📸 #عکس_نوشت | مرزبانان قلب و اندیشه
🔸امام حسن عسکری علیهالسلام
فرمود: «علمای شیعه، مرزبانانی هستند که از ورود و حمله شیاطین و سپاهیان شیطان به قلوب مردم، جلوگیری میکنند» ... اگر کشوری مورد حمله کسانی واقع شد که هدف تیر آنها، اندیشه و دلهای مردم است، با سخن به دانشجویان ما حمله میکنند، آیا دفاع برابر چنین دشمنانی لازم تر است یا دفاع برابر دشمنانی که به خاک و مال مردم حمله میکنند؟
مبارزه با اینها بسیار سختتر و ارزشمندتر است.
آیت الله محمّدتقی مصباح یزدی (رضوان الله تعالی علیه)
۱۳۷۱/۰۲/۱۲
🏴 @mesbahyazdi_ir
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
آیا با شیوه های اصلی ایجاد تغییر در ذهنیت ها و احساسات مخاطبان رسانه آشنایی دارید؟
تمسخر، کوچک سازی و پنهان سازی موفقیت ها، بزرگنمایی شکست ها و تعمیم آن به کل، تولید هیجانات منفی با حربه تکرار در چرخه های بعضا معیّن، و تغییر اِسنادی از مهمترین روشهای ایجاد تغییر در ذهنیت مخاطب و همچنین ایجاد احساسات منفی چون خودتحقیری، شرم، ناامیدی و ... در او هستند.
لطفا در نظرسنجی زیر مشارکت کنید👇
آیا تمایل دارید به توضیح این مطالب در کانال پرداخته شود؟ و اینکه آیا قصد و امکانی دارید، که در آینده نه چندان دور، این مطالب را به دیگران نیز انتقال دهید؟
پیوند شرکت در نظرسنجی 👇
https://EitaaBot.ir/poll/a2u6
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
تهاجم فرهنگی، تزریق باور تو نمی توانی به مردم و متخصّصان ایرانی است! (نتیجه چنین تزریقی، سبک تفکّر خودتحقیرانه است)
من که میگویم #تهاجم_فرهنگی، عدهیی خیال میکنند مراد من این است که مثلا پسری موهایش را تا اینجا بلند کند. خیال میکنند بنده با موی بلند تا اینجا مخالفم. مسألهی تهاجم فرهنگی این نیست. البته بیبندوباری و فساد هم یکی از شاخههای تهاجم فرهنگی است؛ امّا تهاجم فرهنگی بزرگتر این است که اینها در طول سالهای متمادی به مغز ایرانی و باور ایرانی تزریق کردند که تو نمیتوانی؛ باید دنبالهرو غرب و اروپا باشی. نمیگذارند خودمان را باور کنیم.
الان شما اگر در #علوم_انسانی، در علوم طبیعی، در فیزیک و در ریاضی و غیره یک نظریهی علمی داشته باشید، چنانچه برخلاف نظریات رایج و نوشته شدهی دنیا باشد، عدهیی میایستند و میگویند حرف شما در اقتصاد، مخالف با نظریهی فلانی است؛ حرف شما در روانشناسی، مخالف با نظریهی فلانی است. یعنی آنطوری که مؤمنین نسبت به قرآن و کلام خدا و وحی الهی اعتقاد دارند، اینها به نظرات فلان دانشمند اروپایی همان اندازه یا بیشتر اعتقاد دارند! جالب اینجاست که آن نظریات کهنه و منسوخ میشود و جایش نظریات جدیدی میآید؛ اما اینها همان نظریات پنجاه سال پیش را به عنوان یک متن مقدس و یک دین در دست میگیرند! دهها سال است که نظریات پوپر در زمینههای سیاسی و اجتماعی کهنه و منسوخ شده و دهها کتاب علیه نظریات او در اروپا نوشتهاند؛ اما در سالهای اخیر آدمهایی پیدا شدند که با ادعای فهم فلسفی، شروع کردند به ترویج نظریات پوپر! سالهای متمادی است که نظریات حاکم بر مراکز اقتصادی دنیا منسوخ شده و حرفهای جدیدی به بازار آمده است؛ اما عدهیی هنوز وقتی میخواهند طراحی اقتصادی بکنند، به آن نظریات کهنهی قدیمی نگاه میکنند! اینها دو عیب دارند: یکی اینکه مقلدند، دوم اینکه از تحولات جدید بیخبرند؛ همان متن خارجی را که برای آنها تدریس کردهاند، مثل یک کتاب مقدس در سینهی خود نگه داشتهاند و امروز به جوانهای ما میدهند. کشور ما مهد فلسفه است، اما برای فهم فلسفه به دیگران مراجعه میکنند!
مربوط به: بیانات رهبر حکیم انقلاب اسلامی در دیدار دانشجویان و اساتید دانشگاههای استان همدان - ۱۳۸۳/۰۴/۱۷
#خودتحقیری
#خودتحقیری_ممنوع
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
بُرد تاریخی و قاطعانه تنیس روی میز جمهوری اسلامی ایران مقابل تیم سوم رده بندی جهانی (با نفرات اصلی)
تیم ملّی پینگ پنگ ایران (با رتبه تیمی ۲۹ در جهان)، موفق شد ۳ بر ۰ مقابل رقیب قدرتمند خود، ژاپن (با رتبه تیمی ۳ در جهان)، به برتری دست یابد و پس از ۶۵ سال، مدال خود در بازی های آسیایی را قطعی کند.
شایسته توجه است که مدال آوری در پینگ پنگ آسیا چیزی شبیه مدال آوری در فوتبال امریکای جنوبی با حضور تیم هایی چون برزیل و آرژانتین است!
رقیب بعدی ایران، کره جنوبی (با رتبه تیمی ۴ در دنیا) است و رقیب برنده این مصاف هم قطعا چین (با رتبه ۱ جهان) خواهد بود.
خودتحقیران نظری ندارند؟!
#خودتحقیری
#خودتحقیری_ممنوع
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
«بسم الله الرّحمن الرّحیم»
جناب حجت¬الاسلام و المسلمین آقای دکتر رئیسی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
سلام علیکم
حضور در سازمان ملل، برای همۀ کشورها و ملّت¬ها، فرصتی مغتنم جهت نشان دادن مواضع اصولی خود به تمام دنیا است. اعلام مواضع صریح، منطقی، و شجاعانۀ جناب عالی، به¬عنوان نمایندۀ مردم ایرانِ اسلامی، در زمینه¬های مختلفی چون دفاع از حریم قرآن کریم، تهاجم به نگاه ناقص و معیوب غرب به زن و خانواده و ... شایستۀ قدردانی است.
از جمله مواضع مهمّی که در سخنرانی مجمع عمومی جلب توجّه می¬کرد، بیانات روشن شما دربارۀ لزوم انجام اقدامات مؤثر در راستای «جنبش جهانی تعهّد به خانواده» بود. در حالی که غرب، تحت¬تأثیر آموزه¬های «لیبرالیسم»، در عموم مسائل مرتبط با انسان¬ها، از اقتصاد، فرهنگ، ارزش¬های اجتماعی و ... با چالش¬های جدّی مواجه است، و «بحران خانواده» در کشورهای غربی بیداد می¬کند، سخن گفتن از «حفظ خانوادۀ طبیعی متشکل از زن و مرد» بسیار به¬جا و شایسته است. غرب امروز، با چالش¬های مهمّی چون عدم تمایل به ازدواج متعهدانه و رسمی، فرزندان نامشروع حاصل روابط خارج از ازدواج، سقط جنین، سرگردانی هویتی و برچسب¬سازی¬های مکرّر جنسی و جنسیتی، دوری از اخلاق و معنویت و دین، پدیدۀ مادری کردن دختران نوجوان بدون حضور پدر فرزند، طلاق، درگیری با هرزه¬نگاری مجازی، ترویج روابط آزاد بین افراد همجنس به اسم ازدواج، تمایل به حیوان¬پروری به¬جای فرزندپروری، اَشکال عجیب و غریب ارضای میل جنسی و ... است. این مشکلات در فرهنگ¬ها، خرده¬فرهنگ¬ها و افراد متأثر از فرهنگ غربی و مبانی لیبرالیستی، اومانیستی و فردگرایانه نیز کم و بیش قابل ملاحظه است.
در حالی که مصالح فردی و اجتماعی به¬وضوح ایجاب می¬کند که از پیشروی «لیبرالیسم جنسی» جلوگیری شود، امّا علی¬رغم هشدارهای مکرّر متخصّصان (حتی کشورهای غربی)، بنا به دلایل مختلف (اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و ...) اراده¬ای برای ایجاد تغییر در مسیر نادرست دیده نمی¬شود، هرچند اگر اراده¬ای هم باشد، دست¬کم در برخی از این کشورها، دیگر کار خاصی هم نمی¬توان انجام داد. در چنین فضای مسمومی، سخن گفتن از جایگاه والای «خانواده متشکل از زن و مرد» که از راه پیوندی مقدّس با هم تشکیل زندگی داده¬اند و بدین ترتیب هم به حفظ خود و هم به حفظ اجتماع خود از فساد کمک می¬کنند و هم ارزش¬های اجتماعی صحیح را به نسل¬های بعدی منتقل می¬کنند، جسارت می¬خواهد.
در حالی که حتّی برخی متخصّصان (داخلی و خارجی) نیز به این مسألۀ مهم توجّۀ کافی ندارند و خواسته یا ناخواسته در دام «ارزش¬های لیبرالیستی، اومانیستی، و فردگرایانۀ غرب» افتاده¬اند، ما، جمعی از متخصّصان رشته-های روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی، برجسته¬سازی این بخش از محتوای سخنرانی جنابعالی در مجمع عمومی سازمان ملل متّحد را مسئولیت خویش می¬دانیم و اعلام می¬کنیم که در راستای تحقّق «جنبش جهانی تعهّد به خانواده» آمادگی داریم اقدامات لازم را انجام دهیم.
ان شاء الله این اقدام، ضمن پیشگیری از ورود بیشتر ضدّارزش¬های «لیبرالیستی، اومانیستی و فردگرایانۀ فرهنگ غرب» به کشورهای اخلاق¬مدار و دین¬مدار، بتواند در کمک به ملّت¬های مظلومی که تحت سیطرۀ فرهنگ غربی، شاهد انحلال نظام خانواده در کشورهای خود هستند، نیز مؤثّر واقع شود.
امضا کنندگان نامه:
.
.
.
با سپاس از همراهی شما، مهلت امضا به اتمام رسیده است.
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
🔴 رسانه های معاند و تغییر باورها و احساسات مخاطبان
👈 بخش اوّل: استفاده از نظریه های اِسناد (۱)
نظریه اِسناد، به تبیین و تشریح ادراک افراد از علل وقایع می پردازد. در واقع انسان به منظور فهم دنیای اطراف خود به استنباط روابط عِلّی میان وقایع، رفتارها و پیامدها می پردازد (ریو؛ ترجمه سید محمدی، ۱۳۸۸). نظریه اسناد یک تئوری شناختی – انگیزشی است و اشاره به این دارد که افراد هوشیار هستند و تصمیم گیرنده های منطقی می باشند.
گرچه این نظریه ها متعدد هستند، اما به طور کلّی، سه جنبه از تفسیر رویدادها را مدّنظر قرار می دهند:
۱. عوامل بیرونی در برابر عوامل درونی
۲. عوامل پایدار در برابر عوامل گذرا
۳. عوامل کلّی در برابر عوامل خاص
برای نمونه، تصور کنید در یک امتحان، نمره خوبی کسب کرده اید. دلیل کسب موفقیت خود را چه می دانید؟
تلاش موقتی برای آن امتحان، هوش، پشتکار، بخت و اقبال، ارفاق معلّم یا استاد؟
این اسناددهی های متفاوت، بر شناخت ها و انگیزه های آتی افراد اثرگذار هستند.
بحث مفصّلی است، اما تمرکز فعلی من بر اِسنادهای امیدبخش و اسنادهای ناامیدکننده است.
اگر شکست، به عوامل کلی و پایدار نسبت دهی شود، نتیجه ناامیدی است. یعنی چه؟
مثلا اگر در آزمونی نمره بدی کسب کنید و اینگونه به خود بگویید: «چون باهوش نیستم (عامل کلّی) و هوش هم قرار نیست تغییری بکند (پایداری)، بنابراین شکست خوردم»!
با چنین اِسنادی، هیچ امیدی برای شما باقی نمی ماند. چون شکست خود را به عاملی نسبت داده اید که هم کلّی است (یعنی فراگیر است و در عموم موارد صدق می کند) و هم پایدار است (یعنی قرار نیست اوضاع بهتر شود). حال، اگر چنین اسنادی، درونی هم باشد، ممکن است به افسردگی نیز بینجامد. یعنی عوامل کلّی و پایداری که به خود شخص برمیگردند. امّا اگر عامل بیرونی باشد، یعنی مثلا دیگران را مقصّر بدانید، مانند اینکه بگویید: «این استاد کلّا با من بد است و قرار هم نیست با من خوب شود؛ ضمن اینکه من چاره ای ندارم و این درس فقط با همین استاد ارائه می شود»، نتیجه ناامیدی به علاوه خشم است. این نوع اسناد هم عوامل کلیت و دوام را دارد، منتها تفاوتش با قبلی این است که به جای اینکه به شما بازگردد، به عاملی بیرون شما بازمیگردد؛ در اینجا، نتیجه ناامیدی به علاوه خشم است؛ خشم نسبت به عامل بیرونی.
گاه، در اسنادها، یک مساله را به همه تعمیم می دهیم و از بار منفی اوضاع می کاهیم.
مثلا می گوییم امتحان اگر سخت باشد برای همه سخت است و نه فقط برای من. تعمیم دهی مساله برای همه، بار منفی دشواری مساله را می کاهد. در مقابل، اگر شخصی سازی کنیم، شناخت و هیجانات متفاوتی خواهیم داشت. مثلا بگوییم این مشکل فقط برای من است.
👈 خب، حالا فهم این نظریه چه کمکی در شناخت عملکرد رسانه های معاند به ما می کند؟
کلیپ ارسال بعدی را ببینید تا متوجه شوید...
یک گزارشگر، دو واقعه مشابه را در ایران و اروپا تفسیر می کند. شما برای من ارسال کنید که چگونه از نظریه اِسناد استفاده می کند تا ناامیدی و خشم را به مخاطب ایرانی القا کند و جلوی خشم مخاطب نسبت به مسئولین کشورهای اروپایی را بگیرد و خشم را متوجه عوامل دیگر کند؟
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
#رسانه_معاند
#ناامیدی
#هیجانات_منفی
#سواد_رسانه_ای
#جنگ_شناختی
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
5.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
یک نمونه مصداقی از سوء استفاده از نظریه اِسناد در رسانه بی بی سی
یک گزارشگر، دو واقعه مشابه را در ایران و اروپا تفسیر می کند.
سوال امتحانی(😁): با توجه به آنچه از ارسال قبل آموختید، شما برای من ارسال کنید که گزارشگر BBC چگونه از نظریه اِسناد استفاده (سوءاستفاده) می کند تا ناامیدی و خشم نسبت به مسئولین کشور را به مخاطب ایرانی القا کند و جلوی خشم مخاطب نسبت به مسئولین کشورهای اروپایی را بگیرد و احساسات منفی را متوجه عوامل دیگر کند؟
ارسال پاسخ به شناسه زیر:
@Mohsenazizi1365
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
#رسانه_معاند
#ناامیدی
#هیجانات_منفی
#سواد_رسانه_ای
#جنگ_شناختی
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
نشست علمی «بررسی وضعیت روان شناسی اسلامی چهار دهه گذشته در ایران»
🗣 با ارائه جناب آقای حجت الله صفری (دانشجوی دکتری روانشناسی)
👨🏫دبیر جلسه: دکتر حمید رفیعی هنر (استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
♨️محورهای نشست:
✅ تاریخچه و قلمرو روان شناسی اسلامی در ایران
✅ جریانهای موجود در روان شناسی اسلامی
✅ وضعیت کنونی روان شناسی در ایران
✅ وضعیت روان شناسی اسلامی در ایران
✅ نسبت روان شناسی و روان شناسی اسلامی در ایران
🗓تاریخ: 1402/07/04
⏰زمان: 18.30
💻 شرکت در نشست علمی فقط به صورت آنلاین می باشد.
📣 گواهی الکترونیک شرکت در این نشست علمی _با ثبت نام آنلاین در زمان برگزاری_ تقدیم شرکت کنندگان خواهد شد.
👨💻لینک شرکت در نشست:
https://www.skyroom.online/ch/u0859344576/neshastelmi
💬لینک ارتباط با ادمین:
@armanpsy
🌿🌺🍃🌸🌿
#مُحیی_کانالی_برای_زندگی
🆔 eitaa.com/Mohyiee
14.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دور از کودکان ببینید و بخوانید
انیمیشن ماداگاسکار، با ساخت یک شخصیت به اصطلاح نان باینری، به صورت کاملا هدفمند، در راستای اهداف ال جی بی تی (دگرباشی جنسی و جنسیتی) کار میکند
قسمت سیزدهم، صراحتا به رژه افتخار این جماعت اشاره دارد
برای کسب اطلاعات بیشتر، جستجو کنید:
Madagascar a little wild+lgbt
صدا و سیما (و به ویژه شبکه های پویا و نهال) در این دوران حسّاس نیازمند حضور و مشورت متخصّصان دغدغه مند حیطه انیمیشن (پویانمایی) همچون خانم پرستو علی عسگرنجاد است. یادداشت ایشان درباره این موضوع را از کانال زیر میتوانید دنبال کنید👇
https://ble.ir/parastooasgarnejad
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
خبر حمایت جامعه روانشناسان، مشاوران و کارشناسان علوم تربیتی از بیانات ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران در خبرگزاری ایرنا منتشر شد👇
طرح «جنبش تعهد کشورها به حمایت از خانواده طبیعی» در سازمان ملل ابتکاری مهم بود
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
🔴 رسانه های معاند و تغییر احساسات و باورهای مخاطبان
ادامه بخش اوّل: استفاده از نظریه های اِسناد (۲)
تبدیل هیجانات و احساسات خوشایند به هیجانات و احساسات ناخوشایند و بالعکس با ارائه تفسیرهای جایگزین
🖼 رسانه ها می توانند با استفاده از شیوه ارائه تفسیر جایگزین و ایجاد تغییرات اِسنادی در فکر بر ذهنیت و عواطف افراد اثر بگذارند
مجنون هنگامی که گفت: اگر با من نبودش هیچ میلی ♡♡♡ چرا ظرف مرا بشکست لیلی؟!
از همین روش استفاده میکرد. شکستن ظرف در شرایط معمول، تفسیر جالبی در بر ندارد، اما مجنون با همین تغییر اِسنادی در علّت شناسی ماجرا حال خود را تغییر می داد
🛑 چند نمونه مصداقی در رسانه های معاند👇
۱. مدال طلای محمدجواد فروغی که اولین مدال تیراندازی ایران در المپیک بود که با شکستن رکورد المپیک نیز همراه بود و شادی بسیاری به همراه داشت🙂، با سر و صدا های مسیح علینژاد به مساله ای سیاسی و برانگیزاننده خشم برای برخی مخاطبان تبدیل شد. او فروغی را سپاهی خواند و سپاه را علیه مخاطبانش معرفی کرد و بدین ترتیب تلاش کرد، علاوه بر ایجاد بدبینی به سپاه، حسّ غرور و افتخار را به احساساتی چون شرم و خشم تبدیل کند.
۲. فروش پهبادهای ایران به برخی کشورهای مطرح دنیا که منجر به واکنش غرور و افتخار ملّی است✌، با ارائه تفسیر جایگزین اینترنشنال سعودی که این را از ضعف آن کشورها دانست، منجر به واکنش غمگینی و دلسردی در برخی افراد شد!
۳. اجرای سرود سلام فرمانده در امریکا که احساس شعف ناشی از توانمندی را در بر دارد😇، با تفسیر اینترنشنال که آن را نشانه آزادی بیان در امریکا خواند، برای مخاطبان این شبکه احیانا تبدیل به واکنش بی تفاوتی شد.
۴. حضور به موقع مسئولین در سیل چند وقت قبل که می توانست منجر به واکنش احساس دلگرمی و امید در افراد شود🤗، با تفسیر رسانه هایی چون بی بی سی و دنباله روان داخلی و خارجی آن درباره شیوه پوشش مسئولین! تبدیل به واکنش تأسف شد!
فعالیت: سعی کنید نمونه هایی از ارائه تفسیرهای جایگزین، مبتنی بر نظریه های اِسناد، را در رسانه های معاند بیابید و تحلیل کنید.
ان شاءالله ادامه خواهد داشت...
#رسانه_معاند
#ناامیدی
#هیجانات_منفی
#سواد_رسانه_ای
#جنگ_شناختی
پانوشت: مستندات تصویری در ارسال قبلی موجودند.
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231