eitaa logo
وحید جلیلی
1.2هزار دنبال‌کننده
56 عکس
34 ویدیو
15 فایل
مدیر مسئول مجله «راه» و سردبیر سابق مجله سوره (تحریریه چهارم) مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ منتقد «فیلم» چرا اما منتقد «سینما» نداریم "کلیت سینما باید با یک دیدگاه راهبردی نقد شود. ما الان نمی‌آییم ضرایب را در سینما بررسی کنیم و ببینیم چه خبر است" ▫️مناظره وحید جلیلی و محمد قوچانی در «شب سینما» 🆔 @jalili_vahid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ اهمیت سینما کم از انرژی هسته‌ای نیست/ خلاءهای سینمای ایران به رخش کشیده نشده است "بنده اعتقادم این است که سینمای ما کمتر از انرژی هسته‌ای نیست! و به همین دلیل است که دشمن برایش برنامه دارد و برای منحرف کردن مسیرش خیلی کار می‌کنند" ▫️مناظره وحید جلیلی و محمد قوچانی در «شب سینما» 🆔 @jalili_vahid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ هنرانقلابی و رویای ایرانی 🔹 هنر مداحی که هیچگاه مورد اعتنای روشنفکران غرب‌زده در ایران نبوده است – مگر برای تمسخر و تخریب – این سال‌ها به مدد جوشش خلاقانه هنرمندان انقلابی؛ به ترازی نزدیک شده است که می‌تواند الهام بخش دیگر شاخه‌های هنر کشور باشد. 🔹 یانکی‌ها؛ بیش از صد سال است "رویای آمریکایی" را با سینما پشتیبانی کرده‌اند و از مهم‌ترین کارکردهای هالیوود؛ رویاسازی برای جامعه آمریکایی بوده است. 🔹 این کارکردِ سینما، در ایران با طراحی جریان روشنفکری به "کابوس سازی" تغییر کرده است و ایرانیان را مجبور کرده‌اند در آینه مقعر سینمای کن و برلین و اسکار؛ تصویری کج و کوله و کابوس‌وار از ایران انقلابی را به تماشا بنشینند. رسانه ملی جمهوری اسلامی هم با انبوه سریال‌های سیاه و تلخ یا پوچ و باری به هر جهت خود، عمدتا در همین پازل، گویی به نقشی که دشمنان ایران برایش تعریف کرده‌اند وفادار مانده است. 🔹 در فقدان سینمای ملی و رویاساز، این مداحی درخشان سید رضا نریمانی را ببینید تا دریابید وقتی از هنر ملی و آرمانی و رو به آینده حرف می‌زنیم از چه سخن می‌گوییم و رسانه‌های زرد و روشنفکران غرب‌گرا و مدیران منفعل؛ چه فرصت‌های شیرین و بزرگی را در هنر؛ از جامعه ایرانی دریغ کرده‌اند. 🆔 @jalili_vahid
⭕️ کارگاه نقد و بررسی مستند با حضور وحید جلیلی در حسینیه هنر مشهد برگزار شد. 🔹 در این جلسه که با حضور جمعی از هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد، مستندهای "نگارگر" به کارگردانی محمد همتی و "محیا" به کارگردانی محمد عقیلی پخش و مورد نقد و بررسی قرار گرفت. 🆔 @jalili_vahid
⭕️ جلسه هم‌اندیشی مدیران بنیاد فرهنگی رضوی با وحید جلیلی 🔹 در این نشست ضمن آشنایی با بخش های مختلف حسینیه هنر مشهد و معرفی برنامه‌ها و ظرفیت‌های این مجموعه، پیرامون سرفصل‌های همکاری و ایده‌پردازی برنامه‌های ویژه مدارس گفتگو شد. 🆔 @jalili_vahid
⭕️ کارگاه‌ نقد و بررسی مستند پنجشنبه 17 بهمن با حضور وحید جلیلی در حسینیه هنر مشهد برگزار شد. 🔹 در این جلسه که با حضور جمعی از هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد، مستند "خط ۲۵متری" به کارگردانی ادریس اسلامی پخش و مورد نقد و بررسی قرار گرفت. 🆔 @jalili_vahid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ جولان انجمن حجتیه در مشهد وحید جلیلی در برنامه اشاره: 🔹 انجمن حجتیه در مشهد در حال توسعه تشکیلاتی و با برنامه‌ریزی در حال توسعه فرهنگ منحط خودش است. 🔹 این‌ها به خیال خام خودشان می‌خواهند که اسلام مبارز، اسلام جهاد، اسلام شهادت، اسلام محمود کاوه‌ها و برونسی‌ها و قاسم سلیمانی‌ها را کنار بزنند و یک اسلام مورد پسند علیا حضرت ملکه الیزابت را ایجاد کنند تا کوچکترین خطری از این اسلام، منافع اربابان آمریکایی و انگلیسی این‌ها را تهدید نکند. 🆔 @jalili_vahid
🔴 ابد و یک روز صفر؛ دو فیلم با یک بلیت "قاسم سلیمانی‌ها را فراموش کنید، ایران را روبوت ها حفظ می‌کنند"؛ این اصلی‌ترین تم «روز صفر» است که کارگردان البته با تعابیر دیگری در نشست بعد از فیلم به آن تصریح می‌کند: «این فیلم را ساختم تا به حافظان امنیت بگویم این قدر طلبکار نباشید از ملت؛ خودتان این شغل را انتخاب کرده‌اید؛ کارت را انجام دادی بیا برو...دیگه اینقدر طلبکار نمان!» تنها گروهی که همه به آنها بدهکارند، دسته‌ای از روشنفکران ایرانی هستند که می‌توانند بابت طلبشان حتی سربازان گمنام امام زمان را؛ (به هر دو معنا) لخت کنند! روشنفکر ایرانی دوست دارد تو جیمز باند باشی؛ حالش گرفته می‌شود وقتی نماز می‌خوانی، کلافه می‌شود وقتی یا حسین و یا زهرا می‌گویی، حتی وقتی کنار پرچم ایران می‌ایستی. به خشم می‌آید وقتی کارت را جهاد فی سبیل الله می دانی چگونه تحمل کند تو را وقتی نقشه ریگی را نقش بر آب و دین قلابیش را رسوا می‌کنی؟ مأموریت ریگی نباید شکست بخورد! از نگاه حاج قاسم، مهم‌ترین جرم ریگی آن است که به غارت ایمان مردم آمده است و نه فقط امنیتشان.و از نگاه روشنفکرها مهم‌ترین جرم حاج قاسم آن است که تصویری که کاخ سفید دوست دارد از اسلام بدهد را، رسوا می‌کند. قاسم سلیمانی‌ها، با هویت عمیقاً دینی و معنوی شان کابوس طیف روشنفکران ایرانی از سکولار و لائیک تا ملحد وآته ایست‌اند. روز صفر؛ رسماً دو فیلم است. یک فیلم، ماجرای پیدا شدن ریگی است و فیلم دوم ماجرای مفقود شدن مجاهدان متدین مخلصی که شرّ این مهره اسلام آمریکایی را از سر ملت کم کردند. روز صفر ماجرای فیلمسازی است که میلیاردها تومن از وزیری که زیرکی و اینتلیجنس در چشم‌هایش موج می‌زند پول می‌گیرد تا مامورانش را پیش چشم او لخت و بی هویت و از ذیل پرچم ایران خارج کند. باید اعتراف کرد این عملیات به مراتب از دستگیری ریگی پیچیده‌تر و حرفه‌ای‌تر است و می‌شود فیلمی کمدی در همین ژانر و چه بسا جذاب‌تر از روز صفر در موردش ساخت: " ماجرای دزدیدن یک قهرمان جان برکف مؤمن و مسلمان و جایگزین کردنش با یک روبوت لائیک آمریکایی!" جالب است فیلمساز که قطعاً بیش از رضای واقعی (و نه آن روبوت ساخت آمریکا که در فیلم می‌بینیم) برای فیلمش پول گرفته،به دنبال کنشی سیاسی و اجتماعی و دادن پیام به حافظان امنیت است که:" رویتان را زیاد نکنید"؛ اما مدافعان بی‌مرز ایران؛ به فتوای فیلم‌ساز محترم فقط باید بیزنسمن باشند و حق ندارند پیام و آرمانی برای جامعه‌شان داشته باشند و جان‌شان را بر سر دین، خدا، آرمان، اعتقادو وطن، کف دست بگیرند. فرو کاستن وطن به آغل؛ پروژه قدیمی روشنفکری ایرانی است که ترور شخصیت قاسم سلیمانی‌ها مرحله جدیدی از آن است. قاتل حاج قاسم تنها آن سگ زردی نیست که در کاخ سفید زوزه می‌کشد، بلک واترهای ایرانی، زدن تیر خلاص و حل کردن هویت قاسم سلیمانی‌ها در اسید سینمای لائیک را برعهده گرفته‌اند. آن‌ها که از نزدیک، شکارچیان اطلاعاتی ریگی را - که از مؤمن‌ترین و متدین‌ترین بچه‌های وزارت هستند -می‌شناسند در برابر این حجم از وقاحت روشنفکری ایرانی برای مصادره حماسه‌های مجاهدان مسلمان مبهوت شده‌اند و البته چه جای تعجب؟ غرب اراده کرده است که جهنم و بهشت و خدا و رسول الله و شهادت و جهاد و ...را در روایتی کاریکاتوری از زبان داعش و جندالله و ... به نمایش بگذارد و روشنفکر ایرانی در انجام این مأموریت به یاریش بر می‌خیزد. روشنفکر خشمگین که نمی‌تواند مردمانی را که صیاد شیرازی‌ها و حججی‌ها و قاسم سلیمانی‌ها را با فریاد یا حسین و یا زهرا تشییع می‌کنند از یاد ببرد، وارد میدان می‌شود تا اگر آمریکایی‌ها جسم سلیمانی را قطعه قطعه می‌کنند و از ملت می‌گیرند؛ او روح و تفکر و روحیه و مکتب سلیمانی را محو و با یک ورژن عمیقاً دروغین با ویژگی‌های لائیک و آمریکایی جایگزین کند. روزصفر مصداق اتمّ یک فیلم ایدئولوژیک است. ایدئولوژی بمثابه آگاهی کاذب و برساخته معادلات قدرت طلبانه ای که یک سویش برآوردن ریگی هاست و سوی دیگرش ترور فیزیکی و شخصیتی حاج قاسم‌ها. دقیقاً در امتداد ماموریتی که آمریکایی‌ها برای ریگی تعیین کرده بودند عمل می‌کند: منحصر کردن چهره دین در تحجر و منجی نمایی و قهرمان سازی از سکولاریسم و لائیسیته و قاعدتاً هر دو پیش آمریکا ماجورند. ریشوی فرصت طلب آخر فیلم؛ دقیقاً خود کارگردان است که به نمایندگی از جریان روشنفکری (که کوچک‌ترین نقشی در دفاع از ایران در چهل سال گذشته نداشته است) به سرقت و مصادره حماسه فرزندان مؤمن یک ملت مسلمان آمده است. صدالبته عبور از بایکوت به تحریف؛ نشانه دیگری از شکست روشنفکری ایرانی در برابر انقلابی است که چهل سال تلاش غربزده ها برای نادیده گرفتن پیروزی‌ها و پیشرفت‌هایش، ناکام مانده است. نسل جدید سینمای انقلاب اسلامی؛ سینمای سانسور و بایکوت را شکست داده و گام بعدی، غلبه بر سینمای تحریف است @jalili_vahid
⭕️ بازداشت و انتخابات؛ نسبت کاندیداها با نظام 🔹 شما فرض کنید امشب، تعدادی نیروی مثلا امنیتی با لباس غیررسمی و شخصی، به ستاد مرکزی شورای ائتلاف اصولگرایان وارد شده و پس از یکی دو ساعت جر و بحث، هر چه تراکت در محل بوده را بار بزنند و دو نفر از فعالان ستاد به‌علاوه محمدباقر قالیباف و سید رضا تقوی را بازداشت کنند. یا اینکه فرداشب یک نیروی امنیتی و لباس شخصی، وارد ستاد مرکزی شعسا شود و هر چه کاغذ برای معرفی خود یا شمارش میزان حملات به دین و نظام اسلامی در ستاد بوده را به همراه مجید انصاری و شهیندخت مولاوردی را با خود ببرند. در اتفاق احتمالی امشب، تا دو اسفند تیتر تسنیم و فارس و توئیتری‌های متصل را پوشش می‌داد؛ و در اتفاق احتمالی فرداشب، تا ۱۴۰۰ گزارش ویژه‌های بی‌بی‌سی و صدای آمریکا!!! 🔹 اما داستان فوق، همین دیشب کاملاً واقعی برای یک جریان انتخاباتی پیش آمده و علاوه بر دو دانشجوی فعال در ستاد، دو کاندیدا نیز بازداشت شده‌اند. امروز صبح اما به جای مظلوم‌نمایی و دسته اول و و تخریب دسته دوم، کاندید بازداشت شده نوشته است: «... با فشارها و برخوردها و سانسورها، نه از رو می‌رویم و تسلیم می‌شویم؛ نه قهر و لج می‌کنیم و از نظام بیرون می‌رویم. برای تغییر وضع موجود مبارزه می‌کنیم.» ▫️این دوستان تا همین‌جا هم، چه چندماه دیگر روی صندلی مجلس باشند چه همچنان در حال آموزش انقلابی‌گری و اصلاح برای مدعیان. ✍ محمدحسین صبوری 🆔 @jalili_vahid
✅ "رویش در صف؛ ریزش در ستاد" 🔰 بخشی از سخنان وحید جلیلی پیرامون آسیب‌شناسی جریان اصول‌گرایی 🔹امروز خطر اصلی این نیست که جامعۀ ما غیرانقلابی بشود، مردم ما غیرانقلابی بشوند؛ خطر اصلی این است که حزب اللهی‌های ما غیرانقلابی بشوند. ⭕️ اصول‌گرایی سکولار 🔹 بعضی مناسبات که به اسم اصول‌گرایی در کشور حاکم شده، رسما و علنا مناسبات سکولار و ضد دینی است؛ رسما و علنا مناسبات خلاف حجت شرعی و حجت دینی است، ولی هم چنان نام اصولگرایی را یدک می‌کشند؛ نام‌های تهی، عناوین پوچ! ⭕️ جریانات هلو – لولو 🔹 اینها اول می‌گویند فعلا شرایط اضطراریست و لولو ممکن است بخوردتان و چشمتان را ببندید و به ما اعتماد کنید؛ اما کم‌کم می‌بینند چه فرمول خوبی! چرا همیشه شرایط را اضطراری نگه نداریم؟! وقتی که با القای شرایط اضطراری می‌توانیم از پاسخگویی فرار کنیم و حرف غلط خودمان را و آدم‌های کم‌صلاحیت یا بعضا فاسدِ حرف‌گوش‌کن خودمان را به کرسی بنشانیم و بسیاری چهره‌های حزب‌اللهیِ اصلح و مستقل و ناهماهنگ با لابی‌ها را حذف کنیم، چرا به خودمان زحمت بدهیم؟ در همین شهری که روزگاری بچه حزب‌اللهی‌ها برای دیالمه‌ها تبلیغ می‌کردند، کسانی توسط عناصر موجّه، خواصِّ ظاهرالصّلاح (مراکزِ خوشنام) تأیید شدند و با شیوه های کمونیستی رأی آوردند، که بعدها ما اینها را در یك بزنگاه‌هایی، در اردوگاه مقابل دیدیم! 🔹 یک اشعری مسلکی، یك نوع تفکر کمونیستی می‌آید در بین حز‌ب‌اللهی‌ها نفوذ می‌کند و آنها را مجاب می‌کند که از مبانی انقلابی دست بردارند، از سلوک دینی در عرصۀ سیاست دست بردارند و گردن بگذارند به تاکتیك‌ها و تکنیك‌های یك سری آدم‌های سیاست زده . تکنیسین‌های به قول خودشان سیاست ورزی که توسط بعضی از نهادها، تریبون در اختیارشان قرار می‌گیرد، را استراتژیست ! جا بزنند. ⭕️ اولین مخالفان سلوک انقلابی؛ خودی‌اند 🔹امروز، روز ویرایشِ تفکر انقلابی است. روز ویروس‌زدایی از تفکر انقلاب اسلامی است. تا ما این ویروس‌زدایی را انجام ندهیم، آنقدر ضعیف خواهیم شد که نه در برابر حریف‌های قَدَر که در برابر حریف‌های ضعیف هم خواهیم باخت. 🔹 اصولگراهای مفَنگی امروز همان پهلوان‌پنبه‌هایی هستند که به دوپینگ عادت کردند. با قدرت لابی و تشکیلات، شایسته‌ترها را حذف کردند و نوچه‌بازی و قبیله‌گرایی راه انداختند و حالا که عمرشان سرآمده، می‌خواهند از طریق تئوریزه کردن فساد سیاسی‌شان و تسری دادن آن به بدنۀ اجتماعی؛ احتضارشان را عقب بیاندازند. ⭕️ حز‌ب‌الله باید به مبانی معرفتی انقلاب برگردد 🔹 قرآن در آخر سورۀ مجادله، حزب‌الله را تعریف می‌کند. از مهمترین ویژگی‌هایی که خداوند برای حزب‌الله مشخص می‌کند، این است که اینها باندی عمل نمی‌کنند، عشیرگی و قبیلگی رفتار نمی‌کنند. 🔹 برای ولی‌فقیه تعیین تکلیف می‌کنند؛ می‌گویند که شما از آن پراگماتیسمی که ما آن را جایگزین مبانی انقلاب اسلامی کرده‌ایم، فراتر رفته‌ای! این پراگماتیست‌های بی‌حجت، اینقدر رو دارند، که حتی می‌خواهند ولی فقیه را هم مجاب کنند که به مبانی غیرشرعی آنها گردن بگذارد و این قدر بر حضور حداکثری مردم تاکید نکند! ⭕️ حزب‌اللابی‌ها و غارت اخلاق اسلامی و انقلابی 🔹 دیگر، شما می‌بینید در این لابی‌ها در این قبیله‌بازی‌هایی که به اسم اصول‌گرایی شکل می‌گیرد، این رذائل به‌وضوح به چشم می‌آید، هرچند بخواهیم انکارش کنیم. برتری‌طلبی بی مبنا ، مسئله واقعی و جدی و یکی از مهمترین عوامل شکست در جبهۀ انقلاب است. کسانی که بدون هیچ حجتی خودشان را به شکل اتوماتیك بالاتر و دیگران را ، شهروند درجۀ دو تلقی می‌کنند. کسانی بدون داشتن اصلحیت و حتی صلاحیت، با پروپاگاندا، با زور، با تشکیلات، با جنگ روانی، با وابستگی به فلان امکانات، می‌خواهند همچنان خودشان را برتر از دیگران قرار دهند، خوب این فساد می‌آورد! آیا بعضی از مراکز و عناصر موجه، هیچ اشکالی در کارشان نیست؟ دخالت‌های بی‌وجه و مفسدانه در انتخابات نمی‌کنند؟ بخش مهمی از شکست‌های میدانی ما بازتاب شکست‌های درونی ماست. بازتاب عقب‌نشینی جدی ما از مبانی شرعی و اخلاقی خودمان است. ⭕️ سؤال یکی از حضار: این جماعت ظاهرالصلاح که گفتید، وظیفۀ ما در قبال اینها چیست؟ 🔹 ما به‌خصوص آن زمانی که می‌بینیم معروف‌ها دارند منکر می‌شوند و منکرها دارند معروف می‌شوند. آنجا حتما باید حساسیت بالاتری نشان بدهیم. ⭕️ سؤال یکی از حضار: برای پیشبرد انقلاب اسلامی چگونه باید با مردم مواجه شد؟ 🔹 یکی از ویژگی متقین این است که گوش‌به‌زنگ حرف حسابند، "وقفوا اسماعهم علی العلم النافع لهم" گوش‌به‌زنگ حرف‌های دقیق و درست هستند، این ویژگی‌ها را باید اولا در خودمان به‌وجود بیاوریم، دوما در جامعه رواج بدهیم. شما از همین فرصت انتخابات استفاده کنید برای گسترش این ویژگی متقین در جامعه. سخنان وحید جلیلی در جمع طلاب مدرسه انقلاب اسلامی، رمضان 1396 🆔 @jalili_vahid
وحید_جلیلی_آسیب‌شناسی_جریان_اصولگرا.pdf
863.4K
✅ رویش در صف؛ ریزش در ستاد 🔹 متن کامل سخنان پیرامون آسیب‌شناسی جریان اصولگرایی در جمع طلاب مدرسه انقلاب اسلامی، رمضان 1396 🆔 @jalili_vahid
وحید جلیلی
از آبان ۸۱ تا اسفند ۹۸ ⭕️ انقلاب راه خودش را باز می‌کند وحید جلیلی: 🔹اولین خاطره‌ام از سعید شعرباف، برکناری‌اش از مسولیت بسیج دانشجویی دانشکده فنی دانشگاه فردوسی است. 🔹به دنبال پیام شش آبان ۸۱ رهبری به دانشجویان، برای مطالبه عدالت، جلسه‌ای در مسجد امام صادق (ع) در خیابان دانشگاه مشهد برگزار شد که در تبلیغاتش از اتهامات شرکت «المکاسب» نام برده شده بود که متعلق به نزدیکان آقای طبسی بود. 🔹شعرباف که از سازمان دهندگان آن تجمع بود مورد غضب برخی دوستان در سپاه که آن زمان فرماندهی‌اش با اخوی قائم مقام معزز آقای طبسی بود، قرار گرفت و برکنار شد. 🔹مدعیان اصولگرایی، فضایی ایجاد کرده بودند که حتی اگر در برابر لیست هوالمطلوب می‌ایستادی و می‌خواستی به دکتر جلیلی به جای تیمو علی عسگری رأی بدهی هم از سوی همان عزیزان به ضد ولایت فقیه بودن متهم می‌شدی! 🔹اعتراض به مفاسد نزدیکان آقای طبسی رحمه الله در آن دوران، ذنب لایغفر و موجب شق عصای مسلمین تلقی می‌شد و عقوبت داشت. 🔹امروز که یک آقازاده محترم و یک قائم مقام مکرم ایشان در زندان‌اند و یک قائم مقام مکرم دیگر ایشان از ترس آقای رئیسی به خارج از کشور فرار کرده است، دوباره شعرباف به میدان آمده و این بار دیگر، نه یک دانشجوی یک لاقبا، که دکتر شعرباف شناخته شده، با سابقه روشن ولایی و فعال در تعقیب آرمان‌های عدالت خواهانه و مبارزه با فساد است. فرمانده آن روز سپاه که نگران آبروی آقای طبسی_ که آن را آبروی انقلاب می‌دانست_ بود، اکنون رقیب اصول گرای شعرباف در انتخابات است. 🔹در روزگاری که مصلحت پرستان محافظه کار و چه بسا خوش نیت اما بدعمل، عدالت خواهی را که خواسته صریح رهبری بود، جرم و ضدیت با ولایت فقیه می‌دانستند! فرزندان جوان و جسور رهبری نگذاشتند این علم زمین بیفتد، تهمت‌ها و فشارها را تحمل کردند و دوستان نادان و دشمنان عنود را ناامید کردند. 🔹حالا شعرباف اخراجی آن روز، سرلیست عدالت‌خواهان در انتخابات مشهد است. خوشبختانه سپاه هم بصیرتر و انقلابی‌تر از هر زمانی در دو دهه اخیر است و همین کافی است که نشان بدهد انقلاب راه پیشرفت خودش را باز می‌کند و محافظه کاران در برابر عدالت‌خواهان در نهایت محکوم به شکست‌اند. 🆔 @jalili_vahid
📝 نه به "النصر باالرُّعب" 🔰 محور نبرد حزب‌اللهی‌ها با حزب‌اللابی‌ها 🔻 اگر اصرار بر لیست وحدت؛ از باب دشواری انتخاب سی نفر از بین صدها نفر است چرا در شرایط متفاوت؛ فی‌المثل در شهرهایی که فقط یک نماینده دارند هم باز همین شیوه تعقیب می‌شود؟ 🔻 چهل و یک سال از انقلاب گذشته است و قبایل سیاسی عزم جزم دارند که سازماندهی سیاسی جامعه را روزبه‌روز به مدل‌های غربی نزدیک‌تر و از مبانی دینی و انقلابی دورتر و دستیابی به اهداف گام دوم را دشوارتر کنند. 🔻 در صد و هفتاد و پنج حوزه انتخابیه (از مجموع 211 حوزه) مردم برای انتخابِ فقط یک نماینده پای صندوق می‌روند و در 22 حوزه دیگر برای انتخاب 2 نماینده. 🔻 معمول این است که در هر حوزه‌ای بیش از چهار پنج کاندیدای جدی و اصلی وجود ندارد. آیا انتخاب یک نفر از بین چهار پنج نفر، کار دشواری است؟! 🔻 واقعا با چند روز وقت گذاشتن و حرف‌های نامزدها را شنیدن و آن‌ها را با سوال‌های جدی راجع به کارنامه و برنامه‌شان مواجه کردن، نمی‌شود به نتیجه رسید؟! 🔻 مگر نه این است که به برکت جمهوری اسلامی در هر فامیل و محله و مسجد و محیطی کلی آدم تحصیل‌کرده و اهل بررسی و پژوهش وجود دارد. 🔻 چرا باید سازوکار ترجیحی ما این باشد که زیرساخت "اتّباع احسن" شکل نگیرد و مردم مستقیما با کاندیداها مواجه نشوند و در بسیاری موارد بدون آنکه حتی یک صفحه یا یک پاراگراف در مورد شخص موردنظر اطلاعات داشته باشند تنها به واسطه معرفی از سوی یک "اتاق تاریک" (چه اصلاح‌طلب چه اصولگرا) نامش را به صندوق بیاندازند؟ 🔻 این شیوه "النصر بالرعب" که زیر زبان هر دو جناح مزه کرده و چند دوره است مد شده و از مردم می‌خواهد از ترس رای آوردن اصولگراها یا اصلاح‌طلب‌ها به لیست مقابل رای بدهند چه نسبتی با جمهوریتی دارد که دویست و پنجاه هزار خون پاک به پایش ریخته است؟ 🔻 مگر انتخابات نباید فرصتی برای ارتقاء فرهنگ سیاسی جامعه و آگاه‌تر شدن مردم و بالا رفتن قدرت تحلیل شان باشد؟ 🔻 هزاران دانشکده، دهها هزار مدرسه، هفتاد هزار مسجد؛ چهل هزار پایگاه بسیج؛ دهها هزار فعال اجتماعی و فرهنگی و ... در کشور، چرا در این فرصت کم‌نظیر؛ "یستمعون القول فیتبعون احسنه" را بشارت نمی‌دهند؟ 🔻 "جمهوری" اسلامی این‌گونه ساخته می‌شود؛ نه با فرار به اتاق‌های تاریک و الزام مردم به انتخاب‌های کور. 🔻 فضای انتخابات باید فضای شوق باشد و نه رعب. 🔻 البته در هر دو حالت، مردم داوطلبانه و با تصمیم خودشان رای می‌دهند ولی بسته به اینکه مبنای این تصمیم‌سازی؛ تمهید رشد جامعه باشد یا تحکیم انحصار قبایل سیاسی؛ نتایج متفاوتی به دست خواهد آمد. 🔻 فرق می‌کند مردم با شوقِ تحول مثبت به سمت صندوق‌ها بیایند یا از بیمِ تغییر منفی. 🔻 جالب است همان بازی که در پایتخت برای تنظیم فهرست سی نفره نامزدها از بین صد تا دویست کاندیدای قابل اعتنا با محوریت جناح‌ها شکل می‌گیرد، به شکل غیرمنطقی، بی‌کم و کاست در حوزه‌های انتخابیه دیگر برای ارائه فهرست‌های چند نفره و حتی یک نفره! تقلید و تکرار می‌شود. 🔻 فقط خدا می‌داند که جوخه‌های ترور نرم این قبایل سیاسی تا کنون ملت را از چند هزار نفر از فرزندان انقلابی خود، محروم کرده است. 🔻 عادت شده است که در شهرستان‌هایی که یک یا چند نماینده انتخاب می‌کنند هم؛ پیش از آغاز تبلیغات انتخاباتی؛ لابی‌ها گرد بیایند و تکلیف انتخابات را پیشاپیش یکسره کنند از ترس آن که مبادا مردم گیج بشوند و نتوانند به انتخاب درست دست پیدا کنند!! جناح‌ها و قبایل سیاسی چرا این همه از آن که مردم بشنوند و فکر کنند و مقایسه کنند می‌ترسند؟ 🔻 ظاهر کار آن است که می‌خواهیم کار مردم را آسان کنیم ولی حقیقت این است که می‌خواهند با بیرون راندن مردم از دایره بررسی و تامل و تحلیل و مقایسه کار خود را آسان کنند. 🔻 این شیوه‌ها شاید مناسب دموکراسی باشد ولی قطعا نسبتی با جمهوریت تراز اسلامی ندارد. 🔻 در جمهوریت دینی؛ انتخابات موضوعیت دارد و فقط پلی به پارلمان نیست. 🔻 در انتخابات مردم باید بشنوند و بپرسند و بیاموزند و بسنجند و برگزینند نه آنکه بترسند و آن چه اصلاح‌طلبان یا اصولگرایان دیکته می‌کنند بنویسند. 🔻 مدل فیل و الاغ؛ ارمغان استحمارگران است و خصوصا در گام دوم و با افق تمدن‌سازی؛ تقلید حریصانه از این مدل؛ نشانه انحطاط و ارتجاع است و نه انقلابی‌گری و تحول‌خواهی. 🔻 در انتخابات انقلابی رای با چشم باز و با معیار و آگاهی و تحلیل و مقایسه شکل می‌گیرد و نه از ترس رقیب و با چشم بسته و اعتماد کور به قبایل قدرت. 🔻 ماجراهای اخیر روشن کرد یک میدان نبرد اصلی حزب‌اللهی‌ها در سال‌های آتی با حزب‌اللابی‌ها خواهد بود. 🔻 حزب‌اللهی‌ها طرفدار "جمهوریت دینی" مبتنی بر رای مسولانه و آگاهانه و بصیرانه‌اند و حزب‌اللابی‌ها (در هر دو طرف) به دنبال رای تزیینی، غیرمسولانه و کور. 🆔 @jalili_vahid
⭕️ گام دوم با رأی به فرزندان یک لاقبای انقلاب وحید جلیلی: 🔹صادق شهبازی برای انتخابات مجلس یازدهم از تهران نامزد شده است. او را وحید اشتری و تعدادی دیگر از بچه‌های جنبش دانشجویی دهه هشتاد همراهی می‌کنند اگر چه افراد لیستشان را نوعاً نمی‌شناسم و فعلاً نظری در موردش نمی‌دهم اما اگر تهران بودم قاعدتاً به این دو نفر رأی می‌دادم. 🔹آن‌ها را نماینده قرائتی از انقلابیگری می‌دانم که در دهه پنجم، نیاز قطعی جمهوری اسلامی است. این فرزندان یک لاقبای انقلاب در شرایطی در تهران و بعضی دیگر از شهرستان‌ها نامزد شده‌اند که خوشبختانه یا متاسفانه قبایل موجود سیاسی تحملشان را ندارند. 🔹اگر فقط چند نفر از این جماعت وارد مجلس شوند تفاوت سیاست ورزی انقلابی با سیاست ورزی محافظه کارانه آشکار خواهد شد و «مجلس شورای اسلامی»؛ معنای تازه‌ای در جامعه پیدا خواهد کرد. 🔹مشکل جدی محافظه کاری یا اصولگرایی همین است که از تولید معنا سترون شده است و توان تازه گردانی نظام و شکوفا کردن ظرفیت‌های بالقوه انقلاب را ندارد. یک اقلیت حزب اللهی در برابر حزب اللابی‌‌ها می‌تواند مجلس را «تأویل» کند، یعنی به اول برگرداند، چه اول را مجلس اول بدانیم با دیالمه‌هایش و چه اول را مبنا و مبدأ و اساس، مراد کنیم. 🔹قطعاً حتی آنها که می‌خواهند لیستی رأی بدهند به اندازه پنج شش تا جای خالی برای کسانی که بشود از ته دل و نه از ترس لولو بهشان رأی داد، دارند. فروپاشی دوقطبی پوسیده و بی برکت موجود کلید خواهد خورد اگر پای گام دومی‌ها به خانه ملت باز شود، انشاالله 🔹من اگر در تهران رأی می‌دادم صادق شهبازی، وحید اشتری، وحید یامین پور، صادق کوشکی و حمید رسایی را که مغضوب لیست‌هایند بر صدر برگه‌ام می‌نوشتم. ✅ @jalili_vahid
✅ بسم الله الرحمن الرحیم 🔻در انتخابات مشهد به آقایان سعید شعرباف تبریزی و علی‌رضا خدابخشی و نصرالله پژمان‌فر قطعا رای می‌دهم و آقایان بحرینی و صفوی شاملو و صادقی سرایانی را هم در رده بعدی پیشنهاد می‌کنم. در خبرگان خراسان رضوی هم به حضرت آیت‌الله مصباح یزدی رأی می‌دهم. کارنامه و برنامه آقایان هم در صفحات مجازی جبهه عدالت‌خواهان مشهد و... در دسترس است که امکان مقایسه با دیگر اعزه‌ای که نامزد شده‌اند را فراهم می‌کند. قاعدتاً هر فردی باید سعی خود را برای اینکه شخصا به اصلحیت نامزد مورد نظر یقین کند، انجام بدهد . 🔻با علیرضا خدابخشی بیش از بیست سال سابقه همفکری و همکاری دارم و با توجه به طراحی‌هایش خصوصا در حوزه اقتصاد، حضورش را در مجلس مغتنم و جریان‌ساز می‌دانم. او اگرچه هیچ گاه به دنبال جلوه‌گری و شهرت نبوده اما در پشت صحنه برخی از مهم‌ترین اتفاقات رسانه‌ای و بعضاً اقتصادی کشور حضور تعیین کننده داشته است که یک نمونه آن امضای ۲۷۸ نفر از نمایندگان در پای طرحی است که او برای ارتقای زندگی شش میلیون نفر از دهک‌های پایین طراحی کرده بود. 🔻در کانال اقتصاد شناسی ایران @eghtesadshenasiirani ، نزدیک به صد مسأله اقتصادی و معیشتی را با نگاهی متفاوت بررسی کرده و دهها راهکار بعضاً برای معضلات بزرگ اجتماعی -اقتصادی داده است. فقط مرور دهها پست همین کانال، اشراف و قدرت تحلیل او را در اقتصاد امروز ایران به رخ می‌کشد که رویکردی چاره‌جویانه و اجرایی هم دارد. 🔻از نخبگان مشهد می‌خواهم ساعتی وقت بگذارند و محتویات این کانال را که در طول حدود دو سال بارگذاری شده مرور کنند تا تفاوت شعار و وعده را با راهکار اجرایی و علمی در حوزه اقتصاد که مهم‌ترین چالش امروز جامعه ایرانی است دریابند. ممکن است با بعضی تحلیل‌ها یا راهکارهایش مخالف باشیم ولی اشراف و قدرت ابتکارش را نمی‌توانیم نادیده بگیریم. 🔻تیم کاری خدابخشی_شعرباف می‌تواند تعریف تازه‌ای از مجلس قوی و کارآمد عرضه کند و سوابق هر دو بزرگوار در طراحی، نظارت و پیگیری نویدبخش اتفاقات تازه‌ای در قوه مقننه خواهد بود. 🆔 @jalili_vahid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ گفتگوی دکتر جمال یزدانی و هادی حاجتمند با وحید جلیلی در برنامه "گام دوم انقلاب" 🔹موضوع: جمهوریت از نگاهی دیگر جمعه دو اسفند (امشب) ساعت ٢٢ از شبكه افق 🆔 @jalili_vahid
فمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا... ◾️حامد عزیز پرکشید و رفت با ناباوری، فقدانش را در آغوش می‌کشیم و اشک می‌ریزیم. ◾️ بسیار شب‌ها که تا به صبح بیدار ماند و روزها که بی دریغ و خستگی‌ناپذیر به شب رساند به شوق کار برای خدا، برای شهدا، برای زینب سلام الله علیها. خیالت جمع بود کاری را که بپذیرد به فرجام می‌رسد و مایه آبروست. ◾️ خوبی‌ها و اخلاص‌ها و مروت‌هایش با ماست. لبخندهایش می مانَد برایمان و همتش. فصل جشنواره، داغش تازه خواهد شد هر سال؛ و " عمار " کم خواهد داشت او را تا همیشه. گوش جان داشت به نغمه انقلاب و"راه‌نوا " به همتش راه گشود و پرچم برافراشت. ◾️ سال‌ها، کارنامه همه بچه‌های "حسینیه هنر" دست او بود و هزاران محصول و مهمات را او باید ثبت می‌کرد که گم نشود در هجوم روزمرگی‌ها و ماندگار شود و در دسترس باشد برای مجاهدان جبهه فرهنگ. ◾️ حالا اوست و کارنامه‌ای که به شوق و افتخار می‌تواند تقدیم کند به موالیانش. " زینب زینب" بگذارید درحسینیه در بدرقه حامد جلالی عزیزمان که حیاتش پیام رسانی بود ودغدغه اش آن که گم نشود صدای زینبیان درهلهله حرمله های زمان. ◾️ پروردگارا او را در رحمت خاصه خود بپذیر و استقامتمان ده در مسیری که نهایتش رضوان توست. غفرالله له و لنا. 🆔 @jalili_vahid
وحید جلیلی
⭕️ السلام علیک یا غریب الغرباء وحید جلیلی: ▫️ به خیال خود درهای حرم را از کربلا تا قم و مشهد به روی اهل بیت بسته‌اند؛ روزگاری دراز؛ خصوصاً از شروع نهضت خمینی اعلام کرده‌اند که اجازه نخواهند داد ائمه؛ وارد جامعه و جهان امروز بشوند. اجازه نخواهند داد خدای ناکرده فریاد استکبار ستیزی ائمه و شیعیان واقعی‌شان لرزه به جان طواغیت و یزیدیان زمان از لندن تا واشنگتن تا تل‌آویو بیندازد؛ ▫️حالا همان‌ها که قرن‌هاست ائمه را و مکتب را محصور می‌خواهند، با فحش‌های رکیک، حصارهای حرم رضوی را می‌شکنند که امام را از محاصره دربیاورند! یا اشباه الرجال و لارجال حلوم الاطفال و عقول ربات الحجال ▫️این شمایید که همچون سلف فاسدتان امام را محاصره کرده‌اید و مکتب اهل بیت را در چنبر کاخ‌ها و کافه‌هایتان اسیر می‌خواهید. و این جمهوری اسلامی است که درهای حرم را به جهان معاصر گشوده و پرچم‌های اهل بیت را در سراسر جهان به اهتزاز درآورده‌است. ▫️وحشت امروز شما و اربابانتان از بسته شدن چند در چوبی و فلزی نیست. از باز شدن درهای جهان به روی مکتبی است که هفتصد سال سعی رنسانسی‌های لائیک‌ در القای تقابل "علم و دین" و "معنویت و عقلانیت" را نقش بر آب کرده‌است. مکتب اهل بیتی که کهف الوری هستند چون ذوی‌النهی و اولی‌الحجایند. ▫️همانان که در حوادث واقعه شیعیان خویش را نه به جماعت اشرا و بطرا یا کاسه لیسان ملکه الیزابت، که به فقهای حافظ دین، توصیه کرده‌اند. بی بی شما همان است که صبح و شام، در لندن عربده‌هایتان را اکو می‌کند. ▫️به بی بی سی‌تان خوش باشید؛ شما را چه به بی بی دو عالم که غبار مرقد پنهانش سرمه چشم خواجه نصیرها و احمدی روشن‌هاست. ▫️عالم آل محمد(ص) در حلقه جهل شما و مکر اربابانتان؛ غریب الغربا خواهد بود و جرم جمهوری اسلامی آن است که این حلقه را شکسته است. ▫️اگر مالک اشتر شیعه است؛ ربیع بن خثیم کیست و اگر قاسم سلیمانی؛ حیدری است شما کیستید قاذورات! ▫️ملالی نیست. در کرنای جهل و سرنای غیظتان بدمید! ▫️حیدرحیدرتان که طنینی شیرین در گوش اهل نکراء دارد؛ همان قرآن‌های بر سرنیزه است که خاطره تلخش قرن‌هاست شیعه را سوگوار مظلومیت علی کرده است. ▫️خواب دیده‌اید اما حضرات! این شیعه صفین و نهروان دیده را؛ عربده‌های جاهلانِ عمروعاص فریفته؛ خواب نتواند کرد. ▫️مشهدی‌ها هم، شما را خوب به یاد دارند؛ روزی که در کنار مأمون به تشییع علی بن موسی آمده بودید و از همه بیشتر جزع و فزع می‌کردید تا مگر تفکر جاهلی"مسمومتان" را پنهان توانید کرد و ما اگر آن روز فریب شما را می‌خوردیم، امروز نام این شهر "مشهد" نبود که قرن‌هاست به قامت ایستاده تا فریبکاران و فریب خوردگان را رسوا کند؛ آن‌ها که می‌خواستند ثامن الحجج را نه شهید و شاهدی برای تمام جهان و تاریخ، که مرده‌ای معرفی کنند که هارون، نزدیک‌ترین مسلمانان به اوست چون به کناره‌های ضریحش چسبیده است! ▫️به حمایت بی بی لندنی‌تان دل خوش نکنید؛ شیعیان عالم آل محمد (ص) نخواهند گذاشت، مامونیان دیگر بار پرچم عزا بلند کنند. 🆔 @jalili_vahid
◾️کاروانی از ایران ▫️چند نفر از شیعیان امام، از ایران آمده بودند، با آن سفرهای قدیم که با چه سختی ئی می رفتند. اینها خیلی آرزو داشتند که حالا که موفق شده اند بیایند تا بغداد، لااقل بتوانند از این زندانی( امام کاظم علیه السلام) هم یک ملاقاتی بکنند. ملاقات زندانی که نباید یک جرم محسوب شود، ولی هیچ اجازه ملاقات با زندانی را نمی دادند. اینها با خود گفتند: ما خواهش می کنیم، شاید بپذیرند. ▫️آمدند خواهش کردند، اتفاقا پذیرفتند و گفتند: بسیار خوب، همین امروز ما ترتیبش را می دهیم، همین جا منتظر باشید. این بیچاره ها مطمئن که آقا را زیارت می کنند، بعد بر می گردند به شهر خودشان که ما توفیق پیدا کردیم آقا را ملاقات کنیم، آقا را زیارت کردیم، از خودشان فلان مسئله را پرسیدیم و اینجور به ما جواب دادند. همین طور که در بیرون زندان منتظر بودند که کی به آنها اجازه ملاقات بدهند، یکوقت دیدند که چهار نفر حمال بیرون آمدند و یک جنازه هم روی دوششان است. ▪️مأمور گفت: امام شما همین است. سیری در سیره ائمه اطهار، شهید مطهری 🆔 @jalili_vahid
وحید جلیلی
📝 مشهدالرضا از یاد نخواهدت برد 🔰 در سوگ حاجی اکبرزاده دوست داشتنی 🔻 بسم الله الرحمن الرحیم به عشق؛ زنده بود و هست. شوق در جانش بود این پیر انقلابی مشهد و جوانش می‌دیدی آن‌گاه که از موالیانش سخن ساز می‌کرد؛ و وقتی که انقلاب را باز می‌گفت. **** 🔻 مقدمه‌اش بر "حسین پیشوای انسان‌ها " که در بهار 1343؛ چهارده سال پیش از بهمن 57 منتشر شده، یکی از اسناد مهم انقلاب اسلامی است: " از حسین اکتفا به نام حسین نبود در خور مقام حسین بلکه باید که خلق دریابند علت اصلی قیام حسین " ****** 🔻 اکبرزاده نه ادعای شاعری داشت، نه در حوزه یا دانشگاه تحصیل کرده بود، نه هیچ عنوان و اعتبار مُدرنی را یدک می‌کشید، و نه زانو در مکتب هیچ لیبرال و مارکسیست و سکولار و ناسیونالیستی به زمین زده بود ولی تا دلت بخواهد می‌فهمید و می‌دانست. مصداق بارز مومنان بصیری که آقا در "سخنرانی عوام و خواص"؛ تکیه‌گاه مردمی انقلاب دانسته بود. و چه ذوق سلیم و نافذی داشت در دیدن و برگزیدن. 🔻 مغناطیسی که آهن را از خاک اره، خوب می‌شناخت: "کوشش‌ها کردند که قیام حسین را وارونه جلوه دهند تا بدینوسیله انحرافی در مکتب عزاداری حسین که بهترین وسیله برای روشن شدن افکار بود پدید آورند و آن را یک حربه تبلیغاتی برای مشوب کردن اذهان جوانان به کار ببرند و عزاداری حسین(ع) را وسیله تخدیر اعصاب و ..." " مبلغین، محدثین، شعرا هم بدون اینکه متوجه این انحراف شده باشند با تشریح نکردن اصل قیام و نگفتن سخنان حسین علیه‌السلام بزرگترین ضربه را بر پیکره قیام آن حضرت وارد ساختند" **** 🔻 این‌ها کلمات حاجی اکبرزاده است. کاسب جوان سی ساله و بی ادعای کوچه پس کوچه‌های مشهد؛ که پنج کلاس بیشتر نخوانده بود؛ سال‌ها قبل از آن که "حماسه حسینی" آیت‌الله مرتضی مطهری منتشر شده باشد یا کسی در ایران نام دکترعلی شریعتی را شنیده باشد. و هم او با همین صداقت و صراحت و شجاعت و عمقی که انحطاط سنتی‌ها را می‌فهمد و نقد می‌کند در همان مقدمه ادامه می‌دهد: "انتقاد من بیشتر بر اغلب شعرای جوان و روشنفکر معاصر وارد است ... سوال می‌کنم آیا شما برای الهام گرفتن؛ مکتبی آموزنده‌تر و مهیج‌تر از مکتب حسین ابن علی سراغ دارید؟" ***** 🔻 در نگارش تاریخ انقلاب اسلامی؛ "حسین پیشوای انسان‌ها" کتاب بسیار مهمی است از یک نویسنده بی ادعا و معمولی؛ بمثابه نمونه و نمادی از جمهور جامعه ایرانی که ایده‌آل خود را فراتر از تجدد و تحجر، در اسلام ناب یافتند بی آن که در انتظار رهبرانی از دل احزاب یا آکادمی‌ها بمانند. گزیده‌ای که او نزدیک شصت سال پیش در معرفی "پیشوای انسان‌ها " فراهم آورده است شاید تا همین امروز بی‌نظیر باشد در میان اقران خود، از حیث نزدیکی به مبانی انقلاب اسلامی. **** 🔻 اکبرزاده فقط یک شخص نیست، نمادی است از جامعه مومن سنتی و آرمانخواه مشهدی و خراسانی و ایرانی که خلوص و بصیرت را با هم دارند. مدرن‌ها را دیده و سنجیده بود و سنتی مانده بود. حلقه وصلی بین سنتی‌ترین توده‌ها و پیشروترین انقلابی‌ها. بزرگ بود و مهربان بود و دلنشین و صاف. مظهر سماحت و صلابت. در فهرست رفاقت‌هایش از نعمت میرزازاده و محمدرضا شجریان هست تا پرویز خرسند تا برسد به محمود کاوه و اسماعیل قاآنی. سرتا پا ایمان و آمادگی برای حضور؛ در هر صحنه‌ای که اسلام و انقلاب اقتضا کند. ما تا چشم گشوده‌ایم "مقام معظم رهبری" را دیده‌ایم و خاطرات آقا را در کتاب‌ها خوانده‌ایم، او اما رفیق سال‌های غربت و مبارزه بود و "آقای خامنه‌ای" (به جزم میم) را آنچنان زلال؛ دوست داشت که وقتی نام امام مسجد کرامت را می‌برد در چشم‌هایش ابتهاج می‌تراوید و لحنش شیرین‌تر می‌شد و همزمان مراقبه داشت ذره‌ای از محبوب قدیمی‌اش خرج نکند. قدر انقلاب و امام راحل و حاضرش را او می‌دانست که درازی شب را از چشم‌های صبورش می‌شد پرسید که دوره رضا قلدر را زندگی کرده بود و اشغال ایران را و نهضت نفت را و پانزده خرداد را و انقلاب را و دفاع مقدس را. 🔻 هیآتی‌ها اگر الگو بخواهند هم اوست تمام قد. و فرهنگی‌ها هم. شصت سال بر صراط مستقیم رفتن و نایستادن و نلغزیدن وتمام بضاعت خویش را به میدان آوردن و فدای تکلیف کردن. یادت به خیر باد و نامت جاودان! هفتاد سال چه چشم‌ها که جوشید با نوای نوحه‌های حسینی و فاطمی‌ات و چه جان‌ها که جلا یافت به بینش بصیرت و چه دل‌ها که تسکین یافت با دلداری‌های شاعرانه‌ات. بنده خوب خدا، مومن بی‌ادعا، مرید مخلص اهل بیت مصطفی(ص)، مداح شهدا و سیدالشهدا(ع) انقلابی ناب؛ حاجی اکبرزاده نازنین و دوست داشتنی! سلام ما را به شهدا برسان. مشهدالرضا از یاد نخواهدت برد. 🆔 @jalili_vahid
تفكر، فرهنگ، تمدن؛ حركت! ⭕️ تاملی در "ویژگی" سید شهیدان اهل قلم وحید جلیلی: ▫️بسیاری از سه گانه تفكر – فرهنگ – تمدن نام برده‌اند. زنجیره‌ای كه هر پدیده و واقعه و تحول انسانی و اجتماعی را می‌توان در ذیلش تحلیل كرد. احتمالاً این نگاه را ابتدا دكتر فردید در محاضراتش طرح كرده و بعد در كتاب دكتر داوری مكتوب و منتشر شده و بعدها بسیاری از شاگردان و حواریون این حلقه به نام خود یا با رعایت كپی رایت؛ رواج داده‌اند. ▫️باید پذیرفت در دوره‌ای كه به مقتضای توسعه اقتصادی؛ سطحی‌نگری و تفكر شعارزده‌‌ی پوچ در جامعه ایران ترویج می‌شد؛ این رویكرد بسیار مفید و نجات‌بخش بود. نگرشی كه اذهان را به مبانی نظری و ریشه‌های فكری هر پدیده‌ای متوجه می‌كرد و با ترسیم پیوند پیچیده‌ تفكر و فرهنگ و تمدن از گلاویز شدن با پدیده‌های تمدنی و غفلت از سرچشمه پرهیز می‌داد. سید مرتضی آوینی - كه آن زمان هنوز شهید آوینی نشده بود- از كسانی بود كه بیشترین نقش را در فراگیری این نگاه لااقل در بخشی از سربازان فرهنگی و فكری انقلاب ایفا كرد. ▫️در حالی كه برخی تریبون‌ها و قرارگاه‌ها به شدت در حال مصادره گفتمان "تهاجم فرهنگی" به نفع تفكر ظاهرگرا، نتیجه‌زده و سیاست‌زده بودند، آوینی یك تنه در میانه ایستاده بود و راه را نشان می‌داد. ▫️لب كلام این بود كه نمی‌توان ساده‌ لوحانه همه‌ی محصولات تمدن غرب را پذیرفت و به همه‌ی نهاد‌ها و ساختارهای سیاسی و اجتماعی و حقوقی و... آن گردن نهاد و بعد ادعای استقلال سیاسی و مبارزه جهانی با استكبار و مقابله با تهاجم فرهنگی كرد. غرب یك مجموعه به هم پیوسته بود و اگر از انسان یا خدا یا طبیعت یا.... حرف می‌زد كه ما هم نامشان را در فرهنگ لغاتمان داشتیم؛ فقط اشتراك لفظی بود و تعبیر واحد از موضوعات متفاوت. ▫️برخلاف بعضی دیگر كه سال‌ها پس از شهادت آوینی به یاد حرف‌های او افتادند و خود را و دیگران را به عمل زدگی و سطحی نگری متهم كردند و این بار از راه ترویج تعمّق و تفكّر به هدر دادن و منحرف كردن نیروهای حزب اللهی مشغول شدند؛ آوینی همواره مرد فكر و اقدام و علم و عمل بود. حرف‌هایی كه امروز بعضی از شیفتگان كار تئوریك و علمداران اپیستمولوژی و گفتمان و رویكرد و بازكاوی و خوانش و سنت - مدرنیسم و... با هزار اهنّ و تلپ و بسیار قلمبه سلمبه تر از آنچه هست تكرار می‌کنند، آوینی سال‌ها پیش از اینان از هاضمه‌ی قدرتمند تفكر خود گذرانده بود و به ساده‌ترین بیان در مقالات "توسعه و مبانی تمدن غرب" بازگفته و بدان هشدار داده بود. ▫️امّا حتی این هوشمندی و پیشتازی فرهنگی نیز"ویژگی" او نبود. او مثل بسیاری از دیگران باور نداشت كه"ان تنصروا الله ینصركم" یا "الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا"را باید در ذیل برخی تفكرات فلسفی یا عرفانی به فراموشی سپرد و عمل را به بهانه فكر، و واجبات و محرمات را به بهانه‌ی نگاه فلسفی و عرفانی وا گذاشت. ▫️به قول میرشكاك او جامع شریعت و طریقت بود اگرچه خود هیچگاه به چنین ادبیاتی دامن نمی‌زد و اگر هم از مفردات واژگانی دیگر نحله‌های فكری در نوشته‌هایش بهره می‌برد طعم و لحن گفتارها و نوشتار‌هایش منحصر به فرد بود... سرمقاله ماهنامه سوره، شماره 10 ⭕️ متن کامل: jalili-vahid.ir/?p=109 🆔 @Jalili_vahid