eitaa logo
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی
2.5هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
591 ویدیو
121 فایل
هدف از ایجاد کانال، ایجاد بستری مناسب جهت انجام کار تشکیلاتی و همفکری به منظور ایجاد و گسترش روانشناسی اسلامی است.ان شاءالله به تدریج سلسله بحثهای موضوعی در کانال قرار داده خواهند شد. شما نیز می توانید موضوعات پیشنهادی خود را ارسال کنید: @Mohsenazizi1365
مشاهده در ایتا
دانلود
قـالَ عَـلِىٌّ عليه السلام: لا تَتِمُّ مُرُوَّةُ الرَّجُلِ حَتّى: يَتَفَـقَّهَ فى ديـنِهِ، وَ يَقْتَـصِدَ فى مَعيشَتِهِ، وَيَصْبِرَ عَلى النّائِبَةِ اِذا نَزَلَتْ، وَ يَسْتِعْذَبَ مَرارَةَ اِخْـوانِهِ. [بحار الانوار ج 78 ص 16 و ميزان الحكمة ج 9 ص 115] حضرت على عليه السلام فرمود: مروّت آدمى كامل نمى شود مگر هنگامى كه: ۱. در دين خود دانا شود، ۲. در زندگى خود، ميانه روى پيشه كند، ۳. اگر مصيبتى بر وى وارد آمد، صبر كند، ۴. و اگر برادرانش را در سختى ببيند، احساس تلخى كند. http://eitaa.com/islamic_psychology https://ble.im/islamic_psychology
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
تحلیلی دربارۀ کرونا .mp3
6.21M
🎧 استاد میرباقری | تحلیلی درباره ، ۹۸/۱۲/۱۹ 💥 جامعۀ پزشکیِ ما، مبارزه با کرونا هستند. 💥 در وراي اين صحنه‌های ظاهری، دست تدبیر خدا را مشاهده کنیم و ببينيم که . 💥 در متن بلاها و بیماری‌ها، ما باید به ازدیاد ایمان و توکل برسیم. ☑️ @mirbaqeri_ir
جنگ روانی را جدی بگیریم...👇 🔻اسماعیل فلاح نوشت: وقتی دم خروس بی بی سی می زنه بیرون. دو حریرچی کرونایی در قاب بی بی سی با دو نگاه متفاوت، آنقدر بی بی سی به کرونایی شدن دکتر حریرچی خندید که معاون وزیر بهداشت انگلیس هم امروز کرونایی شد اما حریرچی ایران نگران و تحقیر و حریرچی انگلیس خندان و شاداب, ایران مبتلا ولی انگلیس تست مثبت، بگراند ایران سیاه ولی انگلیس آبی، ایران با پرچم و آرم ریاست جمهوری یعنی حقوقی ولی انگلیس عکس خالی یعنی حقیقی و... کانال طنز «دکترسلام» http://eitaa.com/islamic_psychology https://ble.im/islamic_psychology
بسم الله الرحمن الرحیم این روزها که فرصت برای مطالعه بحمدالله فراوان است، کتاب توحید شهید مطهری (ره) و توحید آیت الله جوادی آملی (حفظه الله تعالی) را می خوانم یکی از مسائل جالب در بحث توحید، مساله 《شر》 در عالم است از بحث ها میگذرم، که البته بسیار خواندنی هستند... یکی از نکات جالب بحث شر این است که شرور اساسا نسبی هستند. به این فکر می کردم که ویروس کرونا، به ما کمک کرده تا قدر یکدیگر را بیشتر بدانیم... کمک کرده بدانیم به مرگ نزدیکیم و بیشتر به فکر آخرت و کرده هایمان باشیم... کمک کرده که به سادگی از کنار امور به ظاهر ساده مثل تماس و ارتباط صمیمی با نزدیکان نگذریم... کمک کرده که یکدیگر را بیشتر بشناسیم... کمک کرده که فضایل نهفته بسیاری از انسانهای شریف شکوفا شود... کمک کرده که دست برخی افراد ناشایست رو شود... کمک کرده کتاب خوان تر شویم (البته اگر از فرصت استفاده کنیم)... به برخی کمک کرده تا استعدادها و خلاقیت هایشان را بروز دهند... کمک می کند که ان شاءالله در برابر بروز حوادث مشابه آتی برنامه ریزی های دقیق تری داشته باشیم... کمک کرده که برخی که اصلا یاد خدا نبودند، به تضرع بیفتند... و ... بله، سختی و دشواری هم دارد. مثلا برخی از کار عملا بیکار شده اند. اما شاید همین هم برایشان فرصتی شود تا طرحی نو در اندازند و مثلا کسب و کارشان را گسترش دهند به فضای مجازی یا طرح های مبتکرانه دیگری بدهند... ظاهرا 《شر》 است، اما حقیقتا منشا برکات زیادی خواهد بود ان شاءالله، اگر از فرصت ها بهره ببریم... http://eitaa.com/islamic_psychology https://ble.im/islamic_psychology
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
انتشارات دانشگاه کمبریج بیش از هفتصد کتاب آموزش عالی‌اش رو به خاطر و برای مردمی که در قرنطینه‌ان تا آخر ماه مه رایگان کرده. از اقتصاد و تاریخ تا حقوق و فلسفه و ... حتی به ایجاد اکانت هم احتیاجی ندارد اینجا: https://www.cambridge.org/core/what-we-publish/textbooks ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی☘ https://eitaa.com/hamidrezamaghsoodi
با سلام شهادت امام موسی کاظم علیه السلام را خدمت همگی عزیزان تسلیت عرض می کنیم ایشان می فرمایند: بکوشيد كه وقت شما چهار بخش گردد: ۱. ساعتى براى مناجات با خدا، ۲. و بخشى براى گذران زندگى و معاش، ۳. و ساعتى براى همنشينى با برادران و افراد مطمئنّى كه شما را از عيوبتان آگاه ساخته و در دل خيرخواه شما هستند، ۴. ساعتى را نيز براى لذّت بردن از حلال خود خلوت نمائيد، که در پرتو اين ساعت است كه بر آن سه بخش ديگر توان مى‌يابيد. نه بيم فقر بخود دهيد و نه وعدۀ عمر طولانى، زيرا ترس از فقر و تنگدستى بخل آورد، وثمرۀ وعده به عمر دراز انسان را حريص مى‌سازد. و براى خود-توسّط‍‌ ارزانى داشتن لذّاتى كه از حلال مى‌بريد و چيزهائى كه به مردانگى خللى وارد نميسازد و در ضمن اسراف هم نميباشد -بهره‌اى از دنيا مقرّر داريد، و از اين طريق براى انجام امور دينى و مذهبى يارى طلبيد، زيرا در روايت است كه:«از ما نيست كسى كه دنيا را براى دينش،يا دين را براى دنيايش ترك گويد». نشانی: تحف العقول عن آل الرسول علیهم السلام، جلد ۱، صفحه ۴۰۹ http://eitaa.com/islamic_psychology https://ble.im/islamic_psychology
سلام علیکم ان شاءالله به برکت باب الحوائج، امام موسی کاظم علیه السلام، سالی پر از خیر و برکت پیش رو داشته باشید.
روز مبعث، بی‌شک بزرگترین روز تاریخ بشر است؛ زیرا هم آن‌کسی که طرف خطاب خداوند قرار گرفت و مأموریت بر دوش او گذاشته شد -یعنی وجود مکرم نبی بزرگوار اسلام صلی‌الله- بزرگترین انسان تاریخ و عظیم‌ترین پدیده‌ی عالم وجود و مظهر اسم اعظم ذات اقدس الهی است؛ یا به تعبیری خود اسم اعظم الهی وجود مبارک اوست و هم از این جهت که آن مأموریتی که بر دوش این انسان بزرگ گذاشته شد -یعنی هدایت مردم به سوی نور، برداشتن بارهای سنگین از روی دوش بشر و تمهید یک دنیای مناسب وجود انسان و بقیه‌ی وظایف لایتناهی بعثت انبیا- وظیفه‌ی بسیار بزرگی بود. یعنی هم مخاطب بزرگترین است؛ هم وظیفه بزرگترین است. پس، این روز بزرگترین و عزیزترین روز تاریخ است. آیت الله خامنه ای، ۱۳۷۷ هجری شمسی http://eitaa.com/islamic_psychology https://ble.im/islamic_psychology
*لطفا با انتشار این پیام در استان های مختلف ، هموطنان را یاری کنید* 🔴 *پویش روانشناسان جهادی فارس*🔴 🔻🔻 *در برابر ویروس کرونا*🔻🔻 اسامی روانشناسان ، مشاوران و اساتید دانشگاه استان فارس *با مدارک دکترا و ارشد ،* *در طرح مدافعان آرامش روانی جامعه* و با شعار ** اعلام می گردد 👈طرح *بصورت تلفنی و کاملا رایگان* و تا ۲۰ فروردین ماه می باشد 👈زمان مشاوره هر نفر بنا به موضوع فرد ، ممکن است *۱۰ دقیقه تا ۲۰* دقیقه باشد و یا تکرار شود 👈 *روز و ساعت تماس* با هر متخصص اعلام شده است 👈 *لطفا فقط در ساعتهای مشخص شده تماس گرفته شود* ♦هرگونه *مشکل در عدم ارتباط احتمالی ،انتقاد و پیشنهاد* را با واتساپ به شماره *09170002911* جهت پیگیری اطلاع دهید 🌹 *لطفا ، انتشار حداکثری دهید*🌹 http://eitaa.com/islamic_psychology https://ble.im/islamic_psychology
با سلام و با آرزوی قبولی طاعات و عبادات همه عزیزان. از نهم اردیبهشت ماه، هر چند به صورت غیررسمی، به روز روانشناس و مشاور یاد می شود. این روز بر تمام روانشناسان عزیز و زحمتکشی که با حُسن نیّت و حُسن کردار خویش، و با عنایت و لطف پروردگار عالم، واسطه گره گشایی از مشکلات زندگی همنوعان خویش شده اند، مبارک باد. همان ها که پیش از پیشنهاد تغییر به دیگران، با مشقت دادن به خود، ابتدا اصلاح و تغییر در خویشتن خویش را آغاز نموده اند 🌸🌸🌸 http://eitaa.com/islamic_psychology https://ble.im/islamic_psychology
حفظ احترام خانواده ها در کنار مدیریت دخالت آنها احترام بزرگترها واجب، ولی ما ازدواج کرده ایم، مستقل شده ایم و حالا نمی خواهیم کسی در زندگی ما دخالت کند .چه کار باید بکنیم؟ *پیش آنها درد و دل نکنید . *تعداد، مدت و چگونگی رفت و آمدهایتان را تنظیم کنید . *اسرار همدیگر را به بیرون خانه درز ندهید . *احترام همدیگر را پیش آنها کاملا نگه دارید. *پشت سرهمسرتان مدافع او باشید . *با این حال از احترام به بزرگ ترهایتان ذره ای  کوتاهی نکنید. *از مشورت های سازنده آنها بهره ببرید، البته محترمانه و مودبانه به گونه ای بفهمانید که مشورت می گیرید نه دستورالعمل . *با کسانی که اهل دخالت نیستند بیشتر رفت و آمد کنید تا دیگران متوجه اشتباهشان بشوند . کانال امداد عکس پانوشت: سوال: آیا طبق نظر شریعت مقدس اسلام پدر و مادر شوهر یا همسر بعد از ازدواج می توانند در زندگی فرزندانشان دخالت کنند؟ حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی): اختیار آن به دست زن و شوهر مى‌باشد و کسى حق دخالت ندارد. منبع سوال و جواب: https://www.islamquest.net/fa/archive/question/id21505 http://eitaa.com/islamic_psychology https://ble.im/islamic_psychology
فرصتی برای پژوهشگران: ظاهرا مقالات سایت ncbi به صورت رایگان در دسترس هستند. جهت دریافت متن کامل مقالاتی که برای پژوهش یا کارهای دیگر به آنها نیاز دارید، می توانید از فرصت استفاده کنید: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/ آدرس سایت☝️ http://eitaa.com/islamic_psychology https://ble.im/islamic_psychology
تخفیف های محصولات سایت های مربوط به موسسه نور http://eitaa.com/islamic_psychology https://ble.im/islamic_psychology
ضعف پرورش تفکر انتقادی در دانشجویان رشته های علوم انسانی اگر از دانشجویان رشته های روانشناسی و مشاوره درباره 《تنبیه》 سوال کنیم، احتمالا با مخالفت آنها روبرو خواهیم شد؛ چرا که در کتب رسمی دانشگاهی، آنها صرفا با چند اندیشه در این رابطه آشنا هستند (معمولا ثرندایک و اسکینر)؛ آن هم بدون هیچگونه نقد و بررسی و صرفا به صورت یک طرفه در حالی که در خود فضای روانشناسی معاصر، نظرات کاملا متفاوت و متنوعی در این باره وجود دارد. مثلا می توان گاتری را مدافع تنبیه قلمداد کرد، البته با تبیین خاص خودش یا در کتاب یادگیری و رفتار پائول چنس آمده که احتمالا ثرندایک و اسکینر درباره اثربخشی تنبیه اشتباه می کردند. سلیگمن و همکاران نیز در کتاب کودک خوشبین می نویسند:《واقعیت این است که اسکینر، اشتباه کرده بود. تنبیه، به معنای پیوند دادن رویدادی ناخوشایند به عملی نامطلوب، در حذف رفتارهای ناخواسته بسیار موثر است》 (ترجمه داورپناه، ص ۳۱۸). بحث من این نیست که کدام یک از این نظرات صحیح است. آنچه می خواهم بگویم این است که برخی از اساتید ما در دانشگاه ها، بعضا نه تنها 《اندیشیدن و تفکر انتقادی》 را ترغیب نمی کنند، که حتی اندیشه های مختلف پیرامون یک مساله را نیز باز نمی کنند تا احیانا دانشجو فکر کند که می شود نظر دیگری هم داشت. اضافه کنید این مساله را به زمانی که ملاک نمره دهی و قبولی در مقاطع بالاتر و ... نیز حفظ همین مطالب از همین منابع باشد! آیا چنین روالی منجر به اندیشیدن به سبکی نو خواهد شد؟! لازم است در شیوه تدریس هایمان بیشتر دقت کنیم. ما برای علوم انسانی 《متفکر》 می خواهیم نه 《ضبط صوت متعصب》 محسن عزیزی ابرقوئی http://eitaa.com/islamic_psychology https://ble.im/islamic_psychology
همه کتاب های الکترونیکی دانشگاه تهران رایگان شد. https://ketaabonline.com @yekmeshkati http://eitaa.com/islamic_psychology https://ble.im/islamic_psychology
🔴 چرایی مکتب روان‌شناسی اسلامی ◀️ چکیده‌ی پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد ✍️ محقق:‌ 💡استاد راهنما:‌ ✅ اولین سوالی که مکتب روان‌شناسی اسلامی با آن روبه‌رو است ضرورت آن است، ضرورتی که جمعی از اندیشمندانِ روان‌شناس مسلمان را واداشته است تا در این زمینه کوشش نمایند. با کندوکاو در میانِ دلایلِ ایشان است که روشن می‌شود، آیا چنین ضرورتی وجود دارد یا نه؟ ⁉️ روان‌شناسی مگر چه کمبودی دارد که ایشان پیِ چنین بنیانی هستند و در این مسیر همت گماشته‌اند؟ پرداختن به این مهم چندین نفع دارد: 1️⃣ اول، علاقه‌مندان این عرصه را از گام برداشتن در این مسیر مطمئن یا منصرف می‌نماید. 2️⃣ دوم، مجموعه‌ی ضرورت‌ها به صورت یکپارچه جمع می‌شوند و در نتیجه ساختاری ایجاد می‌شود تا منتقدان در نقد آن بکوشند و علاقمندان پاسخ دهند. 3️⃣ سوم، با روشن شدن ضرورت، سمت‌وسوی حرکت نیز مشخص می‌شود. ✅ به چرایی دو دسته پاسخ داده شده است: «کاستی‌های روان‌شناسی مادی» و «درونداشت‌های مکتب روان‌شناسی اسلامی» فعالین این حوزه معتقدند کاستی‌ها حکایت از ضرورت‌ها می‌کنند و درونداشت‌ها حکایت ازتوانایی‌ها دارند. پس وقتی ضرورتی احساس می‌شود در عین حالی که توانی برای حل آن وجود دارد، می‌بایست طرحی نو درانداخت. کاستی‌های موجود در روان‌شناسی را می‌توان در شش‌ بخش بررسی نمود: ✔️ «وجود سوگیری»، ✔️ «خطای مبانی»، ✔️ «ناسازگاریِ فرهنگی اعتقادی»، ✔️ «روشمندی، محدودیت و انحصار»، ✔️ «ناکارآمدی» ✔️ «ارزشمداری، بایدها و نبایدها». امّا در خصوص درونداشت‌های مکتب روان‌شناسی اسلامی می‌توان به:‌ ✔️ «منافع روان‌شناسی»، ✔️ «وجود معارف روان‌شناختی دینی»، ✔️ «لزوم ایجاد رویکرد واحد و جامع»، ✔️ «جامعه‌سازی اسلامی» ✔️ «منافع بومی‌سازی» اشاره نمود. ✅ روش تحقیق گسترش و پراکندگی مستندات موجود در خصوص مباحث فوق، ضرورتِ پژوهشی با روش «مرور نظام‌مند» و «فراترکیب» را ضروری می‌ساخت: ✔️ مرور نظام‌مند که روش قاعده‌مندی برای یافتن همه‌ی اطلاعات موجود در یک موضوع خاص است و سخت‌گیرانه از یک شیوه‌نامه‌یِ از پیش تعیین شده تبعیت می‌کند، مقدمه‌ی فراتحلیل (تحلیل کمّی متون) یا فراترکیب (تحلیل کیفی متون) به شمار می‌رود. ✔️ فراترکیب روشی است که پژوهش‌های کیفی در هم تلفیق شده و تفاوت‌ها و شباهت‌های آن‌ها با هم مقایسه می‌شود، به شکلی که پس از ترجمان یافته‌ها، تفسیری نو از آن بدست می‌آید. این تفسیر می‌تواند به توضیح جامع‌تر پدیده‌ی مورد نظر بی‌انجامد و در توضیح آن نظریه‌های جدیدی ارائه دهد. ✅ نتیجه تحقیق نتیجه‌یِ جستجویِ ساختارمند این تحقیق، شناساییِ 37 نشریه و 33 استاد فعال در این عرصه بود که از بررسی آرشیو و آثار ایشان 60 کتاب، 700 مقاله، 18 میزگرد استخراج گردید؛ پس از حذف اسناد نامرتبط از بین آثار شناسایی شده، 3 کتاب، 14 مقاله، 7 مصاحبه، و 14 میزگرد، باقی ماند که نسبت به تلخیص، کدگذاری، دسته بندی، یکپارچه‌سازی و بازنویسی آن اقدام شد. بنابراین پژوهشِ فوق کوشیده است تا با شناسایی، جمع‌آوری و دسته‌بندی تمامیِ مطالعاتِ قبلی در این حوزه به ترکیب و یکپارچه‌سازی آن پرداخته و سپس به بررسی و تحلیلِ آن بنشیند؛ به امید اینکه نظامی جامع به وجود آورد تا هر شخصی با مطالعه‌‌اش درکِ شفاف و روشنی از چرایی مکتب روان‌شناسی اسلامی به دست آورد، به حدی که از مطالعه‌ی سایر متون بی‌نیاز گردد. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔 @tarahomiasl👈|بازنشر صرفاًبا ذکر منبع| http://eitaa.com/islamic_psychology https://ble.im/islamic_psychology
با عرض سلام خدمت مخاطبین محترم کانال 《به سوی مکتب روانشناسی و مشاوره اسلامی》 و با آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما عزیزان به منظور گسترش بیشتر مطالب کانال، و البته با مرکزیت همان اهداف اولیه یعنی پیشروی در جهت محقق شدن مکتب روانشناسی اسلامی و رویکرد مشاوره اسلامی، تصمیم گرفته شد تا عنوان کانال تغییر پیدا کند همچنین به منظور تسریع در عملکرد و تمرکز بیشتر، از این به بعد، ان شاءالله مطالب فقط در پیام رسان 《ایتا》 قرار داده خواهند شد با تشکر محسن عزیزی ابرقوئی http://eitaa.com/islamic_psychology
همجنسگرایی فقط آن چیزی نیست که در کتب اصطلاحا علمی! روانشناسی در دانشگاه‌ها تدریس شده و به ذهن و فکر دانشجویان و حتی اساتید تزریق می شود! مخاطبان این کتاب به طور عام، همه کسانی اند که می خواهند برای پرسش های «همجنس گرایی چیست؟ چگونه اتفاق می افتد؟ چگونه شناخته می شود؟ چگونه درمان می شود؟ چه تمایزی با کودک بارگی (بچه بازی) دارد؟ روان شناسان درباره آن چه می گویند؟ چه رویکردهای متفاوتی در میان روانشناسان درباره آن وجود دارد؟ واقعیت های همجنس گرایی در غرب چیستند؟ رواج این مساله چه پیامدهایی را به جا گذاشته است؟ چه ابعاد ترویجیِ هنری و رسانه ای دارد؟ مولفه های همجنس گرایی مذکر با همجنس گرایی مونث کدامند؟ و. . . » پاسخی بیابند. اما به طور خاص، 1) علاقه مندان به ابعاد روان شناختی همجنس گرایی همچون روان شناسان، روان پزشکان و مشاوران؛ 2) پدر و مادرها، به ویژه پدر و مادرهای کودکانی که آشفتگی جنسیتی دارند؛ و 3) آموزگاران، مربیان و سیاست گذاران و فعالان فرهنگی در زمینه فرهنگ جنسی را می توان از مخاطبان اصلی این کتاب نام برد. نویسنده اصلی این کتاب، دکتر جوزف نیکولوسی، روان شناسی بود که سال ها تجربه درمان همجنس گرایی را به همراه داشت و آثار مکتوب فراوان و همچنین حضور رسانه ای فراگیری را در زمینه شناخت و درمان همجنس گرایی داشت. http://eitaa.com/islamic_psychology
میلاد با سعادت امام حسن مجتبی علیه السلام گرامی و مبارک باد🌸🌸🌸
شفقت به خود در cft و در نگاه دینی راسل کولتس در کتاب 《cft به زبان ساده》 نمونه ای از نامه مشفقانه به خود (به عنوان یکی از فنون ترویج خود مشفق) را می آورد: ... به یاد داشته باش سیستم تهدیدی که این خشم را ایجاد می کند، تو انتخاب نکرده ای و عصبانیتت تقصیر تو نیست... با دیدن پدرت و زمانی که در مدرسه قلدری می کردی، خشم را آموخته ای. این هم تقصیر تو نیست. اما داری مسئولیت تبدیل شدن به آدم بهتری را می پذیری و این شجاعت زیادی می خواهد (ص ۱۶۲) این نامه را مقایسه کنیم با فراز زیبایی از دعای ابوحمزه ثمالی: 《... اللّٰهُمَّ إِنَّكَ أَنْزَلْتَ فِى كِتابِكَ أَنْ نَعْفُوَ عَمَّنْ ظَلَمَنا وَقَدْ ظَلَمْنا أَنْفُسَنا فَاعْفُ عَنَّا فَإِنَّكَ أَوْلىٰ بِذٰلِكَ مِنَّا...》 خدایا؛ به یقین تو در کتابت نازل کردی که از کسانی که به ما ظلم کرده اند درگذریم و ما به خود ستم کرده ایم؛ پس از ما درگذر چرا که تو از ما به آن سزاوارتری ... به نظرم رسید که نگاه توحیدی، چطور شفقت به خود را نیز مودبانه می کند و نه طلب کارانه روانشناسی منهای توحید، چنین قابلیتی ندارد... http://eitaa.com/islamic_psychology
«کنترل و مهار» یا «رهاسازی» میل؟ کسانی که با کتب روانشناسی مطرح دانشگاهی آشنایی دارند، متوجه هستند که در رابطه با دوران نوجوانی و مسائل جنسی که برای نوجوانان به وجود می آید، کمتر کتاب آکادمیکی یافت می شود که درباره مهار و مدیریت میل جنسی در این دوران بحثی انجام بدهد. در کتاب مشهور روانشناسی رشد لورا برک (2007) می خوانیم: "گرچه مصرف وسایل ضدحاملگی در سال های اخیر افزایش یافته است، 27 درصد نوجوانانی که فعالیت جنسی دارند در امریکا و 13 درصد در کانادا در معرض خطر حاملگی ناخواسته قرار دارند، زیرا به طور مرتب از وسایل ضدحاملگی استفاده نمی کنند. چرا این نوجوانان دوراندیش نیستند؟ ... نوجوانان هنگام رو به رو شدن با یک مشکل می توانند چند احتمال را در نظر بگیرند، ولی اغلب نمی توانند این استدلال را در موقعیت های روزمره به کار ببرند. وقتی از آنها خواسته می شود توضیح دهند که چرا از وسایل ضدحاملگی استفاده نکردند، اغلب پاسخ هایی نظیر این می دهند: «من قصد نداشتم آمیزش جنسی کنم» " (جلد دوم، ترجمه سید محمدی، 1392، ص 27) همان طور که ملاحظه می شود، گویی مساله فقط این است که از وسایل ضدحاملگی استفاده شود، همین! حرفی از کنترل و مهار میل جنسی در این دوران نیست و تا کسی در این باره صحبتی بکند، می گویند چرا بحث از «سرکوب» میل جنسی می کنید؟! سرکوب، یک چیز است و مهار و کنترل یک چیز دیگر «كنترل، به معناى بازداشتن ارادى يك انگيزه، يا تمايل و مقاومت در برابر اشباع آن، در شرايط نامناسب است. اما، بطور كلى به معناى قبول نداشتن و نپذيرفتن آن نمى‌باشد زيرا ممكن است در مواقع مناسب ديگر، به آن اجازۀ فعاليت داد و اشباعش كرد. اما سركوبى يك انگيزه، به معناى انكار و نپذيرفتن و پست شمردن و يا ترس از آن است و انسان مى‌كوشد بطور كلى آن را از حوزۀ آگاهى و شعور خود دور سازد، تا از احساس گناه و نگرانى-كه از آن انگيزه ناشى مى‌شود-رهايى يابد به نحوى كه اين مسئله منجر به سركوب آن در ضمير ناخودآگاه انسان مى‌شود. بنابراين، مفهوم سركوبى يك انگيزه اين است كه فعلا از دايرۀ آگاهى و شعور، دور شده و در اعماق ضمير ناخودآگاه انسان مدفون گشته اما در آنجا بطور كلى نابود نشده است، بلكه با روشها و حيله‌هاى ناخودآگاهانه مى‌كوشد همواره خود را به صورتى مطرح كند و همين مسئله موجب پيدايش عوارض گوناگونى مى‌شود كه ناشى از اضطراب و تزلزل در رفتار انسان هستند» (قرآن و روانشناسی، نجاتی، محمد عثمان؛ ترجمه عباس عرب، 1381) قسمت جالب ماجرا اینجاست که اکثر نوجوانانی که روابط جنسی زودهنگام داشته اند، پشیمان می شوند. گرایدانوس در کتاب مراقبت از نوجوانان می نویسد: «خیلی از نوجوان ها، اگر می شد یک بار دیگر این انتخاب را انجام می دادند، بر پایه گفته خودشان کمی بیشتر صبر می کردند و دیرتر اولین تجربه جنسی را انجام می دادند. مثلا محققان در یک مطالعه آماری روی 3500 نفر دانش آموزان دبیرستانی بالتیمور، گزارش دادند که 83% از پسر و دخترهایی که فعالیت جنسی داشتند، در پاسخ به سوالی که بهترین سن اولین آمیزش جنسی را پرسیده بود، سنی را ذکر کردند که بالاتر از سن اولین تجربه جنسی خود آنها بود و 43%، سن مناسب را بیشتر از سن فعلی خود ذکر کرده بودند» (ترجمه صرامی فروشانی و مطهری، 1393، ص 178). روانشناسی معاصر باید در برابر چنین یافته هایی پاسخ بدهد. به چه حقی و با چه منطقی، "دوراندیشی" را تنها در استفاده از روش های جلوگیری از بارداری تبلیغ می کنند؟! «هر سال تقریبا 900000 (نهصد هزار) دختر نوجوان در امریکا حامله می شوند که 30000 نفر از آنها زیر 15 سال هستند... 40 درصد حاملگی های نوجوانان در امریکا و 50 درصد در کانادا به سقط منجر می شوند... در سال 1960، فقط 15 درصد زایمان های نوجوانان به زنان مجرد مربوط می شدند، در حالی که این روزها، 85 درصد است...» (لورا برک، 2007؛ ترجمه سیدمحمدی، 1392، جلد دوم، ص 30). «روانشناسی رهاسازی امیال»، یکی از مسئولان مستقیم و بلافصل این آمار است و باید پاسخگو باشد. به نظر می رسد در جوامعی که سالهاست رهاسازی امیال را ترویج می کنند، بازگشت به کنترل و مهار، کار بسیار دشواری باشد. http://eitaa.com/islamic_psychology