⭕️ پایان ده «بیست سی» چل و آتش (به اختیار) در دستمال گلابی!
🖍 (بخش دوم)
👈 برشی دیگر از پاسخ #وحید_جلیلی به یادداشت #عباس_عبدی در نفی ورود هنر انقلاب به سیاست و دفاع از برجام
✅ بخوانیم جملات گهربار استاد را:
“هیچ چیز بدتر از ترفندهای هنری از جمله تمسک به شعر و شاعری برای موضوعات سیاسی نیست.”
دوباره جمله استاد را بخوانید:
“هیچ چیز بدتر از ترفندهای هنری از جمله تمسک به شعر و شاعری برای موضوعات سیاسی نیست.”
🔹 و بعد اظهار نظر همایشان را (چند سال پیش) راجع به فیلم ضدایرانی #آرگو ملاحظه کنید:
“دوستانی که پس از اعلام #اسکار بهترین فیلم، مصاحبههای احساسی انجام دادند، بهتر است بگویند که چرا به «آرگو» اسکار ندهند؟ این «فیلم» است و «تاریخ» نیست و از قدیم هم گفتهایم که فلان موضوع، فقط یک «فیلم» بوده است…. باید به انتخاب آنها احترام بگذاریم و عصبانی نشویم.”
🔹 هر چه آن #خسرو کند شیرین بود!
اگر غربیها یا غربزدهها در سیاست “از ترفندهای هنری استفاده کنند ” باید به آنها احترام بگذاریم و اگر فرزندان انقلاب خیانت آنها و نقض روح و متن برجام را به زبان هنر نقد کنند “هیچ چیز بدتر از ترفندهای هنری برای موضوعات سیاسی نیست”!!
🔹 و در ادامه:
“نقد و هجو سیاسی در قالب شعرخوانی و هنر یکی از بدترین رفتارهایی است که متاسفانه نباید اجازه داد که باب شود.”
به #فحاشی سینماگران آمریکایی علیه ایرانیها باید احترام گذاشت و از اینسو پاسخگویی #هنرمند_ایرانی را باید بدترین رفتار! نامید و جلو باب شدنش را گرفت!
✅ جالبتر از همه این که مجتهد جامعالشرایط ما، فتح مکه را بر این فتوای خود شاهد میگیرد و میگوید:
“پس از فتح مکه، حضرت رسول همه را بخشید. هر کس که حتی به خانه #ابوسفیان وارد میشد در امان بود. اجازه نداد فتح مکه روز انتقام شود، آن را به روز رحمت و گذشت تبدیل کرد ولی چند مورد اندک استثنا شدند و بخشش شامل آنان نشد، از جمله کسانی که از طریق #شعر، پیامبر (ص) و #اسلام را هجو میکردند، حتی اگر این افراد زن بودند نیز مشمول بخشش نشدند.”
🔹 پیامبر به این دلیل آن شاعران را از عفو مستثنا کرد که هنر را به سیاست آلوده بودند!!
و هر هنرمندی که در هنر خود سیاست را در میان آورد مستحق مجازات است ( البته بجز #بنجامین_افلک و دیگر هنرمندان ضدایرانی یا ضدانقلاب که شایسته احتراماند.)
🔹 عباس عبدی البته معلوم نمیکند که اگر مطلق هجو در نگاه رسولالله مذموم است چرا خود به هنرمندان مسلمان (از #حسان_بن_ثابت تا #میثم_مطیعی و #مهدی_سیار) دستور هجو مشرکان را داد:
“اُهجوهُم و روحُ القُدُس مَعَکُم؛ مشرکان را هجو کنید که (در اینصورت) روحالقدس ( #جبرئیل) با شماست.»
🔹 جالب است اگر شاعری بگوید: ”تفنگت را زمین بگذار” هنر را به سیاست نیالوده است و هیچ واکنشی جز تحسین برنمیانگیزد و اگر دیگری بگوید: “سخن از صلح بگو، اسلحه را هم بردار” باید او را به عاقبت افسران جنگ روانی استکبار در فتح مکه تهدید کرد که ” بکشیدشان اگر چه بر پردههای کعبه آویخته باشند”!
🔹 پس مسئله، هنر و سیاست نیست؛ #اصل_قضیه زمین گذاشتن #اسلحه و بالابردن دستهاست.
🚩 متن کامل یادداشت:
📎 http://jalili-vahid.ir/?p=1280
▫️ به کانال وحید جلیلی بپیوندید:
🆔 @jalili_vahid
⭕️ پایان ده «بیست سی» چل و آتش (به اختیار) در دستمال گلابی!
🚩 (بخش سوم)
👈 برشی دیگر از پاسخ #وحید_جلیلی به یادداشت #عباس_عبدی در نفی ورود هنر انقلاب به سیاست و دفاع از برجام
✅ جناب #عبدی به تبع پیرمرادش که گفت: ”آب خوردن شما به اراده #کدخدای ما وابسته است”؛ قسم یاد میکند که #برجام اگر نبود برق هم نبود! و بلندگو هم نبود و مخاطب هم نبود و…
غافل از آن که برقِ خمّاران را منتی بر رعدِ تمّاران نیست.
مگر صدای #دعبل و #فرزدق و #کمیت و #حسان و #سید_حمیری را برق کدخدای شما به امت ما رساند؟
قَسَم این حضرت عباس را عبدی از عباد شیطان بزرگ، باور شاید کند، ولی ملتی را که نور؛ از خون #احمدی_روشن دارد به برقِ غرب ریشخند کردن، نه از وقاحت که از حماقت است.
برق غرب مگر در چشمهای خُمار بقراتِ “ضرع فَیُحلب”ی جرقه زند که نُه من شیرشان، نصیب #ترامپ وبیبیسی و #سنا و #جان_کری شد و طعنهها و ترهاتشان نثار #رهبری!
✅ عباس آقا البته به استهزاء بسنده نکرده؛ و افتخار! برجام را نه به دوستان #باهوش خود که به #نظام نسبت داده است.
ادعا این است: برجام تصمیم #علی است. آری! همانگونه که #حَکمیت.
🔹و برجامیان نماینده علیاند همانگونه که #ابوموسی_اشعری.
(ببخشید از این تشبیه تاریخی! حتما از تشبیه مداح اهل بیت (علیهم السلام) به کنیز معدومِ #عبدالله_بن _خطل در فتح مکه بیراهتر نیست!)
🔹 خیانت کدخدای باهوش و مودبشان؛ آنسان رسواست که نه پشت دیوار بلند پیادهروها! پنهانش توانند کرد، نه در جیغ بنفش #کنسرتها( ترفندهای هنری – سیاسی مشروع و محترم!) به فراموشیاش توانند سپرد؛ پس بانگ برداشتهاند که “حاجی انت شریک” ! ”حاجی انت شریک” ! و این هنوز از نتایج #سحر است. دیر نیست که دریابند برجامیان “شب شراب نیرزد به بامداد خمار”
🔹 اگر بعد از #خیانت_98_درصدی سنا و تشدید تحریمها و اعتراف زعما به #نقض روح و جسم و دل و قلوه و کله و پاچه برجام؛ نتوان گفت بالای چشم کدخدا ابرو هست و ذیل “چشم کدخدا”! آبرویی نیست؛ پس “وانتصروا من بعد ما ظلموا” را چه باید کرد؟
آیا این گزاره ملکوتی را هم باید در طاقچهای نهاد که پیش از آن “قاتلوا ائمه الکفر انهم لا ایمان لهم” و “ان تنصروا الله ینصرکم” و “ما لکم اذا قیل لکم انفروا فی سبیل الله اثاقلتم الی الارض” و … را نهاده بودند؟
🚩 متن کامل یادداشت:
📎 http://jalili-vahid.ir/?p=1280
▫️ به کانال وحید جلیلی بپیوندید:
🆔 @jalili_vahid
⭕️ از دست رفتن آخرین فرصتهای ثبت خاطرات هفت سال دفاع مقدس!
🔹 #وحید_جلیلی، 13 تیر 96، در جمع مربیان #حلقه_های_صالحین و فعالان فرهنگی #خراسان_رضوی
✅ در چند ماه گذشته، بیش از بیست نفر از کسانی که خاطراتشان ضبط شد از دنیا رفته اند و صدها برابر آن، کسانی که خاطراتشان ضبط نشد!
اجرای این عملیات بزرگ، جدا از اولویت موضوعی، به دلیل اینکه منابع آن به سرعت در حال از بین رفتن است، ضرورت و فوریت دارد .
دهه 90، آخرین فرصت برای گردآوری تتمه خاطرات افراد شاهد کشف حجاب است.
✅ در دو سال گذشته، خاطرات بیش از هزار نفر، را در مورد قیام گوهرشاد و ماجراهای کشف حجاب ضبط کرده ایم که بخشی از آنها، #سالمندان بودند و بخشی هم خاطرههای غیرمستقیم نقل کردند.
این هزار مصاحبه، با فراخوان در مساجد و حضور میدانی در محلات قدیمی و روستاهای اطراف از #فریمان تا #طرقبه ممکن شد.
✅ اینجا گردهم آمدهایم تا از همه فعالان فرهنگی و حلقههای صالحین برای بازخوانی نهضت مقاومت فرهنگی ایران دعوت کنیم. متاسفانه در طول ۴دهه بعد از انقلاب، نسبت به بازخوانی آنچه در دوران #پهلویها گذشته است ( از جمله قیام مسجد گوهرشاد در ۲۱ تیر ۱۳۱۴) ضعیف عمل کردهایم.
✅ بعد از انقلاب، «میلیون ها نفر»! بودند که از وقایع کشف حجاب ،خاطره مستقیم داشتند اما همت نکردیم و آنها را ثبت نکردیم.
وقتی خاطرهای ثبت نمیشود، فیلمها، تئاترها، نقاشی ها، سمفونی ها، اشعار و کتابهایی که میتوانست مبتنی بر آنها تولید شود، از بین می رود! ما وقتی ماجراهای ملت خودمان را بازآفرینی نمی کنیم مجبور به دیدن #سریالهای_کره_ای و جنگهای بی محتوا میشویم.
✅ کتاب#دا که تاکنون بالای 500 هزار نسخه از آن فروش رفته نشان میدهد که در اطراف ما گنجینه فرهنگی و ادبی زیاد است.
✅ #تولید_محتوا، یکی از چالشهای اصلی حلقههای صالحین است و نداشتن محتوا برای عرضه کردن و درگیر کردن اعضا، یکی از دغدغههای مربیان.
مربیان، بچهها را صرفا مصرف کننده و #گوش میخواهند. این شیوه جواب نمیدهد و باید به میزانی که به آنها، #اطلاعات میدهیم، برای تولید محتوا #فعالشان کنیم.
✅ # در هر شهر و روستا و خانواده و محله ای ،محتوا در دسترس است اما ذوق و توانایی برای شناسایی #فرصتها و قدر دانستن آن وجود ندارد. به گنجینه فرهنگی و تاریخی خود بیتوجه هستیم. می توانید عملیاتهای بزرگ فرهنگی را با این حلقهها شکل دهید.
نهضت بازخوانی مقاومت فرهنگی در دوره کشف حجاب، اعضای حلقهها را درگیر میکند. 7 سال دفاع مقدس یعنی از 1314 تا 1320 و همت و غیرت و دفاع مردم از دین، فرهنگ و هویت خود در برابر دیکتاتوری غربگرای رضاخان، بسیار فراگیر بوده و تقریبا در همه خانواده های ایرانی خاطره ای از آن وجود دارد.
✅ وقتی گزارشی از اقدامات بازخوانی قیام گوهرشاد و کشف حجاب به #رهبری تقدیم شد ایشان هم خوشحال شدند و هم ابراز تاسف کردند از اینکه این حرکت بسیار دیر شروع شده است.
▫️ به کانال وحید جلیلی بپیوندید:
🆔 @jalili_vahid
⭕️ پیشنهاد تابستانه وحید جلیلی برای فعالان فرهنگی
✅ هنوز که هنوز است وقتی آدم این کتاب #طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآنِ آقا را میخواند بوی #بهار از آن میآید! تازگی و پیوند با حقیقت را در آن حس میکند، زندهکننده است.
✅ من پیشنهادم به همه این است، که اولین کاری که بعد از #انتخابات در دستور کار قرار بدهند، بازخوانی این کتاب باشد. #طلبهها و #دانشجوهای_حزب_اللهی؛ هم خودشان این کتاب را بخوانند و هم #نهضت_بازخوانیاش را در #مساجد راه بیاندازند.
✅ آن جهادی که شما میخواهید انجام بدهید، آن جهد، تلاش و اقدامی که میخواهید بکنید، اگر جهتگیریاش درست نباشد واویلاست. یک بار برگردیم مرور کنیم. مطمئن شویم این #دین و #انقلابی که ما از آن حرف میزنیم، همان چیزی باشد که رهبر فقیه و متفکر ما میگوید؛ یک #اشتراک_لفظی نباشد.
📍 وحید جلیلی، سخنرانی در جمع فعالان فرهنگی #مشهد، فردای انتخابات 96
📸 yon.ir/jhew4
📢 لطفا رسانه باشید
🔹 به کانال وحید جلیلی بپیوندید:
🆔 @jalili_vahid
⭕️ پیام پذیرش قطعنامه، تجدید مطلع انقلاب اسلامی
(از گفتگوی #روزنامه #سیاست_روز با #وحید_جلیلی پیرامون پذیرش #قطعنامه_598)
🔹 بخش اول - برداشتهای نادرست ازپیام پذیرش قطعنامه
✅ متأسفانه قطعنامه هميشه به عنوان يك نقطه پايان ديده شده است. چه موافق، چه مخالف پذيرش قطعنامه 598 را نقطه پاياني مي دانند بر يك فضاي ممتد 8 ساله كه در آن جامعه ايران با مسأله جنگ شناخته ميشود.
✅ برداشت اشتباه ديگري كه ازپذيرش قطعنامه ميشود، اين است كه اين پيام را منحصر به #جنگ مي كنند! حال آنكه اين پيام را بايد اتفاقي در #تاريخ_انقلاب_اسلامي دانست نه تاریخچه جنگ. اين پيام، بيشتر از آنكه ناظر به گذشته (جنگ) باشد، ناظر به آينده است!
✅ امام(ره) نه تنها در پذيرش قطعنامه حيرت زده و شوكه نيست، بلكه به عكس، داراي نگاه كاملا روشني است. حتي به نظر بنده ماجراي قطعنامه باعث شد يك اتساع جديدي در شخصيت حضرت امام(ره) پيدا شود و يك نگاه وسيع تر و عميق تري، هم به انقلاب و هم به جامعه در سال هاي بعد پيدا كند. بخشي از اين نگاه جديد، در واقع رسيدن به يك نوع آسيبشناسي است كه مشخصا حضرت امام(ره) در رابطه با نظام اسلامي به آن رسيدهاند كه اگر دقيق به آن نگاه كنيم، مجموعه اين برنامه و نگاه جديد امام(ره) در يك سال پاياني عمر مبارك شان تجلي ميكند و شايد بشود گفت كه سال پاياني عمر حضرت امام(ره) يعني از پذيرش قطعنامه تا رحلت، با كل عمر حضرت امام(ره) برابري ميكند. يعني اگر با دقت نگريسته شود، خلاصه زندگي امام(ره) دوباره در اين كمتر از يك سال تكرار ميشود.
✅ در خود پيام قطعنامه كمتر از يك سوم پيام به موضوع قطعنامه اختصاص دارد و بيشتر آن راجع به مسأله #حج و تبيين وضعيت #جهان_اسلام در دوران معاصر است كه خود تبييني استراتژيك است و امام(ره) در يك سوم آخر ، به مسأله قطعنامه مي پردازد و آن را به عنوان بخشي از يك پازل ميبيند كه نشان مي دهد اين واقعه نتوانسته بر امام(ره) محيط بشود و نگاه و فلسفه امام(ره) را با بنبست مواجه كند!
✅ خيليها در آن مقطع خوشحال شدند كه امام(ره) به اصطلاح به بنبست رسيده است! در صورتي كه امام(ره) دقيقا پذيرش قطعنامه را يك نقطه شروع جديدي براي انقلاب اسلامي ميداند كه تمام شاخصههايش براي امام(ره) مشخص است و بر اساس آن طراحي كرده است و تصميمها و مواضع امام(ره) در اين يك سال اخر همه تفصيل اين اجمال است.
👈 ادامه دارد
🔹 به کانال وحید جلیلی بپیوندید:
🆔 @jalili_vahid
⭕️ پیام پذیرش قطعنامه، تجدید مطلع انقلاب اسلامی
(از گفتگوی روزنامه #سیاست_روز با #وحید_جلیلی پیرامون پذیرش #قطعنامه_598)
🔹 بخش دوم - انقلاب اسلامی وارد مرحلهای جدید میشود
✅ حضرت #امام (ره) ميخواهد وارد مرحله جديدي بشود كه يكي از ويژگيهاي آن، نداشتن بخش عمدهاي از ياران خود است؛ اگر امام(ره) در شروع حركت خود و در مسير نهضت امثال #مطهري، #بهشتي، #سعيدي، #رجايي، #باهنر، #چمران و #شهداي_محراب و ... كه ستونهاي حركت انقلاب بودند را داشتند، امام(ره) ديگر آنها را در كنار خود نداشت. از طرف ديگر، يك عده #ياران_خسته داشت، عدهاي كه ديگر آن شور و هيجان و اشتياق و اتحاد اوايل انقلاب را نداشتند و گروهي هم بعد از رسيدن به قدرت، #استحاله شده بودند.
✅ از طرف ديگر در 10 سال بعد از انقلاب ، يك سري #رويشهاي جدي در كنار آن #ريزشها پيدا شده بود و به خصوص #دوران_جنگ از اين نظر مشابه #دوران_مبارزه بود و عناصر صادق را از عناصر غير صادق جدا ميكرد. در دوران #شاه، فشارهاي #ساواك و فشارهاي امنيتی و... بود، در دوران جنگ هم جبههها مردرا از نامرد جدا می کرد كه اينها يك خطكشي بود كه ميتوانست نيروهاي مخلص را #غربال كند. حال در پايان جنگ اين فرصت ويژه #نيروسازي و غربال ديگر تمام شده بود و اين شايد اولين بار بود كه براي امام(ره) اتفاق ميافتاد.
✅ حال امام(ره) چه بايد ميكرد؟ امام(ره) با همين آسيب شناسي و ويژگيهايي دوران جديد كه پيش رو داشت، شروع به #سازماندهي كرد، كه دو بعد اصلي داشت: يكي بعد #معرفتي و يكي بعد #سازماني. در بعد معرفتي تلاش امام(ره) معطوف به #تبيين_گفتماني تازه بود كه تمام مسائل معرفتي جديد و واقعيت روز ايران و جهان در آن جواب داشته باشد كه تحت عنوان گفتمان #اسلام_ناب ـ #اسلام_آمريكايي و #جنگ_فقر_و_غنا در پيام قطعنامه به عنوان هسته اصلي كلام امام(ره) قوام يافت. اين پيام تجديد مطلع انقلاب اسلامي است.
✅ امام(ره) شروع به #بازخواني و #شفاف_سازي تمام ويژگيهاي انقلاب اسلامي ميكند و يك دليل عمده آن هم اين است كه ديگر شرايط اجتماعي( مثل جنگ و مبارزه با شاه) ، در غربال انديشهها و رفتارها به كمك نميآيد و هم اكنون بايد سنگ محكهاي نظري دقيقتري تبيين شوند. زيرا #دوران_جهاد و شهادت نيست كه خون و ايثار خيلي از #مرزها را روشن كند. اينجا اتفاقا بايد روي مسائل نظري دقيق شد. دورهاي كه توجهيات و شبهات شروع شده و رواج داده ميشود. در اين مقطع است كه امام(ره) مباني خودش را خيلي صريح و نظام مند و منسجم و در پيوند با واقعيتهاي اجتماعي و تاريخي جامعه ايران و جهان ارائه داد.
✅ در بعد سازماني نيز امام(ره) با توجه به نيروهايي كه از دست داده و يا استحاله شدهاند و جرياناتي كه فعلا در جمهوري اسلامي وجود دارند و همچنين رويشهايي كه در اين 10 سال به وقوع پيوسته، تلاش ميكند تا با شناسايي نيروهايي كه ميتوان به آنها #اميد بست، با #فراخوان و توجيه عملياتي آنها، وظايفشان را مشخص كند.
👈 ادامه دارد
🔹 به کانال وحید جلیلی بپیوندید:
🆔 @jalili_vahid
⭕️ پیام پذیرش قطعنامه، تجدید مطلع انقلاب اسلامی
(از گفتگوی روزنامه #سیاست_روز با #وحید_جلیلی پیرامون پذیرش #قطعنامه_598)
🔹 بخش سوم - تبیین گفتمانی انقلاب اسلامی در یکسال پایانی عمر امام (ره)
✅ امام(ره) در #پيام_قطعنامه، يك آسيبشناسي نسبت به خط #متحجران در دانشگاهها ارايه ميكنند. اهميت رشد علمي جوانان را گوشزد ميكنند و بر ايجاد زمينههايي براي رويش استعدادها تاكيد ميكنند. در كنار اينها بحث ذوب حوزه و دانشگاه در يكديگر را مطرح ميكنند و در پيامي كه به مناسبت #بازسازي در مهر 67 ميدهند، نيز ملزومات #جنبش_نرم_افزاري را مطرح و در پيامهاي قطعنامه، بازسازي و تشكيل #بسيج_طلبه_و_دانشجو و... دنبال ميكنند.
✅ در عرصه #هنر، به عنوان بخشي مهم از فرهنگ، پيام 31 شهريور 67 ، #منشور_هنر را صادر میکنند. در عرصه فرهنگ عمومي هم چه در پيام قطعنامه، چه در پيام به روحانيت مشهور به #منشور_روحانيت، و چه در پيام بازسازي، دغدغههاي خود را بيان ميكند، مسائلي چون مبارزه با مصرف گرايي، پيوند روحانيت و مردم و... مطرح ميشود. حتي وقتي امام(ره) در موافقت با احداث #مصلي ميخواهد پيام بدهد، بر اين كه مساجد بايد فارغ از زرق و برق و مصاديق اسلام آمريكايي باشند تأكيد دارد.
✅ در مباحث #فقهي، حضرت امام(ره) با هدف گيري مشخص وارد ميشوند و بعضي از مرزها را ميشكند. 19 شهريور 67 فتواي امام(ره) راجع به #شطرنج و #موسيقي منتشر ميشود. كلي سر و صدا ميشود كه حتي يكي از شاگردان امام(ره) برنميتابد و در نامهاي به امام(ره) ميگويد كه خوب نيست دامن شما به اين مسائل آلوده شودو..... . امام(ره) هم در جوابي كه ميدهند، شديدا از مواضع خود دفاع ميكنند و جبهه جديدي را باز ميكنند.
✅ در #منشور_برادري نيز يك بحث جدي راجع به #فقه_پويا ميكنند و در پيام به روحانيت هم كه به طور مشخص و مفصل راجع مسائل فقهي صحبت ميكنند. در نامهاي كه به #آيت_الله_مشكيني در مورد كفايت اجتهاد براي رهبري ميدهند نيز يك نكته جدي در ديدگاه فقهي حضرت امام(ره) است. ديدگاههاي حكومتي مطرح شده در پيام به #مجمع_تشخيص_مصلحت_نظام هم نمونه ديگري است.
✅ در حوزه سياست خارجي، دو اتفاق مهم در آن سال پاياني اتفاق ميافتد. يكي پيام به #گورباچف. پيام امام(ره) به گورباچف صرفا پيامي به خود او يا فقط براي #شوروي نبود. امام(ره) ميبيند كه #ماركسيسم كه به اصطلاح يكي از داعيهداران و علمداران عدالتخواهي است، در حال نابودي و حذف است. پيام امام(ره) به گورباچف در حقيقت، پيامي براي رقيب او و #غرب است كه فكر نكنيد اگر پرچم #عدالت ـ خالي از #معنويت و #ديانت ـ از دست اين حضرات افتاد، از جايي ديگر بلند نخواهد شد! امام(ره) در اينجا دوباره حضور انقلاب اسلامي را كه عدالتي همراه با معنويت است، اعلام ميكند و اين بار بر پايي اين علم را به دست موحدين مژده ميدهد و خلاصه اينكه پيام به گورباچف است براي #سربازگيري مجدد از كل جامعه جهاني. اتفاقي كه يكبار ديگر هم با وقوع انقلاب اسلامي افتاده بود و چشم آزادي خواهان و محرومان و مبارزان جهان را روشن كرده بود.
✅ بعد از آن، فتواي قتل #سلمان_رشدي مرتد را صادر مي كند. اين حكم به همان اندازه كه مخاطب جهاني داشت، مخاطب داخلي هم داشت. از يك طرف، صلابت انقلاب را به رخ كشيد، از طرفي ظرفيتهاي وحدت را نشان داد و كل جهان #اهل_سنت را متوجه حضرت امام(ره) كرد. يعني با توجه به تمام تبليغات مسمومي كه بر عليه انقلاب ايران به عنوان يك انقلاب صرفا شيعي شده بود، اين پيام كه در رابطه با #پيامبر_اسلام(ص) بود، امام(ره) را به چهره شماره يك جهان اسلام تبديل كرد و هم مجموعه نيروهاي جهان اسلام را تقويت كرد و هم شيعه را به عنوان خط مقدم دفاع از رسول الله(ص) تقويت كرد. از طرف ديگر وقتي اين فتوا در كنار پيام گورباچف قرار ميگرفت، نشان از آن داشت كه امام(ره) و نظام اسلامي از طرفي با رأس الحاد و كفر يعني شوروي حاضر به گفت و گو است و از طرفي در مقابل شيطنتهايي مثل غائله سلمان رشدي محكم ميايستد و اهل انفعال نيست!
✅ در همين ايام، امام(ره) يك ديدار مهم با رهبران #انتفاضه دارند. عدهاي فلسطيني به همراه ايرانيان در سال 66 در #مكه به شهادت رسيدند و در تشييع جنازه اين شهدا، اولين جرقههاي انتفاضه شعله ور شد. حضرت امام(ره) در اين ديدار خط سازش و #عرفات را به شدت محكوم ميكند و با مردم بودن و ادامه مبارزه و كوتاه نيامدن در برابر #اسرائيل را به آنها گوشزد ميكند و بار ديگر نقش كليدي انقلاب اسلامي در جهان اسلام را نشان ميدهد.
👈 ادامه دارد
🔹 به کانال وحید جلیلی بپیوندید:
🆔 @jalili_vahid
⭕️ پیام پذیرش قطعنامه، تجدید مطلع انقلاب اسلامی
(از گفتگوی روزنامه #سیاست_روز با #وحید_جلیلی پیرامون پذیرش #قطعنامه_598، تابستان 1387)
🔹 ادامه بخش سوم - تبیین گفتمانی انقلاب اسلامی در یکسال پایانی عمر امام (ره)
✅ بحث ديگر مباحث اقتصادي است.در پیام بازسازی و بعضی دیگر پیام ها، تأكيد شديد بر خودكفايي و #استقلال_اقتصادي، تأكيد جدي بر روي مقدس كردن تلاش اقتصادي براي اباداني جامعه اسلامي و آن را يك جهاد تلقي كردن، تأكيد جدي بر اولويت داشتن محرومان و پابرهنگان، تأكيد بر خودكفايي كشاورزي و مبارزه با فرهنگ مصرفي، شكستن انحصار و توسعه حضور تودههاي مردم در اقتصاد، صنعت، تجارت و كشاورزي و… كه تمام اينها سرفصلهايي است كه جمهوري اسلامي و جامعه برآمده از انقلاب اسلامي، براي ورود به دوران جديد احتياج دارد.
✅ حضرت امام(ره) سرفصل اساسي ديگري هم در سياست داخلي دارند که اگر نگوييم بيسابقه، در دوران رهبري امام(ره) كمسابقه است. به نظر ميرسد وقتي كه امام(ره) قطعنامه را پذيرفتند، نگاه دقيقتري نسبت به پشت جبهه پيدا كرده بودند و آن نگاه به دولت و مجموعه نهادهاي نظام است. گويي حضرت امام(ره) تصميم گرفتهاند كه تعارف را با خيليها كنار بگذارند. مهندس #ميرحسين_موسوي که به تعبيري سوگلي امام(ره) محسوب ميشود و مورد حمايت ويژه امام(ره) بوده است استعفا ميدهد. پاسخ امام به اين استعفا خيلي خواندني است. نامهاي كه حضرت امام(ره) به ميرحسين در شهريور 67 مينويسند كاملا نشان دهنده يك رويكرد جديدي نسبت به مسئولين است. و ديگر دوران حمايتهاي ويژه امام(ره) از مسؤولين پايان ميگيرد. شايد بتوان گفت كه 10 سال زمان براي تجربه اندوزي مديران كافي است و از حالا بايد مسئولان حكومتي هزينه اشتباهات شان را بپردازند. حضرت امام(ره) ميگويد كه شما و امثال شما چه كسي هستيد كه بخواهيد در برابر ملت و اراده آن، از اين نازها بكنيد و اگر شماها هم نباشيد، هيچ اتفاقي نميافتد.
✅ مهم تر از اين قضيه در رابطه با #قوه_قضائيه وجود دارد كه امام(ره) در موارد متعدد، انتقادات جدي به #شوراي_عالي_قضايي و رئيس قوه قضائيه ميكند و شخصا در جزئيات ورود ميكند. مثلا در نامه 11 دي 67 يا نامه 23 دي 67 كه بسيار انتقادي و كوبنده است، مقامات قضايي را محكوم ميكنند كه كم گذاشتهاند و مواردي ديگر از اين دست كه متأسفانه اصلا به آنها پرداخته نميشود! در رابطه با نيروهاي فعال سياسي هم حضرت امام(ره) در «منشور برادري» باز حجت را تمام ميكند. با اين مضامين كه اگر اختلاف نظري داريد كه خوب است و مايه پيشرفت هم هست و مكانيسمهاي آن هم روشن است. اما امام(ره) اشاره ميكند كه بسياري از تفرقهها و اختلافات از هواي نفس نشأت ميگيرد و اين ادعاي اختلافات نظري، يك بازي است.
✅ امام(ره) اين مسأله را جاي ديگر هم اشاره ميكند و آن پيام به مناسبت شهادت #عارف_الحسيني، رهبر شيعيان #پاكستان است و از آن جهت كه با مباحث روشنفكري بعد از جنگ امثال نظرات #دكتر_سروش، پيوند ميخورد، مهم است. مثلا امام(ره) قرائتهاي مختلف را همان جا رد كرده و وجود دو ديدگاه متضاد در يك مكتب را نفي ميكنند. يك مورد جديتر هم عزل آقاي #منتظري است كه حضرت امام(ره)، مصالح نظام را بر همه چيز ترجيح داده است و نشان ميدهد كه عقد اخوت با هيچ كسي نبسته است و حتي شخصيتي در حد آقاي منتظري، كه قائم مقام رهبري است را به راحتي و با الفاظي بسيار تند، كه در نامه 6 فروردين 68 آمده است، كنار ميگذارند.
✅ يك سر فصل جدي ديگري كه حضرت امام(ره) مطرح ميكند كه متأسفانه مورد توجه قرار نگرفت، مسأله #تاريخ_نگاري و بازخواني جريان تاريخي است كه امام(ره)، هم روي محتوا وهم روش تاريخ نگاري انقلاب حرف دارند و ميفرمايند كه نبايد صرفا #نخبگاني باشد، بلكه بايد مبتني بر خاطرات #مردم و توده باشد. توصیه ای كه برخلاف آن عمل شد.
✅ جمع بندي اين كه، حضرت امام(ره) قطعنامه را با برنامه پذيرفتند و براي دوره بعد به عنوان يك نقطه شروع طراحي داشتند و تمام اقداماتي كه در يك سال آخر عمر مباركشان سازمان دادند ذيل گفتمان «اسلام ناب» و «اسلام آمريكايي» و"جنگ فقر وغنا قابل طرح است و تقريبا هيچ حوزه ای نبود كه امام(ره) تشخيص داده باشد كه حوزه مهمي براي شكل دهي فضاي جديد است و به آن نپرداخته باشد و هيچ نيروي جديدي نبود كه امام(ره) بتواند از آن استفاده كند و او را فراخوان نكرده باشد.
🔹 به کانال وحید جلیلی بپیوندید:
🆔 @jalili_vahid
وحید_جلیلی_آسیبشناسی_جریان_اصولگرا.pdf
863.4K
✅ رویش در صف؛ ریزش در ستاد
🔹 متن کامل سخنان #وحید_جلیلی پیرامون آسیبشناسی جریان اصولگرایی
👈 نسخه مطالعه
🔹 رمضان 96، #مدرسه_انقلاب_اسلامی مشهد
🔹 به کانال وحید جلیلی بپیوندید:
🆔 @jalili_vahid
⭕️ تابستان تاریخی
👈 سخنان #وحید_جلیلی در مرحله دوم طرح «قهرمانان مسجد ما» - مشهد مقدس
✅ #امام، در سال ۶۷ طی نامهای از فعالان فرهنگی خواستند که خاطرات انقلاب را از مردمی که در خط مقدم انقلاب هستند استخراج و ثبت کنند تا برای نسلهای بعد باقی بماند. دغدغۀ امام این بود که نکند خاطرات فقط از نگاه برخی شخصیتهای سیاسی و بلندپایه ثبت شود، دغدغهای که متأسفانه امروز میبینیم که به آن توجهی نمیشود.
✅ مساجد میتوانند درکنار برنامههای #اوقات_فراغت که برای تابستان بچهها برگزار میکنند از آنها بخواهند خاطرات زندگی انقلابی مردم هر محله را بگیرند و ثبت کنند. همین کار باعث میشود ما تا انتهای #تابستان، مجموعهای بسیار ارزشمند از خاطرات مردم در حوزۀ #انقلاب_اسلامی و هشت سال #دفاع_مقدس داشته باشیم.
🔹 با کانال وحید جلیلی، همراه باشید:
🆔 @jalili_vahid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 وحید جلیلی در #برنامه_ثریا:
🔹فداکاری حداکثری #شهید_حججیها را با #تعاریف_حداقلی و غیرانسانی از #امنیت ملکوک نکنیم.
👈 به کانال #وحید_جلیلی بپیوندید:
🆔 @jalili_vahid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ⛔️ هشدار #وحید_جلیلی: اگر این استراتژی تغییر نکند هیچ اتفاق تازه ای در #فرهنگ نمی افتد.
✅به کانال وحید جلیلی بپیوندید:
🆔 @jalili_vahid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وحید جلیلی:
از #اشنوگل باید به مثابه یک اثر ملی حمایت کنیم.
امروز با جریان #سینمای_سانسور مواجهیم که واقعیات و زیبایی ها را بایکوت می کند.
🆔 @jalili_vahid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ مقابله با حاشیه امنِ مفسدان ظاهرالصلاح؛ مأموریت بخش #نقد_درون_گفتمانی در #جشنواره_عمار
سخنان #وحید_جلیلی درباره مستند #زمستان_یورت در برنامه #عصر
▫️ به کانال وحید جلیلی بپیوندید:
🆔 @jalili_vahid
⭕️ بازار خودفروشی از آن سوی دیگر است...
👈 حاشیه ای بر #لاتاری
✅ لاتاری؛ #برفوش هست و #فروشنده نیست و همین است که اذیتشان میکند.
این برفوشها بساط آن حراجیها را – که بهفروش گذاشتهاند همه چیز را در پیادهروهای #کن و #برلین و #قطر و #دبی - بههم میزند.
*
"در کوی ما؛ شکسته دلی میخرند و بس!
بازار خودفروشی از آن سوی دیگر است".
آن سوی دیگرِ #خلیج_فارس، کارگردانهای فیلمفِرَنس،
میگردند دنبال "شیخهای" که اسپانسر خودفروشندهای باشد، خواهر امیری که به اسیری گرفته باشد خواهرانی را در گریز از بازار خودفروشان.
✅ لاتاری؛ فیلم فارسی هست و فیلم فِرَنس نیست.
یادآور داشآکُل است و #قیصر و #تنگسیر و صد البته بالاتر از آنها؛
که نه از گزمه محل که حالا از ژاندارم کدخدا عبورکرده. و آن گزمه را هم سر غیرت آورده.
#کاکا_رستمها بنشینند سر جایشان!
که از #رستم و #فردوسی اسمش را دارند فقط . و کارشان کشتن داش آکلها و قیصرها و شیرممّدها و #موسیهاست.
موسی داشآکُل نیست که بزنیدش ناغافل.
از #مسجد میآید و نه #میخانه. تلو تلو نمیخورد. و همین است که اذیتتان میکند.
آواز مستانهاش؛ اولین دیالوگش؛ مرگ بر آمریکاست.
و میترسند از او تولههای سگ زرد؛ که حالیشان میکند:
✅ "دوران بزن و در رو گذشته است" ، و کفایت نمیکند صدمیلیارد دلار اسلحه هم برای امنیت کابارهها و روسپیخانههایشان .
اگر چه پارس کند اربابشان: Arabian Gulf
آری، لات است لاتاری؛
و چه خوب؛ در این اوضاع اِوا خواهری! که صدا و سیمای جمهوری اسلامی هم صدا نازک میکند به محکومیت #غیرت در دهه فجر!
و به هفت آب شسته نخواهد شد بیآبرویی رسانه ملی با رقص عربی چندشآورش برای دلبری از روشنفکریِ چرک.
کاش بفهمند که راضی نمیشود روشنفکری به مدلینگ. و دست نمیکشد تا ... . که نمیفهمند.
#وحید_جلیلی
▫️ با کانال وحید جلیلی همراه باشید:
🆔 @jalili_vahid
⭕️ آرش و یابوهای تروا
👈 حاشیه ای بر #به_وقت_شام
✅ حماسهای است #مرزنمایی؛ که ایرانیان با آرشاش باز میشناسند.
جان بر سر حماسه گذاشت #آرش؛ که #ایران فراتر است از آنچه دشمنان خواهند.
حالا #حاتمی_کیا ، کمان بر گرفته به بازنمایی مرز ایران.
*
✅ تورانیان، #تهران را هم شهری از #کالیفرنیا میخواهند.
شغادها سالهاست راه باز میکنند برای یابوهای تروا.
که باز کنند دروازههای وطن را به روی لشگر باختر.
و بیفشُرَند ایران بزرگ را در پنجه کدخدا.
پرچمشان "نه غزه نه لبنان" است، آرشستیزان.
و دشمن هر کساند که بگوید:
"تو کز محنت دیگران بیغمی..."
و بگوید: "بنیآدم اعضای یکدیگرند..."
***
✅ "بهوقت شام" یادمان میآورد دوباره که مرزهایمان کجاست.
آرشها نباشند اگر، داعشها و یانکیها مرزگستری میکنند و کشورگشایی.
و ایران اگر بزرگ نمانَد، کوچک خواهد شد، و ایرانی اگر بزرگوار نباشد، حقیر.
" به وقت شام"؛ آن کمانِ کشیده است و پرچم برافراشته به سرافرازی؛ که ما در #سوریه بودیم.
و هستیم و خواهیم بود و هر کجای دیگر که مرزمان باشد.
#وحید_جلیلی
▫️ با کانال وحید جلیلی همراه باشید:
🆔 @jalili_vahid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 روایت چند سال پیش #وحید_جلیلی از برنامه سینمایی «نفت» مشهور به #هفت!
🔸عضویت در کانال وحید جلیلی 👇
🆔 @jalili_vahid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ وحید جلیلی: آقای #علی_عسگری! این یک خطای موردی نیست بلکه رویه است...
🔺روایت #ارتجاع_در_صداوسیما
#گفتار_عصر (۹) #حاتمی_کیا
🔸همراه ما باشید:
🆔 @jalili_vahid
⭕️ استفادهی بد از یگانه ابزار ناقص نظام
📌 بیانات #رهبر_معظم_انقلاب در دیدار مدیران شبکهی دوم سیما
🔰 بیشک در درون کشور ما کسانی هستند که همان انگیزههای ضدیت با این گرایشِ به اصطلاح #بنیادگرایی را دارند؛ شما از آنها اصلاً #رودربایستی نکنید. در تنظیم برنامهی ادب و هنر، یا تنظیم برنامهی کودکان، یا فیلم و سریال، هیچوقت این فکر را نکنید که اگر ما این گرایش را نشان دادیم، ممکن است یک تیپ #روشنفکری که مثلاً خوانندگان فلان مجلهی هفتگی هستند، خوششان نیاید؛ بهدَرَک، خوششان نیاید! شما اصلاً کاری را بکنید که آنها خوششان نمیآید؛ هیچ ملاحظهی این چیزها را نکنید.
🔰 نگویید ما این شخصیت را باید تجلیل کنیم، شاید آنها جذب بشوند؛ نه، شما ببینید آیا در تجلیل این شخصیت، نقطهی منفیای وجود ندارد؟ نگویید ما باید با این آقا مصاحبه کنیم، یا سخنرانی این آقا را در فلان سمینار یا در فلان مجموعه پخش کنیم، برای اینکه آن جناح هم به این کانال علاقهمند بشوند؛ نه، شما نگاه کنید ببینید آیا این حرکت شما برای آن هدفگیری اصلی ضرری دارد یا ندارد؛ اگر ضرر دارد، اصلاً ملاحظه نکنید که فلان کسان ممکن است با این کار جذب بشوند؛ نه، بگذارید جذب نشوند؛ کاملاً #صریح عمل کنید.
🔰 من یک آدم بستهی بیاعتنای به خواستهها و هدفهای - به اصطلاح امروز - دگراندیشان یا دگراندیشانه نیستم؛ نه، #اسلام این مقدار #سعه_صدر دارد که همهی حرفها را گوش کند؛ لیکن اینجا اصلاً مسألهی این نیست؛ در اینجا مسأله، مسألهی یک شخص در مقابل یک شخص نیست؛ اینجا مسألهی یگانه ابزار ناقص یک نظام در مقابل مجموعهی توطئههایی است که دارد انجام میگیرد. بنده بیایم از همین یک ریالی که دارم، در مقابل میلیونها تومانی که دیگران دارند، بد استفاده کنم؛ برای اینکه مبادا آن دیگران بدشان بیاید، یا خوششان نیاید؟! این بههیچوجه #عاقلانه نیست.
📌 ۱۳۷۰/۱۱/۰۷
#ارتجاع_در_صداوسیما
▫️ عضویت در کانال وحید جلیلی 👇
🆔 @jalili_vahid
🔰 ایران در هجوم دیمنتورها
🔹 سخنان #وحید_جلیلی در جمع نشریات برگزیده اولین لیگ نشریات دانشجویی #دکه
#بخش_اول
✅ در فیلم #هری_پاتر کاراکتری هست به نام #دیمنتور Dimentor که در فارسی دیوانهساز یا افسردهساز ترجمهاش کردهاند. دیمنتورها موجوداتی هستند که وارد محیط میشوند و نشاط آن را از بین میبرند و مردم را تبدیل به آدمهای #افسرده میکنند.
✅ ایرانِ امروز تحت هجوم دیمنتورها است. یعنی از فلان گروه تلگرامی خانوادگی بگیر تا سینما و روزنامهها و رسانه ملی و... پر است از دیمنتورهایی که دستاندرکار #تزریق یأس، ناامیدی و بدبینی در جامعه هستند. سلطه دیمنتورها به قدری سنگین شده است که حتی دربعضی مجامع #حزباللهی هم آدم جرأت ندارد بگوید اوضاع خیلی هم بد نیست؛ سریع واکنش نشان میدهند! :"محافظهکار شدی؟! سرسپرده رژیم شدی؟!"
✅ تبیین درست وضعیت ایران 1396، نه با تحلیل سیاسی به دست میآید نه تاریخی، نه جامعهشناختی.... . بهترین روش؛ #تحلیل_روانشناختی است که میتواند شرایط را تبیین کند. ما در ایران 96 دچار یک وضعیت روانشناختی عجیب و غریب هستیم. ایرانی که در آستانه یک جهش بزرگ هست را چنان تیره نشان میدهیم که همه ارادهها ناامید شوند!
✅ ایران امروز جامعهای با 80 میلیون جمعیت، 4 میلیون #دانشجو، میلیونها فارغالتحصیل، صدهاهزار #مهندس (تعداد مهندسهای ایران با جامعه 300 میلیونی #آمریکا برابر است!)، گسترش زیرساختهای انرژی و حمل و نقل در تمام کشور؛ جادههای سیستان بلوچستان مرتبتر از بسیاری از جادههای اروپا، از لحاظ دفاعی و نظامی قدرت پیروز در #سوریه، #لبنان، #عراق و #یمن با قدرت بازدارندگی کم نظیر و امنیت منحصربهفرد و... با پیشرفتهای مثال زدنی و غبطهبرانگیز برای اکثر کشورهای جهان در حوزه #هوافضا و پرتاب #ماهواره، انرژی #هستهای، #نانوتکنولوژی، #بیوتکنولوژی و #سلولهای_بنیادی و ... .
✅ حالا که در عرصه عینی و میدانی نمیشود ایران را شکست داد باید کاری کنیم خودشان، خودشان را شکست بدهند! تنها کشوری که قدرت شکست ایران را دارد خودش است! چون تجربه اثبات کرده است ایرانیها هر کاری را اراده کردند توانستند انجام بدهند و هر کاری که غرب کرده است که جلوی"تحقق" اراده ایرانیها را بگیرد نتوانسته و در نهایت ایران موفق شده است. پس باید کاری کرد که اراده ما را بگیرند. باید دیمنتورها را فعال کنند! الان #سینما و #رسانه ایران پر است از این دیمنتورها؛ به #فضای_مجازی هم که به شکل بسیار گسترده هجوم کرده اند. در همین موضوع برداشته شدن #نردههای_نماز_جمعه در تبریز یک عدهای میگویند: «این ذوق زدن دارد؟ این کف خواستههای ما هم نیست! اگر فردا روز، همین آدم کار بدی کرد چطور میخواهیم نقدش کنیم؟» خیلی جالب است! از این به بعد باید در هر فرصتی یک تهدید ببینیم!
✅ #امام_حسن_عسکری(ع) میفرمایند ما من بلیه الّا و للّه فیها نعمه تحیط بها : «هیچ تهدیدی نیست مگر اینکه فرصتی بزرگتر در آن است». بعضی بچه حزباللهیها برعکس شدهاند! اعتقاد دارند که «هیچ چیز خوبی وجود ندارد. حتی اگر اتفاق خوبی میافتد، منتظر باشیم پس از آن خبر بد بزرگتری برسد!»
👈 ادامه دارد...
▫️ با کانال وحید جلیلی همراه باشید👇
📌 @jalili_vahid
🔰 ایران در هجوم دیمنتورها؛
خطر تبدیل بهترین شرایط به بدترین!
🔹 سخنان #وحید_جلیلی در جمع نشریات برگزیده اولین لیگ نشریات دانشجویی #دکه
#بخش_دوم
✅ متأسفانه ما در #تاریخ اسلام و تشیع، سابقه تبدیل بهترین شرایط به بدترین را داریم. شما فکر کنید اگر #مالک_اشتر، شمشیر آخر را زده بود، چه میشد؟ تصورش هم انسان را به شوق و هیجان می آورد. اما چه شد؟ #جنگ_روانی را باختیم. جنگ نرم را باختیم. چرا؟ به خاطر همین بچه سوسولهای حزباللهی. یا در خود ماجرای #کربلا. #سلیمان_بن_صرد_خزاعی که بعد از واقعه کربلا چند هزار نفر را برای خونخواهی بسیج کرد ولی در کربلا ، امام معصوم با هفتاد و دو نفر #تنها ماند در حالی که پتانسیل شیعه صدها برابر آن بود! کسانی که دغدغهمند بودند و آرمان هم داشتند اما بصیرت نداشتند.
✅ تازگیها که #بصیرت و واژه هایی از این دست را هم؛ خودیها، #مسخره میکنند! چون فلان سردار یا حجهالاسلام یا مسئول؛ این واژه را بیجا و شعاری استفاده کرده، ما هم این مفهوم عمیق معارفی خودمان را به بازی بگیریم؟ اگر معرفت و علم در برابر جهل است، بصیرت در برابر #غفلت است. بصیرت یعنی مدیریت توجه. کار متفکران؛ تولید معرفت و رفع جهل است ولی زحماتشان در صورتی به ثمر میرسد که محتوای معرفتی به دست آمده پامال غفلت نشود. کسانی باید باشند که محتوا را، معرفت را، آگاهی را درست یعنی #به_هنگام و مؤثر؛ به کسانی که لازم است برسانند. مگر ما خواهان محرومیتزدایی نیستیم؟ مگر از محرومیتها به خشم نمیآییم؟ بزرگترین محرومیتها، غفلت از داشتهها و فرصتها و ظرفیتهاست. یعنی داشته باشی و نداشته باشی!
✅ امروز در #جنگ_نرم با چنین #کلاهبرداری عظیمی مواجهیم. اگر مردم از اصل داشتههایشان یا اهمیت و قیمت داشتههایشان غافل شدند به راحتی میشود آن داشتهها را #غارت کرد به شکلی که اگر روزی بیدار شدند هم دیگر فایده نداشته باشد. ممکن است این داشته #انرژی_هستهای باشد یا ارزشهای خانوادگی باشد یا مردمی بودن کارگزاران باشد یا عزت و استقلال باشد یا اصل نظام باشد. رسانه از مهم ترین ابزارهای هدایت توجه مردم است. اگر رسانه درست عمل نکند ممکن است به محرومیت از داشتهها دچار بشویم که شدهایم. خودمان خودمان را تحریم میکنیم. خودمان کشور را از ظرفیتها و فرصتهای بالفعلش محروم میکنیم.
✅ کشور، امروز در هجوم دیمنتورهاست. روانشناسها به جان فرد و خانواده افتادهاند و دائم به دنبال زیاد کردن مشتریان خودشان هستند. جامعهشناسها جامعه را سیاه نشان میدهند. سیاستمدارها حکومت را فاسد نشان میدهند، رسانهها سیاهنمایی را بازتولید میکنند. نتیجه چه میشود؟ این که ما از خودمان چیزی نداریم و باید تسلیم غرب باشیم!
👈 ادامه دارد...
▫️ با کانال وحید جلیلی همراه باشید👇
📌 @jalili_vahid
🔰 ایران در هجوم دیمنتورها؛
رقابت حزباللهیها و سلطنتطلبها در تزریق ناامیدی
🔹 سخنان #وحید_جلیلی در جمع نشریات برگزیده اولین لیگ نشریات دانشجویی #دکه
#بخش_سوم
✅ دشمن از نرمافزار ما میترسد؛ از #امید ما میترسد. از #نشاط ما می ترسد. ما معمولاً این آیه #قرآن را در مجالس عزا میشنویم:
📍 «وَ لَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ».
در این آیه خداوند نهی میکند که مبادا کوچکترین تردیدی در زنده بودن شهدا کنید! آیه بعدی چیست؟ میفرماید:
📍«فَرِحِينَ بِمَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَيَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِينَ لَمْ يَلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِمْ أَلَّا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ».
شهدا که زنده هم هستند، شادند! یعنی اولین نعمت و رزقی که شهدا از آن برخوردارند شادی است. در ادامه میفرماید:
📍 «وَيَسْتَبْشِرُونَ ...» یعنی دعوت میکنند به #لبخند. چه کسانی را؟ کسانی که در خط آنها هستند. در این آیه از دو چیز نهی شده است:
📍 ألَّا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ؛ #ترس و #غم. خط شهادت یعنی همین! حذف خوف و حزن! خط نشاط. خط مقابله با ناامیدکنندهها و افسردهسازها و #دیمنتورها و اکنون ما در چنین جنگی هستیم.
✅ پیام بشارت شهدا این خبرهای خوبی است که به برکت فداکاری شهدا در جامعه وجود دارد. در #علم؛ در هستهای و فضایی و نانو و سلولهای بنیادی. در خواباندن مچ آمریکا در عراق و سوریه و لبنان و یمن، در #مردمسالاری_دینی که تاکنون حدود40 انتخابات با مشارکت بسیار بالاتر از اکثر کشورهای غربی در کشور برگزار شده است. در سیل کمکهای مردمی از سوی اقشار گوناگون به سمت مناطق زلزلهزده. در حوزههای گوناگون سیاسی، علمی، اجتماعی، هنری، فرهنگی و... رویشهای شوقانگیز داریم.
✅ چه کار باید کرد؟ قرآن میفرماید 📍 «وَأَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّثْ». کافی است نعمتهای خداوند را بازگو کنیم. در حالی که ما دقیقاً برعکس عمل میکنیم. از صبح تا شب در تلگرام #اخبار_بد فوروارد میکنیم! خداوند در قرآن میفرماید« وَإِذَا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِرَامًا». یعنی اگر حرف لغو زده شد، از آن بگذر. ما حرفهای خوب را سانسور میکنیم و خبرهای بد را به اشتراک میگذاریم. برگردیم به ادبیات دینی و قرآنی! امیرالمومنین علی (ع) در #خطبه_همام در توصیف اوصاف #متقین میفرمایند: «وقَفوا أسماعهم علي العلم النافع لهم» یعنی گوش به زنگ حرف تازه و مفید هستند. این ویژگی انسان متقی است. یا در جای دیگری میفرمایند: « يُمْسِي وَ هَمُّهُ الشُّكْرُ». یعنی روز را شب میکند در حالی که نگرانیاش #شکر است که آیا به اندازه کافی شکر میکنم یا خیر؟ ما مشکلمان این است که #حزباللهی و #سلطنتطلب با هم #مسابقه گذاشتهاند که چه کسی میتواند بیشتر مردم را ناامیدکند؟
👈 ادامه دارد...
▫️ با کانال وحید جلیلی همراه باشید👇
📌 @jalili_vahid
🔰 ایران در هجوم دیمنتورها؛
قهرمانان سانسور شده؛ چالش امروز رسانه ایران
🔹 سخنان #وحید_جلیلی در جمع نشریات برگزیده اولین لیگ نشریات دانشجویی #دکه
#بخش_چهارم
✅ چه باید کرد؟ در خاطرم هست در یک شهر دورافتاده، دو گروه با هم به مشکل خورده و درگیر شده بودند. #بی_بی_سی این مسئله را پوشش میداد.
چطور آنها میگردند یک زخمی را پیدا کنند و سریع آن را برجسته کنند. ماهم برعکسشان عمل کنیم. اتفاقات خوبی که رخ میدهد را پوشش بدهیم.
✅ من مدتی هست مثال این آقای #سید_علیرضا_عبادی را میزنم. عبادی کیست؟ هیچکدام از شما اسمش را هم نشنیدهاید و هیچ از او نمیدانید. ایشان #امام_جمعه #بیرجند و نماینده ولی فقیه در استان #خراسان_جنوبی است. سال 80 از رئیس اداری #مجلس پرسیدم در مجلس کدام نمایندگان سادهزیست هستند؟ چند نفر را اسم برد گفت آقای #شیبانی خیلی خوبه. فکر کنم آقای #دعایی را هم نام برد بعد گفت یک نفر هم در مجلس داریم که خیلی افراطی است چایی مجلس را هم نمیخورد."
✅ این بنده خدا از این افرادی است که باید برایش وصف های تذکرهالاولیایی نوشت. چنین زهدی دارد. یک نفرهم اسمش را هم نشنیده است! صدها خاطره در موردش وجود دارد. لااقل سیسال در نظام مسئولیت داشته است از مجلس گرفته تا #ارتش. در همین #تلگرام که ما دغدغه داریم "من باب نهی از منکر باید حضور داشت"! روزانه صدها و سالانه دههاهزار #خبر_منفی را خود ما مخابره میکنیم؛ #یک پست راجع به ایشان وجود ندارد! مشکل چیست؟ ابزارش را نداریم؟ محتوا را نداریم؟ آدمش را نداریم؟ تکنیک را بلد نیستیم؟ همه را داریم ولی مشکل این است که #دیمنتورها ما را از کار انداختهاند، مبادا به یک مسئله خوب فکرکنیم! مبادا یک اتفاق خوب را به اشتراک بگذاریم!
✅ اخیرا در یک پژوهشی در مجموعه خود ما عدهای از بچه ها با حدود چهل نفر از #ائمه_جمعه رفتند ودر محیط کار و زندگی اینها صحبت کردند و پژوهش کردند. یکی از بچههایی که مشغول این کار بود اخیرا میگفت «چه آدمهایی داریم! محبوب، کارآمد، سادهزیست، مردمی». ما حدود بیست شبکه تلویزیونی داریم هیچ خبری از این افراد نیست! اسمشان هم نمیآید. صبح تا شب تلویزیون را بدهیم به #سلبریتیها و... . مشکل ما این عدم پوشش اتفاقات مثبت است.
✅ امروز باید قهرمانان به جامعه معرفی بشوند، باید نقاط قوت نظام در رسانهها طرح بشوند. میخواهد فرماندار #قصرقند #سیستان_بلوچستان باشد یا فلان امام جمعه در #آذربایجان یا یک کارمند در #نارمک تهران یا یک #شرکت_دانشبنیان موفق یا ... . این موارد نامحدود و بیشمار است.
👈 ادامه دارد...
▫️ با کانال وحید جلیلی همراه باشید👇
📌 @jalili_vahid