چرا ۲۶ نهاد متولی کارهای فرهنگی (از جمله حجاب و عفاف) تقریبا منفعل شدهاند؟
آلبرت بندورا، روانشناس معروف، معتقد است زمانی که افراد باید تصمیم بدی بگیرند، این کار به صورت گروهی آسانتر انجام میپذیرد و احساس مسئولیت در گروه را کاهش میدهد. وی، نام این توجیه اخلاقی را 《تقسیم مسئولیت (لوث مسئولیت)》مینامد (نک: اولسون و هرگنهان، ۲۰۰۹، ترجمه سیف، ص ۴۱۳).
مانند این است که پدر خانواده به ۵ فرزند خود بگوید سر راه نان هم بگیر. خب طبیعی است وقتی هر ۵ نفر مخاطب بودهاند، مسئولیت تقسیم شده است و احساس گناه ناشی از عدم انجام کار ممکن است کاهش پیدا کند.
گویا در موضوع عفاف و حجاب هم همه داریم به یکدیگر نگاه میکنیم ببینیم چه کسی کاری انجام میدهد.
منظورم از این ارسال، توجیه تراشی برای 《ترک فعل》نیست، بلکه میخواهم بگویم این عذرها در فردای قیامت معلوم نیست پذیرفته شود!
آقا و خانم روانشناس و مشاور و متخصص علوم تربیتی، قبلا در کانال توضیح داده بودم که انجمن روانشناسی امریکا برای پذیراندن همجنسگرایی که یک عمل بسیار زشت و ناپسند و خلاف عقل و شرع و فطرت و عرف و قانون بود، نقش ایفا کرد و با صدای بلند اقدام خود را علنی نمود.
آیا من و شما در شرایط امروز جامعه نقشی نداریم؟
تقسيم مسئولیت در این دنیا توصیف میشود ولی در پیشگاه خداوند عذر و بهانه ای نخواهیم داشت!
دشمن علیه فطرت و عقل قیام کرد، آنوقت من و شما برای حرف حق و عمل مطابق با عقل و فطرت و شرع و عرف ساکت شدیم؟!
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پشت پرده نمایشگری زوجی در فضای مجازی
با بیان شیرین استاد دکتر محمدحسین فلاح
ان شاءالله نتایج کامل پژوهش یادشده (کار خانم منفرد) را انتشار خواهیم داد.
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پیرامون امر به معروف و نهی از منکر
مهمترین قلم امر به معروف و نهی از منکر عبارت است از امر به بزرگترین معروفها و نهی از بزرگترین منکرها. بزرگترین معروفها در درجهی اوّل عبارت است از ایجاد نظام اسلامی و حفظ نظام اسلامی؛ این امر به معروف است. معروفی بالاتر از ایجاد نظام اسلامی و حفظ نظام اسلامی نداریم؛ هر کسی که در این راه تلاش کند، آمر به معروف است؛ حفظ عزّت و آبروی ملّت ایران، بزرگترین معروف است. معروفها اینها هستند: اعتلای فرهنگ، سلامت محیط اخلاقی، سلامت محیط خانوادگی، تکثیر نسل و تربیت نسل جوان آمادهی برای اعتلای کشور، رونق دادن به اقتصاد و تولید، همگانی کردن اخلاق اسلامی، گسترش علم و فنّاوری، استقرار عدالت قضائی و عدالت اقتصادی، مجاهدت برای اقتدار ملّت ایران و ورای آن و فراتر از آن، اقتدار امّت اسلامی و تلاش و مجاهدت برای وحدت اسلامی؛ مهمترین معروفها اینها است و همه موظّفند در راه این معروفها تلاش کنند؛ امر کنند. نقطهی مقابل اینها هم عبارت است از منکرها. ابتذال اخلاقی منکر است، کمک به دشمنان اسلام منکر است، تضعیف نظام اسلامی منکر است، تضعیف فرهنگ اسلامی منکر است، تضعیف اقتصاد جامعه و تضعیف علم و فنّاوری منکر است؛ از این منکرها باید نهی کرد.
بیانات رهبری در حرم مطهر رضوی
۱۳۹۴/۰۱/۰۱
لطفا با دقت ببینید و بخوانید تا چگونگی مطالبه گری و وظیفه مسئولین و مردم روشن شود.
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
🔃 *مراقب "قوانین معکوس" دنیا باشیم!*
✅ در دستگاه خدا برخی چیزها، معکوس عمل میکند و این سرُّالاَسرار دنیاست.
◀️ صدقه دادن، ظاهراً پول را کم میکند اما در واقع معکوس عمل میکند و ما را از فقر نجات میدهد.
✳ امام معصوم(علیهالسلام) میفرمایند:
◀️اگر فقیر شدی، بیشتر صدقه بده!
◀️خمس و زکات هم معکوس عمل کرده و ما را غنیتر میکند.
◀️دنبال قدرت ندویدن، معکوس عمل میکند و او مثل سایه به دنبال تو میدود.
◀️ فکر آباد کردن آخرت، معکوس عمل میکند و دنیایمان را آباد میکند.
◀️ وقتی وقتمان را صرف نماز ، دعا و عبادت کردیم ، معکوس عمل کرده و برکت به وقتمان میدهد.
◀️وقتی به خودمان در راه خدا سخت می گیریم، معکوسش این است که سختی های دنیا که برای همه هست، برای ما آسان میشود و گاهی آسان تر.
◀️معکوس کمتر خوردن، سلامتی ست.
◀️وقتی یاد مرگ کنیم، معکوس عمل میکند و دلمان زنده و شاداب میشود.
◀️ چشم هایمان را از حرام ببندیم، بیشتر از بقیه می بینیم و میفهمیم!
◀️ وقتی سکوت اختیار کنیم، بیشتر از کسی که زیاد حرف میزند جلوه میکنیم.
◀️حجاب و پوشاندن خود از نامحرم، "وقار" را بیشتر گرفتن میکند و قرآن نیز بر این موضوع تاکید دارد.
◀️وقتی جانت را در راه خدا میدهی و شهید میشوی، معکوس عمل کرده و خداوند تو را زنده میداند :
وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ
هرگز كسانى را كه در راه خدا كشته شده اند، مرده مپندارید بلكه زنده اند و نزد پروردگارشان روزى داده مى شوند.
◀️وقتی نیرنگ میزنیم و چاهی برای کسی میکنیم، معکوس عمل کرده و خودمان دچار نیرنگ میشویم و اول در چاه می افتیم!
◀️وقتی مهمان دار میشویم، برکت به سفره مان می آید و بارها دیده ایم با همان غذای همیشگی، همه سیر میشوند.
◀️وقتی بچه دار میشوی نیز قانون معکوسهای دنیا اِعمال میشود و برکت و رزق و روزی ات زیاد میشود!
◀️ برای نشاط و شادی خود باید به فکر رفع مشکلات دیگران باشی و دل دیگران را شاد کنی تا دل خودت شاد شود.
✅ و این گونه است که خدا از مردم میخواهد اندکی در کار دنیا و قانون حاکم بر آن( معکوس عمل کردن) تأمل کنند بلکه به بیراهه ای که شیطان به دروغ جلو آنها تزئین میکند، پا نگذارند
📎تلنگر
#اقتصاد_فرهنگی در بسیاری از موارد بر این معکوس ها بنا شده است. قواعد دنیایی بر اقتصاد فرهنگی اسلامی لزوما حاکم نیست.
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لزوم بعثت در برابر جاهلیت مدرن
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
برای نجات علمی که امروز اسیر جهالت شهوت پرستان و قدرت پرستان است باید همه قیام کنیم
شاید آیندگان درباره اسارت علم در دستان شهوت پرستان و قدرت پرستان بیشتر بنویسند.
علمی که بی حیایی و بی عفتی را رسما تبلیغ و ترویج می کند، علم نیست.
به این چند نمونه خوب دقت کنید:
وقتی یک کتاب مرجع در روانشناسی، صریحا درباره اینکه با «بهنجار» جلوه دادن اعمال انحرافی جنسی گذشته، در جُرم زدایی آن در جامعه نقش ایفا کرده (اتکینسون و همکاران، ترجمه براهنی و همکاران، ۱۳۸۳، ج ۱، ص ۲۷) و کتاب مرجع دیگر تلاش می کند توضیح بدهد که پورنوگرافی به خشونت علیه زنان دامن نمیزند (سانتراک، ۲۰۰۳، ترجمه فیروزبخت، ۱۳۸۵، ج ۲، ص ۳۸۳) تا استفاده ابزاری از زنان را توجیه علمی کند، و مقالات متعددی نوشته می شود تا با پرت کردن حواس افراد از اصل مطلب، به قبح زدایی زشتی های اخلاقی کمک کند، باید سطح تحلیل را فراتر برد. انجمن روانشناسی امریکا، در مقاله زیر، می خواهد بگوید رضایت جنسی همجنسگرایان از دگرجنسگرایان بیشتر است:
https://psycnet.apa.org/record/2007-06999-007
گروه دیگری در مقاله ای قصد می کنند تا با برجسته سازی اثرات مثبت خودارضایی در قبح زدایی آن بکوشند:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29654401/
و دیگران در این خصوص مقاله چاپ می کنند که عملکرد تحصیلی بچه هایی که به زوج های همجنس سپرده شده اند، از بقیه بهتر است:
https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0003122420957249
این داستان در تمام علوم انسانی برقرار است. در اقتصاد، سرمایه داران برای حفظ منافع پول پرستاران مقالات به ظاهر علمی چاپ می کنند.
در جامعه شناسی، برای سوق دادن جوامع به سمت اهداف خاص، نظریه تولید می کنند.
در مدیریت و حقوق و سایر موارد نیز، همین آش و همین کاسه برقرار است.
جاهلیت مدرن، با آمیخته کردن حق و باطل، علوم انسانی را در سیطره خود گرفته است. در گوشه و کنار، خدماتی ارائه می کند و به صورت پنهانی اهداف خود را پیش می برد.
باید با صدای بلند، علیه جریانات انحرافیِ ذیل عنوان علم، قیام کرد، و گرنه چیزی از اخلاق باقی نخواهد ماند.
بدون عجله و تعصب و با قدری تأمّل، از خود سوال کنیم، از زمانی که علوم انسانی در دنیای معاصر، به دست دشمنان اخلاق و دین و انسانیت افتاد، چقدر عدالت اجتماعی، رفاه عمومی، سلامت روانی، سلامت اجتماعی و سلامت معنوی رشد کرد؟!
خود به خود پاسخ را دریافت خواهیم کرد.
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
نیاز امروز بشریت در کلام شهید مطهری (ره)
«بشریّت امروز به سه چیز نیازمند است: تعبیری روحانی از جهان، آزادی روحانی فرد، و اصولی اساسی و دارای تأثیر جهانی كه تكامل اجتماع بشری را بر مبنای روحانی توجیه كند. شك نیست كه اروپای جدید، دستگاههای اندیشه ای و مثالی در این رشته ها تأسیس كرده است، ولی تجربه نشان می دهد كه حقیقتی كه از راه عقل محض به دست آید، نمی تواند آن حرارت اعتقاد زنده ای را داشته باشد كه تنها با الهام شخصی حاصل می شود. به همین دلیل است كه عقل محض چندان تأثیری در نوع بشر نكرده، در صورتی كه دین، پیوسته مایه ی ارتقای افراد و تغییر شكل جوامع بشری بوده. مثالیگری اروپا هرگز به صورت عامل زنده ای در حیات آن نیامده و نتیجه ی آن «من» سرگردانی است كه در میان دموكراسی های ناسازگار با یكدیگر به جستجوی خود می پردازد كه كار آنها منحصرا بهره كشی از درویشان به سود توانگران است.
✅ سخن مرا باور كنید كه اروپای امروز بزرگترین مانع در راه پیشرفت اخلاق بشریّت است.
از طرف دیگر، مسلمانان مالك اندیشه ها و كمال مطلوبهایی مطلق مبنی بر وحیی می باشند كه چون از درونی ترین ژرفای زندگی بیان می شود، به ظاهری بودن آن رنگ باطنی می دهد. برای فرد مسلمان شالوده ی روحانی زندگی امری اعتقادی است و برای دفاع از این اعتقاد به آسانی جان خود را فدا می كند.» [۱] «ویل دورانت» نویسنده معروف تاریخ تمدّن با اینكه غیر مذهبی است می گوید:
«اختلاف دنیای قدیم با دنیای ماشینی جدید فقط در وسائل است نه در مقاصد. . . چه خواهید گفت اگر همه ی پیشرفتهای ما تنها اصلاح روشها و وسائل باشد نه بهبود غایات و مقاصد؟ » [۲] هم او می گوید:
👈 «ثروت خستگی آور است، عقل و حكمت نور ضعیف سردی است، امّا عشق است كه با داداری خارج از حدود بیان، دلها را گرم می كند.» [۳]
✅ امروز غالبا دریافته اند كه سیانتیسم (علم گرایی محض) و تربیت علمی خالص، از ساختن انسان تمام ناتوان است، تربیت علمی خالص، نیمه انسان می سازد نه انسان تمام، محصول این تربیت، مادّه ی خام انسان است نه انسان ساخته شده، انسان توانا و قدرتمند می سازد نه انسان با فضیلت، انسان تك ساحتی می سازد نه انسان چند ساحتی.
امروز همه دریافته اند كه عصر علم محض به پایان رسیده است و یك خلأ آرمانی جامعه ها را تهدید می كند. برخی می خواهند این خلأ را با فلسفه ی محض پر كنند، بعضی دست به دامن ادبیّات و هنر و علوم انسانی شده اند. در كشور ما نیز كم و بیش پیشنهاد فرهنگ انسان گرا و مخصوصا ادبیّات عرفانی از قبیل ادبیّات مولوی و سعدی و حافظ برای پر كردن این خلأ معنوی و آرمانی مطرح است، غافل از اینكه این ادبیّات روح و جاذبه ی خود را از مذهب گرفته است. روح انسان گرایی این ادبیّات همان روح مذهبی اسلامی است، وگرنه چرا برخی ادبیّات نوین امروزی با همه ی تظاهر به انسان گرایی اینهمه سرد و بی روح و بی جاذبه است؟ ! محتوای انسانی ادبیّات عرفانی ما ناشی از نوعی تفكّر درباره ی جهان و انسان است كه همان تفكّر اسلامی است. اگر روح اسلامی را از این شاهكارهای ادبی بگیریم تفاله ای و اندام مرده ای بیش باقی نمی ماند.
[۱] . احیای فكر دینی در اسلام، ترجمه ی احمد آرام، ص ۲۰۳.
[۲] . لذّات فلسفه، ص ۲۹۲.
[۳] . لذّات فلسفه، ص ۱۳۵.
منبع: مجموعه آثار شهید مطهری، ج ۲، ص: ۳۴_۳۳
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
مصادیق تجمّل گرایی افراطی در ازدواج را معرّفی کنید
یکی از مشکلات دیگر بین ما مردم تجمّلگرایی افراطی است؛ تجمّلگرایی. همین است که ازدواجها مشکل شده؛ جوان در سنّ ازدواج ــ چه دختر، چه پسر ــ قادر به ازدواج نیست؛ چرا؟ چون پدر و مادرش دچار رودربایستی قوموخویشها هستند؛ مهریّهی فلانجور، جهیزیّهی فلانجور، تجمّلات فلانجور، مهمانی فلانجور! هزینههای ازدواج بالا رفته. از این مسابقهی تجمّلگرایی باید بیرون بیایید؛ یک عدّهای در تجمّلگرایی مسابقه راه انداختهاند؛ باید خودتان را از این مسابقه خارج کنید. این یکی از عیوب کار ما است.
بیانات رهبر انقلاب در دیدار نوروزی سال ۱۴۰۲ با مردم در حرم مطهر رضوی (علیه السلام)
👈 سوای مشکلاتی که سهم جوانان و خانواده ها در آنها کمتر است، در اطراف خودتان، چه موانع مهمی برای ازدواج جوانان می شناسید که کنترل و تغییر آن در اختیار خود جوانان و خانواده های آنهاست؟
لطفا این مصادیق را معرفی کنید:
@Mohsenazizi1365
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پوشش زنان انگلیسی و امریکایی در حدود ۵۰ تا ۱۰۰ سال قبل
کل زنان دنیا هدف این #برهنگی_اجباری بوده و هستند... .
باید برای نجات جامعه زنان جهان از چنین تحمیلی اقدام کرد.
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
اللَّهُمَّ إِنَّکَ أَنْزَلْتَ فِی کِتَابِکَ [الْعَفْوَ وَ أَمَرْتَنَا] خدایا تو خود در قرآن فرمودی
أَنْ نَعْفُوَ که گذشت کنیم،
عَمَّنْ ظَلَمَنَا، از کسی که به ما ستم روا داشته
وَ قَدْ ظَلَمْنَا انفسنا ، و ما بر خود ستم ورزیدیم،
فَاعْفُ عَنَّا، پس از ما درگذر
فَإِنَّکَ أَوْلَی بِذَلِکَ مِنَّا، که حضرتت به گذشت از ما، شایسته تر از ماست...
فرازی از دعای زیبای ابو حمزه ثمالی
ماه زیبای خدا
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
نکاتی پیرامون موضوع عفاف و حجاب
۱. نباید بین بچه مذهبی ها بر سر این موضوع جنجال و کشمکش ایجاد بشود.
۲. من چند روز پیش مشهد بودم و مناطق مختلف شهر رو هم رفتم. به عنوان یک کلان شهر، درصد افرادی که حجاب رو کامل از سر برداشته بودند، بسیار ناچیز بود.
۳. مسئولین وظایفی دارند و مردم هم وظایفی. از جمله وظایف مسئولین طبیعتا جلوگیری از رواج حرام (هر حرامی) در جامعه هست.
۴. مردم ایران، به تصریح رهبر انقلاب، دارای بنیه درونی مستحکمی هستند که بر ایمان بنا شده است.
۵. هنوز هم اولویت اصلی کشور، اقتصاد است، البته از این حرف نباید سوءبرداشت شود که پس کارهای فرهنگی را تعطیل کنیم و فقط به اقتصاد بپردازیم، منتها باید بدانیم که اقتصاد و فرهنگ بر هم اثرات متقابلی بر جای می گذارند.
۶. کسانی که بدون حجاب بیرون می آیند، همه یک جور نیستند. به جز درصدی که با تعمد و با آموزش وارد جامعه می شوند تا عادی سازی کنند، بقیه حساب متفاوتی دارند. عموما افراد باایمانی هستند که یا تحت تاثیر شرایط قرار گرفته اند، یا اگر حجاب بر سر بگذارند احساس فشار از جانب اطرافیان می کنند یا اصلا درباره حکمت های حجاب اطلاعات چندی ندارند.
۷. افق نگاه ما، نجات همه زنان جهان از دیدگاه هایی است که به شخصیت و کرامت زنان آسیب می زند. شاید نخستین مسیری که زمینه ساز این آسیب است، نگاه کالاگونه به زنان است.
۸. به نظر می رسد که مسئولین را باید بیشتر به سمت سرچشمه های جریان ساز سوق داد. برخورد قاطع با کسانی که تولیدات پوشاکی آنها برای بانوان، نامناسب است. برخورد با الگوهای منفی که به ترویج زشتی ها می پردازند و صد البته مدیریت و مهار فضای مجازی
۹. کار فرهنگی قطعا لازم است، و این منافاتی با مواجهه قانونی هم ندارد. کمااینکه برای مشکلات اجتماعی گوناگون مثل اعتیاد، دزدی و ...، کار فرهنگی لازم است ولی این مانع از برخورد قانونی هم نمی شود. در شرایط فعلی جامعه، شاید برخورد قانونی با دانه درشت ها و کار فرهنگی با بدنه جامعه کارایی بیشتری داشته باشد.
۱۰. امر به معروف و نهی از منکر را نباید در یک مورد خاص منحصر کرد. افرادی که برای اجرای این فریضه اقدام می کنند، باید به این نکته مهم توجه داشته باشند. مردم منتظر گشت ارشاد مسئولین هستند و خود مردم هم باید تمرین کنند تا امر به معروف و نهی از منکر را به زمینه های مهم توسعه دهند تا این برداشت سوء ایجاد نشود که فریضه امر به معروف و نهی از منکر فقط برای موارد خاص به کار می رود.
۱۱. در صورتی که نیروهای آموزش دیده و دغدغه مند، یک کار فرهنگی مناسب درازمدت را آغاز کنند و با محتوا و فرایند مناسب آن را اجرایی نمایند، به یاری خدا، قطعا اثرگذار خواهد بود. چون خروج از خط عفاف ضد فطرت و ناحق است و خط عفاف و حجاب مطابق با فطرت و منطق و حق است.
۱۲. در کار رسانه ای باید بسیار هوشمندانه عمل کرد. جبهه ای که برهنگی و نگاه کالاگونه به زنان را ترویج می کند، کوچکترین خطا از جانب مدافعان خط عفاف و حجاب را بزرگنمایی می کند و صد برابر بیش از آنچه هست، نشان می دهد. جبهه ای که نگاه انسانی و همراه با کرامت به زنان دارد، باید در کار رسانه خود را تقویت کند. صدها برخورد خوب هستند که هرگز رسانه ای نشده اند. هنگامی که محتوا و فرایند به درستی طراحی و اجرایی شود و با مدد رسانه انتشار پیدا کند، خود به خود دسته ای که معاند هستند و متعمدانه در جهت رواج بی عفتی تلاش می کنند خود را نمایان خواهند کرد. اینجاست که مشخص می شود مردم ایران اسلامی متحد و یکدست هستند و اقلیت معاند در انزوا قرار خواهد گرفت.
اگر دغدغه مندان فرهنگی در استان یزد (اعم از مسئولین و مردم) همراهی کنند، ما آمادگی داریم تا طرحی را بر مبنای موارد یادشده در بالا، به یاری خدا، آغاز کنیم و امیدوار باشیم این طرح بتواند به رواج نگاه انسانی و الهی به زن کمک نماید. افق نگاه ما، جهانی است. برای ترویج این نگاه، باید عقل ها و قلب ها را همراه کرد... .
ما یک دوقطبی بیشتر نمیشناسیم و آن دوقطبی حق/باطل یا دوقطبی انقلاب اسلامی/استکبار و صهیونیزم جهانی است.
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹دیدگاه بازدیدکنندگان از برنامه های نوروزی مسجد جامع یزد
#مسجد_جامع_یزد
#نوروز_۱۴۰۲
#مهمانی_خدا
#بفرمائید_مهمانی_خدا
┄═༻⃘⃕❀𑁍༻⃘⃕❀𑁍༻⃘⃕❀═┄
┏━━━━━━━━
@masjedjame_yazd
┗━᭄✿࿐━━━┛
پانوشت:
تمام شیوههای موثر و البته قابل دفاع را برای احیای امر خدا میتوان به کار برد. هر سبکی بر عدهای از افراد اثرگذار است. بیتفاوت نباشیم.
بنیه دینی مردم ایران بسیار مستحکم است. زنان و دختران ایرانی با حیا و با وقار و با عفت هستند. خوش برخوردی اثرگذاری بسیار خوبی دارد.
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
هدایت شده از دکتر اصغری نکاح
.
💠 #وبینار_روانشناسی_فرهنگی💠
🤔 چگونه فرهنگ یک دوستدار کودک را به قاتل کودکان تبدیل میکند؟!
✍وبینار تحلیل روانشناختی حمله مسلحانه در دبستان نشویل و تأملات فرهنگی آن
🔹ارایه کننده: دکتر اصغری نکاح
روانشناس و دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد
🎬دبیر تخصصی وبینار : دکتر حسن اسلامیان
پژوهشگر پسادکتری و دبیر فعالیت های گفتگو محور و آزاداندیشی مدیریت فرهنگی دانشگاه فردوسی مشهد
📌لینک وبینار👇
http://Vroom.um.ac.ir/farhangi
🔸حضور مجازی برای عموم روانشناسان و فعالان تربیتی فرهنگی آزاد است.
🗽واکاوی زمینههایی روانشناختی و فرهنگی آنومی فرهنگغربی و مخاطراتش برای سایر فرهنگها
🔰شنبه دوازدهم فروردین
⏰ساعت ۱۲.۳۰ الی۱۴.۳۰
.
🙏با بازنشر پیام در گروه ها و شبکه های در مشارکت متخصصان و علاقمندان سهیم شوید😊
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🌐 کانال دکتر اصغری نکاح، روانشناس و دانشیاردانشگاه فردوسی مشهد
👇👇
https://eitaa.com/joinchat/4000251909C3e89b10697
╭┅─────────┅╮
🌺 @Dr_Asgharinekah
╰┅─────────┅╯
تعمیم یک خطای جزئی به کل، نشانی از آزادی بیان یا طراحی دشمن یا ساده لوحی برخی نویسندگان؟!
احتمالا در فضای مجازی کلیپی را که در آن، یک فرد، ظاهرا پس از تذکر دادن به دو خانم که کشف حجاب کرده بودند، بر سر ایشان ماست میریزد را دیده اید.
این ارسال من، در رابطه با موضع گیری یا تجزیه و تحلیل این اقدام نیست! پس، این ارسال را برای چه منظوری تنظیم می کنم؟
کمی تأمل کنیم...
ماه هاست که برخی در سطح جامعه به کشف حجاب علنی می پردازند و در رابطه با شیوه مواجهه با این موضوع بحث هایی صورت پذیرفته است.
اما، حرف من چیز دیگری است.
👈🏻 یک لحظه توجه کنید:
در همین چند روز، خبر چندین تیراندازی گسترده در دنیا، و از جمله امریکا، منتشر شد. البته، این روال تقریبا هر روزه این کشور است که در مدارس، دانشگاه ها، فروشگاه ها و ... تیراندازی می کنند. به گونه ای که طبق گزارش ها، در تقریبا سه ماهه اول سال ۲۰۲۳.م، بیش از ۱۳۰ مورد تیراندازی گسترده در امریکا رخ داده، یعنی روزانه بیش از یک مورد تیراندازی! ببینید👇
https://www.gunviolencearchive.org/reports/mass-shooting
برای شما این پرسش ایجاد نمی شود که روزانه بیش از یک مورد تیراندازی گسترده در یک کشور، احتیاج به تحلیل های جامع دارد، یا یک مورد ریختن ماست بر سر یک نفر، پس از گذشت سه ماه از کشف حجاب علنی؟!
خب، این معلوم است که این اقدام (پاشیدن ماست!) اصلا جالب و قابل دفاع نیست، اما باور کنید اینهمه تحلیل نوشتن بر این رفتار موردی، بسیار عجیب تر است!
عزیزانی که دهها و صدها تحلیل روانشناختی و جامعه شناختی و اقتصادی و فرهنگی و ... بر این اتفاق نوشتند، آیا درباره روزانه بیش از یک تیراندازی گسترده در کشور امریکا هم تحلیل نوشتند؟!
این سطح از درگیری ذهنی با مسائل، حکایت از این دارد که برخی تحلیل گران ما بسیار ساده لوح هستند و به قدری منفعل هستند که گویی منتظرند رسانه دشمن یک مورد را برجسته کند تا دست به قلم ببرند!
عزیزان دل، اینقدر بازی این فضای مجازی رهاشده را نخورید.
جالب است بدانیم که دشمن (منظور امریکا)، اکثر قریب به اتفاق تیراندازی های گسترده در کشورش را به پای انگیزه های شخصی یا بیماری های روانی می نویسد تا اذهان مخاطبین درگیر تحلیل های کلان نشود. اما، برخی تحلیل گران ساده لوح ما، یک مورد ریختن ماست بر سر یک فرد را (که صد البته کار ناپسندی است) با انواع و اقسام تحلیل های کلان اجتماعی تعبیر می کنند.
اولویت مسائل را با ترند شدن یک مورد نسنجید!
اینقدر زود بازی نخورید!
👈🏻 حربه تعمیم جزء به کل، سالهاست توسط رسانه های دشمن برای کشورهای هدف (مثل ایران) دنبال می شود. مثلا اگر یک مسئولی خطایی بکند، به کل جمهوری اسلامی و همه مسئولین تعمیم می دهند! برعکس، صدها مشکل کلان و کلی جامعه خودشان را به سطح جزء و انگیزه های شخصی تقلیل می دهند.
این مورد و موارد مشابه آن، لزوم داشتن سواد رسانه ای، ذهن تحلیل گر و مساله شناس، مدیریت فضای مجازی و صد البته اقدام به موقع و به جای مسئولین در مشکلات اجتماعی را یادآور می شود.
#سواد_رسانه_ای
پانوشت: تازه این را هم در نظر داشته باشید که در یک قطعه فیلم، اصلا نمی شود گفت دعوا بر سر چه موردی بوده، طرفین چه ویژگی هایی دارند، آیا این یک صحنه طراحی شده است و دهها احتمال دیگر!
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نمونه ای از تذکّر و برخورد پسندیده که در کشور ما نمونه های زیادی دارد
شنیده شده که حکم جلب فردی که اقدام به ماست پاشی کرده هم صادر شده است.
تحلیلگران و سلبریتی ها درباره این موارد هم استوری میگذارند یا مهم نیست و این اقدامات و برخوردهای خوب نبايد دیده شود؟!
مطمئنا این برخورد خوب، طراحی و آموزش نظام است. برخورد قانونی با ماست پاش هم کار نظام است. و ماست پاشی آن فرد اقدامی با انگیزه شخصی
اما رسانه دشمن و فضای بی در و پیکر مجازی در کشور ما چه می کند؟ ماست پاشی را به اسیدپاشی گره میزند و به کل تعمیم می دهد و آرامش روانی بسیاری از افراد را در جامعه تحت تاثیر قرار میدهد. جلب افراد خاطی و برخوردهای مناسب طراحی شده توسط نظام (مانند فیلم پیوست شده در فرودگاه) را هم مخفی میکند.
آیا ما نباید انتظار داشته باشیم که برای برخی فعالان مجازی که برای یک اتفاق، امنیت روانی جامعه را به هم زدند، حکم جلبی صادر شود؟! آیا هر کسی حق دارد هر خطایی را به راحتی در فضای مجازی انتشار دهد؟
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
✅ دانشگاهی که #راهحل متفاوتی برای #حجاب دانشجویان پیدا کرده است
🔹دانشگاه علوم پزشکی #شیراز توانسته با راهبرد ایجاد اجماع بین نمایندگان دانشجویان و متصدیان، برای موضوع حجاب اقدامی موثر انجام دهد.
🔹گزارش مربوط را میتوانید در اینجا بخوانید:
https://www.farsnews.ir/news/13990418000756
🔹سجاد لطفی، پژوهشگر حوزه حجاب معتقد است در سطح کشور نیز همین راهبرد میتواند مسئله حجاب را تا حد زیادی حل کند.
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
هدایت شده از دکتر اصغری نکاح
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☝️درسهای #فیلترینگ #تیک_تاک برای هرکس خانوادهاش و 🇮🇷را دوست دارد.
✍دکتر اصغری نکاح:
جلسه چهارساعت ونیم برای تحریم،تحقیر و تهدید یک کسب وکار فنآورانه که جرمش اصلی اش این است که تحت سلطه آمریکا نیست.
👌دقت در این گزارش بسیارمختصر بسیاربسیار عبرت آموزست و یک نمونه کلاس درس #استعمارشناسی و غرب شناسی است
1⃣ باردیگر ثبات شد، آمریکا مجسمه #دیکتاتوری_فرهنگی_رسانه ای و سیاسی است نه آزادی
2⃣#آزادی_بیان، #رسانه_های_آزاد و #گفتگوی_تمدنها درغرب یعنی کشک،
3⃣ واژههای پوسیده حق انتخاب یا آزادی بیان و تجارت آزاد فقط مصرف خارجی دارد
4⃣حتی آمریکای سکولار هم آنقدرها بی ناموس نیست،منافع ملی،اقتصاد،لیبرالیسم(دین غربی) و اسرائیل و LGBTها و.. جزو نوامیس و خط قرمزهای غرب است
5⃣ #توهم_توطئهدر آمریکا بسیارجدی است، تا آنجاکه #تیک_تاک بدون هیچ سیاهنمایی از غرب یا تحریکی به اغتشاش و تجزیه طلبی و..دشمن آمریکا فرض شده
6⃣ اتحاد حول محوردشمن به تمام معنا جدی است و باوجود تنفرها و رقابت و جنگ احزاب داخلی اما دشمن خط قرمز است حتی اگر فرضی باشد، کسی حق ندارد دشمنان آمریکا مثلا چین، روسیه، ایران را بزککند
7⃣ یک لحظه بجای #تیک_تاک بگذارید توئیتر، اینستاگرام، واتساپ، تلگرام،لینکدین،من و تو، ویوآ، اینتر نشنال،.. وبه سوالها ذیل فکرکنید
8⃣ با اینهمه شواهدآشکار جنگ رسانه ای،اقتصادی علیه منافع ملی،چرا ایرانحق ندارد شبکه های اجتماعی غربی یا شبکه های ماهواره ای اجاره ای غرب نشین را نظارت,محدود یا فیلترکند؟
9⃣راستی چند هنرپیشه یا سلبریتی غربی حق یا جرأت استفاده از #تیک_تاک راداشته یادارند؟
🌺 @Dr_Asgharinekah
خدایا از ما بگیر...!
یکی از بزرگان میگفت (چه نکته خوبی!) ما همیشه وقتی دعا میکنیم به خدا میگوییم خدایا به ما بده، هیچ وقت دعا نمیکنیم خدایا از ما بگیر، در صورتی که ما به این دعا بیشتر احتیاج داریم؛ ما به آن چیزهایی که خدا باید از ما بگیرد بیشتر احتیاج داریم تا آن چیزهایی که بخواهد به ما بدهد. تا اینهایی که از ما باید بگیرد از ما نگیرد هیچ چیز قابل دادن نیست. ما باید بگوییم خدایا این حب جاه و مال را از ما بگیر، این حسادتها را از ما بگیر، این کینهها و عقدهها را از ما بگیر، این کدورتهای قلبی را از ما بگیر، این پردهها را از جلو چشم ما بردار؛ این غَلها، این غِشها، این حِقدها، این ضِغْنها، این شکها، این شرکها، این کبرها، این حسدها را از ما بگیر. به این «بگیر» ها بیشتر احتیاج داریم تا به اینکه چه را به ما بده. آخر تو چه هستی؟ اول حساب کن که چه هستی و چه داری؛ چه را طلب میکنی و برای کجا طلب میکنی؟ گفت: «آئینه شو جمال پری طلعتان طلب». اول آنچه باید از تو بگیرند آنها را بیرون بریز، آنگاه بگو بده. آن وقت است که دعای تو مستجاب میشود و «بده»ها به اجابت مقرون میشوند.
نکته دیگر که درسی است که امیرالمؤمنین علی علیه السلام میدهد این است (روحش را عرض میکنم و جملهاش را بعد ترجمه میکنم): هیچ وقت چیزی را بر خدا حتم نکنید، یعنی نگویید خدایا فلان چیز را به هر حال من میخواهم، من کار ندارم حکمت اقتضا میکند یا نه، مصلحت است یا مصلحت نیست. ادب عبودیت اقتضا میکند که انسان از خدا بخواهد. آن کسی که از خدا چیز نمیخواهد او در مقابل خدا انانیّت به خرج میدهد. عبودیت اقتضا میکند که انسان همیشه از خداوند چیز بخواهد. و وقتی که انسان از خدا چیز میخواهد اول این را باید بخواهد: خدایا این قلب من را هدایت کن که از تو آن چیزی را بخواهد که حکمت و مصلحت است و الّا من خیلی اوقات گمراه میشوم، چیزهایی برای خود میخواهم که نباید بخواهم و چه دعای بزرگی است! در نهجالبلاغه است، میفرماید:
اللهُمَّ انْ فَهِهْتُ عَنْ مَسْأَلَتی، اوْ عَمِهْتُ عَنْ طَلِبَتی، فَدُلَّنی عَلی مَصالِحی، وَ خُذْ بِقَلْبی الی مَراشِدی، فَلَیْسَ ذلِک بِنُکرٍ مِنْ هِدایاتِک، وَ لا بِبِدْعٍ مِنْ کفایاتِک [1].
یعنی خدایا اگر زمانی من گنگ و لال شدم نفهمیدم از تو چه باید بخواهم، عوضی چیزی خواستم، خدایا اگر از مطلوب واقعی خودم کور شدم، چشمهایم آن مطلوبهای واقعی خودم را ندید و چیزهایی را دید که اصلًا نباید من به اینها توجه کنم، خدایا اولین دعای من این است که با آن لطف و کرم خودت دست به قلب من بینداز و دل مرا هدایت کن که بفهمم چه بخواهم، مرا به مصالح خودم راهنمایی کن.
این قلب من را بگیر و به سوی رشدش و آنچه که صلاح و هدایت و راهش است راهنمایی بفرما. از کرم تو و از لطف عمیم تو اینها عجیب و چیز تازهای نیست؛ یعنی تو چقدر لطف داری که بسیاری از اوقات اصلًا قلب من را خودت هدایت کردهای که من چه از تو بخواهم، اینها هم جزء لطفهای توست...
شهید مطهری (ره)، آشنایی با قرآن، ج ۹، صص ۵۸_۵۶
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
خرما نتوان خوردن از این خار که کشتیم
دیبا نتوان کردن از این پشم که رشتیم
بر حرف معاصی خط عذری نکشیدیم
پهلوی کبائر حسناتی ننوشتیم😔