eitaa logo
مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان
982 دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
2.3هزار ویدیو
477 فایل
صفحه رسمی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان آدرس: خیابان مسجد سید کوچه ۲۴ تلفن: ۰۳۱۳۲۳۵۷۶۱۳ نمابر: ۰۳۱۳۲۳۵۷۸۷۵ ارتباط با ادمین: @isfahanmasajed_admin کانال خبرنامه: @khabarnamehmasjed کانال منبر: @menbarisfahan
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع: «، خدمتی بزرگ به بشریت (٢)» ✍️ مناسبت روز: امروز سالروز شهادت امام صادق (ع)، ششمین امام معصوم و جانشین پیامبر اسلام (ص) است، لذا ضمن عرض تسلیت و تعزیت، سخن خود را با سلام و صلوات به روح بلند این امام همام آغاز می‌نمائیم؛ در روز گذشته در رابطه با «نهضت عظیم علمی» امام صادق (ع) به‌عنوان خدمتی بزرگ به جهان بشریت سخن گفتیم؛ اما متأسفانه بعضی از مغرضین و افراد غافل و جاهل در طول تاریخ، این نهضت بزرگ را زیر سؤال برده‌اند که چرا امام از موقعیت ویژه خود در این زمان در برابر غاصبان خلافت، قیام مسلحانه ننموده و مبارزه‌ی مستقیم نکردند؛ در حالی که بنی‌امیه و بنی‌العباس هر دو ضعیف بودند و امام صادق (ع) نیز از چنان آزادی و اقبالی برخوردار بودند که توانسته‌اند بیش از چهار هزار شاگرد را در مکتب خود تربیت نمایند؛ لذا دوران امامت سی و چهار ساله‌ی حضرت را بی‌فایده و یا بسیار کم فایده خوانده‌اند!!! البته مسلماً این برداشت جاهلانه از آن روست که این افراد از قدرت علم و دانش، و نقش آن در تشکیل حکومت و تمدن اسلامی غافلند؛ و اهداف امام صادق (ع) از نهضت بزرگ علمی را درک نکرده‌اند! و نمی‌دانند که در نگاه اسلام، علم و دانش به عنوان یک قدرت و از عوامل اصلی و اساسی ایجاد حکومت و سلطنت است؛ چنانچه امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: «العِلمُ سُلطانٌ، مَن وَجَدَهُ صالَ بِهِ، ومَن لَم يَجِدهُ صيلَ عَلَيهِ»: «دانش، سلطنت و قدرت است، هر كه آن را بيابد، با آن يورش برد و هر كه آن را از دست بدهد، بر او يورش برند» (شرح‏ نهج‌البلاغه، ابن‌ابی‌الحدید، ج ۲۰، ص ۳۱۹) بر همین اساس امام صادق (ع) در این دوران، خط و استراتژی کلی امامت و رهبری خود را به عنوان یک «مبارز واقعی» در سه محور اصلی پی‌ریزی نمودند که رهبر معظم انقلاب در «کتاب پیشوای صادق» خود، این سه بُعد را به خوبی ترسیم کرده‌اند: ۱- تبیین و تبلیغ مسأله‌ی امامت و ولایت؛ ۲- تبلیغ و بیان احکام دین به شیوه‌ی فقه جعفری و نیز تفسیر قرآن بر اساس بینش شیعی؛ ۳- ایجاد تشکیلات پنهانی ایدئولوژیک سیاسی؛ از نگاه کلی اسلام نیز همین سه محور، یعنی «امام»، «علم» و «امت» در واقع سه ضلع تشکیل حکومت و تمدن اسلامی است؛ هر چند که اقتضائات خاص آن دوره ایجاب کرده که امام صادق (ع)، ضلع «علم» را به عنوان یکی از مهم‌ترین پایه‌های قدرت در تشکیل نظام اسلامی، بیشتر تقویت نمایند؛ حضرت صادق (ع) در این دوران ویژه دو راه داشتند؛ یا باید وارد کارزار سیاسی و مبارزه‌ی علنی می‌شدند که با توجه به آماده نبودن کامل شرایط آن زمان و وجود جهل بسیار در مردم، و یاران بی‌وفا چه‌بسا به یک انتحار سیاسی دست می‌زدند! و یا این‌که به یک انقلاب صامت و بنیادی روی می‌آوردند و با کار فکری و مبارزه‌ی با تحریف دین، درحقیقت شاهرگ دستگاه خلافت دروغین بنی‌العباس را می‌بریدند؛ دستگاهی که با تکیه دروغین بر دین تشکیل شده و بر جهل و نادانی مردم استوار بود؛ لذا امام صادق (ع) با درک دقیق اوضاع و علم و بصیرت کامل، تصمیم گرفتند که با مجاهده علمی و تبیین اسلام ناب محمدی، مبانی حکومت کفر را ساقط کنند تا حکومت‌ اسلامی بر پایه‌ی قدرت علم و دانش، و فهم و دانایی مردم بنا شود؛ ✍️ در نتیجه می‌بایست حضرت صادق (ع) را رهبری متفکر و دوراندیش، و مبارزی بزرگ، و مجاهدی خستگی‌ناپذیر بدانیم که با نهضت بزرگ خود، بشر را از تاریکی جهل و نادانی نجات داده‌ و ظرفیت یک حکومت به معنای واقعی اسلامی را فراهم نموده‌اند. 📚 برداشتی از کتاب «پیشوای صادق» نوشته حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ وقایع مهم روز: ☀️ سالروز شهادت مجيد شريف‌واقفی به دست منافقین کوردل (١٣۵۴ ش) ☀️ سالروز تأسیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به فرمان امام خمینی (ره) در سال ١٣۵٨ شمسی 🌲 روز جهانی ماما 💠 حدیث روز: 💎 پيامبر اکرم (ص): «العِلمُ عِلمانِ: عِلمُ الأديانِ و عِلمُ الأبدانِ» «علم بر دو قسم است: علم دين و علم بدن (علم پزشكى)» 📚 كنزالفوائد ، ج٢، ص١٠٧ https://eitaa.com/ROOZBARG
614.8K
مناسبت: «» موضوع: ❓با توجه به مراجعه زنان به برخى پزشکان مرد و آثار مترتب بر آن، آيا بر زنانى که استعداد يادگيرى علوم پزشکى مربوط به زنان را دارند، واجب است که اين علوم را ياد بگيرند؟ ✅ يادگيرى درحد رفع نيازهاى ضرورى، واجب كفائى است. ❓در صورتی که پزشک متخصص همجنس و غیرهمجنس برای خانم‌ها وجود دارد؛ اما پزشک مرد برای معاینه و معالجه‌ از تخصص بالاتری برخوردار است، آیا در این صورت مراجعه به پزشک مرد برای خانم‌ها جایز است؟ ✅ در صورتی که پزشک همجنس وجود دارد و می‌تواند معاینه و معالجه کند هرچند ممکن است، پزشک غیرهمجنس تخصص بالاتری داشته باشد، مراجعه به پزشک غیرهمجنس در صورتی که مستلزم لمس و نظر حرام باشد جایز نیست. اما اگر تخصص پزشک همجنس خیلی پایین است و مطمئن هستند که نمی‌تواند معالجه کند، در این صورت در حقیقت پزشک همجنس که بتواند این بیمار را معالجه کند وجود ندارد؛ اما باید توجه داشت بهانه‌ی اینکه پزشک غیرهمجنس تخصص بالاتری دارد و بهتر عمل می‌کند، مجوزی برای مراجعه به او نیست. 📚 http://khamenei.ir https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع: « دین، وظیفه‌ای همگانی» ✍️ مناسبت روز: ١۶ اردیبهشت ماه سالروز تأسیس اولین نهاد فرهنگی و تبلیغی انقلاب اسلامی ایران است، که به‌منظور ایفای نقش واسط فعال میان حوزه‌های علمیه و نیازهای دینی مردم و نظام اسلامی به فرمان حضرت امام خمینی (ره) در سال ۱۳۵۸ در حوزه علمیه قم تأسیس شد؛ این نهاد حوزوی تبلیغی، ابتدا با عنوان «دائره‌ی تبلیغات امام» و سپس با نام «دفتر تبلیغات امام» و در نهایت با عنوان «دفتر تبلیغات اسلامی حوزه‌ علمیه‌ قم» زیر نظر «ولی‌فقیه» و با انتصاب مستقیم رئیس و اعضای هیأت امنای آن توسط امامین انقلاب تا به امروز به فعالیت‌های ارزشمند خود در عرصه‌های مختلف دینی و انقلابی همت گمارده است؛ اصلی‌ترین مأموریت این نهاد حوزوی، که رهبر معظم انقلاب آن را به‌عنوان «نماد روشنفکری حوزه» معرفی نموده‌اند، «تبیین و گسترش باور، بینش و ارزش‌های اسلامی و انقلابی، و تعمیق و توسعه دانش و معرفت اسلامی» است که امروزه با پشتوانه‌ی سترگ ۴۵ ساله، خدمات ارزشمندی را در عرصه‌های: آموزشی"، "پژوهشی"، "فرهنگی و تبلیغی"، و "فضای مجازی، هنر و رسانه" به حوزه‌های علمیه، ملت بزرگ ایران و نظام مقدس جمهوری اسلامی ارائه می‌نماید؛ ✅ «بزرگترین سامانه تبلیغی کشور؛ اولین سامانه تبلیغ تخصصی و اولین مرکز خلاقیت ونوآوری در عرصه فرهنگ و معارف دینی با عنوان اشراق»؛ ✅ «دانشگاه باقرالعلوم (ع) به‌عنوان یکی از بزرگترین دانشگاه‌های کشور در عرصه علوم انسانی اسلامی و چندین مؤسسه آموزش عالی حوزوی»؛ ✅ «بزرگترین پژوهشگاه کشور در عرصه علوم و فرهنگ اسلامی»؛ ✅ «پرافتخارترین ناشر کشور با عنوان بوستان کتاب»؛ ✅ «بزرگترین سامانه نشریات دینی با انتشار ٢١ نشریه نیمه تخصصی و تخصصی»؛ ✅ و «بزرگترین مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی»، تنها بخشی از ظرفیت‌های ارزشمند این نهاد بی‌بدیل حوزوی است. لذا ضمن عرض تبریک و گرامیداشت سالروز تأسیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، و آرزوی توفیق روزافزون برای همه‌ی دست‌اندرکاران، دانش‌پژوهان، پژوهشگران و مبلغان این نهاد ارزشمند حوزوی، سخن امروز را با موضوع «تبلیغ دین، وظیفه‌ای همگانی» آغاز می‌نمائیم؛ «اسلام» دینی جهان‌شمول و کامل‌ترین و آخرین دین الهی است که مسلماً تمامی ملت‌ها و اقوام در صورت آشنایی با حقایق، دستورات، احکام و آداب این آئین انسان ساز به سعادتمندی و خوشبختی در دنیا و آخرت خواهند رسید؛ بر این اساس، مسأله تبلیغ دین، یکی از مسائل اساسی در حیات اجتماعی بشر است و مخصوص یک دوره نیست! تبلیغی که از آن در قرآن به «بلاغ»، «بیان»، «تبیین» و از این قبیل تعبیر شده و در آیات متعددی مورد اهتمام قرار گرفته است، چنانچه خداوند در آیه ٣٣ سوره فصلت می‌فرماید: «وَ مَنْ أَحْسَنُ قَوْلاً مِمَّنْ دَعا إِلَى‌اللَّهِ وَ عَمِلَ صالِحاً وَ قالَ إِنَّنی‏ مِنَ الْمُسْلِمینَ»: «چه کسى خوش گفتارتر است از آن کس که دعوت به سوى خدا مى‏کند و عمل صالح انجام مى‏دهد و مى‏گوید: من از مسلمانانم»؛ همچنین در آیه ١٠۴ سوره آل‌عمران می‌فرماید: «باید گروهى از شما باشند که (مردم را) به نیکى‌ها دعوت‏ و به خوبى‌ها‌ امر کرده؛ و از بدى‌ها و زشتی‌ها نهى نمایند و به درستی که آنان از رستگارانند». لذا تبلیغ عمومی دین، وظیفه‌ای همگانی است و به قشر خاصی منحصر نمی‌باشد؛ اما خداوند در آیه ١٢٢ سوره توبه در رابطه با تبلیغ تخصصی دین، دستور ویژه‌ای صادر نموده تا عده‌ای از مؤمنان با تحصیل علوم اسلامی، خود را برای انجام این کار بسیار مهم مجهز نمایند: «وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً ۚ فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ»: «و نباید مؤمنان همگی (در موقع جنگ) بیرون روند؛ پس چرا از هر طایفه‌ای، جمعی برای جنگ و گروهی نزد رسول خدا برای آموختن علم دین مهیا نباشند تا قوم خود را چون به نزدشان بازگشتند بیم دهند، تا شايد آنان (از گناه و طغيان) حذر كنند» لذا بر اساس این آیه، عده‌ای از مردم باید برای تبلیغ دین و ارشاد مؤمنین در حوزه‌های علمیه تربیت شوند و سپس به تبلیغ در این عرصه‌ی خطير همت گمارند؛ ✍️ در پایان بدیهی است که در عصر حاضر، یکی از بهترین و والاترین مصادیق یاری امام زمان (عج)، دفاع از دین و مکتب اهل‌بیت و مقابله با هجوم مخالفان و پاسخگویی به شبهات عدیده آنهاست؛ لذا طبق روایات اسلامی بر تمامی مؤمنین و مؤمنات که ظرفیت و توانایی لازم را دارند، واجب کفایی است که خود را به علمِ دین مجهز نموده و در حد توان در راه تبلیغ دین و مکتب نورانی اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) گام بردارند. https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 پادکست مناسبت: «سالروز تأسیس _تبلیغات_اسلامی حوزه علمیه قم» موضوع: « دین، وظیفه‌ای همگانی» https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ وقایع مهم روز: 🔹 مناسبت خاصی نداریم. 💠 حدیث روز: 💎 امـام صـادق (ع): «ثَلاثٌ مَنْ کُنَّ فیهِ فَهُوَ مُنافِقٌ وَ اِنْ صامَ وَ صَلّی: مَنْ اِذا حَدَّثَ کَذِبَ وَ اِذا وَعَدَ اَخْلَفَ وَ اِذَا ائْتـُمِنَ خـانَ» «سه خصلت عـلامت نفاق اسـت، گرچه صاحبش (ظاهراً) اهل نماز و روزه باشد: دروغگویی، خلف وعده و خیانت در امانت» 📚 تحف‌العقول، ص۲۲۹ https://eitaa.com/ROOZBARG
406.8K
مناسبت: ایام پس از شهادت (ع) موضوع: ❓آیا پخش سخنرانی و مداحی و مانند آن، از بلندگوی مسجد و حسینیه جایز است؟ ✅ اگر چه اقامه مراسم و شعائر دینی در زمان‌های مناسب در مسجد و حسینیه از بهترین کارها و جزو مستحبات مؤکد می‌باشد، ولی واجب است برگزار کنندگان مراسم از اذیّت و ایجاد مزاحمت برای همسایگان پرهیز کنند، هرچند با قطع صدای بلندگوی خارج مجلس و اختصاص آن به داخل باشد. ❓آیا می توان از اموال بیت المال برای مراسم عزاداری استفاده کرد؟ ✅ بطور کلی این‌گونه امور تابع قوانین و مقررات اداره مربوطه می‌باشد و تخلف از آن جایز نیست؛ و اگر بر طبق قوانین و مقررات باشد، مانع ندارد. 📚منبع: khamenei.ir https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع: «چرایی عدم تشکیل توسط (ع)» ✍️ مناسبت روز: امروز طبق تقویم شمسی و قمری مناسبت خاصی نداریم؛ اما در دو روز گذشته به مناسبت ایام شهادت امام صادق (ع) عرض کردیم که در دوران امامت آن حضرت، به دلیل افول بنی‌امیه، فرصتی ویژه فراهم شد و امام با درک دقیق اوضاع و بصیرت کامل، نسبت به ایجاد «نهضت بزرگ علمی» اقدام و با تبیین اسلام ناب، و مبارزه‌ی با تحریف دین، درحقیقت شاهرگ دستگاه خلافت ظلم و تزویر را بریدند؛ دستگاهی که با تکیه بر دین انحرافی تشکیل شده و استوار بر جهل مردم بود! ❓اما پرسش این است که چرا امام صادق(ع) پس از نهضت علمی و روشنگری اجتماعی و فرهنگی، و تعلیم و تربیت بیش از چهارهزار شاگرد، از این فرصت طلایی برای قیام و پس گرفتن خلافت الهی استفاده نکردند؟ ✅ در جواب به این پرسش باید گفت که بی‌شک همه‌ی امامان معصوم به عنوان پیشوایان راستین جامعه‌ی اسلامی در پی این بودند که جامعه را از حاکمیت‌های جائر و فاسق و فاسد نجات دهند و با هدایت و رهبری الهی، سعادت دنیا و آخرت امت اسلامی را تأمین نمایند؛ اما با بررسی تاریخ، متوجه می‌شویم که هیچ‌گاه زمینه این نوع قیام و مبارزه مستقیم برای امام صادق (ع) مهیا نشده است؛ چراکه مهمترین عامل برای قیام و تشکیل حکومت، آمادگی مردم و وجود یاران شجاع و جان‌برکف است که حضرت صادق (ع) متأسفانه از وجود چنین اصحابی محروم بوده‌اند، چنانچه در روایات متعدد، شخص امام به این موضوع اشاره فرموده‌اند که در این مجال کوتاه، به دو نمونه از این روایات اشاره می‌نمائیم: ⬅️ سُدَیر صَیرَفی می‌گوید: نزد امام صادق(ع) رفتم و عرض کردم که به خدا سوگند، خانه نشینی برای شما روا نیست! حضرت فرمودند: چرا ای سدیر؟ گفتم: چون شاگردان، شیعیان و یاران شما فراوانند؛ به خدا اگر امیرالمؤمنین (ع) به اندازه شما شیعه و یاور داشتند، خلفاء در بردن حق ایشان طمع نمی‌کردند؛ پس امام فرمودند: فکر می‌کنی شیعیان (واقعی) ما چند نفر باشند؟ عرض کردم: یکصد هزار و شاید هم دویست هزار نفر، و شاید نیمی از مردم جهان؛ پس حضرت در حالی که به گله‌ی کوچکی (١٧ رأسی) از بزها نگاه می‌کردند، فرمودند: ای سدیر! اگر شیعیان ما به تعداد این بزها رسیده بودند بر جای خود نمی‌نشستیم و قیام می‌کردیم». ( کافی، ج ٢، ص ١٩٠) ⬅️ در روایت دیگری نیز آمده که «سهل بن حسن خراسانی» خدمت امام شرفیاب شد و عرضه داشت: ای پسر رسول خدا، مهربانی و رحمت از آن شماست و شما اهل‌بیت امامت و رهبری هستید؛ پس چرا از حق مسلّم خودتان سرباز می‌زنید، و با این‌که (فقط در خراسان) صدها هزار فرمانبر مسلح و شمشیر به دست دارید، قیام نمی‌نمایید؟ در این هنگام امام صادق (ع) به خادم خود اشاره کردند تا تنور خانه را روشن کند و وقتی تنور یکپارچه آتش شد و اطراف آن از شدت گرما سفید شد؛ حضرت رو به سهل کرده و فرمودند: ای خراسانی برخیز و در تنور وارد شو؛ سهل که بسیار ترسیده بود، عرض کرد: آقای من! ای پسر رسول خدا، مرا ببخشید و به آتش نسوزانید! در آن هنگام یکی از یاران حضرت به نام «هارون مکی» وارد شد و به امام سلام داد؛ حضرت پس از جواب سلام، بدون مقدمه به او فرمودند: کفشت را بگذار و به درون آتش تنور برو‌؛ او نیز بلافاصله و بدون هیچگونه چون و چرا، در تنور پر از آتش رفت؛ آن‌گاه امام(ع) به خراسانی روی کرده و درباره اوضاع و جریانات خراسان با او به گفت‌وگو نشستند؛ پس از مدتی به سهل فرمودند: ای خراسانی، برخیز و احوال هارون را در آتش تنور بنگر؛ سهل می‌گوید: برخاستم و دیدم، او آرام در بین تنور نشسته و آتش هیچ آسیبی به او نرسانده است؛ پس با اشاره امام، بیرون آمد و بر ما سلام کرد؛ آنگاه حضرت فرمودند: ما در خراسان مانند هارون، چند نفر یاور داریم؟ عرض کرد: به خدا سوگند یک نفر هم وجود ندارد! امام نیز تصدیق نموده و فرمودند: ما وقتِ قیام را بهتر از شما می‌دانیم و در زمانی که حتی ۵ نفر یاور (واقعی) نداریم، قیام نمی‌کنیم» (بحارالانوار، ج۴۷، ص۱۲۳) ✍️ بنابر آنچه گذشت می‌توان اذعان نمود که حضرت صادق (ع) در طول عمر شریفشان هیچ‌گاه یارانی فداکار، انقلابی و بسیجی نداشتند، لذا هرگز فرصتی برای قیام و تشکیل حکومت نیافتند! https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ وقایع مهم روز: ☀️ اعلام حکم «میرزای شیرازی» در (١٢٧٠ ش) ☀️ روز بیماری‌های‌خاص و صعب‌العلاج 💠 حدیث روز: 💎 امام رضا (ع):«كُلُّ مُضِرٍّ يَذهَبُ بِالقُوّةِ أو قاتِلٌ فَحَرامٌ» «هر چيز زيان آور كه نيرو و قوت آدمى را مى‌گيرد و يا كشنده است، حرام است» 📚 فقه الرّضا (ع)، ص ٢۵۴ https://eitaa.com/ROOZBARG
269.1K
مناسبت: ایام صدور فتوای تاریخی میرزای شیرازی (ره) در تحریم تنباکو موضوع: «» ❓کشیدن سیگار و تنباکو و استعمال دخانیات چه حکمى دارد؟ ✅ حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): حکم، تابع ميزان ضرر آن است، اگر داراى ضرر قابل ملاحظه‌اى باشد يا موجب اذيّت و آزار ديگران گردد، جايز نيست. ✅ حضرت آیت الله‌العظمی مکارم شیرازی (دامت برکاته): کشیدن سیگار و سایر انواع دخانیات اگر به تصدیق اهل اطّلاع، ضرر مهمّى داشته باشد، حرام است، ولى استفاده از موادّ مخدّر مطلقاً حرام است؛ خواه به صورت تزریق یا دود کردن یا خوردن و یا به هر طریق دیگرى باشد. همچنین تولید، خرید و فروش و هرگونه کمک به انتشار آن، حرام است. ✅ حضرت آیت الله العظمی سیستانی (دامت برکاته): اگر کشیدن سیگار و تنباکو، هرچند در آینده، ضرر مهمی به او می‌رساند، خواه آن ضرر مهم حتمی باشد و یا احتمالی، که از آن نزد عقلاء ترس حاصل می‌شود، کشیدن آن حرام است... https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع: «» ✍️ مناسبت روز: ١٨ اردیبهشت، سالروز صدور فتوای تاریخی تحریم توتون و تنباكو، از جانب میرزای شیرازی (ره) مرجع عظیم‌الشأن جهان تشیع و پرچمدار علم و عمل، و بزرگمرد سیاست و دیانت است؛ پیام‌ کوتاهی که بدین شرح بود: «بسم الله الرحمن الرحیم؛ الیوم استعمال تنباکو و توتون بِأَیِ نحوٍ کان (به هر صورتی که باشد)، در حُکم محاربه با امام زمان (صلوات اللّه علیه) است». در این فتوای تاریخی دو نکته بسیار مهم وجود داشت که حاکی از تيزبينی و دقت بسيار بالای ميرزای شیرازی (ره) دارد، یکی استفاده از قيد «بِأَیِ نحوٍ کان» که سبب تسری حُكم، به حُرمت هرگونه استفاده و بهره‌ی مستقيم و غير مستقيم از توتون و تنباكو می‌شد و علاوه بر خريد و فروش، حتی حمل و نقل، و نگهداری از توتون و تنباكو را هم شامل می‌گردید؛ و نکته دوم، به کار بردن عبارت «در حُكم محاربه با امام زمان (عج)» به جای لفظ «حرام»، در متن فتوای ميرزای بزرگ شيرازی بود که با توجه به ميزان محبوبيت و احترام ویژه امام زمان (عج) در ميان شيعيان، استفاده از اين لفظ خاص، حامل پيام بزرگی بود تا راه فرار بر همه شیعیان، حتی آنهایی که بعضاً دچار لغزش و فعل حرام هم می‌شدند، بسته شود؛ اين فتوای تاریخی تا آن‌جا پيش رفت كه کسبه و بازاریان و مردم متدین ایران، در قیامی هماهنگ و یكپارچه، تمامی تنباکوها و توتون‌ها را آتش زدند و حتی زنان درباری هم قليان‌ها را جمع‌آوری کرده و شکستند! البته ميرزای شيرازی (ره) به همین فتوا بسنده نکرد و جهت ايجاد فشار بيشتر به ناصرالدين شاه، وی را به صدور «حكم جهاد» در صورت عدم لغو قرارداد تنباکو با شرکت انگلیسی، تهديد نمود و شاه قاجار نیز که چاره‌ای دیگر نداشت، مجبور به لغو امتیاز تنباکو گردید و این پیروزی، اقتدار و نقش روحانیت در ایران و نفوذ مرجعیت شیعه را نمایان ساخت؛ البته با دقت در «نهضت تنباکو» چند عامل مهم در پیروزی ملت ایران، قابل ذکر است که به بخشی از این عوامل اشاره می‌نمائیم: 1️⃣ «اسلامی بودن نهضت» بی‌شک مهمترین عامل پیروزی نهضت تنباکو، ماهیت اسلامی آن بود؛ زیرا تنها عامل و انگیزه‌ای که می‌توانست توده‌های مختلف مردم ایران را با آن وسعت به حرکت در‌آورد و آن‌ها را به ایثار و فداکاری و از مال و جان‌ گذشتگی وادار نماید، اعتقادات دینی و مذهبی مردم بود؛ 2️⃣ «جایگاه مرجعیت در مکتب تشیع و اطاعت‌پذیری مردم از روحانیت» مراجع به عنوان نواب عام امام زمان (عج) در دوران غیبت، و روحانیت به عنوان ادامه‌دهندگان راه ائمه معصومین (ع) همواره مورد پذیرش و احترام ویژه توده مردم مسلمان ایران بوده‌اند و همین موضوع، باعث تبعیت مطق مردم و پیروزی قیام شد؛ 3️⃣ «عمومی بودن نهضت و نقش ویژه زنان در پیروزی آن» حضور در صحنه و ادامه نهضت تنباکو متعلق به گروه خاصی از مردم نبود؛ بلکه همه طبقات و اقشار مردم در آن نقش داشتند؛ مخصوصاً زنان ایرانی برای اولین‌بار با نمایش قهرمانانه و شورانگیز، حضور خود را در تاریخ مبارزاتی ایران به اثبات رسانده و تأثیر فراوانی در قیام جوانان و مردان قهرمان ایران زمین داشتند؛ چنانچه امام راحل (ره) فرمودند: «زنان نیمی از جامعه و مربی نیم دیگر جامعه هستند»؛ 4️⃣ «اتحاد و ایثار و از خودگذشتگی مردم» یکی دیگر از عوامل پیروزی نهضت تنباکو، اتحاد ملت مسلمان ایران و ایثار و از خودگذشتگی آنها در تمام مراحل نهضت، از اطاعت‌پذیری مطلق آنها از ولایت فقیه گرفته، تا به آتش کشیدن اموال و دارایی‌های خود (توتون‌ها و تنباکوهای شخصی و شکستن وسایل استعمال دخانیات)، و ایستادن در برابر نیروهای سلطنتی در کوچه و خیابان بود؛ ✍️ در پایان باید بدانیم که «نهضت تنباکو» آخرین نهضتی نبود که ملت مسلمان ایران با تبعیت از فرمان و حکم مرجعیت، و با رهبری روحانیت در برابر استکبار داخلی و خارجی ایستاده و به پیروزی رسیدند، چنانچه وقایعی بزرگی هم‌چون «نهضت مشروطه»، «نهضت ملی کردن صنعت نفت»، و بالاخره «نهضت بزرگ انقلاب اسلامی» در سال ١٣۵٧ از دیگر نمونه‌های برجسته اتحاد و پیروزی ملت مسلمان ایران بر اساس اطاعت از مقام معظم ولایت فقیه و مرجعیت است. https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ وقایع مهم روز: ☀️ روز بزرگداشت شیخ کلینی (ره) ☀️ فسخِ امتياز استعماری كاپيتولاسيون (١٣٠۶ش) ☀️ روز عبرت «خروج آمریکا از برجام» (١٣٩٧ش) ☀️ روز اسناد ملی و میراث مکتوب 💠 حدیث روز: 💎 رسول خدا (ص): «مَن أدّى إلى أمَّتي حَديثا يُقامُ بِهِ سُنَّةٌ أو يُثلَمُ بِهِ بِدعَةٌ فَلَهُ الجَنَّةَ» «هر كس به امّت من حديثى برساند كه به سبب آن سنّتى برپا شود يا بدعتى محو شود، پاداشش بهشت است» 📚 بحارالأنوار، ج٢، ص١٥٢ https://eitaa.com/ROOZBARG
578.2K
🔰 مناسبت: ایام تنباکو و صدور حکم تاریخی (ره) موضوع: ✅ اگر روابط سیاسی دول اسلامی با بیگانگان موجب استیلای آنان بر بلاد‏‎ ‎‏مسلمین یا نفوس و اموالشان شود یا موجب اسارت سیاسی مسلمین گردد، بر رؤسای‏‎ ‎‏دولت‌ها حرام است که چنین روابط و مناسباتی داشته باشند؛ و پیمان‌هایشان باطل است؛ و‏‎ ‎‏بر مسلمین واجب است آنها را ارشاد کنند و آنان را ولو با مقاومت منفی، به ترک این گونه‏‎ ‎‏روابط ملزم نمایند.‏ ‏‏✅ اگر بعضی از رؤسای دول اسلامی یا بعضی از نمایندگان مجلس، موجب‏‎ ‎‏نفوذ سیاسی یا اقتصادی بیگانگان بر مملکت اسلامی گردند، به طوری که از این نفوذ بر‏‎ ‎‏اساس اسلام یا بر استقلال مملکت ولو در آینده ترس باشد، (این رئیس مملکت و یا‏‎ ‎‏نماینده) خائن است و... از مقامش ـ هر‏‎ ‎‏مقامی که باشد ـ منعزل می‌گردد! و بر امت اسلامی است که ولو با مقاومت منفی مانند ترک‏‎ ‎‏معاشرت و ترک معامله با او و روگردان شدن از او به هر وجهی که ممکن است او را‏‎ ‎‏مجازات نمایند و در اخراج او از تمام شؤون سیاسی و محروم نمودن او از حقوق‏‎ ‎‏اجتماعی، اهتمام ورزند.‏ 📚 ترجمه تحریرالوسیله امام خمینی(س)، ج١، ص۵۵٢ https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع: «» ✍️ مناسبت روز: امروز در تقویم شمسی به عنوان روز بزرگداشت «ابوجعفر محمدبن یعقوب كلینی رازی» معروف به «شیخ كلینی» بزرگترین محدث و فقیه شیعه در قرن چهارم هجری نام‌گذاری شده که دارای القابی همچون «ثقةالاسلام»، «شیخ مشایخ شیعه» و «رئیس محدثان علمای امامیه» می‌باشد؛ لذا سخن امروز را با سلام و صلوات به روح بلند این عالم و دانشمند عالیقدر جهان تشیع آغاز می‌نمائیم؛ شیخ کلینی (ره) در روزگار حسّاس و دشواری زیسته؛ ولادت او، در حوالی سال ۲۶۰ هجری قمری اتفاق افتاده است که سال وفات امام حسن عسکری (ع) است و حیات وی، کاملاً منطبق بر دوره غیبت صُغراست که از پیچیده‌ترین و حساس‌ترین برهه‌ها در تاریخ تشیع است؛ او بیست سال پایانی عمر خویش را‌، در بغداد به سرآورده که محل سکونت نواب خاص و وکلای ناحیه مقدسه بوده و به واسطه آن‌ها می‌توانسته با حضرت ولی‌عصر (عج) ارتباط مکتوب داشته و پاسخ سؤالات و نکات خود را از محضر امام زمان دریافت نماید، لذا این ویژگی‌ها در حیات شیخ کلینی در خورِ توجّه است و به همین دلیل آثار ایشان نیز از ارزش بسیار والایی نزد فقها و علمای شیعه برخوردار می‌باشد؛ او مشهورترین عالِم عصر خود به شمار می‌رفته و در میان همه‌ی مسلمانان از احترام و منزلت بسیار والایی برخوردار بوده و به دلیل صداقت در گفتار و كردار، و علم و فضیلت بسیار ایشان، تمامی مسلمانان اعم از شیعه و اهل سنت در مشکلات دینی خود به او روی می‌آوردند و به همین سبب شیخ کلینی اولین کسی بود که به لقب «ثقةالاسلام» یعنی «فرد مورد اعتماد اسلام» شهرت یافت؛ شیخ مشایخ شیعه در آن عصر، رئیس شیعه و از موثّق‏ترين و استوارترين عالمان در نقل حديث بوده، و كتاب شريف «كافى‏» را در مدّت بيست سال تلاش خستگی‌ناپذیر، تأليف نمود كه يكى از «کتب اربعه» شيعه‏ و حاوی ١۶۶ هزار و ١٩٩ حديث است؛ وی نخستين عالم و دانشمند بزرگى است كه به جمع‌آوری و تنظيم بسيارى از كتاب‌هايی كه در عصر معصومين (ع) نوشته شده بود، پرداخت و با قلم توانا و موشکافانه و پرمغز خود در آن برهه‌ی حساس تاریخی توانست بسيارى از پرده‏هاى اوهام را کنار زده و عقايد حقه شيعه‏ را آن‌چنان كه باید به عموم مسلمانان معرفى نمايد، تا همگان بدانند عقيده شيعه در اصول و فروع مستقيماً از قرآن کریم و مكتب وحى، و سنّت رسول اكرم (ص) و کلام اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) گرفته شده است، لذا بزرگان شیعه، ایشان را «احیاگر مذهب و مکتب اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع)» دانسته‌اند؛ شیخ كلینی علاوه بر برتری علمی در عصر خود، در عدالت، تقوی و فضایل اخلاقی نیز شهره بوده، لذا عالمان زیادی به منظور یادگیری علوم ناب اسلامی در مکتب درس او تلمذ نموده‌اند؛ سرانجام این محدث گرانقدر عالم تشیع كه سراسر عمر پربار خویش را در راه تحصیل، تدریس، تألیف، تصنیف و ترویج مکتب اهل ‏بیت (ع) سپری نمود، در سال ٣١٩ هجری شمسی به دیار باقی شتافت و پیروان راستین اسلام را سوگوار عالم نامی علم حدیث كرد؛ پیكر مطهر این دانشمند فرزانه در ناحیه شرقی نهر دجله، كنار پل قدیم بغداد به خاك سپرده شد که هم‌اکنون زیارتگاه و محل عبادت شیعیان در عراق است؛ ✍️ و کلام آخر این‌که گرچه بیش از هزار سال از رحلت شیخ کلینی می‌گذرد و آن فقیه و محدث بزرگ دیگر در میان ما نیست؛ ولی به فرمایش امیرالمؤمنین (ع)، این بزرگان در درون روح وجان ما هستند و شیعه هیچ‌گاه زحمات و خدمات ارزشمند آنها را فراموش نمی‌کند! چنانچه رهبر فرزانه انقلاب در پیام خود به کنگره بین‌المللی بزرگداشت ثقة‌الاسلام شیخ کلینی (ره) فرمودند: «به نظر این جانب، تجلیل از کلینی، تجلیل از علم، تجلیل از دین و تجلیل از تشیع است...» یادش گرامی، نامش جاودان و راهش همواره پررهرو باد. https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 ✅ نخستین یادواره ۴٠٠ شهید منطقه یک شهر شهیدپرور اصفهان شهیدان سرافراز: ■بهشتی ■خرازی ■میثمی ■قوچانی ■زاهدی و.. 🎤 با سخنرانی سردار جوانی «معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» و خاطره‌گویی حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سالک و شعرخوانی صابر خراسانی و مداحی مداحان منتخب کشوری ✍️ با حضور خانواده معظم شهدا، ایثارگران و جانبازان و مردم شهیدپرور اصفهان 💠 زمان: امشب ١٩ اردیبهشت از نماز مغرب و عشاء 🕍 مکان‌: مسجد سید اصفهان روابط عمومی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان
📢 مبارک. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ آغاز و انجام دهه کرامت، ولادت دو کریم خاندان کرامت و نشانه اسم اعظم کریم خداوندی است؛ لذا نامگذاری این ایام به «دهه کرامت» حکمتی اجتماعی دارد که برخاسته از روح کریمانه جامعه ماست؛ امسال دهه با عظمت کرامت از جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برابر با یکم ذی‌القعده ۱۴۴۵ قمری تا دوشنبه ۳۱ اردیبهشت (۱۱ ذی‌القعده) می‌باشد که با تولد حضرت فاطمه معصومه (س)، آغاز و با میلاد هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت حضرت علی ابن موسى الرضا (ع) به پایان می‌رسد و همچون سال‌های گذشته، بستری معنوی برای تبیین و کسب معارف والاى اهل‌بيت عصمت و طهارت (عليهم‌السلام) می‌گشاید. امید آنکه با بهره گیری از ظرفیت‌های گرانسنگ این دهه مبارک و بهره‌مندی از تمامی ظرفیت‌های موجود در مساجد، در بزرگداشت شایسته این دهه، گام‌های مؤثری برداشته شود؛ لذا از همه‌ی مسئولین محترم مساجد انتظار است که در این راستا، تمامی مساعی خویش را به کار بندند‌. ✅ در پایان بخشی از برنامه‌های پیشنهادی در دهه مبارک کرامت جهت بهره‌برداری و اجرا تقدیم می‌گردد: 1️⃣ فضاسازی محیطی مساجد متناسب با محتوای دهه کرامت اعم از نصب بنر و پرچم، تزیین، چراغانی و... 2️⃣ برپایی مراسم جشن، مدیحه‌سرایی، تواشیح و همچنین برگزاری مسابقات گوناگون بعد از نماز مغرب و عشا در مساجد در دهه کرامت 3️⃣ برپایی جشن روز دختر در همه مساجد با عنوان «دختران مسجدی» و اهدای جوایز به دختران محله و همچنین اهدای جوایز به دختران همنام حضرت معصومه (س) 4️⃣ اجرای پویش خدمت کریمانه و خدمات دهی افتخاری اهل مسجد و نمازگزاران به نیازمندان محله؛ شامل تهیه سبد کالا، ارائه وام قرض الحسنه، کمک به جهیزیه دختران، ارائه خدمات با تخفیف ویژه دهه کرامت از طرفه کسبه مؤمن و... 5️⃣ اجرای طرح میز خدمت به رسم اهل‌بیت (ع) در نقاط محوری محله با ارائه خدماتی همچون: مشاوره، غرفه کودک، پذیرایی، غرفه ارائه دستاوردهای دختران و بانوان محله و... 6️⃣ خواندن صلوات خاصه حضرت امام رضا (ع) در مساجد پس از اقامه نماز جماعت در طول دهه کرامت 7️⃣ ترویج سیره رضوی و مخصوصاً ازدواج آسان در این دهه در مساجد 8️⃣ برگزاری جشن میلاد امام رضا (ع) با برنامه‌های ویژه، و انجام مسابقات و اهدای جوایز، و اجرای برنامه ضیافت کریمانه در شب و روز میلاد آن حضرت و دیگر برنامه‌های ابتکاری جهت بزرگداشت این دهه مبارک و ارزشمند. انشاالله خداوند، توفیق خدمتگزاری به این آستان مقدس را همواره تا پایان عمر نصیب ما بفرماید. 🕌 روابط عمومی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان
❁ـ﷽ـ❁ 💢 آغاز ثبت نام تشکل های مردمی ستاد امر به معروف ✅ ثبت نام تشکل های مردمی ستاد امر به معروف و نهی از منکر آغاز شد. 💻 علاقه مندان می توانند جهت ثبت درخواست به سامانه خدمات ستاد امر به معروف و نهی از منکر به آدرس اینترنتی https://https://khedmat.setadabm.ir/login مراجعه یا از طریق QR_ Code(رمز دو بعدی) مراجعه نمایند. https://eitaa.com/menbarisfahan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا