💙💙💙
#ishiaa
#حقیقت_محبت
#قسمت3
#المیزان
📝 و اين معنا روشن گرديده كه اين علاقه و #محبت از اينجا ناشى مي شود كه محبّ نسبت به آنچه محبت دارد يا #فاعل است، (مانند دستگاه گوارش كه اگر غذا را دوست مي دارد، بدان جهت است كه كارش هضم غذا است) و يا #منفعل (مانند حب ذائقه و شامه و سامعه از مزه و بو و صداى خوش كه همه از باب انفعال است). چيزى كه هست همانطور كه در داستان حُب به غذا و ميوه گفتيم، حُبِ محبّ اولاً و بالذات متعلق به فعل يا انفعال خود مي شود و ثانياً و بالتبع متعلق به هر چيزى مي شود كه با فعل يا انفعالش سر و كار دارد، و اين معنا در غير انسان و #حيوان هم اگر استكمالى در كار باشد و يا افاضه كمالى در بين باشد، نيز تصور دارد، (البته افاضه كمال از افاضه كننده #با_شعور ، مانند محبتى كه روئيدنى ها به نور آفتاب دارند و نيز درختان جنگلى را مى بينيم كه براى رساندن خود به نور آفتاب مرتب بلند مي شوند). و از همه مطالبى كه گذشت نتایج زير عايد مي شود :
1⃣ حبّ تعلقى است خاص بين انسان و كمال او
📝 اول اينكه حُب عبارتست از تعلق و ارتباط وجودى بين #مُحِبّ و #محبوب و يا به عبارتى انجذاب بين علتِ مكمّل و يا شبيه به آن، و بين معلولِ مستكمل و يا شبيه به آن، و چون حب عبارت از اين است، لذا ما افعال خود را دوست مي داريم تا بوسيله آن استكمال كنيم و آنچه را هم كه متعلق به افعال ماست دوست مي داريم تا آن را وسيله و ابزار كار خود كنيم، (مثال استكمال اينكه، ما علم را كه فعل مغزى ما است، دوست مي داريم و به طُفيلِ آن، #كتاب و #مدرسه و #استاد را هم دوست ميداريم، و مثال شبهِ استكمال اينكه ما خانه سازى را براى رفع حاجت از خانه دوست مي داريم و به طفيل آن ،يك دانه آجر را هم دوست داريم) و بالأخره غذا و همسر و مالى كه در راه تهيه آن دو صرف مى كنيم و جاه و مقامى كه با آن مال بدست مى آوريم، و مُنعِمى كه به ما احسان مى كند و معلمى كه ما را درس مي دهد و راهنمايى كه ما را هدايت مى كند و ناصرى كه ما را يارى مي دهد و متعلّم و شاگردى كه نزد ما درس مي خواند و خادمى كه ما را خدمت مى كند و هر مطيعى كه ما را اطاعت مى كند و هر چيزى كه در مقابل خواسته ما رام است، همه اينها را دوست مي داريم. چيزى كه هست محبت ما در بعضى از اقسام آن، #طبيعى و در بعضى ديگر #خيالى و موهوم و در بعضى ديگر #عقلى است.
ادامه دارد...
📚 تفسیر المیزان
💌 به کانال " آی💚شیعه " بپیوندید👇👇
http://eitaa.com/joinchat/4236247057Cded3cd6bc7
🌺کپی آزاد بشرط دعا و صلوات بر مهدی فاطمه(عج)🌺
💚💚💚
#ishiaa
#حقیقت_محبت
#قسمت4
#المیزان
2⃣ محبّت داراى مراتب مختلفى است و فقط به امور مادّى تعلق نمي گيرد.
📝 دوم اينكه #محبت داراى مراتب مختلفى است و شدّت و ضعف دارد. چون رابطه اى است وجودى (و وجود، خود حقيقتى است مُشكّک يعنى داراى مراتب) و معلوم است كه آن رابطه وجودى كه ميان علت #تامّه با معلولش هست، با آن رابطه كه ميان علت #ناقصه با معلولش هست، يكسان و در يك مرتبه نيست. به همين حساب، آن كمالى كه بخاطر آن، چيزى محبوب ما واقع مي شود، از جهت ضرورى بودن و غير ضرورى بودن و نيز از جهت مادى بودن (مانند تغذّى) و غير مادى بودن (مانند علم) يكسان نيست و بلكه شدّت و ضعف دارد.
📝 از اينجا بطلان آن سخن كه می گفت: محبت تنها به امور مادى متعلق ميشود، روشن مى گردد. اما بعضى ها آن قدر شورَش كرده اند كه گفته اند: اصلاً برگشت تمامى محبتها به محبت به #غذا است و هر محبت ديگر را اگر تحليل كنيم، مى بينيم از حب به غذا سر در مى آورد و بعضى ديگر گفته اند : ريشه و اصل در باب محبت، علاقه به #وِقاع (= مقاربت کردن ) است و محبت به غذا و هر علاقه ديگر از آن سر در مى آورد.
3⃣ ✅ خداى سبحان از هر جهت اهليّت #محبوب شدن را دارد.
📝 سوم اينكه خداى سبحان از هر جهت كه حساب كنيم، اهليت آن را دارد كه دوستش بداريم، براى اينكه هستى او به ذات خودش است نه عاريتى، و كمال او غير متناهى است، در حالى كه هر كمال ديگری متناهى و محدود است، و متناهى وجودش متعلق است به غير متناهى، و اين حُبّى است ذاتى كه محال است از بين برود و نيز خداى تعالى خالق ما است و بر ما انعام می كند، آنهم به نعمت هايى كه غير متناهى است، هم از نظر عدد و هم از نظر زمان. به همين جهت #او_را_دوست_مي_داريم ، همانطور كه هر مُنعم ديگر را، بخاطر انعامش دوست ميداريم.
4⃣ #خداوند خلق خود را دوست ❤️ مى دارد.
📝 چهارم اينكه حُب از آنجا كه گفتيم رابطه اى است وجودى - و هستى روابط وجودى، خارج از وجود موضوعاتِ خود و تنزّلات آن نيست - لذا نتيجه می گيريم كه هر چيزى، ذات خود را دوست ميدارد. و چون در سابق گفتيم : هر مُحبى همه متعلقاتِ محبوب خود را نيز دوست مي دارد، در نتيجه هر چيزى، آثار وجوديش را هم دوست مي دارد، از اينجا معلوم مي شود كه خداى سبحان بدين جهت كه خود را دوست مي دارد، خلق خود را دوست مي دارد و اگر خلق خود را دوست مي دارد، بدين جهت است كه انعام او را مى پذيرند و باز اگر خلق خود را دوست ميدارد، بدان جهت است كه #هدايت او را مى پذيرند.
5⃣ شعور و علم لازمه حُب نيست.
📝 پنجم اينكه اگر مى بينيم در مورد حُب، بايد #شعور و #علم وجود داشته باشد، اين لزوم بر حسب مصداق است، (چون معمولاً كلمه (حُب) را در موارد انسانها به كار مى بريم و مى گوييم مادر، فرزند خود را دوست ميدارد و نمي گوئيم: درخت آفتاب را دوست ميدارد و خود را به سوى نور آن می كشد). و گر نه تعلق وجودى كه حقيقت حُب عبارت از آن است، از آن جهت كه حُب است، هيچ مشروط بر وجود علم و شعور نيست و از اينجا روشن مى گردد كه همه قوا و مبادى طبيعى، حتى آنها هم كه علم و شعور ندارند، آثار و افعال خود را دوست مي دارند.
6⃣ حب حقيقتى است كه در تمام #موجودات عالَم سريان و جريان دارد.
📝 ششم از همه آنچه كه گذشت نتيجه مى گيريم حُب حقيقتى است كه در تمامى موجودات عالَم، سريان و جريان دارد.
💠 پایان 💠
📚 تفسیر المیزان جلد1 ص 618
💌 به کانال " آی💚شیعه " بپیوندید👇👇
http://eitaa.com/joinchat/4236247057Cded3cd6bc7
🌺کپی آزاد بشرط دعا و صلوات بر مهدی فاطمه(عج)🌺
🌺🌺🌺
#ishiaa
#مهم👇👇
#نکته_تربیتی_مطالب_حقیقت_محبّت
#سوالی_که_همه_میپرسند
💜 یه سوال هست که همیشه ذهن افراد مؤمن و متدیّن رو (مخصوصاً کسانی که کار تربیتی می کنند) به خودش مشغول میکنه و علاقه مند هستند که یه جواب منطقی و مبتنی بر معارف اسلامی براش پیدا کنند . سوالی که به شکلهای گوناگونی مطرح میشه مثل :
❓چه کار کنیم تا #خدا رو دوست داشته باشیم؟
❓چه کار کنیم که فرزندان و خانواده و دوستانمون خدا رو دوست داشته باشند و خدایی بشوند؟
❓چگونه افراد جامعه مون رو با خدا رفیق کنیم تا جامعه مون اسلامی باشه و گناه کم بشه؟
🔹با توجه به مطالبی که مرحوم #علامه_طباطبایی درباره حقیقت محبت فرمودند، پاسخ سوالات فوق اینه که :
✅ همه موجودات عالَم ، همیشه در جهت کامل شدنشون حرکت می کنند. و انسان هم فطرتاً کمال طلبه و همواره به دنبال کامل شدنشه و هر چیزی رو که کمال تشخیص بده، ناگزیر به طرفش کشیده میشه و اون چیز رو دوستش می داره.
✅ اگر ما بفهمیم که با خدا بودن، ما رو کامل می کنه قطعاً به سوی خدا حرکت می کنیم. و اگر بفهمیم کمالی که در اطاعت و بندگی خداست، بالاترین و برترین کمال هستش (کمالی که نامحدود و نامتناهیه و تموم نمیشه) اون وقته که بطور قطع و یقین به خدا توجه می کنیم و هر چیزی رو که مانع رسیدن ما به خدا بشه (مثل گناه)، با قدرت از میان بر می داریم و هیچ تردیدی هم نمی کنیم.
✅ فقط باید به این فهم و دانش برسیم که : ما با خدا به کمال می رسیم . لذا راز و رمز اینکه قرآن و احادیثِ اهل بیت (ع) همواره ماها رو به همنشینی با علمای ربّانی، کسب علم و مطالعه معارف دینی توصیه می کنه همینه که ما به وسیله اینها بتونیم به این مطلب برسیم و درک کنیم که با خدا بودن و بندگی خدا کمال هستش (و بالاترین کماله) تا در نتیجه به خدا محبت پیدا کنیم، و به دنبال همین محبّتی که پیدا کردیم ، اطاعت از خدا - و ایمان قوی به خدا - هم پیدا می کنیم.
کمال بودن ⬅️محبّت ⬅️ اطاعت
✅ بنابراین افرادی هم که گرفتار #حُبّ_دنیا میشن و برای به دست آوردنش هرکاری !! هم می کنند، مطابق همون فطرت کمال طلبی که تو وجودشون هست رفتار می کنند اما با این فرق که در تشخیص مصداقِ کمال، اشتباه کرده و به بی راهه میرن. ( توجه داشته باشیم که این افراد یا با خدا بودن را کمال نمی دانند و یا اینکه کمال های دیگر رو مهمتر و بالاتر از کمالِ با خدا بودن می دانند).
💌 به کانال " آی💚شیعه " بپیوندید 👇👇
http://eitaa.com/joinchat/4236247057Cded3cd6bc7
🌺🌺🌺
YEKNET.IR -emam hadi.mp3
2.14M
🔳 #شهادت_امام_علی_النقی_الهادی
⏯ #روضه جانسوز امام هادی(ع) و ماجرای دلقک دربار متوکل ملعون
🎤حجت الاسلام #دارستانی
🎤 #محمودکریمی
👌بسیار دلنشین
📡حداقل برای یک☝️نفر ارسال کنید.
💌 کانال " آی💚شیعه " : 👇👇
http://eitaa.com/joinchat/4236247057Cded3cd6bc7
🌼🌼🌼
#ishiaa
#جامعه_اسلامی
#قسمت8
#آیه200_سوره_آل_عمران
💠 هويت و شخصيت مستقل براى اجتماع در اسلام 💠
📝 و به همين جهت قرآن كريم غير از آنچه كه براى افراد هست، وجودى و عُمرى و كتابى و حتى شعورى و فهمى و عملى و اطاعتى و معصيتى براى اجتماع قائل است. مثلاً :
❣ درباره #عمر و #اَجَل امّت ها مى فرمايد:
وَ لِكُلِّ أُمَّةٍ أَجَلٌ فَإِذا جاءَ أَجَلُهُمْ لا يَسْتَأْخِرُونَ ساعَةً وَ لا يَسْتَقْدِمُونَ - براى هر امّتى اَجلى است كه رسيدنش را نه مى توانند جلو بيندازند و نه عقب. (سوره اعراف آيه 34)
❣ و درباره #كتاب_خاص به هر امّتى مى فرمايد:
كُلُّ أُمَّةٍ تُدْعى إِلى كِتابِهَا - و هر امتى به سوى كتابش خوانده مى شود. (سوره جاثيه آيه 28)
❣ و درباره #درك و #شعور هر امّتى مى فرمايد:
زَيَّنَّا لِكُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ - عمل هر امتى را براى آن امّت زينت قرار داديم. (سوره انعام آيه 108). در نتيجه زشت را زيبا و زيبا را زشت مى يابند.
❣ و درباره #عمل بعضى از امّتها فرموده:
مِنْهُمْ أُمَّةٌ مُقْتَصِدَةٌ - بعضى از امّتها داراى دركى صحيح اند. (سوره مائده آيه 66)
❣ و درباره #طاعت امّت فرموده:
أُمَّةٌ قائِمَةٌ يَتْلُونَ آياتِ اللَّه - امّتى است قائم و شب زنده دار كه آيات خدا را تلاوت می کنند. (سوره آل عمران آيه 113)
❣ و درباره #معصيت امّتها فرموده:
وَ هَمَّتْ كُلُّ أُمَّةٍ بِرَسُولِهِمْ، لِيَأْخُذُوهُ وَ جادَلُوا بِالْباطِلِ لِيُدْحِضُوا بِهِ الْحَقَّ فَأَخَذْتُهُمْ فَكَيْفَ كانَ عِقابِ - هر امتى در صدد بر آمد تا رسول خود را دستگير كنند و با باطل عليه حق مجادله كردند تا شايد به وسيله آن، حق را از بين ببرند، در نتيجه من آنها را به عذاب خود گرفتم و چه عقابى بود كه بر سرشان آوردم. (سوره غافر آيه 5)
❣ و نيز درباره #خلاف_كارى امّت فرموده:
وَ لِكُلِّ أُمَّةٍ رَسُولٌ فَإِذا جاءَ رَسُولُهُمْ قُضِيَ بَيْنَهُمْ بِالْقِسْطِ - براى هر امّتى رسولى است، پس همين كه رسولشان آمد، در بينشان به قسط داورى شد. (سوره يونس آيه 47)
📝 و از همين جا است كه مى بينم #قرآن همان عنايتى را كه به داستان اشخاص دارد، به داستان و تاريخ امتها نيز دارد بلكه اعتنايش به تواريخ امتها بيشتر است، براى اينكه در عصر نزول قرآن آنچه از تاريخ بر سر زبانها بود، تنها احوال پادشاهان و رؤساى امتها بود و ناقلينِ تاريخ هيچ در صدد ضبط احوال امتها و تواريخ جوامع نبودند. شرح حال جوامع تنها بعد از نزول قرآن باب شد، آن هم بعضى از مورّخين مانند #مسعودى و #ابن_خلدون متعرض آن شدند، تا آنكه تحول فكرى اخير در تاريخ نگارى پديدار شد، و به جاى پرداختن به شرح حال اشخاص، به شرح حال امّتها پرداختند، و به طورى كه می گويند اولين كسى كه اين روش را باب كرد، " #اگوست_كنت_فرانسوى " متوفى در سال 1857 ميلادى بوده است.
ادامه دارد...
📚 #تفسیر_المیزان
💌 کانال " آی💚شیعه " :👇
http://eitaa.com/joinchat/4236247057Cded3cd6bc7
🌺کپی آزاد بشرط دعا و صلوات بر مهدی فاطمه(عج)🌺
💠و أَکثِرْ ذِکرَ الْمَوْتِ وَ مَا بَعْدَ الْمَوْتِ وَ لَا تَتَمَنَّ الْمَوْتَ إِلَّا بِشَرْطٍ وَثِيقٍ.
بسيار به ياد #مرگ و عقبات بعد از آن باش، البته در آرزوی مرگ مباش، مگر آنکه به سعادت و رو سفيدی در آن جهان اطمينان داشته باشی.
📚 نهج البلاغه، نامه حضرت امير(ع) به حارث همدانی
╔═══💌══╗
🆔 @ishiaa
╚═══💌══╝
💙❤️💙
#ishiaa
#خرافه_گرایی
#قسمت1
#المیزان
📝 آراء و عقايدى كه انسان براى خود انتخاب می كند :
1⃣ يا تنها افكارى #نظرى است كه بطور مستقیم و بدون واسطه، هيچ ربطى به عمل ندارد، مانند رياضيات و طبيعيات و علوم ما وراء الطبيعه.
2⃣ و يا افكارى است #عملى، كه سر و كارش مستقيماً با عمل است، مانند مسائل مربوط به خوبى و بدى اعمال و اينكه چه عملى را بايد انجام داد؟ و چه عملى را نبايد انجام داد؟
📝 در قسم اول، راه تشخيص افكار صحيح از افكار و عقايد ناصحيح، تنها پيروى #علم و يقينى است كه از راه برهان و يا حسّ دست مي دهد. و در قسم دوم، راه منحصر در #تجربه است. يعنى آن عملى را صحيح بدانيم كه ببينيم سعادت انسان را تأمين می كند و يا حداقل در تأمين آن نافع است و آن عملى را باطل بدانيم، كه ببينيم يا به شقاوت آدمى منجر مي شود و يا در سعادتش مضرّ است.
📝✅ و اما در قسم اول، اعتقاد به آنچه که علم به حقانيتش نداريم، و در قسم دوم اعتقاد به آنچه که نمى دانيم خير است يا شرّ، چنين اعتقاداتى جزء #خرافات است.
📝 و آدمى از اين نظر كه آراءش همه به اقتضاى #فطرتش منتهى مى شود (فطرتى كه از علل هر چيز جستجو می كند) و نيز به اقتضاى #طبيعتش منتهى مي شود (كه او را وادار به استكمال نموده، به سوى آنچه كه كمال حقيقى اوست سوقش ميدهد)، هرگز حاضر نيست خود را تسليم آراء خرافى كند و در برابر هر خرافه اى، كوركورانه و جاهلانه خاضع شود. إلاّ اینکه...
ادامه دارد...
📚 #تفسیر_المیزان جلد 1 ص 638
#خرافه
💌 کانال " آی💚شیعه " : 👇👇
http://eitaa.com/joinchat/4236247057Cded3cd6bc7
🌺کپی آزاد بشرط دعا و صلوات بر مهدی فاطمه(عج)🌺
🌼🌼🌼
#ishiaa
#خرافه_گرایی
#قسمت2
#المیزان
💠 علت گرایش به خرافات 💠
📝 إلاّ اينكه #عواطف درونى و #احساسات باطنى او كه بيشتر و عمده اش خوف و رجاء است، همواره خيال او را تحريك مى كند به اينكه تاثير پاره اى از خرافات را بپذيرد. اين عواطف، اعتقاد به خرافات را به گردنش می گذارد. چون قوه خيال در ذهن او صورتهايى هول انگيز و يا اميدوار كننده ترسيم مي كند و حسّ خوف و رجاء هم آن صورتها را حفظ می كند و نمی گذارد از خزانه نفس غائب شود.
📝 هم چنان كه وقتى آدمى در بيابانى وسيع و بی كرانه قرار بگيرد - و در آنجا مونسى نداشته باشد و #شب_ظلمانى فرا رسد كه ديگر چشم جايى را نبيند- در چنين وضعى هيچ مايه دلگرمى كه او را ايمنى ببخشد و مخاطر (=خطرناک) را از غير مخاطر برايش جدا سازد وجود ندارد، نه نورى و نه چراغى و نه هيچ ايمنى بخش ديگرى هست.
📝 در چنين وضعى چه بسا مى شود كه #خيال او صورت هايى در ذهنش تصوير كند از قبيل حركات و رفت و آمدها و صعود به آسمان و نزول به زمين، و يا اَشكال و تمثالهايى برايش تصوير مى كند و همواره اين تصاوير را در نظرش تكرار می كند، تا در ذهنش نقش ببندد. بطورى كه اگر در وقتى ديگر و جايى ديگر، دچار #وحشت شد، آن صحنه هاى خيالى دوباره به يادش مى آيد و اى بسا آن صحنه ها را براى ديگران نقل مي كند و در ديگران نيز همان ترس و دلهره را ايجاد مي كند و ديگران نيز به ديگران مي گويند تا آنكه منتشر مي شود. در حالى كه اصل آن، #خرافات بود و جز به يك خيال واهى منتهى نمي شد. و چه بسا...
ادامه دارد...
📚 #تفسیر_المیزان
#خرافه
💌 کانال " آی💚شیعه " : 👇👇
http://eitaa.com/joinchat/4236247057Cded3cd6bc7
🌺کپی آزاد بشرط دعا و صلوات بر مهدی فاطمه(عج)🌺
🌷🌷🌷
#ishiaa
#جامعه_اسلامی
#قسمت9
#آیه200_سوره_آل_عمران
📝 و خلاصه اينكه، لازمه آنچه در اين باره اشاره كرديم اين است كه هر جا قوا و خواص #اجتماعى با قوا و خواص #فردى معارضه كند، قوا و خواص اجتماعى به خاطر اينكه نيرومندتر است، بر قوا و خواص فردى غلبه كند، و همين طور هم هست، چون لازمه قوى تر بودنِ يكى از دو نيروى متضاد اين است كه بر آن ديگرى غلبه كند، علاوه بر اينكه حس و تجربه هم همين را اثبات مى كند و بر اين معنا (يعنى غلبه قوا و خواص فاعله ی جامعه و قوا و خواص منفعله آن، بر قوا و خواص فاعله و منفعله فرد) شهادت مى دهد.
📝 مثلا وقتى #جامعه بر امرى همت بگمارد و تحقق آن را اراده كند، و قوا و خواص فاعله خود را به كار بگيرد، يك فرد نمى تواند با نيروى خودش به تنهايى عليه جامعه قيام كند، مثلا در جنگها و هجومهاى دسته جمعى اراده يك فرد نمى تواند با اراده جمعيت معارضه نمايد، بلكه فرد چاره اى جز اين ندارد كه تابع جمع شود تا هر چه بر سر كلّ آمد بر سر آن جزء هم بيايد، حتى مى توان گفت #اراده_جامعه آن قدر قوى است كه از فرد سلب اراده و شعور و فكر می كند.
📝 و همچنين آنجا كه قوا و خواص منفعله جامعه به كار مى افتد مثلاً خطرى عمومى از قبيل شكست در #جنگ يا شروع #زلزله و يا وجود قحطى و وَبا او را وادار به فرار مى سازد، و يا رسوم متعارفه باعث مى شود كه از ترك عملى شرم كند و يا عادتى قومى، جامعه را وادار مى سازد به اينكه فرم مخصوصى از #لباس بپوشد. در همه اين انفعالهاى عمومى، يك فرد نمى تواند منفعل نشود بلكه خود را ناچار مى بيند به اين كه از جامعه پيروى كند، حتى در اين دو حال كه گفته شد فعل و انفعال #اجتماع، شعور و فكر را از افراد و اجزاء خود سلب می كند.
📝 و همين معنا ملاك اهتمام #اسلام به شأن اجتماع است، اهتمامى كه تا كنون نديده و ابداً نيز نخواهيم ديد كه نظيرش در يكى از اديان و در يكى از سنن ملت هاى #متمدّن يافت شود (هر چند كه ممكن است خواننده محترم اين دعوى ما را نپذيرد).
ادامه دارد...
📚 #تفسیر_المیزان
💌 کانال " آی💚شیعه " : 👇👇
http://eitaa.com/joinchat/4236247057Cded3cd6bc7
🌺کپی آزاد بشرط دعا و صلوات بر مهدی فاطمه(عج)🌺
💞💞💞
#ishiaa
#جامعه_اسلامی
#قسمت10
#آیه200_سوره_آل_عمران
📝 علت اين شدّت اهتمام هم روشن است. براى اينكه #تربيت و رشد #اخلاق و #غرائز در يك فردِ انسان (كه ريشه و مبدأ تشكيل اجتماع است) وقتی مؤثر واقع مى شود كه جوّ جامعه با آن تربيت معارضه نكند. زیرا - از آنجايى كه گفتيم قدرت نيروى جامعه، فرد را در خود مستهلك می كند - اگر اخلاق و غرائز #جامعه با اين تربيت ضدّيت كند : يا تربيت ما اصلاً مؤثر واقع نمى شود و يا آن قدر ناچيز است كه قابل قياس و اندازه گيرى نيست. (و مثل اين مى ماند كه ما بخواهيم يك ماهى قزل آلا را در آب شور تربيت كنيم كه اگر در همان روزهاى اول، ماهى كوچولوى ما از بين نرود، تربيت ما آن طور كه بايد و آن طور كه به زحمات ما بيارزد، مؤثر واقع نمى شود).
📝 به همين جهت است كه #اسلام مهم ترين احكام و شرايع خود از قبيل #حج و #جهاد و #نماز و #انفاق را و بطور خلاصه، تقواى دينى را بر اساس اجتماع قرار داد و علاوه بر اينكه قواى حكومت اسلامى را حافظ و مراقب تمامى شعائر دينى و حدود آن كرده و علاوه بر اينكه فريضه دعوت به خير و #امر_به_معروف و نهى از تمامى منكرات را بر عموم واجب نموده، براى حفظ وحدت اجتماعى هدف مشتركى براى جامعه اعلام نموده، و معلوم است كه كل جامعه هيچوقت بى نياز از هدف مشترك نيست، و آن هدف مشترك عبارت است از #سعادت_حقيقى، (نه خيالى) و رسيدن به قرب و منزلت نزد خدا، و اين خود يك پليس و مراقب باطنى است كه همه نيت ها و اسرار باطنى انسان را كنترل می كند تا چه رسد به اعمال ظاهريش.
📝 پس در #حكومت_اسلامى اگر مأمورين حكومتى (كه گفتيم موظف به دعوت به خير و امر به معروف و نهى از منكرند) اطلاعى از باطن افراد نداشته باشند، باطن ها بى پليس و بدون مراقب نمانده اند، و به همين جهت گفتيم : اهتمام به امر اجتماع در حكومت و #نظام_اسلامى بيش از هر نظام ديگر است.
ادامه دارد...
📚 #تفسیر_المیزان
💌 کانال " آی💚شیعه " : 👇👇
http://eitaa.com/joinchat/4236247057Cded3cd6bc7
🌺کپی آزاد بشرط دعا و صلوات بر مهدی فاطمه(عج)🌺
#آیت_الله_بهجت
💜 راه یگانه برای سعادت دنیا و آخرت، بندگی خدای بزرگ است؛
و بندگی، در 🚫ترک معصیت🚫 است در اعتقادیات و عملیات،(اعتقاد و عمل).
💌 کانال " آی💚شیعه " :
http://eitaa.com/joinchat/4236247057Cded3cd6bc7
💚💚💚
#ishiaa
#خرافه_گرایی
#قسمت3
#المیزان
📝 و چه بسا مى شود كه #خيال، حس دفاع آدمى را تحريك مي كند، كه براى دفع شرّ اين موجود موهوم چاره اى بينديشد و حتى ديگران را هم وادار مي كند كه براى ايمنى از شرّى كه او گرفتار شده چاره انديشى كنند، و همين باعث مي شود كه رفته رفته، قضيه به صورت يك #خرافه رائج گردد.
📝 و بشر از قديمى ترين اعصار، همواره گرفتار اين گونه آراء خرافى بوده و تا امروز نيز هست و آن طور كه بعضى گمان كرده اند، خرافه پرستى از خصائص #شرقی ها نيست، بلكه همان قدر كه در شرقى ها هست، در #غربى ها هم هست، اگر نگوئيم غربى ها حريص تر بر اعتقاد به خرافات از شرقى ها هستند.
📝 و از سوى ديگر همواره خواص بشر يعنى #علماء و #روشنفكران در پى نابود سازى رسوم اين خرافات، چاره انديشى كرده و می كنند تا بلكه اعتقاد به آنها را از دلهاى مردم زايل سازند. چه لطائف الحيل که به كار نبردند، تا مگر عوام بدان وسيله متنبه شده، از #غفلت بيدار گردند. ولى معالجات اين طبيبان مؤثر واقع نشد و انسان ها هم چنان گرفتار خرافات هستند. علتش هم اين است كه انسان هيچ وقت از تقليد در آراء نظرى و حقايق اعتقادى خالى نيست، اين از يك سو و از سوى ديگر از احساسات و عواطف نفسانى هم خالى نيست و بهترين دليلش هم همين است كه مى بينيم معالجات اطباء روحى بشر تا به امروز اثر نكرده است.
ادامه دارد...
📚 #تفسیر_المیزان
💌 کانال " آی💚شیعه " : 👇👇
http://eitaa.com/joinchat/4236247057Cded3cd6bc7
🌺کپی آزاد بشرط دعا و صلوات بر مهدی فاطمه(عج)🌺
#رسول_اکرم_ص
💛 مَن واسَى الفَقیرَ وَ أَنصَفَ النّاسَ مِن نَفسِهِ فَذلِکَ المُؤمِنُ حَقّاً.
هر کس به نیازمند، کمک مالى کند و با مردم منصفانه رفتار نماید؛
چنین کسى مؤمن حقیقى است.
📚 کافی ج 2 ص 147
💗روزهای پایانی سال است،
با مردم انصاف داشته باشیم،
نکنه با بی خیالی ما،
آبروی مؤمنی به خطر بیفته.
#هوای_هم_رو_داشته_باشیم
╔═══💌══╗
🆔 @ishiaa
╚═══💌══╝
💞💞
#ishiaa
#جامعه_اسلامی
#قسمت11
#آیه200_سوره_آل_عمران
❇️ آيا سنّت اجتماعى اسلام، ضمانت بقا و اجرا دارد❓
📝 ممكن است خواننده محترم بگويد : گيرم دعوى شما حق باشد، يعنى #نظام_اجتماعى عالی ترين نظام، و نظر #اسلام در پديد آوردن جامعه اى صالح، پيشرفته ترين و مُتقن ترين و اساسى ترين نظريه ها باشد و حتى از نظريه جوامع پيشرفته عصر حاضر نيز متقن تر باشد، ولى وقتى #ضامن_اجرا ندارد چه فايده؟
📝 و دليل نداشتن - ضامن اجرا - همين است كه در طول چهارده قرن به جز چند روزى در همان اوائل بعثت، نتوانست خود را حفظ كند و جاى خود را به قيصريّت و كسرويّت داد و حكومتش به صورت حكومتى #امپراطورى در آمد. آن هم بصورت ناهنجارترين و فجيع ترين وضعش، و اعمالى را مرتكب شد كه امپراطوريهاى قبل از او هرگز مرتكب نشده بودند، به خلاف حكومتِ زائيده شده از #تمدن_غرب ن_غرب، كه همواره روى پاى خود ايستاده و هيچ تغيير ماهيّتى نداده است.
🔴 شبهه اى كه دل #غرب_زدگان را به خود مشغول داشته است👆👇
📝 و همين خود دليل بر اين است كه #تمدن_غربى_ها پيشرفته ترين تمدن، و نظام اجتماعيشان متقن ترين و مستحكم ترين نظام است كه سنّت اجتماعى و قوانينش بر اساس خواست مردم و هر پيشنهادى است كه مردم از روى طبيعت و هوا و هوسهاى خود می كنند و در اين باره معيار را، خواست #اكثريت و پيشنهاد آنان قرار داده. چون اتحاد و اجتماع كل جامعه در يك خواسته، به حسب عادت محال است (و هيچ نظامى نمى تواند آنچه را مىكند، مطابق ميل كل جامعه باشد و از سوى ديگر تحميل خواست اقليّت بر اكثريت هم معقول نيست) و غلبه #اكثر بر #اقلّ، سنّتى است كه در طبيعت نيز مشهور است. چرا که ما می بینیم...
ادامه دارد...
📚 #تفسیر_المیزان
💌 کانال " آی💚شیعه " :👇
http://eitaa.com/joinchat/4236247057Cded3cd6bc7
🌸کپی با ذکر لینک مجاز است🌸
💙💛💙
#ishiaa
#جامعه_اسلامی
#قسمت12
#آیه200_سوره_آل_عمران
📝 چرا كه ما مى بينيم هر يك از علل مادّى و اسباب طبيعى #اكثراً مؤثر واقع می شوند، نه پيوسته و على الدوام، و همچنين از ميان عوامل مختلف و ناسازگار، #اكثر مؤثر واقع مى شود نه #همه، و نه #اقلّ. به همين جهت مناسب است كه هيكل اجتماع نيز، هم از نظر غرض و هم به حسب سنّت ها و قوانين جاريه در آن، بر اساس خواست #اكثر بنا شود.
📝 و امّا اين فرضيه كه #دين پيشنهادى را كه مى دهد، در دنياى حاضر جز آرزويى خام نيست و از مرحله فرض تجاوز نمی كند و تنها مثالى است كه جايش در عقل و ذهن است و نه در خارج. ولى تمدن عصر حاضر در هر جا كه قدم نهاده نيروى مجتمع و سعادتش را و تهذيب و طهارت افرادش از رذائل را ضمانت كرده است( البته منظور از رذائل هر عملى است كه جامعه آن را نپسندد) نظير دروغ،خيانت،ظلم، جفا، خشونت، خشكى و امثال آن.
📝 اين مطالب خلاصه و فشرده خيالاتى است كه دل #غرب_زدگان ما را به خود مشغول نموده، مخصوصاً تحصيل كرده هاى مشرق زمين را كه به اصطلاح رشته تحصيلشان بحث در مسائل #اجتماعى و #روانى است. چيزى كه هست اين آقايان بحث را در غير موردش ايراد كردند و در نتيجه حق مطلب بر ايشان مشتبه شده است و اينك توضيح آن.
ادامه دارد...
📚 #تفسیر_المیزان
💌 کانال " آی💚شیعه " :👇
http://eitaa.com/joinchat/4236247057Cded3cd6bc7
🌺کپی آزاد بشرط دعا و صلوات بر مهدی فاطمه(عج)🌺
💙💚💙
#ishiaa
#خرافه_گرایی
#قسمت4
#المیزان
❇️ اساس تمدن مادّىِ امروز بر خرافه پرستى ❇️
📝 و عجيب تر از همه خرافه پرستان، #متمدّنين دنيا و #دانشمندان_طبيعى امروزند. كه مى گويند علم امروز، اساسش بر #حس و #تجربه است و غير آن را هر چه باشد ردّ می كنند. به این دلیل که می گویند تمدّن و حضارت (=به روز بودن)، اساسش بر استكمال اجتماع است در كمالى كه برايش فراهم باشد و به هر قدر كه فراهم باشد. لذا تربيت و فرهنگ خود را هم بر همين اساس پايه گذارى كرده اند.
📝 در حالى كه همين اساسشان، خودش يكى از خرافه پرستى هاى #عجيب است. براى اينكه علوم طبيعى از خواص طبيعت بحث مى كند و آثار هر موضوعى را براى آن اثبات می نمايد. و به عبارتى ديگر، اين علوم مادّى عرصه جولانگاهش تنها #مادّه است كه بايد آثار و خواص ناپيداى ماده را پيدا كند و اما غير آثار آن را نمی تواند متعرّض شود و در آن چيزى را اثبات و يا نفى كند. پس اعتقاد به نبود چيزى كه دستِ حس و تجربه به آن نمى رسد، اعتقادى بدون دليل و از روشن ترين مصاديق #خرافه است.
📝 و همچنين #بناى_تمدن_بر_استكمال_اجتماع ، كه آن نيز يك خرافه پرستى ديگر است. براى اينكه اين استكمال و رسيدن به سعادت اجتماعى چه بسا مستلزم آن است كه بعضى از افراد، از سعادت زندگىِ فردى محروم شوند تا با محروميت خود از حريم اجتماع دفاع كنند، كشته شوند، تا وطن و يا قانون و يا مَرام اجتماع محفوظ بماند، و #محروميت شخص از سعادتِ شخصى خود، براى حفظ حريم اجتماع، امرى است كه انسان عاقل هرگز اقدام به آن نمی كند. مگر وقتى كه آن را براى #خود كمال بداند.
📝 زیرا خودِ محروميت، كمال نيست چون عدم و محروميت است. و اگر چنانچه كمال باشد ناچار براى #جامعه كمال است نه براى خود شخص. در حالى كه انسان و افراد انسانها، اجتماع را براى خود می خواهند نه خود را براى اجتماع، (پس اگر محروميت #كمال باشد، بايد اجتماع به خاطر فرد محروم شود، نه فرد براى اجتماع، و آن هم تصوّر ندارد).
ادامه دارد...
📚 #تفسیر_المیزان
💌 کانال " آی💚شیعه " :👇
http://eitaa.com/joinchat/4236247057Cded3cd6bc7
🌺کپی آزاد بشرط دعا و صلوات بر مهدی فاطمه(عج)🌺
❇️ آیت الله خوشوقت:
همه باید تابع یک صراط باشند، آن هم در برابر فرمان خدا مطیع باشیم؛ یعنی #واجبات خدا را انجام بدهیم و #محرّمات را ترک کنیم. این اولین پله شروع حرکت بندگی است، که در صورت استمرار آن، خیلی کار از آن برمی آید.
فقط شروع کردن نه، ادامه اش؛ چون هر روز که ما اطاعت فرمان می کنیم یک مقدار تأثیر مثبت به نام رشد ایمان پیش می آید، با استمرار این اطاعت فرمانها، کم کم ایمان زیاد می شود و ایمان رشد و ترقی می کند؛
آن وقت حجابها برطرف می شود و حرف های دیگر هم پیش می آید، اما به شرط اینکه شروع کنیم و بعد ادامه بدهیم.
#رمضان_ماه_بندگی
📚 طریق بندگی ص95
╔═══💌══╗
🆔 @ishiaa
╚═══💌══╝
#علامه_طباطبایی
💠 #غفلت، حجاب میان خدا و بنده است. و سبب غفلت، اشتغال به امور پَست دنیا است. اشتغال به دنیا، موجب حُبّ و اهتمام کامل به آن شده، پس قلب به آن مشغول می شود و در نتیجه، آینه قلب صفا پیدا نمی کند؛ تا جمال حقّ – سبحانه - بر آن منعکس شده و #معرفت حاصل شود.
👈 ما جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِنْ قَلْبَيْنِ فِي جَوْفِهِ (خداوند برای هیچ کس، دو دل در درونش نیافریده).
📚 رسالة الولایة ص 59
#معرفت
╔═══💌══╗
🆔 @ishiaa
╚═══💌══╝