eitaa logo
من شیعه هستم
571 دنبال‌کننده
308 عکس
376 ویدیو
20 فایل
✅ شناخت دین اسلام : بدون تعصّب، بدون خرافه، با محوریّت تفسیر المیزان علامه طباطبایی (ره) و سخن بزرگان اهل معرفت ✅ معرفت، اعتقاد، اخلاق ✅ اینجا قم مقدّس است
مشاهده در ایتا
دانلود
هر کس راهی را كه وجود مبارك حضرت امیر (ع) مشخص كرد طی كند عالِم می ‌شود، فرمود می ‌خواهی مُلاّ بشوی، با نمی ‌شود : لاَ تَجْتَمِعُ عَزِیمَةٌ وَ وَلِیمَةٌ؛ اهل عزم شدن، با رفاه ‌طلبی و سورچرانی و فلان ‌جا دعوت كردند و فلان‌‌ جا مهمانی داریم و فلان‌ شخص آمد و امثال اینها جمع نمی ‌شود؛ فرمود اگر می ‌خواهی مُلاّ بشوی باید جان بكَنی. ╔═══💌══╗ 🆔 @ishiaa ╚═══💌══╝
🌹🌹🌹 ❇️ تا چه حدّى محدود است؟ 💠 و امّا آن مقدار محدوديتى كه در آزادى افراد ايجاد مى كند و اطلاقِ فطرى آن را تقييد مى نمايد بر حسب اختلاف مجتمعات بشرى از جهت زيادى قوانين و رسومى كه در مجتمع دائر مى باشد و كمى آن قوانين و رسوم، مختلف مى شود. زيرا آن چيزى كه بعد از اجتماع در تقييد آزادى هاى فردى اثر به سزايى دارد، همان قوانينى است كه در ميان مردم جارى مى شود. هر قدر مواد اين بيشتر و مراقبت در اعمال مردم دقيقتر باشد معلوم است كه محروميّت از آزادى و لاقيدى بيشتر خواهد بود، چنان كه هر قدر مراقبتِ قوانين كمتر باشد آن محروميّت ها نيز كمتر خواهد بود. ليكن در عين حال آن مقدار محدوديّت واجبى كه در هيچ اجتماعى از بكار بستن آن راه فراری نيست و انسان اجتماعى نمى تواند آن را ناچيز بگيرد، محدوديتى است كه حفظ وجود اجتماع و سنن دائر و قوانين جارى از نقض و انتقاض، موقوف بر آن است. 💠 و لذا هيچ مجتمعى از مجتمعات بشرى را نخواهيد يافت كه داراى كه از نفوس و فرزندان آن مجتمع دفاع كند و ايشان را از نابودى و هلاكت حفظ نمايد نبوده باشد، بلكه به هر اجتماعى كه نگاه كنيد خواهيد ديد كه زمامدارى، امور آن اجتماع را تكفّل نموده و با گستردن امنيت عمومى و بى رحمى در برابر متعدّى و ظالم، سنن جارى و عادات و رسوم مقدّس جماعت را از نقض شدن حفظ می كرده. اين شما و اين رسيدگى و مطالعه اوضاع جوامعى كه تاريخ، اوضاع و احوال آنها را ضبط نموده؛ خواهيد ديد كه نيز گفتار ما را تصديق مى كند. 💠 اينجاست كه بعد از بيانات گذشته مى توانيم حرف خود را پوست كنده بزنيم و بگوئيم روش درباره بَرده گيرى صحيح و روش ديگران غلط بوده است. براى اينكه در شريعتِ فطرت، اوّلين حقّ مشروع هر مجتمعى، سلب حُرّيت از خويش است و به عبارت ديگر : هر جامعه اى هر گونه آزادى را از دشمنی كه در صدد بر آمده زندگى آن جامعه را به كلّى تباه سازد، مالك است؛ و حقّ دارد هر گونه آزادى اراده و عمل را از دشمن جانى خود تملّك كند و بگيرد، يا اينكه او را به كلّى از صفحه روزگار بر اندازد يا زنده اش گذارد و تملّكش نمايد. و هم چنين نسبت به دشمن دين و سنن و قوانين جاريه اش مى تواند جلوی قانون شكنى و آزادى عملش را بگيرد، و اختيار دارد كه او را به جان و يا مال و يا غير آن مجازات نمايد. يقيناً هيچ به خود اجازه نمى دهد كه از حرّيت و آزادى دشمنى كه نه براى حيات مجتمع او ارزشی قائل است و نه با او در حفظ مجتمعش برادرى و همکاری مى نمايد و نه از تباه ساختن مجتمعش پروا داشته و در مواقع خطر به خودش وا ميگذارد، طرفدارى نمايد. و آيا از آزادى چنين دشمنى طرفدارى كردن و نیز وظيفه فطرىِ حفظ اجتماع را انجام دادن، جمع صريح بين دو متناقض و و ديوانگى نيست؟ يقيناً خواهيد گفت بله همینطور است. ادامه دارد... 📚 💌 کانال " آی💚شیعه " : 🆔@ishiaa 👈
هدایت شده از من شیعه هستم
💗 محال است انسانی به جز از راه علیه السلام به مقام توحید برسد. 💗 سریان فیوضات و خیرات از مسیر حضرت سیدالشهدا علیه السلام است و پیشکار این فضیلت هم حضرت قمر بنی هاشم علیه السلام است. ╔═══💌══╗ 🆔@ishiaa ╚═══💌══╝
🌹🌹🌹 💠 بنا بر اين از مطالبى كه گفتيم روشن شد كه : اوّلاً : بنا گذاشتن بر آزادى انسان به طور ، امرى است كه صريحاً مخالف حقّ فطرى و مشروع انسان است، آنهم حقّى كه نسبت به ساير حقوق مشروع و فطرى انسان اولويّت دارد. و ثانياً : آن برده گيرى كه اسلام معتبرش دانسته حقّى است كه با قوانين مطابقت دارد، و آن عبارت است از برده گيرى دشمنان دين و مُحاربين با مجتمع اسلامى. 💠 چنين كسانى از آزادی عمل محروم شده و به حكم اجبار، به داخل مجتمع اسلامى جلب و در زىّ بَردگان در خواهند آمد، و آن قدر در آن مجتمع خواهند زيست تا آنكه بر اساس تربيت يافته تدريجاً آزاد و به مجتمع «اَحرار» ملحق شوند، علاوه بر اينكه زمامدار مسلمين حقّ دارد كه اگر براى مجتمع دينى مصلحت بداند تمامى بردگان را تا آخرين نفر آزاد نموده يا در حقّ آنها رفتار ديگرى كه منافى با احكام الهى نباشد معمول دارد، و حال آنكه اگر اين بردگان به بردگى مسلمين در نيامده بودند يقيناً نه اينطور سالم و محترم مى زيستند و نه نعمت دين و تربيت دينى كه اعظم نعمتهاست نصيبشان ميشد. ادامه دارد... 📚 💌 کانال " آی💚شیعه " : 🆔@ishiaa 👈
🌹🌹🌹 💠 به خلاف كه چون قانونش را - به بيانى كه گذشت - بر اساس «توحيد» بنا نهاده و در مرحله بعد، «اخلاق فاضله» را نيز پايه قانونش قرار داده و آن گاه متعرّض تمامى اعمال بشر (چه فرديش و چه اجتماعيش) شده و براى همه آنها حكم جعل كرده و در نتيجه هيچ چيزى كه با ارتباط پيدا كند و يا انسان با آن ارتباط داشته باشد نمانده، مگر آنكه شرع اسلام در آن جاى پايى دارد؛ در نتيجه در اسلام جايى و مجالى براى حُرّيت و آزادی به معناى امروزيش نيست. 💠 امّا از سوى ديگر حُرّيتى به بشر داده كه قابل قياس با حرّيت تمدّن عصر حاضر نيست، و آن آزادى از هر قيد و بند و از هر عبوديتى به جز عبوديت براى است و اين هر چند در گفتن آسان است، يعنى با يك كلمه «حُرّيت» خلاصه مى شود ولى معنايى بس وسيع دارد و كسى مى تواند به وسعت معناى آن پى ببرد كه در سنّت اسلامى و سيره عملى كه مردم را به آن مى خواند و آن سيره را در بين افراد جامعه و طبقات آن بر قرار مى سازد دقّت و تعمّق كند و سپس آن سيره را با سيره ظلم و زورى كه تمدّن عصر حاضر در بين افراد جامعه و در بين طبقات آن و سپس بين يك جامعه قوى و جوامع ضعيف بر قرار نموده مقايسه نمايد. آن وقت مى تواند به خوبى درك كند آيا اسلام بشر را آزاد كرده و بشر را اسير هوا و هوسها و جاه طلبى ها نموده و يا به عكس است و آيا آزادى واقعى و شايسته منزلت انسانى آن است كه اسلام آورده، و يا بى بند و بارى است كه تمدّن حاضر به ارمغان آورده. ادامه دارد... 📚 💌 کانال " آی💚شیعه " : 🆔@ishiaa 👈
سلام رفقا به مناسبت اینکه امروز سر کوچه مون شده بود، و ماجرایی که اونجا شاهدش بودیم، برادرانه چند تا نکته عرض میکنم برای همه کسانی که در آینده شاهد تصادف خواهند بود و یا بعد تصادف حضور پیدا خواهند کرد. 👈 اول : هر کس شاهد تصادف بوده ، یه وظیفه ای داره : که تا آمدن افسر راهنمایی منتظر بمونه و آنچه رو که دیده به مأمور راهنمایی بگه تا حقّ بی گناهی پایمال نشه. دقّت کنید :👈 امّا سعی کنه قبل از اومدن افسر، هیچ حرفی نزنه تا احیاناً دعوایی پیش نیاد. پس فقط پیش مأمور حرفش رو بزنه و شماره تلفن بده و بره دنبال زندگیش. 👈 دوم : کسانی که اونجا هستند لطفا دلسوزی بکنند، ولی نه از راه گفتن به افسر و ارائه راه حلّهای دروغی و کلک بازی. بعضی ها میخوان هر طور شده کاری بکنن تا «بیمه» جریمه و خسارت رو بده، حتی اگه اینکار از راه دروغ و حُقّه بازی باشه. این دنیا حساب و کتاب داره بنده خدا، بی عُرضه است درسته، گرانی هست درسته، ولی تو مراقب خودت باش آخرتت به باد نره مسلمان.
موعظه آیت الله بهجت.wma
1.2M
. ✅ این حرفها را باید با طلا نوشت... ╔═══💌══╗ 🆔 @ishiaa ╚═══💌══╝
💠 سوال : من به لطف خداوند متعال دارای فرزندی هستم که شیرخوار است. ان شاءالله تعالی بزودی ماه مبارک رمضان فرا خواهد رسید، در حال حاضر میتوانم روزه بگیرم ولی در صورت روزه گرفتن، شیرم خشک خواهد شد. با توجه به اینکه دارای بُنیه ضعیفی هستم و کودکم هر ده دقیقه شیر میخواهد، چه وظیفه ای دارم؟ ✅ اگر به دلیل کم یا خشک شدن شیرتان بر اثر روزه، خوف ضرر بر طفل خود داشته باشید، روزه تان را افطار کنید، ولی برای هر روزی باید یک مُدّ طعام به فقیر بدهید و قضای روزه را هم بعداً بجا بیاورید. 📚 رساله استفتائات رهبری ص 155 ╔═══💌══╗ 🆔 @ishiaa ╚═══💌══╝
هدایت شده از من شیعه هستم
🌹🌹🌹🌹 🔹لینک مطالب مهم کانال بخش اول👇 https://eitaa.com/ishiaa/460 🔹لینک مطالب مهم کانال بخش دوم👇 https://eitaa.com/ishiaa/490 🌹🌹🌹🌹
🌹🌹🌹 ❇️ داستان بر انداختن برده گيرى به كجا انجاميد؟ 💠 دولت هاى بزرگ دنيا در قرارى صادر كردند مبنى بر منع اكيد خريد و فروش بَرده، و نتيجه قرار مزبور اين شد كه غلامان و كنيزان هر كجا بودند آزاد گردند و ديگر مثل سابق، بردگان براى عرضه به خريدار به صف در نيامده و چون رمه گوسفند از اينجا به آنجا سوق داده نشوند. نتيجه ديگرش اين شد كه ديگر، عدّه اى از نفوس بشر براى خدمت در حرم سراها اَخته نگردند. خلاصه امروز ديگر از آن بردگان و آن اخته ها حتّى براى نمونه يك نفر هم يافت نمى شود، مگر در بعضى از اقوام وحشى بطورى كه نقل مى كنند. 💠 ليكن بايد ديد آيا صِرف بر انداختن اسم بَرده و برده گيرى از زبانها و يافت نشدن اشخاص به اين اسم، يك دانشمندى را كه آزادانه فكر مى كند قانع ميسازد؟ و آيا مردمِ فهميده نمى پرسند كه مگر در اين مسأله، بحث و نزاع بر سر بود كه با منع از بکار بُردن اسم «برده» و اطلاق اسم «حُرّ» بر بندگان، مطلب تمام و نزاع خاتمه يابد، اگر چه آش همان آش و كاسه همان كاسه باشد و همچنان منافع كارِ عدّه اى را از آنان سلب و اراده شان را تابع اراده خود بكنند؟! آيا اين همه گفتگوها و مبارزه هاى اساسى، بر سر واقعيّت و حقيقت معناى و آثار آن بود؟ و آیا به راستى اينها با رسوم بردگى مخالفند؟ 💠 اگر مخالفند پس آن رفتار وحشيانه در شان چه بود كه دولتهای ضعيف را تسليمِ بلاقيد و شرط خود نموده چون مور و ملخ به شهرها و ديارشان تاخته، ميليونها از اموالشان را به تاراج بُرده حتّى بر جانشان و اطفال بى گناهشان هم رحم نكردند، و ميليونها نفر را به اسيرى و بَردگى به داخل خاك خود كشيده به هر كارى كه خواستند وا داشتند و همين امروز هم رفتار خود را به همان منوال دارند ادامه مى دهند؟؟ ادامه دارد... 📚 💌 کانال " آی💚شیعه " : 🆔 @ishiaa 👈
🌹🌹🌹 💠 پس هر چند كه حُكم است و حكم نیز محدوديّت است، ولى در حقيقت ورزش و تمرين آزاد شدن از قيود ننگين حيوانيّت است. مانند اينكه اسلام بشر را در بهره گيرى از رزق طيّب و مزاياى زندگى و در مباحات، آزاد گذاشته، امّا اين شرط را هم كرده كه در همان طيّبات «افراط» و يا «تفريط» نكنند و فرموده : ❣️ قلْ مَنْ حَرَّمَ زِينَةَ اللَّهِ الَّتِي أَخْرَجَ لِعِبادِهِ وَ الطَّيِّباتِ مِنَ الرِّزْقِ. بگو : چه كسى زينتهاى الهى را كه براى بندگان خود آفريده، و روزيهاى پاكيزه را حرام كرده است؟! (سوره اعراف آيه: 32) ❣️خلَقَ لَكُمْ ما فِي الْأَرْضِ جَمِيعاً. آنچه در روى زمين است براى شما آفريده. (سوره بقره آيه: 29) ❣️ و سَخَّرَ لَكُمْ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ جَمِيعاً مِنْهُ. آنچه در آسمانها و زمين است همه را كه از ناحيه او است مسخّر شما كرد و در اختيار شما قرار داد. (سوره جاثيه آيه: 13) 💠 و يكى از اين است كه بعضى از اهل بحث و مفسّرين با زور و زحمت خواسته اند اثبات كنند كه در اسلام عقيده آزاد است، و استدلال كرده اند به آيه شريفه : ❣️ لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ —- در اكراه و اجبارى نيست،(سوره بقره آيه256) و آياتى ديگر نظير آن. در حالى كه ما در سابق در ذيل تفسير همين آيه گفتيم كه آيه چه مى خواهد بفرمايد. آنچه در اينجا اضافه مى كنيم اين است كه شما خواننده محترم توجّه فرموديد كه گفتيم «توحيد» اساس تمامى نواميس و احكام اسلامى است و با اين حال چطور ممكن است كه اسلام آزادى در عقيده را تشريع كرده باشد؟ و اگر آيه بالا بخواهد چنين چيزى را تشريع كند آيا تناقض صريح نخواهد بود؟ قطعاً تناقض است و در اسلام مثل اين مى ماند كه دنياى متمدّن امروز قوانينی تشريع بكند و آن گاه در آخرِ اين قوانین، يك قانون را هم اضافه كند كه : مردم در عمل به اين قوانين آزادند، اگر خواستند، عمل بكنند و اگر نخواستند نكنند! ادامه دارد... 📚 💌 کانال " آی💚شیعه " : 🆔@ishiaa 👈
مطالبی درباره ، قسمت ۴۸ 👆و قسمت ۴۹ 👇جامعه اسلامی تقدیم شما. لطفاً مطالب رو با دقّت دنبال کنید.
🌹🌹🌹 💠 و به عبارتى ديگر : كه عبارت است از «درك تصديقى»، اگر در ذهن انسان پيدا شود، اين حاصل شدنش عملِ اختيارى انسان نيست تا بشود فلان شخص را از فلان عقيده منع نمود و يا در آن عقيده ی ديگر گذاشت، بلكه آنچه در مورد عقايد مى شود تحت تكليف در آيد لوازم عملى آنها است، يعنى بعضى از كارها را كه با مقتضاى فلان عقيده منافات دارد ممنوع نموده، و بعضى ديگر را كه مطابق مقتضاى آن عقيده است تجويز كرد. مثلاً شخصى را وادار كرد به اينكه مردم را به سوى فلان عقيده دعوت كند و با آوردن دليل هاى محكم قانعشان كند كه بايد آن عقيده را بپذيرند و يا آن عقيده ديگر را نپذيرند، و يا وادار كرد آن عقيده را با ذكر ادلّه اش به صورت كتابى بنويسد و منتشر كند و بدین طریق، فلان عقيده اى كه مردم داشتند باطل و فاسد ساخته و اعمالى را هم كه طبق آن عقيده انجام می دادند باطل و نادرست جلوه دهد. 💠 پس آنچه «بكن» و «نكن» بر مى دارد، به عقايد است نه خود عقايد، و معلوم است كه وقتى لوازم عملى نامبرده با موادّ قانونِ داير در اجتماع مخالفت داشت، و يا با اصلى كه قانون متّكى بر آن است ناسازگارى داشت، حتماً قانون از چنان عملى جلوگيرى خواهد كرد. پس آيه شريفه لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ تنها در اين مقام است كه بفهماند : اعتقاد نيست، نه اینکه منظور اين باشد كه «اسلام كسى را مجبور به اعتقاد به معارف خود نكرده» ، و نه مى تواند اين باشد كه «مردم در اعتقاد آزادند»، و اسلام در تشريع خود جز بر تكيه نكرده، دين توحيدى كه اصول سه گانه اش : توحيد آفریدگار، و نبوّت انبيا، و روز رستاخيز است، و همين اصل است كه مسلمانان و يهود و نصارا و مجوس و بالأخره اهل كتاب بر آن اتّحاد و اجتماع دارند. پس حُرّيت هم تنها در اين است و نمى تواند در غير آن باشد، زيرا گفتيم آزادى در غير اين اصول يعنى ويران كردن اصل دين، بله البته در اين ميان حُرّيتى ديگر هست و آن حرّيت از جهت اظهار عقيده در هنگام بحث است كه ان شاء اللَّه درباره اش بحث خواهيم كرد. ادامه دارد... 📚 💌 کانال " آی💚شیعه " : 🆔@ishiaa 👈
💠 سوال : بعضی از که به مسائل شرعی ملتزم نیستند، بیماران را از روزه گرفتن به دلیل ضرر داشتن منع می کنند، آیا گفته این پزشکان حجّت است یا خیر؟ ✅ اگر پزشک امین نباشد و گفته او هم اطمینان آور نباشد و باعث خوف ضرر نشود، گفته او اعتباری ندارد و در غیر این صورت نباید روزه بگیرد. 💠 سوال : مادرم به بیماری شدیدی مبتلاست و پدرم نیز از ضعف جسمانی رنج می برد و در عین حال هر دو روزه می گیرند که گاهی مشخص است که روزه باعث تشدید آنها می شود، تا کنون نتوانسته ام آنها را قانع کنم که لااقل هنگام شدّت بیماری روزه نگیرند. خواهشمندیم ما را در مورد حکم روزه آنها راهنمایی فرمایید. ✅ ملاکِ تأثیر روزه در ایجاد بیماری یا تشدید آن و عدم قدرت بر روزه گرفتن، تشخیص خودِ روزه دار نسبت به خودش است و اگر بداند روزه برای او ضرر دارد یا خوف ضرر داشته باشد و در عین حال بخواهد روزه بگیرد، روزه گرفتن برای وی است. 📚 رساله استفتائات رهبری ص 155 ╔═══💌══╗ 🆔@ishiaa ╚═══💌══╝
💠 سوال : چه عملی در انجام دهیم که به حالمان مفید باشد و از این ماه نتیجه بگیریم؟ ✅ حضرت استاد (رحمة الله) پس از مقداری تأمّل فرمودند : 🔸 این ماه ماشاءالله پُر از عمل است. امّا آنچه برای سالک لازم است آن است که در اعمال - عبادی یا غیر عبادی - هر کدام را به اقتضای خودش از دست ندهد. 🔸 یعنی کاملاً مراعات کند که با روزه داری اش، جوع (= گرسنگی) و عطش روز قیامت را به یاد آورد، و مواظبت کند تا تمام اعضا و جوارحش روزه دار باشند، چنانچه روایات در این زمینه وارد شده است. 🔸 و با خواندنش، کلام الهی را در نظر داشته باشد و این که اوست که با وی سخن می ‌گوید و سخن او را از وی و از مصدر آن بشنود. 🔸 و از میان دعاها، دعاهای توحیدی نظیر (اللّهم إنّی اسئلک مِن بَهاءک بأبهاه..) و هکذا در امور دیگر، به اقتضای خودش مراقبه داشته باشد؛ که مراقبه کلید درهای خیر و رحمت است. اگر مراقبه نباشد کارها - طاعات و عبادات - هیچ و بی نتیجه و بی فایده است. 🔸 این آیه شریفه که خداوند می فرماید : يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنظُرْ نَفْسٌ مَّا قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ. اى كسانى كه ايمان آورده ايد، تقوای الهی پیشه کنید. و هر انسانى منتظر رسيدن به اعمالى كه از پيش فرستاده، باشد. و از خدا بترسيد چون خدا از آنچه مى كنيد با خبر است. (سوره حشر آیه 18) دستور به و است. 📚 در محضر علامه طباطبایی ص 384 ╔═══💌══╗ 🆔 @ishiaa ╚═══💌══╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️ ستاره ها به عشق تو میچرخند. زندگی با اندوه یعنی ناسپاسی ... ╔═══💌══╗ 🆔 @ishiaa ╚═══💌══╝
🌹🌹🌹 💠 خدايا! آيا برده گيرى غير از همين رفتار غربيها است، و به صِرف اينكه از بردن اسم «بردگى» جلوگيرى كرده اند آزادیخواه و شدند؟ مگر معناى برده گيرى غير از سلب آزادىِ مطلق و تملّك اراده و عمل ديگران و نفوذ حكم زورمندان و عزّت طلبان در اشخاص ضعيف و ذليل به دلخواه خود و به حقّ و ناحقّ حكم كردن، چيز ديگرى است؟ شگفتا! مگر اسلام چه فرموده بود؟ اسلام هم همين حكم را البته به صحيح ترين وجهى امضا كرده بود، چطور شد كه با كمال بى شرمى نظام صحيح اسلامى را نظام بَردگى ناميده و نظام غلط خود را نظام بردگى نمى نامند؟ و حال آنكه اگر بَرده مى گيرد به آسان ترين وجه و خفيف ترين مؤونه گرفته، و آنها به بى رحمانه ترين وجه و سنگين ترين مؤونه مى گيرند. 💠 ما هنوز خاطرات تلخ آن را از ياد نبرده ايم. اينها که ميهن ما را به عنوان و حمايت و حفظ از خرابيهاى جنگ اشغال كرده بودند آن همه وحشیگرى ها را از خود نشان دادند، واى به حال كشورهايى كه اين طرفداران آزادى و مخالفين نظام بردگى، آن كشورها را به عنوان فتح و غلبه بر دشمن اشغال نمودند! از آن دوستى شان با ما مى توان فهميد كه بر سر دشمن خود چه ها آورده اند؟ اينجاست كه هر شخص فهميده اى به رسوايى قرارداد بروكسل پى برده و مى فهمد كه اين قرارداد و آن همه تبليغات جز يك و گرفتن «برده» به صورت لغو بَردگى چيز ديگرى نبود، و اگر اسلام بردگى اسراى جنگى را امضاء فرمود ايشان نيز عملاً آن را امضاء كرده اند، تنها چيزى كه هست این است که از تلفّظ اسم آن جلوگيرى نموده اند. 💠 و امّا بردگى از راه ولايت و به فروش رساندن فرزندان توسط پدران را گرچه ايشان إسماً و رسماً منع كرده اند ليكن چندين قرن قبل از منع آنها، اسلام آن را منع فرموده بود. امّا برده گيرى از راه غلبه و قُلدرى كه اسلام اين را نيز منع نموده و ليكن نه، گر چه اينها نيز بر منع از آن اتفاق نموده اند و ليكن اين منع شان نظير همان منع از بردگىِ اسراى جنگى، تنها حرف است و از مرحله نگذشته و به آن عمل نمى كنند؟! خواننده محترم مى تواند جواب اين سؤال را از مطالعه و مرور به تاريخ و سرگذشت مستعمرات آسيايى و آفريقايى و آمريكايىِ اروپائيان و فجايعى كه در آن مستعمرات مرتكب شدند و خونهايى كه ريختند و نواميسى كه هتك نمودند و اموالى كه به غارت بردند و زورگویی هايى كه كردند بدست آورد. زيرا اين فجايع و جنايات يكى و صدتا و هزار تا و خلاصه نيست. ادامه دارد... 📚 💌 کانال " آی💚شیعه " : 🆔@ishiaa 👈
🌺 سلام دوستان خوبم صبحتون بخیر و سلامتی حرفم رو کوتاه می کنم : اوّل : امروز آخرین روز ماه شعبان است. دوم : بحث برده_داری با تمام نکات مبنایی که داشت، داره تموم میشه و با اجازتون بحث بعدی : بحث علمی پیرامون ، شخصیت و موقعیت اجتماعی زنان ؛ خواهد بود که بحثی بسیار کلیدی، کاربردی، مهم و جذّاب هست. هر کس در این مورد ذهنش درگیره و سوال داره، میتونه نظر رو دقیق و علمی اینجا دنبال کنه. میتونید به دوستانتون هم اطلاع بدید، فکر میکنم کار خیری باشه. از همگی التماس دعا دارم🌹 🆔@ishiaa
💠 سوال : حکم استعمال دخانیات مانند سیگار در حال روزه چیست؟ ✅ احتیاط واجب آن است که روزه دار از دودهای انواع دخانیات و نیز مواد مخدّری که از راه بینی یا زیر زبان جذب می شود خودداری کند. 💠 سوال : من معتاد به سیگار هستم و در ماه مبارک رمضان هر چه تلاش می کنم که تندخو نباشم نمی توانم و همین باعث ناراحتی زیاد افراد خانواده ام شده است و خودم هم از وضعیت دشوارم رنج می برم، تکلیف من چیست؟ ✅ روزه ماه مبارک رمضان بر شما واجب است و بنا بر احتیاط واجب جایز نیست در حال روزه سیگار بکشید، و نباید بدون دلیل با دیگران تند برخورد کنید. 📚 رساله استفتائات رهبری ص 158 ╔═══💌══╗ 🆔 @ishiaa ╚═══💌══╝
: 💠 زن، شخصیّت، حقوق و موقعیّت اجتماعی آنان. ❇️ مهمترین سؤالات مورد بحث : ♦️ زن در اسلام چه هويّتى دارد؟ ♦️ زن در نظر اسلام چه ارزش و موقعيّتى در اجتماع دارد؟ ♦️ تأثير زن در زندگى بشريّت تا چه اندازه است؟ ♦️ در اسلام چه حقوق و احكامى براى زن تشريع شده است؟ ♦️ چرا چنین احكام و قوانينی برای زن تشریع شده است؟ ♦️ و پاسخ به شبهات مهمّی که وجود دارد. 💜 به همراه هدیه خرید کتاب 15 تا 50 هزار تومنی برای 4 نفر برگزیده خلاصه نویسی. 👈 دوستانتون رو در جریان مباحث قرار بدید. 🔹 تاریخ شروع : (دهه دوم ماه مبارک رمضان) در کانال « آی💚شیعه» : 🆔 @ishiaa 👈
🌹🌹🌹 ❇️ در مجتمع اسلامى راه بسوى و چيست؟ 💠 چه بسا بشود گفت كه: گيرم سنّت اسلامى، سنّت جامعی است که همه لوازم يك زندگى با سعادت را در برمیگیرد، و گيرم كه مجتمع اسلامى مجتمعى است واقعاً سعادت يافته و مورد رَشك همه جوامع دنیا، ليكن اين سنّت به خاطر جامعيتش و به خاطر نبود در آن، باعث رُكود جامعه و در جا زدن و باز ايستادنش از تحوّل و تكامل مى شود و اين خود بطورى كه ديگران هم گفته اند يكى از مجتمع كامل است. چون سير تكاملى در هر چيز نيازمند آن است كه در آن چيز قُواى متضادى باشد، تا در اثر نبرد آن قُوا با يكديگر و كسر و انكسار آنها، مولود جديدى متولد شود خالى از نواقصى كه در آن قوا بود و باعث زوال آنها گرديد. بنا بر اين نظريه، اگر فرض كنيم كه اسلام اضداد و نواقص و مخصوصاً عقايد ضدّ خود را از ريشه بر مى كَند، لازمه اش توقّف مجتمع از سير تكاملى است، البته مجتمعى كه خودِ اسلام پديد آورده. 💠 ليكن در پاسخ اين ايراد مى گوئيم که ريشه آن در جاى ديگر است، و آن و اعتقاد به تحوّل ماده است و يا به عبارت ديگر : «مكتب ماترياليسم ديالكتيك» است. و هر چه باشد در آن خَلط عجيبى به كار رفته است، چون عقايد و معارف انسانيّت : 1 - يكى آن عقايد و معارفى كه دستخوش تحوّل و دگرگونى مى شود و همپاى تكامل بشر تكامل پيدا مى كند و آن عبارت است از «علوم صناعى» كه در راه بالا بردن پايه هاى زندگى مادّى و رام كردن و به خدمت گرفتن طبيعتِ سركش به كار گرفته مى شود، از قبيل رياضيات و طبيعيّات و امثال آن دو كه هر قدمى از نقص به سوى كمال بر دارد، باعث تكامل و تحوّل زندگى اجتماعى مى شود. 💠 2 - نوعى ديگر معارف و عقايدى است كه دچار چنين تحوّلى نمى شود، هر چند كه تحوّل به معنايى ديگر را مى پذيرد و آن عبارت از اى است كه در مسائل مبدأ و معاد و سعادت و شقاوت و امثال آن، احكامى قطعى و متوقّف دارد؛ يعنى احكامش دگرگونى و تحوّل نمى پذيرد، هر چند كه از جهت دقّت و تعمّق، ارتقا و كمال مى پذيرد. و اين معارف و علوم بر اجتماعات و سنّتهای زندگی تأثير نمى گذارد مگر به نحو كلّى و به همين جهت است كه توقّف و يك نواختى آن باعث توقّف اجتماعات از سير تكاملی اش نمى شود؛ هم چنان كه در خود، آرايى كلّى مى بينيم نه يكى نه دو تا ...، كه در يك حال ثابت مانده اند و در عين حال اجتماع ما به خاطر آن آراى متوقّف و ثابت، از سير خود و تكاملش باز نايستاده. 💠 مانند اين عقيده ما كه مى گوئيم : انسان براى حفظ حياتش بايد به سوى كار و كوشش انگيخته شود، و اين كه مى گوئيم : كارى كه انسان مى كند بايد به منظور نفعى باشد كه عايدش شود، و اينكه مى گوئيم : انسان بايد به حال اجتماع زندگى كند، و يا معتقديم كه عالَم هستى حقيقتاً هست نه اينكه خيال می كنيم هست و در واقع وجود ندارد، و يا مى گوئيم : انسان جزئى از اين عالَم است و او نيز هست، و يا انسان جزئى از عالَم زمينى است، و يا انسان داراى اعضايى و ادواتى و قُوايى است، و از اين قبيل آراء و معلوماتى كه تا بوده آنها را داشته، و تا خواهد بود خواهد داشت و در عين حال دگرگون نشدنش باعث نشده كه اجتماعات بشرى از پیشرفت و ترقّى متوقف شود و راكد گردد. ادامه دارد... 📚 💌 کانال " آی💚شیعه " : 🆔@ishiaa 👈
❤️سلام و عرض ادب فرا رسیدن ماه مبارک رمضان بر همگی مبارک این ماه اعمال زیادی داره که در مفاتیح الجنان آمده و بنده وارد این موارد نمیشم، فقط یه نکته رو که از اهل بیت (ع) و بزرگان دین یاد گرفتیم براتون عرض کنم : بزرگترین، مهمترین و مفیدترین کاری که میتونیم در این ماه انجام بدیم و زحمت فیزیکی خاصی نمیخواد و زیادم ربطی به حوصله و بُنیه جسمانی نداره، است. این ماه فرصت خیلی خوبی برای تمرین ترک گناه و معصیت خداست. یعنی اگه فقط و فقط همین کار رو کسی بتونه در این ماه مبارک عملی بکنه، گُل کاشته و به همه چیزایی که انتظارش رو داشت میرسه ان شاءالله. پس بسم الله.. از همگی تون التماس دعا دارم🌷