eitaa logo
جٰامِعُ الْأَسْرار
1.1هزار دنبال‌کننده
13 عکس
3 ویدیو
0 فایل
دیگر کانال بنده: اسرار الحکم: @ASRAOLHEKAM
مشاهده در ایتا
دانلود
اولین کشف اخروی سالک 📝اول چیزی که سالک را از عالم آخرت معلوم کنند،احوال گور باشد،مثلا اتش و مار و کژدم را در گور به تمثّل به وی نشان دهند 📚تمهیدات،ص۲۸۸،بند۳۷۶ 👤عین القضاة همدانی علیه الرحمه @darmahzareorafa110
📝علامت درستی ارادتِ مرید، گریختن از خلق است، و علامت صحّت گریختن او از خلق، بودنِ وجود او[تنها] برای حق است، و علامت درستیِ وجود او برای حق، برگشتن او به سوی خلق است 📚الفتوحات المکیّه،ج۱ص۳۷۳ @darmahzareorafa110
بوسه استاد بر پای شاگرد 📝روزی حضرت خواجه بهاءالدین نقشبند کنار حوض باغ مزار آمده بودند و دیدند که ایشان[خواجه محمد پارسا] پایها در آب نهاده اند و بمراقبه مشغولند و از خود غایب هستند، حضرت ایشان به آب درآمده و روی مبارک خود را بر پشت پای ایشان نهاده و فرموده اند:الهی بحرمت این پای که بر بهاء الدین رحمت کن و فرموده بودند:من نمیدانم که خواجه پارسا غیر از این عمل«که در نفس آخر میباید کرد»، چه عمل کرده اند که به این درجه رسیده اند و در حق وی فرموده بودند:مقصود از وجود ما، ظهور اوست و او را به دو طریق جذبه و سلوک تربیت کرده ایم، اگر مشغول میشود جهانی ازو منور میگردد.قدس الله سرهما 📚رشحات عین الحیات، ج۱ص۱۰۵_۱۰۳ https://eitaa.com/JAMEOLASRAR110
اگر مریدی مردود ولایت شیخی شود، هیچ‌یک از مشایخ نتوانند او را بکمال رسانند و مردود ولایت جملهٔ مشایخ گردد 📚 ولایت‌نامه،ص۳۰۵ @darmahzareorafa110
📝مقام فناء در صفات، نتیجهٔ نوافل است، و مقام فناء در ذات، نتیجهٔ فرایض 📚مجمع الرسائل،ج۱ص۱۷۸ 👤شاه نعمت الله ولی قدس الله سره @darmahzareorafa110
حکیم ترمذی رضوان الله تعالی علیه: 📝کسی که بدون جهد عطائی به او میشود بنده ای است که به رنج و تعب مبتلا میشود و از طریق شکر گزاری مورد امتحان قرار میگیرد و خطر محروم شدنش از وصال خیلی زیاد است 📚مفهوم ولایت در عرفان،ص۲۵۴ @darmahzareorafa110
ادعای محبت و ابتلای به بلا 📝مرید محبوب است و مراد محب، و محب محبوب را عذاب نفرماید، اما محبانی که دعوی محبت می کنند، محبوب حقیقی ایشان را مبتلای بلا می گرداند؛ از آن رو که دعوی محبت میکنند نه از وجهی که محبوب اند 📚مجمع الرسائل،ج۱ص۴۷۵ 👤شاه نعمت الله ولی قدس الله سره العزیز @darmahzareorafa110
📝مردی که در بندِ تحصیل مقتضیات حواس باشد، گرفتار کمند محسوسات گردد، و از این گرفتاری آرزو پیدا شود، و از آرزو، غصه پدید آید.و از غصه،غفلت رو نماید و از غفلت، فراموشی چیره گردد و از فراموشی، عقل زوال پذیرد و از زوال عقل، راه خلاصی از دست رود 📚بَگْوَت گیتا(سروده های صوفیانهٔ هندی)،ص۱۵ @darmahzareorafa110
کتابی که بدستور حضرت مهدی سلام الله علیه نوشته شده 🔶حیدر آقای تهرانی(معجزه) در صفحهٔ۱۲۳ کتاب، سلسله در طریق مستقیم، چنین میفرمایند : ‌📝به حقیقت محمد (ص) قسم! این کتاب را در مشهد مقدس به فرمان قائم آل محمد(ص) نوشتم نظر حیدر آقا در این کتاب در مورد روایات ذمّ صوفیه 📝مصداق این روایات[که در ذم صوفیه وارد شده] افرادی نیستند که در تهذیب نفس می کوشند و در طریق پرهیزکاری گام بر می دارند.کجا میتوان این روایات را حمل بر کسانی نمود که دوست دار اهل بیت عصمت علیهم السلام و تابع دستورات دین اسلام می‌باشند؟ و شک نیست که روایات مزبور مربوط به کسانی است که از دین منحرف و از پیروی ائمه دست کشیده اند 📚سلسله در طریق مستقیم،ص۱۱۱_۱۰۹ @darmahzareorafa110
انتقاد شدید سیدر حیدر آملی قدس الله سره العزیز از ابن عربی علیه الرحمه در باب مسئلهٔ ختم ولایت 📝شیخ[ابن عربی] مدعی این مقام[خاتم اولیاء مقیده] از روی کشف نیست بلکه به سبب خوابی که دیده چنین ادعایی کرده؛ در جایی که خصم،عقل و نقل و کشف را قبول ندارد ما چگونه خواب او را قبول کنیم؟ و حقیقت آنست که شیخ در این دو موضوع،یعنی تعیین خاتم ولایت مطلقه و مقیده، با تمام جلالت شأن و عظمت مقامش خطا کرده و چه نیکو فرموده حق تعالی که فوق کل ذی علمٍ علیم! و اگر چه شیخ نسبت به سایرین در موارد گوناگون کامل بوده اما در این مورد نسبت به دیگران ناقص است 📚جامع الاسرار و منبع الانوار،ص۳۳۵،بند۹۰۲_۹۰۰ @darmahzareorafa110
📝شخص مجّرد اگر دست بدست ولیّ امر بدهد و رو بحق برود زودتر از برای او وصول حاصل شود یا حالتی که قریب بحال وصول باشد و در دریای وحدت زودتر شناور گردد، لکن این اشخاص اگر خداوند منّان از برای اینها بقای بعد الفنا تفضّل فرماید، طاقت معاشرت با همه کس نداشته باشند و در معاشرت، صبر و حلم که بمنزلهٔ سر و جان ایمان است، نتوانند داشته باشند 📚ولایت نامه،باب هفتم،ص۱۰۷ 👤سلطانعلیشاه گنابادی قدس الله سره @darmahzareorafa110
📝سالک تا در مقام تلوین باشد، گاه قبض بر وی غالب باشد و گاه بسط؛گاه کلام غالب باشد و گاه سکوت؛ ولی علامت مقام تمکین آن باشد که اختیار بدست وی باشد، اگر خواهد ذکر گوید و اگر خواهد فکر کند، یا تواند خود را مستعد الهام گرداند تا از احوال ماضی و مستقبل باخبر شود،یعنی آینهٔ دل را از نقوش هر دو عالم پاک گرداند تا هر چه در عالم واقع شده یا خواهد شد، عکس آن در دل وی پدید آید 📚کشف الحقایق،رسالهٔ سوم،ص۱۴۱ 👤عزیز الدین نسفی رحمة اللّه علیه @darmahzareorafa110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نظر صوفی بزرگ اهل سنت شیخ ناظم الحقانی نقشبندی در رابطه با حضرت صاحب الزمان علیه السلام هل تعنی ما یعتقد به الشیعه الامامیه الاثنی عشریه؟ شیخ ناظم :نعم بکل تاکید یجب ان یکون کذلک المهدی هو ابن الحسن العسکری علیه السلام زیر نویس عربی @hou786
📝عاشق امام زمان علیه السلام، او را لااقل در خواب می بیند، اگر در بیداری نبیند...یک بار من ایشان را در عالم رویا زیارت کردم، به هیئت مردی که بیش از هزار سال عمر کرده:محاسن بلند، قد کشیده...بار دیگر، ایشان را به هیئت مردی سی ساله دیدم؛ اما احساس می کردم که بیش از هزار سال دارد.بار سوم، از دور به صورت مردی سی ساله؛ ولی وقتی نزدیک آمدند دیدم بیش از هزار سال دارد 📚زمزم عارفان،ص۳۶۳ 👤آیت الله بهجت رحمة الله علیه @darmahzareorafa110
شیخ احمد جام قدس سره: 📝میخواستم که قطب را ببینم، او را به من نمودند، بر سر کوه قاف ایستاده بود، گرد بر گرد وی چندان نور بود که وی را دشوار می توانستم دید 📚مقامات زنده پیل،فصل ششم،ص۱۹۷ @darmahzareorafa110
سعد الدین حمویی قدس سره: 📝وقتی مهدی سلام الله علیه ظهور کند، نه تنها از حال و گفتار وی، بلکه از بند کفش و خاک زیر پای او اسرار توحید آشکار می گردد و چنین امری تنها از خاتم ولایت به ظهور می رسد 📚شرح مقدمهٔ قیصری،ص۹۱۴ @darmahzareorafa110
سرّ ابوتراب نامیدن امیر المومنین علیه السلام 📝عارفان هر عنصری را به نفسی تشبیه کرده اند و خاصیت هر یک را دانسته اند، آتش را نفس اماره، باد را نفس لوامه، آب را نفس ملهمه و خاک را نفس مطمئنه؛ و ایشان را چهل مرتبه داده اند و این چهل مراتب، از خاک به کمال می رسد که پدر خاک علی علیه السلام است، و او را ابوتراب از برای این گویند که هر گاه سالک به این مقام رسد، نبوت و ولایت یکی میشود، زیرا نبوت و ولایت یکی است و ولایت باطن نبوت. 📚مجمع الرسائل،ج۲ص۷۸۸ 👤شاه نعمت الله ولی قدس سره @JAMEOLASRAR110
📝کسی که بر سرِ آب می رود و طیّ الارض می کند، خودش خودش را تغذیه می کند و این امور به سبب ضعف وی به او عطا شده است.عارف به این قبیل چیزها التفاتی نمی کند و خداوند وجههٔ همت اوست و این قدرتها را از او در خواست نمیکند 📚سیرة الاولیاء،بند۱۴۷ 👤حکیم ترمذی علیه الرحمه @darmahzareorafa110
شیخ جعفر مجتهدی رضوان الله تعالی علیه: 📝زمانی که در مسجد سهله معتکف بودم، به ختم سورهٔ حمد مشغول شدم و موکلان: الرّحمن الرّحیم، در اختیارم قرار گرفتند که مهمترین موکّلان شناخته می شوند.پس از آن، بر سر هر قبری که سورهٔ حمد قرائت می نمودم،به محض اینکه به الرّحمن الر‌ّحیم می رسیدم، نه تنها آن دو ملک موکّل حاضر می شدند، بلکه صاحب قبر نیز برخاسته و با روح خود تحت فرمان من قرار می گرفت 📚یاسِ عرفان،ص۱۹۲ @darmahzareorafa110
📝از روی علاقه یا غرور نباید به دعوت موجودات آسمانی پاسخ گفت که سقوط به لایه های نازل وجود و زایش های دیگر را سبب شوند 📚رسالهٔ پاتانجلی،قطعهٔ سوم،بند۵۱،ص۲۴۲ @darmahzareorafa110
شیخ احمد جام قدس سره: 📝در آن وقت که توبه کردم، قریب دو سال، آن بود که هر عذاب که در دوزخ بود را می دیدم، تا دعا کردم و حق تعالی آن را از چشم من پوشیده گردانید 📚مقامات ژنده پیل،ص۱۹۶ @darmahzareorafa110
📝انبیا سلام الله علیهم در تحت ولایت اهل بیت ما بودند.در مورد یوسف صدیق امده:: وََقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَ هَمَّ بِها لَوْ لا أَنْ رَأى بُرْهانَ رَبِّهِ: آن زن قصد او كرد؛ و او نيز، اگر برهان پروردگار را نمى‌ديد، قصد وى مى‌نمود. و نفرموده لو لا ان ربه: اگر ربش را نمیدید.در معارف بروید وفرق بین برهان و رب را بیابید؛ در زیارت امیر المومنین علیه السلام می‌خوانیم: السلام علیک یا برهان الله، پس معلوم میشود که یوسف به مقام ولایت علی بن ابیطالب رسید تا توانست از صحنه گناه فرار کند 💿شرح تمهید القواعد،جلسهٔ۲۲،دقیقهٔ۳۷ 👤سید علی حسینی آملی حفظه الله @darmahzareorafa110
شاه نعمت اللّه ولی قدس سره: 📝خلفا وقتی مرتبهٔ خلافت و منصب نیابت یابند که معانی حروف اوایل سور قرآن،مثل الم و سایر حروف که وارده اند در اوایل بعضی سور قرآن، به طریق کشف و عیان معلوم فرمایند یا به اعلام الله تعالی 📚مجمع الرسائل،ج۱ص۵۰۸ @darmahzareorafa110
📝دراری مقام قطبیت، از حیث سریانش در حقایق- به وجود حقانی- بر تمام مراتب به طور تفصیل مطلع و آگاه است هر چند که از حیث تعین و بشریتش، پیوسته نمی تواند بر آن حال باشد 📚شرح قیصری بر فصوص الحکم،فص حکمت سبوحی در کلمهٔ نوحی،ص۳۱۴ @darmahzareorafa110
📝وقتی آسمان و ستارگانِ آن، از بالای سرِ رهرو بر او هویدا شوند، آن از مبادی اِشراف به احوال بندگان است بدون تصرف در آنان؛ ولی اگر آسمان و ستارگانِ آن در زیر او ظاهر گردند، معنای آن ،اشراف کامل و تصرف رهرو در آنان است 📚فوائح الجمال و فواتح الجلال،بند۱۵۷ 👤نجم الدین کبری قدس سره @darmahzareorafa110