eitaa logo
من شیعه هستم
563 دنبال‌کننده
308 عکس
376 ویدیو
20 فایل
✅ شناخت دین اسلام : بدون تعصّب، بدون خرافه، با محوریّت تفسیر المیزان علامه طباطبایی (ره) و سخن بزرگان اهل معرفت ✅ معرفت، اعتقاد، اخلاق ✅ اینجا قم مقدّس است
مشاهده در ایتا
دانلود
❤️ از تشکر کنید هر چند غذایی که پخته، شور یا بد شده است. وقتی از غذا ابراز رضایت می کنید همسرتان خوشحال می شود و این باعث رشد و پیشرفت شما می شود. یک بار من در جوانی در خانه با خانواده بد اخلاقی کردم در عالَم معنا به من گفتند : بیست سال ناله های تو بی اثر شد. 💌 کانال " آی💚شیعه " : 🆔 @ishiaa 👈 🌺🌺🌺🌺
🌹🌹🌹 ❇️ بَرده گيرى در اسلام ❇️ 💠 برده گيرى در از اين راه صورت مى گيرد كه نخست سپاه اسلام خود را براى روبرو شدن با كفّار هم مرز و همجوار تجهيز نموده، آنان را با كلمات حكمت آميز خود و موعظه و مجادله و با ، به حقّ دعوت نموده، آن گاه اگر كفّار دعوتشان را پذيرفتند برادرانشان خواهند بود (به اين معنى كه در هر سود و زيانى با ساير مسلمانان شركت خواهند داشت) و اگر بعد از اتمام حجّت نپذيرفتند، در اين صورت : 1- یا اين است كه پيرو كتابى از كتابهاى آسمانى هستند و حاضر مى شوند كه به حكومت اسلامى و بپردازند كه در اين فرض به حال خود واگذار شده، در تحت پرچم و ذِمّه اسلام به سلامت زندگى مى كنند. 2- و یا اين است كه با سپاه اسلام اى مى بندند كه در اين صورت چه اهل كتاب باشند و چه نباشند به عهدشان وفا می شود. 3- و چنانچه نه اهل كتابند و نه براى جِزيه دادن حاضر به بستن معاهده هستند، در اين صورت با به جهاد و كارزار با ايشان اقدام مى شود. 💠 البته تنها كسانى از آنان كشته مى شوند كه كشيده و در مَعركه و ميدان جنگ حاضر شده باشند، و امّا كسانى كه تسليم شده و همچنين مردان و زنان و فرزندان مُستضعف، هيچكدام محكوم به قتل نيستند و اسلام، كشتن آنان را جايز نمى داند؛ و نيز شبيخون زدن و بدون اطّلاع بر سر دشمن تاختن و آب را به روى دشمن بستن و او را شكنجه دادن و مُثله كردن را اجازه نمى دهد. 💠 سپاه اسلام اين روش را هم چنان ادامه مى دهد تا آنكه در روى زمين اثرى از باقى نماند و همه به دين خدا گرایش پیدا کنند، بنابر اين تنها كسانى محكوم به قتل اند كه دين حقّ را نپذيرند. و در هر جنگى كه لشكر اسلام پيروز مى شود بعد از خاتمه جنگ، به هر چه از اموال و نفرات سپاهِ كفر که مسلّط شود مالک آنها خواهد بود. تاريخ درخشان جنگ هاى رسول خدا (ص) مشتمل است بر صفحاتى نورانى و مملو است از و پسنديده اى كه سراسر لطائفى از فُتوّت و مُروّت و ظرائفى از نیکی و احسان است. ادامه دارد... 📚 💌 کانال " آی💚شیعه " : 🆔 @ishiaa 👈 🌺🌺🌺🌺
👆👆👆 دوستان عزیز توجه داشته باشند که در زمان غیبت امام معصوم (ع) و به نظر اکثر فقهای عظام، شروع جنگ و جهاد ابتدایی جایز نیست. و صد البته داشتن «قدرت» نیز ملاک فعلیّت چنین احکام شرعی است.
🌹🌹🌹 ❇️ عواملى مانند «وطن دوستى، نوع دوستى، مَدح و تمجيد طلبى» سببيّت اخلاقى ندارد. 💠 و امّا اينكه اين (كه اتفاقاً بسيارى از اهل فضل را به اشتباه انداخته) كه مثلاً «حُبّ وطن، نوع دوستى، ثنا و تمجيد در مقابل صحّت عمل» و امثال اينها بتواند كسى را از تجاوز به حقوق همنوع و هموطن باز بدارد، (توهّمى است كه جايش همان ذهن است، و در خارج وجود ندارد) وخيالى است باطل. چرا كه امور نامبرده، عواطفى است درونى و انگيزه هايى است باطنى كه جز تعليم و تربيت، چيزى نمى تواند آن را حفظ كند و خلاصه : اثرش بيش از نيست و به حدّ سببيّت و نمى رسد تا تخلّف ناپذير باشد. 💠 پس اينگونه حالات، اوصافى هستند اتّفاقى و امورى هستند عادى كه با برخورد موانع زايل مى شوند و اين توهّم مثل توهّم ديگرى است كه پنداشته اند عوامل نامبرده يعنى «حُب وطن»، «علاقه به همنوع»، و يا «عشق به شهرت و نام نيك»، اشخاصى را وادار مى كند به اينكه نه تنها به حقوق ديگران تجاوز نكند بلكه خود را فداى ديگران هم بكند، مثلاً خود را به كُشتن دهد تا وطن از خطر حفظ شود و يا مردم پس از مُردنش او را تعريف كنند. آخر كدام انسان ، انسانى كه مُردن را نابودى مى داند، حاضر است براى بهتر زندگى كردن ديگران و يا براى اينكه ديگران او را تعريف كنند و او از تعريف ديگران لذّت ببرد خود را به كُشتن دهد؟ او بعد از مُردنش كجا است كه تعريف ديگران را بشنود و از شنيدنش لذّت ببرد؟ 💠 و كوتاه سخن اينكه هيچ ، ترديد نمى كند در اينكه انسان (هر چه مى كند به منظور سعادت خود مى كند، و هرگز) بر محروميّت خود اقدامى نمى كند، هر چند كه بعد از محروميّت، او را مدح و ثنا كنند و وعده هايى كه در اين باره به او مى دهند كه اگر مثلاً براى سعادت جامعه ات فداكارى كنى (قبرت به نام مزار عموم مى گردد) و نامت تا ابد به نيكى ياد مى شود و افتخارى جاودانى نصيبت مى شود و ... تمام اينها وعده هايى است پوچ و فريبكارانه كه مى خواهند او را با اينگونه وعده ها گول بزنند و عقلش را در كوران احساسات و عواطف بدزدند. ادامه دارد... 📚 💌 کانال " آی💚شیعه " : 🆔 @ishiaa 👈 🌸🌸🌸🌸
👆👆معلوم شد که هیچ وقت ما صِرفاً و فقط برای دفاع از کشور و حفظ امنیّت نرفتند و از جانشون نگذشتند بلکه همیشه یه هدف بالاتر و والاتری بوده. هر کسی غیر این گفته باشه قطعاً اشتباه کرده و یا خواسته شهدا رو کوچیک بکنه.
علامه طباطبایی گاهی اوقات در اثنای تدریس یا صحبت به فکر فرو میرفتند و بعد از مدتی می فرمودند: "آقا.. ما ابد در پیش داریم، هستیم که هستیم..." 👆یک دقیقه به معنای کلمه (ابد) فکر کنید ببینید چه احساسی به شما دست میده.. ╔═══💌══╗ 🆔 @ishiaa ╚═══💌══╝
دوستان اگر خوب مباحث رو پیگیر بوده باشید، بطور مستدل روشن شده که : حقیقتاً یک دین و سنّت پیشرفته و کاملی است. 14 قرن قبل، قوانینی وضع کرده و برخوردهایی با مسائل بشری داشته که بشر امروزی در عصر تمدّن و پیشرفت هم، از آوردن چنین قوانینِ همه جانبه ای عاجز است. چنانکه در همین مباحث دارید مشاهده می کنید. بعد از قرنها جنایت، برده داری لغو شد ولی به شکل دیگری به حیات خودش ادامه داد و تا الان هم ادامه داره و توضیحش در آینده خواهد آمد. ان شاءالله
🌹🌹🌹 ❇️ رفتار و سيره اسلام درباره غلامان و كنيزان و عنايت به آزاد گشتن بردگان. 💠 بعد از آنكه بَردگى بر غلام و يا كنيزى مستقر گرديد، آن غلام و كنيز «مِلك يَمين» شده و تمامى منافع عملش براى غير خواهد شد و در مقابل هزينه زندگيش بر عهده مالكش خواهد بود. سفارش كرده كه مولا با عبد خود معامله پدر و فرزندى نموده و او را يكى از اهل بيت خود حساب كنند، و بين او و آنان در لوازم و احتياجات زندگى فرق نگذارد؛ چنان كه رسول خدا (ص) هم با غلامان و خدمتكاران خود همين طور رفتار مى نمود و با ايشان غذا مى خورد، نشست و برخاست مى كرد و در خوراك و پوشاك و امثال آن، هيچ تقدّمى براى خود بر آنان قائل نبود. و نيز كرده كه بر غلام و كنيز سخت نگيرند و شكنجه ندهند و ناسزا نگويند و ظلم روا ندارند، و اجازه داده كه اين طائفه در بين خود و به اِذن اهلشان ازدواج كنند و همچنين به اَحرار هم اجازه داده كه با آنان ازدواج نمايند و در دادن شهادت و در كارهاى خود دخالت داده و سهيم سازند، چه در زمان بَردگيشان و چه بعد از آزاد شدنشان. 💠 ارفاق اسلام در حقّ بردگان به جايى رسيد كه در جميع امور با اِصرار شركت مى كردند، حتى تاريخ صدر اسلام بسيارى از بردگان را ياد مى كند كه متصدّى امر فرماندهی و امیری لشكر شده اند. در بين صحابه بزرگ رسول خدا (ص) نيز عده اى از همين بردگان وجود داشتند، مانند ، و ديگران. در حُسن سلوك اسلام با بردگان همين بس كه خود رسول خدا (ص) صفيّه (دختر حىّ بن أخطب) را آزاد نمود و با او ازدواج كرد، و همچنين جويريه (دختر حارث) را كه يكى از دويست نفر اُسراى جنگ بنى المصطلق بود همسر خود نمود، و اين عمل باعث شد كه بقيه نفرات هم كه همه، زنان و كودكان بودند آزاد شوند. و اين خود يكى از «ضروريات» سيره اسلام است كه مردان اگر چه بَرده باشند مقدّم بر سايرين هستند، حتى از مولاى بى تقواى خود هم گرامی ترند. و عبد مى تواند مالى را تملّك نموده و با اِذن اهل خود از جميع مزاياى حيات استفاده نمايد، اين بود اجمالى از رفتار اسلام نسبت به بردگان. 💠 علاوه بر اين، تأكيد بليغ و كرده به آزاد كردن ايشان و اخراجشان از زندانِ بردگی به فضاى آزاد حُرّيت، و همين روش خود باعث شد كه روز به روز از عدّه ی بردگان كاسته شده و به جمعيت اَحرار افزوده شود. به اين سفارشات هم اكتفاء نكرده، يكى از را آزاد كردن بردگان قرار داد نظير : كفّاره قتل و روزه خورى؛ و نيز به مَوالى اجازه داد كه با بندگان خود «مكاتبه» كنند، يعنى قرارداد ببندند كه هر وقت تمامى قيمت خود را به موالى پرداختند آزاد شوند، و يا به هر مقدارى كه از قيمت خود را پرداختند به همان مقدار آزاد گردند. همه اين دستورات از جهت عنايتى است كه به آزاد شدن بردگان و رها شدنشان از اسارت بندگى و اِلحاق آنها به مجتمع انسانى دارد، و مى خواهد كه هر چه زودتر و هر چه بيشتر پيوند بندگان به مجتمع بشرى تكميل شده و بطور كلّى اين ذلّت از عائله بشر رخت بربندد. ادامه دارد... 📚 💌 کانال " آی💚شیعه " : 🆔 @ishiaa 👈 🌺🌺🌺🌺
🌹🌹🌹 💠 و چنين شخص فريب خورده اى اينگونه مى كند كه بعد از مُردنش و به اعتقاد خودش بعد از باطل شدن ذاتش، همان حالِ قبل از مرگ را دارد. یعنی وقتی كه مردم تعريف و تمجيدش می كنند او مى شنود و لذّت مى برد و اين چيزى جز غلط در وَهم نيست، همان غلط در وَهمى است كه مِی گسارانِ مست در حال مستى دچار آن مى شوند و وقتى احساساتشان به هيجان در مى آيد بنام فُتوّت و مردانگى از جُرم مجرمين در می گذرند و جان و مال و ناموس و هر كرامت ديگرى را كه دارند در اختيار طرف مى گذارند و اين خود، و است؛ چون اگر عاقل بودند هرگز به چنين امورى اقدام نمى كردند. 💠 پس اين لغزشها و امثال آن، خطرهايى است كه غير از توحيدى كه ذكر شد هيچ سنگرى نيست كه انسان را از آن حفظ كند و به همين جهت است كه اسلام را كه جزئى از طريقه جاريه او است بر اساس پى ريزى نموده است. توحيدى كه اعتقاد به توحيد هم از شؤون آن است و لازمه اين توحيد و آن معاد، اين است كه انسان هر زمان و هر جا كه باشد روحاً ملتزم به احسان و دورى از بديها باشد؛ چه اينكه تك تك موارد را تشخيص بدهد كه خوبى است يا بدى است و يا نداند و چه اينكه ستايشگرى، او را بر اين اخلاق پسنديده ستايش بكند و يا نكند، و نيز چه اينكه كسى با او باشد كه بر آن وادار و يا از آن بازش بدارد يا نه. براى اينكه چنين كسى را با خود و داناى به احوال خود و حفيظ و قائم بر هر نفْس مى داند و معتقد است كه خداى تعالى عمل هر انسانى را مى بيند و نيز معتقد است كه در ما وراى اين عالَم است كه در آن روز هر انسانى آنچه را كه كرده حاضر مى بيند (چه خير و چه شرّ) و در آن روز هر كسى بدانچه كرده جزا داده مى شود. ادامه دارد... 📚 💌 کانال " آی💚شیعه " : 🆔 @ishiaa 👈 🌺🌺🌺🌺
آقای آخوند از آقای نخودکی خواست که او را موعظه کند. آقای نخودکی گفت : «مَرنج و مَرنجان». آقای آخوند گفت : مرنجان را فهمیدم یعنی کسی را اذیّت نکنم، ولی مرنج یعنی چه؟ چطور میتوانم ناراحت نشوم مثلاً وقتی بفهمم کسی مرا کرده یا داده، چطور نباید برنجم؟ آقای نخودکی گفت : علاج آن است که خودت را کسی ندانی. اگر خودت را کسی ندانستی دیگر نمی رنجی. بله دوستان اگر ما خودمان را دارای عزّت و مقام خاصی ندانیم و در برابر ، خود را هیچ بدانیم، دیگر هیچگاه از سخن دیگران ناراحت نخواهیم شد. 💌 کانال " آی💚شیعه " : 🆔 @ishiaa 👈 🌺🌺🌺🌺