آیا از هر دو ازدواج، یک ازدواج به طلاق منتهی میشود؟!! نرخ طلاق در ایران چقدر است؟
کج فهمی هایی که کار دستمان میدهد...
توضیحات کاملتر در ارسال بعدی...
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
🔻 آیا از هر دو ازدواج، یک ازدواج به طلاق منتهی میشود؟!!
۱. براساس شاخص عمومی طلاق و طلاق متاهلان، با وجود افزایش تعداد طلاقها، میزان شیوع طلاق در ۱۰ سال گذشته در ایران تقریبا ثابت بوده است. نرخ طلاق متاهلان به ازای هر هزار زن از سال ۹۲ تا ۱۴۰۰، براساس گزارش مرکز پژوهشهای مجلس بین ۸ تا ۹ متغیر بوده است.
توضیح اینکه👇
۲. متوسط سن طلاق در ایران ۹ سال است. سنجیدن آمار طلاق به ازدواج در یک سال مقایسهای غلط است چون غالب طلاقها ربطی به ازدواجهای همان سال ندارند. تعداد واقعه طلاق افزایشی بوده چون تعداد ازدواج ها بر اساس هرم جمعیتی در ۱۰ سال پیش حدود ۵۰ درصد بیشتر از امروز بوده است...
۳. بنابراین هرچند تعداد طلاقهای بیشتری ثبت شده ولی این عدد در نسبت با زنان متاهل تقریبا ثابت است.
طبق این نمودار هم میزان ازدواج و طلاق جوانان ۱۸ تا ۳۴ سال هم در سالهای اخیر چندان تغییری نداشته است. تقریبا ۸۴ درصد ازدواجها و ۱۶ درصد طلاقها مربوط به جوانان بوده که طی ۵ سال تغییری نداشته است.
ابتدای دهه ۹۰ حدود ۸۰۰ هزار ازدواج در سال داشتیم، اما الان ۵۳۰ هزار ازدواج در سال داریم، چون کشور پیرتر شده و حدود ۳ میلیون از تعداد جوانان زیر ۳۵ سال کاسته شده است.
معاون امور جوانان با بیان اینکه برای به دست آوردن آمار دقیق طلاق باید نگاهی به آمار زنان متاهلی که بیوه شدهاند و آمار طلاقهای ثبت شده در یک سال نسبت به ازدواج های ثبت شده در همان سال انداخت، تاکید کرد: طی ۴.۵ سال اخیر دو میلیون و ۲۴۹ هزار ازدواج ثبت شده است که از این میان ۲۰۲ هزار نفر طلاق گرفته اند. این میزان یعنی حدود ۹ درصد ازدواجهای ۴.۵ سال اخیر ایران به طلاق منجر شدهاند.
یامین پور افزود: از ۱۳۸۶ تا ۱۴۰۱ تمام ازدواجهای ثبت شده و طلاقهای ثبت شدهی همان ازدواج ها موجود است. متوسط طلاقها در این بازه زمانی ۱۹ درصد است و این یعنی ۱۹ درصد ازدواج ها در ایران در این بازه زمانی منجر به طلاق شده است.
👈 توضیح این چالش اینجاست که متاسفانه بعضیها از سر عدم آشنایی با آمار و تحلیل آن، حرف های عجیبی درباره میزان طلاق میزنند. مثلا اخیرا بعضیها گفتند از هر دو ازدواج یکی به طلاق منجر میشود!!
در حالیکه آمار طلاق ها در یکسال ربطی به ازدواجهای همان سال ندارد.
همانطور که در ویدئوی بالا توضیح دادهام، در ۵ سال اخیر فقط ۹ درصد ازدواجهای ثبت شده به طلاق منجر شده و نرخ زنان مطلقه نسبت به کل زنان در ۱۰ سال اخیر تقریبا ثابت بوده است.
🔴 متاسفانه خیلی از جوانان در نظرسنجیها گفتهاند به خاطر بزرگنمایی مساله طلاق از ازدواج ترسیدهاند و تمایلشان به شروع زندگی مشترک کم شده است.
👈 ببینید چطور اظهارنظرهای ناشی از نادانی و عدم آشنایی با مساله باعث بروز مشکلات اجتماعی میشود.
🆔️ @yaminpour
پانوشت: فرق است بین اینکه بگوییم از هر ۱۰۰ ازدواج، ۵۰ ازدواج به طلاق منتهی میشود و اینکه بگوییم در سال ... به ازای ثبت هر ۱۰۰ ازدواج، ۵۰ مورد طلاق ثبت شده است! تعداد ازدواجهای یک سال مشخص، ربطی به تعداد طلاقهای همان سال ندارد. چون، برای نمونه، سال جاری، سن ازدواج برخی دهه هفتادی ها و دهه هشتادی هاست. ممکن است طلاق برخی دهه پنجاهی ها یا بالاتر هم باشد. نسبتی بین اینها نیست که آمار ازدواج و طلاق یک سال را معیار گزارش بگیریم. باید طلاق همان کسانی که ازدواج کرده اند را معیار محاسبه قرار دهیم.
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
📝 رمز سعادت
در حدیث است که:《خداوند خوشی و آسایش را در دو چیز قرار داده: یقین و رضایت خاطر و ناراحتی و رنج را در دو چیز دیگر قرار داده: تردید و خشم》(اصول کافی، ج ۲، ص ۵۷).
همان ایمان محکم و پابرجاست به اینکه جهان مدبّری دارد حکیم و آنچه انبیا به عنوان بشارت و انذار گفتهاند یعنی نسبت به نیکوکاری نوید دادهاند و نسبت به بدکاری اعلام خطر کردهاند همه راست و درست است و دیر یا زود واقع میگردد؛ هر کسی به عمل خویش میرسد، تمام اعمال خود را از نیک و از بد بزرگ یا کوچک خواهد دید و به آن خواهد رسید.
... و امّا رضایت خاطر یعنی خوشوقت بودن و خشنود بودن از اینکه عمل خویش را آن طور انجام داده که ناموس عالم حکم میکرده است؛ وجدانش راضی است که به وظایف خود عمل کرده است و دِین خود را نسبت به خلق خدا ادا کرده است.
امام زين العابدين علیهالسلام در دعا از خداوند متعال چنین مسئلت مینماید👇
✅ خدایا! بر محمّد و آل او درود فرست و ایمان و یقین مرا به اعلی درجه برسان، نیّت مرا نیکوترین نیّت ها گردان و عمل مرا فاضل ترین و بهترین اعمال گردان (از دعای مکارم الاخلاق).
👈 منتهای سعادت همین است که آدمی در ناحیه عقل و فکر دارای محکمترین اطمینان ها و در ناحیه احساسات و قلب دارای پاکترین نیّت ها و در ناحیه عمل دارای نیکوترین عملها باشد. زندگی پاک و پاکیزه و سعادت بخش همین است.
شهید مطهری رضوانالله تعالی علیه (۱۴۰۰)، حکمتها و اندرزها، ص ۳۲
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
💌 مهربانی
مهربانی کردن، جدا از دلنشین بودن، یک شیوه تربیتی هم بهحساب میآید. وقتی به کسی مهربانی میکنی، یعنی به او میگویی تو هنوز فرصت بازگشت داری؛ نیازی نیست از رفتار بدت دفاع کنی، میتوانی با آرامش به به بد بودن رفتارت فکر کنی و به این نتیجه برسی که رفتار بدی داشتی و برای اصلاحت روی کمکم حساب کن.
👈 کیفیت بهتر + متن
#پیام_معنوی
@Panahian_ir
پانوشت👇
نکته مشاورهای: ادراک مهربانی مشاور توسط مُراجع، یکی از پیشنیازهای مهمّ ایجاد تغییر در بینش، نگرش، گرایش و کُنشهای مراجع است.
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
فرصتی استثنائی برای پژوهشگران عرصه مطالعات اسلامی
فروشگاه نور، به مناسبت هفته پژوهش، بیشتر نرم افزارهای خود را با تخفیف استثنائی ۷۰ درصدی برای فروش گذاشته است.
در صورتی که خرید دانلودی را انتخاب کنید، هزینه تان بسیار کمتر هم می شود.
خریدهای شما در حساب کاربری تان باقی می ماند. هر زمان بخواهید میتوانید فایل دانلودی و سریال آنها را دریافت کنید.
ملاحظه محصولات👇
https://www.noorshop.ir/
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
#گزارش_رویداد_پژوهشی
💠 عنوان: روش های خودتنظیمی هیجانی همسران از منظر آیات و روایات
🔹استاد راهنما: آقای دکتر محمدصادق شجاعی (مبدع روش تحلیل کیفی متون دینی و مبدع پرسشنامه شاکله «شخصیت»)
🔹نگارش: خانم مریم صفری
🔹نتایج: ۱۲ روش برای خودتنظیمی هیجانی همسران استخراج شد.
🔹روش پژوهش: تحلیل کیفی متون دینی
🔹۱۲ روش با cvr و cvi اعتبار و روایی را از ۱۴ کارشناس متخصص دکترای روانشناسی و فقیهان فقه و اصولی کسب کرد.
🔹 چکیده
این پژوهش با هدف کشف و استخراج روش های خودتنظیمی هیجانی همسران از منظر آیات و روایات انجام شده است. روش به کار رفته در این پژوهش، تحلیل کیفی محتوای متون دینی (شجاعی، ۱۳۹۹) بود. برای این منظور مفاهیم و گزاره های مرتبط با خودتنظیمی هیجانی همسران از منابع استخراج و با به کارگیری اصول پیش پردازش متن مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. موارد گردآوری شده طی چند مرحله مورد دقّت و بازبینی قرار گرفت و سپس با به کارگیری اصول تحلیل متن، محتواهای استنباطی مربوط به هر مورد کنار آنها روی فرم ثبت شده و در قالب یک جدول برای تحلیل نهایی و روایی سنجی آماده شد. در نهایت، یافته ها به ارزیابان ارائه و پس از کسب نمرهی لازم، دوازده روش مورد تأیید قرار گرفت. سپس روشهای یاد شده بر اساس تشابه کارکردی آنها به سه دسته شناختی (پیامدشناسی کنشهای هیجانی، استعلام راهبردهای خودتنظیمی و...)، عاطفی (انگیزش تشویقی و تحذیری با جهتمندی پیشرفت عملکردی و...) و رفتاری (استخدام غیرت و تعّهد، خودنظمبخشی اخلاقی و جنسی و...) طبقه بندی شد.
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
1_8331150292.pdf
156.9K
آموزههایی از صحیفه سجّادیه پیرامون کسب رزق+مواردی که حضرت جهت به کارگیری خود در مسیر زندگی از خداوند مسألت دارند
تنظیم: خانم مرضیه عبدالکریمی، کارشناس ارشد روانشناسی اسلامی مثبت گرا و طلبه سطح سوم حوزه
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
چگونه میتوان مظهر اسمای الهی شد؟
گذشت و بخشش در زندگی
صفح ... با عفو تفاوت دارد. وقتی کسی کار خطایی میکند هم استحقاق معاقبه و مجازات دارد و هم استحقاق ملامت. عفو، گذشت از مجازات است ولی صفح یک درجه بالاتر است. صفح این است که انسان نه تنها آن مجازات معمول را انجام نمیدهد بلکه اصلًا نامش را هم نمیبرد، به روی طرف هم نمیآورد، اسمش را هم نمیبرد و لهذا اولیاءالله همیشه مقامی بالاتر از عفو دارند یعنی عفو آنها بهصورت صفح است.
انَس بن مالک در خانه رسول خدا صلی الله علیه و آله خدمت میکرد. میگوید رسول اکرم صلی الله علیه و آله در بسیاری از اوقات روزه میگرفتند و بعد هم غذای بسیار سادهای، چه هنگام سحر و چه افطار، میخوردند و معمولاً افطاری ایشان یک مقدار شیر بود که من تهیه میکردم. یک شب که ایشان با عدهای از صحابه بودند خیلی دیر به منزل آمدند، آن قدر دیر که من خیال کردم ایشان در منزل یکی از اصحاب افطار کردهاند.
من هم شیر را خودم خوردم وبعد هم رفتم و خوابیدم. وقتی که رسول اکرم آمدند حس کردم که ایشان هنوز افطار نکردهاند (ظاهراً انس بن مالک از کسی پرسید که آیا رسول اکرم صلی الله علیه و آله امشب جایی مهمان بودند و او گفت نه). هیچ چیز دیگری هم در دسترس نبود. رفتم و خودم را مخفی کردم. ایشان وقتی دیدند چیزی موجود نیست رفتند و خوابیدند. انس که خود قصه را بازگو کرده است و نه رسول اکرم، میگوید: رسول اکرم صلی الله علیه و آله تا زنده بودند چیزی در این مورد به روی من نیاوردند.
این را میگویند صفح.
✅ قرآن میفرماید عفو کنید و صفح کنید.
«وَ تَغْفِروا». غفران از «غَفْر» به معنای پوشاندن است. باز «پوشاندن» درجه بالاتری است؛ یعنی روی [گناه] را با رحمت پوشاندن. چرا میگوییم «مغفرت» الهی؟ به این جهت که انسان گناهی به درگاه الهی مرتکب میشود که استحقاق مجازات دارد.خداوند متعال او را مجازات نمیکند و از او صفح میکند و به روی بندهاش هم نمیآورد و بالاتر اینکه روی آن را هم میپوشاند، روپوشی میکند.
👈 این «روپوشی» یکی از این جهت است که نمیگذارد دیگران از آن اطلاع پیدا کنند و [دیگر اینکه] از رحمت و فضل خودش هم چیزی اضافه به او میدهد. و لذا قرآن میفرماید👇
✅ «وَإنْ تَعْفوا وَتَصْفَحوا وَ تَغْفِروا فَإنَّ اللهَ غَفورٌ رَحیمٌ».
🍀 اگر در مورد همسران و فرزندان خطاکار عفو کنید و صفح کنید و غافر باشید بدانید که خداوند هم غفور و رحیم است. یعنی اگر چنین کنید همان کاری را کردهاید که خدا در مقابل بندگان گناهکار خود میکند؛ مظهر اسم «یا غفور» باشید، مظهر اسم «یا رحیم» باشید.
استاد شهید مطهری رضوانالله تعالی علیه، آشنایی با قرآن، ج ۷، صص ۲۰۵_۲۰۴
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
#سبک_زندگی_اسلامی
#عفو
#صفح
#غفران
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صلّی الله علیک یا فاطمه الزّهرا...
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
هدایت شده از انجمن روانشناسی اسلامی
noormags-بررسی_الگوی_نقش_های_مراقبتی_زن_در_نظام_خانواده_مبتنی_بر_شخصیت_حضرت_فاطمه_(سلام_ا-1908859.pdf
1.04M
🖊 مقاله
بررسی الگوی نقش های مراقبتی زن در نظام خانواده مبتنی بر شخصیت حضرت فاطمه سلام الله عليها
🖊نویسنده: زارعی محمودآبادی، حسن؛ زاغیان، ایمان؛ کافی، مجید؛ صالح زاده ابرقویی، مریم
🗓 بهار ۱۴۰۱
📙 نشریه مطالعات اسلامی ایرانی خانواده _ شماره ۳
🎖 رتبه A دانشگاه آزاد
🔰 خلاصه:
مقدمه: این پژوهش با هدف باز ترسیم نقش های مراقبتی زن در نظام خانواده بر اساس سیره و شخصیت حضرت فاطمه س انجام شد.
روش: با استفاده از روش تحلیل مضمون به منابعی که در ارتباط با زندگانی حضرت فاطمه س نگاشته شده بود، توجه شد.
با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند سه منبع مورد انتخاب قرار گرفتند، اشباع نظری در منبع سوم محقق شد.
پس از آن داده ها در سه موقعیت فرزندی، مادری و همسری و سه سطح مضامین اولیه، ثانویه و شبکه ای ارائه گشت.
برای ارزیابی کیفیت داده های تحقیق از روش زاویه بندی از نوع داده ها استفاده شد.
داده های به دست آمده از تحلیل مضمون به چهار نفر از متخصصان اسلامی / روانشناسی عرضه شد.
یافته ها:
🔸 در ارتباط با موقعیت فرزندی ۲ مضمون شبکه ای: حمایت و احترام
🔸در موقعیت مادری ۵ مضمون شبکه ای: حمایت، محبت، هدایت و تربیت، احترام و عدالت
🔸 در موقعیت همسری ۵ مضمون شبکه ای: حمایت، سلامت، احترام، سازگاری و محبت به دست آمد.
نتیجه گیری: بر اساس نتایج این پژوهش نقش های مراقبتی استخراج شده از سیره حضرت فاطمه س بیانگر جایگاه مهم و ظرفیت های گسترده وجود زن است.
با تشکر 🌺
#انجمن_روانشناسی_اسلامی
https://eitaa.com/islamicpa
#روانشناسی_اسلامی
#روانشناسی_معنوی
#مشاوره_اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فضایل حضرت زهرا سلام الله علیها
در تاریخ اسلام، زنان قدّیسه و عالی قدر فراوانند. کمتر مردی است به پای خدیجه برسد، و هیچ مردی جز پیغمبر (صلی الله علیه و آله) و علی (علیهالسلام) به پای حضرت زهرا (سلام الله علیها) نمیرسد. حضرت زهرا (سلام الله علیها) بر فرزندان خود که امام هستند و بر پیغمبران غیر از خاتم الانبیاء برتری دارد (استاد شهید مطهری، نظام حقوق زن در اسلام، ص ۱۱۹).
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
اظهار نگرانی از گرایش زنان غرب به اسلام از بعد از ۷ اکتبر...
سوال ایجاد شده این است👇
«علت استقامت ورزیدن زنان فلسطینی و امید و اعتماد به خداوندگارشان چیست؟»
شاید هرگز حماس تصور نمیکرد، از نتایج قیامش، آشکار شدن ظلم و شناسانده شدن ظالم حقیقی و نمایان شدن مظلوم به دنیا باشد.
و از آن بالاتر تصور نمیکرد این استقامت برآمده از ایمان زنان مسلمانش، زنان غرب را به خواندن قرآن و جستجوی حقیقت دینی و مکتبی آنها بکشاند... و چنین شده است...
اما...
تازه زنان جهان با بانوی بلندمرتبه ما، سیده زنان جهان، فاطمه زهرا سلام الله علیها، آشنا نشدهاند. باید منتظر آن روز بود...
بانویی محبوب در خانواده، معتقد، مقاوم، دارای شخصیت سیاسی و در عین حال مادر و همسری نمونه، مقتدر، صبور، آگاه به مسائل زمان، حق طلب، قدرت کلام بالا، مدافع مظلوم، نترس، فداکار و تاثیرگذار بر تاریخ بشری...
صبر کنید و آینده زنان جهان و تحولات آخر الزمان را به مشاهده بنشینید،
کاین هنوز از نتایج سحرست...
🇵🇸🇱🇧 ✍🏻 مشاهدات، تجارب و یادداشتهای یک ایرانی 🇮🇷 از فرانسه، هلند و ایران
@ninfrance
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نقش پیش فرض ها در تحلیل های کلان
احتمالا خاطرتان هست چندی پیش فردی در کشور ما، در یک اقدام اشتباه، یک سطل ماست را بر سر یک خانم ریخت. واکنش های گسترده ای نسبت به این ماجرا اتفاق افتاد و حتی یکی از مسئولین اسبق نسبتا رده بالای کشور چنین نوشت: «وقتی در کشوری کسانی باشند که از ماست استفاده صلح آمیز نکنند، چطور میشود دنیا اطمینان حاصل پیدا کند که از امکانات حساس دیگر استفاده صلح آمیز بشود»!!!
تحلیل های کلان اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و بعضا بین المللی برای این رویداد نوشته شد! گویی برخی منتظر یک رویداد اینچنینی بودند تا هر آنچه خود فهم کردهاند را به کلّ جامعه نسبت دهند.
هم اکنون، پس از گذشت مدتی از واقعه #طوفان_الاقصی، زوایای عجیب و کم نظیری (و شاید بی نظیری) در فلسطین روی می دهد.
تا کنون دهها مورد از واکنش های باورنکردنی کودکان غزه به مسائل اخیر کشورشان، منتشر شده است.
شایسته است تحلیل گران مسائل کلان اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و بین المللی!، دست کم یک تحلیل از آنچه روی داده و در حال وقوع است، ارائه نمایند.
برای آشنا کردن مخاطبانتان از «ادراک کودکان غزّه نسبت به زندگی» چه تحلیل های روانشناختی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، جامعه شناختی، سیاسی و ...ای دارید؟!
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تغییر ۱۸۰ درجه ای یک دختر
حاوی نکات جالب توجّه برای روانشناسان و مشاوران، دست اندرکاران امور تربیتی، نهادهای فرهنگی، آمران به معروف و ناهیان از منکر و ...
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
هدایت شده از محرمانه
📍 اینکه هم فیلتر شود هم فیلترشکن فروخته شود اخلاقی نیست!
آیتالله جوادی آملی: فضای مجازی، فضایی حقیقی است
🔹آیتالله جوادی آملی در دیدارِ دبیر شورایعالی فضای مجازی: در همان اوایل که فضای مجازی مطرح شد، ما گفتیم که این فضا، فضای حقیقی است و نه فضای مجازی! در فضایی که اندیشه ردّوبدل میشود، در فضایی که شما میتوانید خواستههای خود را مطرح کنید و خواستههای دیگران را پاسخ دهید، این فضا، فضای حقیقی است.
🔹«وزر» یعنی سنگینی و «وزیر» یعنی کسی که بار سنگین مملکت را برمیدارد. اینکه هم فضای مجازی بسته شود و هم فیلترشکن فروخته شود، این با اخلاق سازگار نیست.
👌 #محرمانه کانال حرفهایها
http://eitaa.com/joinchat/361299968Ca15e2013ea
محرمانه را به دیگران هم معرفی کنید
با سلام و احترام
همانگونه که بارها مطرح شده، لازم است مسئولان محترم فضای مجازی در کشور، تکلیف را روشن کنند. اگر قرار باشد فیلترینگی برای برخی شبکه های خاص اعمال شود، لازم است جلوی فروش فیلترشکن هم گرفته شود و البته جایگزین مناسب آن هم در داخل معرفی و تقویت شود.
فیلتر بودن برخی شبکه های اجتماعی، در کنار فعالیت صفحات رسمی بسیاری از مسئولان در همان شبکه ها، تناقضی جدّی است و باید یک بار برای همیشه مرتفع شود.
درباره امکان باز بودن برخی از شبکه ها و مدیریت و خنثی سازی مشکلات ناشی از آنها، پیشتر پیشنهاداتی در همین کانال مطرح کرده بودیم (این ارسال و دو ارسال پس از آن). بسیاری متخصصان نیز پیشنهادات مفیدی ارائه کرده اند.
اگر هم قرار بر بسته بودن شبکه های خاصی است، باید به صورت قاعده مند انجام بپذیرد.
روال فعلی، بسیار معیوب و آسیب زا به نظر میرسد.
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
این قافله عمر عجب میگذرد!
بزرگی میگوید: 《نمیدانم در هر سالی که تولّد میگیرم، یک سال به عمر من افزوده میشود یا یک سال از آن کاسته میشود》!
امشب پایان ۳۷ سالگی و آغاز ۳۸ سالگی من است. ۳۷ سال عمر گرانبها چگونه گذشت؟!
سالروز تولّد ما بهانهای است برای اینکه از خود بپرسیم در این سالها چه کردهایم و اگر عمری باشد قرار است چه انجام بدهیم؟ آیا امروزمان بهتر از دیروز و فردایمان بهتر از امروزمان هست؟!
و من دوست دارم حداقل یک بار در سال، این اندرزهای شنیدنی اميرالمؤمنين علیهالسلام را برای خود زمزمه کنم که:
... از كسانى مباش كه بدون عمل صالح به آخرت اميدوار است، و توبه را با آرزوهاى دراز به تأخير مى اندازد، در دنيا چونان زاهدان سخن مى گويد، اما در رفتار همانند دنيا پرستان است...
کامل آن را در ارسال بعد ببینید...
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
✅ پندهایی از جنس طلا
از كسانى مباش كه بدون عمل صالح به آخرت اميدوار است، و توبه را با آرزوهاى دراز به تأخير مى اندازد.
در دنيا چونان زاهدان سخن مى گويد، اما در رفتار همانند دنيا پرستان است.
اگر نعمت ها به او برسد سير نمى شود، و در محروميّت قناعت ندارد.
از آنچه به او رسيد شكر گزار نيست، و از آنچه مانده زياده طلب است.
ديگران را پرهيز مى دهد اما خود پروا ندارد. به فرمانبردارى امر مى كند اما خود فرمان نمى برد. نيكوكاران را دوست دارد، اما رفتارشان را ندارد. گناهكاران را دشمن دارد اما خود يكى از گناهكاران است، و با گناهان فراوان مرگ را دوست نمى دارد، اما در آنچه كه مرگ را ناخوشايند ساخت پافشارى دارد.
اگر بيمار شود پشيمان مى شود، و اگر تندرست باشد سرگرم خوشگذرانى هاست. در سلامت مغرور و در گرفتارى نا اميد است.
اگر مصيبتى به او رسد به زارى خدا را مى خواند. اگر به گشايش دست يافت مغرورانه از خدا روى بر مى گرداند.
نفس به نيروى گمان ناروا، بر او چيرگى دارد، و او با قدرت يقين بر نفس چيره نمى گردد.
براى ديگران كه گناهى كمتر از او دارند نگران، و بيش از آنچه كه عمل كرده اميدوار است.
اگر بى نياز گردد مست و مغرور شود، و اگر تهيدست گردد، مأيوس و سست شود.
چون كار كند در آن كوتاهى ورزد، و چون چيزى خواهد زياده روى نمايد.
چون در برابر شهوت قرار گيرد گناه را بر گزيده، توبه را به تأخير انداز، و چون رنجى به او رسد از راه ملت اسلام دورى گزيند.
عبرت آموزى را طرح مى كند امّا خود عبرت نمى گيرد. در پند دادن مبالغه مى كند امّا خود پند پذير نمى باشد. سخن بسيار مى گويد، امّا كردار خوب او اندك است.
براى دنياى زودگذر تلاش و رقابت دارد، امّا براى آخرت جاويدان آسان مى گذرد. سود را زيان، و زيان را سود مى پندارد. از مرگ هراسناك است، امّا فرصت را از دست مى دهد.
گناه ديگرى را بزرگ مى شمارد، امّا گناهان بزرگ خود را كوچك مى پندارد. طاعت ديگران را كوچك و طاعت خود را بزرگ مى داند. مردم را سرزنش مى كند، امّا خود را نكوهش نكرده، با خود رياكارانه بر خورد مى كند.
خوشگذرانى با سرمايه داران را بيشتر از ياد خدا با مستمندان دوست دارد.
به نفع خود بر زيان ديگران حكم مى كند امّا هرگز به نفع ديگران بر زيان خود حكم نخواهد كرد.
ديگران را هدايت امّا خود را گمراه مى كند. ديگران از او اطاعت مى كنند، و او مخالفت مى ورزد.
حقّ خود را به تمام مى گيرد، امّا حق ديگران را به كمال نمى دهد.
از غير خدا مى ترسد، امّا از پروردگار خود نمى ترسد.
نهجالبلاغه امیرالمؤمنین امام علی علیهالسلام، حکمت ۱۵۰، ترجمه دشتی
کاش اینگونه نباشیم...
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
✅ اوّلین نشست تخصصی 《هویت جنسیتی، اختلالات، چالش ها》
👥 با حضور:
👤 جناب آقای دکتر محسن عزیزی ابرقوئی
"دکتری روان شناسی تربیتی"
👤جناب آقای دکتر سید علی مرعشی
"پزشک و دکتری تخصصی روان شناسی"
👤سرکار خانم دکتر مهری نجات
"متخصص روان پزشکی"
👤دبیر علمی: سرکار خانم دکتر فاطمه مهدوی " کاندیدای دکتری روان شناسی "
📟 ۳ ساعت وبینار رایگان
📆 پنج شنبه، ۷ دی ماه
⏰ ساعت ۹ صبح
⁉️ همراه با پرسش و پاسخ
📝 اعطای گواهی معتبر ویژه شرکت کنندگان
❌ شناسه ثبت نام :
🌐 @razavipour50
↗️برای✌️نفر از دوستان ارسال کنید!
🆔 @counseling_alz
🆔 @fatehan_net
🆔 fatehan.net
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
اسرار بیارزش سازی خود!
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
اسرار بیارزش سازی خود!
✅ وَ قَالَ (علیه السلام): أَزْرَى بِنَفْسِهِ مَنِ اسْتَشْعَرَ الطَّمَعَ، وَ رَضِيَ بِالذُّلِّ مَنْ كَشَفَ عَنْ ضُرِّهِ، وَ هَانَتْ عَلَيْهِ نَفْسُهُ مَنْ أَمَّرَ عَلَيْهَا لِسَانَه.
و درود خدا بر او، فرمود: آن كه جان را با طمع ورزى بپوشاند خود را پست كرده، و آن كه راز سختى هاى خود را آشكار سازد خود را خوار كرده، و آن كه زبان را بر خود حاكم كند خود را بى ارزش كرده است. (امام علی علیهالسلام، حکمت ۲ نهجالبلاغه)
شرح
از اين کارها بپرهيز👇
امام علی (عليه السلام) در اين کلام نورانى اش به پيامدها و آثار سوء سه رذيله اخلاقى در عباراتى کوتاه و فشرده اشاره فرموده است.
نخست مى فرمايد: «هر کس طمع را پيشه کند خود را حقير ساخته است» (أَزْرَى بِنَفْسِهِ مَنِ اسْتَشْعَرَ الطَّمَعَ). واژه «طمع» به معناى بيش از حق خود طالب بودن و گرفتن مواهب زندگى از دست ديگران است و تعبير به «استشعر» که به معناى پوشيدن لباس زيرين است. اشاره به اين است که طمع را به خود چسبانده و از آن جدا نمى شود؛ بديهى است که افراد طمّاع براى رسيدن به مقصود خود بايد تن به هر ذلّتى بدهند و دست سؤال به سوى هرکس دراز کنند و شخصيت خود را براى نيل به اهداف طمعکارانه خود بشکنند.
نقطه مقابل طمع قناعت است که سبب عزّت آدمى مى شود، همان گونه که اميرمؤمنان فرمود: «عَزَّ مَنْ قَنَعَ؛ آن کس که قناعت پيشه کند عزيز خواهد بود» (۱) و به گفته شاعر:
آز بگذار و پادشاهى کن
گردن بى طمع بلند بود!
در دومين نکته مى فرمايد: «کسى که سفره دل خويش را (نزد اين و آن بدون هيچ فايده) باز کند (و مشکلات خود را فاش سازد) رضايت به ذلت خود داده است»؛ (وَ رَضِيَ بِالذُّلِّ مَنْ کَشَفَ عَنْ ضُرِّهِ). روشن است هرگاه انسان نزد طبيب درد خود را بگويد و از وى راه درمان بطلبد يا پيش قاضى ظلمى را که بر او رفته بيان سازد و از او احقاق حق بخواهد يا نزد دوستش از گرفتارى خود براى گرفتن وام سخن بگويد کار خلافى نکرده و به دنبال مشکل گشايى بوده؛ اما طرح مشکلات نزد کسانى که هيچ گونه توانايى بر حل آن ندارند اثرى جز ذلت و سرافکندگى انسان نخواهد داشت. در اين گونه موارد بايد خويشتن دار بود و لب به شکايت نگشود.
آن گاه امام (عليه السلام) در جمله سوم مى فرمايد: «کسى که زبانش را بر خود امير سازد شخصيت او تحقير مى شود»؛ (وَهَانَتْ عَلَيْهِ نَفْسُهُ مَنْ أَمَّرَ عَلَيْهَا لِسَانَهُ). منظور از امير شدن زبان آن است که از تحت کنترل عقل و فکر خارج شود و هرچه بر زبانش آمد بگويد. بديهى است سخنانى که از فکر و عقل و تقوا سرچشمه نمى گيرد در بسيارى از موارد خطرهايى ايجاد مى کند که انسان قادر بر جبران آن نيست و گاه اسباب رنجش افراد آبرومند و سبب ايجاد اختلاف در ميان مردم و کينه و دشمنى نسبت به گوينده و ديگران مى شود.
چه بسيارند کسانى که در گورستان ها خفته اند و کشته زبان خويشند ـ همان کسانى که همطرازان آنها از ملاقات با آنها وحشت داشتند.
در حديث ديگرى در سلسله همين کلمات قصار مى خوانيم: «مَنْ کَثُرَ کَلاَمُهُ کَثُرَ خَطَؤُهُ; کسى که زياد سخن گويد اشتباهات زيادى خواهد کرد».(حکمت ۳۴۹) و اين خطاى بسيار باعت تحقير و بى ارزش شدن او در نظرها مى شود. کوتاه سخن اين که انسان عاقل بايد زبانش را در اختيار عقلش قرار دهد نه اين که عقلش را در اختيار زبان که اولى مايه سعادت است و دومى اسباب حقارت.
۱. غررالحکم، ص ۳۹۲، ح ۹۰۱۸. در بعضى از عبارات این جمله به این صورت نقل شده است: «عَزَّ مَنْ قَنَعَ وَ ذَلَّ مَنْ طَمَعَ» (شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید، ج ۱۹، ص ۵۰).
منبع: پیام امام اميرالمؤمنين علیهالسلام، شرحی بر نهجالبلاغه، آیتالله مکارم شیرازی، با تلخیص
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
#سبک_زندگی_اسلامی
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
✅ ارزش علم و اقسام علما و دانشجویان و دانش آموزان
(كميل بن زياد مى گويد: امام [علی علیهالسلام] دست مرا گرفت، و به سوى قبرستان كوفه برد، آنگاه آه پردردى كشيد و فرمود) اى كميل بن زياد اين قلب ها بسان ظرفهايى هستند، كه بهترين آنها، فراگيرترين آنهاست، پس آنچه را مى گويم نگاه دار (علمى، اخلاقى، اعتقادى):
۱- اقسام مردم (مردم شناسى):
مردم سه دسته اند، دانشمند الهى، و آموزنده اى بر راه رستگارى، و پشّه هاى دست خوش باد و طوفان و هميشه سرگردان، كه به دنبال هر سر و صدايى مى روند، و با وزش هر بادى حركت مى كنند، نه از روشنايى دانش نور گرفتند، و نه به پناهگاه استوارى پناه گرفتند.
۲- ارزش هاى والاى دانش:
اى كميل: دانش بهتر از مال است، زيرا علم، نگهبان تو است، و مال را تو بايد نگهبان باشى مال با بخشش كاستى پذيرد امّا علم با بخشش فزونى گيرد، و مقام و شخصيّتى كه با مال به دست آمده با نابودى مال، نابود مى گردد. اى كميل بن زياد شناخت علم راستين (علم الهى) آيينى است كه با آن پاداش داده مى شود، و انسان در دوران زندگى با آن خدا را اطاعت مى كند، و پس از مرگ، نام نيكو به يادگار گذارد. دانش فرمانروا، و مال فرمانبر است.
۳- ارزش دانشمندان:
اى كميل ثروت اندوزان بى تقوا مرده گرچه به ظاهر زنده اند، امّا دانشمندان، تا دنيا برقرار است زنده اند، بدن هايشان گرچه در زمين پنهان امّا ياد آنان در دل ها هميشه زنده است.
۴- اقسام دانش پژوهان:
بدان كه در اينجا (اشاره به سينه مبارك كرد) دانش فراوانى انباشته است، اى كاش كسانى را مى يافتم كه مى توانستند آن را بياموزند آرى تيز هوشانى مى يابم امّا مورد اعتماد نمى باشند، دين را وسيله دنيا قرار داده، و با نعمت هاى خدا بر بندگان، و با برهان هاى الهى بر دوستان خدا فخر مى فروشند. يا گروهى كه تسليم حاملان حق مى باشند، امّا ژرف انديشى لازم را در شناخت حقيقت ندارند، كه با اوّلين شبهه اى، شك و ترديد در دلشان ريشه مى زند پس نه آنها، و نه اينها، سزاوار آموختن دانش هاى فراوان من نمى باشند. يا فرد ديگرى كه سخت در پى لذّت بوده، و اختيار خود را به شهوت داده است، يا آن كه در ثروت اندوزى حرص مى ورزد، هيچ كدام از آنان نمى توانند از دين پاسدارى كنند، و بيشتر به چهارپايان چرنده شباهت دارند، و چنين است كه دانش با مرگ دارندگان دانش مى ميرد.
۵- ويژگى هاى رهبران الهى:
آرى، خداوند زمين هيچ گاه از حجّت الهى خالى نيست، كه براى خدا با برهان روشن قيام كند، يا آشكار و شناخته شده، يا بيمناك و پنهان، تا حجّت خدا باطل نشود، و نشانه هايشان از ميان نرود. تعدادشان چقدر و در كجا هستند. به خدا سوگند كه تعدادشان اندك ولى نزد خدا بزرگ مقدارند، كه خدا به وسيله آنان حجّت ها و نشانه هاى خود را نگاه مى دارد، تا به كسانى كه همانندشان هستند بسپارد، و در دل هاى آنان بكارد، آنان كه دانش، نور حقيقت بينى را بر قلبشان تابيده، و روح يقين را دريافته اند، كه آنچه را خوشگذاران ها دشوار مى شمارند، آسان گرفتند، و با آنچه كه ناآگاهان از آن هراس داشتند أنس گرفتند. در دنيا با بدن هايى زندگى مى كنند، كه ارواحشان به جهان بالا پيوند خورده است، آنان جانشينان خدا در زمين، و دعوت كنندگان مردم به دين خدايند. آه، آه، چه سخت اشتياق ديدارشان را دارم. كميل هر گاه خواستى باز گرد.
حکمت ۱۴۷ نهجالبلاغه، ترجمه دشتی
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231