eitaa logo
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی
2.6هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
582 ویدیو
119 فایل
هدف از ایجاد کانال، ایجاد بستری مناسب جهت انجام کار تشکیلاتی و همفکری به منظور ایجاد و گسترش روانشناسی اسلامی است.ان شاءالله به تدریج سلسله بحثهای موضوعی در کانال قرار داده خواهند شد. شما نیز می توانید موضوعات پیشنهادی خود را ارسال کنید: @Mohsenazizi1365
مشاهده در ایتا
دانلود
وقتی لذّت محوری فراگیر شود... برخی استدلال می کنند، اگر اجازه دهیم افراد پوشش آزادانه خود را داشته باشند، خودشان متوجه پیامدهای آن می شوند و به حجاب اصیل خود باز خواهند گشت. اینطور نیست⁉️ این استدلال از چند جهت ضعف دارد. نخستین ضعف این است که وقتی تجربه ای جلوی چشم ماست، چه لزومی به تکرار دوباره آن است؟ مانند این است که بگوییم بگذارید رانندگان با سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت رانندگی کنند، بعد که پیامدهایش را دیدند، خود سرعتشان را مهار می کنند. خب، اگر دیگر فرصتی برای تجربه آموزی نبود چه؟ اصلا چرا وقتی نتیجه روشن است، تجربه دوباره تکرار شود؟ ضعف دیگر این استدلال این است که استدلال کنندگان تصور می کنند، پس از اینکه شرایط متفاوت شد، فکر و ذهن افراد هم مانند قبل می تواند استدلال کند. خیر، اینطور نیست! وقتی پای لذت وسط آمد، به تدریج استدلال تضعیف می شود و جای خود را به توجیه تراشی میدهد. نمونه های فراوانی از این اصل داریم. «یک شب که هزار شب نمیشه!» یکی از تعابیر رایج مرتبط با این بحث در کشور ما است. یا این فریب معروف شیطان که «فعلا لذت ببر، پیر که شدی توبه می کنی»! در قرآن کریم و در داستان قوم لوط (ع)، هنگامی که به آنان گفته شد شما قوم اسراف کاری هستید، پاسخ دادند (اعراف، ۸۲_۸۱)، از شهر بیرونشان کنید که اینها آدم های بسیار پاکی هستند (یا آدمهایی هستند که بسیار به پاکی تظاهر می کنند!). هر چه پیامبر الهی برای آنها استدلال آورد که خدا جنس متفاوت را برای ازدواج با شما خلق کرده است، با این عمل خود راه نسل را می بندید، این عمل بر خلاف آفرینش شماست و ... ایشان نپذیرفتند. چرا؟ آیا استدلال ها روشن نبودند؟ 👈چرا، استدلال ها بسیار روشن بودند، اما لذّت حاصل از عمل ناپسند، مانع از پذیرش استدلال های منطقی شده بود و بنابراین، ایشان در پاسخ چیزی نداشتند جز آنکه بگویند ایشان را از شهر بیرون کنید! چون انسانهایی بسیار پاک هستند (یا چون انسان هایی هستند که بسیار به پاکی تظاهر می کنند). اگر معنای داخل پرانتز درست باشد، توجیه است و اگر معنای بیرون پرانتز درست باشد یعنی ما نمی خواهیم چنین انسان های پاکی در کنار ما باشند! ما را رها کنید تا به حال خود خوش باشیم! آیا این حرفها آشنا نیست⁉️ بله، فیلسوف معروف، ویل دورانت، در کتاب «لذّات فلسفه» نکتۀ جالبی را مطرح میکند که با بحث بی ارتباط نیست. او مینویسد: «اگر مردان و زنان جوان سرمست از ثروت، دین را مخالف لذّت رانی خود بیابند، هزاران دلیل علمی بر ضدّ آن می آورند» (ترجمه زریاب خوئی، ۱۳۹۱، ص ۹۹). این درست همان بلایی است که دامان غرب را به خود آلوده کرده است. 🛑لذت طلبی در مسیر نادرست، چنین تبعاتی هم دارد. ان شاءالله درباره نقش احساسات و هیجانات مثبت و منفی در استدلال پذیری/استدلال ناپذیری بیشتر خواهم نوشت... می توان، آزاد بودن نوشابه و سیگار را در جوامع مثال زد. وقتی لذت نوشیدن نوشابه در افراد فراگیر شد، هر استدلالی هم بیاورید تاثیر کمی دارد. دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
اقلیتی که در حال تبدیل شدن به اکثریت است! قرار بود در غرب، اقلیت های جنسی دارای حقوق شوند! اقلیت های جنسی چه کسانی بودند؟ کسانی که گرایشات جنسی شان متفاوت از اکثریت بود! گرایش اکثریت چه بود؟ همان چیزی که همه انتظارش را می کشند: مردان جذب زنان شوند و زنان جذب مردان امروز، مساله اقلیت های جنسی به کجا رسیده است؟ امروز، مساله اقلیت های جنسی در غرب به جایی رسیده که برای شناسایی اینها، لغت نامه می نویسند! فکر می کنید شوخی می کنم؟! منبع را ببینید! اینک تعدادی از اصطلاحات مرتبط با اقلیت های جنسی و اقلیت های جنسیتی را ببینید! افراد اقلیت جنسی شامل افراد لزبین، گِی، بای پلاس و غیرجنسی هستند (BI+ که "bi plus" تلفظ میشود، یک اصطلاح چترگونه است که برای نشان دادن چندین جهت گیری جنسی استفاده می شود که شامل تمایل به بیش از یک جنس یا جنسیت است. BI+ شامل افرادی است که با عناوینی همچون دوجنس‌گرا [بای-سکشوال]، پان‌سکشوال، دِمی‌سکشوال، کوئیر یا پلوری سکشوال شناسایی میشوند). همچنین اقلیت جنسیتی، به گروهی از افراد اطلاق می شود که هویت جنسیتی یا بیان جنسیت آن ها با هنجارهای اجتماعی مرتبط با جنس تعیین شده در بدو تولّد متفاوت است. این جدا و متمایز از اقلیت جنسی است، زیرا هویت جنسیتی با جهت گیری جنسی متفاوت است (نک: ناکامورا و همکاران، ۲۰۲۲، صص ۵۶_۵۷). یک ترمی زمان لازم داره تا توضیحشون بدم چی هستند! این ماجراها از کی و از کجا شروع شد؟ کافی است تاریخ نیم قرن اخیر غرب را مطالعه کنید! شروعش همین آزادی در پوشش و روابط و ... بود. ۱ درصد همجنسگرا، امروز تبدیل به ۲۱ درصد LGBTTQQIAAP شدند! انقدر زیاد شده این اصطلاحات که خودشون میگن شده 《سوپ الفبا》!! واقعا فکر می کنید میشه اینها رو به سادگی برگردوند به تنظیمات کارخانه؟! دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس منبع شناخت اصطلاحات (منتشر شده از جانب انجمن روانشناسی امریکا): Nakamura, N., Dispenza, F., Abreu, R. L., Ollen, E. W., Pantalone, D. W., Canillas, G., Gormley, B., & Vencill, J. A. (2022). The APA Guidelines for Psychological Practice With Sexual Minority Persons: An executive summary of the 2021 revision. American Psychologist. Advance online publication. https://doi.org/10.1037/amp0000939 https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
ادراک کرامت》 و 《ادراک آزادی》در برابر «کرامت» و «آزادی» در مباحث روانشناختی، «ادراک» یک وضعیت، مساله ای مهم قلمداد می شود. برای مثال، ممکن است فردی «حمایت اجتماعی» دریافت کند، اما «ادراک حمایت اجتماعی» اش پایین باشد. ممکن است فردی توانمندی پایینی داشته باشد، اما «ادراک توانمندی» بالایی داشته باشد. ممکن است فردی «استرس» کمی دریافت کند، ولی «استرس ادراک شده» او بالا باشد و امثال آن. به نظر می رسد یکی از مشکلات ما در ارتباط با افراد جامعه، و به ویژه در خصوص برخی بانوان محترم کشورمان، این است که «ادراک کرامت» و «ادراک آزادی» شان چندان بالا نیست. این، البته، دلایلی دارد که برخی از این دلایل را می توان در تعدادی از رویه های اشتباه کشور (چه از جانب والدین، مربیان، مسئولین و ...) شناسایی کرد و برخی از آنها را در تبلیغات علیه بانوان که به ویژه در رسانه های معاند روی آن مانور داده می شود. ممکن است ادراک کرامت یا ادراک آزادی بانوان محترم کشورمان، با آزادی یا کرامت حقیقی شان در جامعه همخوان یا ناهمخوان باشد. به هر صورت، آنچه مساله است این است که باید توازن بهتری در نسبت بین کرامت و ادراک کرامت، و آزادی و ادراک آزادی برقرار کرد، ضمن اینکه لازم است در چارچوب شریعت، حداکثر آزادی و کرامت انسانی ممکن را، برای تمام افراد جامعه، تامین نمود. 👈یکی از هنرهای غرب، از نظر من، این است که گرچه 《آزادی حقیقی》را از زن گرفت، اما موفق شد 《ادراک آزادی》را به او القا کند. ما برعکس عمل کردیم! یا تحت تاثیر رسانه های معاند اینگونه به بانوانمان القا شد. البته می توان درباره هر دو عامل درونی و بیرونی بحث کرد. ان شاء الله در این خصوص هم بیشتر خواهم نوشت... چقدر باید چیز بنویسم!! داره کم کم از دستم در میره😀 یاد کلاس های دانشگاه افتادم! https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
منشا قدرت زن چیست؟ آریل لوی در کتابی با عنوان «خوک های شوونیست مؤنث: زنان و ظهور فرهنگ هرزگی»، می نویسد: نوعی خروج جالب توجّه از زنانگی روانشناختی ممکن است بازتابی از برجستگی فرهنگ هرزگی در جامعۀ امروز [امریکا] باشد. زنان جوان امروزی احتمالا رویکردی را به نمایش می گذارند که به لحاظ سنّتی بیشتر مردانه است؛ شیوع زیاد افزون خواهی جنسی و جداسازی میل جنسی از عواطف (لوی، ۲۰۰۶) شاهدی بر این مدّعا هستند. جنبش موج سوم فمینیسم، که به خوبی با ۲۰ سال گذشته همپوشانی دارد، ابرازهای جنسی تحقیرآمیز و شرم آور سنتی (هرزه نگاری) را به عنوان منبعی از توانمندسازی زنان چارچوب بندی می کند (لوی، ۲۰۰۶). برای مثال، خودشیء انگاری آگاهانه و محاسبه شده به منظور منعکس کردن آزادی (لیبریشن)، انتخاب، و روشن فکری زن مدرن مورد حمایت واقع می شود (داگلاس، ۲۰۱۰). در این حوزه، نوعی مردانگی پنهان، سلطه پذیری و انفعال را به عنوان اَعمالی عمدی برای قدرت معنا می کند. Douglas, S. (2010). Enlightened sexism: The seductive message that feminism’s work is done (1st ed.). New York: Times Books. Levy, A. (2006). Female chauvinist pigs: Women and the rise of raunch culture (1st ed.). New York: Free Press. Masculine and Feminine Traits on the Bem Sex-Role Inventory,1993–2012: a Cross-Temporal Meta-Analysis. Kristin Donnelly1 & Jean M. Twenge2 دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
با سلام و احترام ممنون می شوم اگر در نظرسنجی زیر، پیرامون مطالب اخیر کانال، مشارکت داشته باشید و به بنده بازخورد بدهید: https://EitaaBot.ir/poll/mv5we
♨️ تبیین روانشناختی فتنه و نقش مردم 👨‍💻دکتر 🔻دکترای روانشناسی 🔺دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد 🕰سه شنبه ها زمان بهشتی به افق قم ساعت ۵ 💠پرداخت معنوی ۲۰۰ صلوات 📌مکان:آنلاین 💻اسکای روم مسجد مجازی سردار حاج قاسم سلیمانی https://www.skyroom.online/ch/saman2/286-28407-daneh.ir ‎‌─┅═༅🔸𖣔🔸༅═┅─ 🔹🔸🔹 😊شما هم می‌توانید علاقمندان را به عضویت در کانال دعوت کنید. 👇👇. https://eitaa.com/joinchat/4000251909C3e89b10697 🌐کانال اطلاع رسانی علمی، فرهنگی-اجتماعی دکتر اصغری نکاح @Dr_Asgharinekah 🔸🔹🔸 🙏بازنشر و اطلاع رسانی فرمائید
《وقایع》 در برابر 《تحلیل وقایع》 یکی از پدیده های بسیار مهمی که در با آن مواجه هستیم، تحلیل از وقایع است. چندی پیش بحث آبله میمون و ارتباط آن با افرادی که با همجنس روابط جنسی برقرار می کردند (همجنسگرایان و ...)، آشکار شد. فرضیه های بسیار جدی مطرح شد که احتمالا آبله میمون از مهمانی گسترده همجنسگرایان در اسپانیا به اروپا و سپس جهان منتقل شده است. 👈اما، رسانه چگونه با این واقعیت رو به رو شد؟ طبق دستور، همه رسانه های اصلی در غرب مامور شدند تا روی این خبر کار کنند که مسائل سلامتی را از داغ و انگ اجتماعی زدن به قشر خاص جدا کنید! یعنی نیایید علیه همجنسگرایان مطلب بنویسد، بلکه برای سلامت ایشان تلاش کنید! این را مقایسه کنید با ماجرای فیلم «عنکبوت مقدس». در حالی که قاتلان زنجیره ای به طور معمول افرادی با مشکلات شخصیتی و اختلالات روانی قلمداد می شوند، کارگردان این فیلم پس از اکران آن گفت: «این فیلم درباره یک قاتل زنجیره ای نیست، بلکه درباره یک جامعه قاتل زنجیره ای است». 👈 خلاصه: یک تغییر جهت در تحلیل، می تواند یک جامعه بیمار را از تیررس انتقادات خارج کند، و تغییر جهتی دیگر، می تواند یک فرد بیمار در جامعه ای سالم را به عنوان نماینده یک جامعه بیمار معرفی کند. به همین سادگی! دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
آیا مردها سر و ته یه کرباس هستند؟! آسیب شناسی مختصر یک تحلیل اشتباه در برخی از نویسندگان در جریانات اخیر کشور، برخی افراد از قشرهای گوناگون جامعه، مواضع خاصی گرفتند یا رفتارهای دور از شانی را ترتیب دادند. به جز تعدادی از ایشان، بسیاری از آنها تحت تاثیر شرایط چنین اقداماتی را انجام دادند که البته باید پاسخگو باشند. در همین قشرها، بسیاری یا موضع خاصی نگرفتند یا مواضع خوبی اتخاذ کردند. 👈 اینکه عادت کنیم در وقایع اتفاقیه، تا فردی که برچسب مرتبط با یک قشر خاص را یدک می کشد صحبت می کند، آن قشر را هدف بگیریم، دست کم دو اثر منفی دارد: ۱. طیف درستکاری که همان برچسب را به همراه دارد، تحریک می شود و چه بسا برای دفاع از هویت جمعی خود دست به اقداماتی بزند. ۲. آن فرد خرابکار، هویت پیدا می کند و حالا با سوار شدن بر این هویت جمعی می تواند موج بسیار بزرگتری ایجاد کند چه کار می توانیم انجام بدهیم؟ ۱. پاک و مبرّا دانستن هویت جمعی مرتبط با آن فرد خاص از عملکرد این فرد (این اقدام، به شکل همزمان، هویت زدایی از فرد خرابکار هم هست) ۲. بی توجهی و ضریب ندادن به فرد خرابکار انصاف، جذب حداکثری و دفع حداقلی فراموش نشود دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
هدایت شده از KHAMENEI.IR
◽ لوح | نامه امیدبخش امام عسکری علیه‌السلام ▪️ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: عده‌ای از شیعیان فکر میکردند که امام عسکری (علیه‌السّلام) از راه پدرانش منصرف شده. امام عسکری(علیه‌السّلام) در نامه‌ای به آنها میفرمایند: «نیّت و عزم ما همچنان مستحکم است. ما دلمان به خوش‌نیّتی و خوش‌فکری شما آرام است.»؛ ببینید چقدر این نیروبخش است برای شیعیان... این همان ارتباط مستحکم تشکیلاتی است میان امام و پیروانش. 🏴 سالروز شهادت 💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از دکتر مرعشی
یکی از دوستان میگفت روزی رفتم منزل و دیدم دختر دبیرستانی ام که در مدرسه تیزهوشان درس می‌خواند، رفته یک گوشه کز کرده. غذا هم نمی‌خورد. گفتم بابا چی شده؟ گفت من که چادر میپوشم توی مدرسه مسخره ام می‌کنند. بابا میشه من چادر نپوشم؟ گفتم دخترم این یعنی تسلیم شدن، یعنی شکست. تو باید قوی تر از اونها باشی. گفت اونها زیادن! گفتم ولی تو باهوشی. با اراده ای. چنان درس بخون که هیچکدوم به گردت نرسن. اونوقت نمیتونن مسخره کنن. میتونی؟ گفت میتونم. شروع کرد به تلاش مضاعف و از همه جلو زد. جوری که همکلاسی ها فهمیدند باید برای حل مشکلات درسی به دخترم مراجعه کنند. دخترم بعد از مدتی الگوی درس خوندن شد. و کم کم الگوی همه چیز. بعضی‌ها برای اینکه شبیه دخترم به نظر برسند چادر سر کردند. پدر و مادرها هم سراغ ما اومدن که بگید چکار کنیم دختر ما مثل دختر شما بشه. ما پیروز شدیم! کاش برخی زنان و دختران ما می‌فهمیدند که باید با خصلت های والای انسانی شان دیده شوند و نه با جنسیت شان!!! دومی خیلی بی کلاسی دارد. @SAmarashi
هدایت شده از محسن عزیزی
نتایج جستجو برای «فیلم برخورد خوب گشت ارشاد» در گوگل، جستجو کنید «فیلم برخوردهای خوب گشت ارشاد» و نتایج را ببینید! سه نکته مهم: 1. موتورهای جستجویی همچون گوگل، برای موضوعات حساس، کاری به الگوریتم های جستجو ندارند و در صفحات اول، مطلوب خود را بیشتر می گنجانند تا ذهن مخاطب شان را جهت دهی کنند. 2. در همه جای دنیا، پخش فیلمهای مرتبط با خشونت، به ویژه در ارتباط با پلیس، به شدت مدیریت می شود و ما احتمالا تنها جایی در دنیا هستیم که این فیلمها در کشورمان پخش می شود. مدیریت سایتی چون آپارات، در اختیار مسئولین فضای مجازی است. 3. پلیس امنیت اخلاقی، در کشور ما، روزانه دهها و صدها برخورد مناسب دارد که کسی از آنها فیلمبرداری نمی کند یا اگر این کار را می کند، آن را منتشر نمی کند. نه صدا و سیمای ما، نه سایتهای داخلی و نه حتی خود پلیس. برای اینکه ذهنیت افراد جامعه نسبت به پلیس امنیت اخلاقی و برخوردهای آن، واقع بینانه شود، نیاز به پخش گسترده برخوردهای مناسب ایشان با بانوان است. بی تردید تعداد این برخوردها بسیار بسیار بیشتر از برخوردهای نامناسب است. برخورد نامناسب، به دلیل هیجان بالایی که دارد، و به دلیل اینکه در مساله حجاب، بانوان محترم مورد برخورد هستند، خیلی زود منجر به برانگیختن خشم می شود. فیلم های زیادی از برخوردهای خوب پلیس امنیت اخلاقی، به ویژه با بانوان محترم، بگیرید و به صورت گسترده پخش کنید و ذهنیت غیرواقع بینانه را اصلاح کنید. لطفا نشر دهید تا به دست مسئولان محترم پلیس امنیت اخلاقی برسد. دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
هاروی واینستین و جامعه زن ستیز متجاوز قربانی کننده زن زنجیره ای صهیونیستی-امریکایی این حیوان کثیف، صهیونیست، تهیه کننده هالیوودی، برنده یک جایزه اسکار و هفت جایزه تونی در ایالات متحده امریکا، مورد تایید سیاستمداران این کشور (چون برایشان با آثارش کلی سرمایه حرام تولید کرده و فرهنگ هرزه آنها را در دنیا گسترش داده و به سلطه غرب کمک کرده است)، پس از تشکیل حداقل ۸۰ پرونده تجاوز به زنان (بازیگران و ...)، تازه در حدود ۶۵ تا ۷۰ سالگی، و در زمانی که اگر رهایش کنند به مرگ طبیعی به درک واصل می شود، دادگاهی شده و پرونده اش به بهانه کرونا به تعویق افتاده است و گفته می شود شاید چند سال زندان برایش ببرند! آن ابلهی که «عنکبوت مقدس» را ساخت، که در مورد مردی با بیماری های روانی بود، و کشور ما خیلی سریع، پس از اثبات اتهامات، او را اعدام کرد، درباره جامعه زن ستیز متجاوز قربانی کننده زن زنجیره ای صهیونیستی-امریکایی که مرتب چنین موجودات پلیدی را بازتولید می کند و به آنها جوایز بین المللی اهدا می کند نظری ندارد؟! 🛑 آری، همان جامعه ای که گفتم به امثال کارگردان عنکبوت مقدس پول و جایزه می دهند تا در راستای هدفهایشان فیلم بسازند و ذهن مردم دنیا از حقایق پوشیده بماند 👈 متجاوزان فقط به بدن زنان مظلوم غربی و هویت زنان جهان تجاوز نمی کنند، آنها به افکار همه جوامع هم تجاوز می کنند تا نتوانند متجاوزان را شناسایی کنند دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
هدایت شده از محمد جوانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️غافلگیری پای درس استاد جوانی😉 📍برشی از کارگاه آموزشی در دانشگاه شهید بهشتی؛ با موضوع علوم شناختی و جنگ روایت‌ها 🎞سکانس‌های آلوده و سیگاری 🧠علوم و جنگ شناختی @CWarfare
اگر اغتشاشات اخیر نبود... شاید... اغراض اصلی کسانی که تو خالی می دادند، روشن نمی شد برای عرصه های مختلف تحرکات دشمن به راه نمی افتاد مساله به دغدغه مسئولین تبدیل نمی شد پردازی های آشکار نمی شد ارتباط ما با همچنان قطع بود ارتباط بین بدین شکل برقرار نمی شد ها رو نمی شد اهمیت و فهمیده نمی شد ساختارهایی که نیاز به دارند، مورد نقد و جدی قرار نمی گرفت اهمیت داشتن که همه را علیه دشمن حقیقی مشترک متحد می کند روشن نمی شد و اهمیت ترویج آن بدین شکل افکار را درگیر خود نمی کرد جبهه حق، تا زمانی که در مسیر رضای الهی گام بردارد، شکست ندارداللّهم عجّل لولیک الفرج 🌺 دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
هدایت شده از بیسیمچی مدیا 🎬
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چگونگی کاسبی سلبریتی‌های خارجی با لایک و کامنت‌های ایرانی‌ها @BisimchiMedia
آیا مردان، چه زنان محجبه باشند و چه نباشند، یک جور فکر می کنند؟! ⁉️ پاسخ به پرسش یکی از مخاطبین محترم کانال👇 ببخشید اقای دکتر یک سوال: برای یک خانم بدحجاب داشتم از مضررات بدپوششی میگفتم ، گفت استاد دانشگاه ما میگفت مردها طورین که حتی با وجود پوشش زن هم انگار اونو لخت میبینن و با فکرشون به زنها نگاه میکنن و فرقی نداره من بپوشم یا نه!! جواب شما به ایشون چیه؟ 👈 پاسخ به این پرسش را در ارسال بعدی داده ام. لطفا توجه بفرمایید... امّا، به دلیل محدودیت تعداد حروف هر ارسال، منابع و برخی جملات کامل تر مربوط به توضیحات ارسال بعدی را در این ارسال قرار می دهم: بررسی رابطه میزان استفاده از لوازم آرایشی و مزاحمت های خیابانی برای زنان: مورد مطالعه استان کرمانشاه https://jwsf.tabriz.iau.ir/article_666602.html نظریه های یادگیری، اولسون و هرگنهان، ترجمه علی اکبر سیف، فصل مربوط به آلبرت بندورا. ایشان در توضیح نسبت دادن سرزنش (به عنوان یک مکانیسم خودتبرئه ساز می نویسند: «بندورا مثال زیر را برای نسبت دادن سرزنش به دست داده است: تجاوزگران جنسی و مردانی که تمایل به کارهای خلاف عفّت دارند به افسانه های مربوط به تجاوز جنسی متوسّل می شوند که در آنها مکانیسم های مختلفی وجود دارند که از طریق آنها سرزنش شخصی از بین می رود... این باورها قربانیان تجاوز جنسی را مسئول می دانند زیرا گفته می شود که آنها با ظاهر و رفتار تحریک آمیز خود و با مقاومت کمی که در مقابل تجاوز از خود نشان می دهند تجاوزگر را به عمل تجاوز دعوت می نمایند» (هرگنهان و السون، ۲۰۰۹، ترجمه سیف، ۱۳۹۱، ص ۴۱۳). چندین مطالعه تجربی نشان داده اند که در معرض پورنوگرافی (هرزه نگاری) قرار گرفتن (که اغلب زنان را به عنوان اهداف جنسی ترسیم می کند [جنسن و داینز، ۲۰۰۴]) منجر به این میشود که مردان شرکای زن خود را کمتر به صورت جذاب رتبه بندی نمایند (ویور، مزلند و زیلمن، ۱۹۸۴)، رضایت کمتری از جذابیت، عملکرد جنسی و میزان محبّت به شرکای صمیمی شان نشان دهند (زیلمن و براینت، ۱۹۸۸)، و تمایل بیشتری در جهت رابطۀ جنسی بدون درگیری عاطفی ابراز نمایند (زیلمن و براینت، ۱۹۸۸). حتی مشاهدۀ یک قسمت از برنامه تلویزیونی همچون Charlie’s Angels ممکن است منجر به این شود که مردان، زنان واقعی را به لحاظ جسمی کمتر جذّاب رتبه¬بندی نمایند (کنریک و گاتیرز، ۱۹۸۰). فریبل، جانسون و کلمن (۱۹۹۷) دریافتند دانشجویان دورۀ کارشناسی مرد که مرتّب و به صورت خودجوش پورنوگرافی را دنبال میکردند، اصطلاحات جنسی بیشتری را برای توصیف معنای واژه «زن» تولید میکردند تا کسانی که پورنوگرافی را به شکل منظم نمیدیدند! این دو گروه، در توصیفاتشان برای واژه «مرد» تفاوتی با یکدیگر نداشتند؛ این پیشنهاد میکند که مشاهده پورنوگرافی، به خصوص، با جنسی سازیِ زنان مرتبط است و تاثیرات تعمیم یافته یا به لحاظ جنسیتی خنثی در بر ندارد ... اگر دختران و زنان منحصرا به عنوان موجودات جنسی در نظر گرفته شوند تا به عنوان افرادی پیچیده با بسیاری علایق، استعدادها، و هویت های متنوع، آنگاه پسران و مردان احتمالا در برقراری ارتباط با آنها در سطوحی، به جز سطح جنسی، مشکل خواهند داشت» (انجمن روانشناسی امریکا، ۲۰۰۷، ص ۲۸). Report of the APA Task Force on the Sexualization of Girls پاسخ به سوال را در ارسال بعدی دنبال کنید... https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
پیش از هر بحثی باید بدانیم جبهه ای که زنان را برای شهوترانی مردان هرزه می پسندد، از هیچ اقدامی برای ترویج بی بند و باری فروگذار نخواهد کرد. بنابراین، زبان شما نباید صرفا زبان دفاعی باشد، بلکه شما باید به این نگاه غلط هجوم ببرید. اینکه حجاب، چه آثار و فواید فردی و اجتماعی دارد در کانال در حال بحث شدن است. اما، پاسخ به این استدلال جناب استاد دانشگاه! ۱. باید بدانیم که این یک توجیه و مکانیزم دفاعی برای خودتبرئه سازی است. آلبرت بندورا، یکی از روانشناسان پیشگام در زمینه توضیح چرایی انجام اعمال غیراخلاقی است. وی معتقد است افرادی که خود را چندان بد نمی پندارند، برای حفظ وجهه خودشان، و همزمان انجام دادن اعمال غیراخلاقی، از مکانیزم های خودتبرئه ساز استفاده می کنند. برای نمونه، متجاوزان جنسی، عمل ناپسند خود را اینگونه توجیه می کنند که «فردی که مورد تجاوز قرار گرفته، خودش هم علائمی نشان می داد که رابطه جنسی را می خواهد». خب،شما از بحث بندورا، می توانید در دو جهت استفاده کنید. جهت اول، اینکه استاد شما برای توجیه کردن ترویج بی حجابی، متوسل به مکانیزم خودتبرئه ساز شده اند: «همه مردان، حتی اگر زنان محجبه باشند، ذهنشان درگیر مسائل جنسی می شود!». این به وضوح یک مکانیزم خودتبرئه ساز است. از جهتی، ترکیب فرافکنی و دلیل تراشی است. شنیده اید که می گویند: «کافر همه را به کیش خود پندارد»؟! اما جهت دیگر استفاده شما از مثال بندورا، می تواند این باشد که به ایشان برسانید که «به چه دلیلی باید برای افراد متجاوز توجیه درست کنیم؟» اگر اینطور که ایشان می گویند، همه مردان، با هر پوششی که از بانوان ملاحظه کنند، ذهنشان درگیر مسائل جنسی می شود، طبیعتا عده ای از این جمعیت هم متجاوز خواهند بود. با این اوصاف، از ایشان بپرسید «اگر یک خانم محجبه باشد، راه توجیه برای متجاوز باز است یا اگر خانم غیرمحجبه باشد؟» ۲. ایشان، به فرض اینکه می توانستند این حرف را اثبات کنند (که نمی توانند)، حجاب بانوان را صرفا و صرفا در چارچوب نگاهی ارزیابی کرده اند که پوشش بانوان را فقط به عنوان جلوگیری کننده از نگاه هرزه مردان مورد تحلیل قرار می دهد، حال آنکه چنین نگاهی غلط است. حجاب، پیش از آنکه ثمراتش برای جامعه آشکار شود، برای خود بانوان مفید است. مدیریت غریزه نمایشگری، توجه به همه ابعاد وجودی، نیفتادن در بازی بی پایان رقابت برای زیبایی، تمرکز بر شخصیت به جای تمرکز بر جنسیت، نمایش دادن هویت و باورهای خود، آزادی از امیال و انگیزه هایی که در نهایت به ضرر فرد تمام می شوند، آزادی از معیارهای جامعه هرزه پسند از بانوان و ... . ۳. پوشش بیانگر یک هویت است. یک هویت اخلاقی-دینی. وقتی کسی پوشش دارد، معمولا همراه با آن به انتقال مفاهیم دیگری هم می پردازد. مثلا، اینکه با حجاب خود دارد می گوید مفاهیم ارزشی مانند حیا و عفاف و حریم خصوصی و نپذیرفتن نگاه هرزه دیگران از ارزشهای من است. ضمن اینکه این پیام مهم را انتقال می دهد که در زندگی من مردان باغیرتی حضور دارند و این یک پیام ترسناک برای متجاوز است. حمایت اجتماعی که از دیدن حجاب خانمها برداشت می شود، برای بسیاری مردان هرزه بازدارنده است. ۴. ایشان با دیدن یک خانم محجبه درگیر زنای ذهنی می شوند، طبیعی است که با دیدن یک خانم غیرمحجبه، ممکن است درگیر فرایندهای جدی تری شوند! ۵. به ایشان بگویید استدلال شما شبیه به این است که بگویید فرقی نمی کند، انسان روزه دار، بوی غذا را از بالای دیگ استشمام کند یا از فاصله ۳۰ متری! یا اینکه غذا را در دهان او بگذاریم! او در هر حال، گرسنه است! چه استدلال ضعیفی است! ۶. به ایشان اطلاع بدهید مطابق با پژوهشهای انجام شده، مردانی که فیلم های هرزه نگاری را می بینند، در تولید واژگان جنسی برای خانمها پیشرو هستند و چنین چیزی در سایرین دیده نمی شود یا بسیار کمتر است. این پژوهش می گوید: «هر چه جنبه های جنسی بانوان نمایش عمومی تری پیدا کنند، مردان هرزه جری تر می شوند و زنها را به عنوان موجودات جنسی تئوریزه می کنند و نه انسانهایی با شخصیت». آیا حجاب، مانع چنین نگاهی نیست؟ ۷. به ایشان بگویید طبق پژوهشهای انجام گرفته، بانوانی که پوشش مناسب تری دارند، آزارهای کلامی، رفتاری و جنسی کمتری نسبت به سایرین می بینند. در پایان، این نکته مهم را باید بگویم که خانمهایی که تصور می کنند اگر پوشش آزاد شود، همه چیز عادی می شود و حساسیت ها از بین می رود، باید بدانند که آزادی پوشش، علاوه بر مخاطرات فراوان برای امنیت روانی و اخلاقی و خانوادگی و اجتماعی آنها، سبب می شود مردان، علاوه بر انجام اعمال غیراخلاقی، هر روز توجیهات جدید برای اعمال زشت خود تولید کنند. منابع اشاره شده را در ارسال قبلی ببینید... دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یک نکته مهم: به دلیل تبلیغات در غرب، بانوان محجبه در کشورهای غربی، در مجموع، آزار خیابانی زیادی (نه آزار جنسی) را در آن کشورها متحمّل می شوند و این ارتباطی به موضوع حجاب ندارد، بلکه به خاطر هویت اسلامی بیانگر ایشان است. https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231