🕋 امام زمان (عج) در منابع اهل تسنن:
🖊ابن کثیر مورخ، مفسّر، محدّث و فقیه مشهور مذهب شافعى میگوید:
🌍 «مهدی، در آخرالزمان میآید و زمین را پر از عدل و قسط میکند، همان گونه که پر از جور و ظلم شده است.
💠ما، احادیث مربوط به مهدی را در جلد جداگانهای گرد آوردیم، همان گونه که ابوداوود در سنن خود، کتاب جداگانهای را به آن اختصاص داده است.»
📚ابن کثیر، إسماعیل بن عمر، البدایة و النهایة، ج۶، ص۲۷۸.
🕋سالروز ولادت با سعادت و پربرکت حضرت خاتم الاوصیا،مفخر الأولیاء ، حجت بن الحسن العسکری- ارواحنا لمقدمه الفداء- بر مسلمین جهان مبارک باد.🌹
#امام_زمان
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔Eitta:@Feghehonar
🆔 web: https://isoa.ir/
#مجله_الکترونیکی 2️⃣3️⃣
⛔️نمیتوان حکم به حرمت تشبه زن و مرد به یکدیگر داد.🧕
📺در برخی از آثار نمایشی، بهخاطر اقتضائات فیلمنامه یا امور دیگر، بازیگران زن در نقش مرد یا بالعکس، بازیگران مرد در نقش زن قرار میگیرند.
📌آیا این کار، باتوجهبه ادلهای که از تشبه مردان به زنان و زنان به مردان نهی کرده است مشروع است❓
🎤استاد محمد باقری شاهرودی:
مراد از تشبّه روایت، این است که نباید هیچ یک از زن و مرد، به زیّ دیگری آراسته شوند مثل هنرمندان و مطربها در زمانه کنونی؛ مضاف بر اینکه روایت با کراهت مناسبت بیشتری دارد چون کشیدهشدن لباس بر زمین، یکی از محرمات نیست.
⬅️علاوهبرآن، اصولاً چه اشکالی دارد مردی در تعزیه امام حسین علیهالسلام، لباس زن را بپوشد و نقش حضرت زینب (سلامالله علیها) را اجرا کند❓
🔰چنین کاری قطعاً جایز و بلکه بهخاطر اطلاقات استحباب تعزیه و جزع برای اباعبدالله الحسین (علیهالسلام)، مستحب هم خواهد بود.
💢آیا تشبّه زنان یا مردان به جنس مخالف، حرام است؟ دلیل آن چیست❓
❇️منظور از تشبّه به جنس مخالف؛ یعنی مردان، لباس مختص به زنان و زنان، لباس مختص به مردان را بپوشند. البته باید توجه داشت که این لباس مختص، ملاک و معیار تعریف شدهای ندارد بلکه تعریف و حدود آن، بر حسب عرف اقوام و ملتهای مختلف، متفاوت بوده و در هر جامعهای، تابع عرف همان جامعه است.
💢آیا میتوان گفت حکم حرمت تشبّه، باتوجهبه اقتضائات جامعه زنستیز عرب جاهلیت بوده است و در زمان فعلی قابل التزام نیست❓
متن کامل گفتگو و پاسخ سوالات 🔻🔻
🌐B2n.ir/p34192
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔Eitta:@Feghehonar
🆔 web: https://isoa.ir/
#مقالات_هنری5️⃣
👼🏻تحلیلی بر نقش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر ارتقاء گرافیک و انیمیشن طی دو دهه 1350-1340 ه.ش.
🖋نجیبه رحمانی ، سارا شادرخ
🏢سمنان-دانشکده هنر
📌چکیده:
«کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» از نهادهای جریانساز حوزه فرهنگ و هنر محسوب میشود. این نهاد در کنار اهداف اصلی که منوط به ارتقاء پرورش فکری کودکان با گسترش فرهنگ کتابخوانی شکل گرفت، به رشد هنرهای تجسمی و نمایشی حوزه کودکان و نوجوانان کمک شایانی نمود.
💠در این مقاله، به مطالعه نقش کانون در ارتقاء گرافیک و انیمیشن طی دو دهه 1340 و 1350 ه.ش. پرداخته میشود. هدف اصلی، نمایش اهمیت یک نهاد قدرتمند با بهرهوری حقیقی و درست در توسعه حوزه فرهنگ و هنر است و هدف فرعی، نمایش دستاوردهای کانون در حوزه گرافیک و انیمیشن در دو دهه 1340 و 1350 ه.ش. است.
💠پرسش اصلی پژوهش این است که عملکرد کانون در رشد گرافیک و انیمیشن ایران به چه صورت بوده است❓
✅نتیجه پژوهش نشان میدهد که گرچه کانون بهصورت مستقیم، برنامهای برای رشد حوزه گرافیک در دستورکار خویش نداشت، اما با وجود مدیریت راهبردی، این فرصت را برای کنشگران حوزه گرافیک فراهم کرد تا آنان بتوانند سرمایههای خویش را در کانون افزایش داده و بخشی از تاریخ گرافیک ایران را شکل دهند.
📺در حوزه انیمیشن، کانون با سرمایهگذاری مستقیم باعث شکلگیری «دوره طلایی انیمیشن» ایران شد.
🌐https://ph.aui.ac.ir/article-1-1210-fa.html
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔Eitta:@Feghehonar
🆔 web: https://isoa.ir/
#مجله_الکترونیکی 3️⃣3️⃣
🛑مدرسه اسلامی هنر، نهادی برآمده از حوزه علمیه قم است که به طور تخصصی به نسبت «دین و هنر» میپردازد. این مدرسه تا کنون چهار همایش ملی تحت عنوان «فقه هنر» با همکاری دیگر نهادهای دینی با دبیریِ علمی آیتالله علیدوست، برگزار کرده است.
🖋 نوشته پیشرو گزارش مجموعه مقالات «نخستین همایش فقه هنر» است که دیماه ۱۳۹۳ در شهر قم برگزار گردید. حاصل این همایش، در کتابی تحت همین عنوان، سال ۱۳۹۴ از سوی مدرسه اسلامی هنر در ۷۴۴ صفحه رقعی، به چاپ رسیده است.
🎤کتاب با گزیدهای از بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با دستاندرکاران همایش فقه هنر آغاز میشود.
📒 محتوای اثر در یک مقدمه و سه فصل تنظیم شده است: فلسفه فقه هنر، فقه هنر (موضوعات جدید) و بازپژوهیِ فقه هنر.
1️⃣ آیتالله ابوالقاسم علیدوست، در فصل نخست کتاب به تحلیل و بررسی «حکم اولیه فعل هنری و بررسی احکام متعارض عارضی آن» میپردازد.
2️⃣دومین مقاله فصل اول را آیتالله محمدجواد فاضل لنکرانی در مورد «موضوعات و ملاکت حکم، در فقه هنر»، نگاشته است.
3️⃣سومین مقاله فصل نخست، «صدور فتوا بر اساس نگاه استقلالی به جنس هنر» است که دکتر مصطفی محقق داماد آن را نگاشته است.
متن کامل گزارش کتاب🔻🔻
🌐B2n.ir/p13769
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔Eitta:@Feghehonar
🆔 web: https://isoa.ir/
🕋حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها:
⛔️ما یَصْنَعُ الصَّائِمُ بِصِیَامِهِ إِذَا لَمْ یَصُنْ لِسَانَهُ وَ سَمْعَهُ وَ بَصَرَهُ وَ جَوَارِحَه؛
روزه داری که زبان و گوش و چشم و جوارح خود را حفظ نکرده، روزه او به چه کارش خواهد آمد⁉️
📚(دعائم الاسلام ج 1 ، ص 268 )
🌹نوروز دل مومن، ماه رمضان آمد
🌹آن شوق ز جان رفته برگشته به جان آمد
🌹آریم دمی تا یاد از فصل خزان خود
🌹این ماه بهارستان هنگام خزان آمد.
🌙حلول ماه پر خیر و برکت رمضان بر شما مبارک🌙
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔Eitta:@Feghehonar
🆔 web: https://isoa.ir/
#مجله_الکترونیکی4️⃣3️⃣
🧕نظرات فقها پیرامون تشبّه به جنس مخالف در فیلم و نمایش📺
🖊حجت الاسلام دکتر صادق ابراهیمی:
امروزه، با گسترش رسانههای تصویری، این مسئله مطرح میشود که:
آیا در فیلم و هنرهای نمایشی، تشبّه به جنس مخالف جایز است یا خیر❓
💠فقیهان معاصر، در پاسخ به این پرسش اختلافنظر دارند؛ برخی، «تشّبه به جنس مخالف» را جایز می دانند، اما دسته ای دیگر قائل به حرمت هستند.
در لسان فقها، «تشبه به جنس مخالف» دارای صورتهای ذیل است:
1️⃣ تشبّه در پوشش؛
2️⃣ تشبّه در زینت و هیئت ظاهری؛
3️⃣ تشبّه در رفتار، گفتار و نقشهای اجتماعی؛
4️⃣ تشبّه در رفتار جنسی؛
🛑حکم فقهی «تشبّه به جنس مخالف در مورد فیلم و نمایش»، در چهار صورت زیر قابلدستهبندی است:
1️⃣از منظر عنوان «تشبّه به جنس مخالف»
2️⃣از منظر عنوان «إذلال به نفس»
3️⃣از منظر عنوان «لباس شهرت»
4️⃣از منظر حرمت «ترویج باطل»
هرچند تشبّه، ملازمه دائمی با صدق آن ندارد، اما در برخی موارد «تشبّه به جنس مخالف»، مصداق عنوان محرّم «ترویج باطل» و لذا حرام است؛
👈بنابراین «تشبه به جنس مخالف در فیلم و نمایش» تنها هنگامی حرام است که مصداق «إذلال نفس» یا «ترویج باطل» باشد.
متن کامل همراه فتاوا🔻🔻
🌐https://isoa.ir//?p=13334
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔Eitta:@Feghehonar
🆔 web: https://isoa.ir/
#مجله_الکترونیکی5️⃣3️⃣
📌کتابشناسی فقه رسانه
باتوجهبه ارتباط جدی میان رسانه و هنر، تفکیک این دو از یکدیگر بسیار دشوار است. اما حتی اگر چنین چیزی ممکن نیز باشد، نمیتوان منکر ارتباط وثیق و تأثیرگذاری این دو در یکدیگر گردید. به همین مناسبت، علاوه بر کتابشناسی فقه هنر، کتابشناسی فقه رسانه نیز از نگاه شما میگذرد؛ چرا که به نظر میرسد بدون بررسی منابع فقه رسانه، بحث دررابطهبا فقه هنر، ابتر خواهد ماند.
1️⃣ مجموعه گفتارهای فقه رسانه و ارتباطات، علی نهاوندی،
2️⃣فقه و رسانه در اسلام، خلیل منصوری،
3️⃣سلسله مباحثی در باره فقه رسانه، علی نهاوندی،
4️⃣موسیقی و رسانه؛ فقه موسیقی و معیارهای کاربردی، مصطفی حسینی رودباری و محمد سلیمی،
5️⃣نمایش آلات موسیقی در رسانه ملی، سید اباذر علوی،
6️⃣مبانی فقهی رسانهای جنگ نرم، علی نهاوندی،
7️⃣واکاوی سینمای دینی و نظام مسائل فقه هنر هفتم، علی نهاوندی.
متن کامل همراه شرح مختصر کتب🔻🔻
🌐https://isoa.ir//?p=13364
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔Eitta:@Feghehonar
🆔 web: https://isoa.ir/
0️⃣2️⃣ فروردین، روز هنر انقلاب اسلامی🌹
🛑پس از شهادت هنرمند متعهد و بسیجی،
شهید سید مرتضی آوینی (که تمام لحظه های عمر با برکت خود را به ویژه پس از انقلاب اسلامی، در مسیر به فعلیت رساندن ارزش ها و احکام اسلامی در قالب هنر صرف کرد و به حق در این راه خدمات ارزنده کم نظیری را در عرصه های گوناگون و گسترده هنر و اندیشه از خود به یادگار گذاشت)،
📌در روز بیستم فروردین سال 1372، با پیشنهاد شاعران، نویسندگان و هنرمندان حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی به مقام معظم رهبری، این روز به عنوان «روز هنر انقلاب اسلامی» نام گذاری شد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹عید سعید فطر بر شما مبارک 🌹
💢کانال فقه هنر
🆔Eitta:@Feghehonar
🆔 web: https://isoa.ir/
#مجله_الکترونیکی 6️⃣3️⃣
📌کتابشناسی فقه هنر
🖋محمدصادق ابراهیمی
ازآنجاکه در جهان سنّت هنر به شکل امروزی مطرح نبوده لامحاله بررسیهای فقهی نیز در باره آنها شکل نگرفته است. در جوامع امروزی اما پرداختن به مسائل هنر یک امر اجتنابناپذیر است
به همین دلیل پژوهشگران عرصه فقه هنر، آثار متعددی را در باره این موضوع تدوین و منتشر کردهاند که گزارش آنها از نگاه شما میگذرد.
1️⃣فقه هنر، مجموعه مقالات نخستین همایش ملی فقه هنر، تحت اشراف آیتالله ابوالقاسم علیدوست،
2️⃣فقه هنر، مجموعه مقالات دومین همایش ملی فقه هنر، تحت اشراف آیتالله ابوالقاسم علیدوست،
3️⃣فقه تجارت هنر هفتم (اصول، ملاکات و مسائل تجاری صنعت سینما)، علی نهاوندی،
4️⃣تحلیلی فقهی بر بازیگری، مهدی بیژنی،
5️⃣گفتارهایی در فقه فرهنگ و ارتباطات، احمدعلی قانع،
6️⃣هنر از دیدگاه فقه، دکتر ابراهیم نزهت،
7️⃣حکم فقهی مجسمهسازی و نقاشی، صدیقه چالویی،
8️⃣تصویر و مجسمهسازی در فقه شیعه، سید عباس کریمی،
9️⃣واکاوی سینمای دینی و نظام مسائل فقه هنر هفتم، علی نهاوندی،
🔟اندیشههای فقهی در عرصه هنر، زهرا گواهی،
1️⃣1️⃣رابطه اسلام و موسیقی و بازتابهای اجتماعی آن، حمیده بندرچی،
2️⃣1️⃣غنا، متن دروس خارج فقه رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای،
متن کامل همراه شرح مختصر کتب🔻🔻
🌐 https://isoa.ir//?p=13500
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔Eitta:@Feghehonar
🆔 web: https://isoa.ir/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕋أذِنَ لِلَّذِينَ يُقاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَ إِنَّ اللَّهَ عَلى نَصْرِهِمْ لَقَدِيرٌ؛
🕋به كسانى كه جنگ بر آنان تحميل گرديده، اجازه جهاد داده شده است؛ چرا كه مورد ستم قرار گرفتهاند؛ و به يقين خدا بر يارى آنها تواناست.
سوره حج/39
💠الّلهُمّ انصر الاسلام و المسلمین، وانصر جیوش المسلمین، و اخذل الکفّار والمعاندین و المنافقین🌹
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh/
#مقالات_هنری6️⃣
🛑تحلیل مضمونی نگاره معراج پیامبر (ص) منسوب به عبدالرزاق به روش آیکونولوژی
🖊سهند الهیاری (دانشجوی دکترای تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی، گروه هنر اسلامی، دانشکده هنر، دانشگاه شاهد، تهران)
🖊مرتضی افشاری و خشایار قاضی زاده ( دانشیار گروه هنر اسلامی، دانشکده هنر، دانشگاه شاهد، تهران)
⭕️چکیده
❇️یکی از آثار شاخص نگارگری ایران نگارههای خمسۀ نظامی کتابخانه بریتانیا در مکتب پسین هرات است که به نظر میرسد نگارگران معنای دیگری را در نگارهها خلق کردهاند که در حقیقت نشاندهندۀ مؤلفبودن نگارگر در ترسیم صحنههای خمسۀ نظامی در آن دوران است. از نگارههایی که نگارگر به عنوان مؤلف یک اثر معنای افزودهای را ایجاد نموده، تصویر نگاره معراج پیامبر منتسب به عبدالرزاق را میتوان نام برد که هدفمند برگزیده شده است.
🔰 نگارندگان تلاش دارند با مطالعات اسنادی به طرح این پرسش بپردازند که «چه لایههای معنایی پنهان در نگاره معراج پیامبر در نسخه خمسۀ نظامی بریتانیا وجود دارد؟ نتایج حاصل نشان میدهد که هرچند نگاره قواعد زیباییشناختی نگارگری ایرانی را رعایت کرده اما با ممزوج کردن مضامین ادبی و مذهبی و با تحلیلی ناب دربارۀ امامان شیعی نوع نگرش خود و اوضاع حاکم بر جامعه را جهت دستیابی به تفکرات تشیع و تصوف مصور نموده است و در این نگاره بهوضوح شاهد نشاندادن مضامین افزوده توسط نقاش در ارتباط با عرفان، صوفیگری و همچنین اعتقاد به شیعه دوازده امامی هستیم.
🌐www.sysislamicartjournal.ir/article_174354.html
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh/
#مجله_الکترونیکی 7️⃣3️⃣
🛑نظرات فقها در مورداستفاده زنان از کلاهگیس در معرض دید مردان.
🖋محمدصادق ابراهیمی/
💠برخی از فقها گفتهاند اگر موی وصل شده از موی زن اجنبیه دیگری باشد پوشاندن آن، واجب و نگاهکردن به آن حرام است،
💠امّا اگر از موی مرد یا موی حیوان یا الیاف مصنوعی باشد حرام نیست. به قائل این سخن دست نیافتم امّا در کتابهای مختلف فقهی مطرح و در بیشتر موارد، مورد انکار قرار گرفته است.
❇️با تتبع در فتاوای فقها چنین استفاده میشود که ایشان نسبت به استفاده از کلاهگیس برای زن مسلمان در برابر نامحرم، اختلافنظر دارند؛
❇️با این تفاوت که برخی از فقها بهصورت مطلق گفتهاند کلاهگیس، زینت بوده و لذا حرام است و برخی دیگر فرمودهاند اگر زینت باشد حرام است. البته برخی از فقها نیز گفتهاند که کلاهگیس، زینت ظاهری است و لذا استفاده از آن حرام نیست.
💢امام خمینی (ره) وجوب پوشاندن موی وصل شده و نیز کلاهگیس و زیور را احتیاطی میداند.
⛔️آیتالله مکارم شیرازی معتقد است اگر مصداق زینت باطنی باشد، پوشاندش واجب است.
توضیحات و سایر فتاوا🔻🔻
🌐 https://isoa.ir//?p=13508
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh/
#مجله_الکترونیکی 8️⃣3️⃣
📌نظرات فقها در مورد تفاوت بین پخش زنده و غیرزنده در احکام نگاه👀
📌یکی از مسائلی که مکلفان، در دنیای کنونی به آن مبتلا هستند، حکم نگاهکردن به تصاویر نامحرم در رسانهها است.
❇️نتیجهای که از خلال جستجو در آثار فقهای معاصر به دست آوردیم، حاکی از آن است که سه دیدگاه کلی در میان فقها وجود دارد:
1️⃣نگاه به تصاویر پخش زنده، تفاوت ماهوی با نگاه به تصاویر غیرزنده نداشته و لذا حکمشان نیز یکساناند.
🛑این دیدگاه، به دو گرایش عمده قابل تقسیم است:
➖ الف) حکم نگاه به فیلم اعم از پخش زنده و غیرزنده، حکم نگاه به شخص را ندارد، بلکه در حکم نگاه به عکس است؛ لذا بدون قصد لذت، اشکالی ندارد.
➖ ب) حکم نگاه به فیلم، اعم از پخش زنده و غیرزنده، درصورتیکه صاحب تصویر برای بیننده ناشناس و یا فردی لااُبالی باشد، حکم نگاه به عکس را دارد؛ یعنی بدون قصد لذت، جایز است، اما درصورتیکه آشنا باشد، حکم نگاهکردن به خود شخص را دارد.
2️⃣تصاویر غیرزنده، احکام عکس و تصاویر زنده، احکام شخص را دارد. طرفداران این دیدگاه، حکم نگاه به فیلم غیرزنده را با حکم نگاه به عکس، یکسان میدانند اما میگویند: نگاه به فیلم پخش زنده، حکمِ نگاه به شخصِ صاحب تصویر را دارد.
3️⃣تصاویر غیرزنده، احکام عکس و تصاویر زنده، بنابر احتیاط واجب، احکام شخص را دارد؛ بنابراین مردان نمیتوانند احتیاطاً به جز وجه و کفین زنان نامحرم با لحاظ عدم خوف فتنه و فساد، نگاه کنند.
توضیحات و فتاوا🔻🔻
🌐 https://isoa.ir//?p=13512
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh/
🔻 ضعف جدی جریانات حوزوی و علوم انسانی اسلامی در به تصویر کشیدن اندیشه شان
🔸دکتر معینیپور معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی در اولین جلسه از سلسله نشست های سینما اندیشه گفت: اصحاب اندیشه و علم در حوزه فرهنگی باید به زبان عوام و تولید تصویر از اندیشه هایشان توجه کرده و ارائه آنها را یاد بگیرند که یکی از ضعف های جدی جریانات حوزوی و علوم انسانی اسلامی در ایران است که بلد نیستند اندیشه شان را به تصویر بکشند.
🔹بيشتر:
https://eshragh.ir/p=16359
💡#اشراق_نیوز | معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی:
🆔 @eshragh_news
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕋 شهادت امام جعفر صادق علیه السلام بر شیعیان و محبین آن حضرت تسلیت باد.
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh/
#مجله_الکترونیکی 9️⃣3️⃣
📌نمایشگری یا نمایاندن؛ مسئله این است!
🔰فقه هنر، ازآنجاکه تاکنون بهمثابه یک باب فقهی، کمتر مورد گفتگو قرار گرفته است لذا سرفصلها و عناوین ابواب آن نیز ناشناخته است.
🔰اما نمایش، عبارتی دوپهلو است. از سویی، میتوان مراد از آن را «در معرض مشاهده قراردادن» انگاشت ...از سویی دیگر اما میتوان نمایش را به معنای «هنرهای نمایشی» در نظر گرفت...
❇️مجله «فقه نمایش» تلاش دارد تا جستارهایی در این سرفصل مشترک از «فقه هنر» و «فقه رسانه» را عرضه بدارد،...
در این مجله، ابتدا به چیستی و گستره فقه نمایش پرداختیم.
پس از آن، چالشهای فقه نمایش را مورد بررسی قرار دادیم.
🛑مجله «فقه نمایش» در ادامه به واکاوی پنج مسئله از مسائل فقه نمایش میپردازد:
1️⃣«نمایش برهنه و نیمهبرهنه مردان در رسانه».
2️⃣«تشبه به جنس مخالف در فیلم و نمایش»
3️⃣«نمایش بانوان بدحجاب یا بیحجاب ایران و غیرایرانی»
4️⃣«استفاده زنان از کلاهگیس در معرض دید مردان»
5️⃣«تفاوت بین پخش زنده و غیرزنده در احکام نگاه»
متن کامل یادداشت🔻🔻
🌐https://isoa.ir//?p=13541
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh/
🔰نقش صدقه در طهارت نفس:
خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَكِّيهِمْ بِهَا
سوره توبه، آیه ۱۰۳
🔵خداوند به رسولش فرمود:
از اموال مؤمنین صدقه ای بگیر تا آنها را پاک کنی.
⛔️پیداست کسی که انفاقات مالی خود را نمی پردازد ناپاک است و فرد ناپاک از دریافت معارف قرآن به دور است. صدقه نفس انسان را از بخل پاک میکند.
📚آیت الله جوادی آملی، تفسیر سوره بقره جلسه ۱۴
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh/