هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔶 خروش قم در حمایت از مرجعیت و مقام منیع ولایت
♻️ به منظور دفاع از کیان اسلام و ارزشهای الهی، مرجعیت و به ویژه مقام منیع ولایت، در پاسخ به اهانت نشریه هتاک فرانسوی و با توجه به آزردگی خاطر شدید آزادگان جهان، مطالبه و خیزش امت اسلامی و مردم شریف قم و بر اساس مصوبه و فراخوان جامعه مدرسین، شورای عالی حوزههای علمیه و مشارکت نهادهای عالی حوزهای و تشکل های مردمی و سایر مراکز فرهنگیِ ملی، بینالمللی و مردم نهاد، تجمع پرشور مردمی، ایمانی و انقلابی فردا یکشنبه مورخ ۱۴۰۱/۱۰/۱۸ ساعت ده صبح در صحن آستانهی مقدسهی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، برگزار میگردد.
♻️ لازم به ذکر است که بدین منظور دروس حوزههای علمیه از ساعت ده صبح فردا تعطیل خواهد بود.
@HawzahNews | خبرگزاریحوزه
🔸 نشست علمی «راهبردها و راهکارهای دستیابی به مشارکت سیاسی فعال در حکمرانی اسلامی»
🔻 در راستای برگزاری همایش ملی حکمرانی اسلامی
🔰توسط گروه سیاست پژوهشگاه با همکاری گروه سیاست مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه برگزار می شود:
🎙 با حضور:
#سیدسجاد_ایزدهی
#شریف_لک_زایی
#محمد_ملک_زاده
⏰ چهارشنبه 21 دی ماه/ ساعت 10
🏢 قم، سالن فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📡 حضور مجازی از طریق:
🌐 skyroom.online/ch/iict/nezamha
🔍 مشروح خبر👇
🌐 iict.ac.ir/hokmrani-18
#کرسی
#حکمرانی_اسلامی
🆔 @izdehi
فقه روابط بین الملل استادایزدهی 14011018.mp3
32.7M
🔊 #بشنوید
💠 #خارج_فقه_سیاسی - جلسه چهل و هشتم، سال تحصیلی 1402-1401
💢 استاد ایزدهی
💠💠💠💠💠
🔹موضوع :
▫️روایات باب جهاد
▫️نامه امام باقر به حاکم اموی
▫️شکایت از رویکرد جهادی خلفا
▫️تقیه ای بودن عبارات امام
▫️عدم التزام به محتوای روایت
📆 تاریخ جلسه : 1401/10/18
#استاد_ایزدهی
#خارج_فقه_سیاسی
#فقه_روابط_بین_الملل
#صوت_درس
#جهاد
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد ایزدهی
🆔 @izdehi
فقه روابط بین الملل استادایزدهی 14011019.mp3
22.83M
🔊 #بشنوید
💠 #خارج_فقه_سیاسی - جلسه چهل و نهم، سال تحصیلی 1402-1401
💢 استاد ایزدهی
💠💠💠💠💠
🔹موضوع :
▫️روایات باب جهاد
▫️خطبه 27 نهج البلاغه
▫️فلسفه جهاد
▫️الزامات روایت راجع به جنگ با کفار
📆 تاریخ جلسه : 1401/10/19
#استاد_ایزدهی
#خارج_فقه_سیاسی
#فقه_روابط_بین_الملل
#صوت_درس
#جهاد
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد ایزدهی
🆔 @izdehi
🔰 فقه حکومتی بدون روششناسی فقهی شکل نمیگیرد
✔️ حجتالاسلام سید سجاد ایزدهی
▪️هر چه جامعه متحولتر میشود فقه هم کاملتر میشود
همانطور که دانش در قدرت تأثیرگذار است قدرت هم در دانش تأثیرگذار است بنابراین همانطور که فقه در جامعه تأثیر دارد و برنامه دارد هر چه جامعه متحول تر میشود فقه هم متحول تر و کامل تر میشود.
در دنیای امروز حجم اطلاعات و پیشرفت علم زیاد شده است. فقه از قدیم نیازهای فردی را جواب میداد ولی امروزه در بستر نظامی قرار داریم که سؤالهای فردی، اجتماعی و حکومتی را از فقه دارد و جدای از بحث افتاء، سؤالهایی به فقه اضافه شده که پاسخ به آنها بازنگری در فقه را طلب میکند.
اگر نظام اسلامی به وجود نمیآمد شاید فقه نسبت به برخی سؤالها فکر هم نمیکرد. امروز نه فقط پاسخ به این سؤالات را وظیفه خود میدانیم بلکه اگر به آن نپردازیم در خلأ قرار میگیریم و باید این نیاز را از فلسفه غرب بگیریم؛ لذا امروزه ضرورتی برای پاسخگویی فقه به سؤالاتی در همه عرصههای زندگی از جمله اقتصاد، فرهنگ، سیاست و نظام خانواده وجود دارد.
در انقلاب اسلامی فقه نرم افزار اداره جامعه فرض شده است. حکومت این مجال را به فقه سیاسی داده است که نرم افزار اداره جامعه را ارائه کند و بر اساس مبانی حداکثری دینی قوانینی را تولید کند که هم مبتنی بر دین باشد و هم نیازهای جامعه را بر طرف کند.
اگر امروز فقه حکومتی داریم در قبل از انقلاب صحبت از حکومت گریزی فقه مطرح بود و در رابطه دین و سیاست ما در مرحله مقدماتی بودیم و هنجار این بود که دین را با سیاست چه کار و اگر طلبهای وارد سیاست میشد طلبهای غیر عالم و غیر وجیه محسوب میشد.
در این ۴۰ سال نه فقط رابطه دین و سایست بلکه رابطه فقه و سیاست تقویت شد و ما گامهای زیادی را برای رفتار سازی سیاسی برداشته ایم و همچنان گامهایی را برای جلو رفتن داریم و برای رسیدن به رویکرد تمدنی فاصله زیادی داریم.
▪️وضعیت فقه سیاسی در قبل و بعد از انقلاب
توسعه مسائل فقهی، بخشی از توسعه فقه است و اگر در قبل از انقلاب فقه ما به قضا، امور حسبه، امر به معروف، جهاد، مرابطه، هدنه، صلح و این موارد ختم میشد امروز بحثهای زیادی مانند تفکیک قوا، پارلمان، تقنین، بحثهای امنیتی، جاسوسی، قدرت نرم، ماهیت قدرت، پاسخگویی حاکمان و کارگزاران، پارادوکس انتصاب و انتخاب، عدالت، مصلحت، آزادی و حقوق مردم وارد فقه ما شده و باید مسائل نظام را پوشش دهد.
امروزه در مورد جمهوری اسلامی و مردم سالاری دینی نظریههای جدی ارائه شده است و خرده نظریاتی در مورد امنیت، نظارت و کارآمدی هم در فقه سیاسی تولید شده است.
امروز مباحثی در فقه مطرح میشود که فقه قدیم به حد و مرزهای اینها هم نزدیک نشده بود و اگر ما بخواهیم فقه حکومتی را وارد این بحث کنیم دریای وسیعی باز میشود که ما باید همه مسائل را باز بینی کنیم.
امروزه سطح انتظار ما از فقه بسیار توسعه پیدا کرده است. اگر قدیم از فقه در حد افتاء و استفتاء در زمینه احکام فردی انتظار داشتیم امروزه آن یک بخش بسیار جزئی از فقه است و جامعه احکام مستقلی را اقتضاء میکند که عبارت از اداره مطلوب شهروندان اعم از مسلمان و کافر، مواجهه مثبت و منفی با نظام بین الملل و ارائه چشم انداز مطلوب برای آینده است.
▪️فقه ما از حالت انفعالی به حالت فعال تغییر کرده است
امروزه فقه ما از حالت انفعالی به حالت فعال تغییر کرده است. امروزه بحث ما نظریه پردازی است و نظریه مردم سالاری دینی و خرده نظریههایی مانند آزادی و نظارت که ذیل نظریه کلان نظام سیاسی اسلام شکل میگیرد سطح انتظار ما را از فقه بالا برده است.
به کار گیری روشهای پژوهش متناسب با فقه حکومتی امری ضروری است و فقه حکومتی بدون روش شناسی فقهی شکل نمیگیرد و در گذشته اتفاقات خوبی در این زمینه افتاده و از جایگاه عقل، عرف و بنای عقلا علاوه بر منابع فقهی به عنوان روش استفاده شده و بحث زمان، مکان، مصلحت و حکم حکومتی در فقه ما وارد شده است زیرا فقه حکومتی، اصول فقه حکومتی را میطلبد و این اتفاق در حال افتادن و شکل گرفتن است.
فقه سیاسی بحث پاسخگویی به مسائل فردی نیست. امروزه فقه ما از بساطت و سادگی بیرون آمده است و تبدیل به نظامی شده که عبادات و اقتصاد و سیاست و حقوقش با هم در یک راستا قرار گرفته و به تناسب این تحول، در حوزههای علمیه که کسی مثل امام خمینی(ره) استثناء بود امروزه مسائل سیاسی درسهای رایج حوزه علمیه شده است و در گرایشهای فقه سیاسی و فقه حکومتی از مباحث کلامی و فلسفه فقه سیاسی و مسائل بنیادی جامعه بحث میکنند و کتابها، مقالات و پایان نامههای زیادی در این زمنیه نوشته شده است.
ما اگر در بحث ولایت فقیه در گذشته یک نظریه داشتیم امروزه نظریت مختلفی مطرح شده است و درک واضحی از نظام سیاسی و اداره این نظام به وجود آمده است و ما دیگر در آینده نمیتوانیم حرف تکراری بزنیم و گریزی از مباحث فقه تمدنی نخواهیم داشت و این از برکات امام خمینی(ره) وانقلاب اسلامی است.
▪️فقه باید به اداره جهان فکر کند
فقه ما در مرحله بلوغ است. فقه باید به این مرحله برسد که به اداره جهان فکر کند و برای این که این اتفاق بیفتد باید به مباحث فقه مقارن بپردازیم که میتواند عمق، حجیت و کارآمدی فقه را به دنبال داشته باشد.
▪️تحول عمیقی در زمینه فقه سیاسی شاهد خواهیم بود
اصولا تحول خواهی به این نیست که نظر فقها از حکومت گریزی به حکومت محوری تغییر کند بلکه تحول خواهی یک فرایند است که به قرنها زمان نیاز دارد و ما تحول عمیقی را در دهه آینده در زمینه فقه سیاسی شاهد خواهیم بود.
اهل سنت در فقه سیاسی به خاطر این که حکومت داشتهاند از ما جلوتر هستند. ما امروز بعد از انقلاب در مباحث فقه سیاسی به اندازهای رشد کرده ایم که میتوانیم تنه به تنه اهل سنت نظریه بدهیم و مباحث فقهی را مطرح کنیم.
از حیث عمل حوزهها و دانشگاههای ما نتوانستهاند با نظام مچ شوند، حتی در علوم تجربی هم میان عمل و نظر فاصله داریم و در علوم انسانی که وضعیت بدتر است ولی فقه سیاسی از این جهت بیشتر درگیر است که ما فرض کردیم که نرم افزار اداره جامعه است و بیشتر در گیر هستیم.
▪️نمیشود گفت که حوزه علمیه سکولار شده است
نمیشود به این سادگی گفت که حوزه سکولار شده است و با حاکمیت و حکومت فاصله گرفته است،. مشکل از حوزه که فاعل است نیست بلکه مشکل از نظام به عنوان قابل است که از حوزه برای تهیه نرم افزار اداره جامعه کمک نمیگیرد بنابراین نمیشود گفت که حوزه سکولار شده است و از حکومت فاصله گرفته است.
فرایند تبدیل فقه به قانون باید ریل گذاری شود که مثلا اگر شورای فقهی حوزه چیزی گفت این تبدیل به قانون و لازم الاجرا شود و اگر چنین اتفاقی نیفتد حوزه کار خود را میکند و نظام هم کار خود را میکند.
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد ایزدهی
🆔 @izdehi
🔰 فقه حکومتی بدون روششناسی فقهی شکل نمیگیرد
✔️ حجتالاسلام سید سجاد ایزدهی
🔘 لینک مطلب:
▫️بخش اول: https://eitaa.com/izdehi/311
▫️بخش دوم: https://eitaa.com/izdehi/312
#فقه_حکومتی
#روش_شناسی_فقه
#انقلاب_اسلامی
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد ایزدهی
🆔 @izdehi
فقه روابط بین الملل استادایزدهی 14011020.mp3
26.63M
🔊 #بشنوید
💠 #خارج_فقه_سیاسی - جلسه پنجاهم، سال تحصیلی 1402-1401
💢 استاد ایزدهی
💠💠💠💠💠
🔹موضوع :
▫️روایات باب جهاد
▫️تمایز قتال و جهاد در روایت
▫️ظهور روایت در رویکرد دفاعی یا ابتدائی از جهاد
▫️بازخوانی روایت بر اساس رویکرد دفاعی و غیر نظامی
📆 تاریخ جلسه : 1401/10/20
#استاد_ایزدهی
#خارج_فقه_سیاسی
#فقه_روابط_بین_الملل
#صوت_درس
#جهاد
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد ایزدهی
🆔 @izdehi
اصول فقه حکومتی استاد ایزدهی 14011020.mp3
14.68M
🔊 #بشنوید
💠 #اصول_فقه_حکومتی- جلسه سی و نهم، سال تحصیلی 1402-1401
💢 استاد ایزدهی
💠💠💠💠💠
🔹موضوع :
▫️تجری
▫️روایات باب تجری
▫️روایت فضیلت نیت نسبت به عمل
▫️نقد و بررسی
📆 تاریخ جلسه : 1401/10/20
#استاد_ایزدهی
#اصول_فقه_حکومتی
#صوت_درس
#تجری
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد ایزدهی
🆔 @izdehi
🔸 نشست علمی «راهبردها و راهکارهای دستیابی به مشارکت سیاسی فعال در حکمرانی اسلامی»
🔻 در راستای برگزاری همایش ملی حکمرانی اسلامی
🔰توسط گروه سیاست پژوهشگاه با همکاری گروه سیاست مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه برگزار می شود:
🎙 با حضور:
#سیدسجاد_ایزدهی
#شریف_لک_زایی
#محمد_ملک_زاده
⏰ چهارشنبه 21 دی ماه/ ساعت 10
🏢 قم، سالن فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📡 حضور مجازی از طریق:
🌐 skyroom.online/ch/iict/nezamha
🔍 مشروح خبر👇
🌐 iict.ac.ir/hokmrani-18
#نشست
#حکمرانی_اسلامی
🆔 @izdehi
◽️مشارکت سیاسی یکی از شاخصههای مهم در توسعه است
💢 گزارشی از نشست علمی «راهبردها و راهکارهای دستیابی به مشارکت سیاسی فعال در حکمرانی اسلامی» با سخنرانی حجتالاسلام دکتر #سیدسجاد_ایزدهی؛
🔹 در ادبیات سنتی و فقهی ما عمدتاً قالبهای مشارکت شامل بیعت، مشورت، شوری، تمکین، اطاعت، شرکت در جهاد و قبول منصب بودهاند. در دوران جدید نیز نامزد شدن، تصاحب مناصب حکومتی، شرکت در انتخابات، دفاع و بسیج و نیز حضور در رسانهها از جمله شکلهای مشارکت سیاسی هستند.
🔹 مشارکت مطلوب از نظر اسلامی، مشارکت متناسب با نظم مردمسالاری دینی است، چون نظام ما مبتنی بر مردمسالاری دینی است که از یک سو بر ارزشها و از سوی دیگر بر قوانین و عرفیات تأکید میکند که طبیعتاً مشارکت سیاسی هم باید ناظر به این امر باشد.
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/hokmrani-20
#نشست
#حکمرانی_اسلامی
🖼 #عکس_نوشت | مشارکت در نظام اسلامی
👤 حجتالاسلام والمسلمین #سیدسجاد_ایزدهی، رئیس پژوهشکده نظامهای اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
⏺ در زمینه مشارکت سیاسی با سه سطح از مشارکت مواجه هستیم که یکی مشارکت سیاسی نخبگانی، دوم مشارکت نهادی و سازمانی و سوم مشارکت تودهها است. مشارکت از یک جهت اختصاص به افرادی دارد که یک تنه میتوانند مشارکتی را رقم بزنند مثلاً یک اندیشمند و متخصص و سیاستدان مجرب یا عالِم مردمی به تنهایی میتواند مشارکتی را رقم بزند که تأثیر شگرفی در جامعه داشته باشد. مشارکت نخبگانی، فردی و ناظر به تخصص و دغدغه شخص است و میتواند یک مجموعه از افراد را راهبری کند.
⬅️ ممکن است مشارکت فرد در قالب یک سازمان یا مجموعه باشد یعنی میتواند تبدیل به حزب یا اندیشکده و سازمان مردمنهاد باشد. در مشارکت نهادی یا سازمانی، مشارکت اختصاص به فرد ندارد ولو اینکه یک فرد آن را راهبری کند. نکته سوم مشارکت فراگیر سیاسی مردم است که همه مردم تأثیرگذاری همزمان در مشارکت سیاسی دارند. اگر مشارکت را در این سه سطح محدود کرده و موارد جزیی دیگر را لحاظ نکنیم ذیل هر کدام از این سه مورد میتوانیم راهبردهایی را در راستای مشارکت سیاسی حداکثری و کارآمد برای نظام سیاسی رقم بزنیم.
#نشست
#حکمرانی_اسلامی
🆔 @izdehi
فقه روابط بین الملل استادایزدهی 14011027.mp3
29.88M
🔊 #بشنوید
💠 #خارج_فقه_سیاسی - جلسه پنجاه و یکم، سال تحصیلی 1402-1401
💢 استاد ایزدهی
💠💠💠💠💠
🔹موضوع :
▫️روایات باب جهاد
▫️جهاد به مثابه رهبانیت امت
▫️مراد از سیاحت
▫️تحلیل و بررسی روایت عثمان بن مظعون
📆 تاریخ جلسه : 1401/10/27
#استاد_ایزدهی
#خارج_فقه_سیاسی
#فقه_روابط_بین_الملل
#صوت_درس
#جهاد
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد ایزدهی
🆔 @izdehi
◽️مبارزی که گرفتار «عقلانیت ابزاری» نشد
✍️ یادداشتی به قلم حجتالاسلام دکتر #سیدسجاد_ایزدهی ، رئیس پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه
🔻 منتشر شده در روزنامه ایران
🔹 شهید نواب صفوی هیچ گاه دچار عقلانیت مادی و ابزاری نشد و در چهارچوب عقلانیتی می اندیشید و عمل می کرد که در «رویکرد انقلابی» موضوعیت دارد. برخی، به اشتباه می پندارند که «انقلابی گری» با «عقلانیت» سازگار نیست؛ اما واقعیت این است که انقلابی گری اساسا مبتنی بر یک عقلانیت و اهداف پیشینی است که با عقلانیت ابزاری، عادی و عرفی که هزینه دادن برای یک هدف را نهی می کند، تفاوت دارد.
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/aghlaniaat
#یادداشت
❇️ گزارش سومین #کرسی_علمی_ترویجی
📺 موضوع:
«حق بر شهرت؛ حقوق والزامات متقابل سینماگران و حاکمیت دینی»
🖋بیانات ناقد دوم حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید سجاد ایزدهی(استاد تمام گروه سیاست):
1️⃣دولت ها ضرورتاً در «حق بر شهرت» سهیم نیستند.
📌اولاً ممکن است در حوزه سینماگران، سینماگری باشد که شهرت نداشته باشد.
📌ثانیاً: سینماگری باشد که شهرتش را مدیون حاکمیت نباشد،...
2️⃣ اگر ما یک حکومت را لحاظ کنیم، چه دینی و چه سکولار، در آن سیاست گذاری هایی می شود و ضوابطی وجود دارد که این سیاست گذاری و ضوابط، حاکم بر مقولات عمده ای من جمله هنر است. لذا اگر مقوله ای بر این سیاست گذاری ها و ضوابط منطبق نباشد، اجازه نشر به آن داده نمی شود یا سانسور می شود. حکومت آمریکا هم چارلی چاپلین را به خاطر فیلم هایی که به تلقیِ آنها کمونیستی یا سوسیالیستی است، از آمریکا بیرون می کند.
3️⃣ در عبارت «بیت المال المسلمین مُعدٌّ لِالمصالح العامه» اولا این عبارت، روایت نیست، ثانیا در مباحث بیت المال، مقوله هنر یک مقوله عرفی است و تعبدی نیست که ما بخواهیم به اطلاق و مانند آن استظهار کنیم.
4️⃣ «حق بر شهرت» با بحث «سانسور» تلازم ندارد. ممکن است شهرت وجود نداشته باشد اما سانسور باشد. ممکن است شهرت وجود داشته باشد و سانسور نباشد. ...
5️⃣ این مقاله قائل به توسعه صلاحیت حداکثری یا ولایت حداکثری دولت بر هنرمندان نیست / وظیفه و کارویژه دولت مدرن در غرب، هدایت مردم نیست / فضای هنر، فضای حقی که حکومت دینی در شهرت سینماگرانش دارد.
🌐متن کامل جلسه:
https://islamicfh.ir/695-2/
درس نهج البلاغه استاد ایزدهی 14011028.mp3
31.98M
🔊 #بشنوید
💠 #تفسیر_سیاسی_نهج_البلاغه - جلسه یازدهم ، سال تحصیلی 1402-1401
💢 استاد ایزدهی
💠💠💠💠💠
🔵 خطبه 44
🔹موضوع :
▫️خطبه 44
▫️گونه مواجهه با کارگزار نظام
▫️ملاک رفتار شایسته و ناشایسته
📆 تاریخ جلسه : 1401/10/28
#استاد_ایزدهی
#تفسیر_سیاسی_نهج_البلاغه
#صوت_درس
#نهج_البلاغه
#خطبه44
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد ایزدهی
🆔 @izdehi
فقه روابط بین الملل استادایزدهی 14011102.mp3
27.98M
🔊 #بشنوید
💠 #خارج_فقه_سیاسی - جلسه پنجاه و دوم، سال تحصیلی 1402-1401
💢 استاد ایزدهی
💠💠💠💠💠
🔹موضوع :
▫️روایات باب جهاد
▫️روایت حفص به غیاث
▫️وجوه اربعه جهاد
▫️جهاد واجب و مستحب
▫️بررسی سند روایت
📆 تاریخ جلسه : 1401/11/02
#استاد_ایزدهی
#خارج_فقه_سیاسی
#فقه_روابط_بین_الملل
#صوت_درس
#جهاد
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد ایزدهی
🆔 @izdehi
اصول فقه حکومتی استاد ایزدهی 14011103.mp3
15.39M
🔊 #بشنوید
💠 #اصول_فقه_حکومتی- جلسه چهلم، سال تحصیلی 1402-1401
💢 استاد ایزدهی
💠💠💠💠💠
🔹موضوع :
▫️تجری
▫️روایات باب تجری
▫️روایت سکونی
▫️برتری نیت مومن و کافر از رفتارشان
▫️بحث و بررسی روایت نسبت به تجری
📆 تاریخ جلسه : 1401/11/03
#استاد_ایزدهی
#اصول_فقه_حکومتی
#صوت_درس
#تجری
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد ایزدهی
🆔 @izdehi
فقه روابط بین الملل استادایزدهی 14011103.mp3
24.03M
🔊 #بشنوید
💠 #خارج_فقه_سیاسی - جلسه پنجاه و سوم، سال تحصیلی 1402-1401
💢 استاد ایزدهی
💠💠💠💠💠
🔹موضوع :
▫️روایت حفص بن غیاث
▫️وضعیت جهد صدور روایت
▫️مقتضای تقیه در روایت
▫️بحث در وجه دوم و سوم از جهاد
📆 تاریخ جلسه : 1401/11/03
#استاد_ایزدهی
#خارج_فقه_سیاسی
#فقه_روابط_بین_الملل
#صوت_درس
#جهاد
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد ایزدهی
🆔 @izdehi
1 1401102.mp3
6.99M
💢 #بشنوید I ویژه برنامه رادیویی #فقه_پویا
✳️ تحولات فقه سیاسی بعد از انقلاب / «برنامه اول»
🎙با حضور:
#سیدسجاد_ایزدهی
📻 رادیو سراسری معارف؛
📅 2 بهمن ماه 1401
#صوت
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد ایزدهی
🆔 @izdehi
فقه روابط بین الملل استادایزدهی 14011104.mp3
25.42M
🔊 #بشنوید
💠 #خارج_فقه_سیاسی - جلسه پنجاه و چهارم، سال تحصیلی 1402-1401
💢 استاد ایزدهی
💠💠💠💠💠
🔹موضوع :
▫️روایت حفص بن غیاث
▫️تمایز وجه دوم و سوم از جهاد
▫️توجیه وجه سوم از جهاد
▫️دیدگاه مرحوم مجلسی در توجیه روایت
📆 تاریخ جلسه : 1401/11/04
#استاد_ایزدهی
#خارج_فقه_سیاسی
#فقه_روابط_بین_الملل
#صوت_درس
#جهاد
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد ایزدهی
🆔 @izdehi
✴️ کرسی فقه نظام و نظام سازی در جامعه منتظر
🔻 بر اساس اندیشه های آیت الله العظمی صافی گلپایگانی(ره)
🎙با حضور:
🔸 حجت الاسلام دکتر #سیدسجاد_ایزدهی
رئیس پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه
⏰ یکشنبه 9 بهمن ماه 1401، ساعت 12:30
🔍 حضور مجازی از طریق:
🌐 dte.bz/mahdaviyat
#تبلیغ
🆔 @izdehi
💢تلاش امام باقر(ع) ایجاد هویت برای اسلام اصیل در مکتب شیعه بود
🔻حجتالاسلام ایزدهی، رئیس پژوهشکده نظامهای اسلامی پژوهشکده فرهنگ، واندیشه اسلامی در گفتوگو با شبستان:
🔹در دوران امام باقر(ع) با توجه به مسلکهایی که ایجاد شد، در بین مروان و بنیعباس فضایی شکل گرفت که امکان برای ارائه اسلام اصیل وجود داشت.
🔹امام باب علم الهی را به سوی مردم گشود؛ ایشان شاگردانی تربیت کرد و بهواسطه شاگردان توانست در دورههای بعد، سرنوشت جامعه اسلامی را تغییر دهد.
🔹امام باقر(ع) با جهاد علمی و فرهنگی توانست مسیر جامعه را از مسیر دو گانه رهبانیت و لاابالیگری به سمت اسلام اصیل تغییر دهد و هویتی در قالب مکتب شیعه به آن ببخشد.
📎متن کامل گفتوگو
@izdehi
◽️دموکراسی خشک و بیاخلاق غربی، سبب خلق افرادی چون ترامپ میشود
🔻 حجتالاسلام دکتر #سیدسجاد_ایزدهی رئیس پژوهشکده نظامهای اسلامی پژوهشگاه در گفتگویی عنوان کرد:
🔹 برتری مردمسالاری دینی در نظام اسلامی نسبت به دموکراسی غربی به ظلم اکثریت و اقلیت برمیگردد. در نظام اسلامی با در نظر گرفتن هنجارها و ارزشها آنچه که اهمیت دارد حضور شایستگان است نه اکثریت، برای همین است که دائماً حضرت آقا اشاره دارند که انتخاب آگاهانه مردم است که مشروعیت به دولتی را تقویت میکند.
🔹 به تعبیری در نظام اسلامی ما قرار گرفتن شایستگان بر مردم را داریم نه اکثریت بر مردم را. پس باید گفت مردمسالاری دینی از سر عقیده و باور اسلام به حضور مردم است نه از سر ناچاری برای همین است که سعی میکند با در نظر گرفتم اخلاق و هنجار آن را به مسیر صواب هدایت کند. روی کار آمدن کسی مثل «ترامپ» به خوبی بحث ظلم اکثریت را روشن میکند.
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/biakhlagh
#مصاحبه
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد ایزدهی
🆔 @izdehi
فقه روابط بین الملل استادایزدهی 14011108.mp3
31.89M
🔊 #بشنوید
💠 #خارج_فقه_سیاسی - جلسه پنجاه و پنجم، سال تحصیلی 1402-1401
💢 استاد ایزدهی
💠💠💠💠💠
🔹موضوع :
▫️روایت حفص بن غیاث
▫️تمایز وجه دوم و سوم از جهاد
▫️توجیه وجه سوم از جهاد
▫️دیدگاه مرحوم مجلسی در توجیه روایت
📆 تاریخ جلسه : 1401/11/08
#استاد_ایزدهی
#خارج_فقه_سیاسی
#فقه_روابط_بین_الملل
#صوت_درس
#جهاد
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد ایزدهی
🆔 @izdehi