eitaa logo
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
2.1هزار دنبال‌کننده
8.7هزار عکس
801 ویدیو
223 فایل
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir پایگاه رادیو پژوهش http://radio.isca.ac.ir کانال رسمی آرشیو صوت پژوهشگاه @isca_seda کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 ارتباط با مدیر و ارسال مطلب @isca25
مشاهده در ایتا
دانلود
✅نشست علمی حکمرانی در قرآن(جلسه هفتم) ✅ ارائه دهنده: استاد نجف لک زایی 🔶دبیر نشست:دکتر مختار شیخ حسینی 🕒زمان:شنبه 1399/2/13 💠مکان: بیگ بلوباتن(فضای مجازی) ⬅️به همت گروه علوم سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 💠https://eitaa.com/isca_seda/656
✅دانشکده الهیات پردیس فارابی دانشگاه تهران با همکاری جهاد دانشگاهی استان قم برگزار می کند 💠 سلسله نشست های علمبے فرهنگی|چالش کرونا و زندگے مومنانه| نشست سی و یکم ⬅️کرونا ومعنويت گرایے جدید ✍️ارائه دهنده: دکتر احمد شاکرنژاد هیات علمی پژوهشکده اخلاق و معنویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🔷زمان: سه شنبه 13/3/1399 ساعت 21:30 🔷پخش زنده نشست در سامانه آموزش مجازی جهاد دانشگامے (امجد) وپوشش خبری توسط ایسنا، ایکنا و خبرگزاری حوزه 🔳 نام کاربری: نام و نام خانوادگی شما رمز عبور : 123456 🌐http://amjad.jde.ir/ 🌐https://www.aparat.com/ut_farabi
✅مدیر گروه دائره المعارف های قرآنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خبر داد: 💠دانشنامه قرآنی «امنیت متعالیه» در حال تدوین است ✍️به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به نقل از پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، حجت الاسلام والمسلمین علی خراسانی در گفت و گو با خبرنگار ما با اعلام این خبر اظهار داشت: در ادامه ارائه دانشنامه های تخصصی قرآنی که برگرفته از دائره المعارف قران کریم است، دانشنامه قرآنی «امنیت متعالیه» را ارائه خواهیم کرد.. 💠جزئیات خبر در لینک زیر 🌐https://b2n.ir/634851
✅مدیر گروه علوم قرآنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خبر داد: 🔷کتاب «ساختار سیاسی جامعه اسلامی از منظر قرآن» در حال تدوین است ✍️مدیر گروه علوم قرآنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی از تدوین کتاب «ساختار سیاسی جامعه اسلامی از منظر قرآن» خبر داد. ⬅️به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به نقل از پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی محمدی در گفت و گو با خبرنگار ما با اعلام خبر تدوین کتاب «ساختار سیاسی جامعه اسلامی از منظر قرآن» اظهار داشت: نظریه اصلی این پژوهش کشف اصول حاکم بر نهادسازی سیاسی اسلامی است. 💠جزئیات خبر در لینک زیر 🌐https://b2n.ir/492463
✅به همت معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی صورت می گیرد؛ بررسی رابطه قرآن و فلسفه با تأکید بر بررسی و نقد مطالعات قرآن پژوهی خاورشناسان» ✍️مدیر گروه مطالعات تطبیقی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی از تدوین کتاب «رابطه قرآن و فلسفه با تأکید بر بررسی و نقد مطالعات قرآن پژوهی خاورشناسان» خبر داد. 🔷به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به نقل از پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی مبینی در گفت و گو با خبرنگار ما با اعلام این خبر اظهار داشت: پروژه کتاب «رابطه قرآن و فلسفه با تأکید بر بررسی و نقد مطالعات قرآن پژوهی خاورشناسان» یکی از پروژه های جدی در دوران اخیر است که بحث اسلامی سازی علوم انسانی را مطرح می کند و اینکه قرآن چگونه می تواند در علوم نقش پیدا کند. 💠جزئیات در لینک زیر 🌐https://b2n.ir/899983
نشست علمی «مکتب فکری سیاسی امام خمینی(ره)» از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار می‌شود. نشست علمی مکتب فکری سیاسی امام خمینی(ره) برگزار می‌شودبه گزارش ایکنا به نقل از اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، به مناسبت سی و یکمین سالگرد ارتحال رهبر کبیر انقلاب اسلامی، نشستی با موضوع «مکتب فکری سیاسی امام خمینی(ره)» از سوی گروه سیاست این پژوهشگاه برگزار می‌شود. در این نشست حجج اسلام سیدسجاد ایزدهی، محسن مهاجرنیا، نجف لک‌زایی و همچنین علیرضا صدرا حضور خواهند داشت. علیرضا داودی نیز دبیر علمی این نشست است. یادآور می‌شود، نشست مکتب فکری سیاسی امام خمینی(ره) روز سه‌شنبه، ۱۳ خردادماه، جاری از ساعت ۱۱ در قم، ‌سالاریه، خیابان بهشت برگزار می‌شود. البته امکان حضور در جلسه به صورت مجازی از طریق نرم‌افزار ادوب کانکت نیز مهیا شده است.
✅عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:اشرافی‌گری مسؤولان با منظومه فکری امام نمی‌سازد 🔶اکبری معلم بر ضرورت ترویج منظومه فکری و اندیشه امام خمینی تأکید کرد و گفت: از دیدگاه امام راحل، حفظ ارزش‌های انسانی اسلامی با زندگی اشرافی و مصرفی میسر نیست. ⏹اشاره: پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) تحول نوینی را در باب مسائل سیاسی ایران اعم از سیاست داخلی و خارجی بر مبنای اسلام ناب محمدی(ص) به دنبال داشت؛ در بعد داخلی، تغییر در ساختار حکومت و نحوه اداره کشور و سپردن امور به دست مردم و در بعد خارجی و بین المللی، تغییر رفتاری و ارزشی را ایجاد کرد. 🔳در همین راستا خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا با جناب آقای دکتر علی اکبری معلم، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، به مناسبت ۱۴ خرداد، سالروز ارتحال رهبر کبیر انقلاب اسلامی در موضوع شاخص های اصلی اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) پرداخته است؛ متن این گفت‌وگو به شرح زیر است: 🔷جزئیات خبر در لینک زیر 🌐https://b2n.ir/092711
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی: حفظ اسلام مبنای نظریه مرجع امنیت از دیدگاه امام خمینی(ره) بود حجت الاسلام والمسلمین لک‌زایی با بیان این که حفظ اسلام مبنای نظریه مرجع امنیت از دیدگاه امام خمینی(ره) بود، گفت: از نظر امام خمینی(ره) دلیل قیام امام حسین(ع)، در خطر دیدن اسلام بود. به گزارش پایگاه خبری پیام اربعین، حجت الاسلام والمسلمین دکتر نجف لک زایی عصر امروز در همایش مجازی «نهضت عاشورا در اندیشه امام خمینی(ره)» که در حرم مطهر امام راحل برگزار شد، ضمن تسلیت به مناسبت سالروز رحلت امام خمینی(ره) اظهار داشت: امروز می‌ خواهیم به مرجع امنیت در سیره امام حسین(ع) بر اساس حادثه عاشورا اشاره کنیم. رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ادامه عنوان کرد: یکی از مباحث مهم در هر بحث امنیتی از مرجع امنیت یاد می‌ کنند؛ منظور از مرجع امنیت گرانبهاترین شی یا گرانبهاترین شخصی است که اگر او به خطر بیافتد حاضریم جان خود را برای آن فدا کنیم. وی با اشاره به تحلیل امام خمینی(ره) از قیام امام حسین(ع) در تبیین موضوع فوق گفت: در مکاتب امنیتی امروز از مراجع مختلف در عرصه امنیت سخن گفته می‌ شود؛ معمولا در نظام های مبتنی بر مکاتب رئالیستی از دولت ها به عنوان مرجع امنیت یاد می‌ شود؛ در برخی نظام ها از فرد و آزادی های فردی و در برخی نظام ها از پادشاه به عنوان مرجع امنیت یاد می‌ شود. حجت الاسلام والمسلمین لک زایی بیان داشت: در قیام عاشورا و قیام امام حسین(ع)، اسلام مرجع امنیت است، بنابراین از نظر امام خمینی(ره) دلیل قیام امام حسین(ع)، در خطر دیدن اسلام بود همچنانکه در یکی از فرمایش های امام حسین(ع) به این مسأله اشاره شده است که فاتحه اسلام با روی کارآمدن کسی به نام یزید خوانده است. وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: بر این اساس، امام راحل معتقد بود هرگاه اسلام در خطر بیافتد ما نیز هم موظف هستیم که با اقتدای به امام حسین(ع) از اسلام دفاع بکنیم، برای مستند کردن سخنان خود به بخش هایی از سخنان امام راحل اشاره می‌ کنیم؛ در یک مورد ایشان فرمودند: اسلام خیلی عزیز است و خیلی فدایی داده است که امام حسین(ع) نمونه آن است، الان نوبت ما است که اسلام به دست ما افتاده است و باید فکر این باشیم که اسلام را حفظ کنیم. معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی با بیان این که اگر مرجع امنیت اسلام باشد باید مفهوم امنیت را از اسلام بگیریم، گفت: امنیت فقط به معنای بقای دنیوی نیست بلکه منظور بقای اخروی هم هست و اگر فردی به جای بهشت سر از جهنم دربیاورد واجد امنیت نیست. وی در ادامه سخنان خود خاطرنشان ساخت: در یک مورد دیگری حضرت امام(ره) فرمودند: اگر امام حسین(ع) نبود یزید و پدرش اسلام را به فراموشی سپرده بوند و اگر هم فراموش نشده بود، یک رژیم طاغوتی می‌ داشتیم و اگر سید الشهدا نبود، این رژیم طاغوت تقویت می‌ شد و به جاهلیت برمی گشتیم و ما نیز مسلم طاغوتی بودیم. حجت الاسلام والمسلمین لک زایی یادآور شد: بنابراین رویکرد ما در قبال انقلاب اسلامی اقتدا به نهضت حسینی و با هدف حفظ اسلام باشد همچنانکه امام خمینی(ره) بر این مسأله تأکید داشتند. وی با تأکید بر این که برخی از افراد فقط به دنبال مادیات هستند، ابراز داشت: طبق نظر امام راحل، اصل این است که مکتب برای ما در اولویت باشد و رفاه و امور دنیوی را هم با ملاک های مکتب تعین می‌ کنیم و راهکار امام خمینی(ره) نیز در این مسیر راهکار استقامت است.
مرجع امنیت در قیام امام حسین علیه السلام .mp3
12.55M
✅مرجع امنیت در قیام امام حسین علیه السلام از منظر امام خمینی رضوان الله تعالی 🔷ارائه دهنده: استاد نجف لک زایی ریاست محترم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ⬅️زمان: دوشنبه 1399/3/12 💠این برنامه به مناسبت سالگرد ارتحال امام راحل از طریق فضای مجازی در حرم امام ارائه شده است. 🌐https://eitaa.com/isca24/7440
✅نشست علمی حکمرانی در قرآن(جلسه دهم) ✅ ارائه دهنده: استاد نجف لک زایی 🔶دبیر نشست:دکتر رجبعلی اسفندیار 🕒زمان:سه شنبه 1399/2/16 💠مکان: بیگ بلوباتن(فضای مجازی) ⬅️به همت گروه علوم سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 💠https://eitaa.com/isca_seda/669
💠قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ نقطه عطف انقلاب اسلامی؛ نتایج و پیامدها ✅دکتر علی اکبری معلم، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ⏹قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ بر اساس مبانی اسلام و با رهبری حضرت امام خمینی و روحانیت شیعه با هدف نفی استبداد، استعمار و سلطه فرهنگ غربی آغاز شد. این قیام نیروی مذهبی که برای دفاع از اسلام و مرجعیت شیعه و برای حفظ هویت اسلامی ایرانی و استقلال کشور به وقوع پیوست، نقطه عطف تاریخ انقلاب اسلامی محسوب می‌شود؛ که نتایج و پیامدهای مهمی را به دنبال داشته است. 💠 از نتایج و پیامدهای اصلی قیام ۱۵ خرداد می توان به موارد زیر اشاره کرد: 1️⃣. تکامل و تقویت نیروی مذهبی و الگوی تعالی اسلامی؛ به دلیل انتقال رهبری مخالفان رژیم پهلوی به نیروی مذهبی، رو آوردن بازاریان به اسلام سیاسی مد نظر امام خمینی، تعمیق پیوند سه گروه روحانیون، دانشجویان و بازاریان در مبارزه با استبداد و استعمار و اسلام خواهی و آغاز دور جدید مبارزات سیاسی حوزه های علمیه و روحانیت شیعه؛ 2️⃣. توجه و تاکید نهضت بازگشت به خویشتن و نیروی مذهبی در مبارزه با شخص شاه و سرنگونی رژیم سلطنتی؛ 3️⃣. احساس ضرورت برای ارائه طرح جایگزین رژیم سلطنتی پهلوی و تشکیل حکومت اسلامی برای اجرای قوانین اسلامی و عدالت اجتماعی؛ 4️⃣. تقویت سازماندهی تشکل‌ها و گروه های مبارز؛ و ... والسلام علیکم و رحمة الله 🌐https://eitaa.com/isca24/7442
پیام تسلیت به همکار گرامی جناب آقای رضا حسن نتاج
✅در محضر قرآن کریم ⬅️موضوع: فرد و جامعه قرآنی 💠متن: کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، اثر رهبر معظم انقلاب امام خامنه ای ✍️ارائه دهنده: استاد نجف لک زایی جلسه بیست و دوم 🔳زمان: سه شنبه 1399/3/13 ساعت 12 ظهر الی 12:30 💠 (فایل صوتی در ایتا) 🌐https://eitaa.com/isca_seda/672 💠 فایل صوتی در تلگرام 🌐https://t.me/isca24/7551 💠فایل ویدیویی در یوتیوب 🌐https://youtu.be/zlQU614xPms 💠فایل ویدیویی درآپارات 🌐https://www.aparat.com/v/I5mtX
نشست علمی مکتب سیاسی فکری امام خمینی برگزار شد  به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به نقل از خبرگزاری رسا، نشست علمی مکتب سیاسی فکری امام خمینی توسط گروه سیاست پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه به میزبانی خبرگزاری رسا بصورت مجازی برگزار شد. حجت الاسلام والمسلمین لک زایی در پایان نشست علمی مکتب فکری سیاسی امام خمینی(ره) به عنوان آخرین سخنران، با تسلیت ارتحال امام خمینی(ره) بررسی مکتب را از دریچه های گرامی داشت شخصیت های بزرگ دانست و گفت: با بررسی مکتب امام خواهیم فهمید چگونه می توان ادمه دهنده را آنها باشیم. رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ادامه به بنیان های فکری سیاسی امام خمینی(ره) اشاره کرد و گفت: حدیث عقل و جهل عهده دار تببین مبانی فکری سیاسی امام خمینی(ره) است و این روایت بیشترین مباحث در عرصه فرد سازی، جامعه سازی، دولت سازی و تمدن سازی را در اختیار ما قرار می دهد زیرا ۷۵ شاخص برای عقل و عقل گرایان و ۷۵ شاخص برای افراد جاهل ذکر کرده است که اگر امروز به دنبال الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت هستیم می تواند مورد استفاده قرار گیرد. وی ادامه داد: امام خمینی(ره) در کتاب شرح حدیث عقل و جهل به نظریه دو فطرت اشاره می کند که براساس این نظریه همه انسان ها از نظر آفرینش و فطرت به دنبال اعمال مطلق هستند یعنی تمام افراد می خواهند از وضع موجود به سمت وضع مطلوب حرکت کنند اما در این حرکت برخی انسان ها در مصداق کمال مطلوب اشتباه می کنند و در عوض کمال مطلق حقیقی، به دنبال کمالات تخیلی هستند. حجت الاسلام والمسلمین لک زایی افزود: ممکن است فردی کمال مطلق را ثروت بداند و فردی مورد دیگری را، بنابراین در عرصه های مختلف با دو رویکرد کلان، با انسان هایی به دنبال خیر حقیقی و انسان هایی به دنبال شر مواجه هستیم بنابراین امام(ره) براساس حدیث عقل و جهل از دو الگوی کمال در عرصه سیاست صحبت می کنند؛ الگوی نخست، توحیدی است که شامل حکمرانی، حضرت موسی(ع)، یوسف(ع)، پیامبر اکرم(ص) و امام علی(ع) است یعنی امام خمینی(ره) براساس حدیث عقل و جهل طرح معنوی کردن سیاست در دنیای معاصر را مطرح می کنند. وی تصریح کرد: در صورت معنوی شدن سیاست، به صورت طبیعی توحیدی خواهد بود و در صورت توحیدی شدن سیاست، زمینه های میل به بقاء الهی برای مردم فراهم می شود اما در مقابل سیاست طاغوتی که همان سیاست ابوجهل، ابوسفیان است متولد می شود که در مظاهر کنونی با نظامات سیاسی همانند آمریکا و اسرائیل مواجه هستیم. استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: در صورت صحیح شدن سیاست ورزی، اصل و اساس، توحید و انگیزه های الهی خواهد شد و پس از تشکیل حکومت در پرهیز از استبداد و مبارزه با استبداد متجلی می شود که نتیجه آن انقلاب اسلامی است و در سطح منطقه ای، سرنگونی اسرائیل و آزادی فلسطین، در سطج جهانی مبارزه با سلطه با رهبری آمریکا است. حجت الاسلام والمسملین لک زایی در ادامه به سؤال دبیر علمی پاسخ داد. علیرضا داودی دبیر علمی_ تفاوت ذاتی نظام براساس جنود عقل در برابر نظام مبتنی بر جهالت ایجاب می کند نبرد با استکبار یک امر ضروری و مداوم در اندیشه امام خمینی(ره) باشد این در حالی است که برخی به منظور تحریف اندیشه امام خمینی(ره) تصویری از امام(ره) را ارائه می دهند که در آخر عمر نسبت به استکبار دارای تغییر، وضع شده بود، براساس تصویر ارائه شده آیا این امر قابل پذیرش است.؟ ریس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان این که بحث مستکبران و کفار را باید از یکدیگر جدا کرد، گفت: براساس سوره ممتحنه، گروه های خارج از نظام اسلامی به دو بخش تقسیم می شوند که از دو تعبیر ینهاکم الله و لاینهاکم یعنی ارتباط با برخی را نهی و ارتباط با برخی را بدون مشکل معرفی می کند. دسته دوم شامل غیر مسلمان هایی است که دارای دو شاخصه عدم جنگ با دین اسلام یا عدم اشغال سرزمین اسلامی را دارا باشند و دسته اول اما دسته اول دست به چنین کاری زده اند که اسرائیل اشغال گر است و آمریکا نیز در اشغالگری به اسرائیل کمک کرده است. نکته دیگر مربوط به دشمن شناسی در داخل جامعه اسلامی است به عبارت دیگر دشمن شناسی گاهی مربوط به زمان پیش از تشکیل نظام اسلامی است که شامل مشرکان می شود و گاهی مربوط به پس از تشکیل نظام اسلامی است زیرا علاوه بر دشمنان بیرونی مشکل درونی نیز ایجاد می شود که همان نفاق است. نفاق بیماری و آسیبی است که پس از شکل گیری دولت دینی و اسلامی رخ می دهد چنانچه در آیات مکی بحثی در زمینه منافقان مطرح نمی شود زیرا در آن زمان مسلمان شدن هزینه دارد اما پس از هجرت پیامبراکرم(ص) به مدینه با گروهی مواجه می شویم که خداوند به عنوان منافق از آنها یاد کرده است که گفته می شود خطر آنها بیش از کافران است و در سخنان امام خمینی(ره) به ویژه فرمایشات ایشان پس از انقلاب اسلامی این موراد مشاهده می شود.
✅نشست علمی مکتب سیاسی فکری امام خمینی برگزار شد. 🔷 نشست علمی مکتب سیاسی فکری امام خمینی توسط گروه سیاست پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه به میزبانی خبرگزاری رسا بصورت مجازی برگزار شد. 💠حجت الاسلام والمسلمین لک زایی در پایان نشست علمی مکتب فکری سیاسی امام خمینی(ره) به عنوان آخرین سخنران، با تسلیت ارتحال امام خمینی(ره) بررسی مکتب را از دریچه های گرامی داشت شخصیت های بزرگ دانست و گفت: با بررسی مکتب امام خواهیم فهمید چگونه می توان ادمه دهنده را آنها باشیم. ♈️رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ادامه به بنیان های فکری سیاسی امام خمینی(ره) اشاره کرد و گفت: حدیث عقل و جهل عهده دار تببین مبانی فکری سیاسی امام خمینی(ره) است و این روایت بیشترین مباحث در عرصه فرد سازی، جامعه سازی، دولت سازی و تمدن سازی را در اختیار ما قرار می دهد زیرا ۷۵ شاخص برای عقل و عقل گرایان و ۷۵ شاخص برای افراد جاهل ذکر کرده است که اگر امروز به دنبال الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت هستیم می تواند مورد استفاده قرار گیرد. ❎وی ادامه داد: امام خمینی(ره) در کتاب شرح حدیث عقل و جهل به نظریه دو فطرت اشاره می کند که براساس این نظریه همه انسان ها از نظر آفرینش و فطرت به دنبال اعمال مطلق هستند یعنی تمام افراد می خواهند از وضع موجود به سمت وضع مطلوب حرکت کنند اما در این حرکت برخی انسان ها در مصداق کمال مطلوب اشتباه می کنند و در عوض کمال مطلق حقیقی، به دنبال کمالات تخیلی هستند. 🔶حجت الاسلام والمسلمین لک زایی افزود: ممکن است فردی کمال مطلق را ثروت بداند و فردی مورد دیگری را، بنابراین در عرصه های مختلف با دو رویکرد کلان، با انسان هایی به دنبال خیر حقیقی و انسان هایی به دنبال شر مواجه هستیم بنابراین امام(ره) براساس حدیث عقل و جهل از دو الگوی کمال در عرصه سیاست صحبت می کنند؛ الگوی نخست، توحیدی است که شامل حکمرانی، حضرت موسی(ع)، یوسف(ع)، پیامبر اکرم(ص) و امام علی(ع) است یعنی امام خمینی(ره) براساس حدیث عقل و جهل طرح معنوی کردن سیاست در دنیای معاصر را مطرح می کنند. ✍وی تصریح کرد: در صورت معنوی شدن سیاست، به صورت طبیعی توحیدی خواهد بود و در صورت توحیدی شدن سیاست، زمینه های میل به بقاء الهی برای مردم فراهم می شود اما در مقابل سیاست طاغوتی که همان سیاست ابوجهل، ابوسفیان است متولد می شود که در مظاهر کنونی با نظامات سیاسی همانند آمریکا و اسرائیل مواجه هستیم. 🔷استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: در صورت صحیح شدن سیاست ورزی، اصل و اساس، توحید و انگیزه های الهی خواهد شد و پس از تشکیل حکومت در پرهیز از استبداد و مبارزه با استبداد متجلی می شود که نتیجه آن انقلاب اسلامی است و در سطح منطقه ای، سرنگونی اسرائیل و آزادی فلسطین، در سطج جهانی مبارزه با سلطه با رهبری آمریکا است. ♈️حجت الاسلام والمسملین لک زایی در ادامه به سؤال دبیر علمی پاسخ داد. علیرضا داودی دبیر علمی_ تفاوت ذاتی نظام براساس جنود عقل در برابر نظام مبتنی بر جهالت ایجاب می کند نبرد با استکبار یک امر ضروری و مداوم در اندیشه امام خمینی(ره) باشد این در حالی است که برخی به منظور تحریف اندیشه امام خمینی(ره) تصویری از امام(ره) را ارائه می دهند که در آخر عمر نسبت به استکبار دارای تغییر، وضع شده بود، براساس تصویر ارائه شده آیا این امر قابل پذیرش است.؟ ▶️ریس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان این که بحث مستکبران و کفار را باید از یکدیگر جدا کرد، گفت: براساس سوره ممتحنه، گروه های خارج از نظام اسلامی به دو بخش تقسیم می شوند که از دو تعبیر ینهاکم الله و لاینهاکم یعنی ارتباط با برخی را نهی و ارتباط با برخی را بدون مشکل معرفی می کند. دسته دوم شامل غیر مسلمان هایی است که دارای دو شاخصه عدم جنگ با دین اسلام یا عدم اشغال سرزمین اسلامی را دارا باشند و دسته اول اما دسته اول دست به چنین کاری زده اند که اسرائیل اشغال گر است و آمریکا نیز در اشغالگری به اسرائیل کمک کرده است. ✅نکته دیگر مربوط به دشمن شناسی در داخل جامعه اسلامی است به عبارت دیگر دشمن شناسی گاهی مربوط به زمان پیش از تشکیل نظام اسلامی است که شامل مشرکان می شود و گاهی مربوط به پس از تشکیل نظام اسلامی است زیرا علاوه بر دشمنان بیرونی مشکل درونی نیز ایجاد می شود که همان نفاق است. نفاق بیماری و آسیبی است که پس از شکل گیری دولت دینی و اسلامی رخ می دهد چنانچه در آیات مکی بحثی در زمینه منافقان مطرح نمی شود زیرا در آن زمان مسلمان شدن هزینه دارد اما پس از هجرت پیامبراکرم(ص) به مدینه با گروهی مواجه می شویم که خداوند به عنوان منافق از آنها یاد کرده است که گفته می شود خطر آنها بیش از کافران است و در سخنان امام خمینی(ره) به ویژه فرمایشات ایشان پس از انقلاب اسلامی این موراد مشاهده می شود.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:  کرونا خدمت به خلق را به عنوان یک آئین، وارد مناسک جمعی ما کرد لک‌زایی گفت: اتفاقی که در جامعه ما رخ داد و باعث شد که از پس مدیریت این فضا برآییم این بود که فرصت خدمت به عنوان گونه‌ای از مناسک جمعی جدید در جهت کمک به دیگران از سوی مردم ما به رسمیت شناخته شد. به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید بخش اول گفتگوی ما با «شریف لک زایی»، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی درباره تاثیرات ظهور پدیده کرونا و تبعات آن بر  مناسک دینی، پوست اندازی و تحولات کارکردی مناسک جمعی و ارتباط میان بلایای جمعی و گرایش به معنویت است. امروز در فضای پس از کرونا برخی از افول مناسک دینی به ویژه مناسک جمعی سخن می گویند. آیا بحران هایی نظیر کرونا می تواند به تعطیلی مناسک دینی منجر شود؟ جامعه ما به ویژه در این چند ماه چه پوست اندازی ها و تحولاتی را در این عرصه شاهد بود؟ ادامه از طریق لینک زیر: http://www.shabestan.ir/detail/News/934706
کرونا و معنویت جدید.mp3
15M
✅دانشکده الهیات پردیس فارابی دانشگاه تهران با همکاری جهاد دانشگاهی استان قم برگزار کرد. 💠 سلسله نشست های علمبے فرهنگی|چالش کرونا و زندگے مومنانه| نشست سی و یکم ⬅️کرونا ومعنويت گرایے جدید ✍️ارائه دهنده: دکتر احمد شاکرنژاد هیات علمی پژوهشکده اخلاق و معنویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🔷زمان: سه شنبه 13/3/1399 ساعت 21:30 🔷پخش زنده نشست در سامانه آموزش مجازی جهاد دانشگامے (امجد) 🌐https://eitaa.com/isca_seda/673
✅ابراهیم علی پور مدیر پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی در باره حکمت امام خمینی و نگاه او به انسان متعالی اظهار داشت 💠امام خمینی حکیمی متاله و انسانی متعالی است که بر مبنای وحی محوری و عقل مداری جامع شریعت عقلانیت و طریقت برای رسیدن به حقیقت بود . امام خمینی علاوه بر آنکه مجاهدی خستگی ناپذیر ، مبارزی نستوه و بنیان گذار حکومت اسلامی در عصر تجدد بود. حکیمی توانمند و صاحب نظریه ای فلسفی در موضوعات گونا گون بود . که در این بخش به انسان متعالی از نگاه وی اشاراتی می کنیم ⏹امام خمینی (ره)، به عنوان حکیمی متأله با استفاده از مبانی کلامی و تفکرات دینی، ضمن بیان دیدگاه بدیع در حوزه شناخت انسان، تصویری روشن از سیر انسان‌ تا تعالی ارائه داده‌ و با ایجاد رابطه میان مراتب انسانیت و توحید، گام بلندی در ارائه انسان شناسی توحیدی و تبیین الگوی عملی آن برداشته‌اند. ایشان با نگاهی جامع به انسان، سعی در ارائه ساختار متعالی انسان موحد و ترسیم عملی آن در بنیان و بنیاد جامعه اسلامی دارد که از آن به ضيافت الهی تعبیر می‌نماید. 💠جزئیات یادداشت در لینک زیر 🌐https://linkt.ir/Bwd