eitaa logo
معماری اسلامی«استاد قاسمی»
1.2هزار دنبال‌کننده
857 عکس
414 ویدیو
22 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از کبوترخانه124
🕊 کبوتر فروشی نژاد لاهوری 🔸 یک عدد جوانه لاهوری، نر و ماده معلوم نیست 🔹ابرو میزون 🔸بدون غلط 🔹پاپر 🔹هیکل درشت 🔹از نژاد عالی 🕌 شهر : قم 💳 قیمت : 200,000 تومان 🆔 @kabutar124 ☎️ شماره تماس : 09936694347 🕊 در احیا سنت اهل‌بیت (علیهم السلام) سهیم باشیم 🔸 کانال کبوتر خانه اسلامی ╭─────🕊🕊🕊───┅╮ https://eitaa.com/joinchat/2366767399C982e9d6772 ╰┅───🕊🕊🕊────┅╯
هدایت شده از دانش حیاتی
بسم الرب الحکیم ✍️ پت و مت در مقیاس تمدنی! با این که فعلاً در این زمانه ظلمانی، این تصمیم دولت راهکار خوبی است، اما عمیق‌تر نگاه کنید به کل این وضعیت که در یک قرن گذشته در دنیا درست شده، نمونه‌ای دیگر از نابخردی تمدن مدرن است. پلات این -و-مت-تمدنی سه مرحله داشته است: ۱. محل کار را از خانه جدا کن! ۲. بعد زن را از خانه جدا کن بفرست محل کار! ۳. حالا که می‌خواهی درستش کنی، بچه را هم بفرست به محل کار! نتیجه: عملاً محل کار را دو باره به خانه تبدیل کردی!‌ آخر مگر مرض داشتی خوب؟ خانه در نظام سنتی که از همان اول محل کار بود. زن در خانه هم کار خانه می‌کرد، هم کار تولیدی، هم می‌توانست همانجا با بقیه زنان خانواده و خویشان مجلس علمی هم داشته باشد و بچه‌ها را هم راحت‌تر نگه دارد! تازه بهتر بود چون غریبه هم آنجا نبود به کسی هم لازم نبود پول دهد برای نگه‌داری بچه و لازم نبود باز در محل کار مهدکودک بسازد! الان ظاهراً فقط پدر خانواده را از بالای سر خانواده حذف کردی و خانواده را فرستادی پیش غریبه‌ها کار کنن و یک عالم هزینه جانبی هم درست کردی! مریضی مگه مدرنیته؟ خوب مریضی دیگه! -و-مت-مدرن @criticalknowledge 🧬 دانش حیاتی
۲۵ درصد جمعیت ایران مستأجرند وزیر راه و شهرسازی: 🔹یک چهارم جمعیت کشور مستاجر هستند و باید با تولید و عرضه مسکن سهم اجاره در سبد خانوار را کاهش دهیم. 🔹طبق آمار بانک مرکزی، نرخ تورم نقطه به نقطه در آبان ۱.۵ درصد کاهش داشت و رشد معاملات مسکن نیز حدود ۳ تا ۴ درصد افزایش یافت. 🔹میزان تسهیلات را از ۳۵۰ میلیون تومان به ۵۵۰ میلیون تومان افزایش یافت و سود بازپرداخت نیز از ۲۳ به ۱۸ درصد کاهش یافت. tn.ai/2993031 @TasnimNews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥🛑 سه هزار قطعه زمین به خانواده‌های سه فرزندی در یزد واگذار شد. ۵۵۰ میلیون تومان وام هم برای ساخت خانه در این زمین‌ها داده میشه. حقیقتا مسئولین یزدی گل کاشتن، هم تو ساخت خانه‌های نهضت ملی به شکل ویلایی، هم تو واگذاری زمین برای جوانی جمعیت احسنت👏👏👏 📆 تاریخ خبر: ۱۹ مهر ۱۴۰۲ 📣تشکل حوزوی سُعداء قم 🆔 https://eitaa.com/joinchat/603652132Ce46bba8e6a
🏘 ✅چرا خانه‌ها باید رو به قبله ساخته شوند؟ 👈🏻اگر خانه ها رو به ساخته شوند، در زمستان که گرمای آفتاب نیاز است، نور خورشید به داخل خانه می‌تابد و رطوبت اضافی خانه را دفع و خانه را گرم میکند و در تابستان نیز گرمای شدید خورشید به آن خانه نمی‌تابد. 👈🏻معماری‌ های امروزی این نکته را رعایت نمی‌کنند که باعث افزایش شده است. 👈🏻همچنین در طب گفته میشود (آفتاب از هر پنجره‌ای تابید بیماری از همانجا خارج می‌شود.) و این نکته چنان اهمیتی دارد که در آیه ۸۷ سوره یونس به آن اشاره شده است (واجعلوا بیوتکم قبلة) خانه‌هایتان را رو به قبله بسازید 🎑 کانال معماری اسلامی«استاد قاسمی» https://eitaa.com/joinchat/1405747515C94fb9971da
هدایت شده از سلامت جنسی در اسلام
💟چرا کانال سلامت جنسی ایجاد شد؟! ⭕️چاره نداشتیم!⭕️ یعنی نیاز جامعه هست پرسش بسیاری از افراد هست مطالبه پر تکرار برای ارائه ی منبع قابل اطمینان پیرامون این موضوعات بود بالاخره لازم بود یک کانال با محوریت مسائل جنسی ایجاد شود تا دسترسی‌ها آسان باشد. کانالی علمی، جامع و کاربردی🌱 فهرست عناوین کانال را از اولین پیام کانال سرچ کنید و هر موضوعی را که نیاز دارید را در محتوای کانال جستجو بزنید. در ضمن اگر صلاح دانستید کانال را به دیگران معرفی کنید تا کمکی باشد برای جامعه!🔞🔞🔞 ❤️‍🔥کانال سلامت جنسی در اسلام «تحت نظارت استاد قاسمی» https://eitaa.com/joinchat/3617129056C5693002977
هدایت شده از جهانِ پساکرونا
🔻 نشست علمی فقه شهرسازی و معماری 💠 بررسی ظرفیت فقه در سرپرستی موضوعات اجتماعی، بازخوانی یک تجربه در عرصه
 و 
💠 ارائه دهنده: دکتر عباس جهانبخش دبیر علمی: حجت الاسلام والمسلمین سید محمود مرتضوی شاهرودی زمان: یکشنبه، ۵ آذرماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۰ مکان: مرکز فقهی ائمه اطهار، طبقه ۲، سالن امام خمینی(ره) لینک مجازی: www.markazfeqhi.com/live با ستاد راهبری معماری و شهرسازی اسلامی همراه باشید🔻 https://eitaa.com/setad_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺مسجد یا سیتی سنتر؛ مسأله اینست! ▫️مسجد برای روغنکاری معنوی فضای خشک شهری یا در خدمت دیزاین سکولار شهری؟! ➕ آماری شگفت آور؛ ۴۸ درصد نوجوانان تهرانی اصلا به مسجد نرفته‌اند! ➕ چند درصد طلبه های ما مسجد می روند؟! ✌️ شما هم صدای حوزه باشید! 🆔 @sedayehowzeh
هدایت شده از سلامت جنسی در اسلام
ویژه متاهلین❤️‍🔥🔞 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3617129056C5693002977 🔞ورود مجردان اکیدا ممنوع ❌❌❌ https://eitaa.com/joinchat/3617129056C5693002977
هدایت شده از الگوی پیشرفت اسلامی
⚡️ نشست تخصصی: مقررات فقهی ساختمان روز شنبه ۲ آذر ۱۴۰۲ با حضور جمعی از مهندسان شهر بابلسر برگزار گردید. ❓تبیین ۹ دسته از مقررات فقهی مرتبط با ساختمان https://eitaa.com/olgou4
هدایت شده از الگوی پیشرفت اسلامی
مقررات فقهی ساخ-Mp3Cutter.mp3
20.3M
🔈 صوت نشست تخصصی: مقررات فقهی ساختمان روز شنبه ۲ آذر ۱۴۰۲ با حضور جمعی از مهندسان شهر بابلسر/ ۶۶ دقیقه ❓تبیین ۹ دسته از مقررات فقهی مرتبط با ساختمان ❓۱۰ دلیل مخالفت با ساخت آپارتمان کدام است؟ https://eitaa.com/olgou4
هدایت شده از الگوی پیشرفت اسلامی
نمودار مقررات فقهی ساختمان.pdf
132.2K
🗞نمودار نشست تخصصی مقررات فقهی ساختمان / بابلسر ۴ آذر ۱۴۰۲ https://eitaa.com/olgou4
هدایت شده از الگوی پیشرفت اسلامی
تا ساعتی دیگر پیاده جلسه مقررات فقهی ساختمان منتشر می شود
🕌‍ تاثیرات تفکر لیبرالیسم در مسکن تغییر شدید جمعیت شهری و روستایی کشور و هجوم جمعیت از مناطق روستایی به مناطق شهری که سبب به هم خوردن نسبت عرضه و تقاضا و کمبود شدید مسکن در مناطق شهری و بالتبع فدا شدن کیفیت به پای کمیت در حوزه بود. لذا مسکن ایرانی که تا قبل از آن بیشتر با مؤلفه‌های کیفی خود شناخته می‌شد با چنان بحرانی به لحاظ کمیت مواجه گردید که پرداختن به کیفیت‌های فضایی در آن به کلی به فراموشی سپرده شد. ➖ از اواسط دوره پهلوی دوم به تدریج شاهد حذف عناصری هستیم که از عوامل مهم کیفی در خانه ایرانی و بستر شکل‌گیری خاطرات کاربران خانه بودند. حیاط دیگر آن حیاط میانی نبود و فضاهای خدماتی با فضای تلفیق شد. حوض یا حذف شد یا در شرایط خاص برای اقلیت مرفه جای خود را به استخر داد و ایوان به تراس تبدیل شد معنی باغچه و درخت به چمن و گل کاری تغییر کرد و نیز معنی پارکینگ به خود گرفت. ➖ گرچه وضعیت مذکور در سال‌های اخیر بغرنج‌تر شد و از همان خانه‌های به اصلاح ویلایی نیز محروم شده‌ایم و ساکن آپارتمان‌ها شده‌ایم. ما این عناصر را از خانه‌هایمان حذف کردیم به این دلیل که فراموش کردیم (یا درواقع مجبور شدیم که فراموش کنیم) که این‌ها چه کیفیاتی را به خانه‌هایمان هدیه می‌کرد، خانه که فضایی کیفی و محل آرامش بود به سرپناه که مکانی کمی و محل آسایش است تقلیل یافت و برخلاف خانه که در آن مسئله اصلی کیفیات است در سرپناه کمیات مسئله اصلی است. منادی زمان ☑️ https://eitaa.com/joinchat/926416915Cbf389c9b03
ورژن معمارانه زن زندگی آزادی: 🔹۱. زن و زایندگی: به ویژگی‌های مسکن سنتی دقت کرده‌اید؟ معمولا خانه‌های سنتی از حیاطهای بزرگی برخوردار بودند که گوشه‌ای از آن، محل اقامت پدر و مادر و فرزندانشان بود. اما اگر از همین فرزندان، کسی مزدوج می‌شد برای او در گوشه‌ای از همان حیاط بزرگ، اتاق یا ساختمانی می‌ساختند تا زندگی مستقل خود را داشته باشد و معمولا حیاط خانه آنقدر وسعت داشت که می‌توانست محل زندگی چند فرزند از یک خانواده را در خود جای دهد. این ویژگیِ تکثیر و زایندگیِ خانه و خانواده، در واقع همان زایشی است که در عالم طبیعت، متجانس با جنس زن است. برخلاف آپارتمانهای معاصر که فاقد هر نوع امکان انعطاف پذیری برای زایش و تکثیر خانه و خانواده جدید هستند. 🔹۲. زندگی: در کنار این نوع زایش، مفهوم زندگی نیز به غایت در خانه سنتی جاری بود. زیرا حیاط خانه سنتی، مجرایی بود برای امتداد عوامل زندگی‌بخشی همچون درخت و آب و ... فلذا چنین حیاطی، متجانس با معنای حیات و زندگی بود. برخلاف حیاط آپارتمانها و خانه‌های معاصر که غالبا از عوامل حیات‌بخش تهی هستند و کارکرد اصلی آنها صرفا پارکینگ اتومبیل است. 🔹۳. آزادی: چنان خانه‌ای که مملو از زایش و زندگی بود، برای زن ایرانی قرین آزادی هم بود. زیرا در مسکن سنتی با مکان‌یابی حیاط مرکزی در دل خانه و استفاده از الگوهای درونگرا، حریم خانه به غایت رعایت می‌شد و نیازی به پوشاندن پنجره‌ها و بازشوها با پرده و ... نبود و لذا در چنان خانه‌ای بانوی خانه، هم از مواهب طبیعی نظیر نور و باد طبیعی بهره بیشتری می‌برد و هم چون الگوی خانه درونگرا بود و از بیرون به حیاط و درون آن اِشراف بصری از طرف همسایه‌ها و پلاکهای مجاور وجود نداشت لذا بانوی خانه در خانه خود نهایت آزادی را داشت. اما در مسکن معاصر، زن عفیف ایرانی چاره‌ای ندارد جز آنکه پنجره‌‌ها و بازشوها را به دلیل برونگراییِ خانه‌، با پرده بپوشاند و لذا نه امکان بهره‌مندی از مواهب طبیعی را می‌یابد و نه برخوردار از آن آزادی‌ای است که زن سنتی در خانه‌اش داشت. این چند سطر را نوشتم تا بگویم که خیلی قبل از آنکه عده‌ای راهزن فرهنگی، شعار زن زندگی آزادی را برای بانوان ما به ارمغان بیاورند زن عفیف ایرانی به خوبی نظاره‌گر ماهیت این شعار در متن زندگی‌اش و در بستر معماری اصیل اسلامی ایرانی بوده است. @baladetayyeb
هدایت شده از T124.ir
🔞 ورود زیر 18 سال ممنوع 🔞 لازم برای 💘 ضروری برای ❤️‍🔥 محرمانه‌های زناشویی👇🏻👇🏻👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/3617129056C5693002977 ✅👆🏻 آموزش و مهارت‌های زناشویی بر اساس سبك زندگی اسلامی
💎آیا ما پیشرفته ایم؟💎 🔷جاده سنگ فرش رم که هنوز هم مورد استفاده قرار می گیرد ۲۳۳۰ سال قدمت دارد! 🔷 آسفالت با روکش گران و مستحکم اپوکسی هم عمر چند ده سال بیشتر ندارد. 🎑 کانال معماری اسلامی«استاد قاسمی» https://eitaa.com/joinchat/1405747515C94fb9971da
💎آیا ما پیشرفته ایم؟💎 ⭕️مزایای استفاده از چوب 🌳اجرای آسان 🌳سبک بودن 🌳برای حمل و نقل نیاز به ماشین آلات سنگین نیست. 🌳آلودگی صوتی کمتری ایجاد می کند. 🌳آلودگی هوا را کمتر می کند. 🌳براحتی می توان آن را بار کرد. 🌳مصرف انرژی را کاهش می دهد. 🌳زغال که در هنگام آتش سوزی روی چوب به وجود می آید به عنوان عایق حرارتی عمل می کند. 🌳چوب درخت در روز O2 و در شب مقدار کمی CO2 تولید می کند. 🌳پس ماند چوب بعنوان انرژی قابل استفاده مجدد هست. 🌳انرژی چوب پاک ،قابل پسخوراند ، اشتغال زا و زیبایی ساز ,می باشد. 🌳مقاومت چوب از فولاد و بتن بیشتر است. ✅کشتی های چوبی سیصد سال و کشتی های آهنی سی سال طول عمر دارند! ✅در کاوشهای باستان شناسی انجام شده است، مجسمه چوبی گاو به دست آمده که متعلق به هزاره دوم و اول قبل از میلاد است! ✅الَّذِي جَعَلَ لَكُمْ مِنَ الشَّجَرِ الْأَخْضَرِ نَارًا فَإِذَا أَنْتُمْ مِنْهُ تُوقِدُونَ ﴿۸۰﴾یس 🎑 کانال معماری اسلامی«استاد قاسمی» https://eitaa.com/joinchat/1405747515C94fb9971da
💠خانه های ابر خشتی 😯 🎑کانال معماری اسلامی«استاد قاسمی» https://eitaa.com/joinchat/1405747515C94fb9971da
🦌 تصویری از یک حيوان خانگی متفاوت در دوره قاجار! 🦌 نگهداری يک آهو در خانه در یکی دو قرن گذشته، مردم حیوانات اهلی در منزل نگهداری می گردند و از مزایای بسیار زیاد انها بهرها می بردند. ولی با تغیر سبگ زندگی به فرهنگ غربی توسط ایادی غربگرا حیوانات حرام گوشت و نجس مثل سگ ... وارد زندگی مردم نمودند ... 💡باغ، مرتع، مزرعه| قرآنی، روایی، بومی|🇮🇷 ✏️ https://eitaa.com/thagalayn 🙏
48.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🦌 پرورش اهو 📌یکی از موارد اشتغال زایی در باغ قرانی پرورش انواع حیوانات وحشی و اهلی حلال گوشت می باشد. ✅ در بندر گناه اقای امیری توانسته با پروش اهو اشتغال زایی و نجات اهوی در حال منقرض شدن را انجام دهد. 🌳🌴 در کنار پرورش اهو کاشت درختان مثمر نخل و لیمو ... را هم انجام داده اند که کاری بسیار زیبا به وجود اورده اند. با طرح باغ قرانی، زمینه اشتغال و تأمین معیشت خانواده‌ها فراهم می ‏شود که مانع از دولتی شدن کارها و باعث صرفه جویی در هزینه‌های دولتی می ‏گردد. 💡باغ، مرتع، مزرعه| قرآنی، روایی، بومی|🇮🇷 ✏️ https://eitaa.com/thagalayn 🙏
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خونه‌های سازمانی ایران رو دیدی؟ حالا خونه‌های سازمانی آمریکا رو ببین!!😱 ۷۰ درصد مردم آمریکا توی این خونه‌هایی ویلایی زندگی می‌کنن حالا چرا مسئولان ما اصرار دارن که مردم رو توی آپارتمان‌های قوطی کبریتی جا بدن؟!🧐 🌹 حوزه انقلابی ╭┅───────────┅╮ 🕌 @howzehenghelabi ╰┅───────────┅╯
از شهر جنّت صفت تا شرّ جهنم صفت 🔹سلام خدا بر حکیم وارسته مرحوم آیت‌الله حائری شیرازی که چنین فرمود: "حافظ خیلی به آسمان خیره می‌شود. در ابیاتش می‌بینید که ستاره‌ها را به اسم می‌شناسد، به صفت می‌شناسد و خیلی خوب به صور فلکی آشناست. پیداست که خیلی در این معنا مطالعه می‌کند. انسان وقتی آسمان را ندید، دنیایش می‌شود همین زندگی کوچک و مختصر. نگاه به آسمان یعنی نگاه دقیقتر به هستی و وسعت هستی. نگاه به آسمان یعنی نگاه به ابدیت و زمان طولانی. یعنی نگاه به مکان وسیع. این خیلی به انسان کمک می‌کند برای بلندنظری. وقتی اینطور آن عالم را دید، یک شوقی پیدا می‌کند که از این جای کوچک و تنگ، خودش را بیرون بکشد. اگر می‌خواهی خدا برایت بزرگ شود، به آسمان نگاه کن". در تکمیل فرمایش حکیمانه ایشان، چند نکته تقدیم می‌شود: 🔹اینکه برخلاف سده‌های قبل، هنرمندان ما کمتر موفق به خلق آثار فاخر هنری (اعم از شعر و معماری و ...) می‌شوند بی‌دلیل نیست. هنرمندی که در آپارتمانهای قوطی کبریتیِ کلانشهرها محصور شده است و برخلاف اسلاف خود که دائما در معرض رویت آسمان و ستاره‌ها و سایر آیات الهی بودند، از زیارت این نشانه‌های الهی محروم است چطور می‌تواند خودش را از چاه طبیعت بیرون بکشد و اثر فاخر هنری خلق کند؟ در شهر سنتی، بافت شهری افقی و خانه‌های فراخ و متجانس با آسمان، به هنرمند وسعت دیدی می‌داد که وسعت دل را به دنبال داشت؛ اما شهر ضیق و عمودی معاصر با لانه‌های تنگ و ضیق، هم وسعت دید هنرمند را از او سلب کرده است و هم به تبعش، فراخی دل او را. 🔹این دوگانگیِ شهرها و خانه‌های سنتی و معاصر را در دوگانگیِ توصیفات قرآن برای بهشت و جهنم نیز می‌توان دید. قرآن کریم بهشت را فراخ و جهنم را تنگ و ضیق توصیف می‌فرماید: "جَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ: بهشتی که پهنای آن همه آسمانها و زمین را فرا گرفته است" (آل عمران/۱۳۳)؛ "وَإِذَا أُلْقُوا مِنْهَا مَكَانًا ضَيِّقًا: و هنگامی که آنان را در حالی که با غل و زنجیر به هم بسته شده‌اند در مکانی تنگ از آن آتش سوزان بیفکنند" (فرقان/۱۳). لذا شهرهای عمودی و متراکم معاصر با لانه‌های ضیقی که به شهروندانشان عرضه می‌کنند جهنم صفت هستند؛ برخلاف شهرهای سنتیِ افقی که با خانه‌های فراخ و گسترده، جنت صفت بودند. 🔹جالب آنکه مفهوم ضیق و تنگی، در قرآن کریم یکبار دیگر نیز استفاده شده است که آن هم برای زندگی افرادی است که از یاد خدا اعراض می‌کنند. زندگی تهی از یاد خدا، مملو از ضیق است و شهر و شرّ معاصر با محدود کردن عرضه آیات و نشانه‌های الهی به شهروندان، عملا آنها را چنان در بستری غفلت‌زا محصور و محدود کرده است که در مقایسه با شهر سنتی، به مراتب کمتر در معرض یاد خدا و رویت نشانه‌های الهی (اعم از دیدن طلوع و غروب خورشید، دیدن آسمان و ستاره‌ها و ...) قرار می‌گیرند. حالا به توجه به نکات فوق خودتان قضاوت بفرمایید که آیا این محروم کردن شهروندان از آیات الهی، هیچ تاثیری بر ضیق و تنگیِ خلق و خوی آنها و افزایش قابل توجه سرانه اختلافات خانوادگی و آسیب‌ها و نزاع‌های اجتماعی و ... ندارد؟! و آیا بهتر نیست که حاکمیت، هزینه‌های هنگفتی که برای تدبیر این نوع آسیبهای اجتماعی می‌کند را صرف بازنگری در سیاستهای شهرسازی و مدیریت شهری کند تا بتواند به جای معلولها، به علت‌ها بپردازد؟! @baladetayyeb
درخت زیتون، بهترین درخت برای آبخیزداری است. درخت زیتون برگ ریزان ندارد. درخت زیتون اجازه نمیدهد ذرهای باران به زمین بخورد. یعنی زیتون میتواند اولویت اول برای آبخیزداری باشد؛ خاک سطحی را نیز حفظ میکند. هر چه سن درخت بیشتر میشود، شاخه‌ها بالاتر و ریشه‌ها در اعماق زمین پایینتر میروند و این دو در جهت مخالف هم حرکت می کنند. هر جا که سیل آمده است در آن‌جا درخت زیتون قطرش و بلندیاش دو برابر شده است؛ یعنی سیل برای این درخت نعمت است و این درختان مانع از سیلاب شدهاند، به عکس، در جاهایی که سیل گیر نبوده است درختان زیتون کوتاه قد مانده اند. در حوادث غیر مترقبه مانند: سیل و جنگ شهرها و مناطقی که تولید کننده غذا هستند کمترین ضربه را می بینند. کاشت درختان و گیاهان ‌باثمر به‌ جای گونه‌های غیر مثمر میتواند پشتوانه ای برای جلوگیری از بحران‌های حوادث غیر مترقبه مانند جنگ و زلزله و سیل باشد. درختان غیر مثمر باعث جاری شدن سیلابها و تشکیل نشدن آب زیرزمینی می شوند. این درختان با سفت کردن خاک و کم کردن پوشش گیاهی باعث می شوند آبهای سطحی به زمین فرو نرود و در نتیجه باعث سیلابهای ویرانگر ایجاد میشود. با کم شدن گیاهان و بوته‌های اطراف، خاک حاصلخیز شسته می شود و گیاهان خودرو رشد نمی کنند و نیز چون گیاهان کم می شوند آب‌های سطحی داخل زمین فرو نمی روند و به صورت سیلاب هدر میروند. 💡باغ، مرتع، مزرعه| قرآنی، روایی، بومی|🇮🇷 ✏️ https://eitaa.com/thagalayn