eitaa logo
فلسفه و حکمت اسلامی
440 دنبال‌کننده
67 عکس
45 ویدیو
3 فایل
🔹دیدگاه ها و رویکردها در زمینه فلسفه اسلامی 🔹اخبار گروه فلسفه اسلامی ✍️ احمد شه گلی: هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه مدیریت گروه فلسفه اسلامی 🆔 @a_shahgoli
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آیت آلله حائری شیرازی: شما، به جز هرزه ها هیچکس زیر چترتان و پرچمتان نخواهد ماند و ما تمام پاکان جهان را، از چنگ شما بیرون می آوریم. ما با شما عالَم را قسمت می کنیم. پاکان عالم را از شما خواهیم گرفت و شما هرزه‌های ما را از ما خواهید گرفت؛ هرزه های ما برای شما و پاکان عالَم برای ما.
باسلام و عرض ادب خدمت عزیزان 🤲 با توجه به حساسیت موقعیت منطقه و عملیات آتی ایران علیه اسرائیل، از بصیرت افزایی، دعا و توسل برای موفقیت این عملیات و پیروزی رزمندگان اسلام غافل نشویم. اگر در خط مقدم مبارزه علیه کفر و طاغوت نیستیم، حداقل از این طریق نسبت به این موضوع واکنش نشان دهیم. 🔹پيامبر(صلي الله عليه و آله ): «مَنْ اَصْبَحَ لا يَهْتَمُّ بِاُمورِ الْمُسْلِمينَ فَلَيْسَ مَنْهُمْ وَ مَنْ سَمِعَ رَجُلاً يُنادى يا لَلْمُسْلِمينَ فَلَمْ يُجِبْهُ فَلَيْسَ بِمُسْلِمٍ»(کلینی، الکافي، ج۲ ، ص۱۶۴). (هر كس صبح كند و به امور مسلمانان همّت نورزد، از آنان نيست و هر كس فرياد كمك خواهى كسى را بشنود و به كمكش نشتابد، مسلمان نيست). به امید پیروزی جبهه حق و نابودی اسرائیل .
❌یک کاربر لبنانی نوشت: بیشتر از یک میلیارد مسلمان سُنی منتظرند که دو رهبر شیعه ؛ انتقام یک رهبر مقاومت سُنی را بگیرند. الحمدلله بر نعمت ولایت امام علی بن ابی طالب علیه السلام. 🌐 🆔@Islamicphilosophyir
اساتید حکمت در گذر زمان: از راست به چپ : حضرت آیت الله جوادی آملی آیت الله غروی آملی آیت الله برهانی آملی و علامه حسن زاده آملی تاریخ عکس : ۱۳۲۷ شمسی 🌐 🆔@Islamicphilosophyir
✅مرحوم قاضى رضوان الله عليه نقل شده‌است: كودك در چهار ماه أوّل زندگى در عالم فناء است و آنچه از او ديده مى‌شود همه‌اش از خداوند است و از خود هيچ أنانيّتى ندارد و می‌فرمودند كودك آرام‌آرام تنزّل مي‌كند تا خودى پيدا مي‌كند و معناى «من» را مى‌فهمد و از آن عالم خارج مى‌شود. پس از آن هر روز نسبتهاى جديدى ادراك مي‌كند و پدر و مادر و ملكيّت و... را مى‌فهمد تا جائى‌كه به نهايت كثرت مى‌رسد. آنگاه به او مى‌گويند: اين كثرت را رها كن و دوباره رو به عالم وحدت بياور و آن قدر سير كن تا دوباره به عالم فناء برسى. منتها فناء اول عن جهلٍ و بالقوّه بود و فناء دوّم عن علمٍ مى‌باشد. و پس از آن سالك به مقام فعليّت محضه واصل مي‌گردد. (حسينى طهرانى، نور مجرد، ج1، ص430). 🌐 🆔@Islamicphilosophyir
ترک موجب عاق رسول خدا و اهل بیت (علیهم السلام) حلبی در روایتی طولانی می‌گوید به امام صادق(علیه‌السّلام) عرض کردم: فدایت شوم در مورد کسی که زیارت امام حسین(علیه‌السّلام) را ترک کند در حالی که می توانسته انجام دهد چه می‌گوئی؟ فرمودند: او عاق رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله) و ما اهل بیت(علیهم السلام) است و کاری را که برای او بوده را سبک شمرده است. 📚کامل الزیارات، ص ۱۲۸ 🌐 🆔@Islamicphilosophyir
💢گزارشی از برگزاری کارگاه علم النفس دینی (با نگاهی تطبیقی به رویکرد فلسفی) ✍️به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، کارگاه علم النفس دینی (با نگاهی تطبیقی به رویکرد فلسفی) در شعبه قم موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در تاریخ نهم و دهم مردادماه در شش جلسه(صبح و عصر) به صورت حضوری و مجازی با تعداد ۵۲ نفر از اساتید، طلاب و دانشجویان رشته‌های مختلف علوم انسانی و اسلامی در مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد برگزار شد. در این کارگاه جایگاه علم النفس دینی، اهمیت آن و امتیاز علم النفس دینی نسبت به علم النفس فلسفی، روش و ماهیت علم النفس دینی، جایگاه بدن در علم النفس دینی، اوصاف بدن برزخی در دین و فلسفه، جایگاه نفس در علم النفس دینی، اثبات نفس، کاربرد نفس و روح در قرآن و تفاوت نفس و روح برخی از موضوعاتی است که به آن پرداخته شده است. جهت استفاده بیشتر از محتوای کلاس ها، صوت جلسات بلافاصله بعد از برگزاری هر جلسه برای شرکت کنندگان ارسال می‌شد. 📎لینک خبر: https://www.irip.ac.ir/u/14V 🆔https://eitaa.com/hekmatfalsafe
﷽ 🔷فلسفهٔ زیارت مشاهد مشرفه 📜مسافرت به سوی مشاهد مشرفه و نیز دستور به مسافرت برای این است که زائر با عالم خاکی خود با جهان خاکی ایشان نیز متصل شود و لذا زائر با همهٔ عوالم وجود در تحت ولایت ایشان قرار گیرد. 📘الشموس الطالعة(شرح زیارت جامعه کبیره)،ترجمه محمد حسین نائیجی، ص568 👤سید حسین همدانی درود آبادی(از شاگردان ملاحسینقلی همدانی) @JAMEOLASRAR110 🌐 🆔@Islamicphilosophyir
🔴ابن‌سینا و عیاشی! 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ برخی از گزارشگران زندگی سعی کرده‌اند او را فردی عیاش و خوشگذران و به ویژه شراب‌خوار و در نتیجه بی‌اعتنای به احکام شرعی و حتی نامتشرع معرفی کنند. شهید مطهری نیز درباره ابن‌سینا می‌گوید: افزون بر مشغله‌های سیاسی، اهل عیش و بزم هم بود! «و مقدارى از وقتش صرف اين كارها شده است و بالاخره جانش را روى اين دو كار- عياشى و وزارت- گذاشت.» بنده نمی‌دانم منبع برای چنین انتسابی به ابن‌سینا چه بوده است؛ گویا منبع اصلی چنین انتساباتی به ابن‌سینا، دو بخش از زندگی‌نامه کوتاه‌نوشت اوست که بخش اول آن را خودش و مابقی آن را شاگرد همراه و وفادارش ابوعبید جوزجانی نوشته‌اند: خود ابن‌سینا می‌گوید: «شبها به خانه می‌آمدم و چراغ را روشن می‌کردم و مشغول خواندن و نوشتن می‌شدم و هرگاه خواب به سراغم می‌آمد یا احساس ضعف می‌کردم، ظرفی «شراب» می‌نوشیدم و قوت خود را باز می‌یافتم و دوباره مشغول خواندن و هرگاه دیگر توان مقاومت در برابر خواب را نداشتم و اندکی خواب می‌رفتم، خواب آن مسائل را می‌دیدم تا جایی که پاسخ بسیاری از آنها را عیناً‌ در عالم رؤیا می‌یافتم» به نظر می‌رسد چنین عباراتی هرگز دال بر عیاشی و شراب‌خواری ابن‌سینا نیست؛ «شراب» در عربی یعنی «نوشیدنی» و ابن‌سینا در این عبارات می‌گویید یک «نوشیدنی خواب‌زدا» و «نیروزا» می‌نوشیدم تا بتوانم با قوت بیشتر به فعالیت‌های علمی‌ و فلسفی‌ام ادامه دهم و این غیر از می‌‌خواری و می‌گساری است! افزون بر این، خود ابن‌سینا در جملاتی قبل از آن جملات پیش‌گفته، چنین می‌نویسد: «هرگاه در پاسخ مسأله‌ای می‌ماندم و نمی‌توانستم حد وسط قیاس آن را بیابم، به مسجد می‌رفتم و نماز می‌گذاردم و به درگاه خالق هستی تضرع و زاری می‌کردم تا آنکه گره آن گشوده می‌شد و مشکل بر من آسان می‌گشت» و چنین باوری و رفتاری با عیاشی و شراب‌خواری و مستی و می‌گساری نمی‌تواند سازگار باشد. بخش دیگری از زندگی‌نامه ابن‌سینا که مستند ادعای شهید مطهری و دیگران بوده است گزارشی است که ابوعبید از ملاقات شیخ‌ ابوالقاسم کرمانی با ابن‌سینا نقل کرده است. وقتی کرمانی در یک روز تابستانی و خیلی گرم، مجموعه نقدهای اهل علم شیراز درباره کتاب الاصغر فی المنطق ابن‌سینا را در کتابچه‌ای به ابن‌سینا تقدیم کرد، «شیخ از من خواست تا برای او کاغذ سفید حاضر کنم» پنجاه ورق را در پنج دسته ده‌تایی برای او آماده کردم «سپس نماز عشاء را خواندیم و شمعی را جلوی خود گذاشت و دستور داد «شراب» را آماده کنند. من و برادرش نشستیم و از ما خواست تا شراب بنوشیم و خودش مشغول نوشتن پاسخ آن مسائل شد. پیوسته می‌نوشت و می‌نوشید تا نیمه‌های شب. تا آنکه خواب بر من و برادرش چیره شد. شیخ از ما خواست که به خانه برویم و استراحت کنیم. صبح‌هنگام، فرستاده شیخ آمد و گفت شیخ با تو کار دارد. من خدمتش رسیدم دیدم که در «نمازخانه» و مصلای خود نشسته» و پاسخ‌ نقدهای منطق‌دانان شیرازی را در پنجاه صفحه آماده کرده بود و «به من گفت اینها را بگیر و به شیخ ابوالقاسم کرمانی بده!» دقت در این داستان و توجه به صدر و ذیل آن نیز نشان می‌دهد که منظور از «شراب» در اینجا نیز نوعی نوشیدنی خواب‌زدا و نیروافزا بوده است و نه خمر و می مست‌کننده! وصیت‌نامه مشهور او که خطاب به عده‌ای از دوستانش و طبق برخی از گزارش‌ها خطاب به ابوسعید ابوالخیر نوشته است گویای شدت التزام او به احکام شرعی است: «بدان که برترین حرکات، نماز است؛ و عالی‌ترین سکنات روزه است و نافع‌ترین خیرات، صدقه داده و کمک به مستمدان است و ... برترین کارها کاری است که با خلوص نیت انجام گرفته باشد و ام الفضائل، حکمت است ...» حالات شیخ‌ در واپسین روزهای عمر پر برکتش نیز از شدت التزام عملی او به شریعت تا واپسین نفس‌های زندگی‌اش حکایت می‌دهد: «هنگامی که ضعف و ناتوانی او شدید شد، غسل کرد و به درگاه الهی از ناکرده‌ها یا بدکرده‌های خود طلب مغفرت کرد و همه اموالش را به مستمندان و نیازمندان بخشید و خدمتکاران خودش را آزاد کرد و رد مظالم کرد و پیوسته مشغول تلاوت قرآن شد تا اینکه جان به جان آفرین تسلیم کرد.» 🌐 🆔@Islamicphilosophyir
🔹رابطه مزاج و اخلاق 🔰حکیم هزاره ها، شیخ الرئیس، ابن سینا: در علوم طبیعی تبیین شده که اخلاق و عادات، تابع مزاج بدن می باشند به طوری که اگر بلغم به مزاج کسی غلبه کند، سکون و وقار و حلم در او بسیار شود و هر کس که صفرا در او زیاد گردد، زیاد عصبانی می شود و کسی که سودا در او زیاد باشد، بداخلاق می شود. پس شکی نیست که مزاج، قابل تبدیل است و درنتیجه با تغییر مزاج، اخلاق نیز قابل تغییر می باشد و به کار گرفتن ریاضت هایی که در کتب اخلاقی ذکر شده در این امر کمک می کند. بنابراین، هرگاه مزاج انسان معتدل شود اخلاق او به سهولت پسندیده می گردد. پس اعتدال مزاج انسان در تهذیب اخلاق مؤثر است. ابن سینا، النفس من کتاب الشفاء، ص۲۷۰. 🌐 🆔@Islamicphilosophyir
🗓یک شهریور؛ روز بزرگداشت شیخ‌الرئیس کفر چون منی گزاف و آسان نبود، محکم‌تر از ایمان من ایمان نبود؛ ✖️✖️ در دهر چو من یکی و آن هم کافر؟ پس در همه دهر یک مسلمان نبود. روز اول شهریور؛ روزبزرگداشت شیخ‌الرئیس، حجت‌الحق، ابوعلی‌سینای بزرگ؛ بر همه دوستداران علم و دانایی گرامی باد.
🟢اربعین و علوم انسانی غربی 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸علوم انسانی غربی و دلدادگان و مریدان آنها حتی اگر مسلمان هم باشند، نه تنها از «فهم» و «تبیین» پدیده پیاده‌روی اربعین حسینی و برپایی عاشقانه‌ی مواکب اربعینی در گوشه و کنار عالم، عاجزند؛ بلکه از «توصیف» واقع‌بینانه این حرکت ده‌ها میلیونی هم ناتوان‌اند. چنان علوم و چنین عالمانی، نه درکی از این پدیده دارند و نه «ابزار»ی برای درک آن در اختیار دارند. زیرا ابزارها و روش‌های موجود ناظر به توصیف و تبیین و تحلیل در علوم انسانی غربی، ریل‌گذاری حرکت انسان به سوی حیوانیت و بردگی و برده‌داری مدرن است. طبیعتاً از فهم سیر ملکوتی انسان‌ها و حرکتی که در پی جاذبه آزادی و آزادگی حسینی صورت می‌گیرد، عاجز‌ند. عقلانیت علوم انسانی موجود، یعنی عقلانیت دنیازده و حیوان‌محور اومانیستی و لیبرالیستی، از درک حقایق معنوی و ملکوتی عاجز است. به همین دلیل، «قالب‌های مفهومی و نظری» علوم انسانی لیبرالی ظرفیت توصیف و تبیین و تفسیر، چنین پدیده‌هایی را ندارند. 🔹افزون بر این، بدنیتی و کج‌اندیشی پاره‌ای از مدعیان غربزده این علوم را هم نباید نادیده گرفت. اینان (که به نوکران بی‌مزد و مواجب فکر و فرهنگ لیبرالی تبدیل شده‌اند) حاضرند ده‌ها نوشته و نشست درباره «زنجیرزنی چند دختر فریب‌خورده بی‌حجاب در گوشه‌ای از کوچه‌های یکی از شهرهای کشور» داشته باشند! اما نمی‌توانند و یا شاید اجازه ندارند که درباره کمند جاذبه عشق اربعین که بر ذهن و ضمیر ده‌ها میلیون انسان در گوشه‌کنار عالم افکنده شده، حتی یک پاراگراف بنویسند! اینان حاضرند درباره خرده‌ فرهنگ‌های وارداتی و شیطانی، ده‌ها صفحه مطلب بنویسند؛ اما نمی‌توانند ظرفیت تمدنی و اقتدارآفرین اربعین را ببنیند. آنان هیچ فهمی از «فرهنگ اربعینی»، «اقتصاد اربعینی»، «اقتدار اربعینی»، «امنیت اربعینی»، «مقاومت اربعینی» و «سیاست اربعینی» ندارند. به همین دلیل، نمی‌توانند، یا اجازه ندارند و یا لیاقت آن را ندارند که در غنی‌سازی مفهومی و نظری اربعین مشارکت داشته باشند. 🌐 🆔@irip_ir
📌اربعین، بزرگترین اجتماع بشری؛ بزرگترین سانسور تاریخ. 🔹در حالی که کم ترین حادثه در ایران با بیشترین انعکاس خبری از ناحیه رسانه های غربی نمایش داده می شود،اربعین؛ بزرگترین راهپیمائی معنوی جهان در رسانه های غربی گاه در حد یک زیرنویس پوشش داده می شود. 🔹در حالی که اندیشمندان و جامعه شناسان روی پدیده های کم اهمیت صدها تحلیل انجام می دهند، در مورد اربعین سکوت کامل می کنند.
🔰 امام محمد باقر عليه‌السلام: لَو يَعلَمُ النّاسُ ما في زِيارَةِ قَبرِ الحُسَينِ مِنَ الفَضلِ لَماتُوا شَوقا ◼️ اگر مردم می‌دانستند در زيارت مزار امام حسين (عليه‌السلام) چه فضيلتى است، از شوق آن می‌مُردند. 📚 وسائل الشیعه، ج ۱۴، ص ۴۵۲ ┄┅═✧☫✧═┅┄
✅ فلسفه علم بسیار آسانی است استاد محمدحسین حشمت پور: 🔸گاهی تبلیغ می شود که فلسفه علم سختی است، در حالی که اصلا اینگونه نیست.بلکه فلسفه علم بسیار آسانی است؛ چرا که علمی به هم پیوسته و منطقی و منظم است که موجب می شود ذهن با مطالب همراه شود. ▪️لکن آنچه فلسفه را سخت کرده است، مطالب این علم نیست بلکه نوع نوشتار گذشتگان است که البته این سخت نویسی نیز بی دلیل نبوده است. 🌐 🆔@Islamicphilosophyir
🔰 ✅یادداشت: احمد شه‌گلی 🔹اگر همه انسانها ها و توانایی های یکسان داشته باشند، نظام اجتماعی که نیازمند تنوع در مهارت ها و توانایی ها است، مختل می شود. 🔹اگر همه انسان ها و سلایق یکسان داشته باشند،نظام اجتماعی که نیازمند تنوع در علایق و سلایق است، نمی تواند تداوم پیدا کند. 🔹اگر همه انسان ها به یکسانی اشتغال بورزند، سایر شغل های تعطیل می شود. 🔹اگر همه انسان ها باشند، نظام اجتماعی شکل نمی گیرد. 🔹اگر همه انسان ها باشند، نظام اجتماعی شکل نمی گیرد. 🔹اگر انسان ها در و یکسان باشند، جامعه مختل می شود. 🔹اگر انسان ها در شبیه یکدیگر باشند تمایز آنها از همدیگر میسر نمی شود. 🔹اگر صدای افراد یکسان بود، انسان ها در روابط اجتماعی دچار مشکل می شوند. ♨️اگر همه های دنیا یکسان باشند....؟؟؟ به شما چه می شود؟ ✍️ر.ک: ،احمد، مسئله در انسان،مشکات.👇👇 👉http://mishkat.islamic-rf.ir/article_109369.html 🌐 🆔@Islamicphilosophyir
امام کاظم علیه السلام : وجَدتُ عِلمَ الناس فی اَربعٍ: اَوّلُها أن تَعرِفَ رَبَّکَ، وَ الثّانیةُ أن تَعرِفَ ما صَنَعَ بکَ، وَ الثّالثَةُ أن تَعـرِفَ ما أرادَ مِـنکَ، وَ الرّابعَةُ أن تَعرفَ ما یخرُجُکَ مِن دینِکَ. 🔰علومی را که مردم به آن نیاز دارند در چهار چیز یافتم: 1️⃣اول اینکه خدای خودت را بشناسی [خداشناسے] 2️⃣بشناسی که خداوند با تو چه کار کرده است[خودشناسے] 3️⃣بشناسی که خداوند چه چیزی از تو می خواهد[وظيفه شناسے] 4️⃣بشناسی که چه چیزی تو را از دینت خارج می کند[آسيب شناسے] .
🔹سرنوشت انقلاب را برایتان بگویم ... در آینده ایران و اسرائیل، تقابل مستقیم خواهند داشت 🔹 🔷آیت الله حائری شیرازی 📆 (سخنرانی آیت الله حائری شیرازی در جمع سپاه استان اصفهان - سال 1365) 🔹 امروز در عالم دو ولایت مطرح است: «(ع) نسبت به مسلمانان خالص» و « برای مسلمانان ناخالص». 🔹هر دوی این ولایت‌ها هستند و باید هم رشد کنند. ببینید چه می‌خواهم بگویم! در این‌طرف، ولایت امام دارد سر بلند می‌کند. در آن‌طرف هم ولایت اسرائیل دارد سر بلند می‌کند. در این وسط، کسانی هستند که باید یا جذب این بشوند یا جذب آن بشوند. اگر هنوز جذب نشده‌اند، به‌خاطر این است که این دو ولایت هنوز به‌اندازۀ کافی به خودشان نرسیده‌اند. اسرائیل هنوز به رشد نهایی خودش نرسیده است. نهضت امام هم هنوز به رشد نهایی خودش نرسیده است. 🔹 کسانی که با امام مخالفت می‌کنند، اینها می‌مانند تا اینکه بالاخره از زیر پرچم اسرائیل سر دربیاورند! چون در عالم، دو ولایت بیشتر نخواهد بود. منتها این دو ولایت، هنوز به حد کافی بزرگ نشده‌اند. در آینده، وقتی این دو کاملاً رشد بکنند، با یکدیگر خواهند شد؛ یعنی دیگر هیچ مملکتی، بین [نهضت] امام و اسرائیل واسطه و فاصله نخواهد بود. الان سوریه و لبنان واسطه هستند. در آینده، حکومت اسلامی و اسرائیل [ ] با هم اصطکاک پیدا خواهند کرد؛ یعنی ولایت اهل‌بیت(ع) یک طرف، یهود هم یک طرف! تمام کسانی که نمی‌توانند زیر بار یهود بروند، می‌بینند که چاره‌ای جز قبول ولایت اهل‌بیت(ع) ندارند. آن‌وقت، اهل‌بیت(ع) رشد می‌کنند. در این وضعیت است که تمام جوامع، جز یهودی‌صفتان، سراغ امام زمان(ع) می‌آیند و این مقدمۀ ظهور امام زمان(ع) خواهد شد. 🔹 شما می‌پرسید: «چرا یهود، قطب مقابل ولایت اهل‌بیت(ع) است؟» در روایت داریم کسانی که با اهل‌بیت(ع) مخالفت کنند و بغض ایشان را داشته باشند، . 🔹زینب کبری(ع) در همین ایام محرم و صفر، در کوفه صحبت کرد. حضرت به اهل کوفه گفت: «ضربت علیکم الذلة و المسکنة»! یعنی همان‌چیزی را که قرآن به یهود نسبت داده، حضرت خطاب به کوفیان می‌گوید! اینجا مقصود از کوفیان، تنها اهل کوفه نیست. کوفه در آن روز، نمونه‌ای بوده برای تمام کسانی که امام حسین(ع) را ترک کردند. قرآن به یهود گفت: (ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ وَ الْمَسْكَنَةُ وَ باؤُ بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ) و زینب کبری هم خطاب به کسانی که امام حسین(ع) را تنها گذاشتند، چنین گفت. امروزه هم، ، همان تجلّی ولایت اهل‌بیت(ع) است؛ آنهایی که ولایت فقیه را نپذیرفتند، ولایتشان به منتهی خواهد شد! 🔹 را برایتان گفتم تا اگر سختی‌ها و فشارهایی پیش آمد، بدانید کسی که بناست در صف اهل‌بیت(ع) باشد را تحت فشار قرار می‌دهند. این شخص اگر به درد اهل‌بیت(ع) نخورد، به صف دشمنان ایشان ملحق خواهد شد. در مقابل هم، بسیاری افراد از صف دشمنان بیرون می‌آیند و به صف شما می‌پیوندند. بدانید که صف انقلاب، این است و این مشکلات را دارد تا زمانی که جلوه پیدا بکند. .
✍یادداشت: احمد شه‌گلی ✅همان گونه که اشیا در جهان از جهات مختلف متنوع خلق شده اند، انسان ها نیز متنوع و متفاوت آفریده شده اند. 🔵تنوع در انسان جنبه های مختلفی دارد. تنوع به اعتبار خصایص جسمی، تنوع به اعتبار خصایص روانی، تنوع به اعتبار زبان و لغت، تنوع به اعتبار فرهنگ، تنوع به اعتبار اندیشه و ادراک، تنوع به اعتبار قومیت و نژاد و... هر یک از این اقسام به اقسام جزئی تری تقسیم می شود. 🔵 تنوع در ساحت جسمی ابعاد و اقسام وسیعی دارد به عنوان مثال این قسم شامل مواردی نظیر تنوع در ذکوریت و انوثیت، تنوع در شکل و هیات بدنی، تنوع در اندازه و حجم، تنوع در قدرت جسمانی افراد، تنوع در لحن صدای افراد و... می شود. 🔵تنوع در ساحت روانی نیز ابعاد گسترده ای دارد که شامل تنوع در خصوصیات روانی افراد، تنوع در علایق و سلایق، تنوع در دغدغه و انگیزه ها می شود. هر یک از این اقسام نیز دارای مصادیق و مراتب متفاوتی هستند. 🔵تنوع در شکل و هیات انسان ها به حدی گسترده است که تقریباً به تعداد انسان های کره زمین تنوع در شکل و هیات وجود دارد. با ترکیب تنوعات مختلف با یکدیگر و تفاوت آنها در بهرمندی از این مراتب، تمایز هر یک از افراد با دیگران، بیش از پیش آشکار می شود. 🔰برای تفصیل بیشتر ر.ک: ✍شه گلی،احمد، مسئله تنوع در انسان، مجله مشکات.👇👇 👉http://mishkat.islamic-rf.ir/article_109369.html 🌐 🆔@Islamicphilosophyir
✅شرافت مزاج نبوی در بین انواع انسانی ✍یادداشت: احمد شه‌گلی (عضو هيئت علمی موسسه پژوهشی حكمت و فلسفه ايران) 🔹بر اساس دیدگاه حکما هر یک از موجودات عالم مادی، که عبارتند از جمادات، نباتات، حیوانات و انسان ها، دارای مزاج خاصی هستند. 🔹در بین انواع گوناگون مزاج ها، به ترتیب مزاج نباتات از جمادات، و مزاج حیوانات از نباتات و مزاج انسان ها از حیوانات شریف تر و لطیف تر است. 🔹مزاج نوع انسانی اشرف و اعدل امزجه در بین موجودات است. 🔹هر چه مزاج شریف تر و معتدل تر باشد روح افاضه شده نیز به همان اندازه شریف تر خواهد بود. شریف ترین روح در شریف ترین مزاج قرار می گیرد و شریف ترین مزاج قابلِ شریف ترین روح است. مطابق این بیان نفس انسانی زمانی بر بدن افاضه می شود که بدن به بالاترین و لطیف ترین مرتبه از اعتدال مزاج برسد(ملاصدرا، مفاتیح الغیب, ۵۱۳ ) 🔹عرفا در یک سطح بالاتری معتقدند اعتدال مزاج جسمانی پرتوی از اعتدال مزاج روحانی است. (قیصری، شرح تائیه ابن فارض/137) چون مزاج روحانی شخصی معتدل است مزاج جسمانی او نیز معتدل می باشد. بنابراین امر از بالا تعیین می شود. 🔹انسان ها به حسب اعتدال مزاج، مراتب و درجات متفاوتی دارند. در بین افراد بشر، مزاج انسان كامل كه مصداق تام آن حقیقت «محمدیه» است، اشرف و اعدل امزجه است. 🔰علامه حسن‌زاده آملی (ره) در این باره می‌فرمایند: «هر کس مزاج درونی و جسمانی‌اش معتدل‌تر باشد، در تمثلات خود و گرفتن حقایق علوم و معارف موفق‌تر است؛ لذا چون مزاج حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم دارای معتدل‌ترین مزاج بود، به کامل‌ترین وجه توانست تمام حقایق عالم را به انزال دفعی بگیرد.»(معرفت نفس، 87) 🌐 🆔@Islamicphilosophyir
✅ساحت جسمی انسان و سبك زندگی دینی (با تأكید بر آموزه‌های رضوی) ✍️احمد شه گلی 🌸متن نوشتار 👇👇 👉https://ahmadshahgoli.ir/2021/06/21/2345/ 🌐 🆔@Islamicphilosophyir
📝پیام خیلی مهم امام رضا به شیعیان ✅لطفاپیام امام ع را به‌همگان،خصوصا شخصیّت‌های تاثیرگذار ارسال بفرمایید ای عبدالعظیم! أبلغْ‌عنّی أولیائی السلامَ و قل لهم: سلام‌مرا به‌دوستدارانم‌برسان وبه‌آنان بگو: أن لایجعلوا للشیطان علی‌أنفسهم‌سبیلاً، ومُرْهم بالصدق‌ الحدیث...وترک‌الجدال...‌ در دلهای‌خود راهی‌برای‌شیطان نگشایند آنان‌را به‌راستگویی،ادای‌امانت، سکوت پر معنا و ترک‌جدال در امور بیهوده‌ فراخوان به‌صله‌رحم و رابطه‌دوستانه باهم دعوت کن؛ چراکه این‌کار باعث تقرب به‌خدا و من و دیگر اولیاء اوست دوستان‌ما نباید فرصت‌های گرانبهای زندگی را به دشمنی با یکدیگر تلف کنند من با خود عهد کرده‌ام که هرکس مرتکب اینگونه امور شود یا به یکی از دوستانم و رهروانم خشم کند و به او آسیب رساند؛ از خدا بخواهم که او را به سخت‌ترین کیفر دنیوی مجازات کند و در آخرت نیز این‌گونه افراد از زیانکاران خواهند بود 👌به دوستان ما توجه بده که خداوند نیکوکاران آنان را مورد بخشایش خویش قرار داده است و ۳ گروه از بدکاران را هرگز نخواهدبخشید: ۱_ آن‌هایی که به‌ خداوند شرک ورزند ۲_ یکی از دوستان ما را برنجانند ۳_ ویا در دل نسبت به‌آنان کینه بپرورند، مگراینکه از نیت و عمل خود بازگردند امااگرهمچنان باقی باشند،خدا روح ایمان را برای همیشه از دل آنان خارج ساخته و از ولایت ما نیز بیرون خواهد برد و ازدوستی ما اهلبیت بی‌بهره خواهند بود و من ازاین لغزش‌ها به‌خدا پناه میبرم 📚اختصاص‌ شیخ‌مفید،ص۲۴۱
امیرالمؤمنین علیه السلام: مَن أسرَعَ فِی الجَوابِ لَم یُدرِکِ الجَوابَ هر کس در دادن پاسخ شتاب نماید، از دادن پاسخِ درست باز مانَد غرر الحکم حدیث ۸۶۴۰ ┄┅═✧☫✧═┅┄ .
از میرزا تقی خان امیرکبیر، خط شکن پسا ترکمان چای، تا سید ابراهیم رییسی، خط شکن پسا برجام ✍️دکتر موسی نجفی 🔴نمی دانم چرا یک مرتبه چندین شباهت بین سید ابراهیم رئیسی با میرزا تقی خان امیرکبیر ذهنم را مشغول کرد و از این میان به مطلب مهم تری رسیدم : شباهتی که این دو بزرگوار به لحاظ جایگاه اجتماعی داشتند این است که هر دو نفر از اقشار پایین جامعه بودند و توانستند در اثر لیاقت ذاتی رشد نمایند و در مدت تقریبی سه سال ریاست، کارهای زیربنایی عظیمی انجام دهند که از آن جمله می توان به عملیاتی نمودن اقتصاد ملی و بومی اشاره کرد که هردو به آن اعتقاد راسخ داشتند؛ هر دو از جنس مردم و مردم دوست بودند؛ هر دو تا پای جان بر سر عقیده و مرام خویش ایستادند؛ و در نهایت هر دو در جوار مولایشان، یکی در جوار امام حسین علیه السلام و دیگری در جوار امام رضا علیه السلام مأوا گرفت . ⭕️ اما ماجرا به همین جا ختم نمی شود؛ بصیرت در تاریخ دیروز راز سیاست پنهان امروز را هم مکشوف خواهد کرد. به نظر من آن چه بیش تر از هر چیز دیگری این دو قهرمان و شهید ملی را به هم نزدیک می کند، استقلال در برابر سیاست پلید خارجی است، و مهم تر از آن، پالایش سیاست و حاکمیت ایران از امواج فتنه و مکر اجنبی و جلوگیری از نفوذ آشکار و پنهان بیگانگان. ♨️ شهید میرزا تقی خان امیرکبیر درحالی سکان سیاست ایران عصر ناصری را به دست گرفت که ترکش های زهرآگین ترکمان چای تن ایران و ایرانی را رنجور و نحیف ساخته و او بود که این میراث شوم نفوذ و رخنه اجنبی را با تدبیر سیاستش چاره و درمان کرد. ⭕️اما در این طرف تاریخ، ابراهیم عزیز ما هم وارث عصر انحطاط برجام و برجامیان بود. تن و روح و جان و هویت ایرانیان نیز در این تحقیر، رنجور و سرگشته شده بود؛ این بار فرزند دیگری از ایران، در کسوت یک عالم دینی و منتسب به آل رسول الله، زخم های ناشی از سوء تدبیر دولت مردان نالایق سال های قبل از خودش را حکیمانه مرهم نهاد. .