eitaa logo
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی
2.6هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
582 ویدیو
119 فایل
هدف از ایجاد کانال، ایجاد بستری مناسب جهت انجام کار تشکیلاتی و همفکری به منظور ایجاد و گسترش روانشناسی اسلامی است.ان شاءالله به تدریج سلسله بحثهای موضوعی در کانال قرار داده خواهند شد. شما نیز می توانید موضوعات پیشنهادی خود را ارسال کنید: @Mohsenazizi1365
مشاهده در ایتا
دانلود
تأملّی در نقش های اجتماعی روانشناسان (بخش اوّل) معمولا هنگام صحبت از نقش روانشناسی در زندگی افراد، تأکيد ویژه‌ای بر نقش این دانش در سلامت روان افراد می‌شود و بررسی نقش های اجتماعی این رشته کمتر مورد بررسی قرار می‌گیرد. آیا روانشناسان صرفا با افراد سر و کار دارند یا در تغییر نگرش های اجتماعی نسبت به مسائل یا پدیده ها هم نقش دارند؟ برای نمونه، آیا ما روانشناسان صرفا باید منتظر باشیم تا فردی با یک مشکل (افسردگی، اضطراب و ...) به سراغمان بیاید تا برای مداخله چاره جویی کنیم یا خودمان هم در ایجاد برخی مسائل کلان اجتماعی سهیم هستیم؟! به مطلب زیر توجّه کنید👇 سایت رسمی انجمن روانشناسی امریکا، در مطلبی، به نقش روانشناسی در پذیراندن همجنس‌گرایی به جامعه پرداخته است. در این مطلب، چنین آمده که: 《به طور خلاصه، پذیرش افراد همجنسگرا همچنان در حال پیشرفت است و کار روانشناسان کمک قابل توجهی به این پذیرش کرده است. روانشناسان نشان داده اند که همجنس گرایی با بیماری روانی یا جنایت مرتبط نیست، تا حد زیادی توسط وراثت تعیین می شود، و مخالفت با همجنس گرایی به تعصبات دیگر مرتبط است》. https://www.apa.org/ed/precollege/ptn/2018/05/society-accept-homosexuality در اینجا پرسش‌های چندی مطرح می‌شود: ۱. آیا تغییر نگاه برخی افراد و جوامع نسبت به مواردی چون همجنس‌گرایی، بدون در نظر داشتن نقش اجتماعی جامعه‌ روانشناسان، و صرفا به عنوان تغییراتی در سطح نگرشی افراد قابل بحث است یا باید نقش این دانش در جهت دهی فکری جوامع را به صورت دقیق تری مورد کنکاش قرار داد؟ ۲. آیا روانشناسی، به تنهایی و بدون در نظر داشتن مبانی پشت صحنه آن، قادر است از جُرم زدایی برخی رفتارها سخن بگوید؟ ۳. آیا روانشناسان برای موارد مشابه دیگر هم چنین رویه ای را دنبال خواهند کرد؟ مثلا آیا ممکن است روانشناسان درباره ذاتی بودن بچه بازی و ... هم چنین اقداماتی ترتیب دهند تا جوامع آنها را هم بهتر بپذیرند؟! ۴. آیا تغییر درصد افرادی که خود را دگرباش جنسی می‌دانند، از حدود ۷۰ سال به قبل تا امروز، تحت تأثیر اقدامات روانشناسان نبوده است؟ و آیا تغییر درخواستهای مُراجعان از مشاوران و روانشناسان، دست کم در پاره‌ای موارد، به خود روانشناسان بازنمیگردد؟! (مثلا ۵۰ سال قبل فرد همجنسگرا در امریکا برای درمان همجنس‌گرایی نزد روانشناس می‌رفته و امروز برای حل مشکلات ارتباطی اش با همجنس خود؟!) و ۵. آیا برخی روانشناسان ایرانی همچنان باید نقش انفعالی خود در برابر معضلات اجتماعی را حفظ کنند و با هر نگرشی خود را همراه و سازگار نمایند یا لازم است طرحی نو دراندازند و نقش اجتماعی خود در جامعه خود و سایر جوامع را باور کنند و از انفعال خارج شوند؟ ان شاءالله ادامه خواهد داشت... دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نقش های اجتماعی روانشناسان (بخش دوم) کلیپ آگاهی بخش بالا را ببینید (دور از کودکان) سوای دو سه اصطلاح در کلیپ که تعریف یا ترجمه صحیحی برای آنها صورت نپذیرفته است، کلیت کلیپ صحیح و قابل استفاده است. دو جنسگرایی (Bisexuality)، معادل دوجنسه در نظر گرفته شده است. تعریف هوموفوبیا از منظر واضع آن نیز اینچنین ذکر شده است که در کلیپ به گونه دیگری مطرح شده است: ترس سرکوب شده از همجنس گراییِ ناخودآگاه خود فرد... (Weinberg, G. (1972). Society and the healthy homosexual. New York: St. Martins Press). در خصوص به کار بردن واژه همجنسگرایی یا همجنس بازی هم بحث هایی هست. سوای این دو سه مورد جزئی، کلیپ بسیار آگاهی بخش است. جامعه روانشناسی و روانپزشکی امریکا، در خدمت به عادی سازی دگرباشی جنسی، سهم مهمّی داشته است. آیا روانشناسان جوامع غیرغربی، باید تحت تأثیر این حرکات، به صورت منفعلانه، به معضلات جنسی بپردازند؟ دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
🔰 جلسه توجیهی طرح مطالعاتی حکمت متعالیه با محوریت کتب شهید مطهری 💢 با حضور ارزشمند اساتید بزرگوار: 🔸جناب دکتر عزیزی مسئول گروه روانشناسی پرواز 🔸جناب استاد مذکوری مسئول موسسه فلسفه وعرفان فتوحات زمان: شنبه ۱۴۰۱/۱۲/۲۷ ساعت ۱۶:۳۰ مکان: سالن اجتماعات امامزاده سید نصرالله واقع در بلوار دهه فجر ☑️ دوستان بزرگوار غیر یزدی می توانند از طریق پخش زنده از کانال زیر در جریان جلسه قرار گیرند👇 https://eitaa.com/parvazfotohat ✅ ارائه توضیحات لازم در مورد طرح ✅ پاسخ به سوالات حاضران
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این قرن، قرن اسلام است ما توانائیهای خودمان را دست‌کم نگیریم. از بزرگترین آفتهائی که فرهنگ غربی بر کشورهای اسلامی وارد کرد، دو تصور غلط و انحرافی بود: یکی تلقین و تزریق ناتوانی ملتهای مسلمان ؛ باوراندند که از شما کاری برنمی‌آید؛ نه در میدان سیاست، نه در میدان اقتصاد، نه در میدان علم؛ گفتند شما ضعیف هستید. ما کشورهای اسلامی ده‌ها سالِ طولانی در این باور غلط باقی ماندیم و عقب ماندیم. تلقین دوم و باور دومی که به ما تزریق کردند، بینهایت بودن و غیر قابل شکست بودن قدرت دشمنان ماست. اینجور تفهیم کردند که آمریکا را که نمیشود شکست داد، غرب را که نمیشود به عقب‌نشینی وادار کرد؛ مجبوریم در مقابل اینها تحمل کنیم. امروز برای ملتهای مسلمان عینی شده است که این هر دو باور، غلط اندر غلط است. ملتهای مسلمان میتوانند پیش بروند؛ میتوانند مجد و عظمت اسلامی را که یک روز در اوج افتخار و در قله‌ی درخشندگی علمی و سیاسی و اجتماعی قرار داشتند، تجدید کنند و دشمن مجبور است در میدانهای متعددی عقب‌نشینی کند. این قرن، قرن اسلام است. این قرن، قرن معنویت است. اسلام عقلانیت را و معنویت را و عدالت را با یکدیگر به ملتها هدیه میدهد؛ اسلامِ عقلانیت، اسلامِ تدبر و تفکر، اسلامِ معنویت، اسلامِ توجه و توکل به خدای متعال، اسلامِ جهاد، اسلامِ کار، اسلامِ اقدام؛ اینها تعالیم خدای متعال و تعالیم اسلامی است به ما. بیانات رهبری در دیدار شرکت‌کنندگان در اجلاس جهانی «جوانان و بیداری اسلامی»؛ ۱۳۹۰/۱۱/۱۰ https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
برای سال نو، می‌توانیم در کنار پول یا به جای آن، کتاب هم عیدی بدهیم سنّت حسنه شماره ۵ 🔹 حجاب و عفاف ◀️ برای آقایون و پسرهای جوان: 🔸 مسئله حجاب 🔸 انتخاب من 🔸 ترگل 🔸 پرنیان ◀️ برای کودکان: 🔸 لینالونا 🔸 مجموعه قصه های حنانه ◀️ برای دختران نوجوان (مقطع راهنمایی) 🔸 دختر بیست ۲۰ 🔸 نفس ◀️ برای دختران جوان (دبیرستانی و دانشجو) 🔸 حریر 🔸 پرنیان 🔸 ترگل 🔸 نفس 🔸 دختر بیست ۲۰ 🔸ستاره ها چیدنی نیستند 🔸 انتخاب من 🔸 مسئله حجاب 🔸دختران آفتاب 🔸دختران به عفاف روی می‌آورند ◀️ برای همسران و مادران 🔸 همه کتاب ها ✅ کتب مرتبط با نماز ◀️ برای کودکان: یک لبخند ◀️ برای نوجوانان: مسجد عجیب و غریب و بی نمازها خوشبخت ترند ◀️ برای جوانان: نماز (آیت الله حائری شیرازی) و خلوت انس (مقام معظم رهبری) ◀️ برای والدین: آغازی برای پرواز ◀️ برای افراد مکلّف: چگونه یک نماز خوب بخوانیم؟ اکثر کتاب‌ها توسط آقای سید احمد رضوی معرفی شده‌اند و چند مورد رو هم خودم بهشون اضافه کردم. اکثر کتاب‌ها از کانال زیر قابل سفارش هستند👇 http://eitaa.com/joinchat/1112735758C332d249c3e دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دشمنان بشریت برای فروپاشی نظام خانواده در کارند... مبادا غافلگیر شویم... دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
بحول و قوه الهی و به برکت ایام نورانی ماه مبارک شعبان، شماره اول دو فصلنامه قرآن و روان شناسی(وابسته به هسته پژوهشی قرآن و روان شناسی دانشگاه تهران) منتشر شد. این نشریه جهت ایجاد بستری برای ارایه دستاوردهای پژوهشی روان شناسی اسلامی تدارک دیده شده است. امید است با همراهی پژوهشگران این عرصه، تولیدات علمی هرچه بیشتر و موثرتری رقم بخورد. پژوهشگران محترم می توانند آثار و مقالات خود را از طریق سایت مجله ارسال نمایند: https://qpsj.ut.ac.ir/ دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
کاش خاص بودن حال و هوای ماه مهمانی خدا را درک کنیم قدیم ترها، زمانی که کوچکتر بودم، با نزدیک شدن ماه مبارک رمضان، بوی خاصی را حس میکردم. وقتی با پدر و مادر و دیگران این را در میان می‌گذاشتم، آنها هم تصدیق می‌کردند که ماه رمضان حال و هوای خاصی دارد و حقیقتا گویا بوی خاصی هم دارد. خاص بودن این ماه، احیانا به فضای معنوی آن و ارتباطی که بین بندگان و پروردگارشان ایجاد می‌شود، مرتبط است. آیا مشکل مردم این بوده است که از شنيدن موسیقی در ماه مبارک محروم بوده‌اند و اجرای کنسرت در این ماه عزیز مسأله شان را برطرف می‌کند؟ به راستی، برخی تصمیمات، ویژه چه قشری از مردم جامعه ماست؟ خاص بودن حال و هوای ماه مبارک را حفظ کنیم. بگذاریم حلاوت این ماه عزیز حفظ شود. باور کنید هر کس بخواهد در این کشور موسیقی گوش بدهد، می تواند چنین بکند. اما اینکه یک جریان عمومی راه بیندازیم و برای آن به خود ببالیم واقعا شایسته نیست. اگر کسی حال معنوی ماه مبارک را درک کند، جاذبه‌های دیگر رنگ می‌بازند. اگر فکری برای نیازهای معنوی مان بکنیم شایسته تر است تا اینکه با برطرف کردن نیازهای بعضا کاذب مادی، بخواهیم برای معنویات تولید جاذبه کنیم! مورد اخیر، درخور کسانی است که حس و حال معنوی خاص ماه میهمانی خدا برایشان نامفهوم است. مؤمنین در ماه مبارک رمضان، اوج سرور و نشاط معنوی را دریافت می‌کنند. این نشاط و سرور معنوی خاص را نباید تنزّل داد‌. اَللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضى مِنْ شَعْبانَ فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِىَ مِنْهُ خدایا اگر در آن قسمت از ماه شعبان که گذشته ما را نیامرزیده اى، در آن قسمت که از این ماه مانده بیامرزمان. دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
ای نوبهار خندان از لامکان رسیدی چیزی بیار مانی از یار ما چه دیدی خندان و تازه رویی سرسبز و مشک بویی همرنگ یار مایی یا رنگ از او خریدی... با سلام و احترام سال نو بر همگان مبارک🌺💐
چرا گرایش به تولید در ایرانیان کم است؟ https://hamyaryiran.ir/showthread.php?t=9705#post61551 چرا گرایش به مصرف تولیدات داخلی، در بین برخی از مردم، کمتر از گرایش به مصرف تولیدات خارجی است؟ https://hamyaryiran.ir/showthread.php?t=9706 این دو مطلب را حدودا ۷ سال پیش نوشته بودم. اگر مفید یافتید انتشار دهید. دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
در صورت تمایل، ویراستی بنده را دنبال کنید 👇 https://virasty.com/mohsenazizi دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
28.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اینجا سرزمین 《بچّه‌های آسمان》 است نه 《برادران لیلا》 جشنواره‌های بین المللی فیلم، فرصتی برای نمایش فرهنگ کشورها به دنیا هستند. ما با 《رنگ خدا》و 《بچه‌های آسمان》هویت پیدا می‌کنیم. 《جدایی نادر از سیمین》ها و 《برادران لیلا》بازنمایی فرهنگ ایران زمین نیستند. جوایزی که به نام ایران و علیه ایران داده می‌شوند، افتخار ملّی نیستند. 《سیاه نمایان》 نماد ایران نیستند. 《مجیدی》ها و 《حاتمی‌کیا》ها ایران را بسیار زیباتر و دقیق تر معرّفی می‌کنند، حتی اگر جایزه هم نبرند. این حق مردم ایران است که بدانند و بپذیرند که کدام فیلم به عنوان نماینده فرهنگشان به دنیا عرضه می‌شود. سیاه نمایان، مي‌توانند بدون بردن نام ایران عزیز، در جشنواره‌ها شرکت کنند. نمايش های به نام ایران و علیه فرهنگ و هویت درخشان ایران باید متوقف شود. دختر ایرانی سرچشمه مهر و محبّت است و روی پدر دست بلند نمی‌کند. برادر ایرانی غیرت دارد و برای برآوردن آرزوی خواهر همه کار می‌کند. پدر ایرانی برای تأمین آسایش خانواده خود را به رنج و زحمت می‌اندازد. و مادر ايرانی قداست دارد و محور خانواده است. لیلا و برادرانش نماد هیچیک از مؤلفه‌های این مرز و بوم نیستند. اگر ما مردم ایران نخواهیم فرهنگ کشورمان با اکران فیلم های دشمن پسند و خلاف واقع معرّفی شود، باید چه بکنیم؟ وزارت ارشاد باید پاسخگو شود. دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ماه مبارک رمضان و برخی برکات روانشناختی و اجتماعی آن ۱. ارتباط با خداوند: نیازهای معنوی انسان، و ازجمله آنها نیاز به خداوند، واقعیتی انکارناپذیر از وجود وی را شکل می دهند. ارتباط با خداوندی که منشا همه خیرات است و عالم هستی به اشارت او برپاست، تامین کننده حس کمال طلبی و نیاز انسان به ارتباط با وجودی است که سراسر به او نیازمند است. ۲. خویشتن داری و خودمهارگری: ریشه بسیاری از مشکلات انسانها، نداشتن مهارت کنترل تکانه ها است. ماه مبارک رمضان، فرصتی استثنایی جهت تمرین این مهارت ضروری است. ۳. همدلی و مواسات: درک حال نیازمندان، بدون اینکه شرایطی پیش بیاید تا حال آنها را بفهمیم، میسر نیست. به برکت ماه مبارک رمضان، این درک، هر چند به اندازه ای باشد که به ما یادآوری کند، بسیار سودمند و انگیزه بخش خواهد بود. ۴. خودشناسی: انسان طبعا موجودی است که اگر همه نیازهایش بی دردسر فراهم شود، در معرض خطاهای شناختی از قبیل احساس بی نیازی و غرور کاذب خواهد شد. درک نیازمندی با تمام وجود، و شناختن بهتر خود، از برکات دیگر این ماه عزیز است. ۵. پرورش فضایل مثبت: سحرگاهان و شب های قدر بهانه ای برای خواندن و ارتباط گرفتن با ادعیه پر باری چون دعای ابو حمزه ثمالی و دعای جوشن کبیر است. فهم صفات الهی و تلاش در جهت متخلق شدن به اخلاق الله از برکات دیگر این ماه عزیز است. برکات این ماه عزیز به این موارد خلاصه نمی شود. تمرین صبر، بهبود ارتباط با دیگران و خود و عالم هستی، تنظیم بدرفتاری ها و اصلاح خود، و ... از دیگر ثمرات ماه مبارک رمضان است... التماس دعا دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
1_3936518782_230322_231330.pdf
1.69M
جزئیات سلسله نشست های درآمدی به اخلاق قرآنی (دانشگاه شهید بهشتی) 📆زمان: ماه رمضان ۱۴۰۲ ✔️با حضور بیش از ۸۰ استاد داخلی و خارجی 👈 سامانه ثبت نام (رایگان): https://b2n.ir/quransbu 🌐کانال اطلاعات نشست ها👇 http://eitaa.com/ethicssbu دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔸 چه توییت جالب و پرمعنایی! «چگونه می‌توان توضیح داد که فنلاند، ایسلند و دانمارک سه کشور شاد دنیا هستند، و در عین حال، به ترتیب رتبه‌های 10، 1 و 9 در مصرف سرانه داروهای ضد افسردگی را دارند؟ آیا قبل از اینکه به سوال شادی پاسخ دهند یک داروی ضد افسردگی مصرف می کنند؟! @Ahmadhoseinsharifi 🌹
در همین رابطه مطالعه کنید... شادترین و افسرده ترین کشورهای دنیا👇 https://eitaa.com/islamic_psychology/1615 https://eitaa.com/islamic_psychology/1616 مصاحبه: آیا واقعا ایرانی ها جزء غمگین ترین مردم جهان هستند؟ + pdf http://fatehan.net/post/32 دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
اجبار با طعم احساس آزادی ... به این معنا نمی‌توانیم بگوییم که جامعه امروز به کمال رسیده. بسا هست در بعضی یا بسیاری از قسمتها جامعه‌های گذشته دویست سال پیش و سیصدسال پیش و هزار سال پیش خیلی بیشتر از جامعه‌های امروز از این مواهب بهره‌مند بوده‌اند؛ یعنی محدودیتهایی که امروز از نظر اجتماعی به وجود آمده در گذشته نبوده است، مخصوصاً مسئله‌ آزادی فکری. این خودش یک مسئله‌ خیلی مهمی است: آزادی انتخاب و آزادی فکری. مقصودم این است که یکی از مواهب برای انسان این است که شرایط برایش فراهم باشد ولی هیچ چیز برای او تحمیلی نباشد. گاهی فکر هم برای انسان تحمیلی است، ذوق هم تحمیلی است، عاطفه هم تحمیلی است و این مصیبت تمدن جدید است. شما ببینید امروز این وسایل ارتباط جمعی- و به قول اینها رسانه‏های عمومی - دارد انسانها را مسخ می‌کند، یعنی انسانها را آن‏طور می‌سازند که دل خودشان بخواهد نه آن‏طور که مصلحت واقعی آنهاست یا مطابق آنچه که انسانها خودشان برای خودشان انتخاب کرده‌اند. وقتی چیزی را بخواهند، دائماً به گوش آدم می‌خوانند، جلو چشم او می‌آورند، آنقدر می‌آورند که اصلًا روح انسان را مسخ می‌کنند و انسان نمی‌تواند غیر از آن فکر کند. این مسئله‌ مسخ انسان که در تمدن امروز وجود دارد هیچ زمانی مشابهش وجود نداشته. الآن به شکلی است که هیچ کس در انتخاب هیچ چیزی نمی‌تواند آزادی داشته باشد، با اینکه انسان امروز در یک حد بالاتری از دانش و معرفت قرار دارد. مثلًا انسان می‌خواهد یک لباس انتخاب کند، هزار و یک لِم و کلک و فن است که آن لباسی را که فلان کارخانه تولید کرده به تن او بپوشانند. آنقدر تبلیغات می‌کنند، آنقدر تلویزیون نشان می‌دهد که وقتی شخص از کنار خیابان رد می‌شود و یک مانکن با هزاران طنّازی در یک فروشگاه است، این بدبخت بی‏جهت به آنجا کشیده می‌شود. نمی‌خواهد آن لباس را بخرد ولی روی این جهت اغفال می‌شود. می‌رود به خیال خودش دو سه کلمه با او حرف بزند، ده دقیقه حرف می‌زند. یک وقت به خود می‌آید می‌بیند که چند تکه لباس هم زیر بغلش است و دارد خارج می‌شود. مجبور است آن را بپوشد. این امر به او تحمیل می‌شود. تازه اینها تحمیلهای خیلی ساده است والّا همه جور فکر و ذوق و سلیقه و عاطفه و همه چیز به مردم به زور تحمیل می‌شود. شهید مطهری (ره)، فلسفه تاریخ، جلد ۱، صص ۲۴۱_۲۴۲ پانوشت: عنوان انتخاب شده برای مطلب در کتاب فلسفه تاریخ، مسخ انسان در تمدّن امروز می‌باشد. دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231