eitaa logo
جٰامِعُ الْأَسْرار
1.1هزار دنبال‌کننده
13 عکس
3 ویدیو
0 فایل
دیگر کانال بنده: اسرار الحکم: @ASRAOLHEKAM
مشاهده در ایتا
دانلود
سرّ ابوتراب نامیدن امیر المومنین علیه السلام 📝عارفان هر عنصری را به نفسی تشبیه کرده اند و خاصیت هر یک را دانسته اند، آتش را نفس اماره، باد را نفس لوامه، آب را نفس ملهمه و خاک را نفس مطمئنه؛ و ایشان را چهل مرتبه داده اند و این چهل مراتب، از خاک به کمال می رسد که پدر خاک علی علیه السلام است، و او را ابوتراب از برای این گویند که هر گاه سالک به این مقام رسد، نبوت و ولایت یکی میشود، زیرا نبوت و ولایت یکی است و ولایت باطن نبوت. 📚مجمع الرسائل،ج۲ص۷۸۸ 👤شاه نعمت الله ولی قدس سره @JAMEOLASRAR110
📝کسی که بر سرِ آب می رود و طیّ الارض می کند، خودش خودش را تغذیه می کند و این امور به سبب ضعف وی به او عطا شده است.عارف به این قبیل چیزها التفاتی نمی کند و خداوند وجههٔ همت اوست و این قدرتها را از او در خواست نمیکند 📚سیرة الاولیاء،بند۱۴۷ 👤حکیم ترمذی علیه الرحمه @darmahzareorafa110
شیخ جعفر مجتهدی رضوان الله تعالی علیه: 📝زمانی که در مسجد سهله معتکف بودم، به ختم سورهٔ حمد مشغول شدم و موکلان: الرّحمن الرّحیم، در اختیارم قرار گرفتند که مهمترین موکّلان شناخته می شوند.پس از آن، بر سر هر قبری که سورهٔ حمد قرائت می نمودم،به محض اینکه به الرّحمن الر‌ّحیم می رسیدم، نه تنها آن دو ملک موکّل حاضر می شدند، بلکه صاحب قبر نیز برخاسته و با روح خود تحت فرمان من قرار می گرفت 📚یاسِ عرفان،ص۱۹۲ @darmahzareorafa110
📝از روی علاقه یا غرور نباید به دعوت موجودات آسمانی پاسخ گفت که سقوط به لایه های نازل وجود و زایش های دیگر را سبب شوند 📚رسالهٔ پاتانجلی،قطعهٔ سوم،بند۵۱،ص۲۴۲ @darmahzareorafa110
شیخ احمد جام قدس سره: 📝در آن وقت که توبه کردم، قریب دو سال، آن بود که هر عذاب که در دوزخ بود را می دیدم، تا دعا کردم و حق تعالی آن را از چشم من پوشیده گردانید 📚مقامات ژنده پیل،ص۱۹۶ @darmahzareorafa110
📝انبیا سلام الله علیهم در تحت ولایت اهل بیت ما بودند.در مورد یوسف صدیق امده:: وََقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَ هَمَّ بِها لَوْ لا أَنْ رَأى بُرْهانَ رَبِّهِ: آن زن قصد او كرد؛ و او نيز، اگر برهان پروردگار را نمى‌ديد، قصد وى مى‌نمود. و نفرموده لو لا ان ربه: اگر ربش را نمیدید.در معارف بروید وفرق بین برهان و رب را بیابید؛ در زیارت امیر المومنین علیه السلام می‌خوانیم: السلام علیک یا برهان الله، پس معلوم میشود که یوسف به مقام ولایت علی بن ابیطالب رسید تا توانست از صحنه گناه فرار کند 💿شرح تمهید القواعد،جلسهٔ۲۲،دقیقهٔ۳۷ 👤سید علی حسینی آملی حفظه الله @darmahzareorafa110
شاه نعمت اللّه ولی قدس سره: 📝خلفا وقتی مرتبهٔ خلافت و منصب نیابت یابند که معانی حروف اوایل سور قرآن،مثل الم و سایر حروف که وارده اند در اوایل بعضی سور قرآن، به طریق کشف و عیان معلوم فرمایند یا به اعلام الله تعالی 📚مجمع الرسائل،ج۱ص۵۰۸ @darmahzareorafa110
📝دراری مقام قطبیت، از حیث سریانش در حقایق- به وجود حقانی- بر تمام مراتب به طور تفصیل مطلع و آگاه است هر چند که از حیث تعین و بشریتش، پیوسته نمی تواند بر آن حال باشد 📚شرح قیصری بر فصوص الحکم،فص حکمت سبوحی در کلمهٔ نوحی،ص۳۱۴ @darmahzareorafa110
📝وقتی آسمان و ستارگانِ آن، از بالای سرِ رهرو بر او هویدا شوند، آن از مبادی اِشراف به احوال بندگان است بدون تصرف در آنان؛ ولی اگر آسمان و ستارگانِ آن در زیر او ظاهر گردند، معنای آن ،اشراف کامل و تصرف رهرو در آنان است 📚فوائح الجمال و فواتح الجلال،بند۱۵۷ 👤نجم الدین کبری قدس سره @darmahzareorafa110
تصرف استاد و رؤیت ارواح مؤمنین 📝«استاد شالچی» از شاگردان آیت الله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی قدس سره می فرمایند: «یکی از روزها، صبح پس از نماز برای شرکت در جلسه ی اخلاق میرزا جواد آقا به فیضیه رفتم. استاد به من فرمودند: «میرزا عبدالله، چه می بینی؟» این صحبت استاد گویا خود تصرفی بود که آن بزرگوار در جان من کرد و حجاب ملکوت از برابر چهره ام برداشته شد، دیدم اشخاصی را که در فیضیه هستند و در ظاهر می بینم، باطن آنها را نیز مشاهده می کنم و آنها به صورت های گوناگون هستند.   بار دیگر فرمودند: «فلانی، چه می بینی؟» و من توجه کردم، دریافتم ارواح مؤمنین روی صحن مدرسه ی فیضیه دورهم نشسته اند و با هم مذاکره می کنند. پس از آن استاد به من فرمودند: «میرزا عبدالله، فکر نکنی اینها مقاماتی است و به جایی رسیده ای؟! اینها در برابر آنچه در سیر و سلوک و تقرب الی الله به سالک می دهند هیچ است!» 📚ستارگان سپهر سلوک، ص۶۷ @darmahzareorafa110
آیت الله یعقوبی رحمة اللّه علیه: 📝روزی با ملا آقا جان درد دل میکردم و گفتم:سابقاً حالاتی داشتم،ولی اکنون آن حالات نیست. ایشان فرمود:شما درخواستی نموده اید و لازمه ی آن، آمدن شما در طبیعت است.و نتیجه آن، همین وضع است که می بینید(از دست رفتن حالات معنوی) دیدم ایشان درست می فرماید.من از خدا پول خواسته بودم و پول نیز در دنیا و طبیعت به دست می آید 📚سفینة الصادقین،ص۴۶۱ @darmahzareorafa110
📝ای سید! عارفی رفیع مرتبه می فرمود که درویشی، تصحیح خیال است، یعنی غیر حق در دل نماند؛ الحق خوب می فرمود.ای سید! چون حجاب جز خیال نیست، رفع حجاب به خیال باید کرد و شب و روز در خیال وحدت باید بود. ای سید!نزاع و جدالْ، مطلق از میان بردار و انکار را بالکلیّه از میان بردارد تا وحدت ظهور نماید 📚رسالهٔ نور وحدت،بند۸و۲۷ 👤خواجه حوراء قدس سره @darmahzareorafa110
📝یکی از اصحاب به امام صادق علیه‌السلام عرض کرد: یا بن رسول الله صلی الله علیه و آله! مرا وصیتی فرما.فرمود:دوستان و آشنایان خود را کم کن،عرض کرد:بیش از این بفرما.فرمود: از آنها که آشنایی، کناره بگیر 📚التحصین،ابن فهد حلّی،ص۱۳ @darmahzareorafa110
راه بسته شدن چشم برزخی 📝 حضرت آیت الله سید عبدالکریم کشمیری قدس سره می فرمودند: در نجف اشرف به خاطر ریاضت های شرعی و حشر و نشری که با اولیای خدا داشتم، چشم برزخی من باز شده بود و صورت برزخی اشخاص را می دیدم. بسیاری از افراد سرشناس که برای آنها احترام فوق العاده ای قائل بودم، صورت های برزخی ناخوشایندی داشتند و دیدن آنها بسیار آزارم می داد، ولی در میان اشخاصی که در حوزه نجف مطرح نبودند و یا در حوزه اخلاق و عرفان نیز معروفیتی نداشتند افرادی بودند که چهره برزخی شان بسیار زیبا و تماشایی بود، و همین امر باعث شده بود که کمتر در مجامع حاضر شوم و غالباً سعی می کردم با کسی مراوده نداشته باشم. به تدریج که این حالت فزونی می گرفت،یک روز که در خلوت خود به " محاسبه نفس " مشغول بودم وبا خود گفتم: اگر چه در اثر باز شدن چشم برزخی به مراحل بیشتری از یقین قلبی رسیده ام، ولی در عوض نظرم نسبت به برخی اشخاص تغییر یافته و حسن ظن من درباره آنان دارد به سوء ظن مبدل می شود لذا تصمیم گرفتم با مراجعه به اهل بصیرت مشکل خود را برطرف کنم. یکی از عارفان وارسته و بلند پایه ای که در یکی از شهرهای هند سکونت داشت به قصد زیارت و عتبه بوسی حضرت امیر (ع) به نجف آمد. سال ها بود که او در ایام به خصوصی از سال به نجف می آمد و یک اربعین به ریاضت های شرعی می پرداخت و بعد به شهر و دیار خود بر می گشت، و من چند سالی بود که توفیق آشنایی با او را پیدا کرده بودم و از محضر نورانی اش استفاده می کردم. روزی که او به دیدار من آمد، در همان نگاه اول به حالت من پی برد و به من گفت: به دست آوردن چشم برزخی خیلی دشوار است و از دست دادن آن بسیار آسان! گفت: امروز به قصابی محل مراجعه کن و گوشت گوساله ای بخر و بگو در حیاط خانه در فضای باز آن را بر روی آتش کباب کنند و بعد نوش جان کن! مشکل تو فوراً بر طرف می گردد! طبق دستوری که داده بود عمل کردم، و با فرو بردن اولین لقمه کباب بود که چشم برزخی من بسته شد! و حالت عادی خود را پیدا کردم و بعد از مدت ها نفسی به راحتی کشیدم 📚ستارگان سپهر سلوک،ص۲۱۴ @darmahzareorafa110
﷽ 📜ابتداء ریاضت ها صوم(روزه) است که به سبب صوم،حرارتی در دل پدید می آید و آنچه رطوبت و شهوت است و حجاب های غلیظْ می سوزاند و دفع می کند و دم قلب رقیق می گرداند و از حجاب های طبیعی مجرد می‌گرداند و در قلب رقیقه ای پیدا می آید که آن رقیقه را قلب می گویند، چون چیزی بدو فرستند آن معانی را فهم تواند کرد. 📘مجمع الرسائل،رسالهٔ حرف، ج2، ص1114 👤شاه نعمت الله ولی قدّس اللّه سرّه @JAMEOLASRAR110
📝مرحوم شیخ عبدالکریم حامد چشم برزخي نداشتند ولي در مورد تفاوتشان با شيخ رجبعلي {خياط} ميگفتند: من به هر كسي نگاه كنم ميفهمم سرانجام كارش چه ميشود  ولي شيخ رجبعلي فقط باطن و برزخ افراد را ميديد  و از آينده افراد خبر نداشت 📚بهترین شاگرد شیخ @darmahzareorafa110
علامه حسن زادهٔ آملی حفظه الله: 📝استادم آقای قمشه ای میفرمودند اگر چشم دلت باز شود می بینی که بر روی هر گیاهی فرشته ای قرار گرفته تا بپروراند آن گیاه را و پرورانندهٔ آن گیاه است.عقول و ارواح و ملائکه و فرشتگان هستند که می گردانند به اذن الله 💿شرح تمهید القواعد،جلسهٔ چهاردهم،دقیقهٔ۳۵ @darmahzareorafa110
جیلی:در این تجلی،قرائت قرآن را آموختم 📝عده ای هستند که الله به صفت سمع(شنیدن) بر آنها تجلی کرده، پس او گفتار جمادات و نباتات و حیوانات و کلام ملائکه و اختلاف لغت ها را می شنود و دور برای او مانند نزدیک است و به نیرویِ احدیت آن صفت، اختلاف لغات و سخن آهسته جمادات و نباتات را می شنود.من در این تجلی، علم رحمانی را از رحمان شنیدم و قرائت قرآن را آموختم؛من پیمانه بودم و او میزان.معنای این را جز اهل قرآن که همان اهل الله اند، نمی فهمد 📚انسان کامل در معرفت اواخر و اوائل،باب چهاردهم،۱۴۲ 👤عبدالکریم جیلی قدس سره @JAMEOLASRAR110
📝آن نور ذات را بعضی می گویند که سفید رنگ است و بعضی می گویند که آبی رنگ است و بعضی می گویند که سبز رنگ است و بعضی می گویند که سرخ رنگ است..این چنین سالکان به بَرَهْمَ(هستی مطلق) نرسیده اند چه بَرَهْمَ بیرنگ است و آن بَرَهْمَ بیرنگ را کسی می یابد که از جمیع آرزوها و خواهش ها گذشته است 📚اوپانیشاد،ص۸۱ چونکه بی رنگی اسیر رنگ شد موسئی با موسئی در جنگ شد 👤مولوی علیه الرحمه @darmahzareorafa110
📝روزی اصحاب صحبت، حکایت می کردند که اُمَرا و اَکابرِ زمان به نزد شیوخ شهر به جِدّ می روند و به زیارت حضرت(مولانا) کمتر می آیند،عجبا سببِ آن چه باشد و از چیست؟مگر که عظمت(مولانا) را نمی بینند و از این اسرار، محجوب اند؟حضرت مولانا فرمود که نیامدن را می بینید، از این طرف راندن را نمی بینید؟ 📚مناقب العارفین،ص۱۳۳ @darmahzareorafa110
📝تسلیم ارادت شیخ، نردبان تسلیم احکام قضا و قدرست.چون اینجا از عهدهٔ تسلیم بیرون آید، آنجا تسلیم تواند بود 📚قدسیه،ص۲۴ 👤خواجه محمد پارسا قدس سره @darmahzareorafa110
علامه حسن زادهٔ آملی حفظه الله: 📝وقتی خدمت استادم، علامه طباطبایی بودیم و خدمتشان عرض کردم آقا جان از زمان صاحب فتوحات و فصوص، محی الدین ابن عربی، تا الان و در این چند قرن چی شده که یک نفر نتوانسته یک صفحه مثل قلم او حرف داشته باشه؟ در جواب فرمودند: بفرمایید یک سطر! 💿شرح تمهید القواعد،جلسهٔ بیستم،دقیقهٔ ۱۸ @darmahzareorafa110
ابن عربی قدس سره: 📝آنچه را که در این کتاب[فصوص الحکم] قرار دادم، به مقداری است که رسول الله صلی الله علیه و آله برایم معین و مشخص ساخته است نه آنچه را که بر آن واقف گشته ام، زیرا آن[چه را که من بر آنها واقف شدم ] در هیچ کتاب و در هیچ عالمی که اکنون موجود است نمی گنجند 📚فصوص الحکم،فص حکمت الهیه در کلمهٔ آدمیه @darmahzareorafa110
📝انوارِ [ملکوتی] با چشم سَر دیده نمی شوند و چنانچه انسان چشمان خود را ببندد باز هم آنها را مشاهده خواهد کرد، لکن معمولاً در آن حال انسان تصور می کند که نور ظاهری است و با چشمانش می بیند 📚سفینة الصادقین،ص۲۸۸ 👤آیت الله یعقوبی رحمه الله علیه @darmahzareorafa110
شاه نعمت اللّه ولی قدس سره: 📝ملائکه ای که نزاع کردند[با حق تعالی در مورد خلافت آدم] نه از اهل جبروتند و نه از اهل ملکوت، زیرا که ملائکهٔ جبروتیه و ملکوتیه، به غلبهٔ نوریت، علم ایشان محیط است به مراتب انسان کامل، و بر رتبهٔ کون جامع نزد خدای تعالی. اما ملائکهٔ ارضیه و جن و شیاطین طعن کرده اند بر آدم، و ظلمت بر ایشان غالب بود و این دلیلی است واضح که اهل جبروت و ملکوت نزاع نکنند با حق و مخالفت امر و نهی از ایشان صادر نگردد،کما قال تعالی:لا یعصون اللّه ما امرهم و یفعلون ما یؤمرون 📚مجمع الرسائل(رسالهٔ تحقیق فصوص الحکم)،ج۲صه۸۶۵ @darmahzareorafa110