eitaa logo
مدرسه اسلامی هنر
131 دنبال‌کننده
291 عکس
33 ویدیو
0 فایل
کانال اخبار و اطلاع رسانی #مدرسه_اسلامی_هنر
مشاهده در ایتا
دانلود
🟢 اندیشکده مدرسه‌اسلامی‌هنر با همکاری دبیرخانه کنگره مکتب هنر رضوی برگزار می‌کند 🎓 کرسی علمی‌ترویجی «مقرنس، بزرگترین تجربه بشری برای استفاده از نور در هنرهای تجسمی، مطالعه موردی ورودی صحن مبارک رضوی》 ❇️ ارائه‌دهنده: دکتر ناهید جعفری دهکردی دکترای پژوهش هنر از دانشگاه هنر اصفهان ❇️ ناقد: دکتر فرانک کبیری استادیار دانشگاه شهرکرد ❇️ دبیر علمی: سیدمحمدصادق آتش‌زر دانشجوی دکتری فلسفه تطبیقی دانشگاه قم 🕛 شنبه، ۵ اسفند ۱۴۰۲، ساعت ۱۵.۳۰ 📍سی متری هنرستان نبش کوچه بیستم، مدرسه اسلامی هنر، سالن جلسات 📌 حضور برای علاقه‌مندان آزاد است 📌 لینک ورود به جلسه: 🌐 ISOA.IR/WEBINAR 🆔 @isoa_ir
مدرسه اسلامی هنر
#کرسی_علمی‌ترویجی 🟢 اندیشکده مدرسه‌اسلامی‌هنر با همکاری دبیرخانه کنگره مکتب هنر رضوی برگزار می‌کند
با سلام خدمت مخاطبان گرامی؛ با توجه به مشکلی که برای ارائه دهنده پیش آمده است، برنامه امروز کنسل می‌باشد. 🆔 @Isoa_ir
یوسف گمگشته بازآید به کنعان غم مخور کلبه احزان شود روزی گلستان غم مخور 🌷میلاد با سعادت منجی عالم بشریت حضرت ولیعصر، امام زمان (عج) بر عموم شیعیان جهان مبارک باد 🆔 @Isoa_ir
هدایت شده از مدرسه فقه هنر
2️⃣3️⃣ ⛔️نمی‌توان حکم به حرمت تشبه زن و مرد به یکدیگر داد.🧕 📺در برخی از آثار نمایشی، به‌خاطر اقتضائات فیلمنامه یا امور دیگر، بازیگران زن در نقش مرد یا بالعکس، بازیگران مرد در نقش زن قرار می‌گیرند. 📌آیا این کار، باتوجه‌به ادله‌ای که از تشبه مردان به زنان و زنان به مردان نهی کرده است مشروع است❓ 🎤استاد محمد باقری شاهرودی: مراد از تشبّه روایت، این است که نباید هیچ یک از زن و مرد، به زیّ دیگری آراسته شوند مثل هنرمندان و مطرب‌ها در زمانه کنونی؛ مضاف بر اینکه روایت با کراهت مناسبت بیشتری دارد چون کشیده‌شدن لباس بر زمین، یکی از محرمات نیست. ⬅️علاوه‌برآن، اصولاً چه اشکالی دارد مردی در تعزیه امام حسین علیه‌السلام، لباس زن را بپوشد و نقش حضرت زینب (سلام‌الله علیها) را اجرا کند❓ 🔰چنین کاری قطعاً جایز و بلکه به‌خاطر اطلاقات استحباب تعزیه و جزع برای اباعبدالله الحسین (علیه‌السلام)، مستحب هم خواهد بود. 💢آیا تشبّه زنان یا مردان به جنس مخالف، حرام است؟ دلیل آن چیست❓ ❇️منظور از تشبّه به جنس مخالف؛ یعنی مردان، لباس مختص به زنان و زنان، لباس مختص به مردان را بپوشند. البته باید توجه داشت که این لباس مختص، ملاک و معیار تعریف شده‌ای ندارد بلکه تعریف و حدود آن، بر حسب عرف اقوام و ملت‌های مختلف، متفاوت بوده و در هر جامعه‌ای، تابع عرف همان جامعه است. 💢آیا می‌توان گفت حکم حرمت تشبّه، باتوجه‌به اقتضائات جامعه زن‌ستیز عرب جاهلیت بوده است و در زمان فعلی قابل التزام نیست❓ متن کامل گفتگو و پاسخ سوالات 🔻🔻 🌐B2n.ir/p34192 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔Eitta:@Feghehonar 🆔 web: https://isoa.ir/
هدایت شده از آکادمی هنری ماه نو
🔻در داستان چقدر باید به توصیفات و جزئیات پرداخت؟ این اصل کلی را باید بدانیم که «همۀ عناصر داستان باید در خدمت کلیت روایت باشند.» پس من در داستان، به جزئیات به مقداری که «نیاز» دارم باید بپردازم. هر داستان اتمسفری دارد که باید به خواننده منتقل شود. پس باید ببینم بیان این جزئیات در روایت من تأثیری دارد یا خیر! تأثیر یعنی چه؟ یعنی اینکه آیا این توصیف، در خدمت انتقال اتمسفر روایت به مخاطب هست یا نه. چرا که جزئیات باید بتواند شخصیت و جغرافیا را بسازد. بنابراین هر آنچه در داستان بیان می‌شود باید کاری انجام دهد. اطلاعات بی‌هدف در داستان جایی ندارد. 🔺برشی از کارگاه «نویسندگی خلاق» استاد سیداحمد بطحایی مدرسه اسلامی هنر ... @isoapr
هدایت شده از مدرسه فقه هنر
️⃣ 👼🏻تحلیلی بر نقش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر ارتقاء گرافیک و انیمیشن طی دو دهه 1350-1340 ه.ش. 🖋نجیبه رحمانی ، سارا شادرخ 🏢سمنان-دانشکده هنر 📌چکیده: «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» از نهادهای جریان‌ساز حوزه فرهنگ و هنر محسوب می‌شود. این نهاد در کنار اهداف اصلی که منوط به ارتقاء پرورش فکری کودکان با گسترش فرهنگ کتابخوانی شکل گرفت، به رشد هنرهای تجسمی و نمایشی حوزه کودکان و نوجوانان کمک شایانی نمود. 💠در این مقاله، به مطالعه نقش کانون در ارتقاء گرافیک و انیمیشن طی دو دهه 1340 و 1350 ه.ش. پرداخته می‌شود. هدف اصلی، نمایش اهمیت یک نهاد قدرتمند با بهره‌وری حقیقی و درست در توسعه حوزه فرهنگ و هنر است و هدف فرعی، نمایش دستاوردهای کانون در حوزه گرافیک و انیمیشن در دو دهه 1340 و 1350 ه.ش. است. 💠پرسش اصلی پژوهش این است که عملکرد کانون در رشد گرافیک و انیمیشن ایران به چه صورت بوده است❓ ✅نتیجه پژوهش نشان می‌دهد که گرچه کانون به‌صورت مستقیم، برنامه‌ای برای رشد حوزه گرافیک در دستورکار خویش نداشت، اما با وجود مدیریت راهبردی، این فرصت را برای کنشگران حوزه گرافیک فراهم کرد تا آنان بتوانند سرمایه‌های خویش را در کانون افزایش داده و بخشی از تاریخ گرافیک ایران را شکل دهند. 📺در حوزه انیمیشن، کانون با سرمایه‌گذاری مستقیم باعث شکل‌گیری «دوره طلایی انیمیشن» ایران شد. 🌐https://ph.aui.ac.ir/article-1-1210-fa.html ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔Eitta:@Feghehonar 🆔 web: https://isoa.ir/
هدایت شده از آکادمی هنری ماه نو
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻از ادبیات دینی که حرف می‌زنیم، از چه حرف می‌زنیم؟ کلمهٔ دومی که می‌خوایم در موردش بحث کنیم، کلمهٔ «دین»ست. ما چه چیزی رو دین می‌دونیم؟  از دین که حرف می‌زنیم، از اسلام حرف نمی‌زنیم، از مسیحیت حرف نمی‌زنیم، از یهود حرف نمی‌زنیم، ما داریم راجع به دین به معنای کلی اون حرف می‌زنیم. دین، به همون چیزی که ما خودمون بهش میگیم اصول دین، به سه مسألهٔ اصلی فکر می‌کنه: توحید، معاد و نبوت. این، وجه اشتراک تمام ادیان توحیدی‌ست. یعنی هر کسی که از دین حرف می‌زنه، با این سه مقوله وجه اشتراک داره. ببینیم اگه این چیزی که ما تصور می‌کنیم راجع به ادبیات دینی‌ست، آیا داستان‌هایی که در ذهن داریم، ربطی به یکی از این موضوعات (توحید، معاد، نبوت) داره یا نداره؟ آیا داستانی که شما می‌نویسید، منی که در فیلیپین نشسته‌م، اونی که در الجزایر نشسته، اونی که در فرانسه نشسته، اونی که در نپاله، جرقه‌ای در او می‌زنه که ذره‌ای نسبت به حق‌تعالی دلش بلرزه؟ بگه من بارقه‌ای از نور تجلی حضرت حق رو دیدم، ذره‌ای از اون معنویت به من منتقل شد یا نه؟ 🔺برشی از کارگاه «داستان دینی» استاد مجید قیصری مدرسه اسلامی هنر ... @isoapr
هدایت شده از مدرسه فقه هنر
3️⃣3️⃣ 🛑مدرسه اسلامی هنر، نهادی برآمده از حوزه علمیه قم است که به طور تخصصی به نسبت «دین و هنر» می‌پردازد. این مدرسه تا کنون چهار همایش ملی تحت عنوان «فقه هنر» با همکاری دیگر نهادهای دینی با دبیریِ علمی آیت‌الله علیدوست، برگزار کرده است. 🖋 نوشته پیش‌رو گزارش مجموعه مقالات «نخستین همایش فقه هنر» است که دی‌ماه ۱۳۹۳ در شهر قم برگزار گردید. حاصل این همایش، در کتابی تحت همین عنوان، سال ۱۳۹۴ از سوی مدرسه اسلامی هنر در ۷۴۴ صفحه رقعی، به چاپ رسیده است. 🎤کتاب با گزیده‌ای از بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با دست‌اندرکاران همایش فقه هنر آغاز می‌شود. 📒 محتوای اثر در یک مقدمه و سه فصل تنظیم شده است: فلسفه فقه هنر، فقه هنر (موضوعات جدید) و بازپژوهیِ فقه هنر. 1️⃣ آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست، در فصل نخست کتاب به تحلیل و بررسی «حکم اولیه فعل هنری و بررسی احکام متعارض عارضی آن» می‌پردازد. 2️⃣دومین مقاله فصل اول را آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی در مورد «موضوعات و ملاکت حکم، در فقه هنر»، نگاشته است. 3️⃣سومین مقاله فصل نخست، «صدور فتوا بر اساس نگاه استقلالی به جنس هنر» است که دکتر مصطفی محقق داماد آن را نگاشته است. متن کامل گزارش کتاب🔻🔻 🌐B2n.ir/p13769 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔Eitta:@Feghehonar 🆔 web: https://isoa.ir/
🟢 اندیشکده مدرسه‌اسلامی‌هنر با همکاری دبیرخانه کنگره مکتب هنر رضوی برگزار می‌کند 🎓 کرسی علمی‌ترویجی «مقرنس، بزرگترین تجربه بشری برای استفاده از نور در هنرهای تجسمی، مطالعه موردی ورودی صحن مبارک رضوی》 ❇️ ارائه‌دهنده: دکتر ناهید جعفری دهکردی دکترای پژوهش هنر از دانشگاه هنر اصفهان ❇️ ناقد: دکتر فرانک کبیری استادیار دانشگاه شهرکرد ❇️ دبیر علمی: سیدمحمدصادق آتش‌زر دانشجوی دکتری فلسفه تطبیقی دانشگاه قم 🕛 شنبه، ۱۹ اسفند ۱۴۰۲، ساعت ۱۵.۳۰ 📍سی متری هنرستان نبش کوچه بیستم، مدرسه اسلامی هنر، سالن جلسات 📌 حضور برای علاقه‌مندان آزاد است 📌 لینک ورود به جلسه: 🌐 ISOA.IR/WEBINAR 🆔 @isoa_ir
هدایت شده از آکادمی هنری ماه نو
🔻من یک وقت‌هایی نوشتنم نمی‌آید، چه کار کنم؟ زندگی شما به عنوان داستان‌نویس به دو بخش تقسیم می‌شود؛ بخشی که در آن می‌نویسید، و بخشی که در آن نمی‌نویسید. در هر کار تولیدی، اعم از تولید داستان یا تولید ماکارونی، دو مرحله وجود دارد: پیش‌تولید و تولید. در مرحلۀ پیش‌تولید شما خود را برای تولید آماده می‌کنید. من اگر بخواهم درختی را قطع کنم، بخش اعظمی از وقتم به تیز کردن تبر خواهد گذشت. وقتی دارم تبر را تیز می‌کنم، اگر بپرسم «من الان درخت قطع نمی‌کنم، چیکار کنم؟» چطوری به نظر می‌رسد؟! من یک هیزم‌شکنم که وظیفه‌ام قطع درخت و خرد کردنش به قطعات مساوی است، و یک زمان زیادی را صرف تیز کردن تبر می‌کنم. و اگر بپرسید چرا درخت قطع نمی‌کنم، پاسخ ساده است! چون تبر تیز می‌کنم! چرا من داستان نمی‌نویسم؟ چون الان در پیش‌تولید داستانی هستم که یک هفته بعد، یک ماه بعد، یک سال بعد، ده سال بعد قرار است بنویسم. دارم قصه‌های اطرافم را در ذهنم جمع می‌کنم، دارم با دید دراماتیک به آدم‌ها و ماجراهایشان نگاه می‌کنم تا درنهایت بنویسم‌شان. پس هیچ‌وقت نپرسید وقتی نوشتنم نمی‌آید چه کار کنم! کاری قرار نیست بکنید! 🔺برشی از کارگاه «جستار شخصی» استاد رامبد خانلری مدرسه اسلامی هنر ... @isoapr
🟢 اندیشکده مدرسه‌ اسلامی‌ هنر با همکاری دبیرخانه کنگره مکتب هنر رضوی برگزار می‌کند. ۰ 🎓 کرسی علمی‌ترویجی《مشرب‌های حدیثی مکتب هنر رضوی (با توجه به تطور معنایی هنر و زیبایی)》 ❇️ ارائه‌دهنده: سیدمحمدصادق آتش‌زر دانشجوی دکتری فلسفه تطبیقی دانشگاه قم ❇️ ناقد: دکتر مهدی منفرد دانشیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشکده الهیات دانشگاه قم ❇️ دبیر علمی: سیدمحمد علیانسب دکتری قرآن و متون اسلامی دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران 🕛 سه‌شنبه، ۲۲ اسفند ۱۴۰۲، ساعت ۱۶ 📍سی‌متری هنرستان، نبش کوچه بیستم، مدرسه اسلامی هنر، سالن جلسات. 📌 حضور برای علاقه‌مندان آزاد است. 🖥 لینک ورود به جلسه: 🌐 http://ISOA.IR/WEBINAR 🆔 @Isoa_ir
💢 برگزاری کرسی علمی‌ترویجی «مقرنس، بزرگترین تجربه بشری برای استفاده از نور در هنرهای تجسمی (مطالعه موردی ورودی صحن مبارک رضوی)» 🔹کرسی علمی‌ترویجی «مقرنس، بزرگترین تجربه بشری برای استفاده از نور در هنرهای تجسمی از سلسله نشست‌های مکتب هنر رضوی از سوی اندیشکده مدرسه اسلامی هنر با همکاری دبیرخانه کنگره بین المللی «مکتب هنر رضوی»، عصر روز شنبه ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۲ در مدرسه اسلامی هنر برگزار شد. 🌐 https://isoa.ir/?p=13517 🆔 @Isoa_ir
هدایت شده از آکادمی هنری ماه نو
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻قلاب برای جذب مخاطب اولین قلابی که میندازیم برای اینکه مخاطب جذب داستان ما بشه، این هستش که داستان ما جذاب باشه و بتونه اون قلاب رو بندازه تو ذهن مخاطب. پس این خیلی مهمه. یعنی هر چقدرم که بگیم ما پیاممون خیلی مهم و بزرگه، مخاطب باید همراه بشه چون من حرف خیلی گنده‌ای دارم می‌زنم، اگر رسیدید به اینجا، هر جایی از کارِتون و حرفه‌تون، حتی اگه سالها هم باشه که دارید می‌نویسید، هروقت رسیدید به جایی که فکر کردید دارید حرف گنده‌ای می‌زنید و مخاطب اصلاً باید جذب حرف گنده‌تون بشه، از فُرم غافل شدید و چسبیدید به اون محتوایی که می‌خواید بیان بکنید، بدونید که قافیه رو باخته‌اید و بدونید که دارید راه رو به خطا می‌روید. شما به عنوان یک داستان‌نویس اولین کاری که باید بکنید این هست که این فکر رو داشته باشید برای اینکه مخاطب‌تون رو جذب بکنید و مخاطب با میل خودش بیاد به سمت داستان شما ... 🔺برشی از کارگاه «داستان‌نویسی پیشرفته» استاد فرشته نوبخت مدرسه اسلامی هنر ... @isoapr
رمضان، شهر عشق و عرفان است رمضان، بحر فیض و احسان است رمضان، ماه عترت و قرآن گاه تجدید عهد و پیمان است 🌷 فرا رسیدن ماه مهمانی خدا مبارک 🆔 @Isoa_ir