eitaa logo
مدرسه اسلامی هنر
106 دنبال‌کننده
264 عکس
32 ویدیو
0 فایل
کانال اخبار و اطلاع رسانی #مدرسه_اسلامی_هنر
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از مدرسه فقه هنر
️⃣3️⃣ 📺نظرات فقها در مورد نمایش بدن برهنه و نیمه‌برهنه مردان در رسانه🧍‍♂️ 🖋محمدصادق ابراهیمی 🛑پرسش این است که نمایش (و نه نگاه‌کردن) بدن نیمه‌برهنه مردان، در رسانه‌های تصویری و عمومی از نظر فقهی چه حکمی دارد❓ 🔰در مورد نگاه مستقیم و نه به‌واسطه رسانه، نسبت به بدن نیمه‌برهنه مردان، باتوجه‌به بیننده و صاحب نگاه، حکم آن، متفاوت می‌شود. ✳️مثلاً اگر نگاه‌کننده مرد باشد، طبق فتوای مشهور فقها، نگاه مردان به تمام بدن مردان به‌استثنای عورتین جایز است، با این شرط که قصد لذت و ریبه در کار نباشد. ⛔️اما اگر نگاه‌کننده زن باشد، طبق فتوای مشهور، نگاه‌کردن زنان به بدن مردان نامحرم حرام است مگر آن قسمت‌های که به طور معمول مردان نمی‌پوشانند. ✅در مورد نگاه‌کردن غیرمستقیم یا نگاه‌کردن رسانه‌ای، قضیه کمی متفاوت‌تر است. 🛑طبق فتاوای مشهور، نگاه‌کردن زنان به تصاویر مردان درصورتی‌که با انگیزش شهوانی نباشد بلااشکال است. نگاه‌کردن به فیلم، اگر پخش زنده باشد حکم نگاه‌کردن به بدن را دارد و اگر پخش مستقیم نباشد حکم تصویر و عکس را دارد. 💢 به باور برخی فقهای معاصر، نمایش فیلم اگر به‌صورت پخش مستقیم باشد، نگاه‌کردن به آن، در حکم نگاه‌کردن به انسان زنده است، اما اگر به طور غیرمستقیم پخش شود حکم عکس را دارد 📚(امام خمینی، احکام بانوان، ص ۳۲). 🔰متن کامل همراه فتاوا🔻🔻 🌐B2n.ir/d36533 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔Eitta:@Feghehonar 🆔 web: https://isoa.ir/
🔎 🏴 وفات عقیله ی بنی هاشم حضرت زینب کبری سلام الله علیها تسلیت باد 🆔 @isoa_ir
🎬 مستند الکافی، پرتره ای از یک کتاب 🔹مصاحبه با مسعود طاهری، کارگردان مستند "الکافی" به بهانه مراسم اکران این مستند در سالن سینما آیه 👇👇👇 🌐 https://isoa.ir//?p=13369 🆔 @isoa_ir
هدایت شده از مدرسه فقه هنر
گزارش اجمالی دهمین ️⃣1️⃣ 📌عنوان مقاله: «الگوریتم برون رفت از تزاحم حقوق هنری» 🎤ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر محمد عشایری منفرد (عضو هیئت علمی جامعه المصطفی) 🖋ناقد: حجت الاسلام دکتر محمدعلی حیدری (عضو هیئت علمی حوزه علمیه مشکات) دبیر علمی جلسه: نواب حضرتی (کارشناس فقه هنر) 🔰آقای دکتر محمد عشایری منفرد مقاله خود را به طور خلاصه در چند محور ارائه کردند: 1️⃣ارکان حقوقی هنر که چهار مورد دارد، خالقان آثار هنری، 2️⃣شاغلان عرصه هنر، کاربران آثار هنری و حکومت. 3️⃣سپس به شروط تزاحم حقوق اشاره کردند و سه مورد تزاحم نما هم معرفی شد: اسباب حقوق، غفلت از حق ساقط شده و تزاحم بدوی. 4️⃣در ادامه به راهکارهای برون رفت از تظاهم حقوق اشاره کردند مانند قانون اهم و مهم یا تعدی حق . 🛑جناب حجت الاسلام محمدعلی حیدری ضمن تشکر از موضوع و متن مقاله به چند نکته اشاره کردند: 1️⃣در مطلع مقاله اشاره به فقه کاربردی و هنجاری شد مانند اخلاق که برای حل مسائل عینی به فقه کاربردی نیازمند هستیم که اشاره خوبی هست. 2️⃣چون به منشأ حقوق اشاره نشده تقسیم تزاحم و تزاحم نما مشخص نخواهد شد رفع تزاحم‌ها هم امکان نخواهد داشت مثلاً حق برخورداری از استفاده کنندگان چنین حقی را بنده نتوانستم پیدا کنم. 3️⃣ تقسیم حقوق به حق الله و حق الناس هم مشکلی را حل نخواهد کرد. متن کامل این جلسه🔻🔻 🌐B2n.ir/n43211 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔Eitta:@Feghehonar 🆔 web: https://isoa.ir/
🔸برگزاری نکوداشت "مثل تیشه در بیستون" استاد ژرفا 🔹آیین نکوداشت‌ "مثل تیشه در بیستون" استاد سید ابوالقاسم حسینی ژرفا در شب میلاد امیرمؤمنان علی (ع) در سالن شیخ طوسی ساختمان ستادی دفتر تبلیغات اسلامی قم برگزار شد. 👇👇👇 🌐 https://isoa.ir//?p=13376 🆔 @isoa_ir
🇮🇷 ۱۲ بهمن سالروز ورود امام خمینی (ره) به میهن اسلامی ایران و آغاز دهه مبارک فجر بر فجرآفرینان مبارک باد 🆔 @isoa_ir
هدایت شده از مدرسه فقه هنر
️⃣3️⃣ 🛑بدون نظر به مقاصد شارع، نمی‌توان حکم پوشش را به‌درستی بیان کرد⛔️ 🖋حجت‌الاسلام‌ و المسلمین باستانی استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم: 📌با صرف اعتبارات شرعی نمی‌توان احکام کارآمدی در حوزه پوشش صادر کرد، بلکه باید علاوه بر اعتبارات شرعی، به مقاصد و حکمت‌های احکام نیز توجه نمود. ◀️ حکم پوشش واجب بدن برای مردان چیست❓ ✅اگر در رساله‌های علمی و عملی فقه گفته می‌شود پوشش عورتین واجب است، این بدان معنا نیست که أحیانا پوشش بیشتر از آن، در قالب عناوین دیگری واجب نیست. ❇️همچنین است جریان اصالةالبرائة در پوشش فراتر از عورتین؛ چرا که معنای جریان آن، تنها برائت نسبت به اعتبار مخصوصِ عنوان پوشش است و نظری به حکم سایر عناوینی ندارد که أحیانا بر پوشش انطباق می‌یابند. 📌آیا در احکام نمایش بدن مردان، بین پخش زنده و غیرزنده آن تفاوتی می‌کند؟ در صورت مثبت‌بودن پاسخ، دلیل این تفاوت چیست❓ ✅ به نظر می‌رسد تفاوتی میان پخش زنده و غیرزنده وجود ندارد؛ چون تفاوت ماهوی ندارند و هر دو مشمول عناوینی محرم خواهند شد. 🔰متن کامل همراه فتاوا🔻🔻 🌐 B2n.ir/g15895 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔Eitta:@Feghehonar 🆔 web: https://isoa.ir/
◾️غروب هفتمین خورشید آسمان ولایت و امامت امام موسی کاظم (ع) تسلیت باد 🆔 @isoa_ir
🌷 عید مبعث آغاز راه رستگاری و طلوع تابنده مهر هدایت و عدالت بر تمامی عاشقان مبارک باد 🆔 @isoa_ir
هدایت شده از مدرسه فقه هنر
🕋امیرالمؤمنین سلام‌الله‌علیه می‌فرماید: 🌹آن ‌‌وقتی که پیغمبر مبعوث شد و خدای متعال نبیّ اکرم(ص) را مبعوث به رسالت کرد، دنیا تاریک بود؛ «وَ الدُّنیا کاسِفَةُ النّورِ ظاهِرَةُ الغُرور»؛ 🌹جهان بشریّت در تاریکی بود، مشحون و سرشار از غرور بود. غرور یعنی فریب نفْس؛ انسان خودش را در یک وضعی تصوّر کند و توهّم کند، و در واقع این‌‌جور نباشد؛ دنیا در یک ‌چنین وضعی بود. 🕋 قرآن هم فلسفه‌ی وحی الهی را این قرار می‌دهد: «لِیُخرِجَکُم مِنَ الظُّلُماتِ اِلَى النُّور»؛ بشریّت را از ظلمات خارج کند، وارد نور کند. مقام معظم رهبری مدظله العالی 🌹عید مبعث بر شما مبارک 🌹 صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔Eitta:@Feghehonar 🆔 web: https://isoa.ir/
🔹چهارمین همایش ملی فقه هنر 🔻زمان: ۲۵ و ۲۶ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ 🔸مکان: مشهد، حرم مطهر رضوی، ضلع شرقی، دور برگردان شیخ طبرسی، ساختمان سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، تالار شیخ طبرسی 🆔 @isoa_ir
سه نور آمد به عالم پر ز احساس معطر هر سه از عطر گل یاس سه نور تابناک آسمانی حسین بن علی، سجّاد و عبّاس 🌷ولادت سه اختر تابناک، امام حسین (ع)، حضرت ابوالفضل العبّاس (ع) و امام سجّاد (ع) را تبریک عرض می‌نماییم. 🆔 @isoa_ir
هدایت شده از مدرسه فقه هنر
🎤 اغاز چهارمین همایش ملی فقه هنر ۲۵بهمن ماه ۱۴۰۲ 🛑چهارمین همایش ملی فقه هنر با محوریت فقه هنر و حکمرانی در محل بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی در مشهد مقدس آغاز به کار کرد. ✳️ این همایش دو روزه در ۶ محور «فقه هنر، سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری»، «فقه هنر، حمایت از هنر اسلامی و مقابله با انحرافات»، «فقه هنر، نظارت بر اجرای قوانین و سیاست‌ها»، «فقه هنر و حاکمان»، «حکمرانی در هنر و فتاوای فقهی» و «رسانه ملی و حکمرانی در عرصه هنر» برگزار می‌شود. 💢۴۰ عنوان چکیده مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده که ۳۹ عنوان توسط دبیرخانه همایش تایید و در آیین اختتامیه این رویداد که ۲۶ بهمن ماه برگزار می‌شود از کتاب چکیده مقالات همایش، رونمایی خواهد شد. 🔰 معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر در برگزاری چهارمین همایش فقه هنر با مدرسه فقه هنر مشارکت دارند. 💢کانال فقه هنر 🆔Eitta:@Feghehonar 🆔 web: https://isoa.ir/
🟢 اندیشکده مدرسه‌اسلامی‌هنر با همکاری دبیرخانه کنگره مکتب هنر رضوی برگزار می‌کند 🎓 کرسی علمی‌ترویجی «تبیین سلسله مفاهیم مبادی، مبانی، ارکان و اجزاء مکتب هنر رضوی در تفسیر توحیدی حدیث سلسله‌الذهب» ❇️ ارائه‌دهنده: دکتر رضا کرمی استادیار دانشگاه پیام نور ❇️ ناقد: دکتر علی نجات‌بخش اصفهانی دانشیار و معاون پژوهش مرکز تمدن اسلامی ❇️ دبیر علمی: سیدمحمدصادق آتش‌زر دانشجوی دکتری فلسفه تطبیقی دانشگاه قم 🕛 شنبه، ۲۸ بهمن ۱۴۰۲، ساعت ۱۰:۰۰ 📍سی متری هنرستان نبش کوچه بیستم، مدرسه اسلامی هنر، سالن جلسات 📌 حضور برای علاقه‌مندان آزاد است 📌 لینک ورود به جلسه: ISOA.IR/WEBINAR 🆔 @isoa_ir
هدایت شده از مدرسه فقه هنر
🛑گزارش کامل چهارمین همایش ملی فقه هنر: در مراسم افتتاحیه ضمن پخش خلاصه سخنان رهبر معظم انقلاب درباره همایش فقه هنر، استاد ابوالقاسم علیدوست، استاد حمید درایتی، آیت‌ﷲ سیدمجتبی نورمفیدی و دیگر اساتید مدعو به سخنرانی پرداختند و آیت‌ﷲ علم‌الهدی، آیت الله علی اکبر رشاد و دکتر محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سخنران پایانی این همایش بودند. 🔰اسامیاساتید سخنران در کمیسیون‌های تخصصی این همایش. 💠بیان بخشی از سخنان: 1️⃣آیت‌ﷲ ابوالقاسم علیدوست دبیر علمی همایش. 2️⃣استاد حمید درایتی استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه مشهد. 3️⃣آیت‌ﷲ سید مجتبی نورمفیدی رئیس پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر. 4️⃣حجت‌الاسلام مصطفی دری، مدیر مدرسه فقه هنر. 5️⃣آیت‌ﷲ سیداحمد علم‌الهدی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی. 6️⃣دکتر محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی. 📕 بخش پایانی این مراسم نیز با رونمایی از کتاب چکیده مقالات چهارمین همایش ملی فقه هنر با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مدیران ارشد فرهنگی و هنری کشور همراه بود. متن گزارش کامل🔻🔻 🌐B2n.ir/z09033 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔Eitta:@Feghehonar 🆔 web: https://isoa.ir/
🔸برگزاری کرسی علمی‌ترویجی «تبیین سلسله مفاهیم مبادی، مبانی، ارکان و اجزاء مکتب هنر رضوی در تفسیر توحیدی حدیث سلسله‌الذهب» 🔹سومین «کرسی علمی‌ترویجی» با عنوان «تبیین سلسله مفاهیم مبادی، مبانی، ارکان و اجزاء مکتب هنر رضوی در تفسیر توحیدی حدیث سلسله‌الذهب»، از سلسله نشست‌های مکتب هنر رضوی از سوی اندیشکده مدرسه اسلامی هنر با همکاری دبیرخانه کنگره بین المللی «مکتب هنر رضوی» برگزار شد. https://isoa.ir//?p=13486 🆔 @isoa_ir
🟢 اندیشکده مدرسه‌اسلامی‌هنر با همکاری دبیرخانه کنگره مکتب هنر رضوی برگزار می‌کند 🎓 کرسی علمی‌ترویجی «مقرنس، بزرگترین تجربه بشری برای استفاده از نور در هنرهای تجسمی، مطالعه موردی ورودی صحن مبارک رضوی》 ❇️ ارائه‌دهنده: دکتر ناهید جعفری دهکردی دکترای پژوهش هنر از دانشگاه هنر اصفهان ❇️ ناقد: دکتر فرانک کبیری استادیار دانشگاه شهرکرد ❇️ دبیر علمی: سیدمحمدصادق آتش‌زر دانشجوی دکتری فلسفه تطبیقی دانشگاه قم 🕛 شنبه، ۵ اسفند ۱۴۰۲، ساعت ۱۵.۳۰ 📍سی متری هنرستان نبش کوچه بیستم، مدرسه اسلامی هنر، سالن جلسات 📌 حضور برای علاقه‌مندان آزاد است 📌 لینک ورود به جلسه: 🌐 ISOA.IR/WEBINAR 🆔 @isoa_ir
با سلام خدمت مخاطبان گرامی؛ با توجه به مشکلی که برای ارائه دهنده پیش آمده است، برنامه امروز کنسل می‌باشد. 🆔 @Isoa_ir
یوسف گمگشته بازآید به کنعان غم مخور کلبه احزان شود روزی گلستان غم مخور 🌷میلاد با سعادت منجی عالم بشریت حضرت ولیعصر، امام زمان (عج) بر عموم شیعیان جهان مبارک باد 🆔 @Isoa_ir
هدایت شده از مدرسه فقه هنر
2️⃣3️⃣ ⛔️نمی‌توان حکم به حرمت تشبه زن و مرد به یکدیگر داد.🧕 📺در برخی از آثار نمایشی، به‌خاطر اقتضائات فیلمنامه یا امور دیگر، بازیگران زن در نقش مرد یا بالعکس، بازیگران مرد در نقش زن قرار می‌گیرند. 📌آیا این کار، باتوجه‌به ادله‌ای که از تشبه مردان به زنان و زنان به مردان نهی کرده است مشروع است❓ 🎤استاد محمد باقری شاهرودی: مراد از تشبّه روایت، این است که نباید هیچ یک از زن و مرد، به زیّ دیگری آراسته شوند مثل هنرمندان و مطرب‌ها در زمانه کنونی؛ مضاف بر اینکه روایت با کراهت مناسبت بیشتری دارد چون کشیده‌شدن لباس بر زمین، یکی از محرمات نیست. ⬅️علاوه‌برآن، اصولاً چه اشکالی دارد مردی در تعزیه امام حسین علیه‌السلام، لباس زن را بپوشد و نقش حضرت زینب (سلام‌الله علیها) را اجرا کند❓ 🔰چنین کاری قطعاً جایز و بلکه به‌خاطر اطلاقات استحباب تعزیه و جزع برای اباعبدالله الحسین (علیه‌السلام)، مستحب هم خواهد بود. 💢آیا تشبّه زنان یا مردان به جنس مخالف، حرام است؟ دلیل آن چیست❓ ❇️منظور از تشبّه به جنس مخالف؛ یعنی مردان، لباس مختص به زنان و زنان، لباس مختص به مردان را بپوشند. البته باید توجه داشت که این لباس مختص، ملاک و معیار تعریف شده‌ای ندارد بلکه تعریف و حدود آن، بر حسب عرف اقوام و ملت‌های مختلف، متفاوت بوده و در هر جامعه‌ای، تابع عرف همان جامعه است. 💢آیا می‌توان گفت حکم حرمت تشبّه، باتوجه‌به اقتضائات جامعه زن‌ستیز عرب جاهلیت بوده است و در زمان فعلی قابل التزام نیست❓ متن کامل گفتگو و پاسخ سوالات 🔻🔻 🌐B2n.ir/p34192 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔Eitta:@Feghehonar 🆔 web: https://isoa.ir/
🔻در داستان چقدر باید به توصیفات و جزئیات پرداخت؟ این اصل کلی را باید بدانیم که «همۀ عناصر داستان باید در خدمت کلیت روایت باشند.» پس من در داستان، به جزئیات به مقداری که «نیاز» دارم باید بپردازم. هر داستان اتمسفری دارد که باید به خواننده منتقل شود. پس باید ببینم بیان این جزئیات در روایت من تأثیری دارد یا خیر! تأثیر یعنی چه؟ یعنی اینکه آیا این توصیف، در خدمت انتقال اتمسفر روایت به مخاطب هست یا نه. چرا که جزئیات باید بتواند شخصیت و جغرافیا را بسازد. بنابراین هر آنچه در داستان بیان می‌شود باید کاری انجام دهد. اطلاعات بی‌هدف در داستان جایی ندارد. 🔺برشی از کارگاه «نویسندگی خلاق» استاد سیداحمد بطحایی مدرسه اسلامی هنر ... @isoapr