضا مطهری، امروز سه شنبه ۳۱ اردیبهشت ۹۸، در نشست علمی اهل بیت(ع) در آثار مفسران آندلس که در نمایشگاه دستاوردهای قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، اظهار داشت: اولین حکومتی که در اندلس شکل گرفت حکومت امویان بود لذا تمایلی به ارائه اسلام با نگاه اهل بیت(ع) به مردم وجود نداشت؛ بنابراین طبیعی بود که مخالف جریان شیعی باشند. ☮️وی افزود: شکل گیری حکومت فاطمیون هم سبب شد تا دشمنی اموی ها با شیعه بیشتر شود و از طرفی مذهب مالکی، مذهب مسلط بر این مناطق بود؛ مذهبی که سایر مذاهب اهل سنت را تحمل نمی کردند و اگر به فردی شیعی دست می یافتند او را می کشتند. رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: عموم آثاری که در اندلس تولید می شد ضدیت با اهل بیت(ع) بود که به خصوص در تفسیر هم این مسئله مشاهده می شود؛ البته در برخی موارد از جمله ادبیات و شعر، به خصوص در دوره های بعد، گرایش به تشیع در میان علما دیده می شود. 🔵وی گفت: مفسران منطقه اندلس عمدتا شاگرد مفسران مدینه، مکه و ... بودند ولی این به معنای آن نیست که لزوما آثارشان همانند آن ها باشد؛ و گرایش مذهبی مالکی به وضوح در آثارشان دیده می شود؛ همچنین نوع بیان آن ها نسبت به امام علی(ع) کاملا متفاوت از امام حسن(ع)، امام حسین(ع) و حضرت زهرا(س) است؛ یعنی در حالی که مثلا در جریان مباهله، امام علی(ع) را نفی و یا حذف می کنند، و از مابقی اهل بیت(ع) نام برده اند. ♈️حجت الاسلام والمسلمین مطهری با تاکید بر اینکه باید جریان مباهله را مورد تاکید بیشتر و حتی به عنوان غدیر دوم معر فی کنیم، اظهار کرد: مفسران اندلس در ذیل این آیه مطالبی دارند؛ از جمله ابن عربی که از فقها و بزرگان اهل سنت است، در تفسیر این آیه آورده که بعد از نزول این آیه، پیامبر(ص)، دخترش فاطمه(س) و فرزندانش را فراخواند و اشاره ای به نام امام علی(ع) ندارد؛ در حالی که فرزند پیامبر بودن حسنین(ع) را پذیرفته است. ♦️وی افزود: همچنین ابن عطیه اقوال مختلفی را در تفسیر این آیه ذکر کرده ولی به گونه ای بیان کرده که به خواننده القاء می شود که امام علی(ع) در این جریان نبوده است؛ در قول مختار وی هم نام حضرت امیر(ع) نیامده است و در برخی اقوال دیگر که نام امام هست گفته است که روایات متعدد هستند ولی بیشتر روایات شبیه قول مختار وی هستند که امام علی(ع) در آن ذکر نشده است. 🌐رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد: همچنین در آیه ولایت "انما ولیکم الله والذین آمنوا" این تعصب دیده می شود؛ این آیه شرح معروفی دارد و آن اینکه امام علی(ع) انگشتری خود را در هنگام نماز به فقیر دادند ولی عمده تلاش این مفسران آن است که انحصار نزول آیه به امام علی(ع) را بشکنند و حتی استناد به روایتی از امام باقر(ع) هم می کنند ولی به اینکه ایشان در چه شرائطی بحث را مطرح کرده اند توجهی ندارند؛ قرطبی نیز در ذیل این آیه با استناد به روایت امام باقر(ع) که از ایشان سؤال شد که مراد از "الذین آمنوا"، امام علی(ع) است؟ ایشان فرمود امام از مومنان است، انحصار آیه برای امام علی(ع) را زیر سؤال برده است. 💠مطهری با بیان این که آیه تطهیر نیز معرکه آراء مفسران اهل سنت برای مقابله با اهل بیت(ع) است، گفت: اگرچه این آیه اختصاص به ۵ تن آل عبا دارد؛ ولی در ذیل این آیه برخی مفسران اهل سنت طوری مطالب نوشته اند که کاملا مشخص است هدفشان اضافه کردن افرادی غیر از اهل بیت(ع) به عنوان مصداق آیه هستند یا تلاش کرده اند که انحصار آیه به ۵ تن را بشکنند؛ قرطبی که تعصب سنی دارد در تبیین اهل البیت(ع) آورده که منظور از بیت، مکان سکونت پیامبر(ص) است لذا اهل بیت شامل همسران پیامبر(ص) هم می شود. 💠ادامه گزارش نشست را از پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مطالعه کنید. http://yon.ir/iGY7b 💠تاریخ انتشار خبر سه شنبه سی و یکم ردیبهشت 1398 ✳️پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir 🔯کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان سروش https://sapp.ir/isca.ac.ir. ✳️کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 🔯کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان بله https://ble.im/isca24 💠صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام https://www.instagram.com/isca.ac.ir|13981398 http://yon.ir/HFuv1
روز مباهله، روز پرده برداری و آشکار ساختن عظمت و فضایل اهل بیت(علیهم السلام) بود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥بیانات مهم آیت الله جوادی آملی در رابطه با روز 💐نشر حداکثری....
با سلام و احترام. ادامه جلسات «حکمرانی در قرآن» به صورت هفتگی، شنبه ها (شنبه 25مرداد)ساعت 11 با ارائه حجت الاسلام والمسلمین دکتر لک زایی برگزار می شود. امکان حضور محدود در جلسه(قم،پردیسان،پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی) وجود دارد. لینک حضور در جلسه انلاین: https://engage1.shatel.com/b/ali-9cj-2ng
هم‌خوانی کتاب "گلبانگ سربلندی" (از قاسم کاکائی) در شبهای دهه اول محرم (از چهارشنبه شب)، ساعت ۲۳ تا ۲۳.۲۰ در گروه "ناز نیاز (گفتگوهای دانشجوئی)" https://t.me/joinchat/BIteeRkOvm0U1x2MPSkBKA
توضیحات دکتر بابایی هم‌خوانی کتاب گلبانگ سربلندی (از قاسم کاکائی) در شبهای دهه اول محرم (از چهارشنبه شب)، ساعت ۲۳ تا ۲۳.۲۰ در گروه ناز نیاز -گفتگوهای دانشجوئی-.mp3
2.18M
توضیحات دکنر حبیب الله بابایی در موضوع هم‌خوانی کتاب گلبانگ سربلندی (از قاسم کاکائی) در شبهای دهه اول محرم (از چهارشنبه شب)، ساعت ۲۳ تا ۲۳.۲۰ در گروه ناز نیاز (گفتگوهای دانشجوئی)
✍️گزارش تصویری ✅کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی گونه شناسی کنشگری طلاب در شبکه های اجتماعی اینستاگرام ✍️ارائه دهنده دکتر سید محمد کاظمی قهفرخی 📒ناقدان: دکتر سید حسین شرف الدين و دکتر محمد صادق نصراللهی 🔶 دبیرعلمی: دکتر مهدی مولائی آرانی ⏰زمان: پنجشنبه 1399/5/23 ساعت 10:30 تا 13 🔹 مکان: پردیسان، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه دوم، تالار سردار شهید حاج قاسم سلیمانی 🔹مجری: پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی ومرکز همکاری های علمی و بین الملل https://www.instagram.com/p/CD5U554JEOS/?igshid=wm80nb815vgc
هدایت شده از کتابشناخت
✅برگی از کتاب سیاست های مالی امام علی علیه السلام 🔹نویسنده: محمد حسین علی اکبری 💠ناشر: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🔶تهیه کننده: پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیه‌السلام ✅راهکارهای امام علی علیه‌السلام برای پاسداری از بیت‌المال 1 . راهکارهای سیاسی راهکارهای سیاسی امیرالمؤمنین علیه‌السلام برای نگهداری بیت‌المال را در موارد زیر می‌توان بررسی کرد: 1️⃣ عزل و نصب کارگزاران مالی 📒در دوره خلیفه سوم، گزینش کارگزاران امور بر اساس روابط خویشاوندی و مانند آن انجام می‌گرفت و عملکرد ناشایستی چون تاراج بیت‌المال و تبعیض در تقسیم آن را در پی داشت؛ از این رو انقلاب و دگرگونیِ گسترده‌ای را در نظام علوی ضروری می‌نمود. بر اساس روایت ابوعبید، امیرالمؤمنین علیه‌السلام در نخستین خطبه عصر خلافت خود در مدینه (1) از وقوع قطعی و ناگزیر چنین تحوّل و دگرگونی‌ای در بخش مدیریتی حکومت بی‌پرده سخن گفت و فرمود: بدانید که دگر باره روزگارْ شما را در بوته آزمایش ریخت؛ مانند روزی که خدا پیامبر شما را بر انگیخت. به خدایی که او را به راستی مبعوث فرمود، به هم خواهید در آمیخت و چون دانه که در غربال ریزند یا دیگ‌افراز که در دیگ ریزند، روی هم خواهید ریخت تا کسی که در زیر است زبر شود و کسی که بر زبر است به زیر آید و آنان که واپس مانده‌اند ( سبقتی در اسلام داشتند و کنار رفته بودند ) پیش برانند [ و بار دیگر بر سر کار آیند ] و آنان که [ با حیله و تزویر ] پیش افتاده‌اند، واپس بمانند [ و عقب زده شوند (1) 🔹امیرالمؤمنین علیه‌السلام پس از بیعت مردم، بر عزل همه کارگزاران عثمان ـ غیر از ابوموسی اشعری (2) ـ فرمان داد (3) احتمال به چالش افتادن نظام و همچنین پیشنهادهای مصلحت‌اندیشانی چون ابن‌عبّاس و مغیرة بن شعبه مبنی بر ابقای برخی از کارگزاران عثمان به‌ویژه معاویه، در عزم راسخ امام خللی ایجاد نکرد. ایشان با قاطعیت در پاسخ مغیره فرمود: « به خدا سوگند که حتی اگر بیش از ساعتی هم از روز باقی نمانده باشد بر اجرای نظرم اصرار می‌کنم و از پای نخواهم نشست و هرگز آنان را که تو پیشنهاد کردی ( معاویه و عبداللّه بن عامر ) [ و امثال آنها ] را نخواهم پذیرفت و برای مسئولیتی بر نخواهم گزید ». مغیره گفت: « آنان را تثبیت کن و پس از بیعت مردم و سپاهیان، بر عزل آنها بیندیش و اقدام کن ». امام علیه‌السلامفرمود: « حیله و نیرنگ در آیینم نیست و پستی در کارم راه نیابد ». مغیره با اندکی عقب‌نشینی از پیشنهادهای پیشین، گفت: « پس تنها معاویه را برای در امان بودن از گستاخی او، باقی بگذار و دست از عزل وی بردار. او در میان شامیان دارای جایگاه و برخوردار از نفوذ کلام است، بلکه افزون بر آنچه گفتم، معاویه منصوب و برگزیده عمر بن خطّاب است. همین امتیاز می‌تواند دلیلی برای تثبیت او باشد ». حضرت فرمود: « نه، به خدا سوگند چنین نخواهم کرد. معاویه را حتّی برای دو روز هم بر کاری نخواهم گمارد ». 🔶آن‌حضرت در پاسخ ابن عبّاس نیز که بر ابقای معاویه نظر داشت فرمود:وای بر تو ای ابن عبّاس ! آن کس ( خدا ) که بر رعایت حقّ وادارم می‌کند و با کارگزاران عثمان آشنایم می‌سازد، هرگز از من نخواسته یکی از اینان را شایسته‌تر از دیگران بدانم. اگر پذیرای عزل گردیدند چه بهتر، و گرنه با شمشیر به سراغ آنان می‌روم امیرالمؤمنین علیه‌السلام به دور از هر دغدغه‌ای تسلیم مصلحت‌اندیشان نگردید و پس از عزل کارگزاران خلافت پیشین، خلأ ایجاد شده را با انتصاب جایگزین آنان پر کرد و چنان‌که در فصل سوم گفته شد، بر اساس معیارها و ملاک‌های بایسته کوشید تا نیروهای شایسته و کار آمدی را برگزیند. گزینش و به کارگیری کارگزاران با تقوا، دانا، توانا، امانتدار، مطمئن و دلسوز، شروط اساسی اصلاحات اداری در نظام اسلامی بود که در دوره‌های گذشته خلافت به‌ویژه در دوره عثمان، رعایت نگردید. 💠امیرالمؤمنین علیه‌السلام افزون بر عزل کارگزاران عثمان، از به‌کارگیری یاوران آنان نیز نهی کرد و در نامه‌اش به مالک اشتر، او را از به‌کارگیری چنین افرادی برحذر داشت و فرمود: بدترینِ وزیران تو، کسی است که پیش از تو، وزیر بدکاران بوده و آن که در گناهان آنان شرکت کرده است. پس مبادا چنین کسانی محرم تو باشند که آنان یاوران گنهکاران‌اند و ستمکاران را کمک‌کار بوده‌اند (2) متن کامل کتاب را از کتابخوان پژوهان مطالعه کنید http://pajoohaan.ir/document/729
✅نویسنده: علی‌اکبر امامی حجتی 🔹تهیه: پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن 📒نوبت چاپ: اول، 1399 💠صفحات: 492 🔹قطع: رقعی، شومیز 📒قیمت: 900000 ریال ✍️تاریخ پر فراز و فرود مذهب تشیع، شاهد حضور بزرگ‌مردانی در عرصه علم و فقاهت بوده است که در مناطق مختلفی از سرزمین¬های اسلامی ظهور کرده‌اند. از درون کتب رجالی و تراجم، اطلاعاتی چند درباره این شخصیت‌ها می¬توان استخراج نمود که با طبقه‌بندی و تحلیل داده¬ها به تفکیک مناطق شیعه‌نشین می¬توان آماری کاربردی و سودمند در جهت آشنایی با چگونگی گسترش، پراکندگی و نوزایی‌های تاریخی این مذهب ارائه داد. این نوشتار با مبنای تاریخی و بهره‌جستن از علوم جغرافیا و رجال، ضمن نشان‌دادن وضعیت شیعیان در محدوده آثار رجالی، کمک به اطلاع‌رسانی درست به آمار تمدنی و مذهبی است.
✅تاریخ تشیع ایران بر مبنای سکه شناسی 📒نویسنده: سیدمسعود شاهمرادی 🔶تهیه: پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بيت(ع) 💠نوبت چاپ: اول، 1399 ⬅️صفحات: 376 📒قطع: رقعی، شوميز 🔹قیمت: 700000 ریال ✍️مطالعات تاریخ تشیع در ایران نیازمند استفاده از دانش‌های مکمل مطالعات تاریخی برای دستیابی بیشتر و دقیق‌تر به حقایق تاریخی است. از جمله دانش‌هایی که می‌تواند محققان را در این مسیر یاری نماید، مطالعات سکه‌شناسی است. کتاب حاضر تاریخ تشیع در ایران از آغاز تا تأسیس حکومت صفویه را از دریچه متون و نشانه‌های حک‌شده بر سکه‌های این دوران بررسی و تحلیل کرده است.